Kleintje dat er wezen mag Sant'Agata Bolognese levert elke dag een Lamborghini af Vliegwiel kan flink brandstof besparen AUTO VERKEER AUTONIEUWS KORT Modernere Morgan op verzoek Astra gaat naar Polen Veiliger automatische autoruit VW Polo Variant aantrekkelijk, maar met tekortkomingen warenhuizen |t. Gewild Tractoren 1 op 4 100.000 BMW's Z3 gebouwd Saab voert productie op Motorbeurs in Leiden Nieuwe BMW 3 in '98 VRIJDAG 21 NOVEMBER 1997 Morgan, het Britse automerk dat sinds 1936 exclusieve sportau to's bouwt, levert de auto's voortaan desgewenst af met twee air bags. Er is ook een roestvrijstalen veiligheidskooi in de carrosse rie verwerkt. Het interieur is iets ruimer geworen en de stoelen zijn lager geplaatst. Verder is het stuurwiel voortaan verstelbaar. Morgan gebruikt voor zijn 4/4 model een 1.8 liter Ford, in de Plus Four huist een 2.0 Rover-blok en de +8 kent een 3,9 of 4,6 liter achtcilinder van Rover. De auto, gebouwd in het Engelse Malvern Link, wordt nog steeds met de hand gemaakt en dat op zeer tra ditionele wijze. De goedkoopste Morgan 4/4 kost 85.950,-. De duurste is de +4: 112.700,-. Opel gaat de huidige Astra vanaf eind volgend jaar bouwen in Gilwice, in het zuiden van Polen. De fabriek kan er 70.000 per jaar bouwen en de auto's zijn bestemd voor de Poolse en Midden- Europese markt. In maart volgend jaar komt voor de rest van de wereld een totaal nieuwe Astra op de markt. Siemens heeft een nieuw systeem, waardoor automatisch sluiten de autoruiten in een vroeg stadium stoppen wanneer ze bij sluiten weerstand ondervinden. Sommige systemen signaleren al een voorwerp of lichaamsdeel tussen ruit en sponning en stoppen dan. Ze kunnen dan soms al schade aangericht hebben. Het nieu we systeem van Siemens is zo gevoelig, dat zelfs een ballonnetje heel blijft wanneer het tussen ruit en sponning gehouden wordt. De kracht van de elektrisch sluitende ruit is nooit hoger dan 100 Newton, een norm die in Duitsland zelfs voorgeschreven is. Zodat ook een kinderhand niet beklemd kan komen te zitten. Volgens Siemens gaat de ruit, zodra weerstand herkend wordt, een stukje omlaag of helemaal open, afhankelijk van de situatie. Men van der Steen Volkswagen praten ze over 1 Superangebot. En ze hebben recht. Want wie nu naar de *®kel spurt, kan een Polo Va- kopen voor slechts 200 gul- meer dan een Polo sedan En dat is fraai. In Wolfs- ®S letten ze op de kleintjes. "Wijk en figuurlijk. Want dit ™je mag er zijn. 'Polo Variant ziet er helemaal "gekuit. En heeft een indruk kend rijgedrag. Echt waar. Plel als een sportauto. Een Jne dan- Ook in bochten ge- ,aS de kleinste VW zich sterk. ■Mier van de kofferruimte. I ®'e grote veerpoten nemen ruimte in en bovendien is er opstaande rand die het laden ossen tamelijk lastig maakt, ii er iets van gewicht in et. Maar ja, bij de Seat Cordo- 'n januari als Vario op de ii, üggen de zaken geen vrs- De fabrieken kiezen mi/, om. mef snelle stappen ha 6 ziin' weinig ontwikke len maken dus. En de 1 »ear rechtstreeks afleiden Werdeurs versie. CT* worden steeds ge- tml i laadruimte schijnt v de hoogste prioriteit te ■bi,moeten er vooral goed en moseliikheden bieden De Polo is een com- wat ruimer in zijn al zijn de beperkt. bbp De Polo Variant is een heel aardige compacte stationcar voor wie niet teveel ruimte verwacht. Meer door de vorm van de bak dan de werkelijke ruimte. Want er is toch 390 liter beschikbaar. En als de achterbank weggeklapt wordt is er ruimte voor wel 1250 liter. Nogmaals jammer dat dat gat niet efficiënt is. Grote stuk ken komen gauw in aanvaring met de hoge tildrempel en de vo lumineuze veerpoten die ver het interieur in steken. Maar toch: VW is toch een van de eerste die een compacte station car in Nederland aanbiedt. Dui delijk afgeleid van de Polo sedan. Rondrijden met de auto geeft he lemaal geen idee met een dwerg onderweg te zijn. Als je tenminste de stoelen naar achter kunt schuiven. Want met achterbank zitters kan dat echt niet. Dan FOTO MARC BOLSIUS blijkt dat het passagierscompar timent toch aan de korte kant is. De schuifrail voor de stoelvers- telling heeft trouwens maar een beperkte lengte. De zit voorin is ruimschoots en de auto heeft he lemaal geen vervelende bijver- Een autofabriek voor rijken I Het Italiaanse Automobili Lamborghini maakt I per jaar maar 250 auto's. En ze zijn allemaal I van hetzelfde model: de Diablo, een duivel van leen sportwagen. Voor het eerst sinds lange tijd I maakt de fabriek weer (een beetje) winst. Dat Ikan niet liggen aan de vier 'Lambo's' die per rin Nederland worden verkocht. DoorRien van der Steen I Tommy Suharto steekt op de foto zijn duim op. De I zoon van de baas van Indonesië hangt groot gepor tretteerd in de camera del'presidente van Automo- Ki Lamborghini in Sant'Agata Bolognese in de t van het Italiaanse Modena. Een klein dorpje. IEn een klein autofabriekje. I Suharto? Wat doet die in Italië? „Nou, hij is de vertelt Vittorio di Capua, algemeen direc- Iteurbij Lamborghini. Suharto blijkt aan het hoofd lie staan van een schatrijk consortium dat de Itali- laise sportwagenbouwer overnam toen Chrysler er ■geen brood meer in zag. Tommy Suharto heeft ook Itauis in Indonesië de belangrijkste vinger in de pap lm de locale auto-industrie. In Italië heeft hij 80 Iprocent van de aandelen in handen. Van een auto- Itaiwer die amper weet hoe hij het hoofd boven pater dient te houden. ilamborghini is in Nederland misschien wel be- lroemder vanwege de tractoren dan de sportwagens. Pant niemand die er ooit eentje ziet. Importeur is °"""ing in De Bilt en die verkoopt er hooguit vier ■perjaar. „Een bedroevend resultaat," erkent direc- I* Henk Rens van Hessing. „Met Rolls-Royce het prima in Nederland. We doen er samen met Bentley jaarlijks zo'n 20. Maar Lamborghini wil niet zo." Nou praat je met dit soort bolides over allerminst kinderachtige bedragen. De goedkoopste Lam borghini is de Diablo SV en die mag pas tussen de schuifdeuren vandaan als er 534.000 pietermannen over tafel geschoven zijn. Dat is inclusief twee ton belasting inderdaad. De duurste 'Lambo' is de vier- wielaangedreven Roadster voor iets meer dan 680.000 gulden. Lamborghini werd na de oorlog opgericht door Ferruccio Lamborghini. De man zag wel brood in de honderden oude tanks, legertrucks en pantser wagens die de Amerikanen en Duitsers na de oor log in zijn land achtergelaten hadden. Er was een schreeuwend gebrek aan landbouwmachines en Lamborghini bouwde de voertuigen om voor ak kerbouwers. Het werd een succes. En Ferruccio be sloot bij Enzo Ferrari aan te kloppen voor de aan schaf van een fraaie rode sportwagen. Ontevreden over de rumoerige transmissie van de Ferrari belde techneut Lamborghini opnieuw naar Enzo, maar die had geen interesse in de kunsten van de Iand- bouwspecialist. Waarop die nijdig uitriep zijn ei gen sportauto in elkaar te gaan knutselen. En zo gebeurde. In 1963 ontstond Automobili Lam borghini. Peperdure, exuberant vormgegeven sportwagens in piepkleine series. De landbouw- tractorenfabriek staat nog altijd pal naast de hal len van Lamborghini in Sant'Agata Bolognese, maar heeft daar zakelijk intussen niets meer mee van doen. In 1975 raakte Lamborghini in ernstige financiële moeilijkheden. De failliete onderneming werd overgenomen door de Zwitserse broers Memral, die tot 1986 het hoofd net boven hielden. Tot 1993 was de fabriek in handen van het Amerikaanse Chrys ler, waarna Suharto besloot in Italië neer te strij ken. Lamborghini had zich begin jaren zeventig al teruggetrokken om zich in de buurt van Perugia met een eigen wijngaard te gaan bezighouden. En kele jaren geleden overleed hij op 76-jarige leeftijd. Het sportwagenmerk met het vignet van de stier maakt momenteel 250 Diablo's per jaar, ongeveer 1,2 exemplaren per werkdag. Vorig jaar leed de on derneming nog 30 miljoen gulden verlies. Sinds het aantreden van Vittiorio di Capua in september vo rig jaar, ex-Fiat en ex-Ducati/Cagiva, wordt er weer een bescheiden winst geboek.t. Er zijn mana gers ontslagen en er is een vierdaagse werkweek in gevoerd. „Het probleem van een merk als Lam borghini is dat er over de hele wereld maar circa duizend van dit soort sportauto's worden verkocht. We maken ook gigantische scheepsmotoren voor de racerij op het water. We hebben een enorme re search en development-afdeling en die zou voor meer ondernemingen kunnen werken. Wij maken remsystemen die tot de beste behoren. Een nieuw business-plan voorziet in nieuwe investeringen en de productie van een Super Diablo, die op de ko mende autoshow van Genève te zien is. Daarna komt een Baby-Diablo, met een Audi V8 aan boord. Het wordt de Miura voor de volgende eeuw, die cir ca 100.000 dollar zal kosten. Er moeten er minstens 2000 per jaar van gemaakt worden", aldus direc teur di Capua. Lamborghini ziet Ferrari nog steeds als enige concurrent. Op het fabrieksterrein in Sant'Agata staat een safe waar kant-en-klare au to's opgeslagen zijn. Perschef Alberto Armaroli toont er eentje met een kenteken van de Bahama's. „De eigenaar belt ons wel eens op. Of we de auto naar de haven van Genua brengen. Want daar komt hij dan en dan aan met zijn jacht. Dan rijdt hij er wat mee rond en laat hem hier terugbrengen." Een wereldje waarin alleen de puissant rijken zich thuisvoelen. In Italië worden slechts zeven Lam bo's per jaar verkocht. In Japan vijftig en in Duits land zeventig. De auto heeft een heus chassis van gelaste stalen pijp en een carrosserie van alumini um. „Dit is de markt van het geld. Mensen willen geen auto. Ze willen een rijdend schilderij," zegt directeur Di Capua. Buiten wacht testrijder Luigi Moccia met een Dia blo Roadster. Achter de twee stoelen ligt een knoert van een V12 te grommen. Inhoud 5,7 liter, 530 pk en een koppel van 607 Newtonmeter. Wie wil, kan er 335 km/h mee rijden. Van 0 tot 100 kilometer duurt nét iets langer dan vier seconden. Verbruik 1:4. Geen auto voor u en mij. Bovendien ziet hij er wel érg agressief uit. Maar wel leuk, dat ritje. De testrijder vliegt de openbare weg op. Smalle dorps weggetjes, maar de snelheidsmeternaald vliegt al snel naar 230, 240. 'Eh, politie?' „Mwah," grinnikt de testpiloot, Sono amici, dat zijn vrienden." Elke auto die de assemblagehal uit komt, wordt zo getest. Een paar kilometer verder worden Ferrari's gebouwd. Maar die hebben een testcircuit. Lamborghini heeft zoiets nooit kunnen betalen. De inwoners van Sant'Agatha zijn er aan gewend. Ze kijken nog wel op als een paar meter van hun huizen een rode, grijze of zwarte Diablo voorbij schicht. In Nederland zou allang het leger gebeld zijn. Of minstens de politie. Maar Italianen houden van auto's. Vooral van die snelle. De nieuwe 3-serie van BMW verschijnt in mei volgend jaar. In Spartanburg in de Amerikaanse staat South Carolina is de 100.000e roadster Z3 van BMW geproduceerd. De productie kwam eind 1995 op gang. De auto kreeg enige bekendheid omdat James Bond hem gebruikte in de film Golden Eye. Volgens BMW is de vraag naar de open tweezitter veel groter dan verwacht. Al leen al in de VS zijn er ruim 31.500 van verkocht. In Nederland 1100. Saab voert de productie in Zweden sterk op. Dat heeft dit jaar duizend nieuwe banen opgeleverd en volgend jaar worden er weer 600 nieuwe productiemedewerkers aangenomen. Volgens de autofabrikant, onderdeel van General Motors, is de vraag naar het nieuwe model 9-5 erg groot. De auto is sinds vorige maand in de verkoop en er zijn al meer dan 15.000 orders geplaatst. Vol gend jaar wordt de auto ook in de VS verkocht en Saab verwacht dat de productie dan sterk omhoog moet. Saab heeft jarenlang nog geen 100.000 auto's per jaar geprodu ceerd. Om het hoofd boven water te houden moeten de verkopen, en dus de productieaantallen, omhoog. In Leiden wordt dit weekeinde de Hollandse Motorbeurs gehou den. In de Groenoordhallen staan nieuwe en gebruikte motoren en stands met accessoires en o.a. kleding. Er zijn ook enkele shows en behendigheidsdemonstraties. De beurs is vandaag open tussen 18.00 en 22.00 uur, zaterdag tussen 10.00 en 22.00 uur en zondag van 10.00 tot 18.00 uur. Volwassenen betalen 15 gulden entree. BMW komt in mei 1998 met de opvolger van de huidige 3-serie. Het wordt de sedan, die later uitbreiding krijgt met een coupé, een cabrio, een stationcar (touring) en een nieuwe Compact. De huidige 3-serie dateert van 1990. BMW heeft succes met de middenklasser die 3 genoemd wordt. De auto borduurde in 1975 voort op de 1600-2, die voor BMW een nieuwe klasse belichaamde: compact en sportief. In 1975,1982 en 1990 verschenen de opvolgers. Het nieuwe model is iets groter dan het huidige en komt optisch tamelijk in de buurt van de huidige 5-serie van hetzelfde merk. De nieuwe 3 krijgt technische uitrustingsdetails die tot nu toe uitsluitend aan de duurdere modellen waren voorbehouden, al dus BMW. schijnselen die kleine auto's soms onaangenaam maken. De foto graaf die een uurtje met de Polo onderweg was, keerde enthou siast terug. Hij is 1.90 meter lang en verklaarde het idee te hebben met een veel grotere auto op pad te zijn geweest. Nu heeft hij wei nig kijk op auto's, maar hij toon de zich niettemin onder de in druk van de verrichtingen van de 1.4 liter motor. De motor - dit exemplaar had een 1.4 liter op benzine - kent een ui termate vrolijk karakter. En stuwt de auto geweldig vlot voort. De top is met 155 kilome ter niet indrukwekkend, maar ach. De motor maakt graag veel toeren en is dan enigszins luid ruchtig. Maar verder heel prettig in de omgang. Ook door de korte overbrengingsverhoudingen. Standaard is de kleinste Variant die VW kent uitgerust met elek tronische wegrijbeveiliging, inte- rieurluchtfilter, warmtewerend glas, dakantenne, stuurbekrach tiging en bagageruimafdekking. Maar centrale vergrendeling kon er niet af. Minpuntje. Nogmaals, ze letten in Wolfsburg op de kleintjes. Polo 1.4 benzinemotor 44kW/60 pk; max. koppel 116 Nm bij 2800-3600 t/m; basisprijs 28.680,-: meerkosten pareleffect lak 865,-, in hoogte ver stelbare stoelen/gedeeld neerklapba- re achterbank en twee hoofdsteunen achter ('comfortpakket') 805,-: dak rails 1050,-; twee airbags 995,-; to tale prijs exci. rijklaarmaicen 32.395,- Variant 1.6/75 pk 29.595,-, 1.9 SDI/64 pk) 32.695,-. Gewicht: 1185 kg: laadvermogen 385 kg. Aanhang- gewicht (geremd) 1000 kg; rijklaar- maakkosten: 730,-. Onderzoekers van de TU Eindho ven en Van Doornes Transmissie (VDT) hebben een automotor ge presenteerd die minder schadelij ke uitlaatgassen produceert en waarmee minstens 20 procent brandstof bespaard kan worden. Dat kan dank zij een kunststof vliegwiel dat met het CVT-trans- missiesysteem (schakelbanden) van VDT is verbonden met de mo tor en dat alle energie die de mo tor in het stadsverkeer verspilt - vooral met optrekken en afrem men - opvangt en weer teruggeeft. Bijzonder is dat de onderzoekers erin zijn geslaagd met het gebruik van glasvezelepoxy een handzaam vliegwiel te ontwerpen (36 cm doorsnee, 20 kg zwaar), waarvoor onder de motorkap alle ruimte is. In studies naar vliegwielprocédés was de omvang van het wiel meestal een onoverkomelijk pro bleem. In de proefopstelling op de TUE werkt het systeem volgens coördi nator R. van der Graaf, maar over enkele maanden hopen de onder zoekers hun hybride-motor in de praktijk te kunnen beproeven. Fa brikanten zijn erg geïnteresseerd in wat we doen, zegt Van der Graaf, maar wachten toch even de testresultaten af. Volgens Van der Graaf zal de auto in de stad hoofdzakelijk op de energie van het vliegwiel lopen en is de motor maar af en toe nodig. Met de ener- gievoorraad van het vliegwiel zijn flitsende acceleraties mogelijk. Vervolgens hoor je als bestuurder zo om de 45 seconden de motor aanslaan. Tien seconden later be schikt het vliegwiel weer over vol doende energie om de aandrijving over te nemen. Het systeem werkt volgens Van der Graaf tot zo'n 80 km/u. Voor de CVT-banden is dan de grens bereikt. „Voorlopig zullen de kosten om hogere snelheden mogelijk te ma ken niet opwegen tegen de bespa ringen, maar daar willen we ver der onderzoek naar doen. Want hoe groter het voertuig en hoe meer er opgetrokken en afgeremd moet worden, hoe geschikter dit systeem. Ook voor bussen en vrachtauto's zou het ideaal zijn, maar in vrachtauto's komt een au tomatische transmissie nog nau welijks voor en het is niet waar schijnlijk dat VDT alleen voor bussen een rendabele schakelban- denproductie kan opzetten," al dus Van der Graaf. De kracht van het systeem is vol gens Van der Graaf dat met be trekkelijk weinig inspanning een bestaand systeem is verbeterd. „Daarmee hebben we nog altijd een ruime voorsprong op de elek trische auto. Daarnaast zullen de energieprijzen blijven stijgen, wat onze marktkansen alleen maar zal vergroten. In het project is tot nu toe zes mil joen gulden geïnvesteerd. Het vliegwielsysteem zal een auto vol gens Van der Graaf maximaal 1500 gulden duurder maken. ilamborghini heeft nog maar één model, de Diablo, t Hein enkele versies gemaakt wordt. Dit is de Road ster. Dakje open, maar wel 530 pk.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 23