I DESTEM Schaar in een meesterwerk I Renovatie van schilderij van Matisse zorgt voor monnikenwerk Perfecte Brahms niet steeds ontroerend Komt het toch nog goed met de Verloren Generatie? I InESTEM Unieke combinatie in programma HBO Acteur Coen Van Vrijberghe de Coningh (47) overleden Met socioloog Henk Becker op zoek naar de kloven in de geschiedenis Gids 11 MAANDAG 17 NOVEMBER 1997 NEDERLAND 1 «if,0 Journaal 07.29 IS." Door Margriet van Aalten Het wordt wel de Nacht wacht van het Stedelijk Museum genoemd. Ook een kunstwerk van grote afme tingen (meer dan zeven me ter breed en drie en een halve meter hoog) en min stens zo beroemd. Alleen is het meesterwerk van Rem brandt nooit zo onderhevig geweest aan restauraties als La perruche et la sirene van Henri Matisse. Want dat kan losgeknipt en -ge tornd worden tot maar liefst 634 stukken en zes panelen. Meerdere keren zelfs is de schaar gezet in het kunstwerk waarvan de waarde geschat wordt op meer dan 40 miljoen gul den. Henri Matisse (1869-1954) lag op zijn ziekbed toen het kunstwerk in 1952/1953 vervaardigd werd. Op een foto uit die periode zie je hem zitten in een rolstoel één van de 150 figuren uitknippen. Op zijn aanwijzingen werden die vervolgens door assistenten op de muur geplakt. In de laatste jaren van zijn leven waande hij zich in een tuin. De bladeren, de gra naatappels, de parkiet en de meermin in de egale kleuren blauw, rood, geel donker- en lichtgroen, oranje en violet moe ten hem het gevoel gegeven heb ben dat hij zich in de buitenlucht begaf, in de Provence misschien wel. Het werk was voor hem een weergave van de harmonie van de natuur. Maar net als in de natuur traden er in zijn kunstwerk veranderin gen op. Oorspronkelijk zat er een hoek van negentig graden in het collagewerk. Twee aan elkaar grenzende muren dienden als on dergrond. Later was dat een hele muur. Na zijn dood werden de vormen volgens de wens van Ma tisse op een ondergrond van lin nen en wit papier geplakt. En toen begon de ellende, mag je wel zeggen. Een snelle vergeling werd door een assistent nog wit geschilderd. In 1967 werd, vlak na aankoop door het Stedelijk Museum, de gehele ondergrond vervangen. Ook dat was geen succes: in 1974 was het werk weer vergeeld. Pa pierrestaurator André van Oort ontfermde zich over het aftake lende kunstwerk. Hij spreekt overigens nu liever van een reno- Breda - Chassé Theater (mid denzaal). Concert door Het Brabants Orkest (serie B-2). Programma met Schönberg en Brahms. Dirigent: Mare Sous trot. Gehoord op 15 november 1997. Door Frans Baljeu Voor de radio-uitzending van Schönbergs 'A survivor from Warsaw' en Brahms' 'Ein Deutsches Requiem' afgelopen vrijdagavond, zei Lieuwe Vis ser in een interview dat de brug die in dit programma ge slagen wordt tussen de gruwe lijke en de verheven kant van het Duitse verleden deze uit voering tot een heel bijzondere maakte. De unieke combinatie die Soustrot programmeerde, werkte inderdaad als zodanig. Voor de uitvoerenden is het een hele opgave om vijf keer binnen één week de inspiratie op te bren- gen het rijke, maar zo uiteenlo pende gedachtengoed van deze werken op een publiek over te brengen. Zaterdagavond werd er na de spanning van de radió-uit- zending op vrijdagavond zeer professioneel gemusiceerd. Er klonken uitvoeringen waar tech nisch niet veel op af te dingen viel, toch was er met name bij Brahms niet altijd de ontroering waarop je hoopt bij deze geladen partituur. De korte kernachtige Schönberg- partituur is meer dan een docu mentatie, het is bekentenismu- ziek met een onthutsende scherp te. Lieuwe Visser, die voor mij al tijd verbonden blijft met zijn fj nomenale visie op Maxell Davies' 'Eight songs for a mad king' bleek ook hier de perfecte keuzè voor de met angstwekkende pre. cisie genoteerde spreekstempar! tij. Dramatisch maar nooit pathe tisch leidde hij het werk naar dè imposante ontknoping in het She- ma Yisroel, dat door de mannen van het Brabantkoor in de oren geëtst werd. Het Brabantkoor vulde zijn lasti ge aandeel in 'Ein Deutsches Re- quiem' met veel gevoel voor detail in. Repetitor Louis Buskens zorg de voor een goed voorbereid en semble, waarvan dirigent Man Soustrot met de voor hem zo ty perende elegante polsgebaren bij. na alles van gedaan kreeg. Dit koor kan prachtig zacht gen, waarbij je alleen nog meer resonans zou wensen. In het forte is de totaalklank imposanl en krachtig maar nooit schreeu werig. Wanneer de partijen alleen zingen, is er alleen bij de tenoren enig gebrek aan homogeniteit. Bij de solisten was bariton Jochen Kupfer voor mij een openbaring. Deze nog jonge zanger nam in de predikende woorden van zijn par tij het voortouw en trok iedereen met zijn gave solo mee. Een open stem met een enorm naturel en zeer veel mogelijkheden. Sopraan Elena Vink, die de lasti ge taak had om pas na het midden van het werk te moeten beginnen, kwam niet helemaal als een leeu werik uit het niets. Haar heldere stem was ook wat dun om met hel echt niet te hard spelende orkest in balans te komen. 22.48 Get the picture (herh) Ontbijt-TV journaal De ochtenden Ook dat nog (herh) Het andere gezicht (herh) josoplM1) Service uur (herh) Chandler 8i Co, detective-serie (1, herh) jos op 1, middagmagazine Alles kits, kindermagazine met Kablam; 17-21 Jij ik; 17.36 Falling apart; 17.43 Video kits; 17.46 Alles kits kwis Growing Pains, comedy Get the Picture, quiz Willem Wever Waku waku, spelletje Journaal Netwerk, actualiteitenrubriek Weeroverzicht Voor elkaar!, reportage-serie waarin Bas Westerweel het werk van de vakantieganger op zich neemt Spanjer Dokument: In vuur en vlam, do cumentaire-serie over de Utrecht se brandweer Miniatuur (herh) Cheers, comedy (tot 00.07) Restaurator André van Oort: „Er moest iets gebeuren. Grote bruine vlekken maakten het werk onrustig. Zelfs het publiek ging er opmerkingen over maken". vatie dan een restauratie, omdat de ondergrond niet meer tot het originele deel van het kunstwerk behoort. Alleen de vorm en com positie zijn oorspronkelijk, die maken het tot een groots kunst werk. Met forse tekeningen op schaal en complete boekwerken over alle details van ligging en structuur, waakt van Oort over Matisses meesterwerk dat inmid dels tot van Oorts levenswerk is geworden. „Toentertijd dachten we dat de vergeling veroorzaakt werd door de dierlijke lijmen die gebruikt waren voor de bevestiging van de vormen op het papier en het pa pier weer op het linnen. De ver geling was puur cosmetisch van aard. Het papier hebben we nog onderzocht. Een onderzoek vol gens de toen geldende normen wees aan dat het prima was. Re den genoeg om weer hetzelfde te gebruiken." En daar lag de fout. Na een vier jaar durende renovatie, waarbij de vormen losgeknipt en ontdaan werden van de lagen linnen en papier, werd het werk weer ten toongesteld. Al in 1983 trad er weer een vergeling op die qua structuur hetzelfde was als die van tien jaar daarvoor. Grote pa niek natuurlijk. Bevlogen praat Van Oort over de ontwikkeling van diverse onder zoeken die er vanaf toen zijn ge daan. „Allereerst moest de verge ling zoveel mogelijk gestopt wor den. Intussen was er meer bekend over de luchtvochtigheidsver- schillen. Door de temperatuur in de expositieruimte constant te houden, werd me de tijd gegund achter het papierrecept aan te gaan. Er moest in ieder geval Iets gebeuren. Grote bruine vlekken maakten het werk onrustig. Zelfs het publiek ging er opmerkingen over maken". Een complete vervanging van de achtergrond was nog altijd moge lijk. Dus ging hij op zoek naar een nieuwe papiersoort. Hij voer de allerlei kunstjes uit met negen papiersoorten. Hij verfde, plakte, maakte 36 mini-Matisses. Alle mogelijke combinaties probeerde hij uit. Uit drie goed houdbare papiersoorten werd om puur vi suele redenen één soort gekozen. Het oog wilde immers ook wat. Van Oort; „Heel riskant, maar vorig jaar oktober ben ik begon nen, terwijl pas in juni de defini tieve uitslagen van de onderzoe ken bekend zouden worden. Het moment dat je de schaar in het werk zet, is uiterst spannend. Ei genlijk ga je zo ver terug als Ma tisse. Ais het een egale vergeling was, dan zou dit misschien helemaal niet nodig zijn geweest. Het tijds beeld van een kunstwerk mag im mers best wel gezien worden. Maar het proces zover laten lopen dat het werk niet meer exposabel is, zou indruisen tegen de princi pes van Matisse. Hij heeft wel de gelijk een witte ondergrond ver langd. Die moest egaal en goed zijn omdat de harmonie anders verstoord zou worden" „Eigenlijk ben ik opgezadeld met een erfenis van de jaren '60. En dat ik nu mijn eigen werk uit de jaren '70 weer moet gaan veran deren, is eigenlijk wel triest te noemen." Drie panelen zijn klaar, een vierde is uit elkaar ge haald. Van Oort verwacht begin volgend jaar het werk op zijn oorspronkelijke plaats, een ruim te zonder natuurlijk licht, terug te kunnen hangen. Zestien maan den heeft hij er dan aan gewerkt. Het voorafgaande gedegen on derzoek geeft hem de hoop, niet de zekerheid, dat het werk hierna nooit meer onder handen geno men hoeft te worden. FOTO DO VISSER Tot het voorjaar kan hij bij zijn werkzaamheden in het Stedelijk Museum door een ruit gadegesla gen worden. Eenzaam monniken werk, maar het wordt met grote belangstelling gevolgd. In musea in Londen, Washington en New York hangen ook enkele papiers découpés van Matiss.e. Van Oorts bevindingen en resultaten zijn voor hen van groot belang. Dag in, dag uit peutert, schaaft en schraapt hij aan de vormen. Hij is waarschijnlijk de enige die zo be kend is met de ondergrond en achterkant van een kunstwerk. En naast Matisse en zijn assisten ten de enige die de parkiet en de meermin écht in handen heeft ge had. En als het goed is, blijft het ook daarbij. Renovatie van 'La perruche et la sirene' in het Stedelijk Museum, Amsterdam, De werkzaamheden zijn te bezichtigen tijdens openingsuren dagelijks van 10- 17 uur. NEDERLAND 2 (tot f,55 Aspecten van de Middeleeu wen (tot 09.20) 09 3O Arbeid en samenleving 09.50) 1100 Huisje boompje beestje (tot 10.20) UO VOC: Reilen en zeilen van de compagnie. Afl. 1 (tot 10.50) 11.00 New Reports (tot 11.30) 13.00 Journaal 13.07 Studio Sport H45 Te huur (huren in de praktijk) Rijswijk (anp) - De acteur Coen van Vrijberghe de Coningh is za terdag overleden aan een hartstil stand. Hij is 47 jaar geworden. De acteur is vooral bekend van zijn rol als Johnny in de tv-serie Flod der. ••O.WS x; Ook speelde hij deze figuur, als opvolger van Huub Stapel, in de derde speelfilm rond de familie. De op 12 november 1950 in Am sterdam geboren Van Vrijberghe de Coningh volgde een muziekop leiding aan het conservatorium van Amsterdam en deed de thea teropleiding aan de Academie voor Kleinkunst in Amsterdam. Hij speelde in diverse speelfilms. Naast Flodder III waren dat onder andere De Kassiére, De Onfat soenlijke Vrouw. De acteur speelde ook in vele tv- producties. Zo was hij te zien in Showroom, The Schwitch, Fami lie Ouderijn en De Schim. Van 15,00 Spreekuur 15.55 PP; Uitzending Unie 55+ 16.00 Journaal 16.09 Ik Mik Loreland 16,30 De ark van Stekeltje 16.55 De olifanten van Addo, docu mentaire 17.29 2Vandaag, actualiteiten met om 17.30 en 18.00 Journaal; 18.43 Sportjournaal en vanaf 18.51 Hoofdpunten uit het nieuws ge volgd door het weer Radar, consumentenmagazine Buskruit, serie 20.05 Ik ben je moeder niet..., comedy 20.35 The War between Us, speelfilm Het elfde uur Studio NOS De euro NEDERLAND 3 Journaal MiddagEditie Journaal Jules unlimited (herh) Barend 8i Witteman (herh) 14.04 ZaterdagavondLINGO (herh) 14.26 Buitenhof (herh) IS,21 Per seconde wijzer (herh) li,46 Bouwwerk (herh) Journaal BELGIË FRANS 1 Coen Van Vrijberghe de Co 12.50 Nieuws 13.35 Téléchat 13.40 Dr. ningh in Flodder fotowfa iarkus Merthin, serie 14.25 Grand docu- Vrijberghe de Coningh was verder artistiek leider van Theatergroep Splinter en mede-oprichter van het opzienbarende muziekthea tergezelschap The Shooting Party Hij produceerde daarbij platei voor onder andere Youp van Hek, Drukwerk en Jenny Arean. Door Dirk Vellenga Het maakt veel verschil of je groot bent geworden met de kolenkachel en de wasteil op zaterdagavond of dat je bent opgegroeid met de centrale verwarming en de douche. En wie langharig, werkschuw tuig beschouwt als een geu zennaam, bekijkt de wereld anders dan iemand die na school in de jeugdwerkloos heid viel. Er lopen dunne scheidslijnen door de geschiedenis van de mensheid. Je hebt jongeren die zich in spijkerbroek en T-shirt afzetten tegen het knellende grijs van hun ouders. En je hebt een jongerenwereld waarin kreten klinken als: 'Met HEMA-kleren kun je het hier vet shaken'. Henk A. Becker, hoogleraar so ciologie aan de Universiteit Utrecht, houdt zich bezig met de kenmerken van generaties. Eer der verscheen van hem Genera ties en hun kansen (1992) en nu werpt hij zich op de bevolkings groep die is geboren tussen J 955 en 1970 en door hem de Verloren Generatie wordt genoemd. Becker schrijft; 'De reputatie van de Verloren Generatie is in de ja ren tachtig en vroege jaren ne gentig uitgekristalliseerd. Vanaf het begin is die reputatie weinig spraakmakend geweest. De Ver loren Generatie heeft nu eenmaal het ongeluk vlak na de Protestge neratie op het toneel te zijn ver schenen. Vergeleken met de ex plosie van creativiteit van de Protestgeneratie moet elke ande re generatie saai lijken, althans op de korte termijn bezien.' De Verloren Generatie heeft de pech de arbeidsmarkt te betreden tijdens de economische crisis van 1975 tot 1985, stelt Becker. Dat is de tijd van de 'politiek van kille no-nonsense'. Deze jongeren be ginnen in baantjes in de dien stensector met weinig kansen, weinig bevrediging en weinig profijt. In zijn eerste boek signaleerde Becker in deze eeuw vier genera ties; de Vooroorlogse Generatie (1910-1930), de Stille Generatie (1930-1940), de Protestgeneratie (1940-1955) en de Verloren Gene ratie (1955-1970). Vorming Uiteraard heeft de hoogleraar niet met de ogen dicht in de his torie staan hakken. In zijn visie wordt elke generatie afgebakend door grote gebeurtenissen, trend breuken in de 'formatieve perio de', de tijd waarin jonge mensen gevormd worden en in de maat schappij der volwassenen stap pen. Die vorming vindt plaats tussen het tiende en 25e jaar, waarin ingrijpende ontwikkelin gen plaatsvinden: van school naar de eerste baan, van zakgeld naar eigen inkomen, van het ouderlijk huis naar de eigen wo ning, naar een relatie of een hu welijk, naar het begin van een carrière, naar het ouderschap. 'De formatieve jaren zijn de eer ste periode waarin in de levens loop waarin wij min of meer zelf standig normen, waarden en ver wachtingen verwerven,' schrijft Becker. Hij doet zijn best geen waarde oordeel uit spreken, hij neemt de Verloren Generatie in bescher ming en stelt dat ze in vergelij king met de Vooroorlogse en de Stille zeker niet beneden de maat is. Grote artistieke prestaties kunnen later komen, dat is in de geschiedenis al eerder gebeurd. Mogelijk gaat de literatuur van de Verloren Generatie in de ko mende jaren verder dan de bitte re constatering dat ze te laat zijn en in de steek werden gelaten. De Verloren Generatie wordt wel eens beschuldigd van egotrippe rij en verwend geklaag en zou blijven hangen in aversie tegen de erfenis van de Culturele Revo lutie en de ongeloofwaardigheid van overjarige hippies. Toch be horen ze in de theorie van Becker net als de voorgaande generatie tot de Baby Boom, de geboorte golf van na de Tweede Wereld oorlog. Ze vormen het tweede deel daarvan en de auteur ge bruikt daarom ook de benaming Late Babyboom Generatie. Opstopping Deze generatie had de handicap dat vóór hen een hele grote groep in één keer in het arbeidsproces was gekomen, waardoor er een opstopping ontstond. Er waren opeens minder mogelijkheden voor nieuwkomers. De verlor enen voelden zich na de prachtige beloftes van de jaren zestig en ze ventig onzeker en in de steek ge laten in het begin van de jaren tachtig. Onderzoeken hebben uit gewezen dat ze langer in de schoolbanken bleven, later gin gen samenwonen en ook later aan kinderen begonnen. In de tweede helft van jaren tach tig ging het financieel weer beter en ondertussen heeft driekwart van de Verloren Generatie vaste voet gekregen op de arbeids markt. Het laatste kwart bevindt zich echter aan de onderkant van economie. Popmuziek Het zwakke van de studies van Henk Becker is dat hij bijna uit sluitend uitgaat van de economi sche situatie, terwijl er natuurlijk ook heel andere invloeden zijn. Hij is, vreemd genoeg, heel wei nig sociologisch bezig en culture le aspecten komen nauwelijks aan de orde. Met popmuziek, toch het belang rijkste kenmerk van een nieuwe generatie, bemoeit hij zich hele maal niet. Terwijl een snelle stu die daarvan veel duidelijkheid biedt en zijn generatie-indeling hier en daar onderschrijft. Er is inderdaad een breekpunt halver wege de jaren zeventig. De op komst van de punk geeft dat mo ment aan. De nieuwe aanwas kreeg een afkeer van de super- groepen van dat moment en wilde eigen, aanraakbare helden. Dat werden de Sex Pistols en andere punkbands en dat was het mo ment dat de Verloren Generatie herkenbaar werd. In werkelijkheid zijn de grenzen tussen de generaties natuurlijk niet zo scherp. Je kunt technisch gezien bij de voorhoede van een nieuwe generatie horen, maar je veel meer thuisvoelen in de staart van de vorige generatie. Je kunt in '57 zijn geboren en toch nog behoren tot de Protestgeneratie. Dat heeft te maken met de streek of de plaats waar je opgroeit, je school en je positie in het gezin: het tweede kind kan bijvoorbeeld meegetrokken door de oudste en zo 'tijd winnen'. Henk Becker gebruikt voor zijn Verloren Generatie ook de betite ling Generatie X of Generatie Nix, met de schrijvers Douglas Coupland en Ronald Giphart als spreekbuis. Het is echter nog de vraag of die twee typeringen op exact dezelfde generatie slaan. Tachtigers In Tachtigers, glimp van een ge neratie, het boek (van uitgeverij Anthos) bij de IKON-tv-docu- mentaire van 1987, wordt een beeld geschetst van de jongeren in de jaren tachtig, deze keer wél met muzikale voorkeur, favoriete kledingmerken en andere menin gen van de betreffende jongelui zelf. De meest geliefde poparties ten zijn in '87 Madonna, Wham, UB40, Simple Minds, U2 en Prin ce. Maar horen de tachtigers nu bij de Verloren Generatie of bij de volgende, die van na 1970? Waarschijnlijk zijn er nog wat ja ren van bezinking nodig om de (voorlopig) laatste scheidslijn helder te kunnen zien. Er is in ieder geval iets te zeggen voor de 1970-grens die Becker trekt. Vanaf '70 is er een scherpe daling van het aantal geboorten. Dan komt de generatie van de ba nt Chroniques du coq et du dragon, Vietnamese vrienden die door de fetaioorlog elkaar pas na 25 jaar weer B 15.30 lei bla bla 16.35 Les routes du nadis, serie 17.25 The Streets of San *isco, misdaadserie 18.30 Régionssoir 8.50 Cartes sur table, magazine 19.10 Le *n des sports 19.30 Nieuws 20.10 wan témoin: The Man without a Face, wikaanse speelfilm uit 1993 van Mei won met Mel Gibson, Margaret Whitton J 'ay Masterson 22.10 Débat, discussie, «na: Geruchten 23.30 Nieuws 23.55 Ja- 85, uitgaanstips (tot 00.05) BELGIË FRANS 2 Geen werk na de school tekende de Verloren Generatie, de mensen 1970. by bust, die door Becker de Prag matische Generatie wordt ge noemd. Deze groep heeft weer goede beginkansen op de ar beidsmarkt en zet de stap naar sociale zelfstandigheid eerder dan de Verloren Generatie (die de recessie meemaakte). De Prag matische Generatie vormt een kleinere groep dan vorige genera ties en is dus een minder belang rijk marktsegment. De pragmati ci zijn opgegroeid met McDo nald's, soapseries en computer en ze hebben werk - meestal tijde lijk, uit eigen keuze - maar draai en binnenkort wél op voor de kosten van de vergrijzing. Zij zullen fiks moeten dokken voor de oude dag van de zeer omvang rijke club der baby boomers. De generatie van na '70 bereikt van af de jaren negentig de vormende periode. Misschien kan house muziek beschouwd worden als de hartslag en het volume van de Pragmatische Generatie. Als house de generatiescheiding aan geeft, zouden Prince, Madonna en Michael Jackson bij de vorige generatie horen en hun langste tijd gehad hebben. House Belangrijk voor de jongste gene ratie is ook nog dat het om kinde ren gaat van de shrties-generatie, die zich destijds stortte in ver nieuwing en experiment en daar bij de neiging ontwikkelde erg die zijn qeboren tussen 1955 fotoah met zichzelf bezig te zijn. Hoe ze kinderen zich ontwikte profileren, moet nog blijken. Henk Becker bedacht wem sprankelende namen voor de g neraties en zijn boek De toe/co van UICÖ dl ^1J" de Verloren Generatie LCXi uciaciuvdi J 1933 en dus behoort Generatie. Zijn boeken vo een eerste, wetenschappen^ aanzet. Er ligt nog steedss flink veld open: over het onuj werp generatie-\ heerlijk filosoferen, maar vooral subjectief. Henk A. Becker: 'De Verloren GeneratieUitg. M prijs 34,90 «0 lei bla bla 17.50 Téléchat 17.55 lei J18-55 Regions soir 19.10 Gourman- 'es 3,30 Nieuws met gebarentaal 20.10 nn témoin: The Man Without a Face, «aanse speelfilm uit 1993 van Mei 'on met Mel Gibson, Margaret Whitton nay Masterson 22.15 Du poil de ia béte, «magazine 22.35 Nieuws 23.00 Javas '1° L'hebdo (h) 23.35 Cartes sur ta- t,„ Réflexions PS, politieke uitzen- ®a (tot 00.20) DUITSLANDI WÊÊÊÊ WMeute 10.03 Weltspiegel 10.45 Fall iMo m sein Recht! 11,00 Heute w h der üeder 12,35 Lander-Re- U.55 Presseschau 13.00 Mittagsma- 4wit deute 13,45 Plusminus-News ió«,rk9eSSC'lau 14,03 WunschBox 15.00 6.00 p aU 15,15 Abenteuer Wildnis talkshow 17.00 Tagesschau «nsant, magazine 17.55 Verbotene mi.' ,e 18,25 Marienhof, serie 18.55 zUm 20,00 Tagesschau 20.15 Zu- ■lt)e,' dn's 21,08 Report 214ÖTówen- ort 32,30 Tagesthemen 23.00 Ta- l,4sSc ie 00,25 Nachtrnagazin Pogover Frisco, speelfilm "«SLAND2 toedenken dafhij is «j! fe' vow de 1933 en dus behoort tot de St# Theos Geburtstagsecke 15.00 .airmen ;ht(h ^STier-Praxis 15.25 Verkehrsge- 17.00 Üeute1?.15 Hallo Deutsch- chappy n[j u neute 17.15 Hallo Deutsch- steeds f ,4° teute Heute 17.50 Der Alte, mnx vein open. het onder- Heute 19.25 wiso! werp generatie-verschillen kuj j 5 Hotel Mama-Die Rückke- heèriiik filosoferen, objecttef ^ge tv- |m 1.45 Heute 22.15 et filmtin,M23,50 teute Nacht. 9e over Ho Nach dem sPie', reP°r" "ksemekin,!1n'arin9en van een aan,al 'itsvoetbal dee' ""maken van een tba'e'ftal 01.35 Nachtexpress (tot

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 10