BS 'Eigenlijk ben ik een ideeënbron' Internationale modemerken vestigen zich in Amsterdam VEMBER jr en Milieu tot 18 u. he keuken Imago Marktpositie Prijskaartjes Adressen Vormvast-medewerkster Anke Creemers bij TV Woonmagazine Voldoening Overzicht garant voor kwaliteit, deiijke prijs. i kunt u tal van klassiek. i verkrijgen dat in alle soonlijke wensen. overtuig uzelf. Onze dienst om u Nederland mag nu eindelijk meedoen t/IALDEGEM, BELGIE 711 609 n 13.30 tot 18 u. iddag en zondag. Aan het rijtje Londen, New York, Parijs kan nu eindelijk Amsterdam, toegevoegd wor den. Internationale modehui zen hebben de kracht van on ze hoofdstad ontdekt. En de portemonnee van de kleding- bewuste Nederlander. Hoe dan ook, dicht bij huis kun nen we nu kennismaken met Giorgio Armani, Donna Ka- ran, Hugo Boss en Gianni Versace. Zelfs Den Haag mag meedoen met een heuse Polo Ralph Lauren-winkel. Door Jetty Ferwerda Woensdagmiddag, Emporio Ar mani, P.c. Hooftstraat 39-41, Amsterdam. Het is toch wel even slikken. Niet alleen bij het zien van de prijskaartjes (tweehonderd, vierhonderd en veertienhonderd fulden), maar ook bij het interi eur en niet in de laatste plaats ie kleding. Hier steekt C&A armoedig bij ei. Alles ademt kwaliteit, van de deurknop tot het plafond, van «e simpelste blouse tot de duur ste avondjurk. Het personeel Mrjft vriendelijk op een afstand. Wereen kan hier binnen lopen, kijken en weggaan. Om eventu eel terug te komen na een tijdje sparen. 'Ik Emporio Armani-store moet toegankelijk zijn voor ie dereen," zegt Alessandro Caselli die de winkel naar Amsterdam haalde. „Ik haat winkels waar het personeel je de zaak uitkijkt, omdat ze denken beter te zijn. Iedereen moet hier kunnen ko pen en met respect worden be handeld, van multimiljonair tot een student die heeft gespaard voor een mooie pullover." Het is niet gemakkelijk om zo'n prestigieuze winkel naar Neder land te krijgen. De modehuizen bewaken zorgvuldig hun imago en plannen hun expansie nauw keurig. Stad, lokatie, eigenaar, personeel en inrichting moeten tot in de puntjes kloppen met de uitstraling en een eenheid vor men met soortgelijke winkels over de hele wereld. Zo werkt de Italiaanse Armani bijvoorbeeld uitsluitend met één architect, die de verbouwing en inrichting voor zijn rekening neemt. Wat niet klopt, wordt door het hoofdkantoor rigoureus afgewe zen. Dat geldt ook voor de Ame rikaanse ontwerper Ralph Lau ren, die eind oktober tegenover Paleis Noordeinde in Den Haag een winkel opende. Het duurde een jaar voordat alles rond was qua lokatie en inrichting. „We dachten de juiste kleur blauw voor de vloerbedekking te heb ben gevonden", zegt B. Koster van Maison de Bonneterie waar de Ralph Lauren-store zakelijk is ondergebracht. „Maar helaas, het hoofdkantoor in New -York keurde het af, omdat'het niet exact de voorgeschreven tint was. En dus moest het elders be steld worden." Caselli wist nog wel gedaan te krijgen dat de toonbank hoger werd, vanwege de lengte van de Nederlandse verkopers. Zit Nederland te wachten op dit soort winkels? Volgens Ralph Lauren is dit het juiste moment vanwege zijn sterke marktposi tie in Europa. Nederland is ge woon de volgende in het rijtje te openen winkels op dit conti nent. Er zijn er inmiddels veer tien, waaronder een grote in Pa rijs. Caselli redeneert andersom: Ar mani is eindelijk rijp voor Ne derland. „Zijn stijl is jonger, ac tueler en toegankelijker gewor den. Het is niet meer zo couture- achtig en dat spreekt Nederlan ders aan. Daarnaast geloof ik in een winkel waar één merk ver kocht wordt. De dagen'van de multi-markt zijn geteld, het is veel te chaotisch. De consument wil juist een duidelijk beeld hebben. Bij ons weet een klant meteen waar hij aan toe is." Kenmerk van deze zogenaamde 'mono-winkels' is dat ze alles verkopen, van kleding (m/v) tot accessoires en vrije-tijdskleren. Ralph Lauren heeft bijvoor beeld een speciale afdeling inge richt met ski-kleding, yoga-out- fits en Amerikaanse sportbasics als sweaters, joggingbroeken en T-shirts. Over de pittige prijskaartjes maakt Caselli zich niet druk. „Ook in Nederland koopt men dure kleding, heeft men steeds vaker oog voor kwaliteit. Of je nu rijk bent of ervoor moet spa- Amsterdam: Emporio Armani, P.C. Hooftstraat 39-41 Boss/Hugo Boss, P.C. Hooftstraat 39-51 DKNY (Donna Karan), P.C. Hooftstraat 60 Gianni Versace, P.C. Hooftstraat 97 Den Haag: Polo Ralph Lauren, Paleisstraat 2 ren." Voor tweehonderd gulden heb je dan een Armani-jeans of voor 1400 gulden een Armani- kostuum. Ralph Lauren zit met zijn"'win kel in Den Haag op het juiste adres. Leden van de koninklijke familie (prins Bernard en prins Willem Alexander) zijn al jaren fans. Met in hun kielzog diplo maten en politici. Enkele zater dagen vakken vullen en je hebt al een polo-shirt voor 169 gul den of een zijden das voor 159 gulden. Niet in alle winkels hangt de zelfde kleding. Caselli: „In elke winkel hangt een andere keuze uit de collectie. Het ligt bijvoor beeld aan het klimaat, Abu Dhabi of Amsterdam, dat is nogal een verschil. Maar het is ook afhankelijk van de stad en het publiek dat daar komt. In Londen komt bijvoorbeeld veel uitgaanspubliek dat concerten, shows, et cetera bezoekt. Men sen ook, die wat te besteden hebben. Terwijl Amsterdam toeristen trekt die wat minder kunnen uitgeven. Je koopt dus goedkopere kledingstukken in. Vervolgens hou je rekening met de Nederlanders zelf, want ze stig procent van de collectie koop ik voor hen in. Dat bete kent onder meer andere confec tiematen, de Nederlandse vrouw is nu eenmaal langer en breder in de heupen dan de Italiaanse." Zelf is ze nog het meest verbaasd over de snelheid waarmee haar carrière zich ontwikkelt. Pas twee jaar geleden stu deerde de Eindhovense Anke Creemers (26) af aan de kunstacademie van Bre da. Inmiddels heeft de binnenhuisar- chitecte een eigen bedrijf. Morgen neemt ze in TV Woonmagazine 'de me tamorfose' voor haar rekening. Door Paul Geerts Anke Creemers rondde halverwege 1995 de opleiding Architectonische Vormge ving/Interieurs af aan de St. Joost Acade mie in Breda. Na haar opleiding speciali seerde ze zich in interieurarchitectuur. „In een interieur kun je veel meer sfeer en ge voel leggen dan in een exterieur," moti veert ze die keuze. „En aan meubelontwer pen waag ik me niet. Er zijn al zoveel ont werpers en ik heb het idee dat bijna alles al is gedaan." Daarom trad ze na haar studie in dienst bij het Eindhovense EDG Visual Communica tions, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de inrichting van de Amsterdam Are- nA. Bij dat project was Creemers nauw be trokken. Ze maakte onder andere het ont werp van twintig skyboxen in de hoofdste delijke sporttempel. „Ik bedenk concepten voor een of meerdere ruimtes. Eigenlijk ben ik een ideeënbron." Toch voelde de jonge binnenhuisarchiteete zich er niet helemaal op haar plaats. Cree mers noemt de afstand met de klant te groot. „Werken met particulieren is veel directer. Iedere opdrachtgever heeft een eigen mening. Logisch, want je werkt in iemands privésfeer. Daardoor is de vol doening ook veel groter als het lukt." Inmiddels is ze part time in dienst bij de Bredase woonwinkel Vormvast. Daarnaast heeft Creemers een eigen bedrijf. Ge vraagd naar de stormachtige ontwikkeling in haar werkzaamheden, valt ze even stil. Creemers verbaast zich er zelf over. „Mis schien komt het omdat ik recht voor z'n raap ben. Ik zeg wat ik vind. Ik probeer een nieuw licht op de zaak te laten schij nen. Nee, een glad verkooppraatje heb ik niet." Haar aanpak is bovenal veelzijdig. „Ik ben modern ingesteld, Italiaans design vind ik prachtig, maar iedere klant wil iets an ders." Volgens Creemers is vooral het 'pu re' interieur, zonder toeters en bellen, mo menteel gewild. „De mensen zien een hoop rotzooi om zich heen. Ze streven daarom naar rust in het eigen interieur. Het is bij na meditatief." Creemers deelt die opvatting, maar toch hecht ze nauwelijks waarde aan trends. „Ik wil een interieur neerzetten waarin mensen zich goed voelen, een interieur dat toch tien tot vijftien jaar mee kan." Hoewel ze zelf niet gemakkelijk spreekt van een eigen stijl, heeft ze specifieke be nadering. „Ik probeer het interieur voor zich te laten spreken en het overzicht in de ruimte te behouden. Ik houd er niet van om dingen weg te stoppen. De televisie hoeft niet achter een deurtje." Die visie kan ze vandaag en morgen etale- ren in TV Woonmagazine van Veronica. Daarin neemt dit seizoen iedere week een jonge binnenhuisarchitect de metamorfose voor rekening. Creemers noemt het een uitdaging. „Ik ben de hele dag bezig ge weest met een project, vanaf niks tot het laatste decoratieve schaaltje." De binnenhuisarchitect mocht haar cre atieve lusten botvieren op een apparte ment in Den Haag. Daar creëerde ze een werkplek in de woonkamer. Opvallend in het eindresultaat is haar kleurgebruik. „Ik wilde beslist geen lichtgeel en terracotta. Dat zie je tegenwoordig overal." Daarom koos ze voor tinten als lavendelblauw, mosterdgeel en olijfgroen. Het eindresultaat stemde de opdrachtge vers tevreden. „En een van de schilders zei dat hij er best zou willen wonen. Dat vond ik een mooi compliment." De negen meta morfoses worden binnenkort beoordeeld door een jury. De winnaar mag een specia le kerstmetamorfose uitvoeren. TV Woonmagazine (met Anke Creemers) is van daag te zien vanaf 19.10 uur. Morgen wordt het programma herhaald vanaf 16.25 uur. Werners is dit weekeinde twee keer op televisie te zien bij TV Woonmagazine. foto marc bolsius VRIJDAG 14 NOVEMBER 1997 E1 Kwaliteit is het sleutelbegrip in de Armani-winkel in Amsterdam, van de deurknop tot het plafond, van de simpelste blouse tot de duurste avondjurk. foto's marc bolsius De meeste beroemde modemerken zijn te vinden in de Amsterdamse P.C. Hooftstraat; met onder meer exclusieve winkels van Armani en Versace. iResidentiestad Den Haag herbergt de enige Polo Ralph Lauren-winkel van Nederland.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 21