Bond als DE STEM reclamezuil draagt concertserie James De zaal is het schilderij geworden Heineken en BMW spelen grote rol in 6Tomorrow never dies' Pianist Van Ruth 42ir;5S5e5nUfTgUtdeUtSCh'CUl Heute nacht c pE STEM Nederlandse liedkunst in Breda Fool's Garden Steve Forbert Techno Batmobile DUITSLAND 1 «m ,Lander-ReP°rt 12.55 Presse: WW Mittagsmagazin 13.45 Plusrr. ws 14.00 Tagesschau 14.03 Wunsc' teuefwu 1S'°° Ta9esschau «.15 4. IfinnÜ- serie "atuurdocumenS F|iege. talkshow 17.00 Tagesl vPjhm' bou|evardmagazine KyS^afclUSMarienh, 20nn t von schle^ten Eltern, w!ai AeSSchau 20-«Arzte, zieker liik mG us' populair-wetensch; Mord a9jZlne 22-30 Tagesthemen tnan r0ten Rita' ilm 00'30 N 00.50 Yentl, speelfilm DUITSLAND 2 14 55 nJiChe' aus '■°nneber9a, jeugJ l5'0r ^.eos G®burtstagsecke 15.00 H 15 25 r ndtleit!' medisch magi "e i/erhaf DasTraumschiff, Duit schland 0 Heute 17-15 Hail° 1 WiST,,17-40 S0K° 51131 ^n7 rennr? vergessen und vi ^Bertn 9e19'°0Heute19-25Diê Macht H: aC^eserie 20'15 Vatikan 2i.oo r0 r ,Lapste' documentaire Heute 22 ie,tSma9azin Praxis 2 ^einunotm er Kienzle una "lisdaadsB? ,8r' d,scussie 2245 r dl°' discussie 01.00 Mahlers Pierce Brosnan (James Bond) en Daphne Deckers bij de presentatie van de nieuwe 007-film in Amsterdam. foto do visser ten van de sponsors opduiken. Zo scheurt good-old James in de allernieuste BMW 750 iL sedan door het beeld. Voor een achter volgingsscène met Bondgirl Wai Lin (oud-miss Maleisië Michelle Yeoh), springt onze held op een BMW-motor R 1200C. Uiteraard heeft professor Q ook in deze filmversie weer allerlei inge nieuze trucs in Bonds Omega horloge gebouwd. In een hotel rekent de secret-service man af met een credit card van... Visa. In een andere actiescène komen een aantal bierfusten op 007 afd- enderen met daarop het beeld merk van Heineken. De Nederlandse bierbrouwer ge bruikt diezelfde filmscène sinds deze week in zijn nieuwste tv- commercial. Via moderne truca ges veranderen de rollende bier fusten in rollende 007-bierblik- jes, die nu overal te koop zijn. De krant USA Today meldt dat Hei neken in Amerika een reclame campagne van zes miljoen dollar is gestart, waarin gewone men sen in beeld komen die volgens de burgerlijke stand écht James Bond heten. Niet één komt qua type en uiterlijk in de buurt van de huidige 007 Pierce Brosnan. De slogan van de commercial heet dan ook: 'Er is maar één Ja mes Bond, zoals er maar één Heineken is'. De zogenaamde cross-promotion (Amerikanen spreken van tie-in promotion), Gids NEDERLAND 1 Door Ron Buitenhuis Nooit eerder werd voor een bioscoopfilm zoveel sluik reclame verkocht als voor de nieuwe James Bond To morrow never dies. In de achttiende 007-film is Pierce Brosnan niet alleen geheim agent, maar ook le vende reclamezuil voor BMW, Heineken, Omega, Visa en Smirnoff. 'Meneer Bond, kunt u uw mou wen iets hoger optrekken, an ders krijgen we uw Omega-hor loge niet lekker op de foto. En euh, we willen niet lastig zijn, maar kunt u één bil naar links schuiven zodat het logo van de BMW-motor zichtbaar wordt. Zo ja. Nu nog even naar het vo geltje kijken... Klaaaar! Dank u meneer Bond.' Zal de Ier Pierce Brosnan (46) zich als acteur zelf nog serieus nemen? Heb je net, na hachelijke avonturen met de levensgevaar lijke mediatycoon Jonathan Pry- ce, de Derde Wereldoorlog verij deld, word je vervolgens als een beginnend fotomodelletje gedi rigeerd. Tut-tut. En dat voor een acteur met zo'n gedegen theater opleiding en dito staat van dienst in het filmgenre. Maar Brosnan heeft weinig keus. De nieuwe James Bond-film To morrow never dies zit namelijk boordevol sluikreclame en spon sors werken nu eenmaal naar het voor-wat-hoort-wat-principe. Dus huppelt mister Bond als de Frau Antje van Hollywood van de ene naar de andere promo sessie. In ruil voor deze promotie zijn in de nieuwe Bondfilm tal van scè nes te vinden waarin de produc- WOENSDAG 19 NOVEMBER 1997 Dl blijkt zowel voor de filmindus trie als voor grote wereldmerken een gouden greep te zijn. De filmstudio's surfen nagenoeg gratis mee op de enorme publici teitsgolf van de auto-, bier- en drankfabrikanten. Vice verse kunnen de bedrijven via de film hun producten op spectaculaire wijze onder de aandacht van het publiek brengen. Qua allure is een tv-spotje natuurlijk niet te vergelijken met de bioscoopfilm. Met name voor automerken blijkt participatie in (actie)films vruchten af te werpen. In de vo rige James Bondfilm GoldenEye introduceerde BMW zijn nieuwe Z3 sportwagen. Ofschoon de au to opgeteld slechts zestien se conden in beeld was, verkocht BMW in Amerika 10.000 exem plaren extra van het type. Dub bel zoveel als was geschat. Mercedes en Volvo hebben in middels contracten afgesloten met respectievelijk Universal Pictures en Paramount Pictures. De M-klasse Sport van de Duit sers verscheen in de recente dinofilm The Lost World van Steven Spielberg. De Volvo C70 coupe scheurt bij The Saint door het beeld. De sa menwerking tussen autoindus trie en filmstudio's is inmiddels zo hecht, dat marketingmana gers van de autobedrijven direct samenwerken met de scriptwri ters om de meest fortuinlijke scènes te creëren. De tijd dat autofabrikanten bang waren dat hun merk in films gebruikt werd voor crimi nele achtervolgingen is passé. Als de good guys en of de bad guys bij een crash gered worden door een perfect werkende kreu- kelzone én airbag, dan verhoogt dat alleen maar het veiligheid imago van het merk. Door Frans Baljeu In een serie van drie vrijdagavondconcertén (10-10, 14-11 en 12-12) kan de liefhebber van minder betreden paden van de liedkunst zijn hart ophalen aan een rondgang door de Neder landse liedkunst van de afgelopen honderd jaar onder de titel Kennst du das Land. Tot nu toe bleken deze door het Centrum Nederlandse Muziek opgenomen en op de aansluiten de zaterdagmiddagen door de NPS uitgezonden programma's in de Nieuwe Veste in Breda slechts een zeer beperkt publiek te trekken. Inhoudelijk maakten de tot nu toe gegeven concerten duidelijk dat de uitgevoerde Nederlandse componisten zonder chauvinis me geplaatst kunnen worden tussen hun vaak bekender ge worden buitenlandse collega's. Dit werd aardig duidelijk ge maakt door de leuke program ma-opzet waarin dezelfde tek sten in soms wel drie toonzettin gen te horen waren. Uitvoeringstechnisch bleek tij dens beide concerten hoe moei lijk het is om de juiste stemmen voor dit delicate liedrepertoire te vinden. Tevens werd duidelijk dat een goede pianist niet slechts begeleider is, maar zelfs zoveel visie op de gespeelde muziek kan hebben, dat hij het gezicht van de concertserie bepaalt. Pianist Frans van Ruth verdiept zich kennelijk zo indringend in de uitgevoerde muziek dat zijn aan deel vaak meer prijs geeft van de in de composities opgesloten ge heimen dan de met hun teksten toch in een voordeelpositie ver kerende zangers. Van de voor deze serie uitgeno digde zangers gaat de erepalm naar sopraan Nienke Oostenrijk. Haar lichte, liefelijke sopraan- stem is wendbaar en over de ge hele omvang fraai gelijkmatig. Zij weet haar fraaie stemmidde- len te koppelen aan een gave dic tie met veel aandacht en gevoel voor de uitspraak van zowel Duitse als Franse teksten. Als zij zingt ben je onmiddellijk bij de niet altijd even makkelijk toe gankelijke vertellingen betrok ken. Ook in langere liederen zoals Or- thels Une martyre wist zij de spanning vast te houden. In hei eerste concert was de benade ring van bariton Frans Kokkel mans veel te operamatig voor de vaak intieme muziek. Vrijdag- avond kon tenor Marcel Reijans ook niet overtuigen in dit reper toire. Lelijk gekleurde klinkers in een nog al eens scherp hoog strookten echt niet met de sfeer van bijvoorbeeld Debussys Bau- delaire-liederen. De nogal eens door opiuminvloeden gekleurde teksten leken hem ook weinig aan te spreken. Mezzo-sopraan Caren van Oijen maakte wel indruk in de het meest nieuw klinkende Baude- laire-zetting Le balcon van Mat- i thijs Vermeulen, maar profileert zich beter in het in haar curricu lum vitae genoemde operareper toire. Het laatste concert in de serie heeft als uitgangspunt Duitse romantiek in Nederland se klanken. INFORMATIE Van alle in De Stem gepubliceerde werken van beeldende kunstenaars aangesloten bij een CISAC-organi- satie zijn de publicatierechten gere geld met Beeldrecht te Amstelveen. Deze kunstenaars worden verzocht in verband met reproductie van hun werk in deze uitgave contact met Beeldrecht op te nemen. Door Frits de Coninck Een schilderij is in wezen zo plat als een dubbeltje. Het is een stuk doek, eventueel binnen een lijst, met een voorkant en een achter kant. Van voren is er de illusie. Met verf die de kunstenaar op brengt ontstaat hoe dan ook de idee dat er iets is. Soms een voor stelling die we kunnen herken nen, maar altijd het gevoel van ruimtelijkheid. Kleuren, ook als ze niet dienen om een afbeelding van de werkelijkheid op te roe pen, verbinden wij in onze waar neming altijd met emotie en met ruimtelijkheid. De meest primaire associatie be treft het gevoel dat iets meer dichtbij is (wit) of juist verder weg (blauw). Een donkere kleur is altijd zwaar en drukt de com positie naar beneden terwijl een lichtere kleur het beeld meer laat zweven. Een schilderij, figuratief of niet, is altijd een complexe werking van ruimte-associaties, waarvan de schilder gebruik maakt om er zijn verhaal in te vertellen. Maar wat er in de ver beelding ook allemaal mag ge beuren, fysiek gesproken blijft het schilderij gewoon plat. Zowel van voor als van achter. Diederik Klomberg heeft in de grote zaal van Lokaal 01 in Breda een buitengewoon fundamentele ingreep gepleegd in de werkelijk heid van het schilderij. Hij heeft de verhouding tussen ruimte (werkelijkheid) en schilderij vol ledig omgekeerd. De zaal zelf is het schilderij geworden, waarin de bezoeker vrij kan rondlopen. Het schilderij suggereert dus geen ruimte, hier suggereert de ruimte een schilderij. Daartoe heeft hij de zaal van onder tot bo ven beschilderd in twee kleuren, rood en groen, die precies over de zaal verdeeld zijn. De kleuren la ten de symmetrische zaal uit twee helften bestaan. Het is even schrikken als je de licht verduisterde zaal binnen stapt. Door de afwezigheid van duidelijk licht, het buitenlicht wordt spaarzaam toegelaten, is het lastig om in die volkomen groene wereld afstand te schatten en de dingen te onderscheiden. De ruimte lijkt leeggezogen, is niet materieel meer, is hooguit nog een herinnering. Inderdaad, de echte ruimte waarin je staat is zo plat als ze maar zijn kan. Dat is niet alleen zo maar een omke ring, het is ook vervreemdend en eigenlijk ook beklemmend. Het tweede deel van de zaal is volko men in rood geschilderd en levert dezelfde ervaring op. De wereld is een schilderij en je bent daar als bezoeker het platte onderdeel van. Op de grens van groen en rood heeft Klomberg een opstaande houten rand geplaatst die de twee werelden perfect scheidt. Halver wege staat een deur in een kozijn. De deur zelf staat open maar wie er doorheen zou willen stuit op een spiegel en dus op zijn eigen spiegelbeeld. Het is een eenvou dige versterking van de tweedi mensionaliteit van de ruimte. We staan in een schilderij en waar wij een opening, diepte dus, me nen, is slechts platheid. De ruim te is een illusie. Deze installatie van Diederik Klomberg is een ingrijpen in het verschijnsel schilderij. Het stelt een heel fundamentele vraag aan de orde: wat is dat, de ruimte in een schilderij? Met die vraag keert hij terug naar het begin. Naar de Renaissance, toen theo retici als Da Vinei en Vasari het perspectief definieerden in ter men van geometrie. Daarmee werd de ruimte berekenbaar en met name de middelen die nodig waren om de kijker het gevoel te geven naar een echt landschap te kijken en niet naar een platte af beelding daarvan. Het schilderij werd iets wat in termen van ruimtelijkheid be leefd moest worden. De kijker moest erin getrokken worden, moest deel uitmaken van de afge beelde wereld en niet van op af stand naar de symbolische wer kelijkheid van de Middeleeuwer staan kijken. De ruimtelijke bele ving van het schilderij: dat is wat Klomberg inventief omgekeerd heeft. Zijn installatie in Lokaal 01 is een heel verfrissende en aanbevelenswaardige oefening in kijken (en beleven). Heel wat minder eenduidig is wat de Antwerpse Ellen Augustijnen in de bovenzaal van Lokaal 01 heeft geïnstalleerd. Ze heeft twee wanden gebruikt om een reeks van kleine objecten te tonen. Kleine, onaanzienlijke dingen. Op de derde wand heeft ze banen aluminiumfolie gehangen die het licht uit de vensters mooi de zaal in laten glijden. Op de grond lig gen schijnbaar willekeurig ver spreid gelatineballetjes die na een paar tentoonstellingsdagen weer de koelkast in moeten om op te stijven. Het is een uiterst merkwaardige installatie waar het moeilijk is een vinger achter Diederik Klomberg'Red and green should never be seen except on a pixie'. te krijgen. Wat betekent dit alle maal, betekent het eigenlijk wel iets? Maar de kleine, individuele objecten zijn soms met zo een nauwgezetheid en geduld ge maakt, dat het niet voor de hand ligt om aan te nemen dat het niets betekent. Misschien is het wel een spel met associaties en bete kenissen. Op het moment dat we ons iets toegeëigend hebben door er bij voorbeeld associërender- wijs betekenis aan toe te kennen, lijkt het wel alsof het volgende object dat weer ontkent. Zo blijft de vraag naar betekenis een on opgelost raadsel. De schilderijen van Bredanaar Henk van den Berg, te zien bij Galerie Molenaars in Breda, plaatsen je terug in de tijd. In de jaren zestig, om precies te zijn. Bijna al zijn doeken ademen die benauwd keurige sfeer van Hol land in de wederopbouw. De wo ningnood werd niet qlleen getals matig opgelost, de huizen werden ook lichter en groter. Rijtjeshui zen in de nieuwbouwwijk. En wat Van den Berg als onderwerp kiest, speelt zich af in het kleine tuintje erachter, met het netjes geschoren grasveld en de heg die al te nieuwsgierige blikken op iet burgermansbestaan moet weren. De hoofdpersonen zijn een man en een vrouw, in de vrije-tijds- kleding van toen. Dat betekende bij de man dat zijn stropdas uit mocht. Het witte overhemd en de geperste broek bleven. De vrouw draagt de kleding van de vooruit gang: de kunststof trevira-jurk. De jongens dragen nog een korte broek die de geschaafde knieën laat zien. Stijfheid en benepen heid alom. Van den Berg schildert zijn per sonages en hun kleine om in penseelstreken die nooit een scherpe contour opleveren. Als je afstand neemt van het schilderij, zie je pas goed wat zich op het doek afspeelt. Het is alsof de foto bij het opnemen een weinig be wogen is. Een foto van matige kwaliteit dus. Zo past alles bin nen een gekozen motief. Het derwerp is duidelijk en beperkt Van den Berg exploreert dat ge geven tot de bodem in zicht is, dat moment is niet veraf. Lokaal 01, Kloosterlaan 138, Breda. Open donderdag t/m zondag van 1 tot 5 uur. Deze presentaties duren tot 8 december. e Molenaars, Ginnekenweg79, Open woensdag t/m vrijdag I Galerie Breda. Open woensuag ttmvi™ van 13.00 tot 17.30 uur en zaterdag van 11.00 tot 17.00 uur. De presenta tie van werk van Henk van den Berg duurt tot 23 november 0700 Journaal 0705 Ge*tbe Picture (herh) 0729 Ontbijt-TV 09.00 Journaal 0908 De ochtenden 09.55 Vinger aan de pols: Mo kind (herh) 70.31 Beeldenstorm (herh) 10.40 Close-Up: Jonge mensen' mirakel van Imola (herh) 11.35 Jos op 1 (herh, tot 12.30) 15.13 Chandler Co, detectiJ (herh) 16.05 Jos op 1, middagmagazine 17 02 Alles kits, kindermagazine i blam; 17.27 Emil; 17.51 Al| kwis 18.01 Growing Pains, comedy 18.33 Get the Picture 19.02 Studio RKK 19.30 Natuur in eigen land, serie| 20.00 Journaal 20.26 Netwerk, adualiteitenrubri^ 20.58 Weeroverzicht 21.04 Jane Eyre, tv-film 22.01 Massiv: Communicatie 22.45 Close-Up: Jonge mensenJ verwachting waarmaken tret Igone de Jongh, balletd| in het Nationale Ballet 23.43 TeeVee Studio. Gast: Anil (tot 00.18) NEDERLAND 2 09.00 Koekeloere (tot 09.15) 09.30 Ik Mik Loreland (tot 09.50) 10.00 De taalcentrale (tot 10.20) 13.00 Journaal 13.05 Frans voor beginners 13.30 De rooie draad (herh) 14.05 Man/Vrouw (herh) 14.45 Kids for Animals (herh) 15.00 Spreekuur 15.55 PP: Uitzending D66 16.00 Journaal 16.08 Widget, tekenfilmserie 16.34 Mr. Bogus, animatieserie 16.58 Mansions Great Houses pe, reportage-serie: LedrebrJ Denemarken 17.29 2Vandaag, actualiteiten ml 17.30 en 18.00 Journaal; f Sportjournaal en vanaf Hoofdpunten uit het nieutf volgd door het weer 18.59 Schilderen met acryl door Klashorst 19.25 Rail Away, documentaire-serj nes ië 20.00 De leukste thuis (herh) 20.30 Studio Sport 21.56 Derrick, politieserie 23.00 Studio NOS met ca. 23.30 naai (tot 23.35) NEDERLAND 3 12.00 Journaal 12.07 MiddagEditie, actueel mac met om 12.30 Sportjournaal 13.00 Journaal 13.07 Van gewest tot gewest (her 13.32 Barend Witteman (herh) 13.58 Villa Achterwerk (herh) 16.00 Journaal 16.08 Laat De Leeuw (herh) 17.05 Who's the Boss?, comedy 18.00 Villa Achterwerk, kindermac BELGIË FRANS 1 12.50 Nieuws 13.35 Téléchat 13.' Markus Merthin, ziekenhuisserie jardin extraordinaire, natuurmaa 15.00 Génies en herbe, spelletje 15~ blabla, kindermagazine 16.35 The Wa serie 17.30 Ihe Streets of San Franciscc' daadserie 18.30 Régions soir 18.50 sur table, magazine 19.05 Le quotidie sports 19.30 Nieuws 20,10 Appel a tén waarin de politie de hulp van kijkers iri N het oplossen van misdrijven 21.15 fornia, Amerikaanse speelfilm uit 199. Dominic Sena met Brad Pitt, Juliette en David Duchovny 23.10 Appel a tér "■25 Coup de film, magazine 23.50 ste nieuws BELGIË FRANS 2 16.25 lei bla bla, kindermagazine Telechat 17.30 ga passe quand? 18J bla bla 18.55 Régions soir 19.15 Cour )nnc CU"nair ma9a2'ne «-30 Ni in'Jn Tapa'maman et mol, gezinsmagi '0.30 léléCiNéMa, magazine 21.15 k ma, Amerikaanse speelfilm uit 1992 vq ™nic Sena met Brad Pitt, Juliette Lev "Md Duchovny 23.10 Laatste ni kartes sur table, magazine (tot 2 ineens Fool's Garden met het hitje Lemon Tree. Een op het eerste gehoor vrolijk niemendal letje, dat me een beetje op de ze nuwen werkte. Op de nieuwste cd van Fool's Garden is echter een heel ander geluid te horen, dat afrekent met mijn vooroor delen ten opzichte van Duitse popmuziek. Go and ask peggy for the princi pal thing heet de plaat, en het openingsnummer, de stevige gi taarrocker The principle thing doet meteen de oren spitsen. Daarna volgt het lieflijke Emily dat erg aan The Kinks doet den ken. En al luisterend ontdek je dat Fool's Garden erg gechar meerd is van de Engelse pop uit de jaren zestig. Liedjes met pak kende refreinen, niet al te pre tentieus, met op zijn tijd wat strijkers en blazers, 'smaakvol' gearrangeerd zogezegd. Af en toe neigt de muziek naar schaamteloos epigonisme. Maar Fool's Garden doet niet geheim zinnig; Martha My Dear is ge woon en leuke Beatles-cover en dat de rest van de liedjes ook veel van The Beatles weg heeft slotte wordt de plaat ook nog aangevuld met enkele - onver melde - studio-opnamen. Dat alles geeft de nieuwe titel een nodeloos brokkelig karakter en dat is jammer, want het be perkt de aantrekkelijkheid van Here's Your Pizza rigoureus tot het kleine kringetje van Forbert- completisten. Maar die komen dan wel volop aan hun trekken. De kleine singer-songwriter uit Mississippi was in mei '87 met het trio The Rough Squirrels op een muzikale vakantietrip in Florida. In een soortement Van rieten strandtent ging het kwar tet er uitgelaten, ontspannen en barstend van de energie tegen aan. Niet virtuoos maar abso luut meeslepend gooien Forbert en band er in hoog tempo een groot aantal eigen nummers en covers uit. Ofschoon Forberts ei gen songs nauwelijks door ande ren te vertolken zijn, toont hij zich keer op keer zelf een mees ter in de interpretatie van an dermans werk. Zelfs, roert hij op het concertpodium eigen compo sities en covers moeiteloos door elkaar tot homogene nieuwe cd's af. Unsound Methods is het vierde album van Recoil. Un sound Methods laat een donker geluid horen, een soort indus trial triphop waarin we violen, gitaren en vooral veel onbestem de geluiden tegenkomen. Voca len spelen een hoofrol op deze cd. Wilder heeft daarvoor vier gastzangers ingehuurd, ieder met een zeer eigen geluid. Doug McCarthy klinkt sinister, Siob- han Lynch komt relaxed over, de 'spoken words' van Maggie Es- tep zijn intrigerend en Hildia Cambell zorgt voor een soulvolle bijdrage. De (drukke) cd vergt nogal wat vhn de luisteraar maar is zeker de moeite waard. (Mute/Pias) Veel subtieler is de geluidskunst van Plaid, bestaande uit twee le den van het vermaarde Black Dog. Hun cd Not For Threes is ongetwijfeld een van beste tech- no-cd's die dit jaar verschenen zijn. Hun geluid is fris en niet aan één stroming op te hangen, er zitten vleugjes (acid-)techno in, soms wat triphop en hier daar drum'n bass. De ritmes zijn erg sterk en doen je geregeld prettig opveren. De muziek wordt ingevuld met mystieke klanken, echte instrumenten (gi taar, accordeon, viool) en op en kele nummers met vocalen (Bjö- rk en Nicolette horen tot de gas ten). Not For Threes is een bij zondere cd, een waardig vervolg op de projecten van Black Dog. (Warp/Pias) PAUL VEELINDEN DUITSERS EN popmuziek, dat gaat meestal niet samen. Nena en The Scorpions, denk je dan meteen. Brrr... Vorig jaar was er moet je dan maar op de koop toenemen. Er zijn te veel bands die er onder het mom van origi naliteit helemaal niks van bak ken. Fool's Garden pikt uit de ruif van de popgeschiedenis en levert een collectie potentiële hits af. Als de Top 40 gevuld was met bands als Fool's Garden zou ik er weer eens een keer naar luisteren. (Intercord) JOEP TROMMELEN EEN VAN de merkwaardigere cd's van dit jaar is toch wel de 'nieuwe' Steve Forbert. Het be gint al met de titel, Here's Your Pizza!. Waar die vandaan komt, mag Joost weten. En al even on bestemd is de inhoud, ook al is de plaat het aanhoren zeker waard. Waarom brengt het Brit se Demon-label een deel van een tien jaar oud concert uit, terwijl anderhalf jaar geleden ook al een (15 jaar oud) Forbert-optre- den op cd verscheen, maar dan compleet? Bovendien wordt het concert op de nieuwe cd onder broken door opnamens met een hoorbaar kleiner publiek. En ten een smakelijke rock'n rollfffldue waar allerlei verschillende stij len zijn samengesmolten. Ska, country western, punk, bal lads en rock'n'roll passeren de revue in een moordend tempo. Voor de vaste Batmobile-fa® zal de verandering niet veel pro blemen opleveren, want de nieu we nummers zijn dansbaar, energiek en vrolijk. Het reper toire van de groep is er alleen maar gevarieerder op geworden. Als het aan zanger Jeroen Haa- mers ligt zal de band de komen de jaren nog verder veranderen. Haamers wil meer theatrale bal lads zingen, zoals Elvis Preslei in de jaren zeventig deed. P Welcome To Planet Cheese is da al te horen in Never Meet Age' en de Burt Bacharach-cover m Day Now. Door de schitterende melodieën steken deze lie J met kop en schouders boven andere nummers uit. Als dit nieuwe aanpak van de ff° f wordt, dan zou het mem®'jk bazen als Batmobile uiteinde j toch nog in de hitparade w landt. (Count Orlok) robmustess DE STROOOM aan cd's met elektronische muziek is onuit puttelijk, en net zoals in andere genres zit er veel kaf tussen het koren. Drie acts die met hun ni auwe cd's in elk geval een rui- m; voldoende halen zijn Ran- dc m XS, Recoil en Plaid. H :t meest dansbare album komt van Random XS en heet Brainc- loud. Random XS begon in 1990 als duo en heeft sindsdien uit wisselende personen bestaan. Constante factor is Sander Friedman die nu onder de Ran- dom-naam een solo-cd heeft ge maakt. Braincloud bevat intelli gente acid-techno, die de ene keer knettert en knalt, zoals in het sterke Disconnected, en de andere keer rustiger en soms zelfs zwevend van aard is. Fried man bewijst met deze cd tot de toppers in de Nederlandse tech- no-scene te horen. (Djax) Een oudgediende is Alan Wilder, groot geworden in Depeche Mo de. Toen hij nog deel uitmaakte van die groep leverde hij met zijn hobby-project Recoil al drie nummers. Stomende binnenko mer is Robert Johnsons Stop Breakin' Downnog veel verras sender is zijn slotnummer; Sweet Pea van bubblegumzan- ger Tommy Roe (uit '66). Daar tussenin krijgt de liefhebber nog heel wat 'Forbert originals' voorgeschoteld, die de maker niet eerder in zijn -toch al schaarse - discografie had opge nomen. Toch een 'pizza' om van te smullen. LEO NIERSE DE BREDASE psycho-billy- band Batmobile heeft zijn tiende cd uitgebracht. Voor het eerst in de regionale popgeschienis slaagt een locale popgroep erin om deze mijlpaal te bereiken. De band die nooit hits scoorde, boekte toch internationaal suc ces met een eigenzinnige en als maar doordenderende psycho- billy-show. Op de nieuwe cd gooit de groep het roer drastisch om. Beperkten de rockers zich op de vorige pla ten tot psychedelische-rockabil- ly, Welcome To Planet Cheese is

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 20