r mezelf snel eld' De economie van het huwelijk De psychotherapie van de Amerikaanse danser Al Pesso Aanleg voor misdaad DB STEM LIJF LEVEN E2 - I I WOENSDAG 19 NOVEMBER 1997 11 VEMBER 1997 E1 'Niet praten maar doen' Marietta van Attekum schreef jen boek over de psychotherapie van de Amerikaan Al Pesso. Een vraaggesprek. „Trauma's lóóp je 0p in contact met anderen en lós je op in contact met anderen." Door Mick Salet jaar dat ik in het onder- achterstand. Dat vraagt foto do visser oij elkaar opgeteld iter dacht ik, ik had l, eerder bij moeten Jedaan." Vandaag de te serie over stress: nier waarop het werk in on- nemingen is georganiseerd, lachines en computers nemen jliswaar veel zwaar en verve ld werk over, maar ze zorgen Ier voor nieuwe problemen, kt denk je van iemand die al- In maar'op een snel werkende kchine hoeft te letten en pas in bet grijpen als er iets fout gaat. Ie werknemer moet zich men- kl flink inspannen. Elke fout bet hij direct herkennen en her- bllen. Maar hoeveel fouten wor- fn er gemaakt? Slechts weinig! Irmoeiend en nauwelijks bevre- Igend werk dus, dat een bron 6n stress oplevert." ïen ander probleem dat daaruit laortvloeit, is de controle die perknemers over hun eigen si- patie verliezen. Machines en omputers bepalen de figuurlijke uimte die werknemers krijgen verkleinen iedere mogelijk heid om zelf een initiatief te to ken. Al is het maar om even naar he wc te lopen. I.Het gekke is, dat ik helemaal niet iemand ben om me snel ziek te melden," zegt leerkracht Mar teen van Gemert. „Ik ben gedre ven en perfectionistisch. Voor nezelf, maar ook voor anderen. Dat was een deel van het pro- Ibleem. Met de collegialiteit op Ischool zat het eigenlijk niet lek- Iker, maar ik was altijd degene die Idaar wat over zei, die dingen [aangaf als er wat fout zat. Dat keerde zich uiteindelijk tegen me. I Daar komt bij dat kinderen ook I veranderd zijn in de 25 jaar dat ik I in het onderwijs zit. Meer ge dragsproblemen, meer aehter- I stand. Dat vraagt enorm veel van je. Ook privé speelden er zaken mee. Ik had net voor het eerst een relatie, na zoveel jaren alleen wo nen, toeeg in die tijd voor de tweede keer een ernstig auto-on geluk en nam voor een deel de zorg op me voor mijn moeder die achteruit ging." Als leerkracht had Marleen van Gemert het geluk dat verzekeraar ZVA als eerste verzekeraar m Nederland de behandeling van problemen door stress veroor zaakt, in het verzekeringspakket heeft opgenomen. Bij wijze van proef heeft voor een periode van een jaar het Landelijk Centrum voor Stressmanagement Utrecht de uitvoering daarvan m handen gekregen. Het centrum is voortgekomen uit de forse gro van het aantal gevallen van over spannenheid onder leerkrachten. Gedragsverandering en verande ring van inzicht zijn belangri] onderdelen van de bijeenkomsten waar 'afgebrande' leerkracht aan deelnemen. Afstand „Ik heb daar enorm veel gelee™- zegt Van Gemert. „Om te begJ nen klikte het meteen met mi) begeleidster. Zij begreep ten®in- ste wat er met me aan de h was. Ik ging echt met plezm die bijeenkomsten toe. Het langrijkste voor mij is, dat ik wat meer afstand n Niet alle problemen die ikzie waar ik mee te maken kiijg als mijn eigen Probl®f" derS schouw. Oké, denk ik, a over problemen met hun ren beginnen, of collega s mee zitten. Oké, dat is ve en daar zal ik bij proberen te hei Het is steeds minder vanzelfsprekend dat mensen elkaar aanraken. Zelfs een gewoon gebaar van troost gaat soms al té ver. Men sen houden liever afstand van elkaar." Marietta van Attekum, 42 jaar, is een psy choloog die meent dat je mensen niet alleen pratend de put uit krijgt. Soms zou je psy- jiische problemen ook lichamelijk te lijf Marietta van Attekum doet dat Biet de therapie van de Amerikaan Al Pes- Een methode die zich richt op lichaam „.geest. De psychotherapeute wéét dat er allerlei alarmbellen gaan rinkelen als de woorden lichaam en psychotherapie in één adem ge noemd worden. jlet lichamelijke is taboe in de psychothe- apie. Therapeuten richten zich vooral op liet gesproken woord. Niet op lichaamstaal. zijn ook voorzichtig met lichamelijk contact. Daar zijn goede redenen voor, je kunt het lichaam niet helemaal ne- i. Psychische problemen uiten zich nou ook lichamelijk. In het alternatieve circuit wordt meer «aarde gehecht aan het lichaam. Soms [verdreven veel. Een verheerlijking van, «at men dan noemt, de wijsheid van het li thium, is ook niet verstandig. De psychotherapie van Al Pesso is een soort tag tussen de officiële en de alternatieve therapieën. Er is niet alleen aandacht voor «at mensen met hun mond vertellen, maar ook voor wat hun lichaam vertelt." Soekwam u met de therapie in aanraking? Er was een workshop van Al Pesso aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Ik deed was meteen verkocht. Vooral door fc manier waarop hij de vitaliteit van men- aan wist te boren. Niks geen eindeloos jtpraat, maar direct dóen en je aan den lij ve laten ervaren hoe je emotionele proble- in je lichaam zitten. Heel voelbaar, zichtbaar. Alsof je tegelijk kijker én speler in de film van je eigen leven bent. Pesso deed dat prachtig. Dat komt natuur lijk ook omdat hij oorspronkelijk danser is in daardoor gericht op het uiten van emo tes met lichaamstaal." II Pesso is geen geschoold psychothera- hij is autodidact. Al Pesso was dan ser Zijn vrouw, Diane Boyden, was danse- res. Als danspedagogen merkten ze in de ja- zestig dat sommige dansers blokkeer- als ze een bepaalde beweging moesten naken. Ze ontdekten dat die lichamelijke blokkades terug te voeren waren op psychi- -kkades. Door geblokkeerde gevoe- te maken konden ook lichamelijke blokkades verdwijnen. Dankzij zijn kennis de danstechniek ontwikkelde Al Pesso een eigen vorm van psychotherapie." Kunt u zich de sceptische reactie voorstel len: een Amerikaanse danser die een vorm van psychotherapie ontwikkelt? „Ja. Ik heb die twijfels zelf ook gehad. Ik had akelige dingen meegemaakt in het al ternatieve circuit en was aanvankelijk dan ook sceptisch. Maar het klopt als een bus. De theorie van Pesso is inmiddels onder bouwd en blijkt deugdelijk. Het is geen ma gie. Pesso is geen goeroe." Wat is de essentie van zijn theorie? „De essentie is dat psychische stoornissen niet alleen ontstaan door iets wat mensen meegemaakt hebben, maar ook door iets wat mensen niét meegemaakt hebben. On opgeloste conflicten. Onvervulde behoef ten. Pesso noemt een paar belangrijke ba sisbehoeften van ieder kind. Allereerst heeft ieder kind behoefte aan een eigen plaats. Ben je als baby welkom? Heb je als kind een veilig plekje om je thuis te voelen? In de tweede plaats heeft ieder kind be hoefte aan voeding. Niet alleen voedsel voor het lichaam, maar ook voedsel voor de ziel. Een andere basisbehoefte is steun. Een kind heeft de behoefte om vastgehouden te worden. Een kind heeft ook behoefte om beschermd te worden tegen de buitenwe reld én behoefte aan liefdevol gestelde grenzen. Dat geeft een gevoel van veilig heid en rust. Als kinderen iets missen in die basisbehoef ten, dan kunnen ze daar later last van krij gen. Kinderen die genoeg steun ervaren, staan later vaak stevig in de schoenen. Kin deren die een gemis aan steun hebben ge had, voelen zich als volwassene vaker onze ker. In therapie vertellen ze dan dat ze soms het gevoel hebben dat ze door hun knieën zakken of moeite hebben hun evenwicht te bewaren." Voor wie is de therapie? „De therapie richt zich op een breed spec trum van klachten, maar is niet voor ieder een geschikt. Mensen moeten de wil hebben tot verandering én de behoefte het lichaam daarbij te betrekken. Mensen moeten ook kunnen symboliseren. Ze moeten namelijk mee kunnen doen aan een soort rollenspel, waarin levensechte voorvallen uit het ver leden op een symbolische manier na wor den gespeeld. De therapie vindt plaats in een groep. Het liefst met acht mensen. Om de beurt krijgt iedereen individuele werktijd. De aandacht richt zich dan op het probleem van die ene hoofdpersoon. De rest van de groep stelt zich dienstbaar op en is beschikbaar om een rol te spelen die belangrijk is voor de hoofdpersoon. Het is geen groepstherapie, maar een indi viduele therapie in een groep. Je zoü zo'n groep een soort therapeutisch reisgezel schap kruinen noemen. Allemaal mensen met hun eigen sores, maar allemaal in het zelfde schuitje. Met de psychotherapeut als gids." Hoe gaat zo'n sessie in de praktijk? „Eerst is er een ronde waarin iedereen wat kwijt kan. Dan doen we een paar oefenin gen. Pesso heeft een houding bedacht waar bij je zo ontspannen mogelijk staat en alle aandacht op je lijf kunt richten. Het gaat niet om het ontspannen, het gaat om het signaleren van spanning in je lichaam. Je moet luisteren naar de aanwijzingen van je lichaam. Je lichamelijke sensaties worden gezien als toegangsweg tot je ziel, je ware zelf. Daarna doen we een rollenspel. Dat is een hulpmiddel om oude traumatische ervarin gen opnieuw in scène te zetten. Het is een manier om je innerlijke wereld naar buiten te brengen en er iets mee te doen. De eerste keer is dat niet makkelijk. Mensen vinden het eng of gênant om zich lichamelijk te ui ten. Maar het went al gauw. Het kan heel heftig zijn. Verborgen verdriet komt naar buiten. Opgekropte woede komt naar bo ven." Geeft u voor de duidelijkheideens een praktijkvoorbeeld? „Ik heb een vrouw met buikpijn in thera pie. In het rollenspel gaat die vrouw terug naar de tijd dat ze baby was en komt dan bij een lijfelijke herinnering. Ze herinnert zich hoe ze als baby schreeuwde om aan dacht en toen ergens werd weggezet. Ze voelde zich vreselijk verwaarloosd. In het rollenspel wordt ze weer die schreeuwende baby, maar tegelijkertijd blijft ze ook de volwassene die vertelt wat ze destijds voel de. Ik vraag haar dan wat ze wil dat er ge beurt. Moet een ander uit de groep de rol van moeder spelen die tegemoet komt aan haar basisbehoefte als baby? Als ze dat wil, dan speelt een ander die moederrol en kan die onvervulde basisbehoefte uit het verle den alsnog symbolisch in vervulling gaan." Wat schiet ze daar mee op? „Je kunt het verleden niet ongedaan ma ken, maar je kunt mensen wel laten ervaren hoe het geweest had kunnen zijn. Die nieu we ervaring wist de oude ervaring niet uit, maar komt er naast te staan. Dat biedt een nieuw perspectief. Door die nieuwe positie ve ervaring kan de oude negatieve ervaring meer op de achtergrond raken." Helpt het? „Niet bij iedereen en niet bij alles. Het is geen wondermiddel, maar de therapie werkt goed." Is dat wetenschappelijk hard te maken? „Niet direct. Er is nog nauwelijk weten schappelijk onderzoek naar de werking en de resultaten van deze therapie. Dat moet nodig gebeuren. Maar ik ben erg enthou siast over de praktijkresultaten. Steeds meer Riagg's en steeds meer therapeuten in het vrije circuit werken met de therapie, die gemiddeld twee jaar duurt." Psychotherapeuten zijn tamelijk terughou dend met lichamelijk contact. In de thera pie van PesSO zijn het mensen in de groep die elkaar aanraken, is dat nrer net zo ris kant? „Nee, want het gebeurt allemaal onder be geleiding van een professionele psychothe rapeut. In een veilig klimaat. Mensen steu nen en troosten elkaar in een rollenspel. Aan het eind van het spel is het afgelopen. Buiten de therapie mogen de groepsleden ook geen contact met elkaar hebben." 'Aan den lijve', Marietta van Attekum, uitg. Swets Zeitlinger, prijs 29,95. Psycholoog Marietta van Attekum: 'Mensen vinden het eng of gênant om zich lichamelijk te uiten.foto wfa Doordrs.J. Paalman Op de voorpagina van Elsevier stond laatst een levensgroot baby hoofdje met een balkje voor de ogen. 'Geboren crimineel?' zo vroeg de bijbehorende kop zich af met daaronder het tekstje: 'Biolo gisch onderzoek kan aantonen of uw kind een misdadige inslag heeft'. Dat is schrikken. Want wat is er nou onschuldiger dan een pasgeboren kind? Maar als je het bijbehorende artikel leest, blijkt het allemaal erg mee te vallen, of tegen, het is maar net hoe je het bekijkt. Het stuk is zo verpakt in mitsen en maren dat je er nauwe lijks wijzer van wordt. De vraag waar het om gaat - wor den criminelen geboren of ge maakt - is al heel lang een berucht strijdpunt onder politici en we tenschappers. Voor het fout be antwoorden van die vraag zijn carrières geknakt, processen ge voerd en wetenschappers naar Si berië gestuurd. Neem nou de oude Sovjet-Unie. Misschien bent u het alweer ver geten, maar de communisten wil den niets minder dan een paradijs op aarde dat bewoond zou worden door de Nieuwe Mens. Maar er was een klein probleem. Kinderen lijken op hun ouders, dus zo nieuw zou de nieuwe mens niet kunnen zijn. De communisten losten dit probleem consequent op door de erfelijkheid af te schaffen. Erfelijkheid was een kapitalis tisch verzinsel om de 'werkende klasse' er onder te houden. Als de maatschappij ideaal wordt inge richt dan komt de ideale mens vanzelf. Biologen zoals Boris Medvedew die tegen deze onzin protesteerden werden prompt naar Siberië gestuurd. Zo heet is de soep in het Westen natuurlijk niet gegeten. Maar toch heeft poli tiek links hier altijd de nadruk ge legd op de omstandigheden die de mens maken. Werkloosheid, slecht onderwijs en armoe maken crimineel. Daar moet je dus iets aan doen wil je de criminaliteit bestrijden. Of wordt de crimineel toch gebo ren? In het rechtsere Amerika is dit een heel gewone opvatting. Niks geen gezeur over ongelukki ge jeugd en armoede, nee, de schuld ligt niet bij de maatschap pij maar bij het individu zelf. Be ter onderwijs, sociale voorzienin gen, meer werk, reclassering - het is allemaal boter aan de galg ge smeerd. Niet de maatschappij maar de crimineel is schuldig. En als dan ook nog zou blijken dat misdaad een biologische basis heeft, dat er een lichamelijke aan leg voor bestaat, dan is dat voor politici en de belastingbetaler re den te meer om het geld voor de sociale voorzieningen in eigen zak te houden. Misdaad bestrijdt men daar voornamelijk met opsluiten en het weggooien van de sleutel. Na de val van de muur, toen het linkse verhaal uit was, zag je de wetenschap ongegeneerd op zoek naar de biologische basis van de misdaad. Men was al op zoek ge weest naar het alcohol-gen, het armoede-gen, een gen dat aanleg voor prostitutie veroorzaakt, en zovoort, maar men had ze nooit kunnen vinden. Toen de Nijmeegse erfelijkheids- deskundige Han Brunner bij een gewelddadige familie een afwij kend gen vond, was hij in 1993 een week lang de beroemdste man van Amerika. Eindelijk, daar was ie dan: het killer-gen. Uit ander on derzoek blijkt dat gewelddadige kinderen minder serotonine in de hersenen hebben, een hoger ge halte aan het mannelijk geslachts hormoon testosteron of aan het stresshormoon Cortisol. Het ziet er op het eerste gezicht indrukwek kend uit, maar als je beter toekijkt dan is het allemaal wat dun. Want niemand kan zeggen welke van die kinderen later ook daadwer kelijk crimineel wordt. De voor spellende waarde is nul. Boven dien is in al dit onderzoek alleen maar een bepaald type crimineel onderzocht: de agressieve, ge stoorde geweldpleger. Maar dat zijn de sukkels, de misfits onder de criminelen. Ze lopen altijd te gen de lamp en zitten altijd jaren achter de tralies. Maar toen de Duitse oorlogsmisdadigers psy chiatrisch werden onderzocht ble ken ze juist niet gestoord te zijn: de grootste misdaad van deze eeuw is begaan door hele normale mensen. Dat is 'juist het enge. En geloof maar dat bij de beursmen sen die nu vanwege fraude zijn opgepakt niets mis is met hun serotonine, Cortisol of testosteron. De waarheid ligt zoals gewoonlijk in het midden. De mens is een pro duct van aanleg en omstandighe den. Helaas kan geen enkele on derzoeker precies vertellen waar dat midden ligt, waar de aanleg ophoudt en de omstandigheden beginnen. Zo'n test waar Elsevier het op de omslag over heeft ('bio logisch onderzoek kan aantonen of uw kind een misdadige inslag heeft') bestaat daarom niet. En als men toch op zoek is naar een cri- minaliteits-gen, dan ziet men een aantal voor de hand liggende kan didaten opzichtig over het hoofd. Er bestaan daadwerkelijk genen die een bewezen relatie hebben met criminaliteit: Bezitters van deze genen begaan 90 procent van alle moorden, 99 procent van alle gewelddadige roofovervallen, 98 procent van al le verkrachtingen, 90 procent van alle misdaad. Deze genen liggen op het Y-chromosoom, het chro mosoom dat bepaalt dat je man bent en geen vrouw. rouwen doe je niet zomaar. Daar komt een flinke tais 'hart' bij kijken. Maar het huwelijk is niet al- liefde en passie, het is ook steeds vaker een weloverwogen calculatie. Wat heeft die ander mij te teden? En wat kost het mij om de liefde in stand te taden? Een serie over trouwen en scheiden in Ne tland. Vandaag deel 5: De kosten-baten analyse !ltl het boterbriefje. Mon Buitenhuis et >1- )- si- pen Maar, het is en blijft jouw probleem. Niet het mijne. (Marleen van Gemert is een g fingeerde naam.) Dit is de tweede afJ^nJ|évering rie over stress. De eerstei at mber. stond in Lijf teven van 12nov af. Volgende week de derde en levering. "aarom bent u getrouwd? „Van- ,eSf de stront". Vanwege de „Om de stront. Kijk, mijn w en ik komen allebei van '«rkensbedrijven. Door te trou- konden we ons mestquotum jsgroten." Jat er huwelijken gesloten wor- om puur economische rede- j® is al 2000 jaar bekend. In ver- tijden heeft menige prin- of directeurszoon het ja- oord gegeven vanwege de fami- ¥oen. En het 'varkenshuwelijk' dat enkele jaren geleden wPulair was in agrarische krin- »i mag dan even uitzonderlijk «treem zijn, het toont wel 11 dat huwelijk liefde geen *elfsprekendheid isrLiefde is «We 2^ een Engels spreek- ®aar trouwen is een in- telat' -jk beginnen de meeste ties in Nederland nog vanuit .^chemische proces dat wij lief- zelfs dat proces rol tot °P bepaalde hoogte 'geprogrammeerd'. Onder- toont aan dat we niet zo- I r voor de eerste de beste We ogen of blonde lokken JJ0^ onderbewustzijn heeft al nkinds af aan eon soi, '"«len af aan een selectiepro- Plaatsgevonden. Intuïtief J «uxr WetL 1 Ue marktwaarde' is van die J knul of die mooie meid die f kruist. De laatste jaren '°®al het opleidingsniveau kt i uitverkorene meer en e doorslag. In de opleiding weerspiegelt zich namelijk de toekomstige economie van het huwelijk. De Nijmeegse socioloog dr. W. Uunk schetst in zijn proefschrift Wie trouwt met wie? hoe mensen partners zoeken met overeenko mende kenmerken. Dat huwbare mensen vandaag de dag eikaars opleidingsniveau zo belangrijk vinden is simpel verklaarbaar. Een goede opleiding verhoogt de kans op een baan en (dubbel) in komen, en daarmee op sociale en materiële zekerheid. Bovendien willen mannen en vrouwen steeds meer eikaars gelijken zijn. Daar voor zijn vergelijkbare oplei- dingsniveau's en culturele ach tergronden onmisbare voorwaar den. Over het algemeen kan volgens Uunk worden gesteld: goede in komens trouwen met goede inko- mens. Op de huwelijksmarkt heerst volgens hem een soort eco nomische competitie. Personen met de meest aantrekkelijke vooruitzichten trouwen met el kaar, terwijl sociaal-economi sche 'kneusjes' op elkaar aange wezen zijn. De econoom Gary Becker (Nobel prijswinnaar 1992) vroeg zich ooit hardop af: 'Hoeveel mensen met een goed (en dubbel) inko men, zouden met hun huidige partner getrouwd zijn als één van beiden een arme sloeber was ge weest?' Ook Becker signaleert dat de meeste mensen die in het hu welijksbootje stappen een kos- ten-baten-analyse maken. Na tuurlijk zijn baten niet alleen geld en bezittingen, maar ook im- Mannen en vrouwen willen steeds meer eikaars gelijken zijn. Daarvoor zijn vergelijkbare opleidingsniveau''s en culturele achtergronden onmisbare voorwaarden. materiële zaken als geborgen heid, status, genegenheid en pas sie. Maar dat neemt niet weg dat een huwelijk ook een aantal so ciaal-economische voordelen ge nereert: nabestaandenpensioen, onderhoudsplicht, gratis meevi zekerd bij het ziekenfonds, kans op het verkrijgen van een hypotheek etc. onomie van het huwelijk is macro-niveau van belang. tekening rené van megen Alleen al de trouwdag zelf levert een hele reeks bedrijven en orga nisaties werk en inkomsten op: drukkerij, dagblad, kapper, dansles, kerk, stadhuis, juwelier, bloemist, bruidszaak, feest zaal/horeca, bakker, party-or kest, (droom)autoverhuur, foto graaf, hotel en reisbureau. Naar schatting geven bruid bruide gom momenteel zeker ƒ24.000 uit aan de 'mooiste dag van hun leven'. Bij gemiddeld 82.000 hu welijken per jaar vertegenwoor digt dat een omzet van twee mil jard gulden. Ter vergelijking: Ne derlandse tandartsen hebben een gezamenlijke omzet van 2,1 miljard, medisch specialisten naar schatting 2,9 miljard. Opmerkelijk genoeg drukt het huwelijk de kosten van het natio nale gezondheidsbudget. Uit ja renlang onderzoek van de Rotter damse socioloog Ruüt Veenhoven blijkt dat getrouwde/samenwo nende mensen doorgaans bedui dend gelukkiger zijn dan mensen zonder relatie. Dat 'geluksgevoel' vertaalt zich ook naar hun ge zondheid. Getrouwden bezoeken gemiddeld minder vaak de huis arts, verzuimen minder vaak het werk, liggen minder vaak in zie kenhuizen en hebben - ondanks de run op relatietherapie - al met al minder vaak psycho-sociale hulp nodig. Daar staat uiteraard tegenover dat paren weer voor extra medi sche kosten zorgen zodra er kin deren gewenst zijn c.q. komen: gynaecoloog, IVF-klinieken,. vroedvrouw, consultatiebureaus, huisarts. Het is overigens een mythe dat het gemiddelde gezin kleiner is geworden. Het geboortecijfer van het CBS is 1,4 - dus denkt ieder een dat het gemiddelde gezin an derhalf kind telt. CBS-tellingen zijn echter een momentopname. Veel gezinnen zijn dan nog in wording. De enige goede methode is tellen hoeveel kinderen vrou wen uiteindelijk hebben gebaard. Volgens het Sociaal Cultureel Planbureau krijgt 10 procent één kind, veertig procent twee kinde ren, dertig procent drie kinderen en tien procent vier of meer kin deren. Gemiddeld is dat iets meer dan 2,25 kinderen per gezin, na genoeg evenveel als in de jaren zestig. Hoe dan ook, de nakome lingen zelf zijn ook weer van be lang voor de economie. Kinderen garanderen niet alleen de spreek woordelijke toekomst van de maatschappij, ze zorgen ook rechtstreeks voor een portie werkgelegenheid: onderwijs, sport- en hobbyclubs, kledingza ken, rijwielhandel, reisbureaus, horeca, (kinder)geneeskunde. Voor de huwelijksrelatie zelf zijn kinderen trouwens een fikse fi nanciële post. Elk kind kost, uit gesmeerd over achttien jaar, al gauw 120.000 tot 170.000 gulden, afhankelijk van het inkomen van de ouders. Daar komt bij dat op allerlei overheidsvoorzieningen ten bate van het gezin wordt be knibbeld, zoals: de kinderbijslag, huursubsidies, studiefinancie ring, gezondheidszorg, tandarts kosten, schoolzwemmen, subsi dies voor muziek- en sportvereni gingen. In de inkomensstatistie ken van de Nederlandse Gezins raad daalt een doorsnee echtpaar dat samen 38.300 netto ver dient, naar 26.300 zodra er kin deren komen omdat (meestal) de vrouw (deels) stopt met werken. Zoals het eerder aangehaalde En gelse spreekwoord al zei: Een hu welijk is een investering die lou ter financieel gezien meer kóst dan dat het oplevert. Toch trouwt tachtig procent van de Nederlan ders. Zelfs van de gescheiden mensen stapt 75 procent na ver loop van tijd opnieuw in het hu welijksbootje. De rationele- en financiële posten uit 'het kasboek van het huwelijk', wegen blijk baar niet op tegen de chemische 'verstandsverbijstering' die we liefde noemen. Trouwen beves tigt in feite het aloude cliché: geld maakt niet gelukkig, liefde soms wel. Volgende aflevering: Moeders die hun gezin verlate

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 23