DE STEM spelletjes II Ganzenbord 9 10 mom Per jaar 350 gulden per persoon voor Sinterklaascadeautjes mêmöï \%m$\ tem heeft ook egenden 2 3 r m mnmr >loem "uiman v SIMTEGO. HET WERElüSPEJi >AN GROTE KtASSf He* xh&tyd m&mnm IWM- ïlrtAAt M&TWyjA oumRl mm, ken en (zwaar) lichamelijk gehandicapten vaa^ etaalbare vakantie. Wij hopen weer op de in rekenen. Bij voorbaat dankl )1 601. Giro 145 tu Fondsenwerving "Ook ik doe mee Meer Informatie? Bel: (076) 560 20 Er zijn van die spelletjes die in geen enkele kast mogen ontbreken. De echte klassiekers dus, goed voor avonden lang vertier voor iedereen tussen de 4 en 94 jaar. De ultieme lijst: Het spel moet begin zestiende eeuw ergens in Italië zijn ontstaan. De bedenker is onbekend. Wel weten we dat er over het eerste speelveld geen ganzen waggelden, maar met de hand ge sneden stenen geluksbeeldjes. Het spel was aan vankelijk nog niet gedrukt, maar werd in steen uitgebeiteld. Al wel had het parcours de spiraal vorm. De Spaanse koning Philips II kreeg in 1587 een van de eerste ganzenbordspelen ca deau van Francois de Medicis. Spelvreugde: 6 (weliswaar een klassiek spel maar behoudens 'de put' en 'ga drie zes plaatsen terug' niet echt spannend). Mens erger je niet het spel zelfs congressen gewijd. In 1968 werd daartoe een Ludotheek in Dyon opgericht. Spel vréugde: 6 (waarom zo laag? Luister nog maar eens naar de conference van Toon Her mans) Monopoly Uitgevonden door Charles B. Darrow in 1929, het wereldwijde economische crisisjaar. In de originele versie gebruikte hij de straatnamen van de stad Atlanta City. Het spel werd pas echt een succes toen elk land zijn eigen beroemde winkelstraten kreeg. De oerversie (met een maximumbiljet van 500,-) is in Nederland al lang vervangen door een uitgave die beter aan sluit bij het hedendaagse prijspeil. Spelvreugde: 7 (maar lager als er geen complete straten aangekocht kunnen worden) Stratego Ludo, de voorloper van Mens erger je niet, ont stond ergens in de tweede helft van de 19e eeuw in Engeland. De spelregels werden in 1887 vast gelegd door de firma John Jaques Zonen. Lu- do stamt af van het eeuwenoude Indiaase spelle tje 'Pachisi' dat met kleine gesneden paardjes werd gespeeld. Het spel wordt tot in alle uithoe ken van de wereld gespeeld: van Kameroen tot Togo en Jamaica. Om de drie jaar worden er aan plaatsingsmogelijkheden van 'de vlag' wel uit geput). W0 JD Risk Eén van de jongere klassiekers uit de spelletjes- kast, uit 1970 namelijk. Was in Amerika al vrij snel een succes. In Nederland zorgden vooral studenten voor de popularisering van het spel. Waarschijnlijk omjlat zij geen last hebben van de onvoorspelbare tijdsduur van dit spel. Ooit binnen een half uur afgelopen, soms om vier uur 's nachts nog niet. Spelvreugde: 8 (een van de weinige spelletjes waarbij het onderscheid tussen vriend en vijand in één klap kan omslaan). Trivial Pursuit Val aan en verover de vlag. Sinds de jaren vijftig trekken miljoenen mensen met die opdracht ten strijde: 1, 2, 3. Wat is dat? Bom! Elk jaar wordt het Nederlands kampioenschap Stratego gehou den, dit jaar was er zelfs een heus wereldkampi oenschap. En wie veroverde het meeste vlaggen en werd daarmee wereldheerser? Peter van Bo- degom, een Nederlander. Spelvreugde: 7 (na 25 spelletjes zijn de originele 'T Memory varianten op het visuele geheugenspelletje niet meer te tellen. Spelvreugde: 8 (voor kinderen) en 5 (voor vol wassenen, want die leggen het bij dit spel altijd af tegen de kleintjes) Mikado Beter bekend als Triviant. De Canadees Michael Wurstlin bedacht het bordspel vol aardige, we tenswaardige en overbodige weetjes in 1982. Groeide uit tot een wereldhit met vele aanvul- sets en kinder- en tv-varianten. Spelvreugde: 8 (als er tenminste geen grote ego's meedoen, want dan kan het wel eens minder ge zellig worden) Een spel, genoemd naar de titel van de Japanse keizer, de onaantastbare Mikado. Daarmee wordt meteen de belangrijkste positie van het gekleurde hoofdstokje in het spel aangegeven. Een handvol gekleurde stokjes (met de Mikado die de meeste punten vertegenwoordigt) wordt op tafel gegooid. De bedoeling is die stokjes stuk voor stuk, zonder dat de naastliggende stokjes bewegen, op te pakken. Speciale kleurloze stok jes mogen daarbij als hulpmiddel voor de vin gers worden gebruikt. Mikado is in Frankrijk ontstaan en heet daar Jonchets. Spelvreugde: 5 (vooral vanwege het eeuwige ge zeur of het stokje nu wel of niet bewogen heeft) Sjoelbak In 1957 uitgevonden in Zwitserland door Hein- rich en William Hurter. Inmiddels is het aantal FOTO MARC BOLSIUS houdens hebben zo'n bak. Let wel: Nederlandse huishoudens want sjoelen is een oer-Hollands spel. Voor al degenen die geen weet hebben van de officiële regels; er is een officieel orgaan: de ANS oftewel Algemene Nederlandse Sjoelbond, postbus 23543,1100 EA Amsterdam. Spelvreugde: 7 (mits er op voorhand afspraken zijn gemaakt over de spelregels - het wel of niet stenen terug laten kaatsen of stenen terugpak ken onder het plankje door). Twee spellen speelkaarten Populair van kleuterklas tot bejaardensociëteit. Maar alleen leuk op eem echte - meterkastvul- lende - supergladde sjoelbak (officiële maten: 2.00 meter lang en 41 centimeter breed). Al in de 17e eeuw werd een vergelijkbaar knikkerspel beoefend maar pas sinds een jaar of vijftig be staat de sjoelbak. Naar schatting 500.000 huis Exacte herkomst van het kaartspel is niet be kend. Volgens de Chinezen werd het al in in 1120 uitgevonden om de vele vrouwen van kei zer S'eun Ho te amuseren. Een legende uit India houdt het op de vrouw van een maharadja die het spel voor haar man bedacht. Dit omdat zij zich groen en geel ergerde aan haar man die de hele dag aan zijn baard zat te plukken. Geen spel ter wereld biedt zoveel variatie als een spel kaarten (of de stok zoals ze in Brabant zeggen). Daarom, of het nu gaat om pokeren, rikken, pesten of patience, krijgt dit spel voor spelvreugde een 10. Met dank aan spelletjesdeskundige Gejus van Diggele. 1997 POILER MET DERDE REMLICHT VAN BINNENUIT TE OPENEN BAGAGEKLEP geprijsd. U kunt al van uw eigen naf f 28.950,- (leaseprijs f749,-). WERELDMERK Surpirfs VRIJDAG 21 NOVEMBER 1997 Klassiek speelgoed altijd goed Hij is in het land en dus is er geen ontkomen meer aan. Er moeten cadeautjes voor Sinterklaas worden gekocht. Speelgoed staat daarbij nog steeds met stip op nummer 1 van elk verlanglijstje. Wat moet het dit jaar worden: de pop die elk halfuur op Kindernet langskomt, het Speelgoed van het Jaar of toch maar een onvervalste klassieker als Monopoly? Sint-stemming' komen' zijn de voornaamste verklaringen voor het late koopgedrag.Gemiddeld sjouwen de Klaas-kopers zo'n acht winkels af voordat de lijstjes zijn afgewerkt. Daarom rijden de meesten ook vaak naar de dichts- bijzijnde stad of plaats waar ze genoeg winkelvariatie hebben om hun aankopen te doen (60 pro cent legt maximaal 6 kilometer af voor de Sinterklaas-cadeaus). Over de achtergronden van het feitelijke aankoopgedrag geeft het onderzoek helaas weinig uit sluitsel. De consumenten waar deren zaken als bijzondere Sint etalages, Sinterklaas-liedjes in de winkel en het leuk inpakken van de cadeautjes, maar onduide lijk blijft waarom de keuze uit eindelijk valt op die ene Barbie, dat nieuwe spel of die leuke bouwdoos. Waarschijnlijk is die verklaring ook amper te geven. Natuurlijk zijn het de kinderen zelf die met hun lijstjes en vragen het koopge drag in belangrijke mate sturen. En op hun beurt worden de kin deren weer beïnvloed door aller- Door Hans van Alebeek „Wat moeten we dit jaar in he- I nelsnaam toch weer kopen? Ze I hebben alles al. Ik weet het echt niet." I Het is een luxeprobleem maar I wel herkenbaar voor veel ouders, I opa's, oma's en andere kinder- .iienden die deze weken weer op moeten voor de Sinterklaas- I cadeautjes. Per huishouden, zo verwachten de middenstanders, rdt er dit jaar zo'n 350 gulden surprises uitgegeven. Vooral I speelgoed, op de voet gevolgd I door boeken, cd's en videoban- I den I Volgens het meest recente onder hoek 'Sinterklaas en de detail handel' van het Hoofdbedrijf- p Detailhandel koopt een I ruime meerderheid van de consu- meuten die cadeautjes pas in de ;te twee weken voor Sinter- I klaas (met een piek in het week- lade vóór 5 december). En dat I terwijl de speelgoedfolders al in lie herfstvakantie in de bus plof- I fen. 'Druk, druk, druk' en 'in de Gemiddeld sjouwen de Klaas-kopers zo'n acht winkels af voordat de l v zijn afgewerkt en alle cadeautjes zijn aangekocht. FOTO DE STEM DICK DE BOER lei speelgoedreclames. De bro chures van Bart Smit en Intertoys zijn een dankbare inspiratiebron voor verlanglijstjes en de stort vloed van reclame-spots op Kindernet en RTL4 komt daar nog eens mals overheen. Geen kind (en ouder) kan die stort vloed aan tv-spotjes ontwijken. December, met een forse aanloop in november, zorgt voor de aller grootste lawine aan 'onderbre kende boodschappen'. IP, het be drijf dat reclame verkoopt voor de commerciële tv-zenders, ver kocht vorig jaar december bij voorbeeld voor bijna 4 miljoen gulden aan tv-reclame voor speelgoed. Veelal zijn dat de gro te merken (o.a. Ravensburger, MB, Jumbo en Lego) die het geld hebben om de kinderen via het scherm te verleiden. Lego gooide er bijvoorbeeld voor ruim drie ton tv-reclame tegenaan en Mat tel (Barbie met name) iets meer dan 150.000 gulden. Koploper is de firma Hasbro die voor maar liefst 1,4 miljoen gulden spelle tjesreclame over de kinderhoofd jes uitstrooit. Dan moet het ook raar lopen wil K'nex niet aan slaan. Diezelfde grote speelgoedjongens staan ook altijd vooraan bij de jaarlijkse verkiezing van het Speelgoed van het Jaar. Een titel die ten onrechte de indruk wekt dat het hier om het allerleukste en -beste speelgoed van het afge lopen jaar gaat. In de praktijk is het namelijk een verkiezing die door de speelgoedbranche zelf wordt opgezet. En die branche is ook zeer goed vertegenwoordigd in de jury (waar verder een paar vakjournalisten in zitten en één speelgoeddeskundige). Omdat één van de voorwaarden boven dien is dat het speelgoed breed verkrijgbaar moet zijn, winnen meestal de grote fabrikanten. Dit jaar werd de verkiezing voor de 24e keer georganiseerd. Wie echter een blik werpt op de lijst van de afgelopen jaren, ziet dat er tussen het winnende speelgoed maar een paar echte blijverdjes zitten: zoals de Nintendo-spel- computer uit 1988, het behendig heidsspel Pisa uit 1987 of My First Sony uit 1989 bijvoorbeeld. Het merendeel gaat roemloos ten onder in de stortvloed van nieu we spelletjes, poppen en speel goed die het jaar daarna weer verschijnen. Want elk bedrijf hoopt natuurlijk op een echte kaskraker als Monopoly, Risk of Triviant. Want dat is klassiek speelgoed dat in bijna geen huis houden ontbreekt. En als dat wel zo is, wordt het automatisch aan geschaft zodra er kinderen in het spel komen. Eigenlijk zijn dat ook de allerleukste spelletjes. I. ij mu,\f a/nJ 3 3W, fStf. AT..

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 21