DE STEM 'Geen gedonder aan mijn broek' André Rieu geldt in Canada als een nieuwe Liberace Einde lijkt in zicht van Spice Girl-rage Denksport/speelfilms Paul de Leeuw buiten beeld in het jaar 2002 Miss Djax maakt naam in platteland Door technische omstandigheden bevat de krant vandaag niet de pagina met denksport en toelichtingen op de speelfilms op televi sie, die gewoonlijk in dit deel van de krant ligt. Voor het ongemak dat dit mogelijk met zich meebrengt, bieden wij onze verontschuldigingen aan. DE HOOFDREDACTIE ZIE RAGAZZI OP ACHTERPAGINA Gids ZATERDAG 15 NOVEMBER 1997 Nog een jaar of vijf en dan kapt-ie ermee. „In 2002 ben ik veertig. Dat is een mooi mo ment. Dan moet dat restaurant je er maar eens komen," be weert Paul de Leeuw met een stalen gezicht. De zanger/pre sentator/cabaretier/lolbroek heeft geleerd zich te beheersen, te relativeren. Denkt vaker: „Ach, waar maak ik me toch druk om?" Door Maarten van de Rakt Voor interviews houdt Paul de Leeuw de boot af. Vanwege zijn nieuwste cd Lief maakt hij een paar uitzonderingen. Op voorhand waren er al 50.000 exemplaren verkocht van de cd die vorige zaterdag in de winkel verscheen. Zónder tekstboekje. Om de fans tegemoet te komen, prijken de liedteksten vandaag in forse advertenties in de Telegraaf, het Algemeen Dagblad en het Parool. En op Internet (www.pauldel- eeuw.nl). Uit het rapverkopende Lief plukken we negen zinnetjes, als kapstok haakjes om een persoonlijk profiel aan op te hangen. Voor honderd procent. „Van mezelf eis ik perfectionisme. Dat eis ik ook van de mensen om me heen. Maar dat kan nu eenmaal niet. Daarom kwam ik een tijdje terug alleen te staan. Veel men sen konden me wel uitkotsen. Ik ben daar om even gestopt met televisie-maken, heb wat minder dingen gedaan. Ik denk nu meer na over wat ik zeg, maar ik kan nog steeds uit mijn slof schieten. Een kwartier later zeg ik: 'Ach, waar maak ik me toch druk om? Wat kan het mij schelen?' Je wordt ouder, hè. Ik ben 35, een punt dat je een tijdvak afsluit." „Privé heb ik me voorgenomen alleen een relatie aan te gaan met mensen die echt honderd procent voor me gaan. Ik ben pri vé wat makkelijker dan in de werksfeer. Ik wil anderen nog wel eens overladen met complimenten en cadeautjes, maar ik vind dat je ook wel eens aan jezelf mag den ken." „Met de cd vonden we al snel, dat het the ma de liefde moest zijn. Daar kan ik toch het beste over zingen. Dit is de eerste keer dat ik met plezier naar een cd van mezelf kan luisteren zonder met gespitste oren te denken: 'Goh, dat is niet mooi en dat'. Het ultieme liefdesnummer is KL 204 van Pe ter Koelewijn die dramatisch zingt: Als ik God was." Als ik God was.... „Zou ik de burgemeester van Amsterdam ontslaan. Amsterdam moet een charisma tische burgemeester hebben. Als ik God was, zou ik elke gehandicapte een busje geven. Natuurlijk moet er een middel te gen aids komen, maar dat zijn van die open deuren. Minder Studio Sport op televisie." „Ik kom uit een hervormd gezin. Elke zon dag naar de kerk, zondagsschool, catechi satie bij dominee Pronk in Rijsoord. Mijn opa en oma waren Jehova's Getuigen. Mijn andere oma was streng gerefor meerd. En er zat ook nog baptisme in de familie. Ik ging naar bijeenkomsten van Youth for Christ. Tja, ik was zestien en kwam uit een dorp waar niet geblowd werd. We dronken thee op de Youth for Christ-boot. Kruidenthee." „Het liep bij ons niet de spuigaten uit. Op Eerste Kerstdag zaten we met de hele fa milie boven een bordje te bidden, op Tweede Kerstdag gingen we naar Sarasa- ni. Later, toen mijn vader een bloeiend be drijf had, verhuisde God naar het schuur tje." „Ik heb respect voor mensen die geloven. Al laat ik dat niet altijd blijken. Ik geloof niet in een god. Je moet het allemaal zelf doen. Bij de dood is het afgelopen. Als ik me vergis, bied ik hem mijn excuses aan: 'Sorry hoor, had je maar wat duidelijker moeten zijn'." Ik moet mezelf leren... „Me in te houden, beheerst te zijn en te luisteren. Ik moet mezelf leren niet altijd te willen voldoen aan alle verwachtingen. Ik kan spastisch reageren, omdat ik aan die verwachtingen wil beantwoorden. Jij rekent bijvoorbeeld op een leuk interview, vanavond moet ik op tijd thuis zijn en de poes wil ook wel een keer hart in plaats van blikjes voer." „Me inhouden maakt het leven stukken makkelijker, rustiger. Geen gedonder aan mijn broek. Het is ook vervelend dat elke keer als je wat zegt er ergens de pleuris uitbreekt. Doodvermoeiend. Het gekke is: sinds ik me dat heb voorgenomen, ben ik wilder en brutaler dan ooit op tv. Het eer ste seizoen van Laat de Leeuw moest ik la ten zien dat ik meer wilde dan alleen maar keet schoppen. Nu is er een mooie menge ling. Natuurlijk heb ik fouten gemaakt, waarvan je denkt: waarom hou je je kop niet? Ik heb geen zin die voorbeelden op te rakelen. Inderdaad, 'Urk' was het aller ergste. Ik heb ervan geleerd en daarmee is voor mij de kous af." Ik vind een vriend in een fles op de grond. „Ik heb een periode gehad, dat ik enorm aan de wodka zat. Het gerucht ging dat ik aan de drank was. Toen dacht ik: nu moet ik oppassen. Zodra je iemand aanrijdt of iets te hard een parkeergarage uitrijdt, heb je een probleem. Dus drink ik niet te veel. Ik ben een gezelligheidsdrinker." „Afreageren doe ik met eten. Vroeger greep ik naar de frituurpan als ik in de el lende zat. Die heb ik het huis uitgegooid. Nu heb ik iets nieuws. Met slaolie in de pan heb je ook frituurvet. Als ik me onge lukkig voel, koop ik een patatje. Een paar weken geleden trok ik het even niet, maar dat heeft zich niet omgezet in een vette hap. Ik probeer nog steeds maat te houden met eten." Ik voel me verloren en alleen. „Na acht maanden hebben mijn vriend en ik de draad weer opgepakt. We zijn nu op nieuw begonnen. Leven in een enorme feeststemming. We hebben besloten vijftig jaar met elkaar door te gaan. Het scheelt enorm gepriegel. Als je iemand anders leuk ziet, denk je: leuk, maar ik heb toch gekozen voor hem." Een van mijn dromen is oud worden met zijn twee. „Nu geloof ik daar weer heel erg in. Al zal het niet altijd koek en ei zijn. Het is pret tig als je voor jezelf accepteert: met hem wil ik oud worden. Maar je moet wel hon derd procent je best doen, wel gaan voor die honderd procent." „Ik denk dat ik een heel charmante oude man word. Als ik God was, zou ik toch zorgen dat iedereen weer haar kan krij gen. Ik zal een kalende, iets te dikkige man zijn. Ik zal ook niet op mijn 85e nog steeds op een podium staan. Ik ben vérdwenen voordat jullie het door hebben. De Schreeuw is eigenlijk net iets te lang door gegaan." „Ik stop in 2002, als ik veertig ben. 3 >an moet dat restaurantje er maar eens komen, of ik ga meer achter de schermen werken. Maar op dit moment heb ik het leukste programma dat ik ooit heb gedaan. Laat de Leeuw blijf ik nog een tijdje doen. Op de rol staat de musical Heerlijk duurt het langst met om de beurt Jasperine de Jong en Jenny Arean. Maar ik kan best zonder tv of publieke aandacht leven. Ik blijf niet hier wonen, ik ga lekker weg. Amerika trekt me heel erg." „Mijn dromen variëren van dat ik graag ooit een hond wil hebben, tot een apparte ment in New York. Ik hoop dat mijn neef jes later met plezier bij me komen logeren. Paul de Leeuw: 'Ik heb het recht om chagrijnig te zijn.foto clemens rikken Het zijn topkinderen, drie en vijf jaar, een erg leuke leeftijd. Ik ben een suikeroom, die van alles meebrengt en weggaat als ze lastig beginnen te worden. Eind november gaan we drie dagen naar de Ardennen. Heerlijk." Vrij om te gaan en te staan waar je zelf wilt. „Het is het meest vrije gevoel dat je kunt hebben. Het is heel erg prettig, dat je niks moet. Niet afhankelijk bent van wat ande ren met je van plan zijn. Dat is voor ande re mensen heel moeilijk: ze willen wat van mij en krijgen het gewoon niet. Het is iets dat je afdwingt. Dat je met je eigen pro ductiebedrijf met een club eigen mensen een eigen programma kunt maken. De Va- ra is heel genereus geweest mij te steunen. Weggaan bij de Vara is net zoiets als je moeder in de steek laten. Je kunt bij een andere omroep misschien meer geld ver dienen, maar dat is ook niet alles." „Optreden gaat me gemakkelijk af. Ik heb de lach aan mijn kont hangen. Ik doe heel erg mijn best er een knalfeest van te ma ken. De drijfveer is altijd dezelfde. De meest kritische persoon moet na afloop denken: ik vind het niet goed, maar hij kan wel wat. Mijn critici mogen er geen reet aan vinden, als ze maar niet ontkennen dat ik talent heb." „Ik kom hier aanlopen bij de NCRV, staat zo'n man mij te filmen met een videocame ra. Dan moet ik me inhouden er niet met een iets van te zeggen. Als ik God was, zou ik videocamera's verbieden. Ik heb ook medelijden met die vrouwen die met zo'n man op vakantie gaan. Die man zien ze maar op één manier: verscholen achter de camera." „Ik ben vaker lastig geweest voor Neder landers dan omgekeerd. Ik kan nog wel chagrijnig zijn. Dat recht heb ik ook. Mis schien vinden ze dat ik kapsones heb, dat moeten ze maar denken. Ik heb het hart op de goede plaats zitten. Als mensen echt aandacht van me nodig hebben, geef ik ze dat van harte. Maar ik ben bij tijd en wij len gesloten. En al helemaal als ik aan het eten ben met vrienden. En qua handteke- ningenbeleid: vroeger gaf ik nooit handte keningen, nu alleen aan kinderen en ver standelijk gehandicapten. Als er iemand zegt: 'Ik ben verstandelijk gehandicapt', moet-ie het eerst maar eens bewijzen." Ik ben de sores zat, het gemekker en ge neuzel. „Die bestuurders van de publieke omroep zitten alleen maar te vergaderen. Dat is al jaren zo. Neem bijvoorbeeld Nederland 2, een doodgeboren kindje. Daar wordt maar sport opgeflikkerd. Maak er dan een sport- en actualiteitenzender van. Dat scheelt mij ook twintig minuten, want dan kan Den Haag Vandaag weg op Nederland 3." Het leven gaat niet stuk, want de muziek die speelt. „Dat is een feit. Zingen is het allerleukste dat er is. Wat voor gevoel dat geeft, kan ik niet uitleggen. Een soort klaarkomen. Wat je met woorden alleen niet kunt, kun je met melodieën mooi brengen. Zingen komt dieper uit jezelf dan wat ook." 'Laat de Leeuw', elke dinsdag en donderdag, Ne derland 3, 23.25 uur. Door Bob van Huët Londen - Het Spice Girl-tijdperk nadert zijn einde. Dat conclu deerde een aantal Britse popexperts gisteren op BBC Radio 5 in een discussie over Engelands populairste meidenband. Aanlei ding was het uitjouwen, donderdagavond, van de hupse vijf door een Spaans publiek tijdens een prijsuitreiking. Een striemend fluitconcert volg de na een zoveelste rel met foto grafen. Mel C. en haar opgebon den vriendinnen hadden geëist dat er geen foto's van hun optre den werden gemaakt en weiger den op het toneel te verschijnen. Volgens kenners krijgen de Spi ce Girls de rekening gepresen teerd voor hun overdadige com merciële bindingen, gebrek aan muzikaal talent en valse femi nisme. Allereerst waren er ver nietigende kritieken op hun tweede cd SpicéWorld. Hoewel de plaat op nummer 1 staat van de cd-top twintig re gistreerden platenzaken een te genvallende verkoop en onvrede onder fans. Sommige zaken hadden zeven keer meer ruimte voor Spice- World gereserveerd dan nodig bleek. Bioscoopeigenaren vrezen voor een gigantische flop met Kerstmis wanneer de film Spice- World in première gaat. De groep ontsloeg vorige week ma nager Simon Fuller, de man die een onwaarschijnlijke merchan- disingcatalogus opbouwde met liefst 500 Spice produkten. Hij zou zijn weggestuurd na een ro mance met Baby gpice. Hij eist overigens een schadevergoeding van 60 miljoen gulden. Van onze verslaggever Luttele uren voor het concert van André Rieu liet een forse aardbeving de grond onder het Canadese Quebec alvast hevig schudden. Daar konden Rieu en zijn Strauss-orkest natuurlijk niet meer tegenop. Maar de Limburgse walskoning wist met zijn viool toch de juiste toon aan te slaan om bij zijn eerste op treden aan de andere kant van de oceaan een compleet gevulde sporthal behoorlijk te laten meedeinen. André Rieu: 'Het publiek is hier wat minder uitbundig' over Rieu's standpunt dat hij klassieke muziek niet, zoals zijn gewaardeerde collega's, met de rug naar het publiek toe wil diri geren, maar liever zijn gezicht aan de zaal toont en daarbij grappen en grollen maakt. De krant omschrijft de artiest als 'de superster die niemand kent' en stelt hem vervolgens voor als een equivalent van de Ameri kaanse entertainer Liberace, die eveneens munt wist te slaan uit het vakkundig bewerken van lichte klassieke muziek 'op een manier die tegen kitsch aan leunt'., Maar de Gazette betwij felt niet dat Rieu ook in Canada en de VS een grote schare fans aan zijn zijde zal weten te krij gen: „Hij heeft een onweerstaan baar charisma, een duidelijk ge voel voor show en de good looks van Mel Gibson." De volgende tien dagen speelde het gezelschap voor enkele tien duizenden bezoekers in uitver kochte zalen in steden als Mont real, Toronto, Columbus, Was hington en Detroit. „Het publiek is hier toch wat minder uitbundig dan in Euro pa," is Rieu's eerste conclusie. „Ze neuriën niet zo snel mee met de liedjes. Dat moet nog verande ren. Ik voelde me daardoor soms wat eenzaam op het podium en ik stond zelfs even naar huis te ver langen." Maar daar zal het voor lopig niet van komen, want de ambitieuze artiest smeedt alweer nieuwe plannetjes. „Ik moest daar op het podium voortdurend denken aan Japan. Hoe zou het zijn om daar op te treden als ze die melodiën niet kennen?" De ouverture van Rieu's avon tuur op het nieuwe continent speelde zich af in het Colisee in Quebec, een zaal met de afmetin gen van de Rotterdamse Ahoy'. Vierduizend bezoekers dromden daar samen, gelokt door de in middels ook in Canada en de VS goed verkopende cd's en video van het Strauss-orkest. Zij kon den de verrichtingen van het ge zelschap niet alleen volgen op een van de twee speciaal verscheepte podia, maar tevens op twee grote videoschermen daarnaast. Een wederzijdse kennismaking die zowel voor het publiek als het overwegend Limburgse muzi kantengezelschap even wennen was. Voor de Canadezen omdat zich hier iets anders aandiende dan wat normaal doorgaat voor een klassiek orkest, en voor de musici omdat ze niet wisten hoe hun toehoorders daar op zouden reageren. Maar het evement leek voor de pauze al niet meer stuk te kunnen, toen Rieu zijn orkestle den aan het publiek voorstelde en de zaal reageerde met een staan de ovatie, iets wat volgens de or kestleden zelfs in Europa nog nooit is voorgekomen. Rieu zelf doet er alles aan ook in dit werelddeel naam te maken als opgewekt Strauss-vertolker. Af en aan rijdend in luxe limousines geeft de onvermoeibare violist gemiddeld tien interviews per dag aan tv-stations en kranten. Die weten nog niet allemaal even goed wat ze met het fenomeen aanmoeten. Zo verbaast de se rieuze Canadese Gazette zich aan de vooravond van het eerste con cert in een royaal bemeten artikel

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 47