DE STEM
Menselijke aanpak van Soustrot
Flarden uit leven en werk van Mariene Dumas
Tellegen schrijft
geschenk volgende
Kinderboekenweek
Paul Verhoeven slaat
terug met nieuwe film
Dirigent wil een Brabants Orkest met honderd vaste muzikanten
Gids
11
VRIJDAG 14 NOVEMBER 1997 Dl
Door Johan Otten
De maëstro heeft het druk,
maar oogt ontspannen als
altijd. In Bonn dirigeerde
hij de avond tevoren twee
symfonieën van Brahms.
Twee en Vier. Enkele da
gen eerder deed hij er de
Drie en de Een. Nu zit
Mare Soustrot met Het
Brabants Orkest midden
in de repetities van Ein
Deutsches Requiem - óók
Brahms - en Schönbergs A
Survivor from Warschaw.
Hij transpireert licht, nuttigt
een gezond drankje en bevestigt
dat hij te veel doet dit jaar. „Ik
zit aan de grens, echt. Veertien
concerten in de eerste drie we
ken van november..." In zijn
stem en houding ontbreekt elk
spoor van gejaagdheid en zijn
glimlach blijft beminnelijk. Het
is een zakelijke constatering.
Veertien concerten in drie we
ken tijd - ga er maar aan staan.
Mare Soustrot is bezig aan zijn
tweede seizoen als chefdirigent
van Het Brabants Orkest. De su
perlatieven die hij in recensies
en andere reacties over zich
kreeg uitgestort, zouden een
mens verlegen maken. Hij is 'een dirigent van groot
formaat', een 'integer muzikant', een 'markante
persoonlijkheid', een 'kanon op muziekgebied'.
'Wat boft het HBO met Mare Soustrot als chefdiri
gent', schreef een criticus.
Nee, hij kent niet al deze loftuitingen, dus hij hoeft
niet te blozen, maar hij is er uiteraard wel van op de
hoogte dat zijn aanwezigheid in het Brabantse op
prijs wordt gesteld. Ook door het orkest, dat onder
zijn leiding opbloeide en geïnspireerde uitvoeringen
neerzette. Wat is het geheim van de maëstro?
Zijn Engels heeft een aardig Frans karakter, met
veelie's. „lef I have a siecret, ieties dies... "Maar ei
genlijk is het geen geheim, vindt hij, het ligt immers
voor de hand. „Ik besef dat een orkest geen machine
is. Het menselijke aspect is misschien wel het be
langrijkste waarmee je als dirigent rekening moet
houden. Het is normaal dat een dirigent zijn muziek
kent, de partituur, de levensloop van de componist,
al die dingen. Maar dat is slechts vijftig procent van
het werk. De rest is communicatie en menselijkheid.
Ik moet rekening houden met het leven van de mu
sici, menselijke oplossingen vinden als er met men
sen iets aan de hand is."
Er zijn voorbeelden van dirigenten die lak hebben
aan het gevoel van de musici en toch klinkende
prestaties neerzetten...
„Mijn keus is dat niet. Ik denk dat de muziek niet zo
goed is als er in een orkest een slechte sfeer heerst,
met bijvoorbeeld onderlinge naijver en jaloezie. Het
is net als in een fabriek of elk ander verband waar
binnen veel mensen samenwerken. Maar oké, het
kan zijn dat een orkest van een andere sfeer houdt
dan ik. Dan heeft het een andere dirigent nodig. Ik
probeer gewoon mezelf te zijn."
Vergelijken
Het werkt in Eindhoven. En het werkt in Bonn,
waar de 48-jarige Fransman de leiding heeft over
het Orchester der Beethovenhalle. Twee orkesten,
één chef-dirigent. En een uitgelezen mogelijkheid
om Het Brabants Orkest met een ander gezelschap
te vergelijken. Zou je denken - maar Soustrot wil er
niet direct aan, althans niet waar het de kwaliteit
van het musiceren betreft.
„Vergelijken is moeilijk, heel moeilijk. In Bonn
doen we veel opera en een minimum aan concerten,
de verhouding zal zoiets tachtig-twintig zijn. Met
zie Brabants Orkeste zitten we op 95 procent con
certen. Een belangrijk verschil is ook dat het orkest
van Bonn slechts zelden buiten de stad speelt. Een
enkele keer is het te gast in Berlijn, München of
Frankfurt, maar dat zijn uitzonderingen. Hier spe-
Mare Soustrot, dirigent van Het Brabants Orkest: „De bus naar
sterdam, naar Rotterdam. Dit is een bus-orkest.
Breda, de bus naar Tilburg, de bus naar 's-Hertogenbosch, naar Am
nio TON VAN DE MEULENHOF
len we overal in de provincie, steeds weer moeten
we in de bus. De bus naar Breda, de bus naar Til
burg, de bus naar 's-Hertogenbosch, naar Amster
dam, naar Rotterdam. Dit is een bus-orkest."
Wat bevalt het meest?
„Voor mij is het interessant om beide te doen. Het
vult elkaar aan. Het stabiele orkest en hèt'reisor-
kest". o<_l,
Een knap diplomatiek antwoord...
„Nononono", weert Soustrot af. Maar toch. „Ik doe
graag concerten buiten Eindhoven, als alles in orde
is. Als de voorwaarden niet goed zijn, kunnen we
beter hier blijven in die prachtige Frits Philips Hal
le en een paar bussen inschakelen die het publiek
hierheen brengen. Het is niet goed om een orkest in
de bus te stoppen en het dan in slechte omstandig
heden te laten spelen."
Dus het is slecht, elders in de provincie?
„Niet slecht. Acceptabel. Niet optimaal. Er zijn niet
zoveel zalen als het Muziekcentrum Eindhoven of
het Concertgebouw Amsterdam. Maar ze zijn geen
van alle echt slecht.
Hij denkt er nog even over na. Hoe zeg je zoiets?
Maar nee: van hem krijgen we geen namen te horen.
„Kijk, als je ergens moet spelen waar de akoestiek
niet geweldig is, kun je beter het publiek de bus la
ten nemen dan het orkest. Voor veel musici valt het
niet mee om eerst een eind te moeten reizen en dan
te spelen. Het gaat ten koste van de kwaliteit."
Part-timers
Er is nog een kenmerkend verschil tussen het orkest
van Bonn en dat van Eindhoven: de omvang. In
Duitsland heeft Soustrot de luxe van 122 muzikan
ten op de loonlijst, bij Het Brabants Orkest moet hij
de vaste kern van zestig a zeventig musici voor een
belangrijk deel van het repertoire aanvullen met
part-timers. En dat, zo heeft hij in Eindhoven meer
dan duidelijk gemaakt, moet veranderen. Een or
kest heeft rond de honderd musici nodig. Tenminste
het orkest dat prijs stelt op Mare Soustrots aanwe
zigheid op de bok.
„Hoezeer je ook het maximale doet - en dat doen we
in Eindhoven -, we krijgen geen orkest met een in
ternationale reputatie door met part-timers te wer
ken. Stel je voor dat een voetbalclub maar zes goede
spelers heeft en er voor een belangrijke wedstrijd
vijf bijhuurt: dan heb je nog geen team! Iedereen
begrijpt dat, maar als je geen musicus bent kun je
moeilijk inzien dat het bij een orkest precies het
zelfde werkt. Dat het ten koste gaat van de homoge
niteit, het samenspel, de intonatie. Samen beginnen,
samen stoppen, dezelfde dynamiek. Het is logisch
dat dit problemen geeft als je steeds andere mensen
bij elkaar hebt. Dit is een telefoonorkest, begrijp je.
Als wé een basklarinet nodig hebben pakken we 'de'
telefoon: kun je komen voor een mooi concert met
Soustrot?"
„Tegen de honderd mensen, dat is voor een goed or
kest normaal. Maar dan dus wel in een vast team."
Hij onderstreept het ritmisch met zijn vinger op het
tafelblad. „Geen telefoonorkest." De laatste tik, een
vastberaden blik. En nogmaals de toevoeging dat de
inzet van het orkest maximaal is en dat ook de or
kestleiding in dezelfde richting denkt.
„De nieuwe directeur Detlev Weers is er 24 uur per
dag mee bezig. De leiding heeft dezelfde wens als ik.
De musici ook. Ze spelen erg goed en hopen dat het
in de toekomst nog beter wordt. Ik weet dat ik niet
alleen ben. Anders zou ik denken: kom Soustrot,
doe niet zo gek, Eindhoven is te klein voor die
droom. Maar nee, het moet de kans krijgen. De poli
tiek, het bedrijfsleven moet erachter gaan staan.
Veel mensen hebben het gevoel dat dit het moment
is om het te proberen, dat de provincie Brabant een
fantastisch orkest kan krijgen."
Omdat hij ziet dat met bevlogenheid wordt gewerkt
aan de toekomst van het orkest, heeft Soustrot zijn
contract met een jaar verlengd. In '98-'99 is hij op
nieuw chef van het HBO. Of hij langer blijft, laat hij
afhangen van de vorderingen op personeel gebied.
Blijven ze uit, dan trekt hij zijn conclusies. Mare
Soustrot wil een volwaardig orkest, maar hij ziet
zichzelf niet als de 'bouwpastoor' die dit ideaal in
een lange spanne tijds van de grond moet krijgen.
Te laat
„Die tijd heb ik gehad", legt hij uit. „In Frankrijk
was ik leider van het Orchestre Philharmonique des
pays de la Loire. Daar ben ik achttien jaar bezig ge
weest stap voor stap betere voorzieningen te krij
gen. Geschikte repetitieruimte, adequate planning -
de complete opbouw naar een nieuwe situatie. Nu
verkeer ik in de gelukkige omstandigheid dat ik veel
mogelijkheden heb om te dirigeren. Gewone orkes
ten, grote orkesten. Ik ben 48 en denk dat het nu tijd
is voor mij om muziek te maken. Voorheen maakte
ik muziek en hield ik me bezig met die hele voor-
waarden-kant. Dat laatste wil ik niet nog een keer:
ik wil alleen nog maar muziek maken. Als Het Bra
bants Orkest niet in staat is mij
de budgetten te geven om het or
kest op het eerste plan te krijgen
in Nederland, dan blijf ik niet.
Daar is het te laat voor, ik heb
gewoon de tijd niet meer."
Wat bindt hem eigenlijk aan
Eindhoven, waarom houdt hij
het niet bij Bonn en zijn gastdi-
rigentschappen bij vooraan
staande orkesten?
Ja, wat is dat belang van Eind
hoven... Het is a little bit senti-
mentelle zegt hij, het klikte bij
zijn eerste contact in 1993 met
een zo goed. „Ik ben hier omdat
het een plezier is iets met dit or
kest te doen. Ik accepteer de si
tuatie. Maar ik wil geen tien jaar
doorgaan als er niets verandert.
Zie ik na drie jaar dat het niet
lukt met de uitbouw van het or
kest, dan zeg ik 'bedankt voor
alles, het was me een groot ge
noegen, bye bye'."
Wat gebeurt er als het HBO de
stap vooruit wèl kan zetten.
Gaat Soustrot dan op dezelfde
voet verder, met zijn overladen
concertprogramma?
„Dat hoeft niet. Ik kan ook stop
pen in Bonn of daar minder
gaan doen, of ik zeg nee tegen
andere orkesten. Als ik met mijn
orkest in Eindhoven artistiek
over maximale mogelijkheden beschik, is het voor
mij niet interessant om naar elders te gaan. Dat zou
belachelijk zijn."
Ontbreekt de ambitie om als chef te fungeren bij een
van de toporkesten in de wereld?
„Het belangrijkste is dat een orkest over de goede
voorwaarden beschikt. Ik doe niet aan carrièreplan
ning. Voor mij is het bereiken van een maximum
aan artistieke kwaliteit het belangrijkste. Dat zou je
het doel van mijn leven kunnen noemen. Als dat in
Eindhoven mogelijk is, wat zou ik dan nog meer
moeten wensen?"
Muziek
Het gaat om de muziek, zegt Soustrot. Muziek, dat
is het leven. Het houdt hem bezig als hij bij zijn or
kesten is, het trekt hem ook in zijn schaarse vrije
tijd. „Ik luister naar muziek en neem nieuwe parti
turen door. Muziek is zó interessant... Ik probeer me
open te stellen voor allerlei componisten, ik heb
geen speciale richting. In stukken die ik al vaker
heb gedaan, blijf ik allerlei nieuwe details ontdek
ken. Er ontstaan nieuwe interpretaties, alsof het
nieuwe stukken zijn. Nieuwe tempi, een nieuwe
sfeer. Het is een evolutie, het gaat maar door."
Het gaat om de muziek, niet om degene die het uit
voert. Toch leek Mare Soustrot vorig jaar net een
gewoon mens toen hij gepikeerd zijn ontslag aan
kondigde omdat Jaap van Zweden door het HBO als
vaste gastdirigent was geëngageerd. Who is Van
Zweden, werd uit zijn mond opgetekend.
„Zeker, maar het was niets persoonlijks. Ik was niet
tegen Van Zweden, maar tegen de procedure. Ik was
chef en vond ineens een tweede dirigent naast me.
Normaal gesproken had dat mijn keus moeten zijn.
Een aimabele lach. „Maar wees gerust, de onderlin
ge sfeer is prima. En Van Zweden is een heel goed
musicus."
Een goed dirigent ook?
„Dat zou ik niet weten. Ik heb hem in die rol nooit
meegemaakt. Volgend seizoen gaan we trouwens
samen een programma doen. Sjostakovitsj, het eer
ste vioolconcert, en andere Russen. Ik als dirigent,
Jaap van Zweden als solist. A biek show wordt dat."
Het Brabants Orkest brengt onder leiding van Mare Soustrot 'A
survivor from Warsaw' van Schönberg en 'Ein Deutsches Re
quiem' van Brahms, met de sopraan Sylvia Greenberg en de
bariton Jochen Kupfer. Op zaterdag 15 nov. in het Cnassé
Theater in Breda, aanvang 20.30 ur, voorbespreking 19.45 uur
Amsterdam (anp) - Toon Teilegen gaat het Kinderboeken
weekgeschenk van volgend jaar schrijven. De 44e editie van
de Kinderboekenweek, van 7 tot en met 17 oktober 1998
zal onder het motto Vow rijm tot rap - Poëzie voor kinderen
geheel in het teken van de rijmpjes, versjes, liedjes, gedich
ten en songteksten staan. Het geschenk wordt niettemin een
verhaal, zo heeft de Stichting Collectieve Propaganda van
het Nederlandse Boek (CPNB) bekendgemaakt.
er ook mensen voor in de Telle-
gens jeugdboeken, zoals in Juf.
frouw Kachel (1991), Mijn Va
der (1994) en Dokter Deter
(1997).
Behalve jeugdboeken schrijft
Teilegen ook gedichten en ver
halen voor volwassenen.
De Kinderboekenweek 1997
heeft volgens de CPNB aan de
verwachtingen gedaan. Er gin
gen naar schatting 15 procent
meer boeken over de
dan het jaar ervoor.
Toon Tellegen (1941) kreeg dit
jaar de Theo Thijssenprijs voor
Kinder- en Jeugdliteratuur.
Hij schrijft sinds 1984 voor
kinderen, aanvankelijk vooral
in de vorm van dierenverhalen.
In 1995 werden die gebundeld
in Misschien wisten zij alles.
De verhalen waarin bijvoor
beeld de eekhoorn en de mier
afwisselend komische en ont
roerende avonturen beleven
hebben vaak een filosofische
ondertoon. Vanaf 1991 komen
Door Jos Kessels
Na de mislukte Showgirls heeft filmregisseur Paul Verhoeven
in Amerika revanche genomen met Starship Troopers, die afge
lopen weekend in roulatie ging en 22 miljoen dollar opbracht.
Daarmee stootte de film niet aleen meteen door naar de eerste
plaats op de filmhitlijst, maar de opbrengst betekende ook een
van de beste premières van het jaar.
Toch was het niet de recette waar
op gehoopt was. De verwachtin
gen van de filmmaatschappij So
ny Pictures lagen iets hoger en
voor Verhoeven zelf betekende
het evenmin een record. Total Re
call bracht namelijk het eerste
weekend ruim 25 miljoen dollar
op.
Dat Starship Troopers niet hoger
scoorde komt ook door de Ameri
kaanse keuringscommissie, die
de film niet voor alle leeftijden
geschikt vond, omdat hij enig
bloot en extreem veel geweld be
vat. Een soepeler keuring zou
trouwens ook niet in de stijl vfiri
Verhoeven gepast hebben, die
toch een reputatie op dat gebied
hoog te houden heeft.
Toch zal Verhoeven niet ontevre
den zijn over de recette, omdat
hij met deze nieuwe film de vieze
smaak van de desastreuze Show
girls wegspoelt en hij Hollywood
bewijst dat hij nog steeds banka
ble is.
Starship Troopers is een cartoon
achtige science fiction film,
waarin de planeten bedreigd
worden door reusachtige insek-
ten. Dat levert tal van spectacu
laire momenten op, zoals de bele
gering van een fort door een kri
oelende massa monsters, een scè
ne mogelijk gemaakt door groot
schalige computer-effecten.
Je ziet aan de film af dat Verhoe
ven geen enkel risico heeft willen
lopen met de door Sony geïnves
teerde honderd miljoen dollar.
Om het jeugdige Amerikaanse
publiek zoveel mogelijk te t
gen last Verhoeven ook nog enke
le op de jongerenmaat gesr
love-story's in. Tegelijk blijft hij
zichzelf trouw met cynische
grappen en rondvliegend been
merg.
De film bevat ook eeii biote dou
che-scène, waar tijdens de c
men de nodige commotie over
ontstond. De relatief onbekende
acteurs en actrices weigi
aanvankelijk uit de kleren te
gaan, hoe Verhoeven ook smeekte
en schold. Uiteindelijk trok hij op
de set zelf zijn kleren uit en vroeg
de oude cameraman Jost Vacano
hetzelfde te doen. Nahet zien van
de twee blote oude mannen
gen de jonge preutse Amerikanen
alsnog overstag.
Starship Troopers zal begin ja
nuari in ons land in première
gaan.
DB STEM
NEDERLAND 1
Paul Verhoeven (links) regisseert 'Starship Troopers'
Mariene Dumas in het kunstenaarsportret 'Miss Interpreted'
Door Marjan Mes
Mariene Dumas (44) is op dit
moment een van de dertig be
kendste kunstenaars ter we
reld. Haar omvangrijke, figu
ratieve schilderijen en teke
ningen van expressieve, vaak
onheilspellende figuren en ge
zichten worden over de hele
wereld aangekocht. Ze bevin
den zich in belangrijke musea
en worden tentoongesteld in
bekende, internationale gale
ries en op grote kunstmanifes
taties als de Biennale van Ve
netië en Documenta in Kassei.
Geboren in Zuid-Afrika groeide
Mariene Dumas als blank kind op
in een verknipte maatschappij
waar zwarte landgenoten als
minderwaardig werden be
schouwd. Ze werd er politiek en
sociaal door gevormd. In Neder
land, waar zij sinds 1976 woont
en werkt, ontwikkelde zij zich als
beeldend kunstenaar. „Zuid-
Afrika is mijn inhoud en Neder
land is mijn vorm, maar de beel
den die ik laat zien deel ik met
bijna iedereen, overal", vertelt ze
in de filmdocumentaire Miss In
terpreted.
Mariene Dumas woont in Am
sterdam, op een woonboot samen
met levenspartner Paul Andries-
se. Daar laat zij op de grond ge
hurkt of knielend voor een maag
delijk vel haar dramatische, bi
zarre en angstaanjagende mens
beelden uit haar penseel vloeien.
Het is een van de vele beeldflar
den uit de film.
Miss Interpreted werd gemaakt
door Rudolf Evenhuis en Joost
Verhey. Een kaleidoseopisch por
tret van de kunstenares, met as
sociatieve beeldfragmenten uit
haar leven, werk, reizen, jeugd
herinneringen en bezoeken aan
o.a. Zuid-Afrika en Japan waar
ze een grote tentoonstelling voor
bereidt.
Mariene Dumas is als schilder ge
obsedeerd door de menselijke
emotie en het uitbeelden van
emoties. Haar onderwerpen -
vrouwen, kinderen, zwarten, ge
stoorden - komen altijd voort uit
haar eigen levenservaring. Toch
zien ze er vaak uit alsof ze van
een andere planeet komen, zo
sterk wijken ze af van het welbe
kende. Hun grote ogen drukken
niet zelden wreedheid en angst
uit, hoewel hun verwrongen hou
ding soms ook iets onmiskenbaar
humoristisch heeft.
Dumas wil de toeschouwer met
die vreemde, vaak beangstigende
mensbeelden heftig raken en aan
het denken zetten. Maar ze por
tretteert nooit naar het leven,
want ze haalt haar voorbeelden
van foto's uit kranten en tijd
schriften en soms maakt ze zelf
polaroid-foto's van haar 'model
len'. „Ik handel in tweedehands
beelden en eerstehands ervarin
gen", zegt zij zelf in de film.
Uit de documentaire, die aanvan
kelijk rommelig lijkt, maar op
den duur steeds meer draadjes
met elkaar verbindt, blijkt ook
dat Mariene Dumas is beinvloed
door filmbeelden. In de drive-in-
bioscoop uit haar jeugd in Kaap
stad praat ze over haar fascinatie
voor de close-up en de 'gespeelde
blik', die het voor doet komen
alsof hij speciaal voor de kijker is
bestemd. Van de speelfilm heeft
ze haar manier van kijken en ver
beelden geleerd.
„Waarom zal ik de grote thema's
in het leven - liefdesrelatie en zo -
overlaten aan filmers, schrijvers
en popzangers?", vraagt zij zich
af. Dumas onderscheidt zich door
die opvatting van vrijwel al haar
schilderende collega's. Haar fil
mische, figuratieve dramatiek is
ook altijd onmiddellijk herken
baar voor degeen die haar een
keer heeft gezien. Voor wie
werk niet kent, is de film waar
schijnlijk wat minder intorn»'
tief.
Miss Interpreted is geen biogr
fisch of kunsthistorisch port»
maar speelt zich volgens de n
kers (onder wie een kunstbis o
cus) af 'tussen hetpersoonhjtó«
publieke.' Ogenschijnlijk
goedlachse, openhartige 1
blijft Mariene Dumas zich ste
J, n _x haar m
vroutf
terdege bewust van
kom je van haar pnve*
ven niet echt veel te weten.
'rol' en kom je van
ven niet echt veel te
leen die persoonlijke za^®
met haar werk te makenhebD»
worden op een associatieve,
gepolijste manier belicht.
'Miss Interpreted (Mariene Duma)
draait in Chassé Cinema in Breda.
JJjoü GetThe Picture (herh)
0779 Ontbijt-TV
(900 Journaal
(908 De ochtenden
0956 De rijdende rechter (herh)
i(42 Merhaba (herh)
ii 12 jos op 1 (herh, tot 12.08)
J510 The House of Eliott, serie (herh)
16 05 J°5 °P h middagmagazine
1702 Alles kits, kindermagazine me)
Kablam; 17.29 Mirror mirror; 17.!
Alles kits kwis
18 08 Growing Pains, comedy
,833 Get the Picture, quiz
,9 00 Ha, die Pa, comedy
,9 29 Zo vader zo zoon, spelletje
20 00 Journaal
20.25 Netwerk, actualiteitenrubriek
20.59 Weeroverzicht
21.05 Memories
22.02 Emergency Room, serie
22.52 Rich Deceiver, tv-film
NEDERLAND 2
09.00 Koekeloere (tot 09.15)
09.30 Nieuws uit de natuur (tot 09.501
1000 Huisje boompje beestje (tcf
10.20)
,0.30 De pakjeman (tot 10.50)
1T00 Schooltv-Weekjournaal
11.30 Mentor magazine
,200 Agrarisch journaal (herh, ort
12.45)
13.00 Journaal
13.05 Modeltekenen en schilderen
,3.35 Omega (herh)
14,25 Ronduit Praise (herh)
,4.52 Bassie en Adriaan (herh)
15.00 Spreekuur
16.00 Journaal
16.10 Our House, serie
16.56 Mansions Great Houses of Euro
pe, reportage-serie
17.29 2Vandaag, actualiteiten met on1
17.30 en 18.00 Journaal; 18.43
Sportjournaal en vanaf 18.5.
Hoofdpunten uit het nieuws ge[
volgd door het weer
19.01 De avonturen van Toekie en Tei
19.18 Dierenmanieren op reis, repor
tage-serie
20.04 Dereistafel
20.36 Windkracht 10, serie
21.34 Dit was het nieuws
22.16 Mac Katie Kissoon, muziekspel
cial
22.54 PP: Uitzending AOV
22.57 Voor een stotterend kind is ell
gesprek een spreekbeurt uit
zending Nederlandse Federatiq
Stotteren
23.00 Studio NOS
23.35 The Nazi's - A Warning fron
History, documentaire-serie (to|
00.25)
NEDERLAND 3
12.00 Journaal
12.07 MiddagEditie
13.00 Journaal
13.10 PP; Uitzending WD (herh)
13.13 Noorderlicht (herh)
13.41 Barend Witteman (herh)
14.06 Lingo (herh)
BELGIË FRANS 1
12.50 Nieuws 13.35 Téléchat 13.40 Dr
Markus Merthin, ziekenhuisserie 14.25 Au-
tart savoir, consumentenmagazine 14.45
Schooltelevisie 15.30 lei bla bla, kinderma
gazine 16.35 Les routes du paradis, serie
17.30 The Streets of San Francisco, mis
daadserie 18.30 Régions soir 18.50 Carte:
surtable, magazine 19.10 Le quotidien de:
sports 19.30 Nieuws 20.20 Bon week-enc
21.20 Columbo: A Trace of Murder, mis-
daadfilm 22.55 Narcisse aux chiens - Euge
ne Savitzkaya, documentaire 24.00 Laatste
nieuws
BELGIË FRANS 2
J6.50 lei bla bla, kindermagazine 17.5C
echat 17.55 lei bla bla 18.55 Région;
s« 19.15 Gourmandises, culinair magazi
ne 19.30 Nieuws 20.15 Nostalgie a la cam
Wne, film uit 1996 van Dang Nhat Minfi
■10 Millésimes, magazine over wijneul
ur 22;2S laatste nieuws 22.50 Défis
economisch magazine 23.50 Cartes sur tal
oie, magazine (tot 00.05)
DUITSLAND 1
05.30 Morgenmagazin, ontbijttelevisie
3.00 Tagesschau 09.03 Flying Doctors, se
fele-Gym 10.00 Tagesschaci
unit d andsjournal 10.35 Info Arbeit
oa? magazine 1100 Tagesschat
v) t as 9r°sse Los, amusement 12.10
r Wilagerparade der Volksmusik 12.5!
tan, u 13,00 Tagesschau 13.05 Mit-
«magazin 13.45 Plusminus-News 14.(
ret!* 14,03 Höchstpersönlich, porj
«nee Sabine Postel 14.30 Hot Lead
160? f!' Speelfilm 16'00 Tagesschai
le'n, ndekwarts, hoogtepunten ui]
noi geschiedenis 16.30 Alfredissl
|7,VTnair magazine 17.00 Tagesscha
ar- 7e!bntfüLsa.n;tAboulevardmagazine
«ieiasNol serie 18,25 Mar'enh°^
ilatt L t y an Bord'serie 19-25 Herz
Venn'laingst!ow20-00 Tagesschau 20.1!
Peelfilmatzchen auf die Pauke haut
ïunrM- d° 'm Fadenkreuz - Deutsch
errorism '6 documentaire-serie out
Zn" Duitsland 22.25 Tagesthe
3,45 w,Pr'vatfernsehen, magazini
in 00 50 ij 1a"<s,10w Nachtmaga
ilm»215 DerT0Hnd ApaCheS'Sp6el'
uer Tod im roten Jaauar. sDeell
DWTSLAND2
Duitsland 1
7.45 ?ni5: ^TP-Masters
^OSshotel'ortk8"16' 'O'"
lie Aubem 'Serie19'00Heule19.2
C5 *rie 20'« Ein Fall fü
2115 Die Reportage
- 22,20 Aspekte, cultureel r
13.45 Spoii
in HannoveiS
magazine 18.0