Russisch Ballet brengt 'Zwanenmeer' en 'Giselle' Afrekenen met de grauwsluier 'Mensen in Nederland zijn te beschaafd' Götz George eist schadevergoeding Oranje-geschiedeni! Roosendaal toont restauratie van twee kunstcollecties Mannenwereld vol spanning en emotie Drie exposities over s fl DE STEM G I D Helmut Lotti start nieuwe tournee in Eindhoven Billy Budd in Vlaamse Opera 13 o -*»-! /i Ir 13 n yvi Uniin ilEn des sP°rts 19-30 Nieuws 20.10 Forts en r CaU/IGIv JXclillljCt UU ete, spelletje 21.15 Défis, economisch ma- i i i i i DINSDAG 11 NOVEMBER 1997 Het corps de ballet van het Russisch Ballet Sint Petersburg in het romantische sprookjesballet 'Giselle'. foto marek kaunowski Van onze kunstredactie Het Russisch Ballet Sint Pe tersburg geeft maar liefst twee avonden achtereen een voorstelling in het Bredase Chassé Theater. Voor de lief hebbers van onversneden ro mantisch ballet valt er veel te genieten, morgenavond (12 november) van Het Zwanen- meer, donderdagavond van Giselle, dat bovendien op 30 november naar schouwburg De Maagd in Bergen op Zoom komt. Twee klassiekers die worden ge dragen door fraaie solisten van het Kirov Ballet en een goed ge disciplineerd corps de ballet in de grootse ensemble-scènes, waarin beide 19e eeuwse acade mische sprookjesballetten ruim schoots voorzien. Het Russisch Ballet Sint Peters burg is opgezet als reisgezel schap, waarbij duidelijk reke ning wordt gehouden met de kleinere theaters. Het ouderwets romantisch beschilderde reisde- cor is daarom wat krap voor de grotere theaters. Technisch gezien worden beide balletten niet altijd even feilloos uitgevoerd, maar de dansers to nen net wat meer menselijke uit straling dan de robotachtig ge drilde dansgezelschappen uit Letland en Litouwen, die even eens regelmatig de Nederlandse podia aandoen. In Giselle schittert vooral Ljoe- bov Koenakova als het gelijkna mige boerenmeisje dat in de steek wordt gelaten door de edelman Hilarion en sterft aan een gebroken hart. Zij verdwijnt dan in het schim menrijk van de Willis, de zielen van gestorven meisjes; 24 lelie blanke figuurtjes die erg mooi worden vertolkt door het corps de ballet in de beroemde tweede akte. Ook in Het Zwanenmeer bij de onvergankelijke muziek van Tsjaikovksi vertolkt Koenakova de hoofdrol, een prachtig lyri sche zwanenkoningin Odette, die mooi contrasteert met de Zwarte Zwaan van Margareta Koelik. Vladimir Kim danst een imponerende prins Siegfried. Deze versie van het beroemde ballet uit 1895 van Marius Peti- pa is bewerkt door de choreo graaf Boris Bruskin, die vanaf de jaren twintig in het Kirov Thea ter werkte en daar de kennis over Het Zwanenmeer-traditie uit de eerste hand heeft meege kregen. Boris Bruskin overleed vorig jaar maar zijn bewerking zal nog jaren over de wereld reizen, on dermeer ook naar Japan waar het gezelschap uit Sint Peters burg bijzonder gewaardeerd wordt. De twee voorstellingen worden live begeleid door een symfonie orkest. Door Hans Rooseboom Roosendaal bezit twee openbare kunstcollecties waarop omringende ge meenten best jaloers kun nen zijn. In de gemeente lijke collectie en in het Roosendaalse museum de Ghulden Roos is vooral de schilderkunst van de 19e eeuw met een paar interes sante doeken vertegen woordigd. „Er zitten stukken van topkwa liteit bij. Ik denk dat ze dat nooit goed beseft hebben," denkt res taurateur Guus Berting. Hij is belast met de restauratie van het hele bezit. De materiële staat waarin de schilderijen verkeren is te zien op een tentoonstelling in Roos endaal. In het museum de Ghul den Roos zijn zowel werken te zien uit de collectie van het mu seum als uit die van de gemeen te. Restaurateur Berting: „De ge meente is er niet zo goed mee omgegaan. De schilderijen han gen in achterkamertjes of staan opgeslagen in kelders." De Roosendaalse collectie bevat on der andere twee schilderijen van Apol, een Schelfhout, een Jacoba Surie, een Weissenbruch, een Van Schendel, maar die genieten geen van alle de voorkeur van de restaurateur. Guus Berting: „Voor mij zijn de meest waardevolle objecten in deze collectie twee schilderijen van Wilhelm Busch. Die dateren uit de jaren '50 van de vorige eeuw, maar ze zijn geschilderd op een wijze die toen nog niet gebruikelijk was. Dat is echt ge weldige kunst. Wilhelm Busch was ook bekend als karikaturist en als dichter van komische ver zen, zoals Max und Moritz." Gaten Het museum de Ghulden Roos laat de komende tijd zien wat er allemaal komt kijken bij het schoonmaken, restaureren en re pareren van kunstwerken. Er zullen fraai gerestaureerde ob jecten te zien zijn, maar ook halfvoltooide restauraties, be schadigde beelden, verminkte lijsten, schilderijen met gaten en scheuren, en voorwerpen die als total loss beschouwd moeten worden. „Bij alle objecten komen bordjes waarop vermeld staat wat er met het werk gedaan is, of wat er nog aan gedaan moet worden. Vooral vermelden we wat het allemaal kost. Dat laatste mag het pu bliek best eens weten," legt mu seumdirecteur Pieter Klapwijk uit. „Wij willen wel eens verant woording afleggen over de wijze waarop wij gemeenschapsgeld besteden. Tegelijkertijd grijpen wij deze mogelijkheid aan om een indruk te geven van de hoe veelheid werk die nog wacht. Wij willen ook in de richting van de overheid laten zien wat er komt kijken bij 'cultuurbehoud', dat zo hoog in het vaandel staat. Deze tentoonstelling is een sig naal." Ontzuurd 'Schoongemaakt, retouches ver wijderd, beschadigingen bijge werkt, lijst hersteld'. Dat staat te lezen bij een der schilderijen. Verder zijn oude tekeningen op gebleekt en ontzuurd, houten beelden naar een atelier in Lim burg geweest, ja zelfs historische merklappen (1820) worden voor zichtig gewassen en op een zuur vrije bodem geplakt. Uit alle disciplines zijn restau rateurs opgetrommeld om de Roosendaalse collectie op te ka lefateren. Guus Berting is de man voor de schilderijen. „Tot voor kort bestond er geen oplei ding tot restaurateur. Tegen woordig zijn die opleidingen er wel, uitgesplitst in restaurateur van schilderijen, papier, textiel, meubels. Vroeger kon iedereen die iets wilde restaureren te recht bij het Centraal Laborato rium in Amsterdam. Daar kon je alle advies krijgen, maar je moest het restaureren zelf doen. Ze vertelden je daar alles wat je nodig had. Hun credo was: beter slecht gerepareerd dan wegge gooid. Een slechte reparatie kan altijd nog door een vakman on gedaan worden gemaakt." Ervaring Ook Guus Berting heeft geen op leiding gevolgd. „Ik ben wel tal- Schilderijenrestaurateur Guus Berting bij het door hem schoongemaakte schilderij 'De maaltijd met de heren Van Liere' in het Roosendaalse museum de Ghulden Roos. Foto de stem/dick de boer loze malen daar in dat laborato rium in Amsterdam geweest. Ik ben een man uit de praktijk, uit de kunsthandel. Toen ik eenmaal meer ervaring had, ging ik ook voor derden restaureren." Het is een bekend gegeven dat er vroeger onder kunsthandelaars een groot potentieel aan kennis bestond over de materiële toe stand van schilderijen, over de waarde en de authenticiteit. Kennis die kunsthistorici en mu seumdirecteuren vaak niet had den. „Dat is logisch te verklaren. Een museum kan makkelijk voor een miljoen het schip in gaan met een vervalsing, maar een handelaar kan zich dat niet per mitteren. Daarom moet hij alles over een kunstwerk zeker we ten." Tegenwoordig bestaat er een Vereniging van Restaurateurs, de Veres, dat is iets als het regis ter waarin accountants staan in geschreven, een soort Kema- keur. Een van de belangrijkste aspect van het restaureren van een schilderij is het schoonmaken, het optrekken van de grauw sluier. „Vroeger gebruikte men vernis dat ging nadonkeren. Dat vergeelde. Die gele sluier kun je verwijderen, met oplosmiddel. Voor iedere kleur en voor iedere verfsoort is er een ander oplos middel. Uiteindelijk breng ik dan een nieuwe vernislaag aan, die tegenwoordig niet meer ver kleurt." Spektakelstuk Een mooi voorbeeld in museum de Ghulden Roos in Roosendaal is het grote schilderij De maal tijd met de heren Van Liere uit de 17e eeuw. Dat is helemaal schoongemaakt en ziet er fon kelnieuw uit. Een tegenvoor beeld is het grote historiestuk De laatste tocht der Girondijnen van de Duitse schilder Carl von Piloty (midden 19e eeuw). Hier moet het reinigingswerk nog be ginnen. Restaurateur Guus Ber ting zal met de restauratie van dit spektakelstuk rond de guillo tine een begin maken tijdens de opening van de tentoonstelling op 14 november. Ethiek Restaureren is een vak om lang en diep over na te denken. Ber ting: „Mijn restauratie-ethiek is: niet retoucheren als het niet echt nodig is. Het schilderij moet zo veel mogelijk in zijn oorspronke lijke staat worden bewaard of teruggebracht. Het belangrijkste is dat een restauratie altijd re versibel moet zijn. Dat wil zeg gen: omkeerbaar, terug te draai en. Je moet nooit experimente ren. Als je dat nooit doet, kan het nooit fout gaan." „Een groot probleem voor alle restaurateurs is de lucht, de he mel. Bij retouches krijg je nooit die kleur terug. Daarom hebben sommige restaurateurs soms de halve lucht overgeschilderd. Ik haal liever die overschildering weg, zodat de reparatie zicht baar wordt. Ook al loop je dan de kans dat mensen zeggen: hij heeft het schilderij beschadigd. Ik schilder in het algemeen lie ver niet over, want ik heb een andere hand dan de schilder." De restauratie van de schilde rijen uit de collecties van de ge meente Roosendaal en van het museum de Ghulden Roos is on derdeel van een meerjarenplan. In dit plan komt later de restau ratie van de meubel- en van de textielcollectie van De Ghulden Roos aan de orde. Het gaat ove rigens om een relatief beschei den project: in totaal is er onge veer 100.000 gulden mee ge moeid. 'Project: Restauraties. Zorg voor het cultuurbezit.' Tentoonstelling in mu seum de Ghulden Roos, Molenstraat 2 Roosendaal. Geopend di tlm zo 14.00-17.00. Eerste Kerstdag en Nieuwjaarsdag gesloten. (15 nov. t/m 4 jan. 1998). Door Tom Smeets Op tafel ligt een artikel uit een lan delijk dagblad met als kop 'Zo werd Helmut Lotti in twee jaar miljo nair!' Hij lacht. „In België ben je nu eenmaal sneller miljonair. In Italië zou het nog sneller zijn gegaan." Lotti wekt geen moment de indruk on der het succes of de roem gebukt te gaan. „Het is gezellig. Het is leuk. Dit is wat ik altijd gehoopt heb, al was ik nog steeds liever beroemd geworden als wielrenner. Het is altijd mijn droom ge weest om in het middelpunt van de be langstelling te staan." Hij vindt niet dat de roem hem heeft veranderd. „Als ik een artiest tegenkom die ik vroeger heb zien spelen, dan ga ik daar naar toe. En dan ben ik heel blij dat ik zo'n mens kan ontmoeten. Dat vind ik een hele eer. Dan vergeet ik he lemaal dat ik zelf ook al zoveel platen heb verkocht." Kortom: hij loopt niet naast zijn schoenen. Hij blijkt die uit drukking te kennen. Lachend vraagt hij: „Ik heb me altijd afgevraagd hoe je dat moet doen. Als je je schoenen uit doet en je loopt er naast, moet je dan constant rondjes draaien?" De start van zijn muzikale carrière was wel problematisch, herinnert hij zich. „Als je de eerste keer wordt geconfron teerd met hysterici, dan weet je nog niet hoe je je moet gedragen. Dan begin je eigenaardig te doen. Maar dat komt om dat de wereld eigenaardig op jou rea- r Helmut Lotti: Volgend jaar komt er geen Classic-cd. Het is mooi geweest. foto theo van zwam geert. Niemand is er aan gewend dat als je ergens binnenkomt iedereen naar je kijkt. Ik had zoiets van 'moet ik nu naar de grond kijken of moet ik naar ieder een zwaaien zoals Jean-Marie Pfaff?'" Hij komt nu 'gewoon' binnen. „Als ze het niet leuk vinden, is dat toch niet mijn probleem", zegt hij vragend. „Het eerste jaar van de negen die ik nu bezig ben, was veel moeilijker dan de laatste twee jaar. De stap van niks naar succes is veel moeilijker dan de stap van een beetje succes naar veel succes. Zodra het succes er is, al is het nog zo weinig, dan weet je hoe je daarmee moet om gaan." Grappig Voorlopig is het einde van Heimuts car rière nog niet in zicht. „In de Verenigde Staten komt in december een cd van mij uit, de tweede die ik heb gemaakt. In Duitsland begint het nu ook. Meteen met de derde cd, omdat ze die het beste vinden. In Zuid-Afrika heb ik met de eerste cd platina gehaald, de tweede is dat bijna. In Canada is in juni mijn eer ste cd uitgekomen en heb ik nu al bijna platina. Ik loop daar op straat en de mensen herkennen me. Dat is grappig. Ik sta bij de douane om naar het vlieg tuig te gaan, zegt die man See you again, mister Lotti." Heel frappant is zijn succes in Wallonië, het Franstalige deel van België. Trots zegt hij: „Ik ben zo ongeveer de enige Vlaming die het echt helemaal maakt in Wallonië. Na mijn eerste optreden in Charleroi stond in een krant de kop Le Roi Lion. Dus De Leeuwenkoning, doe lend op De Vlaamse Leeuw. Dat was fantastisch. Dat geeft je echt nog het gevoel dat België toch één land is." Helmut werd in Charleroi met een staande ovatie beloond. „De Walen zijn warmer dan de Vlamingen", zegt hij. „Ik doe ook mijn best om in het Frans te spreken. Ik kan het niet goed, maar ik doe het wel. Ik vind de mensen daar heel lief. Heel anders dan in Vlaande ren. Als ik de zaal in ga komen ze echt rond mijn hals gevlogen. Onder de pau ze moet ik altijd lippenstift van mijn gezicht vegen." Rustig Hoe is dat in Nederland? „In Nederland zijn ze te beschaafd. Het publiek is bij na killig beschaafd. De reacties zijn er altijd heel rustig. Dat vind ik eigenlijk jammer. Hier heerst de mentaliteit van München (dpa) - De Duitse acteur Götz George, bekend commissaris Schimanksi in de gelijknamige tv-serie, eist» een miljoen mark schadevergoeding en smartengeld v® landgenoot die hem vorige zomer met zijn motorboot heeft j gevaren toen hij aan het duiken was. Het ongeluk gebeurde voor de kust van Sardinië. Het proces diende gisteren voor de recht bank in München. De acteur was zelf niet aanwezig. Door de aanvaring raakte de 58- jarige George zwaargewond aan zijn linkerbeen, waardoor hij ge ruime tijd in een ziekenhuis moest verblijven. Door het onge luk moesten de opnamen voor een nieuwe reeks Schimanski- 1 wotj °pnaj 3 af7fln» afleveringen uitgesteld Bovendien moest hij voor twee andere films afe,. Zondag werd op de Duitset,] isie voor het eerst in lai» weer een Schimanski uita den. De bestuurder van d,, torboot zegt dat hij niet de ei is die schuld heeft aan de aar; ring. Hij vindt dat de acteur', waarschuwingsballon had ten gebruiken. Antwerpen - De Vlaamse Ope ra. Opera 'Billy Budd' van Benjamin Britten. Door Sym fonisch Orkest en mannenkoor van de Vlaamse Opera, Mi chael Kraus (Billy Budd), Ro bin Leggate (Edward Fairfax Vere), Frode Olsen (John Clag- gart). Muzikale leiding: Elgar Howarth. Regie: Willy Decker. Gehoord en gezien op zondag 9 november. Nog te zien op 11, 13, 15, 18 (Antwerpen), 26, 28, 30 november en 2 december (Gent). NEDERLAND 1 [705 GettïiePicture(herh) 7 79 Ontbijt-TV met om 7.30, 8.00 en 30 uur Journaal en 7.43, 8.15 en 8.45 uur Sportjournaal 900 Journaal 908 De ochtenden m 97 Voor elkaar! (herh) 0 47 Dokument: In vuur en vlam (herh) 128 Jos op 1 (herh) 219 pp: Uitzending CD 511 The House of Eliott, serie (herh) 05 Jos op 1, middagmagazine 1702 Alles kits, kindermagazine met Nudnik; 17.28 Ship to shore; 17.51 Alles kits kwis Growing Pains, comedy 835 Get the Picture 9 04 De rijdende rechter 950 pp; Uitzending D66 000 Journaal 0.26 Netwerk, actualiteitenrubriek 0 59 Weeroverzicht [106 Coverstory, serie (herh) 12 01 Vinger aan de pols, serie over het krijgen van een kind 2.42 Compilatie begane grond: por tretten over mensen die zich zorgen maken over de snelle en onomkeer bare veranderingen (herh) 1325 The Untouchables, misdaadserie (herh, tot 00.11) Door Jeanette Vergouwen Na afloop van de première van de 'mannenopera' Billy Budd van Britten werd ik be stormd met een waaier van gevoelens. Het geheel liet een diepe indruk na, zoals je die maar zelden ondergaat. Een uitvoering waar niets op aan te merken valt, alles op ge bied van muziek, spel en re gie klopt. Gewoon een opera uitvoering van superniveau. De instrumentatie is zó knap. Britten weet heel subtiel gevoe lens op te roepen. De kopers on dersteunen de hartstocht en haat van Claggart, de violen laten een golvende melodie horen die de zee suggereert en de houtblazers geven de verschillende stemmin gen van de personages prachtig weer. Het orkest wordt door een inspi rerende Elgar Howarth geleid en roept een echte Engelse sfeer op. Krachtig en suggestief wordt datgene wat zich op de scène af speelt onderlijnd, de dramati sche spanning is gewoon voel baar. Het evenwicht tussen het mono tone van de zee en de hoog op laaiende gevoelens in de beslo ten wereld van mannen op een schip wordt nooit verstoord. Deze opera biedt instrumentaal veel, heel veel en daar komen dan in deze uitvoering ook nog 0.00 19.30 10.00 0.30 1.15 .30 12.00 12.15 3.00 3.05 zicha eens fenomenaal goede invti gen van vocalisten bij. E dat geweldig acteert en 11 te gedrevenheid zingt en listencast die men alleen met perlatieven kan beschrijven. De drie belangrijkste rollen deze van Billy Budd, JohnClt gart en kapitein Vere. Het m overtuigend is Robin die sterk aan het timbre knappe techniek van PeterPs doet denken. Hij weet zowel in spel at zang de verscheurdheid vanïi gestalte te geven. Clagg zwarte duivel die aan ten onder gaat. Niet de klap de stotterende (heel engelatll^^ tige) Billy brengt hem in deh maar zijn gecompliceerde f soonlijkheid. Michael Kraai een overtuigende Billy Budd, man die alleen maar goe naïef is. Dit komt goed uit in de waarin hij het leven vaan zegt op onderworpen en kal lijke wijze. De kleine rollenl ficieren, Donald, Dansket Nieuweling) krijgen muzikaal theatraal een goede invulling. Het decor is sober maar suggestief. Wit en zwart dominerende kleuren wordt op handige wijze gek gemaakt van schuine lijnenfi lende vloer, schuine scheepstt wen, ongelijke wanden) die onstabiliteit van een schip gereren. Bovendien wordt elke meraadschap, hartstocht, aif twijfel en wroeging) door uitgekiende belichting groot. De regie laat niets te 11 1 sen over. Elke beweging lijkta tuurlijk en als toeschouwen 23g derga je deze opera als echtt taal muziektheater. Een uitvoering die met gouden I: ters in de annalen van NEDERLAND 2 Geef mij maar een boek (tot 09.20) Zig Zag: Kijk op het tropisch re genwoud (tot 09.50) Europa 2000: Leipzig (tot 10.20) De pakjeman (tot 10.50) ledereen kan schaken Franse literatuur: Albert Camus Agrarisch journaal (herh, om 12.45) Boeren (herh) Journaal NL-tv: De huisarts Gewoontes rond de geboorte (herh) Ingang Oost (herh) Clips Het vragenuurtje in de Tweede Kamer Spreekuur Journaal Coco Jappe, animatieserie Fünf Freunde, jeugdserie Wild Horizons 2 - Great Bird, Big Business, documentaire-serie overv struisvogels 2Vandaag, actualiteiten met om 17.30 en 18.00 Journaal; 18.43 Sportjournaal en vanaf 18.51 Hoofdpunten uit het nieuws ge volgd door het weer Jong, jongerenmagazine: Ik ging kapot aan XTC Natural World '97 - The Restless Year, documentaireserie over de seizoenswisselingen in Engeland Het ziekenhuis, medische serie waarin het accent ligt op 'de mens achter diens ziekte' Man/Vrouw. Thema: Nog steeds niet in verwachting? De kinderen van Palmasola, re portage over de gevangenis in San ta Cruz, Bolivia Wereld van verschil, serie over de Bergrede BV2, businessmagazine 9.00 9.30 10.20 10.50 'als mijn buurman niks zegt, dan zeg ik ook niks, want ik wil mij vooral niet be lachelijk maken'. Een soort van heel vervelend snobisme." Op de vraag de drie delen van Helmut Lotti goes classic te typeren, zegt hij: „Één was de cowboy-cd. Die hebben we in twee maanden klaargestoomd. Toen waren we nog cowboys. Twee was heel goed en minutieus voorbereid. Daar was heel goed over nagedacht. Drie is de louter ongecompliceerde en goed be dachte cd. Ik denk dat de derde het per fecte evenwicht is tussen de eerste en de tweede. De derde heeft het voor mij al lemaal: perfect repertoire, persoonlijke arrangementen, nog net klassiek, maar af en toe bijna musical. Dit is echt mijn eigen smaak. Hij is het beste gezongen van de drie en technisch klinkt hij als een bel." Met deze derde cd komt overigens een einde aan zijn klassieke avontuur. Hel mut: „Volgend jaar komt er geen Clas sic-cd. Het is mooi geweest. Wat het wel wordt mag ik nog niet vertellen. We hebben nog allerlei mogelijkheden: een Disney-cd, een musical-cd, hele mooie nummers uit films, een crooner-cd, een kerst-cd. Wat ik zelf heel graag zou wil len is een cd met rockversies van klas sieke nummers. Sommige nummers van Puccini, daar kun je zo hardrock van maken." Helmut Lotti goes classic III: Eindhoven 12 no vember, Den Bosch 8 juni. Met Classic II is hij op 8 en 9 mei in Roosendaal. BELGIË FRANS 1 se Opera geschreven magi|2i50 Njeuws Téléchat m den. Gewoon subliem. ;oej| de yicb^ documentaire over regering 'étain tijdens de Tweede Wereldoorlog -M-k l5'35 lei bla bla, kindermagazine 16.40 Les Pl»lY fl _4X|1 4~K|1 |«E -«r 1^] outes du paradis, serie 17.25 The Streets of M- M. ±JV lil l "vl an Francisco, misdaadserie 18.30 Régions i oir 18.50 Cartes sur table 19.10 Le quoti- pzine 22.20 TéLéCiNéMa, magazine over Parijs (afp/anp) - De Prix Goncourt, de meest prestigieuze pi ven film 23.15 Courants d'art 23.55 Laat- voor literatuur in Frankrijk, is gisteren toegekend aan Pati te nieuws Rambaud voor zijn roman La Bataille. De schrijver Pas Bruckner krijgt de Prix Renaudot voor zijn boek Les Voleum BELGIË FRANS 2 Beauté (De dieven van schoonheid). De 51-jarige Rambaud heeft al circa dertig boeken op zijn naam staan, zowel romans als satires. Voor La Bataille ontving hij eer der de Grote Prijs van de Acadé mie Frangaise. Conform de traditie maakten de tien juryleden van de Prix Gon court haar besluit bekend in het Parijse restaurant Drouant. De prijs, die in 1903 is ingesteld, be draagt nog geen twintig gulden, maar de winnaar is verzekerd van hoge boekverkopen. i,Hmtr«!6,55 Ici b'a bla. kindermagazine 17.50 De 48-jarige romanschnj %hat |d b|a b|a 1g R filosoof Bruckner is de W® |9,15 GourmandiseSi cu|jnair azjne van de Prix Renaudot, die al ,9,30 Njeuws op dezelfde dag als de flwj 0.45 Chroniques de l'Amazonie sauvage, wordt uitgereikt. Met locumentaire-serie 21.35 Alice, cultureel catie La tentation de lnagazine 22 00 Laatste nieuws 223Q h (De verleiding van de mg „cident IL serie 2J10 Cate N won hi] m 1995 de Prix M» 32Sj voor essays. Bruckner is vooral bekend zijn roman Lune de Fiel, de Pools-Amerikaanse JSJB.03 Flying Doctors, serie 09.45 Tele-Gym Roman Polanski is vermnm Iiq.00 Tanessrha,mf- Bitter Moon. Plusminus-News 14.00 Tagesschai 1 i E4'0' WunschBox, amusement 15.00 Ta- Hgesschau 10.03 Gesundheitsmaga- ln ^ax's 10.45 Info Verbraucher 11.00 Ta- lesschau 11.04 Lass Dich überraschen, amu- ement 12.45 Umschau 12.55 Presseschau ■00 Tagesschau 13.05 Mittagsmagazin «5 Plusminus-News 14.00 Tagesschau WunschBox, amusement 15 lesschau 15.15 Abenteuer Wildnis, serie na- «ocumentaires .16.00 Fliege, talkshow Den Haag/Wassenaar (anp) - Prins Willem-Alexander op« naga2ine9 17^"êJbotenrüebe!8lerie woensdag 3 december in Den Haag de tentoonstellingen V0 18.25 Marienhof, serie 18.55 Einsatz Ham- lijk Verzameld en Vorstelijk Vertoon in respectievelijk het D>urg sod, serie 20 qq jagesschau 20.15 Lie- ritshuis en het Haags Historisch Museum. De tentoonstelt! '"9 Kreuzberg, serie 21.05 Pleiten, Pech worden georganiseerd omdat stadhouder Frederik Hend®1* annen, amusement 21.35 Plusminus, iwh ma9azine 22-05 Sketche mit oolectie»" JTnn'c, S Scbnipsi 22.30 Tagesthemen een representatieve selecti 13.00 Boulevard Bio, talkshow 24.00 Nur- schilderijenverzamelingi es comedy 00.25 Nachtmagazin 00.45 Un hoofdzakelijk bestond m apnee de Caroline Chérie, speelfilm van eigentijdse Noord- en Nederlandse kunstenaars DUITSLAND 5 Rembrandt en Rubens. Vors» jLAND 2. jaar geleden op 63-jarige leeftijd overleed. Het Mauritshuis toont vijftig van de mooiste schilderijen uit de verzameling van de stadhouder en zijn echtgenote Amalia van Solms (1602-1675). Het Haags Historisch Museum besteedt aan dacht aan de verschillende facet ten van het hofleven van toen. Prins Frederik Hendrik, zoon van Willem van Oranje en diens vier de echtgenote Louise de Coligny, bracht tijdens zijn stadhouder schap (1625-1647) met zijn echt genote in Den Haag een echte hofcultuur tot stand. Het Mauritshuis toont in Vorste lijk Verzameld, De kunstcollectie van Frederik Hendrik en Amalia, is van 13 novemberGrosse Fréiheit,' serie tent° hetk» g1l™ner?,comedy23.55 Heute januari nog een over de geschiedenis van van Oranje: over prins (1797-1881). DUITSLAND 1 Aan1 het MJ3.45 Sport Extra/Tennis: ATP-Masters te denk, Hendrik en Am aim annover 17.45 Leute heute manaHno H.,gsHi,,.™»55!" mit Herz-serie 20.15 Naturzeit, serie taires 21.00 Frontal, fazine 21.45 Heute 22.15 37' met d, Europese «ggagii.3 In huize De Paauw in W .««ek manage n üc re- serie 'acht oniA c 'c,:'v-umeuy"-"neute ersteHan P Extra/Tennis: ATP-Mas- te Hannover 00.25 Francesco, speelfilm

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 28