Vakbonden CNV en FNV schroeven looneisen op
Resultaten
Red Band
vallen tegen
99,95
Van de Poel van RutK
IPS...!!
29;
17.5#
29.-
549.-
59?
49?
149.-
>R€FIELEIE
'Verkeersinfarct'
bedreigt Antwerpen
Luchtvaartorde wil prijsvechters stuiten
SHB'ers zoeken steun
bij havenbedrijven
P I U SCARPA
.LES VOOR
l-HET-ZELVER
EN
ORTVISSER
Belastingdienst
-ZEGEL-ACTIE
drogisterij
huishoudelijke art.
Huiskes
zuki-dealer
et
.tr. apparaten en tv
te
en banket
iff, Sparta-dealer
-bouwbedrijf
Block
onker
Vliegher
uis Wilton
DE STEM
ECONOMIE
A6
installatiebedrijf
GASINSTALLATIES
SANITAIR
VERWARMING
RIOLERING
WATERLEIDING
DAKBEDEKKINGEN
ONDERHOUD
EKO-ACTIE
R^LIGE
JIJ
CSM ziet winst stijgen
Krijgen zelfstandigen te
maken met een verplichte
verzekering tegen
arbeidsongeschiktheid?
Ja, en meewerkende
echtgenoten, directeuren
grootaandeelhouder en
beroepsbeoefenaren ook.
Leuker kunnen we 't niet maken. Wel makkelijker.
ECONOMIE KORT
1997
VRIJDAG 21 NOVEMBER 1997
VM
HiJiflww»
fcutall«ft«M>)|v*
reide folder
PS
idio
140
rijs
50
PS
Itelefoon
CPH101
>rijs
man
140
ijs
1IIDIG
recorder
000
g prijs
PHILIPS
koffiezetter
HD 72201
15 kops Philips prijs
7SC- 09e"
INVENTUM
thermos-
koffiezetter
HK 53/54
Inventum
prijs
95
TEFAL
waterkoker
T 39830
TEFAL
pïerrade/gourniet
78930
|ge<-
arsactie Wiveko
Houten/Nunspeet (anp) - De inkt
van het centraal akkoord over loon
matiging is nog niet droog, of de in
dustriebonden van FNV en CNV
schroeven hun looneis op. Onder
druk van de leden laten de bonden
de eerder voorgestelde looneis van
3,5 procent los.
Bij het CNV fuseert de Industrie- en
Voedingsbond met de Vervoersbond,
waardoor een bond van 85.000 leden
ontstaat. De ledenparlementen, die el
kaar gisteren het ja-woord gaven voor
een definitieve fusie, hebben nog over
wogen om de looneis tussen de 3,75 en
4,25 procent te laten schommelen. Onder
druk van het bestuur hebben ze de eis
'beperkt' tot 3,75 procent, zijnde de
prijscompensatie plus 1,5 procent.
De leden van de FNV-bond hebben nog
geen nieuw maximum vastgesteld. Het
ledenparlement van de Industriebond
FNV heeft nu besloten de looneis te defi
niëren als de inflatie plus 1,5 procent
loonsverhoging. „Als de inflatie oploopt,
gaat ook de looneis omhoog. Op 1 decem
ber kijken we waar het op uitkomt," al
dus een woordvoerder. Met de huidige
inflatiecijfers komt ook de FNV-bond op
3,75 procent uit.
De leden voelden weinig voor strikte
loonmatiging en openden de mogelijk
heid de inflatiestijging in de looneis te
verwerken. CAO-coördinator C. de
Wildt stelde gisteren dat er ruimte is
voor een behoorlijke koopkrachtontwik
keling. „We willen niet een te zwaar ac
cent op loonmatiging. De inzet is 1,5 pro
cent boven op de inflatie. Dat is een ver
antwoorde loonkostenontwikkeling.
De FNV-bond wil daarnaast in de CAO's
meer afspraken maken voor extra loons
verhogingen voor mensen die breed in
zetbaar zijn en zich laten scholen. Een
beloning voor die prestatie ziet de bond
wel zitten, andere vormen van prestatie
beloning worden afgewezen. In sectoren
waar nog geen 36-urige werkweek is,
blijft de bond proberen dat te realiseren.
Begin deze week sloten de vakcentrales,
waaronder het CNV en de FNV, een ak
koord met de landelijke verenigingen
van werkgevers. Daarin stond dat de
loonsverhogingen beperkt zullen blijven,
in ruil voor meer scholing en meer ande
re beloningsvormen, zoals winstafhan-
kelijk loon en prestatieloon.
Een woordvoerder van de CNV Indus
trie- en Voedingsbond vindt dat de loon
eis nog steeds 'verantwoord' is. De eis
van 3,75 procent valt binnen het centraal
akkoord, meent hij. Per sector wordt im
mers bekeken of matiging van de looneis
nodig is.
Van onze verslaggever
Diemen/Breda - Het CSM-concern (voeding, ingrediën
ten) is niet tevreden over de resultaten van dochter Red
Band Venco.
Door 'teleurstellende ontwikke
lingen' bij de Bredase snoeppro-
ducent is het bedrijfsresultaat
van de suikerwerkdivisie achter
gebleven bij de verwachtingen,
zo meldde CSM gisteren bij de
bekendmaking van de jaarcijfers.
In een telefonische toelichting
wilde CSM-directievoorzitter J.
Vink slechts kwijt dat de tegen
vallende resultaten bij Red Band
vooral een 'intern probleem' zijn
en minder met de verkoopkant te
maken hebben. „Het heeft onder
meer met de kosten te maken,"
aldus Vink. „De directie is bezig
met aanpassingen. Meer kan ik er
nu niet over zeggen." Red Band
verhuist begin 1998 zijn hoofd
kantoor van Breda naar Roos
endaal waar ook de dropfabriek
gevestigd is.
Als geheel boekte CSM wel bete
re resultaten. Mede dankzij de
duurdere dollar wordt de winst
groei weer in dubbele cijfers ge
schreven. In 1995 en 1996 brak
het concern met een jarenlange
traditie door groeicijfers van
minder dan 10 procent te note
ren. In het boekjaar 1996/97 steeg
de nettowinst echter weer met
10,3 procent.
CSM sloot het boekjaar op 30
september af met een netto-winst
van 222,3 miljoen gulden. Hoewel
de groei hoger is dan voorgaande
jaren, was de winst aan de onder
kant van verwachtingen van ana
listen. De cijfers hadden gisteren
nog geen invloed op de koers van
het CSM-aandeel omdat ze pas
na sluiting van de beurs bekenge-
maakt werden.
Valutaschommelingen hadden
een positief effect op de cijfers.
CSM verkoopt veel in dollars en
die munt steeg het afgelopen jaar
flink in waarde. Waren de wissel
koersen gelijk gebleven, dan was
de winst met 6,8 procent geste
gen.
De omzet van CSM bedroeg 3,66
miljard gulden en dat is bedui
dend hoger (21 procent) dan in
1995/96. De stijging komt voor
een belangrijk deel door de over
names die CSM gedaan heeft én
door de duurdere dollar. Dat
geldt ook voor het bedrijfsresul
taat dat met 13,6 procent steeg
tot 332,9 miljoen gulden.
CSM heeft per 1 november zijn
structuur aangepast. Het concern
is van drie naar vijf divisies ge
gaan.
De bakkerij-divisie is de grootste
van de vijf. De omzet bedroeg
ruim 1,3 miljard gulden. Dat is
een stijging van 400 miljoen. Die
groei komt vooral door de over
name van het bedrijf Karp. Auto
noom was de omzetstijging ge
ring: er werd wel meer verkocht
maar dat was tegen lagere prij
zen.
Hogere prijzen waren er wel in de
suikerdivisie (waaronder de sui
kerfabriek in Breda valt) die de
omzet dan ook met 40 miljoen zag
stijgen tot 644 miljoen gulden.
Het bedrijfsresultaat was iets ho
ger, mede door betere resultaten
van Nedalco (alchoholproducent
in Bergen op Zoom die eigendom
is van CSM en Cosun).
De suikerwerkdivisie groeide
naar een omzet van 327 miljoen
door de overname van de Scan
dinavische snoeproducent Mala-
co.
De levensmiddelendivisie (waar
in CSM merken heeft als Honig,
Hak, Brinta en Venz) handhaafde
de omzet op ruim 1 miljard gul
den. Het bedrijfsresultaat liet een
lichte stijging zien. De melkzuur
divisie (omzet 292 miljoen gul
den) zag de verkopen en de resul
taten 'belangrijk' stijgen.
VEMBER AKTIEMAAND
VRAAG NAAR ONZE
ECIALE AANBIEDINGEN
30E-HET-ZELF ZAAK
HENGELSPORT
™i onze verslaggever
Antwerpen - Als Antwerpen economisch wereldwijd wil blij
ven meetellen, moeten er snel maatregelen genomen worden om
een dreigend verkeersinfarct af te wenden. „Het is niet vijf voor
twaalf, maar twee voor twaalf," zei voorzitter J. Claeys van de
«BNA (Verenigde Industrie Bedrijven Noord Antwerpen) gis
teren tijdens de jaarlijkse bijeenkomst in Antwerpen.
lm het tij te keren moeten er in
ieder geval snel beslissingen ge-
tomen worden. Dat kan volgens
I VIBNA het best gebeuren on-
r de paraplu van een ministerie
infrastructuur en mobiliteit.
«Een Vlaams ministerie dat op
't terrein alles onder haar hoede
/eft," legde J. Claeys uit.
»"u is het allemaal nog te veel
versnippercj Onlangs "was ik bij
™ister Baldewijns (Ruimtelijke
Mening) om een aantal knel
punten aan te kaarten. Toen zei
J sorry, maar dat is mijn be
voegdheid niet."
Antwerpen en haar wereld
sven niet kopje onder te laten
Pan in de verkeerschaos, moet er
toer andere een tweede spoor-
oegang tot de haven op de rech-
ttoever aangelegd worden. Bo-
linl moet ^et sPoornet op de
a r0ever danig uitgebreid en
atgepast worden. Verder moet
/snel werk gemaakt worden van
neraanleg' van de IJzeren
D„-tsided sP00rverbinding naar
I Ber^12, ^avenweg richting
wm 8n ^00ra' moet een snel-
k.,° worden. „Maar dan wel met
I is (fiT Van en^e'e opritten. Het
te s Pe«oeling om die opritten af
I ah» i nou> dan spreek je
tsolum niet meer QVer dg Ha_
r veg- Die havens zijn dan niet
meer te bereiken."
Tussen de E17 (snelweg richting
kust) en de Liefkenshoektunnel
moet een goede verbinding ko
men. Claeys: „Dat is nodig om de
ontwikkeling van de haven op de
Linkeroever, daar komt bijvoor
beeld die derde terminal, aan de
gang te houden. Daar komt nieu
we industrie, dus moet er ook een
goede infrastructuur komen."
Om de stad Antwerpen bereik
baar te houden, moeten er nieuwe
wegen en verbindingen aange
legd worden en moet er straks ge
werkt worden met telematica en
verkeerssturing. Claeys: „Al die
files kosten ons ruim vijftien mil
jard franken (750 miljoen gul
den). Het betekent dat er 20.000
arbeiders een jaar lang stil staan.
Dat is toch onduldbaar."
Volgens Claeys moet er daarom
maar eens een dikke punt gezet
worden achter alle studies die tot
nu toe gedaan zijn. „We moeten
nu centraal beslissingen nemen.
Anders zijn we te laat."
„Want weet je wat er dan aan de
hand is? Dan hebben we een goed
uitgediepte Schelde waar de
grootste zeeschepen doorheen
kunnen, maar lossen in de haven
is eigenlijk niet meer nodig. Want
we kunnen het toch niet verder
meer transporteren als er niets
verandert."
Easy Jet zocht eerst de lange binnenlandse routes tussen Londen en Schotland uit en begon later onder meer op Amsterdam.
FOTO EASYJET
Door Willem Reijn
Londen - De Londense luchthaven
Stansted is de thuishaven van Air UK.
Sinds kort is Air UK een volledige
dochter van de KLM, die een lucht
vaartmaatschappij zocht die goedkoop
passagiers naar Schiphol kan brengen
om daar de intercontinentale KLM-
Jumbo's te vullen.
Stansted is ook uitverkoren als de thuisha
ven van de nieuwe dochter Blue Sky van
British Airways. De luchtvaartgigant wil
via Blue Sky de concurrentiè aangaan met
nieuwe no frills-maatschappijen als Ryan
Air, EasyJet en Virgin.
Deze bedrijven hebben een lage kosten
structuur: geen duur hoofdkantoor, geen
eindeloze hiërarchie van chef j es en mana
gers, rechtstreekse boekingen zodat de tus
senhandel wordt uitgeschakeld, maar ook:
geen maaltijden aan boord en betalen voor
een biertje op tien kilometer hoogte.
Ze kiezen voor luchthavens waar de lan
dingsgelden en afhandelingskosten laag
zijn. Dus vliegt Ryan in Londen vanaf Stan
sted en EasyJet vanaf Luton en mijden zij
het drukke en dure Heathrow.
De opkomst van de goedkope luchtvaart
maatschappijen is een rechtstreeks gevolg
van de liberalisering van het Europese
luchtruim. In Groot-Brittannië is die ont
wikkeling al eerder ingezet. De starters heb
ben de aanval ingezet op de drukste routes,
want om met lage tarieven winst te maken
moeten de vliegtuigen wel vol zitten. Van
daar dat Ryan Air zich eerst op de drukke
route Londen-Dublin heeft gestort. EasyJet
zocht eerst de lange binnenlandse routes
tussen Londen en Schotland uit, en begon
later onder meer op Amsterdam.
De consument moet profiteren van de grote
re concurrentie tussen de low cost carriers
en de grote gevestigde luchtvaartmaat
schappijen. De onafhankelijke maatschap
pij British Midland wijst daar graag op tij
dens haar presentaties. Dit bedrijf wil zich
onderscheiden met hoge services en lagere
tarieven (en is dus geen echte goedkope
maatschappij) en heeft de drukste routes in
Europa geïdentificeerd, waar twee maat
schappijen de dienst uitmaakten. Overal
waar British Midland vervolgens zich als
concurrent in de markt drong, gingen de ta
rieven met eenderde naar beneden.
Sinds dit voorjaar de liberalisering van de
Europese luchtvaart officieel van start ging,
beginnen overal voorzichtige initiatieven
van nieuwe luchtvaartmaatschappijen van
de grond te komen. In Nederland is EasyJet
zeer gekend, omdat de Griekse miljonairs-
zoon Stelios met gevoel voor publiciteit de
machtspositie van de KLM aan de kaak
stelt.
De KLM heeft last van EasyJet en moest
daarom in elk toestel ook wel enkele goed
kope stoelen aanbieden. Maar op de meeste
routes kan de KLM nog vragen wat zij wil.
Wie naar Geneve, München of Madrid wil
betaalt vlot twaalf- tot veertienhonderd
gulden. Voor die prijs kan hij ook naar Bos
ton, Bangkok of Bonaire.
De nieuwe concurrentie komt dus maar
langzaam van de grond. Investeerders staan
blijkbaar huiverig tegenover deze sterk cy
clische markt. Hun wantrouwen wordt ge
voed door de ervaringen in de Verenige Sta
ten.
De Verenigde Staten begonnen al twintig
jaar terug met het liberaliseren van het
luchtruim. In die tijd vielen de tarieven met
tientallen procenten terug. Grote namen
sneuvelden: Panam en (het later doorgestar
te) TWA gingen failliet. Andere nationale
maatschappijen namen hun posities, vaak
na jaren van duizelingwekkende verliezen
over: American Airlines, United Airlines en
NorthWest bijvoorbeeld.
Daarnaast ontstonden kleine luchtvaart
maatschappijen, die geen netwerk onder
houden maar alleen van punt tot punt vlie
gen.
Zij kochten oudere toestellen. Lawaaiige
toestellen als de Boeing 737-200 en de DC-9
zijn standaardkisten in deze sector.
De goedkope maatschappijtjes waren popu
lair bij de consument, zodat zij enorme
groeicijfers realiseerden en tot de lievelin
getjes van Wall Street hoorden. Maar de
schaduwkant bleek bij de crash van de DC-
9 van het sterk expanderende ValuJet. On
derhoud kreeg niet de aandacht die zeker
oude toestellen nodig hebben. Niet alleen
109 mensenlevens verdwenen in de moeras
sen van Everglades; de consument zegde
zijn vertrouwen in de low cost airlines op.
De gevolgen zijn desastreus voor de prijs
vechters. ValuJet heeft onderdak moeten
zoeken bij Airtran om een soort herstart te
maken.
Het bekende Kiwi ging failliet en probeert
met nieuwe investeerders een herstart te
maken. Air South kreeg in september van
dit jaar uitstel van betaling. Van de tien
meest vooraanstaande lage-kosten-maat-
schappijen draaien er acht verlies.
De aarzeling in Europa is dus begrijpelijk.
Te meer daar de gevestigde machten hun
maatregelen al in een vroeg stadium nemen.
De oprichting van Blue Air door British Air
ways, dat zich eigenlijk een tikje arrogant
buiten de prijsvechtmarkt had gehouden, is
eerder een bescherming van de eigen positie
dan een vernieuwend initiatief.
KLM bestudeert hoe de Europese dochters
en partners Air UK, Eurowings (Dtsl),
Transavia, KLM Cityhopper en Martinair
door samenwerking een tegenwicht voor de
nieuwe concurrentie kunnen vormen. Grote
bedrijven als KLM en British Airways kun
nen het met hun sterke financiële positie een
verliesgevende concurrentiestrijd altijd lan
ger uitzingen dan de starters. Valse concur
rentie, stelt EasyJet-eigenaar Stelios voor
de Europese Commissie. Als de kleintjes in
een vroeg stadium kapot worden geconcur
reerd, kunnen de tarieven straks weer om
hoog. Daarmee zou precies de ontwikkeling
in de VS worden gecopieerd. Met één ver
schil: dat de oude namen daar te laat rea
geerden, zodat andere overlevenden de ta
rieven konden opschroeven. Zo ver wil de
gevestigde orde het hier niet laten komen.
(ADVERTENTIES)
Op 1 januari 1998 verdwijnt de Algemene Arbeidson
geschiktheidswet (AAW). Om u als zelfstandige toch te
beschermen tegen de financiële risico's van arbeidsonge
schiktheid, heeft u voortaan te maken met een nieuwe
regeling: de Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering zelf
standigen (Waz). De huidige AAW-premie, die u nu tegelijk
met de Inkomstenbelasting/Premie volksverzekeringen be
taalt, komt daardoor te vervallen. In plaats daarvan
ontvangt u voortaan een aparte Waz-aanslag.
"Voor wie geldt de wet eigenlijk?"
De wet geldt voor zelfstandigen, hun meewerkende part
ners, directeuren-grootaandeelhouder en beroepsbeoefe
naren. Van freelance journalisten tot wethouders. Van
geestelijken tot topsporters. Van schrijvers tot kunstenaars.
"Hoeveel premie ga ik betalen?"
U betaalt een vast percentage van een gedeelte van uw
inkomsten.
De betaalde Waz-premie is overigens aftrekbaar voor de
Inkomstenbelasting.
"Hoe kom ik hier meer over te weten?"
Over de Waz is een aparte brochure gemaakt:
"Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering zelfstandigen".
Daarin kunt u alles over de nieuwe, verplichte verzeke
ring lezen. U kunt de brochure gratis aanvragen via de
Belastingdienst Bestellijn: 0800-0043 (24 uur per dag
bereikbaar, 7 dagen in de week).
U kunt voor meer informatie ook kijken op Internet:
www.belastingdienst.nl
Winst Hoechst gehalveerd
Frankfurt - De winst voor belasting van het Duitse chemie- en
farmacieconcern Hoechst is in de eerste negen maanden van dit
jaar vrijwel gehalveerd van 5,66 miljard mark tot 2,88 miljard
mark. Dat is het gevolg van de ingrijpende herstructurering van
het concern.
Hoechst is bezig zich te concentreren op de farmacie en heeft een
groot aantal andere activiteiten afgestoten. Dat vertekent de re
sultaten sterk. Zo werd de winst in de eerste negen maanden van
1996 fors opgekrikt met 1,78 miljard mark aan inkomsten uit de
verkoop van belangen.
Publieksbladen verbezen terrein
Amsterdam - Vrijwel alle grote publiekstijdschriften kampen met
een daling van de betaalde oplage. Vooral de vrouwenbladen en de
roddelpers moeten flink inleveren. De top-10 van grootste titels
telt met VT/Wonen slechts één forse groeier (8 procent). Dat blijkt
uit de jaarlijkse oplagecijfers van de Nederlandse Oplage Docu
mentatie NOD van het Nederlands Uitgeversverbond.
De roddelbladen Privé, Story en Weekend hebben hun gezamen
lijke lezersbestand het afgelopen jaar zien afkalven met ongeveer
90.000. Privé leverde 5 procent in maar blijft met rond de 400.000
exemplaren per week de grootste. Story zakte 7 procent en komt
uit op circa 320.000. Weekend moest 12 procent prijsgeven en
staat nu op pakweg 260.000.
Esprit Telecom neeint IMS over
Rijswijk - Het Nederlandse dochterbedrijf van Esprit Telecom
heeft branchegenoot IMS Telecom overgenomen. Esprit Benelux
is nu naar eigen zeggen de belangrijkste concurrent van PTT Tele
com op het gebied van internationale spraaktelefonie.
Esprit meent dat IMS een uitstekende aanvulling betekent omdat
de twee ondernemingen tot nu toe op verschillende marktsegmen
ten mikten. Esprit Benelux verkoopt met name aan grote bedrij
ven diensten voor internationale communicatie. Interaktieve Me
dia Services (IMS) richt zich daarentegen op kleinere bedrijven.
Tubp opnieuw in de rode cijfers
Den Bosch - Tulip duikelt dit jaar opnieuw zwaar in de verliezen.
Nederlands enige computerfabrikant maakte donderdag bekend
dat de tweede helft van het jaar 'buitengewoon teleurstellend' is
verlopen. De onderneming komt terug van voorspellingen dat
zwarte cijfers dit jaar haalbaar zijn.
Tulip onderneming had verwacht het verlies uit de eerste zes
maanden van dit jaar (6,8 miljoen gulden) in de tweede helft goed
te kunnen maken.. Een van de oorzaken die het bedrijf uit Den
Bosch noemt, is het verlies aan vertrouwen bij afnemers. Een aan
tal klanten heeft Tulip de rug toegekeerd toen een verhuizing be
gin dit jaar leidde tot productieproblemen.
Vijftig banen weg bij Akzo Einmen
Emmen - Bij de vestiging van Akzo in Emmen verdwijnen ruim
vijftig banen. Het schrappen van de arbeidsplaatsen is een gevolg
van de aangekondigde sluiting twee weken geleden van het Em
mer bedrijf Allied Signal. Door die sluiting komen over een half
jaar driehonderd mensen op straat te staan. Akzo leverde halffa
brikaten en verrichtte diensten voor Allied Signal, dat eerder on
derdeel uitmaakte van het Akzo-concern. De laatste jaren leed het
bedrijf behoorlijke verliezen. Eerder dit jaar verdwenen al 75 ba
nen bij de afdeling industriële garens van Akzo.
Rotterdam (anp) - Zo'n 75 werknemers van de havenpool SHB
in Rotterdam zijn gisterochtend begonnen aan een rondgang
langs havenbedrijven om steun te zoeken voor hun kritiek op
de Vervoersbond FNV.
De werknemers zijn het niet eens
met de koers die de bond vaart in
de onderhandelingen met SHB-
directeur J. Schermer over bezui
nigingen bij de arbeidspool.
Aan het eind van de middag was
de groep aangegroeid tot zo'n 200
mensen, nadat overal in het Rot
terdamse havengebied bedrijven
waren bezocht waar SHB'ers aan
het werk waren. Volgens actielei
der Toussaint staakten er giste
ren nog meer SHB'ers, maar kon
den de mensen 'op de fiets en op
de brommer' zich niet aansluiten
bij de groep.
Overigens hadden de acties van
de SHB'ers nauwelijks gevolgen.
De SHB is een arbeidspool waar
bedrijven extra personeel voor de
pieken kunnen inhuren. Vast per
soneel werkte dan ook gewoon
door. Blokkades van bedrijf-
spoorten, zoals die de afgelopen
maanden herhaaldelijk plaats
vonden, waren er niet.
De SHB-werknemers verdwenen
onlangs uit de onderhandelings
delegatie van de Vervoersbond
FNV na een conflict over de te
volgen koers.
De SHB'ers wilden onderhande
len op basis van door ledenverga
deringen vastgestelde uitgangs
punten. Die behelzen onder meer
samenwerking met de Amster
damse havenpool en een volledig
behoud van loon. De bondsbe-
stuursleden, gesteund door de
sectorraad havens waarin kader
leden bij alle havenbedrijven zit
ten, wilde alleen praten over de
problemen bij de Rotterdamse
pool.
Ste»
Deze set van "Vromani" is speciaal voor de komende
feestdagen voor ons gestyled in Italië. Vervaardigd uit
fraai crocolak. De pump is uitgevoerd in twee hakhoogtes.
Kleuren: zwart, blauw en bruin-brons.
Maten 35 t/m 42. Zowel schoen als tas zijn
normaal ook al aantrekkelijk geprijsd voor
160.-. Maar zolang voorradig geldt nu voor
elk de verbazende prijs van...
EXCLUSIEVE S C H 0 E N M 0 D E
Nieuwe markt 63, Roosendaal. Telefoon: 0165-555581
Grote Markt 5, Breda.
Ook in Den Bosch, Eindhoven, Laren, Tilburg en Uden.
NU OOK BESTELLEN VIA INTERNET:
URL http://www.vandepoelvanruth.com
e-mail adres: info@vandepoelvanruth.com