'Me: ke is waar Alleen De schiedenis van ndhovens dere trots: het Dafje Kookbt Claudia standaa over de joo DESTEM mi, AUTO VERKEER DESTEM AUTONIEUWS KOR] Nieuw Japans Naakt Mobiele rariteiten in Essen RoSLnfn-pScakel Renault bouwt in Rusland De auto's van Prins Bernhard Sintra beste trekauto in Engeland Verbouwde motorfietsen in Autotron Gordel met airbag SmaakA Jongensboek Marathon Vorm Hinkstapsprong VRIJDAG 14 NOVEMBER 1997 De air belt kan verwondingen door de gordel voorkomen- Door Johan van Grinsven Met een beetje mazzel krijgt el-I Nederlandse moeder één kee» Per jaar ontbijt op bed. Juist met moederdag. Eitje, croissant-: van gisteren, kopje theej. Jlaasje jus en dat was het weer]; Je kruimels die onder het dek-; Jed zijn gevlucht, moet ze latei| weer opruimen, want er zijri 'atuurlijk grenzen aan wat kinl jeren en vader voor moederliel Jen. ederlanders ontbijten zeldel nooit in de slaapkamer. Maal 'e het nieuwe boek Breakfas ,elvan de Amerikaanse Jes| 4iff Cool bekijkt, krijgt dc rngende aandrang zich dage' ,1 °ver te geven aan matineuj e cuiinairg verwennerij. Wan ki 'S een fraai uitgevoerd boek Een grote rol bij de passieve veiligheid van auto's is nog#'! vol smakelijke recepten en foto' gelegd voor veiligheidsgordels. Maar ze kunnen ook pij#®. de speekselklieren overwerl die gordels. Honda heeft een air belt ontwikkeld, een gordel I bezorgen. I van het schouderdeel een soort buisvormige airbag heeft Het droombeeld vormt zich met; eigen sensor en een eigen opblaassysteem. Zodra een botsing?® een in het hoofd van de lezej gistreerd wordt, blaast de ballon zich op. ®ven stevig op de rem trapper! Volgens Honda is dit ideaal, omdat het de werking van de g» bet jachtige leven tot stilstand spanner ondersteunt. Want de rek of speling in de gordel »r brengen en uitgebreid ontbijtel deze manier gecompenseerd. Bewegingen van hoofd en nek wo op bed. Met bijvoorbeeld ee opgevangen omdat de air belt als kussen dient. 1 omelet met basilicum, tomatel Honda meent dat de air belt ook heel geschikt is voor montage en avocado op vers brood Eel terin. Wanneer het systeem beschikbaar komt, weet Hon® 1 neks taartje, niet. 'Op korte termijn', luidt de reactie. e?e aardbeien met crèn In het Duitse Essen, net over de grens bij Arnhem, wordt va» onsjes met gerookte zalm e: dag 28 november tot en met zondag 7 december weer de 11 p e~sjalottensaus. Fruitpizze show gehouden. Verdeeld over achttien hallen van de M®se1 erencake met gorgonzola ruim 550 exposanten uit heel Europa, maar ook uit Japan en °mkaas er overheen. Of toe Thema is 30 jaar Essen Motor Show. aar meloen met ham overgote De altijd drukbezochte show in Essen laat auto's zien, maar 1 een scheut champagnd ook het aanbod van tuningbedrijven, exclusieve motoren, arna pas douchen, aanklede, gante voertuigen, oldtimers en raceauto's met o.a. de ge®chL, °P weg. Een op zo'n manie van coureur Phil Hill. Ook zijn er dragsters met raketaandnj aafd en gepamperd mens ka zien, fantasieën en zeldzame ontwerpen en studies op basisv ele wereld aan. Zomaar ee Fiat Bravo/Brava, gemaakt door Pininfarina, ontweipstu® is ineens een heel biiznndei en Zagato. De show is dagelijks open van 10.00 tot 18.00 uur g geworden. zaterdag en zondag van 09.00 tot 18.00 uur. 'r ls alleen een probleem: Dit prototype van de Honda FN-1 biedt een blik op het k panse design van de naakte motor. De enorme vloeistofgekoti de viercilinder heeft een inhoud van 1500 cm1. Een splinternieuwe naked bike van Honda stond op de kortgeleden in Tokio gehouden motorshow te pronken: buitengewoon sief en dus een beetje on-Japans van vormgeving, maar in de ram van Honda erg geschikt om de lijnen van de motor van de toekomst te bepalen. Een dikke V-4 zit in de lengte gemonteerd. Een opval lende vormgevende rol wordt gespeeld door de wielen en het uil- laatsysteem. Volgens Honda biedt de motor een prachtige nieuw, kijk op de 'naakte' motorfiets. De motor heet in Japan FN-1. Een nieuwe Japanse kijk op naakt. In Moskou worden vanaf het jaar 2000 jaarlijks 120 gebouwd. De topman van Renault en de burgemeester van Mosb. hebben daarover een overeenkomst getekend. De auto's wordengs- assemblêerd in nieuwe hallen, maar ook in bestaande geboiiwa waar autofabrikant Moskvich haar voertuigen voor de Russisch markt bouwt. Renault wil volgend jaar starten met de productii van Méganes. Tegen het jaar komt er nog een tweede model bij, nault heeft toegezegd technische kennis te leveren aan Moskvich zodat het fabricageproces en de productiekwaliteit van het merk verbeterd kan worden. Eerder tekende Opel al een overeenkomst met Lada voor ductie van Astra's in Rusland. Frans Vrijaldenhoven, die zich autohistoricus noemt, heeft boek geschreven over de automobielen die Prins Bernhard in bij: zeventig jaar tot zijn beschikking heeft gehad. De Prins heeft es «vrTootio winh nntn n UtniomovinnTTQve nrvvo 1 r wvnl Uam -.... bijzondere affectie met auto's. Vrijaldenhoven sprak mi zijn hobby en stelde er een boek over samen. Met veel foto's en zeil een voorwoord van de Prins. Het boek kost 52,50 gulden enwonl uitgegeven door uitgeverij/antiquariaat Blassekyn in graaf, informatie via 0184-691447. In Engeland is de achtpersoons ruimtewagen van Opel, de Sintra gekozen tot Trekauto van het Jaar. Getest werd een Sintra mei V6-motor. Opel levert de auto volgend voorjaar ook met een 2.211 ter turbodiesel. Bij de Nederlandse verkiezing van de Trekauto het Jaar werd de Sintra 2.2 (benzinemotor) in zijn categorie vori jaar overvleugeld door de VW Passat 1.8. Algemeen winnaarvanJ verkiezing was toen de Renault Scènic. De show MotorSale die van vandaag tot en met zondag in hetRos malense Autotron plaatsvindt, wordt door de organisatie de groo'. ste in de Benelux genoemd. Het draait om veel eigenbouw- ren, waaronder customschoppers en zogenaamde streetfighta die voor een deel door de eignaren zelf bedacht zijn. Maar ook al grijselijk dure motorfietsen, die door de eigenaren zo gemodif ceerd zijn dat ze alles bij elkaar bijna een ton kosten. Er zijn professionele custombouwers, maar ook motorrijders 4 hun voertuig thuis in het schuurtje danig verbouwd hebben. Venli zijn er demonstraties airbrush en kinderen kunnen zich vermak! met een groot springkussen. De show is vandaag open van 14.001: 19.00 uur en morgen en zondag van 10.00 tot 17.00 uur. De rata bedraagt 15 gulden per persoon Meer dan vijftien jaar w een boek dat nu al eer genoemd: 'De joodse keu! historisch boek in één: verhalen, confidenties, a 1 oor Peter Janssen 'óg zo'n bijwerking van de pil, levrouw: de zondagse soep ver- wijnt. Net als de Hollandse pot. fiks elk jaar een kind. U werkt litenshuis en u wenst niet meer :en in de keuken te staan. Sinds geëmancipeerd bent, kookt uw lan weieens. Maar die maakt al en gerechten die eindigen op in i: nassi, bami, macaroni, spa- ïetti. olgens Claudia Roden gaat het 1 vooral in landen die hun eigen rokkunst nooit erg serieus heb- ;n genomen. Daar vinden ze het et erg om traditionele eetge- Donten los te laten. Niemand rokt er nog automatisch het- Ifde potje als moeder of groot- oeder. Behalve de emancipatie jn er nog wel een paar redenen lor die teloorgang, zegt ze. Ge- Flensjes met gerookte zalm en dille-sjalotten- saus. Of toch maar meloen met ham, overgoten met een scheut champagne. Van het boek 'Breakfast in Bed' loopt het water in de mond. Sinds begin deze maand ligt 'Dafjes' in de boekhandel. Het is het zesde deel uit een serie over klassieke wagens in Ne derland; eerder werden Eend, Kever, Snoek, Traction Avant en de Fiat 500 besproken. Al op de titelpagina legt auteur Jan de Lange uit dat de term 'Dafjes' zeker niet kleinerend is bedoeld, maar duidelijk moet maken dat het boekje niet over trucks, niet over bus sen, niet over tanks of aanhan gers gaat, maar louter over, juist, dé Dafjes. Door Max Steenberghe Een Daf is een auto, waarin de liefhebber graag veel tijd steekt om 'm te conserveren. Als eerste vrouwelijke burge meester hoopte mevrouw Smul- ders-Beliën dat haar dorpelin gen haar een gemeentefiets zou den gunnen. Groot was haar ver rassing toen het geen fiets, maar een auto werd. Een Daf, knal groen en met chassisnummer 000002. Tja, de aller-allereerste Daf - een gele - was voor KNAC-voorzitter jhr Smits-Van Oyen, maar de tweede, de AD- 02-06 beviel mevrouw Smulders uitstekend: twee jaar en vijf maanden later kwam ze hem in Eindhoven inruilen, met 99.000 km. op de teller. Aldus een van de vele anekdotes uit de niet zo lange, maar daar om niet minder boeiende ge schiedenis van Eindhovens an dere trots: het Dafje. Auteur Jan de Lange schetst in 136 pagina's een vlotlezend beeld van het autootje. Het is vriendelijk geschreven, oogt compleet, maar is ondanks een ferm cijferhoofdstuk niet onder bouwd genoeg om een daadwer kelijk historisch overzicht te kunnen heten. Want bij voor beeld: welke gemeente zo ruim hartig was om haar burgermoe der een 'heusche automobiel' aan te bieden, laat De Lange in het midden (het was Oost- West en Middelbeers). Zoals het Dafje ondanks een Formule-3-type en succes in monsterritten als Londen-Syd- ney en Parijs-Dakar zich nooit heeft kunnen opwerken tot een 'echte' auto, zo lijkt de geschie denis van het bedrijf in de be schrijving van De Lange meer op een spannend jongensboek met een wat droef einde, dan op de kroniek van een van de pijlers van geïndustrialiseerd Neder land. De chronologie is in het boekje niet makkelijk te reconstrueren, het verhaal is opgedeeld in hoofdstukken als Techniek, Ge bouwen, Kleine series, Sport, en Export. En de basis voor het he le verhaal, de personen van 'Me neer' Hub en 'Meneer' Wim van Doorne, komt eigenlijk enkel in het eerste hoofdstuk - 'Het Be gin' - ter sprake. Jammer dat uitgerekend die per soonlijke noot, de karakters van de gebroeders Van Doorne, niet is opgepakt. Juist het feit dat ze als tweeling oogden, maar totaal verschillende talenten hadden - de techneut en de zakenman - hoort onlosmakelijk bij de ge schiedenis. Al lang voordat Hub 'Meneer Hub' was, tekende de Peelse smidszoon zijn hobby, de 'rij dende regenjas' zoals hij hem zelf noemde: een eenpersoons autootje. Hij was niet de enige; tatie van het bedrijf'. Wat die vondsten waren? Geen idee. Het boek is meer voer voor de Dafjesfanaat dan voor de ama teur-historicus of een Eindho- venofiel. Uitgebreid gaat De Lange in op alle modellen die voor de overheid werden ont wikkeld, maar de positie van het bedrijf in het Nederlandse be drijfsleven of de betekenis ervan voor Eindhoven laat hij liggen. De overname door Volvo en het faillissement worden hier en daar aangestipt, maar meer als verklaring voor een afwijkend motortypenummer, dan dat oor zaak en gevolg achter elkaar worden gezet. Ook een verklaring voor het stij gen en dalen van de verkoopcij fers is niet makkelijk te destille ren. Maar uit de foto's komt het beeld van een autootje dat in zijn eenvoud en degelijkheid pri ma paste bij de nuchtere naoor logse opbouw-generatie, maar even later werd wegge- schreeuwd door de roep om indi vidualisme. Zuinigheid werd als deugd vervangen door de jacht op statussymbolen en de Dafjes maakten plaats voor 'echte au to's'. Niet dat de Van Doorne's het niet probeerden: in het hoofd stukje 'Studies en kleine series' wemelt het van prototypes van 'echte' auto's als de P200, P300, P400 en P500. Alles is gesneu veld, op de P900 na die uiteinde lijk Volvo 343 zou gaan heten. Andere uitzonderlijke types wa ren sneeuwmobielen, blubber- scooters, allerhande open mo dellen, cabrio's, combi's en pick ups, maar ook vrachtwagentjes, two-seaters en zelfs een rijdend Heinekenvat met Variomatic. Waarmee ook het aardigste as pect van het boekje naar voren komt: de uitgebreide foto-docu- mentatie. Met meer dan 200 il lustraties is het in feite een foto boek, en zou het ook een wat for ser formaat verdienen. Bladeren door het boekje geeft heel wat Aha-erlebnissen. De le gervoertuigen. De Daf Mara thon, met die rare race-strepen. Het gedoe rond het rijbewijs - heel even kon enkel de bezitter van een nieuwe Daf een examen afleggen. Beroepsreizer Wim Dussel, die daadwerkelijk 'in een d(r)afje de wereld rond' reed. Het Gouden Dafje - geen Eindhovense knaap of hij had er een modelletje van. En uiteinde lijk die rare Volvo 66, met extra- dikke bumpers, naar verluidde extra-noodzakelijk omdat Volvo opeens had besloten de vooruit en de achteruit-stand van het pientere pookje om te draaien. Het is een aardig boekje. Maar wat het mist, is het hoofdstuk Eindhoven, of Mensen. Want waar het nu het beeld bevestigt van de Daf-rijder als die aardige oom uit het zuiden, met altijd een gratis dinkytoy op zak, we ten wij van hier wie ze waren, wat ze konden. Wij kenden de makers, nauwgezet en nijver als hun product, de mannen met de grote handen, wij kenden Me neer Hub en Meneer Martien, en later Meneer Martien en Meneer Piet. Of, zoals mijn oom zei, toen hij mij mijn Gouden Dafje gaf: „Al leen een Eindhovenaar weet hoe trots je op een Daf kunt zijn." Jan de Lange - Dafjes, door Jan de Lange, uitgeverij Elmar, ISBN 90389 06021, prijs 29,50. Het model van de Daf was een oervorm: tot in lengte van dagen bleven de lijnen herkenbaar. voor en na de oorlog krioelde het van mini-autootjes als Heinkels en Messerschmidts en Fiatjes, 'voor mensen die geen auto kun nen betalen'. Na de oorlog concentreerden de broers zich eerst op vrachtwa gens en aanhangers. Pas in de ja ren vijftig kon Meneer Hub zijn project weer oppakken. Omdat hij zelf in een Buick Dynaflow reed, wilde hij het comfort van een automatische versnelling ook doorgeven aan zijn geestes kind. Maar dat paste niet. Waar op Meneer Hub 'rond Kerst 1954' de gedachte kreeg om de gangwissel via riemen te laten lopen, zoals immers ook Dafs fa- brieksmachines werden aange dreven. En dat werd de Vario matic. Dafs pientere pookje was de sterkste ontwerpvondst, maar zou zich als marketingpunt te gen het autootje keren. Het Daf je was met twee vingers te bedie nen, maar daarmee kregen be stuurders de naam 'niet in echte auto's te kunnen rijden'. Een re putatie die ondanks ralley- en racesuccessen nooit zou verdwij nen: Dafjes waren voor huis vrouwen, Eindhovenaren en Jan deRooij. Toen de techniek eenmaal op te kening stond, moest de vorm ko men. De regenjas zou aanvanke lijk eenpersoons zijn. Dat was niet haalbaar. Maar ook twee- en driezitsmodellen werden uit gegumd: volgens Meneer Wim waren alleen vierpersoons au- toos verkoopbaar. Toen die ko gel eenmaal door de kerk was, had ontwerper W. van den Brink al gauw zijn schetsen klaar. Het bleek een oervorm: tot in lengte van dagen bleven de lijnen her kenbaar en vele malen zou de enige aanpassing van types be staan uit een nieuwe grill en/of een nieuwe letter op het type plaatje. Andere keren werd luxe toegevoegd als vloermatten, een benzinemeter of een buitenspie gel. Vernieuwingen die vaak al leen in en om Eindhoven opvie len. De eerste proefmodellen waren net op tijd voor een presentatie op de AutoRai van februari 1958. En daarmee veel te vroeg, want kopers zouden pas in okto ber over hun Dafjes kunnen be schikken. Maar AutoRai's wer den om het jaar gehouden, en ui teraard moest deze Nederlandse auto op een Nederlandse beurs gepresenteerd worden, vonden de gebroeders. En gelijk hadden ze. De belang stelling was overweldigend, het publiek klom op belendende Volvo(!)-modellen om een glimp van het nieuwe Dafje te kunnen ontwaren. Meneer Wim kon 4000 voorbestellingen noteren, waar mee meteen een probleem werd geboren, want op dat soort aan tallen waren de Eindhovense plannen niet berekend. Nog voor de productielijn was gestart, besloten de Van Door ne's dus hun capaciteit van 25.000 auto's per jaar te verdub belen. Dat betekende echter dat pas op 23 maart 1959 het aller eerste duo stond te glanzen: de gele voor Smits-van Oyen, de groene voor mevrouw Smulders. Het boek gaat zo in hinkstap sprong door de historie heen. Soms blijft De Lange uitvoerig bij mijlpalen stilstaan - die RAI-presentatie -, andere keren rent hij door de jaren en de ont wikkelingen heen. De oorlog is in het boek nauwelijks terug te vinden, op de eerste bladzijde meldt een bijzin dat Hub in de jaren daarvoor 'met een aantal vondsten op transportgebied de basis legde voor de goede repu-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 22