|Samuel Eddy is de
ideale festival-act
Privémuziekjes van een zoeker
Wouter Brave en zijn 'Arte del Tango'
0
1
tc
2
0
DESTEM
U I
I D
D3
I Hoewel een geboren Noord-Hollander voelt tangodanser Wouter
I Brave (43) zich ook een beetje Argentijn. „Absoluut. Voor een
I Hollander leef ik vrijgevochten. Een Argentijn leeft volledig van
lag tot dag. Dat zie je ook terug in de manier van dansen en zelfs
a het voetbal waar het veel intuïtiever en met veel meer overga-
I re toegaat. Een tangodanser danst als het ware stap voor stap,
I jij creëert de passen terwijl hij danst.
Kritieken
De ziel
Eindhovense singersongwriter The Watchman maakt balans op
Townes van Zandt
Bluescultuurtje
ui
ui
N
D
1
20 NOVEMBER 1997 D2
I OP ZOOM
lone - The Peacemaker - The lost world
jngle - Hercules
I I I I I
DONDERDAG 20 NOVEMBER 1997
ng - Contact
breda
uit de jungle
lit falls on Manhattan
I off - Karakter - De GVR - De gebroe-
'I Gattopardo
GOES
,ds wedding - Hercules
HULST
game - The lost world - The Peacemaker
forge of the Jungle - Hercules - My best
1STERH0UT
osendaal
edding - The Peacemaker - Double team
le
tilburg
rest friends wedding - Hercules - George
Contact - The lost world - The Peacema-
I - One fine day - Sneak Preview
hry
7lissingen
team - The lost world - The Peacemaker -
lie - Hercules
Antwerpen
- Zaal 1 -14.30 en 17.00 uur George of
eafter
22.30 uur Bean
22.30 uur L.A. Confidential Air force one
22.30 uur The Game
22.30 uur Oesje
22.30 uur Double Team
22.30 uur My best friends wedding
22.30 uur The Peacemaker
22.30 uur The lost world
>n 22.30 uur Oesje
n 22.30 uur Contact
in 22.30 uur She's so lovely
eorge of the jungle
theory
in 22.30 uur Men in black
Jen 22.30 uur Face/off
en 22.3o uur The Ugly
en 22.30 uur Scream
en 22.30 uur Air force one
en 22.30 uur Full Monty
len 22.30 uur Copland
en 22.30 uur Nothing to lose
ïatiërs
ie night stand
en 22.30 uur Mimic
'Verslingerd aan de
dans der dansen'
;ior Marjan Mes
■uces Beresford richten twee strijdba-
i Pauline Collins) in een Japans vrou-
tijdens de Tweede Wereldoorlog een
le de ellende het hoofd te bieden. De
ngevoelig voor hun zang. De Australi-
r meer Driving Miss Daisy tracht te-
in het kamp over te brengen. De ac-
Vrances McDormand en Johanna ter
n vol overgave in deze deels op erva-
vrouwen gebaseerde film, met muziek
le Babbe-koor. (Cinésol 2 in Breda)
Tesis van Alejandro Amenabar krijgt
n afstudeerscriptie te maken met een
m gewelddadige pornofilm waarin een
ira wordt vermoord. Het betreffende
:oek. Vervreemdende ruimtes kunnen
ilm ongeloofwaardig blijft omdat he
rsonages (psychologisch) niet worden
k draait het om de sensatie hoewel de
et om van het geweld zelf niets te laten
Breda)
ssieker in Chassé Cinema Breda is op
«do van Luchino Viconti uit 1963. Een
os, waarin een bejaarde landeigenaar
:ilië het einde van de aristocratie onde
nge neef (Alain Delon) weigert te trou-
e nicht maar kiest voor een sensue
Claudia Cardinale) en voor de rePuB
balscène van een uur vormt het hoog
>osch vertoont vanavond Un Air de Fa
isch, de maker van het kostelijke
Gebaseerd op een toneelstuk speel
lemaal af in een café waar de veDa®
ran de eigenaar zal worden gevmrd
en de charmes van deze aanvanke J
kt hoe knap de regisseur het Fransei i
:n ontleed heeft en hoe goed er wo
it (Slotjesveld 15) presenteert
rocosmos, de bekroonde, sPectacU uet
Nuridsany en Marie Perennou ove
Die zien er, in enorm opgehazaIï ven
rizarre wezens die elkaar naar het
uffende en spannende reis naar een
gt Sling Blade van Billy Bob
eenvoudige tragi-komedie me ver.
delinquent die in zijn jeugd zijn
ir minnaar vermoordde en nu uit
gen. Ongelukkigerwijs trekt hlDn(coun.
1 waar een agressieve dronkaaru v
'oakam) de baas speelt. Jjci-
eel in Bergen op Zoom, woensdag
1 (fouter Brave volgde twintig jaar
I geleden een moderne dansoplei-
Ijjing, maar raakte gefascineerd
I door'de Argentijnse tango. Hij in-
I induceerde de authentieke, gril-
I [ge patronen van deze dans - na
I een opleiding in Buenos Aires - in
I je jaren tachtig in ons land. On-
I der meer door de oprichting van
Ide Tango-school Amsterdam.
Ills tangodanser kreeg hij samen
I net zijn toenmalige vaste partner
Illartine Berghuijs en zangeres
■Nanette Currie enorm veel bijval
llijdens zomerfestivals als Boule
vard of Broken Dreams en in het
llangodróme op de Parade. Er
■ontstond een ware tango-rage
■door, die nog altijd voortduurt.
I Ook internationaal maakt de tan
ige weer furore. Klassieke musici
I ais de violist Gidon Kremer en de
cellist Yo-Yo Ma zijn gefasci
neerd door de moderne tango-
I composities van Astor Piazzolla.
Itater Brave was er indertijd al-
I lm wat vroeger bij dan alle an-
|ieren. Hij is nu bovendien de
en artistiek leider
ihet tangoprogramma El Arte
lid Tango, dat in juni met mede-
l ierking van tien dansers van Het
I Rationale Ballet in het Holland
I festival werd gepresenteerd en
I lat nu door het land reist. Staan
de ovaties waren er destijds in
i uitverkocht Carré, maar de
■landelijke kritieken waren niet
luals. 'Tangoshow met een goed
kope ziel,' kopte de NRC. 'Gort
en calvinistische tango,'
de Volkskrant. 'Gênant
de bijdrage uit van de bal-
s," schreef Trouw,
e choreograaf, die toegeeft 'wel
klap te hebben gekregen
i de agressieve recensies', pre-
Isaiteert volgens eigen zeggen
l'ten volledig herziene voorstel-
J1 van El Arte del Tango in de
pederlandse theaters. Op zater-
Hag 22 november staat het tango-
Ipgramma in Breda, bestaande
|ut vier delen: De Lyriek, Vijf
>'s plus één, Het Concert en
iDans.
kritieken waren toch wat
tioneel," vindt Bra-
o achteraf. „De dansers van Het
ile Ballet en ook de direc-
waren helemaal niet zo onte-
Maar ik heb wel een tijd
gehad om het te verwerken,
parna zijn we keihard aan de
slag gegaan om vooral het dans-
gedeelte te versterken. Zelf treed
ik er niet langer in op, omdat ik
liever al mijn energie steek in het
recht breien van het program
ma."
Voor zijn Holland Festival-voor
stelling had Wouter Brave met
opzet het karakter van het tradi
tionele tangoprogramma (met
veel anekdote en nostalgie) ver
anderd. „Ik wilde pure dans.
Geen drama, geen verhaal. Ik
wilde de tango losmaken uit de
abrazado, de 'omhelzing', waarin
hij traditioneel wordt gedanst.
Wanneer je het paar uit elkaar
haalt, ontstaat de ruimte om te
dansen in formaties, die horen bij
het ballet: soli, duetten, groepen.
De tien dansers van Het Nationa
le Ballet, onder wie Coleen Davis
en Jane Lord, waren daarvoor ui
teraard heel erg geschikt. De bes
te dansers die er in Nederland
zijn."
„Vijftig procent van het ballet en
de choreografieën is herbe-
werkt," stelt de choreograaf. „We
hebben ook nummers uit de vier
afzonderlijke delen wat meer
geïntegreerd zodat concert, zang
en dans hier en daar meer samen
vallen. Op deze manier kan de
voorstelling volgens mij nog ja
ren mee. Maar het hangt er na
tuurlijk van af hoe deze najaars
tournee aanslaat."
Brave: „Ik heb nu drie Argentijn
se dansparen aangetrokken in
plaats van een. Rodolfo Maria
Cieri is een legendarisch paar van
de oude stëmpel. Dat'weet-een in
getogen spatiningte bereiken-, die
jöhge'dansers niet hebbëif.'Tango
kun je namelijk tot je zestigste
doordansen, dat wordt alleen
maar sterker. En een virtuoos,
jong paar dat sneller danst dan
het oog kan zien: Fabian Roxa-
na, terwijl het beroemde tango-
paar Claudia Codega Esteban
Moreno weer terugkeert."
De tango ontstond aan het begin
van de eeuw in de havenwijken
van Buenos Aires en Montevideo,
met de bandonéon (de kleine
Duitse knoppenaccordeon) als
het leidende instrument, dat
schril jankend en met stotende
ritmiek de trots, sensualiteit, pa
thos en melancholie van het Ar
gentijnse levenslied kracht bij
zet.
Kenmerkend voor de dans zijn de
snelle tempowisselingen, het
P onze verslaggever
fffliuel Eddy is zo'n zwetende gi-
rist die doet denken aan de Ier-
Wuesrock-pionier Rory Gal-
|«gher. Met zijn recht-toe-recht-
toekshow weet Eddy ieder
Popfestival naar zijn hand te zet-
Gitaarlegende Jan Akker-
was 20 gecharmeerd van het
['Missende spel-van de Ier, dat
IJl tijdens een optreden in België
°°d als gast mee te spelen.
(("T' Eddy heeft altijd gewe-
"dat hij muzikant wilde wor-
P °P zijn tiende speelde hij al
ar: Na de eerste optredens
f', 2'i« schoolband in pubs in
('and vertrok hij al snel naar
(,.etr.a- kt de VS kwam de Ier in
L n® met de Amerikaanse
ptale traditie. Hij bleef er
j ?at om echt te leren spelen,
a terug uit de States vertrok
8 tarist alweer naar het Euro-
e wasteland om vooral veel op
bivi n' 'u'rte P™13- Van-
I «Me cafés en zaaltjes werk-
Lm,Uel Eddy zich op tot de
|L 'estival-act. De band reist
Rapn i,hele jaar van continent
met tournees door
Itan'Japan en Eu-
In e lerse gitarist is geregeld
lark 6 ?0Pfestivals te zien als
Lt?* Den Haag, Belgium
pJitu? j Efees, Bonner Blues in
(•foot ,en fameuze Roskil-
Èjj jVa, 'n Denemarken.
met zijn gitaar het
- tn, om vervolgens op de
"wn te klimmen en dat
zo'n tweehonderd op
ts?! ^er iaar- De tomeloze
i, van de gitarist vertaalt
s m ellenlange gitaarso-
Wouter Brave met danspartner in de eerste versie van zijn programma 'El Arte del Tango', waarin
ook dansers van het Nationale Ballet optreden en het prachtige tango-orkest Sexteto Canyengue. In
de nieuwe versie danst Brave zelf niet meer, wel drie Argentijnse tangoparen. Zaterdagavond in Bre
da. foto tango palace
scherpe spel van armen en benen
en de innige, maar ook agressieve
omarming van de danspartners.
Oorspronkelijk was de tango een
volksdans van de grote stad, ge
domineerd door de man. Be
schaafd afgezwakt belandde hij
op de internationale dansvloer
waar hij rond 1910 net zo'n schok
veroorzaakte als de Weense wals
in de vorige eeuw.
„Mijn belangstelling voor de tan
go was in het begin puur intuï
tief," herinnert Wouter Brave
zich. „Maar hoe meer ik mij erin
verdiepte des te nieuwsgieriger ik
werd. Ik vond dat ik maar eens
naar Buenos Aires moest. De jon
geren verklaarden mij daar voor
gek, want die hadden toen niks
meer met tango. In de nachtclubs
van Buenos Aires zag ik mijn eer
ste echte tango's."
„Na een week zoeken ontdekte ik
ook eindelijk een dansschool, met
een prachtig bord. 'Tango en an
dere moderne dansen' stond erop.
Dat trof mij toen heel erg. Ik heb
daar mijn allerbeste leraar ge
vonden, Antonio Todaro, die de
laatste vijf jaar van zijn leven nog
wereldberoemd is geworden. Hij
heeft een hele generatie Argentij
nen opgeleid, ook de jonge dan
sers uit mijn programma."
„Alles wat wij in ons land niet
ontwikkeld hebben, zit in de Ar
gentijnse dans," meent Brave.
„Sensualiteit en je lichamelijk
opvallend durven presenteren,
maar ook strengheid. Nederlan
ders zijn daarvoor te calvinis
tisch. De Argentijn heeft een be
paald soort overgave, geaardheid
en scherpte die ons vreemd is. Wij
zijn een heel georganiseerd volk
en denken altijd vooruit. In die
zin dansen mensen hier ook. Alles
is tevoren bedacht en vastge
legd."
„Als dans is de tango fantastisch
om te doen. Het is de dans der
dansen. Wie er aan begint, kan er
helemaal aan verslingerd raken.
Maar het is ook ontzettend moei
lijk en het duurt een paar jaar
voordat je het echt lekker kunt.
Veel mensen haken daarom af.
Maar als je de techniek helemaal
beheerst en er vrij mee om kunt
gaan dan is de tango een deel van
jezelf geworden."
Tangoshow vindt Brave zelf geen
goed woord voor zijn program
ma. „Daarvoor is het toch wat te
subtiel en te afwisselend, met de
poëzie van Borges en Exposito in
het eerste deel en het optreden
van het Sexteto Canyengue." Dit
prachtige Nederlandse tango-or
kest van de bandoneonisten Carel
Kraayenhof (ooit filosofiestu
dent) en Leo Vervelde roept de
sfeer op van de grote Argentijnse
orkesten uit de jaren veertig, de
gouden periode van de tango. De
Argentijnse bandoneonspeler Ro
berto Alvarez vormt 'de ziel' van
dit muzikale gedeelte van het
programma.
Het tangolied wordt in El Arte
del Tango met de nodige pathos
vertolkt door de Nederlandse Na
nette Currie en de Argentijn Juan
Carlos Tajes. De eerste begon
haar carrière als nachtclubdan
seres in de Parijse Moulin Rouge
en werd midden jaren tachtig
zangeres bij het tango-orkest El
Choclo. Al enkele jaren leidt ze
de Madame Currie Show, met een
eigen band en dansers.
De tangó-ïevival is bepaald niet
alleen Hollands, maar internatio
naal. Van Aarhus tot Kaapstad
wordt er op het obstinate ritme
gedanst. Behalve klassieke musi
ci tonen ook filmers interesse
voor het genre, zoals de Engelse
regisseuse Sally Porter (Orlan
do), die zichzelf in haar nieuwe
film The Tango Lesson presen
teert als de verliefde partner van
een Argentijnse tangodanser. En
inmiddels heeft Wouter Braves
voormalige partner, Martine
Berghuijs, samen met moderne
dansers het tangoprogramma
Ocho uitgebracht dat op dit mo
ment ook door het land reist.
'El Arte del Tango' door Tango Palace
en Het Nationale Ballet, choreografie
Wouter Brave, is op zaterdag 22 no
vember in het Chassé Theater (grote
zaal) in Breda, 26 november in
Schouwburg Tilburg.
De Ierse gitarist Samuel Eddy
staat bekend om zijn tomeloze
gitaarsolo's. foto n. georgiew
lo's, die vooral voor gitaarlief
hebbers bedoeld lijken. Als in
vloeden noemt de Ier dan ook de
oude meesters Stevie Ray Vaug
hn, Jimi Hendrix, Billy Gibbons
van ZZ Top en Eric Clapton.
De Samuel Eddy Band bracht tot
nu toe twee cd's uit, met gastrol
len van Herman Brood en Jan
Akkerman.
I Samuel Eddy Band (bluesrock) - Van
avond. Poppodium Para, Van Cooth-
plein 39 in Breda. Aanvang 21.30 uur.
Toegang vijftien gulden.
Door Bart Ebisch
Brabantse singer/songwriters trekken na
tionaal de aandacht. Ad van Meurs, alias
The Watchman, sluit met de cd Flight
over Life een periode af. J.W. Roy is met
Round Here net van start gegaan. Maar
hun liefde voor muziek stamt uit dezelfde
bron: Amerikaanse wortels in De Peel.
Af en toe moet Ad van Meurs de chaos in zijn
hoofd ordenen in de vorm van het schrijven
van een liedje. Flight Over Life heet de nieu
we cd van zijn groep The Watchman. De
Eindhovense singer-songwriter maakt de ba
lans op.
„Ik ben artiest en moet de mensen zien te ver
maken. Dat is ook de betekenis van succes
hebben. Ik heb succes als ik een liedje speel
dat iemand anders mooi vindt."
Flight over Life is een titel met een dubbele
bodem. Na zes jaar touren wilde de Braban
der wel eens weten wat voor hem echt waar
devol is. „En dan kom je uiteindelijk uit bij
hele gewone, dagelijkse dingen."
De muzikant had thuis een paar nummers op
de plank liggen - 'privémuziekjes', zoals hij ze
zelf noemt - die hij niet geschikt achtte voor
het folkrock-repertoire van The Watchman.
Na zo'n ingrijpende gebeurtenis in zijn leven
als de dood van zijn moeder is het niet
vreemd, dat die muziekjes overwegend me
lancholiek klinken. Ze dwingen de luisteraar
tot nadenken. „De plaat geef het gevoel van
een deken om je heen slaan," vindt Van
Meurs. „Ik wilde een balans opmaken en deze
plaat is daar een foto van. Een inkijkje."
Op de eerste dag van de opnames las Van
Meurs ten overvloede een triest bericht in de
krant. De legendarische Amerikaanse sin
gersongwriter Townes van Zandt was op 1 ja
nuari overleden. Nummers als Faria en Yes or
No noemt Van Meurs 'Townes-achtig'. Afge-
Ad van Meurs alias The Watchman: 'Iede
re maandag spelen in de dorpskroeg houdt
de scherpte erin.' foto roytee
zien van hun liefde voor alcohol en gokken
lijkt de Eindhovenaar in meerdere opzichten
op zijn Amerikaanse voorbeeld.
Beiden spelen graag voor de fooienpot in een
dorpskroeg en beiden zijn wars van trends.
Van Zandt stelde altijd alles in het werk om
maar niet beroemd te worden. „Hij cultiveer
de zijn onaantastbaarheid," meent Van
Meurs, en in.feite doet hij zelf niets anders.
De singersongwriter is verknocht aan Eind
hoven. De stad heeft volgens hem een heel ei
gen popgeluid. „Eindhoven staat bekend om
zijn onderbuikenmuziek, heel groovy. Noem
het de erfenis van Mr. Albert Show, Sweet d'
Buster en The Flyin' Spiders. Iedere maandag
speel ik in een kroeg hier om de hoek. Er is
niks moeilijkers dan dat. Het houdt de
scherpte erin."
Maar hij speelt net zo lief in Amerika, waar
hij vaak heeft getourd. Gaat er altijd opgeto
gen naar toe en heeft nooit veel zin om terug
te vliegen. Maar eenmaal van Schiphol onder
weg naar Eindhoven, weg uit de drukte van
de Randstad, begint Van Meurs zich stilletjes
aan weer op zijn gemak te voelen.
„Dat effect heeft De Peel op mij," lacht hij.
„Ik ben geen Brabant-lover, maar ik vind wel
dat je moet durven bekennen waar je vandaan
komt. Ik was een keer in een gehucht vlakbij
Ausin, Texas. Het heette 'Rice's Crossing'.
Een dorp met honderd zielen, net Elsenhorp.
Dat was zo'n gekke gewaarwording. Ik moest
vijftienduizend kilometer vliegen om het El
senhorp van vroeger weer in mij te voelen."
De naam The Watchman is afgeleid van 'een
kunstdingetje van een vriend'. Maar het zou
net zo goed kunnen slaan op de observant Van
Meurs. Zijn registraties verraden de betrok
kenheid van een loner.
„Op mijn eerste plaat domineerde de slide-gi-
taar. Daarmee dreigde ik te worden opgeno
men in het bluescultuurtje. Dat wilde ik niet.
De tweede plaat werd dan ook totaal anders
en Flight over Life klinkt weer heel anders. Er
wordt wel eens gezegd: 'Je hebt in de popmu
ziek zoekers en vinders'. Zoekers reiken de
bouwstenen aan voor de vinders, de sterren.
Ik hoor bij de zoekers. Ik wil nieuwe wegen
bewandelen, iets toevoegen aan wat al be
staat. Ik had bij deze plaat zoiets van: 'nu ga
ik doen wat ik echt wil'. Ik kan het me veroor
loven om trieste liedjes te spelen."
I The Watchman, zondag in Oosterhout, café De Beurs,
15.30 uur.
0
qri
feil
Q
2
Ui
Ui
h
Ui
H
DONDERDAG
breda
Samuel Eddy - blues - Para - 21.30 uur
Rob de Nijs - Chassé Theater - 20.00 uur
De Dijk - nederpop - Het Turfschip - 21.30 uur
EINDHOVEN
Arpa Aulos - Gwenyth Wentink (harp) en Karin Basting (Fluit) - Mu
ziekcentrum Frits Philips -12.30 uur
VRIJDAG
BREDA
Songcirde - Klassieke en lichte muziek - Chassé Theater - 20.45 uur
EINDHOVEN
Mighty Mighty Bosstones en Too Many Crooks - ska-punk - Effe
naar - 20.30 uur
gent
Steve Earle&The Dukes - midnight show - Vooruit - 24.00 uur
goes
Jabberwocky en Dandruff - punk - 't Beest - 21.00 uur
HALSTEREN
René Froger - Mini-concert - Tenniscentrum de Melanen Langstraat
5a - 20.00-24.00 uur
ZATERDAG
BERGEN OP ZOOM
S.I.T.P. en Vobe - techno-core - Boho - 21.00 uur
BREDA
Will Tura - concert met orkest - Het Turfschip - 21.00 uur
EINDHOVEN
The Gathering - metal - Effenaar - 20.30 uur
OUDENBOSCH
Julya Lo'ko - Met concert: Colour me Forever - Fidei et Arti Pastoor
Hellemonsstraat 1 - 20.15 uur
ROOSENDAAL
BZN: Pearls - Evenementenhal Leysdream Commandobaan 10 - 20.15
uur
De nacht van het lied - met o.a. Stef Bos, Thé Lau, Jan ten Hoopen
en Pater Moeskroen - Schouwburg de Kring - 20.00 uur
TILBURG
Herman Brood His Wild Romance (afscheidsoptreden) en
New Adventures - rock - Noorderligt - 21.00 uur
ZONDAG
BREDA
La Boheme - Chassé Theater -14.30 uur
ROTTERDAM
Doelenensemble - o.l.v. Arie van Beek m.m.v. danser en spreker - ka
mermuziek van de 20e eeuw - De Doelen - 20.15 uur
DINSDAG
BREDA
Rockbitch - seksrock - De Graanbeurs - 22.00 uur
One night one - singer-songwriterduo Rob Slegt en Gérard Komar -
Para café - 20.30 uur
EINDHOVEN
Werner van Mechelen/Eric Schneider - De schoonheid van het lied
- Muziekcentrum Frits Philips - 20.15 uur
ROTTERDAM
Tokyo String Quartet (New York) - De Doelen - 20.15 uur
TERNEUZEN
Best of Five - a capella concert - door Montezuma's Revenge - Zuid-
landtheater - 20.00 uur
TILBURG
UFO - hardrock - Noorderligt - 20.00 uur
WOENSDAG
BERGEN OP ZOOM
Boris Godoenov - De Staatsopera van Tatarstan brengen opera met
solisten van o.a. het Bolshoi-theater - Stadsschouwburg De Maagd -
20.15 uur
BREDA
Papa Bue's Viking Jazzband - Met Arne 'Rafp^ éüe Jensen, John
Defferary, Joe Erriogton, Jorn Jensen, Olé Ot^èfi eti Tjjpimas Christen-
sen - Chassé Theater - 20.30 uur
EINDHOVEN
Spearhead - crossover - Effenaar - 20.30 uur
ROTTERDAM
Dunya on stage - start festival met wereldmuziek-, dans- en theater
voorstellingen - De Doelen en Rotterdamse schouwburg (t/m 30 nov)
Heineken Night of the Proms - met o.a. Simple Minds, Total Touch,
Wayne Marshall en het orkest II Novecento o.l.v. Robert Groslot - 20.00
uur
TILBURG
Fairport Convention en Ogham - folk - Noorderligt - 20.30 uur
AMSTERDAM
Joe, the musical - Carré (t/m 23 nov)
Arjan Ederveen - Fly away, revue - Nieuwe De La Mar Theater (t/m 6
dec)
BREDA
Koppen - Chasse Theater -15.00 uur (22 en 23 nov)
ETTEN-LEUR
Onvermeidelijk - Cabaret - De Nobelaer - 20.15 uur (21 en 22 nov)
OOSTERHOUT
Waardenberg De Jong - De Bussel - 20.15 uur (26 en 27 nov)
DONDERDAG
BERGEN OP ZOOM
De Nieuwe Schaar - Show 'Famineurzeven' - De Maagd - 20.15 uur
BREDA
Marietje Kessels - Chassé Theater - 20.45 uur
ROOSENDAAL
Het belang van Ernst - Van Oscar Wilde uit 1895 door het Noord Ne
derlands Toneel - De Kring - 20.00 uur
VRIJDAG
OUDENBOSCH
Van Houts De Ket - show 'Alles mag', combinatie van toneel en ca
baret - Fideï et Arti - 20.15 uur
ZATERDAG
BREDA
El arte del tango - Chassé Theater - 20.00 uur
Mannen van de wereld - Chassé Theater - 20.30 uur
TILBURG
Operavereniging Bel Canto, vereniging Bossche Opera - Atilla -
Stadsschouwburg - 20.15 uur
Zwarte Comedie en Circus Bulderdrang - Majakovsky - Stads
schouwburg - 20.30 uur
ZONDAG
TILBURG
De Poortwachter - Theater Gaffel - vanaf 7 jaar - Stadsschouwburg -
14.30 uur
MAANDAG
TILBURG
Northern Stage - Animal Farm - Stadsschouwburg - 20.15 uur
DINSDAG
BERGEN OP ZOOM
De Nacht van de Pauw - tragedie met o.a. Geert de Jong en Rik van
Uffelen - De Maagd - 20.15 uur
ROOSENDAAL
Een ideale Echtgenoot - Het Antwerps Raamtheater brengt een ko
medie van Pierre Laville naar Oscar Wilde - De Kring - 20.00 uur
WOENSDAG
ETTEN-LEUR
Bassie en Adriaan - De Nobelaer -14.00 uur
ROOSENDAAL
Dansvoorstelling - Door Truus Bronkhorst en Marien Jongewaard -
De Kring - 20.00 uur