DE STEM Menselijke aanpak van Soustrot Flarden uit leven en werk van Mariene Dumas Tellegen schrijft geschenk volgende Kinderboekenweek Paul Verhoeven slaat terug met nieuwe film Dirigent wil een Brabants Orkest met honderd vaste muzikanten Gids 11 VRIJDAG 14 NOVEMBER 1997 Dl Door Johan Otten De maëstro heeft het druk, maar oogt ontspannen als altijd. In Bonn dirigeerde hij de avond tevoren twee symfonieën van Brahms. Twee en Vier. Enkele da gen eerder deed hij er de Drie en de Een. Nu zit Mare Soustrot met Het Brabants Orkest midden in de repetities van Ein Deutsches Requiem - óók Brahms - en Schönbergs A Survivor from Warschaw. Hij transpireert licht, nuttigt een gezond drankje en bevestigt dat hij te veel doet dit jaar. „Ik zit aan de grens, echt. Veertien concerten in de eerste drie we ken van november..." In zijn stem en houding ontbreekt elk spoor van gejaagdheid en zijn glimlach blijft beminnelijk. Het is een zakelijke constatering. Veertien concerten in drie we ken tijd - ga er maar aan staan. Mare Soustrot is bezig aan zijn tweede seizoen als chefdirigent van Het Brabants Orkest. De su perlatieven die hij in recensies en andere reacties over zich kreeg uitgestort, zouden een mens verlegen maken. Hij is 'een dirigent van groot formaat', een 'integer muzikant', een 'markante persoonlijkheid', een 'kanon op muziekgebied'. 'Wat boft het HBO met Mare Soustrot als chefdiri gent', schreef een criticus. Nee, hij kent niet al deze loftuitingen, dus hij hoeft niet te blozen, maar hij is er uiteraard wel van op de hoogte dat zijn aanwezigheid in het Brabantse op prijs wordt gesteld. Ook door het orkest, dat onder zijn leiding opbloeide en geïnspireerde uitvoeringen neerzette. Wat is het geheim van de maëstro? Zijn Engels heeft een aardig Frans karakter, met veelie's. „lef I have a siecret, ieties dies... "Maar ei genlijk is het geen geheim, vindt hij, het ligt immers voor de hand. „Ik besef dat een orkest geen machine is. Het menselijke aspect is misschien wel het be langrijkste waarmee je als dirigent rekening moet houden. Het is normaal dat een dirigent zijn muziek kent, de partituur, de levensloop van de componist, al die dingen. Maar dat is slechts vijftig procent van het werk. De rest is communicatie en menselijkheid. Ik moet rekening houden met het leven van de mu sici, menselijke oplossingen vinden als er met men sen iets aan de hand is." Er zijn voorbeelden van dirigenten die lak hebben aan het gevoel van de musici en toch klinkende prestaties neerzetten... „Mijn keus is dat niet. Ik denk dat de muziek niet zo goed is als er in een orkest een slechte sfeer heerst, met bijvoorbeeld onderlinge naijver en jaloezie. Het is net als in een fabriek of elk ander verband waar binnen veel mensen samenwerken. Maar oké, het kan zijn dat een orkest van een andere sfeer houdt dan ik. Dan heeft het een andere dirigent nodig. Ik probeer gewoon mezelf te zijn." Vergelijken Het werkt in Eindhoven. En het werkt in Bonn, waar de 48-jarige Fransman de leiding heeft over het Orchester der Beethovenhalle. Twee orkesten, één chef-dirigent. En een uitgelezen mogelijkheid om Het Brabants Orkest met een ander gezelschap te vergelijken. Zou je denken - maar Soustrot wil er niet direct aan, althans niet waar het de kwaliteit van het musiceren betreft. „Vergelijken is moeilijk, heel moeilijk. In Bonn doen we veel opera en een minimum aan concerten, de verhouding zal zoiets tachtig-twintig zijn. Met zie Brabants Orkeste zitten we op 95 procent con certen. Een belangrijk verschil is ook dat het orkest van Bonn slechts zelden buiten de stad speelt. Een enkele keer is het te gast in Berlijn, München of Frankfurt, maar dat zijn uitzonderingen. Hier spe- Mare Soustrot, dirigent van Het Brabants Orkest: „De bus naar sterdam, naar Rotterdam. Dit is een bus-orkest. Breda, de bus naar Tilburg, de bus naar 's-Hertogenbosch, naar Am nio TON VAN DE MEULENHOF len we overal in de provincie, steeds weer moeten we in de bus. De bus naar Breda, de bus naar Til burg, de bus naar 's-Hertogenbosch, naar Amster dam, naar Rotterdam. Dit is een bus-orkest." Wat bevalt het meest? „Voor mij is het interessant om beide te doen. Het vult elkaar aan. Het stabiele orkest en hèt'reisor- kest". o<_l, Een knap diplomatiek antwoord... „Nononono", weert Soustrot af. Maar toch. „Ik doe graag concerten buiten Eindhoven, als alles in orde is. Als de voorwaarden niet goed zijn, kunnen we beter hier blijven in die prachtige Frits Philips Hal le en een paar bussen inschakelen die het publiek hierheen brengen. Het is niet goed om een orkest in de bus te stoppen en het dan in slechte omstandig heden te laten spelen." Dus het is slecht, elders in de provincie? „Niet slecht. Acceptabel. Niet optimaal. Er zijn niet zoveel zalen als het Muziekcentrum Eindhoven of het Concertgebouw Amsterdam. Maar ze zijn geen van alle echt slecht. Hij denkt er nog even over na. Hoe zeg je zoiets? Maar nee: van hem krijgen we geen namen te horen. „Kijk, als je ergens moet spelen waar de akoestiek niet geweldig is, kun je beter het publiek de bus la ten nemen dan het orkest. Voor veel musici valt het niet mee om eerst een eind te moeten reizen en dan te spelen. Het gaat ten koste van de kwaliteit." Part-timers Er is nog een kenmerkend verschil tussen het orkest van Bonn en dat van Eindhoven: de omvang. In Duitsland heeft Soustrot de luxe van 122 muzikan ten op de loonlijst, bij Het Brabants Orkest moet hij de vaste kern van zestig a zeventig musici voor een belangrijk deel van het repertoire aanvullen met part-timers. En dat, zo heeft hij in Eindhoven meer dan duidelijk gemaakt, moet veranderen. Een or kest heeft rond de honderd musici nodig. Tenminste het orkest dat prijs stelt op Mare Soustrots aanwe zigheid op de bok. „Hoezeer je ook het maximale doet - en dat doen we in Eindhoven -, we krijgen geen orkest met een in ternationale reputatie door met part-timers te wer ken. Stel je voor dat een voetbalclub maar zes goede spelers heeft en er voor een belangrijke wedstrijd vijf bijhuurt: dan heb je nog geen team! Iedereen begrijpt dat, maar als je geen musicus bent kun je moeilijk inzien dat het bij een orkest precies het zelfde werkt. Dat het ten koste gaat van de homoge niteit, het samenspel, de intonatie. Samen beginnen, samen stoppen, dezelfde dynamiek. Het is logisch dat dit problemen geeft als je steeds andere mensen bij elkaar hebt. Dit is een telefoonorkest, begrijp je. Als wé een basklarinet nodig hebben pakken we 'de' telefoon: kun je komen voor een mooi concert met Soustrot?" „Tegen de honderd mensen, dat is voor een goed or kest normaal. Maar dan dus wel in een vast team." Hij onderstreept het ritmisch met zijn vinger op het tafelblad. „Geen telefoonorkest." De laatste tik, een vastberaden blik. En nogmaals de toevoeging dat de inzet van het orkest maximaal is en dat ook de or kestleiding in dezelfde richting denkt. „De nieuwe directeur Detlev Weers is er 24 uur per dag mee bezig. De leiding heeft dezelfde wens als ik. De musici ook. Ze spelen erg goed en hopen dat het in de toekomst nog beter wordt. Ik weet dat ik niet alleen ben. Anders zou ik denken: kom Soustrot, doe niet zo gek, Eindhoven is te klein voor die droom. Maar nee, het moet de kans krijgen. De poli tiek, het bedrijfsleven moet erachter gaan staan. Veel mensen hebben het gevoel dat dit het moment is om het te proberen, dat de provincie Brabant een fantastisch orkest kan krijgen." Omdat hij ziet dat met bevlogenheid wordt gewerkt aan de toekomst van het orkest, heeft Soustrot zijn contract met een jaar verlengd. In '98-'99 is hij op nieuw chef van het HBO. Of hij langer blijft, laat hij afhangen van de vorderingen op personeel gebied. Blijven ze uit, dan trekt hij zijn conclusies. Mare Soustrot wil een volwaardig orkest, maar hij ziet zichzelf niet als de 'bouwpastoor' die dit ideaal in een lange spanne tijds van de grond moet krijgen. Te laat „Die tijd heb ik gehad", legt hij uit. „In Frankrijk was ik leider van het Orchestre Philharmonique des pays de la Loire. Daar ben ik achttien jaar bezig ge weest stap voor stap betere voorzieningen te krij gen. Geschikte repetitieruimte, adequate planning - de complete opbouw naar een nieuwe situatie. Nu verkeer ik in de gelukkige omstandigheid dat ik veel mogelijkheden heb om te dirigeren. Gewone orkes ten, grote orkesten. Ik ben 48 en denk dat het nu tijd is voor mij om muziek te maken. Voorheen maakte ik muziek en hield ik me bezig met die hele voor- waarden-kant. Dat laatste wil ik niet nog een keer: ik wil alleen nog maar muziek maken. Als Het Bra bants Orkest niet in staat is mij de budgetten te geven om het or kest op het eerste plan te krijgen in Nederland, dan blijf ik niet. Daar is het te laat voor, ik heb gewoon de tijd niet meer." Wat bindt hem eigenlijk aan Eindhoven, waarom houdt hij het niet bij Bonn en zijn gastdi- rigentschappen bij vooraan staande orkesten? Ja, wat is dat belang van Eind hoven... Het is a little bit senti- mentelle zegt hij, het klikte bij zijn eerste contact in 1993 met een zo goed. „Ik ben hier omdat het een plezier is iets met dit or kest te doen. Ik accepteer de si tuatie. Maar ik wil geen tien jaar doorgaan als er niets verandert. Zie ik na drie jaar dat het niet lukt met de uitbouw van het or kest, dan zeg ik 'bedankt voor alles, het was me een groot ge noegen, bye bye'." Wat gebeurt er als het HBO de stap vooruit wèl kan zetten. Gaat Soustrot dan op dezelfde voet verder, met zijn overladen concertprogramma? „Dat hoeft niet. Ik kan ook stop pen in Bonn of daar minder gaan doen, of ik zeg nee tegen andere orkesten. Als ik met mijn orkest in Eindhoven artistiek over maximale mogelijkheden beschik, is het voor mij niet interessant om naar elders te gaan. Dat zou belachelijk zijn." Ontbreekt de ambitie om als chef te fungeren bij een van de toporkesten in de wereld? „Het belangrijkste is dat een orkest over de goede voorwaarden beschikt. Ik doe niet aan carrièreplan ning. Voor mij is het bereiken van een maximum aan artistieke kwaliteit het belangrijkste. Dat zou je het doel van mijn leven kunnen noemen. Als dat in Eindhoven mogelijk is, wat zou ik dan nog meer moeten wensen?" Muziek Het gaat om de muziek, zegt Soustrot. Muziek, dat is het leven. Het houdt hem bezig als hij bij zijn or kesten is, het trekt hem ook in zijn schaarse vrije tijd. „Ik luister naar muziek en neem nieuwe parti turen door. Muziek is zó interessant... Ik probeer me open te stellen voor allerlei componisten, ik heb geen speciale richting. In stukken die ik al vaker heb gedaan, blijf ik allerlei nieuwe details ontdek ken. Er ontstaan nieuwe interpretaties, alsof het nieuwe stukken zijn. Nieuwe tempi, een nieuwe sfeer. Het is een evolutie, het gaat maar door." Het gaat om de muziek, niet om degene die het uit voert. Toch leek Mare Soustrot vorig jaar net een gewoon mens toen hij gepikeerd zijn ontslag aan kondigde omdat Jaap van Zweden door het HBO als vaste gastdirigent was geëngageerd. Who is Van Zweden, werd uit zijn mond opgetekend. „Zeker, maar het was niets persoonlijks. Ik was niet tegen Van Zweden, maar tegen de procedure. Ik was chef en vond ineens een tweede dirigent naast me. Normaal gesproken had dat mijn keus moeten zijn. Een aimabele lach. „Maar wees gerust, de onderlin ge sfeer is prima. En Van Zweden is een heel goed musicus." Een goed dirigent ook? „Dat zou ik niet weten. Ik heb hem in die rol nooit meegemaakt. Volgend seizoen gaan we trouwens samen een programma doen. Sjostakovitsj, het eer ste vioolconcert, en andere Russen. Ik als dirigent, Jaap van Zweden als solist. A biek show wordt dat." Het Brabants Orkest brengt onder leiding van Mare Soustrot 'A survivor from Warsaw' van Schönberg en 'Ein Deutsches Re quiem' van Brahms, met de sopraan Sylvia Greenberg en de bariton Jochen Kupfer. Op zaterdag 15 nov. in het Cnassé Theater in Breda, aanvang 20.30 ur, voorbespreking 19.45 uur Amsterdam (anp) - Toon Teilegen gaat het Kinderboeken weekgeschenk van volgend jaar schrijven. De 44e editie van de Kinderboekenweek, van 7 tot en met 17 oktober 1998 zal onder het motto Vow rijm tot rap - Poëzie voor kinderen geheel in het teken van de rijmpjes, versjes, liedjes, gedich ten en songteksten staan. Het geschenk wordt niettemin een verhaal, zo heeft de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) bekendgemaakt. er ook mensen voor in de Telle- gens jeugdboeken, zoals in Juf. frouw Kachel (1991), Mijn Va der (1994) en Dokter Deter (1997). Behalve jeugdboeken schrijft Teilegen ook gedichten en ver halen voor volwassenen. De Kinderboekenweek 1997 heeft volgens de CPNB aan de verwachtingen gedaan. Er gin gen naar schatting 15 procent meer boeken over de dan het jaar ervoor. Toon Tellegen (1941) kreeg dit jaar de Theo Thijssenprijs voor Kinder- en Jeugdliteratuur. Hij schrijft sinds 1984 voor kinderen, aanvankelijk vooral in de vorm van dierenverhalen. In 1995 werden die gebundeld in Misschien wisten zij alles. De verhalen waarin bijvoor beeld de eekhoorn en de mier afwisselend komische en ont roerende avonturen beleven hebben vaak een filosofische ondertoon. Vanaf 1991 komen Door Jos Kessels Na de mislukte Showgirls heeft filmregisseur Paul Verhoeven in Amerika revanche genomen met Starship Troopers, die afge lopen weekend in roulatie ging en 22 miljoen dollar opbracht. Daarmee stootte de film niet aleen meteen door naar de eerste plaats op de filmhitlijst, maar de opbrengst betekende ook een van de beste premières van het jaar. Toch was het niet de recette waar op gehoopt was. De verwachtin gen van de filmmaatschappij So ny Pictures lagen iets hoger en voor Verhoeven zelf betekende het evenmin een record. Total Re call bracht namelijk het eerste weekend ruim 25 miljoen dollar op. Dat Starship Troopers niet hoger scoorde komt ook door de Ameri kaanse keuringscommissie, die de film niet voor alle leeftijden geschikt vond, omdat hij enig bloot en extreem veel geweld be vat. Een soepeler keuring zou trouwens ook niet in de stijl vfiri Verhoeven gepast hebben, die toch een reputatie op dat gebied hoog te houden heeft. Toch zal Verhoeven niet ontevre den zijn over de recette, omdat hij met deze nieuwe film de vieze smaak van de desastreuze Show girls wegspoelt en hij Hollywood bewijst dat hij nog steeds banka ble is. Starship Troopers is een cartoon achtige science fiction film, waarin de planeten bedreigd worden door reusachtige insek- ten. Dat levert tal van spectacu laire momenten op, zoals de bele gering van een fort door een kri oelende massa monsters, een scè ne mogelijk gemaakt door groot schalige computer-effecten. Je ziet aan de film af dat Verhoe ven geen enkel risico heeft willen lopen met de door Sony geïnves teerde honderd miljoen dollar. Om het jeugdige Amerikaanse publiek zoveel mogelijk te t gen last Verhoeven ook nog enke le op de jongerenmaat gesr love-story's in. Tegelijk blijft hij zichzelf trouw met cynische grappen en rondvliegend been merg. De film bevat ook eeii biote dou che-scène, waar tijdens de c men de nodige commotie over ontstond. De relatief onbekende acteurs en actrices weigi aanvankelijk uit de kleren te gaan, hoe Verhoeven ook smeekte en schold. Uiteindelijk trok hij op de set zelf zijn kleren uit en vroeg de oude cameraman Jost Vacano hetzelfde te doen. Nahet zien van de twee blote oude mannen gen de jonge preutse Amerikanen alsnog overstag. Starship Troopers zal begin ja nuari in ons land in première gaan. DB STEM NEDERLAND 1 Paul Verhoeven (links) regisseert 'Starship Troopers' Mariene Dumas in het kunstenaarsportret 'Miss Interpreted' Door Marjan Mes Mariene Dumas (44) is op dit moment een van de dertig be kendste kunstenaars ter we reld. Haar omvangrijke, figu ratieve schilderijen en teke ningen van expressieve, vaak onheilspellende figuren en ge zichten worden over de hele wereld aangekocht. Ze bevin den zich in belangrijke musea en worden tentoongesteld in bekende, internationale gale ries en op grote kunstmanifes taties als de Biennale van Ve netië en Documenta in Kassei. Geboren in Zuid-Afrika groeide Mariene Dumas als blank kind op in een verknipte maatschappij waar zwarte landgenoten als minderwaardig werden be schouwd. Ze werd er politiek en sociaal door gevormd. In Neder land, waar zij sinds 1976 woont en werkt, ontwikkelde zij zich als beeldend kunstenaar. „Zuid- Afrika is mijn inhoud en Neder land is mijn vorm, maar de beel den die ik laat zien deel ik met bijna iedereen, overal", vertelt ze in de filmdocumentaire Miss In terpreted. Mariene Dumas woont in Am sterdam, op een woonboot samen met levenspartner Paul Andries- se. Daar laat zij op de grond ge hurkt of knielend voor een maag delijk vel haar dramatische, bi zarre en angstaanjagende mens beelden uit haar penseel vloeien. Het is een van de vele beeldflar den uit de film. Miss Interpreted werd gemaakt door Rudolf Evenhuis en Joost Verhey. Een kaleidoseopisch por tret van de kunstenares, met as sociatieve beeldfragmenten uit haar leven, werk, reizen, jeugd herinneringen en bezoeken aan o.a. Zuid-Afrika en Japan waar ze een grote tentoonstelling voor bereidt. Mariene Dumas is als schilder ge obsedeerd door de menselijke emotie en het uitbeelden van emoties. Haar onderwerpen - vrouwen, kinderen, zwarten, ge stoorden - komen altijd voort uit haar eigen levenservaring. Toch zien ze er vaak uit alsof ze van een andere planeet komen, zo sterk wijken ze af van het welbe kende. Hun grote ogen drukken niet zelden wreedheid en angst uit, hoewel hun verwrongen hou ding soms ook iets onmiskenbaar humoristisch heeft. Dumas wil de toeschouwer met die vreemde, vaak beangstigende mensbeelden heftig raken en aan het denken zetten. Maar ze por tretteert nooit naar het leven, want ze haalt haar voorbeelden van foto's uit kranten en tijd schriften en soms maakt ze zelf polaroid-foto's van haar 'model len'. „Ik handel in tweedehands beelden en eerstehands ervarin gen", zegt zij zelf in de film. Uit de documentaire, die aanvan kelijk rommelig lijkt, maar op den duur steeds meer draadjes met elkaar verbindt, blijkt ook dat Mariene Dumas is beinvloed door filmbeelden. In de drive-in- bioscoop uit haar jeugd in Kaap stad praat ze over haar fascinatie voor de close-up en de 'gespeelde blik', die het voor doet komen alsof hij speciaal voor de kijker is bestemd. Van de speelfilm heeft ze haar manier van kijken en ver beelden geleerd. „Waarom zal ik de grote thema's in het leven - liefdesrelatie en zo - overlaten aan filmers, schrijvers en popzangers?", vraagt zij zich af. Dumas onderscheidt zich door die opvatting van vrijwel al haar schilderende collega's. Haar fil mische, figuratieve dramatiek is ook altijd onmiddellijk herken baar voor degeen die haar een keer heeft gezien. Voor wie werk niet kent, is de film waar schijnlijk wat minder intorn»' tief. Miss Interpreted is geen biogr fisch of kunsthistorisch port» maar speelt zich volgens de n kers (onder wie een kunstbis o cus) af 'tussen hetpersoonhjtó« publieke.' Ogenschijnlijk goedlachse, openhartige 1 blijft Mariene Dumas zich ste J, n _x haar m vroutf terdege bewust van kom je van haar pnve* ven niet echt veel te weten. 'rol' en kom je van ven niet echt veel te leen die persoonlijke za^® met haar werk te makenhebD» worden op een associatieve, gepolijste manier belicht. 'Miss Interpreted (Mariene Duma) draait in Chassé Cinema in Breda. JJjoü GetThe Picture (herh) 0779 Ontbijt-TV (900 Journaal (908 De ochtenden 0956 De rijdende rechter (herh) i(42 Merhaba (herh) ii 12 jos op 1 (herh, tot 12.08) J510 The House of Eliott, serie (herh) 16 05 J°5 °P h middagmagazine 1702 Alles kits, kindermagazine me) Kablam; 17.29 Mirror mirror; 17.! Alles kits kwis 18 08 Growing Pains, comedy ,833 Get the Picture, quiz ,9 00 Ha, die Pa, comedy ,9 29 Zo vader zo zoon, spelletje 20 00 Journaal 20.25 Netwerk, actualiteitenrubriek 20.59 Weeroverzicht 21.05 Memories 22.02 Emergency Room, serie 22.52 Rich Deceiver, tv-film NEDERLAND 2 09.00 Koekeloere (tot 09.15) 09.30 Nieuws uit de natuur (tot 09.501 1000 Huisje boompje beestje (tcf 10.20) ,0.30 De pakjeman (tot 10.50) 1T00 Schooltv-Weekjournaal 11.30 Mentor magazine ,200 Agrarisch journaal (herh, ort 12.45) 13.00 Journaal 13.05 Modeltekenen en schilderen ,3.35 Omega (herh) 14,25 Ronduit Praise (herh) ,4.52 Bassie en Adriaan (herh) 15.00 Spreekuur 16.00 Journaal 16.10 Our House, serie 16.56 Mansions Great Houses of Euro pe, reportage-serie 17.29 2Vandaag, actualiteiten met on1 17.30 en 18.00 Journaal; 18.43 Sportjournaal en vanaf 18.5. Hoofdpunten uit het nieuws ge[ volgd door het weer 19.01 De avonturen van Toekie en Tei 19.18 Dierenmanieren op reis, repor tage-serie 20.04 Dereistafel 20.36 Windkracht 10, serie 21.34 Dit was het nieuws 22.16 Mac Katie Kissoon, muziekspel cial 22.54 PP: Uitzending AOV 22.57 Voor een stotterend kind is ell gesprek een spreekbeurt uit zending Nederlandse Federatiq Stotteren 23.00 Studio NOS 23.35 The Nazi's - A Warning fron History, documentaire-serie (to| 00.25) NEDERLAND 3 12.00 Journaal 12.07 MiddagEditie 13.00 Journaal 13.10 PP; Uitzending WD (herh) 13.13 Noorderlicht (herh) 13.41 Barend Witteman (herh) 14.06 Lingo (herh) BELGIË FRANS 1 12.50 Nieuws 13.35 Téléchat 13.40 Dr Markus Merthin, ziekenhuisserie 14.25 Au- tart savoir, consumentenmagazine 14.45 Schooltelevisie 15.30 lei bla bla, kinderma gazine 16.35 Les routes du paradis, serie 17.30 The Streets of San Francisco, mis daadserie 18.30 Régions soir 18.50 Carte: surtable, magazine 19.10 Le quotidien de: sports 19.30 Nieuws 20.20 Bon week-enc 21.20 Columbo: A Trace of Murder, mis- daadfilm 22.55 Narcisse aux chiens - Euge ne Savitzkaya, documentaire 24.00 Laatste nieuws BELGIË FRANS 2 J6.50 lei bla bla, kindermagazine 17.5C echat 17.55 lei bla bla 18.55 Région; s« 19.15 Gourmandises, culinair magazi ne 19.30 Nieuws 20.15 Nostalgie a la cam Wne, film uit 1996 van Dang Nhat Minfi ■10 Millésimes, magazine over wijneul ur 22;2S laatste nieuws 22.50 Défis economisch magazine 23.50 Cartes sur tal oie, magazine (tot 00.05) DUITSLAND 1 05.30 Morgenmagazin, ontbijttelevisie 3.00 Tagesschau 09.03 Flying Doctors, se fele-Gym 10.00 Tagesschaci unit d andsjournal 10.35 Info Arbeit oa? magazine 1100 Tagesschat v) t as 9r°sse Los, amusement 12.10 r Wilagerparade der Volksmusik 12.5! tan, u 13,00 Tagesschau 13.05 Mit- «magazin 13.45 Plusminus-News 14.( ret!* 14,03 Höchstpersönlich, porj «nee Sabine Postel 14.30 Hot Lead 160? f!' Speelfilm 16'00 Tagesschai le'n, ndekwarts, hoogtepunten ui] noi geschiedenis 16.30 Alfredissl |7,VTnair magazine 17.00 Tagesscha ar- 7e!bntfüLsa.n;tAboulevardmagazine «ieiasNol serie 18,25 Mar'enh°^ ilatt L t y an Bord'serie 19-25 Herz Venn'laingst!ow20-00 Tagesschau 20.1! Peelfilmatzchen auf die Pauke haut ïunrM- d° 'm Fadenkreuz - Deutsch errorism '6 documentaire-serie out Zn" Duitsland 22.25 Tagesthe 3,45 w,Pr'vatfernsehen, magazini in 00 50 ij 1a"<s,10w Nachtmaga ilm»215 DerT0Hnd ApaCheS'Sp6el' uer Tod im roten Jaauar. sDeell DWTSLAND2 Duitsland 1 7.45 ?ni5: ^TP-Masters ^OSshotel'ortk8"16' 'O'" lie Aubem 'Serie19'00Heule19.2 C5 *rie 20'« Ein Fall fü 2115 Die Reportage - 22,20 Aspekte, cultureel r 13.45 Spoii in HannoveiS magazine 18.0

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 18