Jean-Claude van Damme debuteert als denktank Melanchc DE STEM U IT I D DESTEM DONDERDAG 13 NOVEMBER 1997 Dj 'The Game' van Fincher spelletje blufpoker Door Jos Kessels Daalde regisseur David Fincher met Seven af in de duistere krochten van de gestoorde psyche en drong hij door tot het beang stigende domein van de dood als bevrijding, in zijn met spanning tegemoet geziene nieuwe film The Game speelt hij een geraffi neerd spel met zowel de hoofd persoon als de kijker. Fincher daagt het publiek uit mee te doen aan een spelletje van echt en fa ke, waarbij hij zijn eigen troef kaarten tot het laatst bewaart. De film kijkt over de schouders mee van Nicholas van Horton (Michael Douglas), die van zijn broer Conrad (Sean Perm) als verjaardagscadeautje het tele foonnummer van een geheimzin nige firma krijgt, gespecialiseerd in 'het aanbieden van wat ont breekt', zoals de firma nogal cryptisch formuleert. Nicholas is bepaald geen spelle tjestype. Als geslaagd investe ringsbankier zwaait hij genade loos met de scepter. Hij ontslaat even gemakkelijk oude vrienden als anderen een postzegel op een envelop plakken en voert ook pri vé een strak bewind. In zijn ko lossaal herenhuis eet hij elke dag stipt hetzelfde en brengt de avon den alleen door voor de tv. Als zijn ex-vrouw hem belt om hem te feliciteren met zijn verjaardag, wimpelt hij kil haar gelukwensen af. Om zijn broer een plezier te doen bezoekt Nicholas toch het spelle- tjesbedrijf. Gewend als hij is aan totale controle, wordt hij in het bedrijf in een andere rol gedwon gen en moet allerlei formulieren invullen, alsof hij een sollicitant is. Geërgerd verlaat Nicholas het kantoor, maar nog diezelfde avond begint The Game, als de tv-nieuwslezer zich rechtstreeks tot Nicholas richt. Het vreemde voorval vormt de aanzet tot een volledige ontmanteling van Ni cholas' bestaan. Deborah Kara Unger probeert het overhemd van Michael Douglas schoon te maken in 'The Game' van David Fincher. Inhoudelijk roept The Game her inneringen op aan Kafka en de novelle De Duif van Patrick Süs- kind, waarin een man zijn streng georkestreerde leven overhoop gehaald ziet door een duif en ein digt in complete paranoia. In de film van David Fincher verliest de eerst zo rotsvaste Nicholas ook zijn hoofd, omdat niets meer is zoals het was. In dat opzicht komt ook Scorsese's vervreem dende After Hours voor de geest, waarin een man het spoor van zijn leven bijster raakt en maar niet thuis kan komen. Intussen heeft Fincher ook de kij ker actief bij The Game betrok ken, omdat je niet weet of de ge beurtenissen doorgestoken kaart zijn of niet. Superieur zet de re gisseur iedereen op het verkeerde been, tot aan de ontknoping toe, die tegelijk een anti-climax in houdt. Michael Douglas combineert in deze film de rollen van Wall Street en Falling Down en is zon der meer de juiste man op de juis te plaats, terwijl Sean Penn maar een paar keer zijn gezicht hoeft te laten zien, al is zijn casting be grijpelijk, omdat hij past in het misleidende karakter van de film. Hoe ingenieus opgebouwd en vi sueel aantrekkelijk ook, het blijft echter allemaal spel. Dat is met een ook de reden dat The Game heel wat minder opwindend is dan Seven. In zekere zin was deze naargeestige horrorfilm ook een spel, maar dan met de portier van de hel als tegenstander en de dood als enige winnaar. In The Game wint de positieve le- vensmoraal, wat toch niet iets is dat lang blijft hangen. De film laat dan ook een onbevredigend gevoel achter, omdat je meege gaan bent in een partijtje blufpo ker. 'The Game' van David Fincher is te zien in Casino 1 in Breda, Midi in Til burg en De Koning van Engeland in Hulst. Jean-Claude van Damme (links) en Dennis Rodman in 'Double Team' Door Jos Kessels Kan een film nooit beginnen en eindigen? Double Team pres teert het om zomaar lukraak ergens binnen te vallen en houdt het al even abrupt voor gezien. Geen probleem overi gens, want niemand zou het be treuren als de film eerder was vertrokken, of zelfs nooit be staan had. In Double Team worden Jean- Claude van Damme en basket bal-fenomeen Dennis Rodman aan elkaar gekoppeld. Alsof dat nog niet genoeg lamlendig heid is, wordt de boef ook nog eens vertolkt door Mickey Rourke, die sinds zijn mislukte gezichtoperaties om op Brando te lijken, veranderd is in een ranzige oliebol. Om het treurige feestje van 'misfits' toch wat cachet te ge ven, maakt Jean-Claude van Damme zijn debuut als denk tank. Na een akkefietje met duizend bommen en granaten blijft Van Damme als geheim agent Quinn met een open rug voor lijk achter. Een al even ge heime organisatie repareert Quinn en zet hem op een eiland, waar hij terroristische aansla gen moet analyseren. Dat komt slecht uit, want zijn vrouw is hoogzwanger en niet van plan de kleine alleen op te voeden. Na een vermoeiend kwartiertje fitness gaat Quinn er vandoor. Zijn vrouw is inmiddels in Ro me in handen gevallen van de terrorist Stavros (Rourke). Vastbesloten zelf vader te wor den leidt ook Quinns weg naar Rome, waar hij hulp krijgt van Gaz (Rodman), die zijn traves tietenclub moe is en het avon tuur zoekt. In Rome doen ze wat de Romeinen doen: er een puinhoop van maken. Voor Double Team is regisseur Tsui Hark speciaal van Hong Kong overgevlogen naar Hol lywood. Tsui Hark geniet in de voormalige Britse kolonie blijkbaar een reputatie als ci nematografisch pleitbezorger van het lichaam delen, maar in het geval van Double Team zegt zijn achternaam synoniem iets over de kwaliteit. Van Damme lijkt het ook gehad te hebben. Plichtmatig strekt hij de benen, wat ook zo'n beet je de kern van de verhaalloze film is. Met zijn steeds wisse lende kapsel probeert de ex centrieke Dennis Rodman de geluidsbarrière van de regen boog te doorbreken en Rourke is vergeefs op zoek naar zijn image als 'tough guy'. Jean-Claude van Damme als denktank, dat zegt eigenlijk al genoeg. 'Double Team' met Jean-Claude van Damme draait in Mignon in Breda, City in Roosendaal, Cinemactueel in Bergen op Zoom en De Koning van Engeland in Hulst. Door Aicha Bouwens The Full Monty opent met een opgewekt voorlich tingsfilmpje uit de jaren '70 waarin het leven in Sheffield ('de parel van Yorkshire') als een burger mansparadijs op aarde wordt voorgesteld. Zo'n vijfentwintig jaar later schittert de stad door haar hoge werkloosheidscijfer, een gevolg van de inge storte staalindustrie, De gemeenschappelijke ontmoetingsplaats voor de meeste mannen is niet langer de lokale pub, maar het sollicitatieclubje. Daar worstelen ze met de schaamte over hun situatie, de uitzichtloosheid en het gevoel van overbodigheid, gevoelens die diep doorwerken in hun privé-leven. Acteur Robert Carlyle (de agressieve psychopaat uit Trainspotting) speelt de jonge Gaz, die niet al leen geen werk meer heeft, maar om, financiële re denen ook de voogdijschap over zijn zoon dreigt te verliezen. Wanhopig op zoek naar het snelle geld belandt hij bij toeval in een uitverkocht buurthuis, waar de Chippendales de vrouwtjes tot waanzin brengen. Daarop besluit hij met wat vrienden van de sollici tatieclub in de lucratieve stripbusiness te stappen. Uit de hilarische audities rolt een bleek gezelschap met een hoge losersfactor: het kippenborstje, de sleetse James Brown imitator, de oudere heer van gevallen stand en het XXL-figuur. Het gebrek aan good looks compenseren ze door de vrouwen én de kijker een 'full monty' (in volle glorie) voorstelling in het vooruitzicht te stellen. Maar voor we dit hoogtepunt mogen aanschouwen moeten de heren wel nog eerst even hun angsten overwinnen. Een en ander leidt - hoe kan het ook anders - tot zelf acceptatie en loutering. The Full Monty, geregisseerd door Paul Cattaneo, is niet de eerste Engelse speelfilm die de proble men van de sociale onderlaag in beeld brengt. Maar vergeleken met Mike Leigh's sombere Naked en het onlangs uitgebrachte Brassed off van Mark Herman is Cattaneo's debuutfilm een wonder van lichtvoetig optimisme. Cattaneo stelt dan ook hu mor boven een serieuze studie van de sociale pro blematiek. Die humor wordt overigens nooit plat- voers en glijdt ondanks het feit dat we kijken naar zes lelijke mannen in leren tanga's nimmer af naar het niveau van banale onderbroekenlol. Dat is in de eerste plaats de verdienste van scenarist Simon Beaufoy. Zelf afkomstig uit Yorkshire raakte hij vooral geïnteresseerd in de consequenties van de werkloze status op het ego van de mannen en de veranderende rolpatronen. Het aanstekelijke spel van de cast, de vettige mu ziek, de tragikomische thematiek, dat alles maakt The Full Monty onweerstaanbaar. Dat vond men blijkbaar niet alleen in Engeland, waar de film Air Force One van de eerste plaats verdrong, maar verrassend genoeg ook in de Verenigde Staten. Verrassend omdat de Amerikanen doorgaans niet van kneuzen houden, maar van echte Chippenda les. 'The Full Monty' Is te zien in Cinesol 1 in Breda en Cinecitta 1 in Tilburg. Het stripclubje oefent in een fabrieksloods in 'The Full Monty'. BERGEN OP ZOOM Cinemactueel 1-2-3 - Air force one - The Peacemaker - The lost world I - Double team - George of the jungle Cinema Paradiso - Big night - 500ste voorstelling, avant permiereva i oscar-favoriet 1 r Roxy 1 - The lost world - Contact Roxy 2 - My best friends wedding -101 Dalmatiërs BREDA Grand - The peacemaker Mignon - Double team - George uit de jungle Cinesol 1 - The full monty Cinesol 2 - Gordel van Smaragd - A life less ordinary Cinesol 3 - The lost world Casino 1 - Contact Casino 2 - Air force one -101 echte dalmatiërs Casino 3 - My best friends wedding Casino 4 - Copland - Bean - Face/off Chassé Cinema - Brassed off - Happy Together - Karakter - Broos - De I GVR - Een hele schep geld - Miss interpreted - Plein Soleil - la Grande I Bouffe GOES Grand Theater - Air force one - The lost world - Volcano HULST Koning van Engeland - The game - The lost world - The Peacemaker I - Contact - My best friends wedding - Air force one - Double team £e. I orge of the Jungle ROOSENDAAL City 1-2-3 - Lady en de vagebond - The lost world - Air force one-It I Peacemaker - Double team Cinema Paradiso - Big night TILBURG Heuvelpoort 1-2-34-5- My best friends wedding -101 Echte Daling. I tiers - Volcano - George uit de jungle - Air force one - Contact-Thelos world - The Peacemaker Cinecitta 1 - The full Monthy - Secrets and lies - Sneak Preview Cinecitta 2 - Bean - For Rosanna - Smilla's sense of snow Cinecitta 3 - A life less ordinary Midi - The Game VLISSINGEN Alhambra Theater - George uit de Jungle - Double team - The lost world - My best friends wedding - The Peacemaker - Contact - N. on - The game ANTWERPEN Metropolis, tel 03-5443600 - Zaal 1 -14.30 en 17.00 uur George of the jungle 20.00 en 22.30 uur Sweet hereafter Zaal 2 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Bean Zaal 3 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Air force one Zaal 4 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur The Game Zaal 5 -14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Oesje Zaal 6 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Double Team Zaal 7 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur My best friends wedding Zaal 8 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Full Monty Zaal 9 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The lost world Zaal 10 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Oesje Zaal 11 -14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Volcano, behalve vr, zafizoer wo Oesje Zaal 12 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Copland Zaal 13 - 14.30, 17.00,20.00 en 22.30 uur Nothing to lose Zaal 14 -14.30 en 17.00 uur George of the jungle 20.00 en 22.30 uur Conspiracy theory Zaal 15 - 14.30,17.00 en 20.00 uur Men in black 22.30 uur Con Air Zaal 16 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Face/off Zaal 17 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.3o uur Full Monty Zaal 18-14.30 en 17.00 uur 101 Dalmatiërs rr i 20.00 en 22.30 uur Scream Zaal 19 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Contact Zaal 20 -14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur L.A. Confidential Zaal 21 -14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Copland Zaal 22 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur The lost world Zaal 23 - 14.30 uur Lady and the Tramp 17.00, 20.00 en 22.30 uur One night stand Zaal 24 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Mimic Prachtig gefotografeerd en vol sfeer is de voor een deelisBi-j enos Aires opgenomen Hongkong-film Happy Together Wong Kar-wai. Twee jonge Chinese homovrienden gaannaal Argentinië om hun relatie nieuw leven in te blazen, maarcl verandert weinig door. Ho belandt in de prostitutie, Lai wore! J portier van een tangobar en het heimwee naar Azië blijft ta-J gen. Winnaar van de Gouden Palm in Cannes voor de bestere-J gie. (Chassé Cinema in Breda) De Nederlandse Oscar-kandidaat Karakter van Mike vat| Diem naar de roman van Borderwijk lijkt op een p sche thriller, met sterk aangezette dramatische effecten. 0w| de machtsstrijd tussen de meedogenloze deurwaarder DreverT haven (Jan Decleir) en diens onechte, ambitieuze zoon Kalt j dreuffe, geboren uit een eenmalige 'vergissing' met een on-r buigzame huishoudster. Een fraai historisch aangeklede, dp| namische film die zich afspeelt in Rotterdam, jaren c' (Chassé Cinema in Breda) Fideï et Arti in Oudenbosch vertoont vanavond de snelle,®! derhoudende en toch integere Engelse film Different for Giro! van Richard Spence. Een Londense brommerkoerier ontwel na jaren een vroeger schoolvriendje, dat inmiddels tot yrouvl blijkt te zijn omgebouwd. Tussen de bravoure-aehtigej"#! man en de door het leven gekwetste transseksueel ontwittf;,| zich, ook tot hun eigen verbazing, een delicate liefdesvernoa j ding. De maandagavond-klassieker in Chassé Cinema Breda js»] 10 november La grande bouffe van de anarchistische Italia® se cineast Marco Ferreri uit 1973. Vier vrienden van bare leeftijd (o.a. Marcello Mastroianni en Michel Piccoli) k-1 men in een verlaten villa bijeen om zich letterlijk dood te Wj ten aan de heerlijkste gerechten. Een satire op de consump'p maatschappij met sterk spel. Door de ijzersterke, spannende thriller Plein Soleil van H0 Clement werd de jonge, Franse acteur Alain Delon in 195» slag wereldberoemd. Hij speelt de Tom Ripley-figuur u boek van Patricia Highsmith, die een miljonairszoon ("a® Ronet) op een jacht in de Middellandse Zee vermoor® diens identiteit aanneemt. (Hommage a Alain Delon, dagavond in Chassé Cinema Breda) In de geestige en spannende zwarte komedie Fargo van Ethan Coen laat een autohandelaar twee mislukte, kl® gangsters zijn vrouw ontvoeren. Een hoogzwangere, vrou j lijke sheriff (Oscar-winnares Frances McDormand) l achteraan in een steenkoud, besneeuwd Minneapolis- II dagmiddag in het jongerenfilmprogramma MovieZone Chassé Cinema Breda) Filmhuis Roosendaal (in schouwburg De Kring) vertex®^ avond Kids return van de Japanner Takesi Kitano. W j vensechte, maar ook strak gecomponeerde tragi-kome® twee verveelde schooljongens, die voorbestemd lijken v 1 misdaad. Ze hangen rond in een bar waar gangsters ko 1 zoeken hun heil bij een boksschool en de yakuza (de g seerde misdaad), maar hebben te weinig doorzettings gen om iets te bereiken. •Scènei Van onze kunstredactie Vrijdag van Hugo Claus weer terug in de theaters. Di| maal door het gerenommeeri i Vlaamse gezelschap Malpej tuis onder regie van Sam B- gaerts, de onaangepas' Vlaamse reus die Nederland rug toekeerde, maar die i: middels met een hecht groep] landgenoten steeds vaker vi zich doet spreken. Toen de in die dagen voor regel tentoneel uitgemaakte Nede' landse Comedie Vrijdag in 19( in première zou brengen, had i schrijver al zijn familieleden o; getrommeld. Ze zaten overal de zaal, zodat tomatengooie. van de Actie Tomaat onmidde lijk bij hun lurven konden wo den gegrepen. De protesten Verstomden gauw, want Vrijdag bleek ee boeiende, naturalistische trag komedie, waarin Fons Rademi kers indrukwekkend de voor u eest veroordeelde George Ver' meersch speelde, Elisabeth Ar dersen diens naar nieuw huw* lijksgeluk smachtende vrouv Kitty Courbois dochter ChristiJ ne, de verleidster, en Paul Cam mermans Georges rivaal, d We Don't Need A Guitar Ma Presley in 1968 over het hardl onbekende solo-artiesten, moet Chris Smither eind jarei sproken hebben, omdat de uit Louisiana in die tijd als tiest de kost verdiende met zj he van country-bluesnummer Gelukkig voor Smither was ak ziek erg populair in Amerika, overdag schreef, kon hij 's ave- cafés en clubs voor het voet! De artiest viel op met zijn sta hes en gedegen gitaarwerk en' encontract in de wacht te s| aitt nam zelfs twee songs vs Bet platenlabel Poppy-reco' een beroemdheid als Townes P °oi had gevonden, ging echi ren en zette een groot deel va, raat. Na twee albums kon vertrekken. Het harde leven van een 'Guit; JmWv'k®^'£'le'd te worden v o'le liedjesschrijver. as jn i985 siaggdg yj erin ?P ?e nemen- De titel vor i k°ekdelen. Een hardnel 1 J 'ln§ deed zijn carrière d mok" ^mHher in de jaren neg ziin .maakte, nam de belan zijn werk gestaag toe. urnees door Australië, Eng 6rstreepten ziin su ken Sen steevast op goede Het leverde Smither z< folk =m°P V00r HaPPier Blue M'k-album van 1993 fcfnand?jaarkwam Poëtiek melancholische Eric Rihh n zullen de hi omdat W+tn Jf Cale zeH! Het conéert^rf dles net eve vember café kl s?n9wnter) -1 Breda Aantt ,,nabee' Van Go'l Aaovang 17.00 uur. Entree! 'ondao7^°n^riter Chris Si ca/e De Scarabee ii

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 22