Samuel ideale Bizarre fotomontages als lange speelfilm Disney maakt van Griekse krachtpatser een Amerikaanse sportheld de Stem uit gids Nachtelijk Manhattan mist kleur PESTEM Kritieken Jeugdtrauma Flauwe teksten Gospels Vergelijking DONDERDAG 20 NOVEMBER 1997 [)2 BERGEN OP ZOOM Cinemactueel 1-2-3 - Air force one - The Peacemaker - The lost world - Double team - George of the jungle - Hercules Cinema Paradiso - Sling Blade Roxy 1 - The Game - Hercules Roxy 2 - My best friends wedding - Contact BREDA Grand - The peacemaker Mignon - Double team - George uit de jungle Cinesol 1 - The full monty Cinesol 2 - Paradise road - Night falls on Manhattan Cinesol 3 - The lost world Casino 1 - The Game - Hercules Casino 2 - Contact Casino 3 - - Air force one Chassé Cinema - Exit - Brassed off - Karakter - De GVR - De gebroe ders leeuwenhart - Tesis - Fargo - II Gattopardo GOES Grand Theater - My best friends wedding - Hercules HULST Koning van Engeland - The game - The lost world - The Peacemaker - Contact - - Double team - George of the Jungle - Hercules - My best friend's wedding OOSTERHOUT Filmtheater - Microcosmos ROOSENDAAL City 1-2-3 - My best friends wedding - The Peacemaker - Double team - Hercules Cinema Paradiso - Sling Blade TILBURG Heuvelpoort 1-2-3-4-5- My best friends wedding - Hercules - George uit de jungle - Air force one - Contact - The lost world - The Peacema ker Cinecitta 1 - L.A. Confidential - One fine day - Sneak Preview Cinecitta 2 - A life less ordinary Cinecitta 3 - The full Monthy Midi - The Game - Hercules VLISSINGEN Alhambra Theater - Double team - The lost world - The Peacemaker Contact - Napoleon - The game - Hercules ANTWERPEN Metropolis, tel 03-5443600 - Zaal 1 -14.30 en 17.00 uur George of the jungle 20.00 en 22.30 uur Sweet hereafter Zaal 2 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Bean Zaal 3 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur L.A. Confidential Air force one Zaal 4 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The Game Zaal 5 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Oesje Zaal 6- 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Double Team Zaal 7 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur My best friends wedding Zaal 8 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur The Peacemaker Zaal 9 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The lost world Zaal 10 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Oesje Zaal 12 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Contact Zaal 13 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur She's so lovely Zaal 14-14.30 en 17.00 uur George of the jungle 20.00 en 22.30 uur Conspiracy theory Zaal 15 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Men in black Zaal 16 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Face/off Zaal 17 - 14.30,17.00,20.00 en 22.3o uur The Ugly Zaal 18 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Scream Zaal 19 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Air force one Zaal 20 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Full Monty Zaal 21 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Copland Zaal 22 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Nothing to lose Zaal 23 - 14.30 uur 101 Dalmatiërs 17.00, 20.00 en 22.30 uur One night stand Zaal 24 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Mimic In Paradise Road van Bruces Beresford richten twee strijdba re dames (Glenn Close en Pauline Collins) in een Japans vroa- wenkamp op Sumatra tijdens de Tweede Wereldoorlog vrouwenkoor op teneinde de ellende het hoofd te bieden. De Japanners blijken niet ongevoelig voor hun zang. De Australi sche regisseur van onder meer Driving Miss Daisy tracht te vergeefs de ontberingen in het kamp over te brengen. De ac trices, onder wie ook Frances McDormand en Johanna Steege, spelen niettemin vol overgave in deze deels op erva ringen van Nederlandse vrouwen gebaseerde film, met muziek van het Haarlemse Malle Babbe-koor. (Cinésol 2 in Breda) In de Spaanse thriller Tesis van Alejandro Amenabar krijgt een studente wegens een afstudeerscriptie te maken met snuff movie, een extreem gewelddadige pornofilm waarin een studente voor de camera wordt vermoord. Het betreffende meisje is al twee jaar zoek. Vervreemdende ruimtes kunnen niet verhelpen dat de film ongeloofwaardig blijft omdat het geweldthema en de personages (psychologisch) niet worden uitgewerkt. Uiteindelijk draait het om de sensatie hoewel de maker hard zijn best doet om van het geweld zelf niets te laten zien. (Chassé Cinema in Breda) De maandagavond-klassieker in Chassé Cinema Breda is of 24 november II Gattopardo van Luchino Viconti uit 1963. Een prachtig 19e eeuws epos, waarin een bejaarde landeigenaar (Burt Lancaster) op Sicilië het einde van de aristocratie onder ogen moet zien. Zijn jonge neef (Alain Delon) weigert te trou wen met zijn adellijke nicht maar kiest voor een sensuele vrouw uit de burgerij (Claudia Cardinale) en voor de re] keinen. Een luisterrijke balscène van een uur vormt het hoog tepunt van de film. Fideï et Arti in Oudenbosch vertoont vanavond Un Air de Fa milie van Cédric Klapisch, de maker van het kostelijke CM- cun cherche son chat. Gebaseerd op een toneelstuk speelt n familieverhaal zich helemaal af in een café waar de verjaffl- dag van de schoonzus van de eigenaar zal worden gevierdW halverwege ontdekt men de charmes van deze aanvankehj vervelende film en blijkt hoe knap de regisseur het Franse |e» universele) familieleven ontleed heeft en hoe goed er w°r gespeeld. Filmtheater Oosterhout (Slotjesveld 15) presenteert -en zondagavond Microcosmos, de bekroonde, spectacula natuurfilm van Claude Nuridsany en Marie Perennou over e- leven van de insecten. Die zien er, in enorm opgeblazen m cro-fotografie, uit als bizarre wezens die elkaar naar het ie staan. Het is een verbluffende en spannende reis naar een» bekend universum. Cinema Paradiso brengt Sling Blade van een warme, weldadig eenvoudige tragi-komedie met he®2 in de hoofdrol van een delinquent die in zijn jeugd zijn0 spelige moeder en haar minnaar vermoordde en nu uit de 8 vangenis wordt ontslagen. Ongelukkigerwijs trekt hij in MJ familie van een vriend waar een agressieve dronkaard (co try-zanger Dwight Yoakam) de baas speelt, (maandag dinsdag in Cinemactuèèïirt Bergen op Zoom, woensdag ty Roosendaal) Door Marjan Mes Hoewel een geboren Nooi Brave (43) zich ook een Hollander leef ik vrijgevo dag tot dag. Dat zie je o"» in het voetbal waar het ve toegaat. Een tangodar hij creëert de passen terw Wouter Brave volgde twinti geleden een moderne dans ding, maar raakte gefasci door de Argentijnse tango. I troduceerde de authentieke lige patronen van deze dan een opleiding in Buenos Air de jaren tachtig in ons lanc der meer door de oprichtin de Tango-school Amsterdan Als tangodanser kreeg hij s met zijn toenmalige vaste p; Martine Berghuijs en zar Nanette Currie enorm veel tijdens zomerfestivals als I vard of Broken Dreams en Tangodröme op de Parad ontstond een ware tangc door, die nog altijd voortt Ook internationaal maakt d go weer furore. Klassieke n als de violist Gidon Kremer cellist Yo-Yo Ma zijn ge neerd door de moderne t composities van Astor Piazz Wouter Brave was er inderti leen wat vroeger bij dan all deren. Hij is nu bovendie choreograaf en artistiek van het tangoprogramma El del Tangodat in juni met r werking van tien dansers va Nationale Ballet in het Ho Festival werd gepresenteei dat nu door het land reist. S de ovaties waren er destij een uitverkocht Carré, ma: landelijke kritieken waren mals. "Tangoshow met een j kope ziel,' kopte de NRC. ]e en calvinistische ta vond de Volkskrant. 'G1 pakte de bijdrage uit van d< letdansers," schreef Trouw. De choreograaf, die toegeef' even een klap te hebben gek van de agressieve recensies' senteert volgens eigen 'een volledig herziene voo ling' van El Arte del Tango Nederlandse theaters. Op 22 november staat het t; programma in Breda, beste uit vier delen: De Lyriek, tango's plus één, Het Conce De Dans. iDe kritieken waren toch buitenproportioneel," vindt ve achteraf. „De dansers vai Nationale Ballet en ook de tie waren helemaal niet zo vreden. Maar ik heb wel eei nodig gehad om het te verwe: Daarna zijn we keihard aa Van onze verslaggever Samuel Eddy is zo'n zwetenr tast die doet denken aan d< e bluesrock-pionier Rory a?her. Met zijn recht-toe-r aan rockshow weet Eddy Pipfestival naar zijn hand t( ®>- Gitaarlegende Jan Ak J was 20 gecharmeerd va ffrissende sPeLvan de lei I tijdens een optreden in B W als gast mee te sPel' ®,uet1 Eddy heeft altijd g dm n i muzikant wilde UP zijn tiende speelde ^ar- Na de eerste optre Ierl5Z1Jn sch°olband in pul ®land vertrok hij al snel «a. In de VS kwam del S0?8 met de Amerika j^fale traditie. Hij ble< jn Jaar om echt te leren spt Mud teug un de States ve: )ew,nft,alweer naar het I ie trcrf and om v°oral ve Ut kit.811' B)at lukte Prirna- e en zaahjes w g Samuel Eddy zich op tc %a h r uV,al~act' De band laar m jaar van conti Astrale a6ïlt met tournees ft^hpanei iPsrot! fc^Ptaristisgen 'arknn Popfestivals te zier %tenBiDe\Haag'Bei^ 4skJï ïes' B°nnerBlu 'e-festii i6n fameuze Ro Sddv h i ln Denemarken. "^hekTn met 811331 ^luidshn °m verv°lgens o CSm 6n,te aimmen tedeni 0 n tweehonderd ïiergip Per iaar- De tornt :ich de gitarist ver s m ellenlange gitaé Mike Tyson deugt in 'Hercules' Van onze filmredactie Als regisseulr \Sidney Lumet geen cineast geworden was, zou hij openbaar aanklager of rechercheur geworden zijn, zó groot is zijn fascinatie voor het Amerikaanse rechtssys teem en het gekonkel en ge- kronkel van de politie. Hij toetst de wet aan het leven en komt tot de conclusie dat er over al gaten en marges zijn, gevuld met corruptie en menselijk falen. Night falls on Manhattan sluit in ieder geval thematisch aan bij films als Serpico, Prince of the City en The Verdict. Ditmaal gaat het om een openbaar aanklager, die zijn eigen idealen en opvat tingen overboord moet gooien om zich te handhaven. Night falls on Manhattan mist de bevlogenheid en bewogenheid van Lumets oudere films. Dat komt door het minder tot de ver beelding sprekende verhaal en de vlakke personages. De hoofdper soon, Sean, blijft aan de schim mige kant en acteur Andy Garcia kan maar geen interesse oproe pen voor de innerlijke conflicten, die aan hem knagen. De rol van Richard Dreyfuss als advocaat hangt al helemaal in het luchtledige en hetzelfde geldt voor Lena Olin. Alleen Ron Leib- man geeft kleur aan nachtelijk Manhattan als de kordate en wel bespraakte officier van justitie, maar na diens hartaanval is het ook met de film gebeurd. Dat ligt niet zozeer aan de ac teurs, alswel aan de schematische en gezochte plot, die in drama tisch opzicht steeds afstand houdt, zodat de film anoniem en emotieloos aan je voorbijtrekt. Het pleit wel weer voor Lumet dat hij zijn film eindigt met een anti-climax. Hij zoekt niet gefor ceerd naar allerlei noodoplossin gen om toch vooral maar met een spannende finale uit de bus te ko men, wat in Hollywood toch een soort voorgeschreven wet is. I 'Nightfall on Manhattan' van Sidney Lumet is te zien in Cinésel 2 in Breda. Door Marjan Mes Het Middelburgse duo Paul en Menno de Nooijer werd bekend door korte, ex perimentele films, bewegende foto montages, die zich meestal afspeelden in afgesloten, kleine ruimtes met een bizar-kunstmatig uiterlijk. Ze wonnen er, onder de noemer animatiefilm, vele internationale prijzen mee. Op woens dag 26 november zijn ze in Chassé Ci nema in Breda naar aanleiding van hun eerste, lange speelfilm Exit, die van daag gaat draaien. Het werk van vader en zoon De Nooijer - ik dacht trouwens altijd dat zij broers wa ren - past beter bij de beeldende kunst dan bij de film, omdat het verhaalloos en woordloos is en de geënsceneerde beelden veel gemeen hebben met de performance, de kunstvorm uit de jaren zeventig waarin de artiest zichzelf vaak met schokkende poses en symbolische attributen presen teerde. Vader Paul is van oorsprong fotograaf en ook Menno heeft een beeldende kunstach tergrond. Hun opnametechniek is bijzon der, want zij nemen de scènes beeld voor beeld op, net als bij de animatiefilm dus. Dat hun eerste avondvullende speelfilm, Exit, geen gewone bioscoopfilm met een traditioneel verteld verhaal is geworden, hoeft daarom niet te verbazen. Het is onmiskenbaar zo dat je je ogen uit kijkt op de bijzondere vormgeving want die staat bol van de picturale vondsten en freudiaanse symboliek, met massa's dode (en enkele levende) vissen en droombeel den met water en vuur. Maar toch vraag je je af waarom deze twee kunstenaars zo no dig een speelfilm moesten maken, terwijl hun kracht bij de niet-verhalende korte film ligt. Een zwijgende Paul de Nooijer speelt zelf een oudere fotograaf, opgesloten in een be nauwende blauwe ruimte met luikjes die als bij een peepshow uitzicht bieden op ex hibitionistische en symbolische taferelen. Zo kijkt hij terug op zijn leven, met een jeugdtrauma (de dood van zijn zusje door een auto-ongeluk) en op de periode dat hij Een scène uit 'Exit', de eerste lange speelfilm van Paul en Menno de Nooijer. Van links naar rechts Menno de Nooijer, Peter van den Eeden en Ricky Koole. foto meerkat productions als jong fotograaf (gespeeld door een even eens zwijgende Menno) een fototentoon stelling voorbereidde en verlaten werd door zijn aantrekkelijke vriendin, tevens zijn fotomodel (Ricky Koole). Tijdens de foto-opnamen, kunstige varia ties op klassieke schilderijen met wulpse naakten, krijgt de fotograaf van een prot serige Amerikaanse producent, een voor malige Nederlandse visboer, de opdracht om een commerciële videoclip over een popzanger te maken. Dat brengt hem in gewetensnood, want er moeten steeds meer blote sekspoezen in. Exit gaat vooral over het voyeurisme van de fotograaf. Achter de luikjes van Pauls blauwe gevangenisruimte ontrollen zich even schitterend uitziende als bizarre tafe relen. Seks en porno spelen daarbij een nogal kinderachtige rol. Alsof we nog in de ta boesfeer van de jaren zestig zitten. Ronduit irritant zijn de quasi-komische toeren van een belachelijk beschaafd (over porno) pratende televisiepresentator en van de Vlaamse acteur Peter van den Ee den als de assistent van de fotograaf. Om Marjan Luif als de bazige moeder van Ricky Koole valt nog wel te lachen, maar de parodie op de MTV-commercie waar zij deel van uitmaakt, past slecht bij de se rieuze kunstvorm die de makers tegelij kertijd bedrijven. Dat Menno de Nooijer buitengewoon fotogeniek is en aantrekke lijk om te zien, blijft in deze geforceerd ar tistieke vorm slechts een prettige bijkom stigheid. De vormgeving van de ongewone beeld composities met hun kunstmatige kleuren dwingen in Exit ontzag af, maar het kari katurale verhaal en de flauwe teksten ma ken het toch tot een vervelende film, die als langere speelfilm niet bepaald geslaagd kan worden genoemd. 'Exit' van en met Paul en Menno de Nooijer draait in Chassé Cinema in Breda, om 19.30 uur. Op woensdagavond 26 november is er na afloop van de filmvertoning een ontmoeting met de filmma kers. Door Jos Kessels Amerikanen menen dat ons land een provincie is van De nemarken en dat België het deel van Frankrijk is, waar wafels gebakken worden. Als Amerikanen zich dus buigen over de Griekse mythologie, wekt het geen verbazing dat het ze pas interesseert als ze er de Amerikaanse mythologie van kunnen maken. Dat is precies wat de Walt Dis- ney-studio heeft gedaan met Her cules: de krachtpatser modelle ren naar Amerikaanse sporthel den. Niet dat het publiek in de Verenigde Staten er sneller voor naar de bioscoop ging, want de opbrengst van deze 35e tekenfilm van de vermaarde studio viel met honderd miljoen dollar tegen. Hier zal deze veramerikanisering van een held uit de antieke oud heid menigeen tegen de borst stuiten, maar de thuisblijvers zo wel hier als in Amerika hebben ongelijk, want Hercules, die van daag in première gaat, is een amusante en aantrekkelijke te kenfilm. De film begint met een koor, dat net als in de klassieke Griekse tragedies de handelingen aan el kaar zingt. Alleen is er meteen al een stijlbreuk, want het zwarte koor, dat zich losweekt van Griekse amphora's, plaveit de weg naar de Olympus met go spels. Daar wordt Hercules geboren, de zoon van Zeus en Hera. Als baby beschikt hij al over een grote kracht, zo ervaart Hades, de god van de onderwereld. Die wil van het kind af, omdat hem voorspeld is dat hij Zeus alleen van de troon kan stoten als Hercules gedood wordt. De twee klunzige handlangers van Hades falen en Hercules be landt bij een pleeggezin. Als tie ner gaat Hercules op zoek naar zijn ware afkomst en in een tem pel van Zeus krijgt hij van zijn goddelijke vader te horen dat hij de Olympus pas mag beklimmen, als hij als held de sterfelijkheid ontstegen is. Wie bepaalt echter wat een held is, zo zingt het gospelkoor, en ook Hercules laat zich door het volk bewonderen. Hercules worstelt met die vraag. De sater Phil meent het antwoord te weten. Hij heeft zijn leven lang helden getraind, maar op de be slissende momenten lieten ze hem in de steek. 'Achilles, he had it all, but he had also a soft spot,' zo mijmert Phil. De oude sater-coach besluit toch nog een keer de handschoen uit de ring te vissen, om Hercules op te leiden tot 'all-time champ'. Vervolgens brengt hij Hercules naar Thebe ('one city, a million problems'), waar de jonge krachtpatser zijn moed mag be wijzen. Al snel groeit Hercules uit tot een idool met een eigen merchandising. Als niets meer helpt, dan is er altijd nog de vrouw, denkt Hades. De boos wicht stuurt de verleidelijke Me gara op Hercules af, die prompt voor haar valt. Is dit thema uit de klassieke my thologie bekend, de Amerikanen weten ook alles van fatale vrou wen en hebben menige reus door ze geveld zien worden. Denk maar aan Mike Tyson. Die verge lijking komt.niet uit de lucht val len, want in de tekenfilm zijn verdacht veel overeenkomsten tussen de begincarrière van Her cules en Tyson. De sater Phil bijvoorbeeld is wel iswaar getekend naar Danny De- Vito en ook door hem ingespro ken, de coach lijkt in alles op wij len Cus dAmato, de hoogbejaar de trainer die Tyson grootmaak te, terwijl Hades (James Woods) met zijn gloeiende hoofd soms trekjes heeft van de brandende struik op het hoofd van bokspro- motor Don King. Hades gooit er op een gegeven moment zelfs de bokskreet 'let's get ready to rum ble' uit. Met een beetje fantasie zie je in Megara het type van Ro bin Givens terug, die Tyson van zijn kracht beroofde. Dat is ech ter weer te veel Griekse tragedie voor de Amerikanen. Daarom verandert Hercules net op tijd in Michael Jordan en loopt iedereen op Hercules-Air rond. Dit naar de Amerikaanse hand zetten van de Griekse mythologie levert de meeste humor op in Hercules, omdat de tekenfilm ge kruid is met talloze woordspelin gen en verwijzingen. Kostelijk is Phil's omschrijving van Thebe, dat verdacht veel op New York lijkt, of zijn cynische visie op Hercules' liefje Megara. De stijl en sfeer van deze grappen gaan voor een deel verloren in de Nederlands ingesproken versie. Voor kinderen is dat geen be zwaar, maar de oudere liefhebber kan beter de Amerikaanse versie nemen. Visueel imponeert de film als in de beste Disney-tradities. In een hoog tempo wisselen de fantasie volle decors elkaar af en de kleu ren en dynamiek spatten van het doek af. Prachtig vormgegeven is bijvoorbeeld het schaduwrijk van Hades, waar de rivier des doods stroomt. De bruisende muziek omlijst de gloedvolle beelden. De gospelmu ziek klinkt eerst als een disso nant, maar gaandeweg slaat het enthousiasme over, omdat de film tot in de vingertoppen Ameri kaans is. Dus met een Mike Tyson die deugt. 'Hercules' uit de Disney-studio's draait in de Nederlandstalige en originele versie in: Casino 1 en 4 in Breda, Ci nemactueel en Roxy in Bergen op Zoom, Centraal in Geertruidenberg, City in Roosendaal, Heuvelpoorten Midi in Tilburg en De Koning van En geland in Hulst.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 20