Vakbonden CNV en FNV schroeven looneisen op Resultaten Red Band vallen tegen 99,95 Van de Poel van RutK IPS...!! 29; 17.5# 29.- 549.- 59? 49? 149.- >R€FIELEIE 'Verkeersinfarct' bedreigt Antwerpen Luchtvaartorde wil prijsvechters stuiten SHB'ers zoeken steun bij havenbedrijven P I U SCARPA .LES VOOR l-HET-ZELVER EN ORTVISSER Belastingdienst -ZEGEL-ACTIE drogisterij huishoudelijke art. Huiskes zuki-dealer et .tr. apparaten en tv te en banket iff, Sparta-dealer -bouwbedrijf Block onker Vliegher uis Wilton DE STEM ECONOMIE A6 installatiebedrijf GASINSTALLATIES SANITAIR VERWARMING RIOLERING WATERLEIDING DAKBEDEKKINGEN ONDERHOUD EKO-ACTIE R^LIGE JIJ CSM ziet winst stijgen Krijgen zelfstandigen te maken met een verplichte verzekering tegen arbeidsongeschiktheid? Ja, en meewerkende echtgenoten, directeuren grootaandeelhouder en beroepsbeoefenaren ook. Leuker kunnen we 't niet maken. Wel makkelijker. ECONOMIE KORT 1997 VRIJDAG 21 NOVEMBER 1997 VM HiJiflww» fcutall«ft«M>)|v* reide folder PS idio 140 rijs 50 PS Itelefoon CPH101 >rijs man 140 ijs 1IIDIG recorder 000 g prijs PHILIPS koffiezetter HD 72201 15 kops Philips prijs 7SC- 09e" INVENTUM thermos- koffiezetter HK 53/54 Inventum prijs 95 TEFAL waterkoker T 39830 TEFAL pïerrade/gourniet 78930 |ge<- arsactie Wiveko Houten/Nunspeet (anp) - De inkt van het centraal akkoord over loon matiging is nog niet droog, of de in dustriebonden van FNV en CNV schroeven hun looneis op. Onder druk van de leden laten de bonden de eerder voorgestelde looneis van 3,5 procent los. Bij het CNV fuseert de Industrie- en Voedingsbond met de Vervoersbond, waardoor een bond van 85.000 leden ontstaat. De ledenparlementen, die el kaar gisteren het ja-woord gaven voor een definitieve fusie, hebben nog over wogen om de looneis tussen de 3,75 en 4,25 procent te laten schommelen. Onder druk van het bestuur hebben ze de eis 'beperkt' tot 3,75 procent, zijnde de prijscompensatie plus 1,5 procent. De leden van de FNV-bond hebben nog geen nieuw maximum vastgesteld. Het ledenparlement van de Industriebond FNV heeft nu besloten de looneis te defi niëren als de inflatie plus 1,5 procent loonsverhoging. „Als de inflatie oploopt, gaat ook de looneis omhoog. Op 1 decem ber kijken we waar het op uitkomt," al dus een woordvoerder. Met de huidige inflatiecijfers komt ook de FNV-bond op 3,75 procent uit. De leden voelden weinig voor strikte loonmatiging en openden de mogelijk heid de inflatiestijging in de looneis te verwerken. CAO-coördinator C. de Wildt stelde gisteren dat er ruimte is voor een behoorlijke koopkrachtontwik keling. „We willen niet een te zwaar ac cent op loonmatiging. De inzet is 1,5 pro cent boven op de inflatie. Dat is een ver antwoorde loonkostenontwikkeling. De FNV-bond wil daarnaast in de CAO's meer afspraken maken voor extra loons verhogingen voor mensen die breed in zetbaar zijn en zich laten scholen. Een beloning voor die prestatie ziet de bond wel zitten, andere vormen van prestatie beloning worden afgewezen. In sectoren waar nog geen 36-urige werkweek is, blijft de bond proberen dat te realiseren. Begin deze week sloten de vakcentrales, waaronder het CNV en de FNV, een ak koord met de landelijke verenigingen van werkgevers. Daarin stond dat de loonsverhogingen beperkt zullen blijven, in ruil voor meer scholing en meer ande re beloningsvormen, zoals winstafhan- kelijk loon en prestatieloon. Een woordvoerder van de CNV Indus trie- en Voedingsbond vindt dat de loon eis nog steeds 'verantwoord' is. De eis van 3,75 procent valt binnen het centraal akkoord, meent hij. Per sector wordt im mers bekeken of matiging van de looneis nodig is. Van onze verslaggever Diemen/Breda - Het CSM-concern (voeding, ingrediën ten) is niet tevreden over de resultaten van dochter Red Band Venco. Door 'teleurstellende ontwikke lingen' bij de Bredase snoeppro- ducent is het bedrijfsresultaat van de suikerwerkdivisie achter gebleven bij de verwachtingen, zo meldde CSM gisteren bij de bekendmaking van de jaarcijfers. In een telefonische toelichting wilde CSM-directievoorzitter J. Vink slechts kwijt dat de tegen vallende resultaten bij Red Band vooral een 'intern probleem' zijn en minder met de verkoopkant te maken hebben. „Het heeft onder meer met de kosten te maken," aldus Vink. „De directie is bezig met aanpassingen. Meer kan ik er nu niet over zeggen." Red Band verhuist begin 1998 zijn hoofd kantoor van Breda naar Roos endaal waar ook de dropfabriek gevestigd is. Als geheel boekte CSM wel bete re resultaten. Mede dankzij de duurdere dollar wordt de winst groei weer in dubbele cijfers ge schreven. In 1995 en 1996 brak het concern met een jarenlange traditie door groeicijfers van minder dan 10 procent te note ren. In het boekjaar 1996/97 steeg de nettowinst echter weer met 10,3 procent. CSM sloot het boekjaar op 30 september af met een netto-winst van 222,3 miljoen gulden. Hoewel de groei hoger is dan voorgaande jaren, was de winst aan de onder kant van verwachtingen van ana listen. De cijfers hadden gisteren nog geen invloed op de koers van het CSM-aandeel omdat ze pas na sluiting van de beurs bekenge- maakt werden. Valutaschommelingen hadden een positief effect op de cijfers. CSM verkoopt veel in dollars en die munt steeg het afgelopen jaar flink in waarde. Waren de wissel koersen gelijk gebleven, dan was de winst met 6,8 procent geste gen. De omzet van CSM bedroeg 3,66 miljard gulden en dat is bedui dend hoger (21 procent) dan in 1995/96. De stijging komt voor een belangrijk deel door de over names die CSM gedaan heeft én door de duurdere dollar. Dat geldt ook voor het bedrijfsresul taat dat met 13,6 procent steeg tot 332,9 miljoen gulden. CSM heeft per 1 november zijn structuur aangepast. Het concern is van drie naar vijf divisies ge gaan. De bakkerij-divisie is de grootste van de vijf. De omzet bedroeg ruim 1,3 miljard gulden. Dat is een stijging van 400 miljoen. Die groei komt vooral door de over name van het bedrijf Karp. Auto noom was de omzetstijging ge ring: er werd wel meer verkocht maar dat was tegen lagere prij zen. Hogere prijzen waren er wel in de suikerdivisie (waaronder de sui kerfabriek in Breda valt) die de omzet dan ook met 40 miljoen zag stijgen tot 644 miljoen gulden. Het bedrijfsresultaat was iets ho ger, mede door betere resultaten van Nedalco (alchoholproducent in Bergen op Zoom die eigendom is van CSM en Cosun). De suikerwerkdivisie groeide naar een omzet van 327 miljoen door de overname van de Scan dinavische snoeproducent Mala- co. De levensmiddelendivisie (waar in CSM merken heeft als Honig, Hak, Brinta en Venz) handhaafde de omzet op ruim 1 miljard gul den. Het bedrijfsresultaat liet een lichte stijging zien. De melkzuur divisie (omzet 292 miljoen gul den) zag de verkopen en de resul taten 'belangrijk' stijgen. VEMBER AKTIEMAAND VRAAG NAAR ONZE ECIALE AANBIEDINGEN 30E-HET-ZELF ZAAK HENGELSPORT ™i onze verslaggever Antwerpen - Als Antwerpen economisch wereldwijd wil blij ven meetellen, moeten er snel maatregelen genomen worden om een dreigend verkeersinfarct af te wenden. „Het is niet vijf voor twaalf, maar twee voor twaalf," zei voorzitter J. Claeys van de «BNA (Verenigde Industrie Bedrijven Noord Antwerpen) gis teren tijdens de jaarlijkse bijeenkomst in Antwerpen. lm het tij te keren moeten er in ieder geval snel beslissingen ge- tomen worden. Dat kan volgens I VIBNA het best gebeuren on- r de paraplu van een ministerie infrastructuur en mobiliteit. «Een Vlaams ministerie dat op 't terrein alles onder haar hoede /eft," legde J. Claeys uit. »"u is het allemaal nog te veel versnippercj Onlangs "was ik bij ™ister Baldewijns (Ruimtelijke Mening) om een aantal knel punten aan te kaarten. Toen zei J sorry, maar dat is mijn be voegdheid niet." Antwerpen en haar wereld sven niet kopje onder te laten Pan in de verkeerschaos, moet er toer andere een tweede spoor- oegang tot de haven op de rech- ttoever aangelegd worden. Bo- linl moet ^et sPoornet op de a r0ever danig uitgebreid en atgepast worden. Verder moet /snel werk gemaakt worden van neraanleg' van de IJzeren D„-tsided sP00rverbinding naar I Ber^12, ^avenweg richting wm 8n ^00ra' moet een snel- k.,° worden. „Maar dan wel met I is (fiT Van en^e'e opritten. Het te s Pe«oeling om die opritten af I ah» i nou> dan spreek je tsolum niet meer QVer dg Ha_ r veg- Die havens zijn dan niet meer te bereiken." Tussen de E17 (snelweg richting kust) en de Liefkenshoektunnel moet een goede verbinding ko men. Claeys: „Dat is nodig om de ontwikkeling van de haven op de Linkeroever, daar komt bijvoor beeld die derde terminal, aan de gang te houden. Daar komt nieu we industrie, dus moet er ook een goede infrastructuur komen." Om de stad Antwerpen bereik baar te houden, moeten er nieuwe wegen en verbindingen aange legd worden en moet er straks ge werkt worden met telematica en verkeerssturing. Claeys: „Al die files kosten ons ruim vijftien mil jard franken (750 miljoen gul den). Het betekent dat er 20.000 arbeiders een jaar lang stil staan. Dat is toch onduldbaar." Volgens Claeys moet er daarom maar eens een dikke punt gezet worden achter alle studies die tot nu toe gedaan zijn. „We moeten nu centraal beslissingen nemen. Anders zijn we te laat." „Want weet je wat er dan aan de hand is? Dan hebben we een goed uitgediepte Schelde waar de grootste zeeschepen doorheen kunnen, maar lossen in de haven is eigenlijk niet meer nodig. Want we kunnen het toch niet verder meer transporteren als er niets verandert." Easy Jet zocht eerst de lange binnenlandse routes tussen Londen en Schotland uit en begon later onder meer op Amsterdam. FOTO EASYJET Door Willem Reijn Londen - De Londense luchthaven Stansted is de thuishaven van Air UK. Sinds kort is Air UK een volledige dochter van de KLM, die een lucht vaartmaatschappij zocht die goedkoop passagiers naar Schiphol kan brengen om daar de intercontinentale KLM- Jumbo's te vullen. Stansted is ook uitverkoren als de thuisha ven van de nieuwe dochter Blue Sky van British Airways. De luchtvaartgigant wil via Blue Sky de concurrentiè aangaan met nieuwe no frills-maatschappijen als Ryan Air, EasyJet en Virgin. Deze bedrijven hebben een lage kosten structuur: geen duur hoofdkantoor, geen eindeloze hiërarchie van chef j es en mana gers, rechtstreekse boekingen zodat de tus senhandel wordt uitgeschakeld, maar ook: geen maaltijden aan boord en betalen voor een biertje op tien kilometer hoogte. Ze kiezen voor luchthavens waar de lan dingsgelden en afhandelingskosten laag zijn. Dus vliegt Ryan in Londen vanaf Stan sted en EasyJet vanaf Luton en mijden zij het drukke en dure Heathrow. De opkomst van de goedkope luchtvaart maatschappijen is een rechtstreeks gevolg van de liberalisering van het Europese luchtruim. In Groot-Brittannië is die ont wikkeling al eerder ingezet. De starters heb ben de aanval ingezet op de drukste routes, want om met lage tarieven winst te maken moeten de vliegtuigen wel vol zitten. Van daar dat Ryan Air zich eerst op de drukke route Londen-Dublin heeft gestort. EasyJet zocht eerst de lange binnenlandse routes tussen Londen en Schotland uit, en begon later onder meer op Amsterdam. De consument moet profiteren van de grote re concurrentie tussen de low cost carriers en de grote gevestigde luchtvaartmaat schappijen. De onafhankelijke maatschap pij British Midland wijst daar graag op tij dens haar presentaties. Dit bedrijf wil zich onderscheiden met hoge services en lagere tarieven (en is dus geen echte goedkope maatschappij) en heeft de drukste routes in Europa geïdentificeerd, waar twee maat schappijen de dienst uitmaakten. Overal waar British Midland vervolgens zich als concurrent in de markt drong, gingen de ta rieven met eenderde naar beneden. Sinds dit voorjaar de liberalisering van de Europese luchtvaart officieel van start ging, beginnen overal voorzichtige initiatieven van nieuwe luchtvaartmaatschappijen van de grond te komen. In Nederland is EasyJet zeer gekend, omdat de Griekse miljonairs- zoon Stelios met gevoel voor publiciteit de machtspositie van de KLM aan de kaak stelt. De KLM heeft last van EasyJet en moest daarom in elk toestel ook wel enkele goed kope stoelen aanbieden. Maar op de meeste routes kan de KLM nog vragen wat zij wil. Wie naar Geneve, München of Madrid wil betaalt vlot twaalf- tot veertienhonderd gulden. Voor die prijs kan hij ook naar Bos ton, Bangkok of Bonaire. De nieuwe concurrentie komt dus maar langzaam van de grond. Investeerders staan blijkbaar huiverig tegenover deze sterk cy clische markt. Hun wantrouwen wordt ge voed door de ervaringen in de Verenige Sta ten. De Verenigde Staten begonnen al twintig jaar terug met het liberaliseren van het luchtruim. In die tijd vielen de tarieven met tientallen procenten terug. Grote namen sneuvelden: Panam en (het later doorgestar te) TWA gingen failliet. Andere nationale maatschappijen namen hun posities, vaak na jaren van duizelingwekkende verliezen over: American Airlines, United Airlines en NorthWest bijvoorbeeld. Daarnaast ontstonden kleine luchtvaart maatschappijen, die geen netwerk onder houden maar alleen van punt tot punt vlie gen. Zij kochten oudere toestellen. Lawaaiige toestellen als de Boeing 737-200 en de DC-9 zijn standaardkisten in deze sector. De goedkope maatschappijtjes waren popu lair bij de consument, zodat zij enorme groeicijfers realiseerden en tot de lievelin getjes van Wall Street hoorden. Maar de schaduwkant bleek bij de crash van de DC- 9 van het sterk expanderende ValuJet. On derhoud kreeg niet de aandacht die zeker oude toestellen nodig hebben. Niet alleen 109 mensenlevens verdwenen in de moeras sen van Everglades; de consument zegde zijn vertrouwen in de low cost airlines op. De gevolgen zijn desastreus voor de prijs vechters. ValuJet heeft onderdak moeten zoeken bij Airtran om een soort herstart te maken. Het bekende Kiwi ging failliet en probeert met nieuwe investeerders een herstart te maken. Air South kreeg in september van dit jaar uitstel van betaling. Van de tien meest vooraanstaande lage-kosten-maat- schappijen draaien er acht verlies. De aarzeling in Europa is dus begrijpelijk. Te meer daar de gevestigde machten hun maatregelen al in een vroeg stadium nemen. De oprichting van Blue Air door British Air ways, dat zich eigenlijk een tikje arrogant buiten de prijsvechtmarkt had gehouden, is eerder een bescherming van de eigen positie dan een vernieuwend initiatief. KLM bestudeert hoe de Europese dochters en partners Air UK, Eurowings (Dtsl), Transavia, KLM Cityhopper en Martinair door samenwerking een tegenwicht voor de nieuwe concurrentie kunnen vormen. Grote bedrijven als KLM en British Airways kun nen het met hun sterke financiële positie een verliesgevende concurrentiestrijd altijd lan ger uitzingen dan de starters. Valse concur rentie, stelt EasyJet-eigenaar Stelios voor de Europese Commissie. Als de kleintjes in een vroeg stadium kapot worden geconcur reerd, kunnen de tarieven straks weer om hoog. Daarmee zou precies de ontwikkeling in de VS worden gecopieerd. Met één ver schil: dat de oude namen daar te laat rea geerden, zodat andere overlevenden de ta rieven konden opschroeven. Zo ver wil de gevestigde orde het hier niet laten komen. (ADVERTENTIES) Op 1 januari 1998 verdwijnt de Algemene Arbeidson geschiktheidswet (AAW). Om u als zelfstandige toch te beschermen tegen de financiële risico's van arbeidsonge schiktheid, heeft u voortaan te maken met een nieuwe regeling: de Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering zelf standigen (Waz). De huidige AAW-premie, die u nu tegelijk met de Inkomstenbelasting/Premie volksverzekeringen be taalt, komt daardoor te vervallen. In plaats daarvan ontvangt u voortaan een aparte Waz-aanslag. "Voor wie geldt de wet eigenlijk?" De wet geldt voor zelfstandigen, hun meewerkende part ners, directeuren-grootaandeelhouder en beroepsbeoefe naren. Van freelance journalisten tot wethouders. Van geestelijken tot topsporters. Van schrijvers tot kunstenaars. "Hoeveel premie ga ik betalen?" U betaalt een vast percentage van een gedeelte van uw inkomsten. De betaalde Waz-premie is overigens aftrekbaar voor de Inkomstenbelasting. "Hoe kom ik hier meer over te weten?" Over de Waz is een aparte brochure gemaakt: "Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering zelfstandigen". Daarin kunt u alles over de nieuwe, verplichte verzeke ring lezen. U kunt de brochure gratis aanvragen via de Belastingdienst Bestellijn: 0800-0043 (24 uur per dag bereikbaar, 7 dagen in de week). U kunt voor meer informatie ook kijken op Internet: www.belastingdienst.nl Winst Hoechst gehalveerd Frankfurt - De winst voor belasting van het Duitse chemie- en farmacieconcern Hoechst is in de eerste negen maanden van dit jaar vrijwel gehalveerd van 5,66 miljard mark tot 2,88 miljard mark. Dat is het gevolg van de ingrijpende herstructurering van het concern. Hoechst is bezig zich te concentreren op de farmacie en heeft een groot aantal andere activiteiten afgestoten. Dat vertekent de re sultaten sterk. Zo werd de winst in de eerste negen maanden van 1996 fors opgekrikt met 1,78 miljard mark aan inkomsten uit de verkoop van belangen. Publieksbladen verbezen terrein Amsterdam - Vrijwel alle grote publiekstijdschriften kampen met een daling van de betaalde oplage. Vooral de vrouwenbladen en de roddelpers moeten flink inleveren. De top-10 van grootste titels telt met VT/Wonen slechts één forse groeier (8 procent). Dat blijkt uit de jaarlijkse oplagecijfers van de Nederlandse Oplage Docu mentatie NOD van het Nederlands Uitgeversverbond. De roddelbladen Privé, Story en Weekend hebben hun gezamen lijke lezersbestand het afgelopen jaar zien afkalven met ongeveer 90.000. Privé leverde 5 procent in maar blijft met rond de 400.000 exemplaren per week de grootste. Story zakte 7 procent en komt uit op circa 320.000. Weekend moest 12 procent prijsgeven en staat nu op pakweg 260.000. Esprit Telecom neeint IMS over Rijswijk - Het Nederlandse dochterbedrijf van Esprit Telecom heeft branchegenoot IMS Telecom overgenomen. Esprit Benelux is nu naar eigen zeggen de belangrijkste concurrent van PTT Tele com op het gebied van internationale spraaktelefonie. Esprit meent dat IMS een uitstekende aanvulling betekent omdat de twee ondernemingen tot nu toe op verschillende marktsegmen ten mikten. Esprit Benelux verkoopt met name aan grote bedrij ven diensten voor internationale communicatie. Interaktieve Me dia Services (IMS) richt zich daarentegen op kleinere bedrijven. Tubp opnieuw in de rode cijfers Den Bosch - Tulip duikelt dit jaar opnieuw zwaar in de verliezen. Nederlands enige computerfabrikant maakte donderdag bekend dat de tweede helft van het jaar 'buitengewoon teleurstellend' is verlopen. De onderneming komt terug van voorspellingen dat zwarte cijfers dit jaar haalbaar zijn. Tulip onderneming had verwacht het verlies uit de eerste zes maanden van dit jaar (6,8 miljoen gulden) in de tweede helft goed te kunnen maken.. Een van de oorzaken die het bedrijf uit Den Bosch noemt, is het verlies aan vertrouwen bij afnemers. Een aan tal klanten heeft Tulip de rug toegekeerd toen een verhuizing be gin dit jaar leidde tot productieproblemen. Vijftig banen weg bij Akzo Einmen Emmen - Bij de vestiging van Akzo in Emmen verdwijnen ruim vijftig banen. Het schrappen van de arbeidsplaatsen is een gevolg van de aangekondigde sluiting twee weken geleden van het Em mer bedrijf Allied Signal. Door die sluiting komen over een half jaar driehonderd mensen op straat te staan. Akzo leverde halffa brikaten en verrichtte diensten voor Allied Signal, dat eerder on derdeel uitmaakte van het Akzo-concern. De laatste jaren leed het bedrijf behoorlijke verliezen. Eerder dit jaar verdwenen al 75 ba nen bij de afdeling industriële garens van Akzo. Rotterdam (anp) - Zo'n 75 werknemers van de havenpool SHB in Rotterdam zijn gisterochtend begonnen aan een rondgang langs havenbedrijven om steun te zoeken voor hun kritiek op de Vervoersbond FNV. De werknemers zijn het niet eens met de koers die de bond vaart in de onderhandelingen met SHB- directeur J. Schermer over bezui nigingen bij de arbeidspool. Aan het eind van de middag was de groep aangegroeid tot zo'n 200 mensen, nadat overal in het Rot terdamse havengebied bedrijven waren bezocht waar SHB'ers aan het werk waren. Volgens actielei der Toussaint staakten er giste ren nog meer SHB'ers, maar kon den de mensen 'op de fiets en op de brommer' zich niet aansluiten bij de groep. Overigens hadden de acties van de SHB'ers nauwelijks gevolgen. De SHB is een arbeidspool waar bedrijven extra personeel voor de pieken kunnen inhuren. Vast per soneel werkte dan ook gewoon door. Blokkades van bedrijf- spoorten, zoals die de afgelopen maanden herhaaldelijk plaats vonden, waren er niet. De SHB-werknemers verdwenen onlangs uit de onderhandelings delegatie van de Vervoersbond FNV na een conflict over de te volgen koers. De SHB'ers wilden onderhande len op basis van door ledenverga deringen vastgestelde uitgangs punten. Die behelzen onder meer samenwerking met de Amster damse havenpool en een volledig behoud van loon. De bondsbe- stuursleden, gesteund door de sectorraad havens waarin kader leden bij alle havenbedrijven zit ten, wilde alleen praten over de problemen bij de Rotterdamse pool. Ste» Deze set van "Vromani" is speciaal voor de komende feestdagen voor ons gestyled in Italië. Vervaardigd uit fraai crocolak. De pump is uitgevoerd in twee hakhoogtes. Kleuren: zwart, blauw en bruin-brons. Maten 35 t/m 42. Zowel schoen als tas zijn normaal ook al aantrekkelijk geprijsd voor 160.-. Maar zolang voorradig geldt nu voor elk de verbazende prijs van... EXCLUSIEVE S C H 0 E N M 0 D E Nieuwe markt 63, Roosendaal. Telefoon: 0165-555581 Grote Markt 5, Breda. Ook in Den Bosch, Eindhoven, Laren, Tilburg en Uden. NU OOK BESTELLEN VIA INTERNET: URL http://www.vandepoelvanruth.com e-mail adres: info@vandepoelvanruth.com

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 7