BS
'Eigenlijk ben ik een ideeënbron'
Internationale modemerken vestigen zich in Amsterdam
VEMBER
jr en Milieu
tot 18 u.
he keuken
Imago
Marktpositie
Prijskaartjes
Adressen
Vormvast-medewerkster Anke Creemers bij TV Woonmagazine
Voldoening
Overzicht
garant voor kwaliteit,
deiijke prijs.
i kunt u tal van
klassiek.
i verkrijgen dat in alle
soonlijke wensen.
overtuig uzelf. Onze
dienst om u
Nederland mag nu
eindelijk meedoen
t/IALDEGEM, BELGIE
711 609
n 13.30 tot 18 u.
iddag en zondag.
Aan het rijtje Londen, New
York, Parijs kan nu eindelijk
Amsterdam, toegevoegd wor
den. Internationale modehui
zen hebben de kracht van on
ze hoofdstad ontdekt. En de
portemonnee van de kleding-
bewuste Nederlander. Hoe
dan ook, dicht bij huis kun
nen we nu kennismaken met
Giorgio Armani, Donna Ka-
ran, Hugo Boss en Gianni
Versace. Zelfs Den Haag mag
meedoen met een heuse Polo
Ralph Lauren-winkel.
Door Jetty Ferwerda
Woensdagmiddag, Emporio Ar
mani, P.c. Hooftstraat 39-41,
Amsterdam.
Het is toch wel even slikken.
Niet alleen bij het zien van de
prijskaartjes (tweehonderd,
vierhonderd en veertienhonderd
fulden), maar ook bij het interi
eur en niet in de laatste plaats
ie kleding.
Hier steekt C&A armoedig bij
ei. Alles ademt kwaliteit, van de
deurknop tot het plafond, van
«e simpelste blouse tot de duur
ste avondjurk. Het personeel
Mrjft vriendelijk op een afstand.
Wereen kan hier binnen lopen,
kijken en weggaan. Om eventu
eel terug te komen na een tijdje
sparen.
'Ik Emporio Armani-store
moet toegankelijk zijn voor ie
dereen," zegt Alessandro Caselli
die de winkel naar Amsterdam
haalde. „Ik haat winkels waar
het personeel je de zaak uitkijkt,
omdat ze denken beter te zijn.
Iedereen moet hier kunnen ko
pen en met respect worden be
handeld, van multimiljonair tot
een student die heeft gespaard
voor een mooie pullover."
Het is niet gemakkelijk om zo'n
prestigieuze winkel naar Neder
land te krijgen. De modehuizen
bewaken zorgvuldig hun imago
en plannen hun expansie nauw
keurig. Stad, lokatie, eigenaar,
personeel en inrichting moeten
tot in de puntjes kloppen met de
uitstraling en een eenheid vor
men met soortgelijke winkels
over de hele wereld. Zo werkt de
Italiaanse Armani bijvoorbeeld
uitsluitend met één architect,
die de verbouwing en inrichting
voor zijn rekening neemt.
Wat niet klopt, wordt door het
hoofdkantoor rigoureus afgewe
zen. Dat geldt ook voor de Ame
rikaanse ontwerper Ralph Lau
ren, die eind oktober tegenover
Paleis Noordeinde in Den Haag
een winkel opende. Het duurde
een jaar voordat alles rond was
qua lokatie en inrichting. „We
dachten de juiste kleur blauw
voor de vloerbedekking te heb
ben gevonden", zegt B. Koster
van Maison de Bonneterie waar
de Ralph Lauren-store zakelijk
is ondergebracht. „Maar helaas,
het hoofdkantoor in New -York
keurde het af, omdat'het niet
exact de voorgeschreven tint
was. En dus moest het elders be
steld worden."
Caselli wist nog wel gedaan te
krijgen dat de toonbank hoger
werd, vanwege de lengte van de
Nederlandse verkopers.
Zit Nederland te wachten op dit
soort winkels? Volgens Ralph
Lauren is dit het juiste moment
vanwege zijn sterke marktposi
tie in Europa. Nederland is ge
woon de volgende in het rijtje te
openen winkels op dit conti
nent. Er zijn er inmiddels veer
tien, waaronder een grote in Pa
rijs.
Caselli redeneert andersom: Ar
mani is eindelijk rijp voor Ne
derland. „Zijn stijl is jonger, ac
tueler en toegankelijker gewor
den. Het is niet meer zo couture-
achtig en dat spreekt Nederlan
ders aan. Daarnaast geloof ik in
een winkel waar één merk ver
kocht wordt. De dagen'van de
multi-markt zijn geteld, het is
veel te chaotisch. De consument
wil juist een duidelijk beeld
hebben. Bij ons weet een klant
meteen waar hij aan toe is."
Kenmerk van deze zogenaamde
'mono-winkels' is dat ze alles
verkopen, van kleding (m/v) tot
accessoires en vrije-tijdskleren.
Ralph Lauren heeft bijvoor
beeld een speciale afdeling inge
richt met ski-kleding, yoga-out-
fits en Amerikaanse sportbasics
als sweaters, joggingbroeken en
T-shirts.
Over de pittige prijskaartjes
maakt Caselli zich niet druk.
„Ook in Nederland koopt men
dure kleding, heeft men steeds
vaker oog voor kwaliteit. Of je
nu rijk bent of ervoor moet spa-
Amsterdam:
Emporio Armani, P.C. Hooftstraat 39-41
Boss/Hugo Boss, P.C. Hooftstraat 39-51
DKNY (Donna Karan), P.C. Hooftstraat 60
Gianni Versace, P.C. Hooftstraat 97
Den Haag:
Polo Ralph Lauren, Paleisstraat 2
ren." Voor tweehonderd gulden
heb je dan een Armani-jeans of
voor 1400 gulden een Armani-
kostuum.
Ralph Lauren zit met zijn"'win
kel in Den Haag op het juiste
adres. Leden van de koninklijke
familie (prins Bernard en prins
Willem Alexander) zijn al jaren
fans. Met in hun kielzog diplo
maten en politici. Enkele zater
dagen vakken vullen en je hebt
al een polo-shirt voor 169 gul
den of een zijden das voor 159
gulden.
Niet in alle winkels hangt de
zelfde kleding. Caselli: „In elke
winkel hangt een andere keuze
uit de collectie. Het ligt bijvoor
beeld aan het klimaat, Abu
Dhabi of Amsterdam, dat is
nogal een verschil. Maar het is
ook afhankelijk van de stad en
het publiek dat daar komt. In
Londen komt bijvoorbeeld veel
uitgaanspubliek dat concerten,
shows, et cetera bezoekt. Men
sen ook, die wat te besteden
hebben. Terwijl Amsterdam
toeristen trekt die wat minder
kunnen uitgeven. Je koopt dus
goedkopere kledingstukken in.
Vervolgens hou je rekening met
de Nederlanders zelf, want ze
stig procent van de collectie
koop ik voor hen in. Dat bete
kent onder meer andere confec
tiematen, de Nederlandse vrouw
is nu eenmaal langer en breder
in de heupen dan de Italiaanse."
Zelf is ze nog het meest verbaasd over
de snelheid waarmee haar carrière zich
ontwikkelt. Pas twee jaar geleden stu
deerde de Eindhovense Anke Creemers
(26) af aan de kunstacademie van Bre
da. Inmiddels heeft de binnenhuisar-
chitecte een eigen bedrijf. Morgen
neemt ze in TV Woonmagazine 'de me
tamorfose' voor haar rekening.
Door Paul Geerts
Anke Creemers rondde halverwege 1995
de opleiding Architectonische Vormge
ving/Interieurs af aan de St. Joost Acade
mie in Breda. Na haar opleiding speciali
seerde ze zich in interieurarchitectuur. „In
een interieur kun je veel meer sfeer en ge
voel leggen dan in een exterieur," moti
veert ze die keuze. „En aan meubelontwer
pen waag ik me niet. Er zijn al zoveel ont
werpers en ik heb het idee dat bijna alles
al is gedaan."
Daarom trad ze na haar studie in dienst bij
het Eindhovense EDG Visual Communica
tions, het bedrijf dat verantwoordelijk is
voor de inrichting van de Amsterdam Are-
nA. Bij dat project was Creemers nauw be
trokken. Ze maakte onder andere het ont
werp van twintig skyboxen in de hoofdste
delijke sporttempel. „Ik bedenk concepten
voor een of meerdere ruimtes. Eigenlijk
ben ik een ideeënbron."
Toch voelde de jonge binnenhuisarchiteete
zich er niet helemaal op haar plaats. Cree
mers noemt de afstand met de klant te
groot. „Werken met particulieren is veel
directer. Iedere opdrachtgever heeft een
eigen mening. Logisch, want je werkt in
iemands privésfeer. Daardoor is de vol
doening ook veel groter als het lukt."
Inmiddels is ze part time in dienst bij de
Bredase woonwinkel Vormvast. Daarnaast
heeft Creemers een eigen bedrijf. Ge
vraagd naar de stormachtige ontwikkeling
in haar werkzaamheden, valt ze even stil.
Creemers verbaast zich er zelf over. „Mis
schien komt het omdat ik recht voor z'n
raap ben. Ik zeg wat ik vind. Ik probeer
een nieuw licht op de zaak te laten schij
nen. Nee, een glad verkooppraatje heb ik
niet."
Haar aanpak is bovenal veelzijdig. „Ik ben
modern ingesteld, Italiaans design vind ik
prachtig, maar iedere klant wil iets an
ders." Volgens Creemers is vooral het 'pu
re' interieur, zonder toeters en bellen, mo
menteel gewild. „De mensen zien een hoop
rotzooi om zich heen. Ze streven daarom
naar rust in het eigen interieur. Het is bij
na meditatief."
Creemers deelt die opvatting, maar toch
hecht ze nauwelijks waarde aan trends.
„Ik wil een interieur neerzetten waarin
mensen zich goed voelen, een interieur dat
toch tien tot vijftien jaar mee kan."
Hoewel ze zelf niet gemakkelijk spreekt
van een eigen stijl, heeft ze specifieke be
nadering. „Ik probeer het interieur voor
zich te laten spreken en het overzicht in de
ruimte te behouden. Ik houd er niet van
om dingen weg te stoppen. De televisie
hoeft niet achter een deurtje."
Die visie kan ze vandaag en morgen etale-
ren in TV Woonmagazine van Veronica.
Daarin neemt dit seizoen iedere week een
jonge binnenhuisarchitect de metamorfose
voor rekening. Creemers noemt het een
uitdaging. „Ik ben de hele dag bezig ge
weest met een project, vanaf niks tot het
laatste decoratieve schaaltje."
De binnenhuisarchitect mocht haar cre
atieve lusten botvieren op een apparte
ment in Den Haag. Daar creëerde ze een
werkplek in de woonkamer. Opvallend in
het eindresultaat is haar kleurgebruik. „Ik
wilde beslist geen lichtgeel en terracotta.
Dat zie je tegenwoordig overal." Daarom
koos ze voor tinten als lavendelblauw,
mosterdgeel en olijfgroen.
Het eindresultaat stemde de opdrachtge
vers tevreden. „En een van de schilders zei
dat hij er best zou willen wonen. Dat vond
ik een mooi compliment." De negen meta
morfoses worden binnenkort beoordeeld
door een jury. De winnaar mag een specia
le kerstmetamorfose uitvoeren.
TV Woonmagazine (met Anke Creemers) is van
daag te zien vanaf 19.10 uur. Morgen wordt het
programma herhaald vanaf 16.25 uur.
Werners is dit weekeinde twee keer op televisie te zien bij TV Woonmagazine.
foto marc bolsius
VRIJDAG 14 NOVEMBER 1997 E1
Kwaliteit is het sleutelbegrip in de Armani-winkel in Amsterdam, van de deurknop tot het plafond, van de simpelste blouse tot de
duurste avondjurk. foto's marc bolsius
De meeste beroemde modemerken zijn te vinden in de Amsterdamse P.C. Hooftstraat; met onder
meer exclusieve winkels van Armani en Versace.
iResidentiestad Den Haag herbergt de enige Polo Ralph Lauren-winkel van Nederland.