Jean-Claude van Damme
debuteert als denktank
Melanchc
DE STEM
U IT
I D
DESTEM
DONDERDAG 13 NOVEMBER 1997 Dj
'The Game' van Fincher
spelletje blufpoker
Door Jos Kessels
Daalde regisseur David Fincher
met Seven af in de duistere
krochten van de gestoorde psyche
en drong hij door tot het beang
stigende domein van de dood als
bevrijding, in zijn met spanning
tegemoet geziene nieuwe film
The Game speelt hij een geraffi
neerd spel met zowel de hoofd
persoon als de kijker. Fincher
daagt het publiek uit mee te doen
aan een spelletje van echt en fa
ke, waarbij hij zijn eigen troef
kaarten tot het laatst bewaart.
De film kijkt over de schouders
mee van Nicholas van Horton
(Michael Douglas), die van zijn
broer Conrad (Sean Perm) als
verjaardagscadeautje het tele
foonnummer van een geheimzin
nige firma krijgt, gespecialiseerd
in 'het aanbieden van wat ont
breekt', zoals de firma nogal
cryptisch formuleert.
Nicholas is bepaald geen spelle
tjestype. Als geslaagd investe
ringsbankier zwaait hij genade
loos met de scepter. Hij ontslaat
even gemakkelijk oude vrienden
als anderen een postzegel op een
envelop plakken en voert ook pri
vé een strak bewind. In zijn ko
lossaal herenhuis eet hij elke dag
stipt hetzelfde en brengt de avon
den alleen door voor de tv. Als
zijn ex-vrouw hem belt om hem
te feliciteren met zijn verjaardag,
wimpelt hij kil haar gelukwensen
af.
Om zijn broer een plezier te doen
bezoekt Nicholas toch het spelle-
tjesbedrijf. Gewend als hij is aan
totale controle, wordt hij in het
bedrijf in een andere rol gedwon
gen en moet allerlei formulieren
invullen, alsof hij een sollicitant
is. Geërgerd verlaat Nicholas het
kantoor, maar nog diezelfde
avond begint The Game, als de
tv-nieuwslezer zich rechtstreeks
tot Nicholas richt. Het vreemde
voorval vormt de aanzet tot een
volledige ontmanteling van Ni
cholas' bestaan.
Deborah Kara Unger probeert het overhemd van Michael Douglas schoon te maken in 'The Game' van David Fincher.
Inhoudelijk roept The Game her
inneringen op aan Kafka en de
novelle De Duif van Patrick Süs-
kind, waarin een man zijn streng
georkestreerde leven overhoop
gehaald ziet door een duif en ein
digt in complete paranoia. In de
film van David Fincher verliest
de eerst zo rotsvaste Nicholas ook
zijn hoofd, omdat niets meer is
zoals het was. In dat opzicht
komt ook Scorsese's vervreem
dende After Hours voor de geest,
waarin een man het spoor van
zijn leven bijster raakt en maar
niet thuis kan komen.
Intussen heeft Fincher ook de kij
ker actief bij The Game betrok
ken, omdat je niet weet of de ge
beurtenissen doorgestoken kaart
zijn of niet. Superieur zet de re
gisseur iedereen op het verkeerde
been, tot aan de ontknoping toe,
die tegelijk een anti-climax in
houdt.
Michael Douglas combineert in
deze film de rollen van Wall
Street en Falling Down en is zon
der meer de juiste man op de juis
te plaats, terwijl Sean Penn maar
een paar keer zijn gezicht hoeft te
laten zien, al is zijn casting be
grijpelijk, omdat hij past in het
misleidende karakter van de film.
Hoe ingenieus opgebouwd en vi
sueel aantrekkelijk ook, het blijft
echter allemaal spel. Dat is met
een ook de reden dat The Game
heel wat minder opwindend is
dan Seven. In zekere zin was deze
naargeestige horrorfilm ook een
spel, maar dan met de portier van
de hel als tegenstander en de
dood als enige winnaar.
In The Game wint de positieve le-
vensmoraal, wat toch niet iets is
dat lang blijft hangen. De film
laat dan ook een onbevredigend
gevoel achter, omdat je meege
gaan bent in een partijtje blufpo
ker.
'The Game' van David Fincher is te
zien in Casino 1 in Breda, Midi in Til
burg en De Koning van Engeland in
Hulst.
Jean-Claude van Damme (links) en Dennis Rodman in 'Double Team'
Door Jos Kessels
Kan een film nooit beginnen en
eindigen? Double Team pres
teert het om zomaar lukraak
ergens binnen te vallen en
houdt het al even abrupt voor
gezien. Geen probleem overi
gens, want niemand zou het be
treuren als de film eerder was
vertrokken, of zelfs nooit be
staan had.
In Double Team worden Jean-
Claude van Damme en basket
bal-fenomeen Dennis Rodman
aan elkaar gekoppeld. Alsof
dat nog niet genoeg lamlendig
heid is, wordt de boef ook nog
eens vertolkt door Mickey
Rourke, die sinds zijn mislukte
gezichtoperaties om op Brando
te lijken, veranderd is in een
ranzige oliebol.
Om het treurige feestje van
'misfits' toch wat cachet te ge
ven, maakt Jean-Claude van
Damme zijn debuut als denk
tank. Na een akkefietje met
duizend bommen en granaten
blijft Van Damme als geheim
agent Quinn met een open rug
voor lijk achter. Een al even ge
heime organisatie repareert
Quinn en zet hem op een eiland,
waar hij terroristische aansla
gen moet analyseren. Dat komt
slecht uit, want zijn vrouw is
hoogzwanger en niet van plan
de kleine alleen op te voeden.
Na een vermoeiend kwartiertje
fitness gaat Quinn er vandoor.
Zijn vrouw is inmiddels in Ro
me in handen gevallen van de
terrorist Stavros (Rourke).
Vastbesloten zelf vader te wor
den leidt ook Quinns weg naar
Rome, waar hij hulp krijgt van
Gaz (Rodman), die zijn traves
tietenclub moe is en het avon
tuur zoekt. In Rome doen ze
wat de Romeinen doen: er een
puinhoop van maken.
Voor Double Team is regisseur
Tsui Hark speciaal van Hong
Kong overgevlogen naar Hol
lywood. Tsui Hark geniet in de
voormalige Britse kolonie
blijkbaar een reputatie als ci
nematografisch pleitbezorger
van het lichaam delen, maar in
het geval van Double Team zegt
zijn achternaam synoniem iets
over de kwaliteit.
Van Damme lijkt het ook gehad
te hebben. Plichtmatig strekt
hij de benen, wat ook zo'n beet
je de kern van de verhaalloze
film is. Met zijn steeds wisse
lende kapsel probeert de ex
centrieke Dennis Rodman de
geluidsbarrière van de regen
boog te doorbreken en Rourke
is vergeefs op zoek naar zijn
image als 'tough guy'.
Jean-Claude van Damme als
denktank, dat zegt eigenlijk al
genoeg.
'Double Team' met Jean-Claude van
Damme draait in Mignon in Breda,
City in Roosendaal, Cinemactueel in
Bergen op Zoom en De Koning van
Engeland in Hulst.
Door Aicha Bouwens
The Full Monty opent met een opgewekt voorlich
tingsfilmpje uit de jaren '70 waarin het leven in
Sheffield ('de parel van Yorkshire') als een burger
mansparadijs op aarde wordt voorgesteld. Zo'n
vijfentwintig jaar later schittert de stad door haar
hoge werkloosheidscijfer, een gevolg van de inge
storte staalindustrie,
De gemeenschappelijke ontmoetingsplaats voor de
meeste mannen is niet langer de lokale pub, maar
het sollicitatieclubje. Daar worstelen ze met de
schaamte over hun situatie, de uitzichtloosheid en
het gevoel van overbodigheid, gevoelens die diep
doorwerken in hun privé-leven.
Acteur Robert Carlyle (de agressieve psychopaat
uit Trainspotting) speelt de jonge Gaz, die niet al
leen geen werk meer heeft, maar om, financiële re
denen ook de voogdijschap over zijn zoon dreigt te
verliezen. Wanhopig op zoek naar het snelle geld
belandt hij bij toeval in een uitverkocht buurthuis,
waar de Chippendales de vrouwtjes tot waanzin
brengen.
Daarop besluit hij met wat vrienden van de sollici
tatieclub in de lucratieve stripbusiness te stappen.
Uit de hilarische audities rolt een bleek gezelschap
met een hoge losersfactor: het kippenborstje, de
sleetse James Brown imitator, de oudere heer van
gevallen stand en het XXL-figuur. Het gebrek aan
good looks compenseren ze door de vrouwen én de
kijker een 'full monty' (in volle glorie) voorstelling
in het vooruitzicht te stellen. Maar voor we dit
hoogtepunt mogen aanschouwen moeten de heren
wel nog eerst even hun angsten overwinnen. Een
en ander leidt - hoe kan het ook anders - tot zelf
acceptatie en loutering.
The Full Monty, geregisseerd door Paul Cattaneo,
is niet de eerste Engelse speelfilm die de proble
men van de sociale onderlaag in beeld brengt.
Maar vergeleken met Mike Leigh's sombere Naked
en het onlangs uitgebrachte Brassed off van Mark
Herman is Cattaneo's debuutfilm een wonder van
lichtvoetig optimisme. Cattaneo stelt dan ook hu
mor boven een serieuze studie van de sociale pro
blematiek. Die humor wordt overigens nooit plat-
voers en glijdt ondanks het feit dat we kijken naar
zes lelijke mannen in leren tanga's nimmer af naar
het niveau van banale onderbroekenlol. Dat is in
de eerste plaats de verdienste van scenarist Simon
Beaufoy. Zelf afkomstig uit Yorkshire raakte hij
vooral geïnteresseerd in de consequenties van de
werkloze status op het ego van de mannen en de
veranderende rolpatronen.
Het aanstekelijke spel van de cast, de vettige mu
ziek, de tragikomische thematiek, dat alles maakt
The Full Monty onweerstaanbaar. Dat vond men
blijkbaar niet alleen in Engeland, waar de film Air
Force One van de eerste plaats verdrong, maar
verrassend genoeg ook in de Verenigde Staten.
Verrassend omdat de Amerikanen doorgaans niet
van kneuzen houden, maar van echte Chippenda
les.
'The Full Monty' Is te zien in Cinesol 1 in Breda en Cinecitta
1 in Tilburg.
Het stripclubje oefent in een fabrieksloods in 'The Full Monty'.
BERGEN OP ZOOM
Cinemactueel 1-2-3 - Air force one - The Peacemaker - The lost world I
- Double team - George of the jungle
Cinema Paradiso - Big night - 500ste voorstelling, avant permiereva i
oscar-favoriet 1 r
Roxy 1 - The lost world - Contact
Roxy 2 - My best friends wedding -101 Dalmatiërs
BREDA
Grand - The peacemaker
Mignon - Double team - George uit de jungle
Cinesol 1 - The full monty
Cinesol 2 - Gordel van Smaragd - A life less ordinary
Cinesol 3 - The lost world
Casino 1 - Contact
Casino 2 - Air force one -101 echte dalmatiërs
Casino 3 - My best friends wedding
Casino 4 - Copland - Bean - Face/off
Chassé Cinema - Brassed off - Happy Together - Karakter - Broos - De I
GVR - Een hele schep geld - Miss interpreted - Plein Soleil - la Grande I
Bouffe
GOES
Grand Theater - Air force one - The lost world - Volcano
HULST
Koning van Engeland - The game - The lost world - The Peacemaker I
- Contact - My best friends wedding - Air force one - Double team £e. I
orge of the Jungle
ROOSENDAAL
City 1-2-3 - Lady en de vagebond - The lost world - Air force one-It I
Peacemaker - Double team
Cinema Paradiso - Big night
TILBURG
Heuvelpoort 1-2-34-5- My best friends wedding -101 Echte Daling. I
tiers - Volcano - George uit de jungle - Air force one - Contact-Thelos
world - The Peacemaker
Cinecitta 1 - The full Monthy - Secrets and lies - Sneak Preview
Cinecitta 2 - Bean - For Rosanna - Smilla's sense of snow
Cinecitta 3 - A life less ordinary
Midi - The Game
VLISSINGEN
Alhambra Theater - George uit de Jungle - Double team - The lost
world - My best friends wedding - The Peacemaker - Contact - N.
on - The game
ANTWERPEN
Metropolis, tel 03-5443600 - Zaal 1 -14.30 en 17.00 uur George of
the jungle
20.00 en 22.30 uur Sweet hereafter
Zaal 2 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Bean
Zaal 3 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Air force one
Zaal 4 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur The Game
Zaal 5 -14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Oesje
Zaal 6 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Double Team
Zaal 7 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur My best friends wedding
Zaal 8 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Full Monty
Zaal 9 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The lost world
Zaal 10 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Oesje
Zaal 11 -14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Volcano, behalve vr, zafizoer
wo Oesje
Zaal 12 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Copland
Zaal 13 - 14.30, 17.00,20.00 en 22.30 uur Nothing to lose
Zaal 14 -14.30 en 17.00 uur George of the jungle
20.00 en 22.30 uur Conspiracy theory
Zaal 15 - 14.30,17.00 en 20.00 uur Men in black
22.30 uur Con Air
Zaal 16 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Face/off
Zaal 17 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.3o uur Full Monty
Zaal 18-14.30 en 17.00 uur 101 Dalmatiërs rr i
20.00 en 22.30 uur Scream
Zaal 19 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Contact
Zaal 20 -14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur L.A. Confidential
Zaal 21 -14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Copland
Zaal 22 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur The lost world
Zaal 23 - 14.30 uur Lady and the Tramp
17.00, 20.00 en 22.30 uur One night stand
Zaal 24 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Mimic
Prachtig gefotografeerd en vol sfeer is de voor een deelisBi-j
enos Aires opgenomen Hongkong-film Happy Together
Wong Kar-wai. Twee jonge Chinese homovrienden gaannaal
Argentinië om hun relatie nieuw leven in te blazen, maarcl
verandert weinig door. Ho belandt in de prostitutie, Lai wore! J
portier van een tangobar en het heimwee naar Azië blijft ta-J
gen. Winnaar van de Gouden Palm in Cannes voor de bestere-J
gie. (Chassé Cinema in Breda)
De Nederlandse Oscar-kandidaat Karakter van Mike vat|
Diem naar de roman van Borderwijk lijkt op een p
sche thriller, met sterk aangezette dramatische effecten. 0w|
de machtsstrijd tussen de meedogenloze deurwaarder DreverT
haven (Jan Decleir) en diens onechte, ambitieuze zoon Kalt j
dreuffe, geboren uit een eenmalige 'vergissing' met een on-r
buigzame huishoudster. Een fraai historisch aangeklede, dp|
namische film die zich afspeelt in Rotterdam, jaren c'
(Chassé Cinema in Breda)
Fideï et Arti in Oudenbosch vertoont vanavond de snelle,®!
derhoudende en toch integere Engelse film Different for Giro!
van Richard Spence. Een Londense brommerkoerier ontwel
na jaren een vroeger schoolvriendje, dat inmiddels tot yrouvl
blijkt te zijn omgebouwd. Tussen de bravoure-aehtigej"#!
man en de door het leven gekwetste transseksueel ontwittf;,|
zich, ook tot hun eigen verbazing, een delicate liefdesvernoa j
ding.
De maandagavond-klassieker in Chassé Cinema Breda js»]
10 november La grande bouffe van de anarchistische Italia®
se cineast Marco Ferreri uit 1973. Vier vrienden van
bare leeftijd (o.a. Marcello Mastroianni en Michel Piccoli) k-1
men in een verlaten villa bijeen om zich letterlijk dood te Wj
ten aan de heerlijkste gerechten. Een satire op de consump'p
maatschappij met sterk spel.
Door de ijzersterke, spannende thriller Plein Soleil van H0
Clement werd de jonge, Franse acteur Alain Delon in 195»
slag wereldberoemd. Hij speelt de Tom Ripley-figuur u
boek van Patricia Highsmith, die een miljonairszoon ("a®
Ronet) op een jacht in de Middellandse Zee vermoor®
diens identiteit aanneemt. (Hommage a Alain Delon,
dagavond in Chassé Cinema Breda)
In de geestige en spannende zwarte komedie Fargo van
Ethan Coen laat een autohandelaar twee mislukte, kl®
gangsters zijn vrouw ontvoeren. Een hoogzwangere, vrou j
lijke sheriff (Oscar-winnares Frances McDormand) l
achteraan in een steenkoud, besneeuwd Minneapolis- II
dagmiddag in het jongerenfilmprogramma MovieZone
Chassé Cinema Breda)
Filmhuis Roosendaal (in schouwburg De Kring) vertex®^
avond Kids return van de Japanner Takesi Kitano. W j
vensechte, maar ook strak gecomponeerde tragi-kome®
twee verveelde schooljongens, die voorbestemd lijken v 1
misdaad. Ze hangen rond in een bar waar gangsters ko 1
zoeken hun heil bij een boksschool en de yakuza (de g
seerde misdaad), maar hebben te weinig doorzettings
gen om iets te bereiken.
•Scènei
Van onze kunstredactie
Vrijdag van Hugo Claus
weer terug in de theaters. Di|
maal door het gerenommeeri
i Vlaamse gezelschap Malpej
tuis onder regie van Sam B-
gaerts, de onaangepas'
Vlaamse reus die Nederland
rug toekeerde, maar die i:
middels met een hecht groep]
landgenoten steeds vaker vi
zich doet spreken.
Toen de in die dagen voor regel
tentoneel uitgemaakte Nede'
landse Comedie Vrijdag in 19(
in première zou brengen, had i
schrijver al zijn familieleden o;
getrommeld. Ze zaten overal
de zaal, zodat tomatengooie.
van de Actie Tomaat onmidde
lijk bij hun lurven konden wo
den gegrepen.
De protesten Verstomden
gauw, want Vrijdag bleek ee
boeiende, naturalistische trag
komedie, waarin Fons Rademi
kers indrukwekkend de voor u
eest veroordeelde George Ver'
meersch speelde, Elisabeth Ar
dersen diens naar nieuw huw*
lijksgeluk smachtende vrouv
Kitty Courbois dochter ChristiJ
ne, de verleidster, en Paul Cam
mermans Georges rivaal, d
We Don't Need A Guitar Ma
Presley in 1968 over het hardl
onbekende solo-artiesten,
moet Chris Smither eind jarei
sproken hebben, omdat de
uit Louisiana in die tijd als
tiest de kost verdiende met zj
he van country-bluesnummer
Gelukkig voor Smither was ak
ziek erg populair in Amerika,
overdag schreef, kon hij 's ave-
cafés en clubs voor het voet!
De artiest viel op met zijn sta
hes en gedegen gitaarwerk en'
encontract in de wacht te s|
aitt nam zelfs twee songs vs
Bet platenlabel Poppy-reco'
een beroemdheid als Townes
P °oi had gevonden, ging echi
ren en zette een groot deel va,
raat. Na twee albums kon
vertrekken.
Het harde leven van een 'Guit;
JmWv'k®^'£'le'd te worden v
o'le liedjesschrijver.
as jn i985 siaggdg yj erin
?P ?e nemen- De titel
vor i k°ekdelen. Een hardnel
1 J 'ln§ deed zijn carrière d
mok" ^mHher in de jaren neg
ziin .maakte, nam de belan
zijn werk gestaag toe.
urnees door Australië, Eng
6rstreepten ziin su
ken Sen steevast op goede
Het leverde Smither z<
folk =m°P V00r HaPPier Blue
M'k-album van 1993
fcfnand?jaarkwam
Poëtiek melancholische
Eric Rihh n zullen de hi
omdat W+tn Jf Cale zeH!
Het conéert^rf dles net eve
vember café kl s?n9wnter) -1
Breda Aantt ,,nabee' Van Go'l
Aaovang 17.00 uur. Entree!
'ondao7^°n^riter Chris Si
ca/e De Scarabee ii