Russisch Ballet brengt 'Zwanenmeer' en 'Giselle'
Afrekenen met de grauwsluier
'Mensen in Nederland zijn te beschaafd'
Götz George eist
schadevergoeding
Oranje-geschiedeni!
Roosendaal toont restauratie van twee kunstcollecties
Mannenwereld vol
spanning en emotie
Drie exposities over s
fl
DE STEM
G I D
Helmut Lotti start nieuwe tournee in Eindhoven
Billy Budd in Vlaamse Opera
13 o -*»-! /i Ir 13 n yvi Uniin ilEn des sP°rts 19-30 Nieuws 20.10 Forts en
r CaU/IGIv JXclillljCt UU ete, spelletje 21.15 Défis, economisch ma-
i i i i i
DINSDAG 11 NOVEMBER 1997
Het corps de ballet van het Russisch Ballet Sint Petersburg in
het romantische sprookjesballet 'Giselle'. foto marek kaunowski
Van onze kunstredactie
Het Russisch Ballet Sint Pe
tersburg geeft maar liefst
twee avonden achtereen een
voorstelling in het Bredase
Chassé Theater. Voor de lief
hebbers van onversneden ro
mantisch ballet valt er veel te
genieten, morgenavond (12
november) van Het Zwanen-
meer, donderdagavond van
Giselle, dat bovendien op 30
november naar schouwburg
De Maagd in Bergen op Zoom
komt.
Twee klassiekers die worden ge
dragen door fraaie solisten van
het Kirov Ballet en een goed ge
disciplineerd corps de ballet in
de grootse ensemble-scènes,
waarin beide 19e eeuwse acade
mische sprookjesballetten ruim
schoots voorzien.
Het Russisch Ballet Sint Peters
burg is opgezet als reisgezel
schap, waarbij duidelijk reke
ning wordt gehouden met de
kleinere theaters. Het ouderwets
romantisch beschilderde reisde-
cor is daarom wat krap voor de
grotere theaters.
Technisch gezien worden beide
balletten niet altijd even feilloos
uitgevoerd, maar de dansers to
nen net wat meer menselijke uit
straling dan de robotachtig ge
drilde dansgezelschappen uit
Letland en Litouwen, die even
eens regelmatig de Nederlandse
podia aandoen.
In Giselle schittert vooral Ljoe-
bov Koenakova als het gelijkna
mige boerenmeisje dat in de
steek wordt gelaten door de
edelman Hilarion en sterft aan
een gebroken hart.
Zij verdwijnt dan in het schim
menrijk van de Willis, de zielen
van gestorven meisjes; 24 lelie
blanke figuurtjes die erg mooi
worden vertolkt door het corps
de ballet in de beroemde tweede
akte.
Ook in Het Zwanenmeer bij de
onvergankelijke muziek van
Tsjaikovksi vertolkt Koenakova
de hoofdrol, een prachtig lyri
sche zwanenkoningin Odette,
die mooi contrasteert met de
Zwarte Zwaan van Margareta
Koelik. Vladimir Kim danst een
imponerende prins Siegfried.
Deze versie van het beroemde
ballet uit 1895 van Marius Peti-
pa is bewerkt door de choreo
graaf Boris Bruskin, die vanaf de
jaren twintig in het Kirov Thea
ter werkte en daar de kennis
over Het Zwanenmeer-traditie
uit de eerste hand heeft meege
kregen.
Boris Bruskin overleed vorig
jaar maar zijn bewerking zal nog
jaren over de wereld reizen, on
dermeer ook naar Japan waar
het gezelschap uit Sint Peters
burg bijzonder gewaardeerd
wordt.
De twee voorstellingen worden
live begeleid door een symfonie
orkest.
Door Hans Rooseboom
Roosendaal bezit twee
openbare kunstcollecties
waarop omringende ge
meenten best jaloers kun
nen zijn. In de gemeente
lijke collectie en in het
Roosendaalse museum de
Ghulden Roos is vooral de
schilderkunst van de 19e
eeuw met een paar interes
sante doeken vertegen
woordigd.
„Er zitten stukken van topkwa
liteit bij. Ik denk dat ze dat nooit
goed beseft hebben," denkt res
taurateur Guus Berting. Hij is
belast met de restauratie van het
hele bezit.
De materiële staat waarin de
schilderijen verkeren is te zien
op een tentoonstelling in Roos
endaal. In het museum de Ghul
den Roos zijn zowel werken te
zien uit de collectie van het mu
seum als uit die van de gemeen
te.
Restaurateur Berting: „De ge
meente is er niet zo goed mee
omgegaan. De schilderijen han
gen in achterkamertjes of staan
opgeslagen in kelders." De
Roosendaalse collectie bevat on
der andere twee schilderijen van
Apol, een Schelfhout, een Jacoba
Surie, een Weissenbruch, een
Van Schendel, maar die genieten
geen van alle de voorkeur van de
restaurateur.
Guus Berting: „Voor mij zijn de
meest waardevolle objecten in
deze collectie twee schilderijen
van Wilhelm Busch. Die dateren
uit de jaren '50 van de vorige
eeuw, maar ze zijn geschilderd
op een wijze die toen nog niet
gebruikelijk was. Dat is echt ge
weldige kunst. Wilhelm Busch
was ook bekend als karikaturist
en als dichter van komische ver
zen, zoals Max und Moritz."
Gaten
Het museum de Ghulden Roos
laat de komende tijd zien wat er
allemaal komt kijken bij het
schoonmaken, restaureren en re
pareren van kunstwerken. Er
zullen fraai gerestaureerde ob
jecten te zien zijn, maar ook
halfvoltooide restauraties, be
schadigde beelden, verminkte
lijsten, schilderijen met gaten en
scheuren, en voorwerpen die als
total loss beschouwd moeten
worden.
„Bij alle objecten komen bordjes
waarop vermeld staat wat er met
het werk gedaan is, of wat er nog
aan gedaan moet worden. Vooral
vermelden we wat het allemaal
kost. Dat laatste mag het pu
bliek best eens weten," legt mu
seumdirecteur Pieter Klapwijk
uit.
„Wij willen wel eens verant
woording afleggen over de wijze
waarop wij gemeenschapsgeld
besteden. Tegelijkertijd grijpen
wij deze mogelijkheid aan om
een indruk te geven van de hoe
veelheid werk die nog wacht.
Wij willen ook in de richting van
de overheid laten zien wat er
komt kijken bij 'cultuurbehoud',
dat zo hoog in het vaandel staat.
Deze tentoonstelling is een sig
naal."
Ontzuurd
'Schoongemaakt, retouches ver
wijderd, beschadigingen bijge
werkt, lijst hersteld'. Dat staat
te lezen bij een der schilderijen.
Verder zijn oude tekeningen op
gebleekt en ontzuurd, houten
beelden naar een atelier in Lim
burg geweest, ja zelfs historische
merklappen (1820) worden voor
zichtig gewassen en op een zuur
vrije bodem geplakt.
Uit alle disciplines zijn restau
rateurs opgetrommeld om de
Roosendaalse collectie op te ka
lefateren. Guus Berting is de
man voor de schilderijen. „Tot
voor kort bestond er geen oplei
ding tot restaurateur. Tegen
woordig zijn die opleidingen er
wel, uitgesplitst in restaurateur
van schilderijen, papier, textiel,
meubels. Vroeger kon iedereen
die iets wilde restaureren te
recht bij het Centraal Laborato
rium in Amsterdam. Daar kon je
alle advies krijgen, maar je
moest het restaureren zelf doen.
Ze vertelden je daar alles wat je
nodig had. Hun credo was: beter
slecht gerepareerd dan wegge
gooid. Een slechte reparatie kan
altijd nog door een vakman on
gedaan worden gemaakt."
Ervaring
Ook Guus Berting heeft geen op
leiding gevolgd. „Ik ben wel tal-
Schilderijenrestaurateur Guus Berting bij het door hem schoongemaakte schilderij 'De maaltijd met de heren Van Liere' in het
Roosendaalse museum de Ghulden Roos. Foto de stem/dick de boer
loze malen daar in dat laborato
rium in Amsterdam geweest. Ik
ben een man uit de praktijk, uit
de kunsthandel. Toen ik eenmaal
meer ervaring had, ging ik ook
voor derden restaureren."
Het is een bekend gegeven dat er
vroeger onder kunsthandelaars
een groot potentieel aan kennis
bestond over de materiële toe
stand van schilderijen, over de
waarde en de authenticiteit.
Kennis die kunsthistorici en mu
seumdirecteuren vaak niet had
den. „Dat is logisch te verklaren.
Een museum kan makkelijk voor
een miljoen het schip in gaan
met een vervalsing, maar een
handelaar kan zich dat niet per
mitteren. Daarom moet hij alles
over een kunstwerk zeker we
ten."
Tegenwoordig bestaat er een
Vereniging van Restaurateurs,
de Veres, dat is iets als het regis
ter waarin accountants staan in
geschreven, een soort Kema-
keur.
Een van de belangrijkste aspect
van het restaureren van een
schilderij is het schoonmaken,
het optrekken van de grauw
sluier. „Vroeger gebruikte men
vernis dat ging nadonkeren. Dat
vergeelde. Die gele sluier kun je
verwijderen, met oplosmiddel.
Voor iedere kleur en voor iedere
verfsoort is er een ander oplos
middel. Uiteindelijk breng ik
dan een nieuwe vernislaag aan,
die tegenwoordig niet meer ver
kleurt."
Spektakelstuk
Een mooi voorbeeld in museum
de Ghulden Roos in Roosendaal
is het grote schilderij De maal
tijd met de heren Van Liere uit
de 17e eeuw. Dat is helemaal
schoongemaakt en ziet er fon
kelnieuw uit. Een tegenvoor
beeld is het grote historiestuk
De laatste tocht der Girondijnen
van de Duitse schilder Carl von
Piloty (midden 19e eeuw). Hier
moet het reinigingswerk nog be
ginnen. Restaurateur Guus Ber
ting zal met de restauratie van
dit spektakelstuk rond de guillo
tine een begin maken tijdens de
opening van de tentoonstelling
op 14 november.
Ethiek
Restaureren is een vak om lang
en diep over na te denken. Ber
ting: „Mijn restauratie-ethiek is:
niet retoucheren als het niet echt
nodig is. Het schilderij moet zo
veel mogelijk in zijn oorspronke
lijke staat worden bewaard of
teruggebracht. Het belangrijkste
is dat een restauratie altijd re
versibel moet zijn. Dat wil zeg
gen: omkeerbaar, terug te draai
en. Je moet nooit experimente
ren. Als je dat nooit doet, kan
het nooit fout gaan."
„Een groot probleem voor alle
restaurateurs is de lucht, de he
mel. Bij retouches krijg je nooit
die kleur terug. Daarom hebben
sommige restaurateurs soms de
halve lucht overgeschilderd. Ik
haal liever die overschildering
weg, zodat de reparatie zicht
baar wordt. Ook al loop je dan
de kans dat mensen zeggen: hij
heeft het schilderij beschadigd.
Ik schilder in het algemeen lie
ver niet over, want ik heb een
andere hand dan de schilder."
De restauratie van de schilde
rijen uit de collecties van de ge
meente Roosendaal en van het
museum de Ghulden Roos is on
derdeel van een meerjarenplan.
In dit plan komt later de restau
ratie van de meubel- en van de
textielcollectie van De Ghulden
Roos aan de orde. Het gaat ove
rigens om een relatief beschei
den project: in totaal is er onge
veer 100.000 gulden mee ge
moeid.
'Project: Restauraties. Zorg voor het
cultuurbezit.' Tentoonstelling in mu
seum de Ghulden Roos, Molenstraat
2 Roosendaal. Geopend di tlm zo
14.00-17.00. Eerste Kerstdag en
Nieuwjaarsdag gesloten. (15 nov. t/m
4 jan. 1998).
Door Tom Smeets
Op tafel ligt een artikel uit een lan
delijk dagblad met als kop 'Zo werd
Helmut Lotti in twee jaar miljo
nair!' Hij lacht. „In België ben je nu
eenmaal sneller miljonair. In Italië
zou het nog sneller zijn gegaan."
Lotti wekt geen moment de indruk on
der het succes of de roem gebukt te
gaan. „Het is gezellig. Het is leuk. Dit is
wat ik altijd gehoopt heb, al was ik nog
steeds liever beroemd geworden als
wielrenner. Het is altijd mijn droom ge
weest om in het middelpunt van de be
langstelling te staan."
Hij vindt niet dat de roem hem heeft
veranderd. „Als ik een artiest tegenkom
die ik vroeger heb zien spelen, dan ga ik
daar naar toe. En dan ben ik heel blij
dat ik zo'n mens kan ontmoeten. Dat
vind ik een hele eer. Dan vergeet ik he
lemaal dat ik zelf ook al zoveel platen
heb verkocht." Kortom: hij loopt niet
naast zijn schoenen. Hij blijkt die uit
drukking te kennen. Lachend vraagt
hij: „Ik heb me altijd afgevraagd hoe je
dat moet doen. Als je je schoenen uit
doet en je loopt er naast, moet je dan
constant rondjes draaien?"
De start van zijn muzikale carrière was
wel problematisch, herinnert hij zich.
„Als je de eerste keer wordt geconfron
teerd met hysterici, dan weet je nog niet
hoe je je moet gedragen. Dan begin je
eigenaardig te doen. Maar dat komt om
dat de wereld eigenaardig op jou rea-
r
Helmut Lotti: Volgend jaar komt er geen Classic-cd. Het is mooi geweest.
foto theo van zwam
geert. Niemand is er aan gewend dat als
je ergens binnenkomt iedereen naar je
kijkt. Ik had zoiets van 'moet ik nu naar
de grond kijken of moet ik naar ieder
een zwaaien zoals Jean-Marie Pfaff?'"
Hij komt nu 'gewoon' binnen. „Als ze
het niet leuk vinden, is dat toch niet
mijn probleem", zegt hij vragend. „Het
eerste jaar van de negen die ik nu bezig
ben, was veel moeilijker dan de laatste
twee jaar. De stap van niks naar succes
is veel moeilijker dan de stap van een
beetje succes naar veel succes. Zodra
het succes er is, al is het nog zo weinig,
dan weet je hoe je daarmee moet om
gaan."
Grappig
Voorlopig is het einde van Heimuts car
rière nog niet in zicht. „In de Verenigde
Staten komt in december een cd van mij
uit, de tweede die ik heb gemaakt. In
Duitsland begint het nu ook. Meteen
met de derde cd, omdat ze die het beste
vinden. In Zuid-Afrika heb ik met de
eerste cd platina gehaald, de tweede is
dat bijna. In Canada is in juni mijn eer
ste cd uitgekomen en heb ik nu al bijna
platina. Ik loop daar op straat en de
mensen herkennen me. Dat is grappig.
Ik sta bij de douane om naar het vlieg
tuig te gaan, zegt die man See you
again, mister Lotti."
Heel frappant is zijn succes in Wallonië,
het Franstalige deel van België. Trots
zegt hij: „Ik ben zo ongeveer de enige
Vlaming die het echt helemaal maakt in
Wallonië. Na mijn eerste optreden in
Charleroi stond in een krant de kop Le
Roi Lion. Dus De Leeuwenkoning, doe
lend op De Vlaamse Leeuw. Dat was
fantastisch. Dat geeft je echt nog het
gevoel dat België toch één land is."
Helmut werd in Charleroi met een
staande ovatie beloond. „De Walen zijn
warmer dan de Vlamingen", zegt hij.
„Ik doe ook mijn best om in het Frans te
spreken. Ik kan het niet goed, maar ik
doe het wel. Ik vind de mensen daar
heel lief. Heel anders dan in Vlaande
ren. Als ik de zaal in ga komen ze echt
rond mijn hals gevlogen. Onder de pau
ze moet ik altijd lippenstift van mijn
gezicht vegen."
Rustig
Hoe is dat in Nederland? „In Nederland
zijn ze te beschaafd. Het publiek is bij
na killig beschaafd. De reacties zijn er
altijd heel rustig. Dat vind ik eigenlijk
jammer. Hier heerst de mentaliteit van
München (dpa) - De Duitse acteur Götz George, bekend
commissaris Schimanksi in de gelijknamige tv-serie, eist»
een miljoen mark schadevergoeding en smartengeld v®
landgenoot die hem vorige zomer met zijn motorboot heeft j
gevaren toen hij aan het duiken was.
Het ongeluk gebeurde voor de
kust van Sardinië. Het proces
diende gisteren voor de recht
bank in München. De acteur was
zelf niet aanwezig.
Door de aanvaring raakte de 58-
jarige George zwaargewond aan
zijn linkerbeen, waardoor hij ge
ruime tijd in een ziekenhuis
moest verblijven. Door het onge
luk moesten de opnamen voor
een nieuwe reeks Schimanski-
1 wotj
°pnaj
3 af7fln»
afleveringen uitgesteld
Bovendien moest hij
voor twee andere films afe,.
Zondag werd op de Duitset,]
isie voor het eerst in lai»
weer een Schimanski uita
den. De bestuurder van d,,
torboot zegt dat hij niet de ei
is die schuld heeft aan de aar;
ring. Hij vindt dat de acteur',
waarschuwingsballon had
ten gebruiken.
Antwerpen - De Vlaamse Ope
ra. Opera 'Billy Budd' van
Benjamin Britten. Door Sym
fonisch Orkest en mannenkoor
van de Vlaamse Opera, Mi
chael Kraus (Billy Budd), Ro
bin Leggate (Edward Fairfax
Vere), Frode Olsen (John Clag-
gart). Muzikale leiding: Elgar
Howarth. Regie: Willy Decker.
Gehoord en gezien op zondag 9
november. Nog te zien op 11,
13, 15, 18 (Antwerpen), 26, 28,
30 november en 2 december
(Gent).
NEDERLAND 1
[705 GettïiePicture(herh)
7 79 Ontbijt-TV met om 7.30, 8.00 en
30 uur Journaal en 7.43, 8.15 en
8.45 uur Sportjournaal
900 Journaal
908 De ochtenden
m 97 Voor elkaar! (herh)
0 47 Dokument: In vuur en vlam
(herh)
128 Jos op 1 (herh)
219 pp: Uitzending CD
511 The House of Eliott, serie (herh)
05 Jos op 1, middagmagazine
1702 Alles kits, kindermagazine met
Nudnik; 17.28 Ship to shore; 17.51
Alles kits kwis
Growing Pains, comedy
835 Get the Picture
9 04 De rijdende rechter
950 pp; Uitzending D66
000 Journaal
0.26 Netwerk, actualiteitenrubriek
0 59 Weeroverzicht
[106 Coverstory, serie (herh)
12 01 Vinger aan de pols, serie over het
krijgen van een kind
2.42 Compilatie begane grond: por
tretten over mensen die zich zorgen
maken over de snelle en onomkeer
bare veranderingen (herh)
1325 The Untouchables, misdaadserie
(herh, tot 00.11)
Door Jeanette Vergouwen
Na afloop van de première
van de 'mannenopera' Billy
Budd van Britten werd ik be
stormd met een waaier van
gevoelens. Het geheel liet een
diepe indruk na, zoals je die
maar zelden ondergaat. Een
uitvoering waar niets op aan
te merken valt, alles op ge
bied van muziek, spel en re
gie klopt. Gewoon een opera
uitvoering van superniveau.
De instrumentatie is zó knap.
Britten weet heel subtiel gevoe
lens op te roepen. De kopers on
dersteunen de hartstocht en haat
van Claggart, de violen laten een
golvende melodie horen die de
zee suggereert en de houtblazers
geven de verschillende stemmin
gen van de personages prachtig
weer.
Het orkest wordt door een inspi
rerende Elgar Howarth geleid en
roept een echte Engelse sfeer op.
Krachtig en suggestief wordt
datgene wat zich op de scène af
speelt onderlijnd, de dramati
sche spanning is gewoon voel
baar.
Het evenwicht tussen het mono
tone van de zee en de hoog op
laaiende gevoelens in de beslo
ten wereld van mannen op een
schip wordt nooit verstoord.
Deze opera biedt instrumentaal
veel, heel veel en daar komen
dan in deze uitvoering ook nog
0.00
19.30
10.00
0.30
1.15
.30
12.00
12.15
3.00
3.05
zicha
eens fenomenaal goede invti
gen van vocalisten bij. E
dat geweldig acteert en 11
te gedrevenheid zingt en
listencast die men alleen met
perlatieven kan beschrijven.
De drie belangrijkste rollen
deze van Billy Budd, JohnClt
gart en kapitein Vere. Het m
overtuigend is Robin
die sterk aan het timbre
knappe techniek van PeterPs
doet denken.
Hij weet zowel in spel at
zang de verscheurdheid vanïi
gestalte te geven. Clagg
zwarte duivel die aan
ten onder gaat. Niet de klap
de stotterende (heel engelatll^^
tige) Billy brengt hem in deh
maar zijn gecompliceerde f
soonlijkheid. Michael Kraai
een overtuigende Billy Budd,
man die alleen maar goe
naïef is.
Dit komt goed uit in de
waarin hij het leven vaan
zegt op onderworpen en kal
lijke wijze. De kleine rollenl
ficieren, Donald, Dansket
Nieuweling) krijgen muzikaal
theatraal een goede invulling.
Het decor is sober maar
suggestief. Wit en zwart
dominerende kleuren
wordt op handige wijze gek
gemaakt van schuine lijnenfi
lende vloer, schuine scheepstt
wen, ongelijke wanden) die
onstabiliteit van een schip
gereren.
Bovendien wordt elke
meraadschap, hartstocht, aif
twijfel en wroeging) door
uitgekiende belichting
groot. De regie laat niets te 11 1
sen over. Elke beweging lijkta
tuurlijk en als toeschouwen 23g
derga je deze opera als echtt
taal muziektheater. Een
uitvoering die met gouden I:
ters in de annalen van
NEDERLAND 2
Geef mij maar een boek (tot
09.20)
Zig Zag: Kijk op het tropisch re
genwoud (tot 09.50)
Europa 2000: Leipzig (tot 10.20)
De pakjeman (tot 10.50)
ledereen kan schaken
Franse literatuur: Albert Camus
Agrarisch journaal (herh, om
12.45)
Boeren (herh)
Journaal
NL-tv: De huisarts Gewoontes
rond de geboorte (herh)
Ingang Oost (herh)
Clips
Het vragenuurtje in de Tweede
Kamer
Spreekuur
Journaal
Coco Jappe, animatieserie
Fünf Freunde, jeugdserie
Wild Horizons 2 - Great Bird, Big
Business, documentaire-serie
overv struisvogels
2Vandaag, actualiteiten met om
17.30 en 18.00 Journaal; 18.43
Sportjournaal en vanaf 18.51
Hoofdpunten uit het nieuws ge
volgd door het weer
Jong, jongerenmagazine: Ik ging
kapot aan XTC
Natural World '97 - The Restless
Year, documentaireserie over de
seizoenswisselingen in Engeland
Het ziekenhuis, medische serie
waarin het accent ligt op 'de mens
achter diens ziekte'
Man/Vrouw. Thema: Nog steeds
niet in verwachting?
De kinderen van Palmasola, re
portage over de gevangenis in San
ta Cruz, Bolivia
Wereld van verschil, serie over de
Bergrede
BV2, businessmagazine
9.00
9.30
10.20
10.50
'als mijn buurman niks zegt, dan zeg ik
ook niks, want ik wil mij vooral niet be
lachelijk maken'. Een soort van heel
vervelend snobisme."
Op de vraag de drie delen van Helmut
Lotti goes classic te typeren, zegt hij:
„Één was de cowboy-cd. Die hebben we
in twee maanden klaargestoomd. Toen
waren we nog cowboys. Twee was heel
goed en minutieus voorbereid. Daar
was heel goed over nagedacht. Drie is
de louter ongecompliceerde en goed be
dachte cd. Ik denk dat de derde het per
fecte evenwicht is tussen de eerste en de
tweede. De derde heeft het voor mij al
lemaal: perfect repertoire, persoonlijke
arrangementen, nog net klassiek, maar
af en toe bijna musical. Dit is echt mijn
eigen smaak. Hij is het beste gezongen
van de drie en technisch klinkt hij als
een bel."
Met deze derde cd komt overigens een
einde aan zijn klassieke avontuur. Hel
mut: „Volgend jaar komt er geen Clas
sic-cd. Het is mooi geweest. Wat het wel
wordt mag ik nog niet vertellen. We
hebben nog allerlei mogelijkheden: een
Disney-cd, een musical-cd, hele mooie
nummers uit films, een crooner-cd, een
kerst-cd. Wat ik zelf heel graag zou wil
len is een cd met rockversies van klas
sieke nummers. Sommige nummers van
Puccini, daar kun je zo hardrock van
maken."
Helmut Lotti goes classic III: Eindhoven 12 no
vember, Den Bosch 8 juni. Met Classic II is hij op
8 en 9 mei in Roosendaal.
BELGIË FRANS 1
se Opera geschreven magi|2i50 Njeuws Téléchat m
den. Gewoon subliem. ;oej| de yicb^ documentaire over regering
'étain tijdens de Tweede Wereldoorlog
-M-k l5'35 lei bla bla, kindermagazine 16.40 Les
Pl»lY fl _4X|1 4~K|1 |«E -«r 1^] outes du paradis, serie 17.25 The Streets of
M- M. ±JV lil l "vl an Francisco, misdaadserie 18.30 Régions
i oir 18.50 Cartes sur table 19.10 Le quoti-
pzine 22.20 TéLéCiNéMa, magazine over
Parijs (afp/anp) - De Prix Goncourt, de meest prestigieuze pi ven film 23.15 Courants d'art 23.55 Laat-
voor literatuur in Frankrijk, is gisteren toegekend aan Pati te nieuws
Rambaud voor zijn roman La Bataille. De schrijver Pas
Bruckner krijgt de Prix Renaudot voor zijn boek Les Voleum BELGIË FRANS 2
Beauté (De dieven van schoonheid).
De 51-jarige Rambaud heeft al
circa dertig boeken op zijn naam
staan, zowel romans als satires.
Voor La Bataille ontving hij eer
der de Grote Prijs van de Acadé
mie Frangaise.
Conform de traditie maakten de
tien juryleden van de Prix Gon
court haar besluit bekend in het
Parijse restaurant Drouant. De
prijs, die in 1903 is ingesteld, be
draagt nog geen twintig gulden,
maar de winnaar is verzekerd
van hoge boekverkopen.
i,Hmtr«!6,55 Ici b'a bla. kindermagazine 17.50
De 48-jarige romanschnj %hat |d b|a b|a 1g R
filosoof Bruckner is de W® |9,15 GourmandiseSi cu|jnair azjne
van de Prix Renaudot, die al ,9,30 Njeuws
op dezelfde dag als de flwj 0.45 Chroniques de l'Amazonie sauvage,
wordt uitgereikt. Met locumentaire-serie 21.35 Alice, cultureel
catie La tentation de lnagazine 22 00 Laatste nieuws 223Q h
(De verleiding van de mg „cident IL serie 2J10 Cate N
won hi] m 1995 de Prix M» 32Sj
voor essays.
Bruckner is vooral bekend
zijn roman Lune de Fiel,
de Pools-Amerikaanse JSJB.03 Flying Doctors, serie 09.45 Tele-Gym
Roman Polanski is vermnm Iiq.00 Tanessrha,mf-
Bitter Moon.
Plusminus-News 14.00 Tagesschai
1 i E4'0' WunschBox, amusement 15.00 Ta-
Hgesschau 10.03 Gesundheitsmaga-
ln ^ax's 10.45 Info Verbraucher 11.00 Ta-
lesschau 11.04 Lass Dich überraschen, amu-
ement 12.45 Umschau 12.55 Presseschau
■00 Tagesschau 13.05 Mittagsmagazin
«5 Plusminus-News 14.00 Tagesschau
WunschBox, amusement 15
lesschau 15.15 Abenteuer Wildnis, serie na-
«ocumentaires .16.00 Fliege, talkshow
Den Haag/Wassenaar (anp) - Prins Willem-Alexander op« naga2ine9 17^"êJbotenrüebe!8lerie
woensdag 3 december in Den Haag de tentoonstellingen V0 18.25 Marienhof, serie 18.55 Einsatz Ham-
lijk Verzameld en Vorstelijk Vertoon in respectievelijk het D>urg sod, serie 20 qq jagesschau 20.15 Lie-
ritshuis en het Haags Historisch Museum. De tentoonstelt! '"9 Kreuzberg, serie 21.05 Pleiten, Pech
worden georganiseerd omdat stadhouder Frederik Hend®1* annen, amusement 21.35 Plusminus,
iwh ma9azine 22-05 Sketche mit
oolectie»" JTnn'c, S Scbnipsi 22.30 Tagesthemen
een representatieve selecti 13.00 Boulevard Bio, talkshow 24.00 Nur-
schilderijenverzamelingi es comedy 00.25 Nachtmagazin 00.45 Un
hoofdzakelijk bestond m apnee de Caroline Chérie, speelfilm
van eigentijdse Noord- en
Nederlandse kunstenaars DUITSLAND 5
Rembrandt en Rubens. Vors» jLAND 2.
jaar geleden op 63-jarige leeftijd overleed.
Het Mauritshuis toont vijftig van
de mooiste schilderijen uit de
verzameling van de stadhouder
en zijn echtgenote Amalia van
Solms (1602-1675). Het Haags
Historisch Museum besteedt aan
dacht aan de verschillende facet
ten van het hofleven van toen.
Prins Frederik Hendrik, zoon van
Willem van Oranje en diens vier
de echtgenote Louise de Coligny,
bracht tijdens zijn stadhouder
schap (1625-1647) met zijn echt
genote in Den Haag een echte
hofcultuur tot stand.
Het Mauritshuis toont in Vorste
lijk Verzameld, De kunstcollectie
van Frederik Hendrik en Amalia,
is van 13 novemberGrosse Fréiheit,' serie
tent° hetk» g1l™ner?,comedy23.55 Heute
januari nog een
over de geschiedenis van
van Oranje: over prins
(1797-1881).
DUITSLAND 1
Aan1 het MJ3.45 Sport Extra/Tennis: ATP-Masters te
denk, Hendrik en Am aim annover 17.45 Leute heute manaHno
H.,gsHi,,.™»55!"
mit Herz-serie 20.15 Naturzeit, serie
taires 21.00 Frontal,
fazine 21.45 Heute 22.15 37'
met d, Europese «ggagii.3
In huize De Paauw in W .««ek manage n üc
re-
serie
'acht oniA c 'c,:'v-umeuy"-"neute
ersteHan P Extra/Tennis: ATP-Mas-
te Hannover 00.25 Francesco, speelfilm