.313 DE STEM Nederland krijgt beter liedje voor songfestival ir»»"»»»* Rotterdam even wereldstad tijdens MTV Music Awards 1997 'Nationale finale moet lijken op beroemde San Remo-festival in Italië' naar, 63 ir ke, lieve en spoil UW, 55-65 jr 'atie mee te b'e£ el o.nr. ggï 9, code 227, 22/11. Br.o.nr. sfi! de na?|^kwS r aan Welke m0o il er door een ma kacheltje van gehouden Worden in eikaars armen Hen. Bellen onr* 009049 code Af» ■m. t/m 22-11. Bro 1964Dr'°' 40 MANNËNÖVÈR R9WmrZiinvZed^ _.m-' z'k.m. j.nj jr. Binnenk. bel dan -. Bel o.nr. s omn. 9, code 226, 1 - n/ 85 22/11- Br.o.1?' taand© vrouw DANSPARTNER om nsles te gaan, liefst alkenswaard. Bellen S 0900-900904S 108 1,- t/m 22-11 BU-2035 jr. Bi-man Tie/g •k.m. MAN tot 40 ir eg. kontakt. Trefw.i I., discr., ruig mag verplichting, klikt het eer. Bellen o.nr. g 009049 code 107 •m. t/m 22-11. Bro -2036. en heb ik, JIJ het dan kunnen we mis- samen verder, dame acht op bericht van man/heer. Bellen o 0900-9009049 code 1,- p.m. t/m 22-11 r. BU-2037. jongeman van 33 jr, Eindh., houd van stijl- n. Omdat mijn part- eeft moeten stoppen ik 'n nwe DANS- NER voor cursus zil- n brons, bel o.n a 9009049 code 104 p.m. t/m 22-11. Br.o -2040 ieve charmante gezel- *an 42 jr, z.s.k.m. lieve "ante VROUW, klnde elkom. Trefw.: reizen nvriend, natuur, gezel t en thuis. Bel o.nr a -90Ö9049 code 23! p.m. t/m 22/11 of br.o. -2045. e vrouw (51) gehuwd, f en veelzijdig, zkt net- "trouwb. VRIENDIN (nt d/niet lesb.) omg ./D.Bosch/Vechel. Br BU-1987. 42, energiek, zelfst. sport., humor, normen, den, serieus, n.roker, charmante, vlotte, w. verantw. lieve UW om samen iets op uwen. Br.o. BU-2024. dame repr. lief pit- .60m sl. z.k.m. gevoel! nt. heer stijlv. 50-55 1.80m. HBO-niv. voor rel. doel: huwel. m.r. v. acht gezelligh., dansen n. Bellen o.nr. S 0900- 046 code 100 1,-p/m 43 JR.,li-handic.,zkli 0-40jr,om samen ,vak,muz.luist.kind.g v. met foto br.o.nr. 48 bur v.d.bl. ~ut/Breda mijn g s liefdevol romant. Ik: 58, 1,80mtr. 72kg rustig huisel. voor og.lat. rel.br.m.foto+tel. .e.r. S/758 v.d.bl. geman 23jr. beetje ver- n is op zoek naar eert ISJE van dezelfde leef- niet groter als 1,75m, dern ingesteld omgeving da met foto, altijd ant- ord. Br.o.nr. S/759 NNENDE dame ocht! Ondernemer, aan- kelijk, humorvol, warm, nt, niet alledaags, 46i 7, slank, donker haar. d verzorgd, niet rokerto kt aantrekkelijke, ruim- kende vrouw hbo/AC. r gepassioneerde tie. Br.o.nr. S/760 leuke man 35j. z.k.m e vr. Leeft, maakt mei als je maar lief bent, or veel plezier en lo fst reactie met tel.nr. Tol uw. Br.o.nr. S/2976 llo dames ik ben een k uitziende, jongsachtig ende blonde MAN, 49 jr- dernemer, houd van un an, joggen en gezel»! lis. Ben op zoek naar eer uw tot 45 jr., liefst type slank, blond of exotisch- .0168-464019- iduwe 70+ zou graag f ntakt komen m. °e haafde HEER, n.rokend ng. Breda. Br.o.nr. S/7b_ ischaafde donkere j.rnarJ jr. zkt. contact m ^schaafde vrouw. Br. m to o. nr. 4800. anke lieve vrouw 35 jr 69m met een kind zoe* rieuze man tot 45 Jr-^ r endschap of relatie, rn jen bartype. Bellen on 0900-9009046 code L-p.min. ben op zoek naarJ°p aar ik kan je niet vinden =n je een vrouw met dan 1.70m, niet jonge in 40, schrijf mij dan a. hriefie o.nr.S4441_wdJ+ (40), levenslustig' ouwelijk, sensitief, ted )de121,/ 1,-P-min' Hanson-broertjes doen huiswerk tijdens toernee ZIE RAGAZZI OP ACHTERPAGINA - D5 Gids 11111 ZATERDAG 8 NOVEMBER 1997 De immens populaire Engelse popgroep Spice Girls met hun MTV-prijs voor beste groep. U2-leadzanger Bono tijdens zijn optreden in Rotterdam. U2 foto's reuters kreeg de prijs voor de beste live groep. This is Rotterdam, this is where the glamour is! gilt MTV v-jay Simone Angel het wachtende publiek in de Rotterdamse Ahoy toe. Nog drie kwartier tot de start van De Show en de tribune waar de glamour moet zitten, is nog akelig leeg. Buiten schrijdt de jet-set, muzikaal begeleid door gillende meisjeskoren, over de rode loper en binnen wachten zesduizend uitverkorenen op een avond vol glitter en plastic. Door Masja Burgman en Colette Phlippeau Het vierde Europese muziekgala van de populaire muziekzender MTV vond niet zonder reden plaats in Rotterdam. Tien jaar geleden ging MTV in Nederland de lucht in en deze verjaardag werd donderdagavond groots gevierd. Rotterdam won de lob by om het gala in de stad te krij gen en kreeg daarmee een eer volle plaats in het rijtje Berlijn, Parijs en Londen. De Maasstad timmert behoorlijk aan de weg op het gebied van kunst en cultuur in hun streven om in 2001 culturele hoofdstad van Europa te worden. Met een dergelijke internationale televi sieshow 'in huis' wist Rotterdam in ieder geval even de ogen van Glamour in Holland miljoenen Europese kijkers op zich gericht. Dat niets aan het toeval wordt overgelaten, blijkt uit de organi satie van de show. Het glamor ous uitgedoste 'gewone' publiek wordt voor aanvang van de uit zending om de tien minuten even opgewarmd met wat peptalk. „Wees vooral heel enthousiast, schreeuwt de v-jay vanaf het van een prachtig decor voorziene po dium, zeker als de camera's op je gericht zijn. En o ja, laten we even de wave oefenen, we zijn immers in Holland." De wave komt niet echt uit de vèrfwant daar komt het publiek ook helemaal niet voor. Sterren willen ze zien, Grote Sterren. En die zijn er. Spice Girls, Backs treet Boys, U2, Jon Bon Jovi, Blackstreet, Aerosmith, Jovan- otti, Hanson, The Prodigy, Den nis Hopper, Alicia Silverstone, Gena Lee Nolin en vele andere grootheden nemen onder bege leiding van bodyguards en MTV- medewerkers plaats op de VIP- tribune of achter de schermen. Spontaniteit Het uur U is daar. Presentator Ronan Keating van de populaire boyband Boyzone kondigt de start van de uitzending aan. In een razend tempo volgen de acts en sterren elkaar in twee uur tijd op. Het geheel is strak georgani seerd en wat de televisiekijkers niet zien, maar het aanwezige publiek wel, is dat voor sponta niteit geen enkele ruimte is. Grappen en leuke one-liners van gastpresentatoren, onder wie ook de Nederlandse soap-ster en MTV v-jay Katja Schuurman, zijn letterlijk af te lezen van de autoque. Sterren die een prijs gaan ontvangen, worden enkele minuten van tevoren op de VIP- tribune geplaatst waarna hun plaats weer opgevuld wordt door 'gewone' VIP's. De Echte Sterren verdwijnen achter de schermen en laten hun gezicht na een inge studeerd dankwoord niet meer zien. In de tijd dat ze wel op de tribune zitten, schreeuwen de fans, die inmiddels ontdekt heb ben waar hun helden zitten, om het hardst om de aandacht van de idolen. Maar die voelen er niks voor hun 'avondje Holland' als een soort attractie in de die rentuin door te brengen. Dat ook de sterren te verstaan hebben gekregen om voor de ca mera's vooral heel enthousiast te doen, blijkt uit het optreden van de immens populaire Spice Girls. Na een, verdacht veel op play back lijkende versie van hun nieuwe single Spice up your lifenemen de vijf dames ver veeld plaats op de VIP-tribune. Ze staren gedachteloos voor zich uit en zetten af en toe een hand tekening op een toegeworpen notitieblokje. Op het moment dat bekend wordt dat zij de prijs voor Best Group in ontvangst mogen nemen - en dus de alle ca mera's op zich gericht weten - verandert hun gezichtsuitdruk king als een blad aan een boom en geven de dames een sterk staaltje acteerwerk weg. Oh, what a suprise! Dat hadden we nooit verwacht! Enthousiast Als er een prijs bestond voor de spontaanste en nog van iedere vorm van arrogantie gespaarde artiest, dan ging die zeker naar de broertjes Hanson. Zij bleven tijdens de hele show geboeid toe kijken op hun plaats en spron gen zo nu en dan enthousiast op voor collega-artiesten die in de prijzen waren gevallen. Voor hun was de show gewoon een leuk avondje uit. Logisch als je bedenkt dat het jongste broertje Hanson met zijn twaalf lentes ei genlijk in de doelgroep van pop fan valt. Tussen alle show en flinterdunne glamour is er ook ruimte voor een serieus moment. Naast awards voor beste groep (Spice Girls), beste live-act (U2), beste dance act (The Prodigy), beste R&B (Blackstreet), beste video (wederom The Prodigy), beste zangeres (Janet Jackson), beste zanger (Jon Bon Jovi), beste rockband (Oasis), beste song (Hanson), beste rap (Will Smith) en beste doorbraak (wederom Hanson) wordt ook de Free Your Mind Award uitgereikt. Deze prijs geeft MTV jaarlijks aan een maatschappelijk project. Een op krukken lopend slachtoffer van een landmijn ontving uit handen van Dennis Hopper de Free You Mind Award voor het anti-land mijnen project. Dat de naam van prinses Diana in het voorwoord werd genoemd, mag geen verras sing heten. Na afloop van de show is het dringen in de smalle toegang naar de Maashal, waar de officiële After Party wordt gehouden. Velen proberen zon der uitnodiging binnen te ko men, maar de security is onver murwbaar. Hiermee wordt de schijn gewekt dat deze party vergeven is van de grote namen, wat in werkelijkheid nogal te genvalt. Een enkele buitenland se popster, waaronder Skunk Anansie en Jovanotti, laat het gezicht zien, maar verder bevin den zich onder de feestvierders alleen maar sponsors, Neder landse soap-sterren en andere genodigden. De echte sterren liggen waarschijnlijk allang op hun bed, moe van alle promo-ac tiviteiten, of hebben hun eigen feestje op een streng bewaakte hotelkamer. De echte fans willen tegen beter weten in van geen ophouden weten. Buiten het Ahoy-complex staan tot diep in de nacht groupies in de stromen de regen te bedelen om After Party-tickets van de huiswaarts kerende gasten. Anderen bezoeken de iets een voudiger toegankelijke Cream Party in het Maastheater aan de andere kant van de Erasmus- brug. De geruchten gaan dat me- ga-ster Bono, zanger van U2, la ter op de avond een bezoek zal brengen aan dit mellow-teest. „Hij houdt van Rotterdam, dit wil hij niet missen," weet een vaste bezoeker van de danstent te vertellen. Een student uit Zevenbergen komt uitgelaten de zaal binnen gelopen. Hij is net met een groep kroegmaten naar de uitreiking van de Music Awards geweest. „Het was echt gaaf." Hij hoopt hier de Spice Girls tegen het lijf te lopen. „Ik vind ze niet echt goed, maar ze zien er gewoon mooi uit." Hij is echter één van de weinigen die serieus hoopt op een glimp van de MTV-sterren. Carl, inwo ner van Rotterdam en trouwe bezoeker van het Maastheater, interesseert de sterren 'geen hol'. „Ik vind het gezellig omdat ik hiér veel mensen ken. Het is nu wel anders dan normaal, ieder een doet zijn best er goed uit te zien". De dansvloer is gevuld met voor zichtig dansende mensen. Angst vallig in de gaten houdend of hun kleding en make up nog op hun plaats zitten, wachten ze op wat komen gaat. Ondertussen is Regilio Tuur gearriveerd vanuit de Ahoy, waar hij de uitreiking heeft bijgewoond. Vooral vrou welijke bekenden komen op hem af. De Rotterdamse bokser be groet ze gretig met een paar dik ke pakkerds. „De uitreiking was erg leuk en goed voor de stad. Ik heb vooral veel fun gemaakt, wat vrienden gesproken die ik al lang niet meer had gezien, zoals Blackstreet en Genuwine." Deze bekende Nederlander blijft ech ter ook niet lang, hij kondigt aan binnen een half uur te vertrek ken. Gezopen De eigenaar van het Maasthea ter, Ger Koedam, is, ondanks de afwezigheid van de grote ster ren, tevreden. „Je geeft zo'n feest natuurlijk voor de bekende gezichten in je zaak. Maar er lo pen veel mooie mensen rond en er wordt behoorlijk gezopen." Een groep deejays uit Liverpool, Cream genaamd, heeft Koeman benaderd voor het feest. „Zij hebben contacten met U2 en an dere Engelse bands, dus zij dachten dat er bekenden op hen af zouden komen," legt de eige naar de titel van 'zijn' feestje uit. Ondertussen loopt de danstent langzaam leeg. Het feest loopt op zijn einde en niet één mega-ster heeft zijn gezicht laten zien. Want Rotterdam mag dan even van de glamour geproefd heb ben, maar wel vanachter drang hekken. Bij Franklin en Maxime v P^n jaren veel kritiek op de iel het mee maar verder is er de afgelo- organisatie van het songfestival. foto anp Het dodelijk gebrek aan Nederlands succes op het Eurovisie Songfestival heeft in zoverre geholpen dat er komend jaar een serieuze poging wordt ondernomen om de kwaliteit van het liedje te verbeteren. Door Céline Rutten Het was na het laatste Eurovisie Song festival in Dublin dat de dirigent van het Metropole-orkest in de treurige sfeer van verlies nogal pissig de gang van zaken rond de nationale finale aankaartte. „Nederland heeft een slecht systeem om een goed liedje te kiezen. Het ene jaar gaat het zus, het andere jaar zo. Maar succes hebben we nooit." En: Niemand heeft nog tijd is geschreven door een amateur die nog nooit gescoord heeft." Tv-commentator Willem van Beusekom toen: „Producers bewaren hun topnum- mers om ze rechtstreeks op cd te zetten. Ze schrijven een liedje voor Marco Bor- sato of een andere topartiest en willen him nek niet uitsteken voor het festival. Dat zou anders moeten." Komend jaar gaat het anders en wordt de methode gevolgd die ook platenmaat schappijen toepassen. En zonder dat er nog één artiest vaststaat, zonder dat er überhaupt een liedje is geschreven, is Van Beusekom ongekend optimistisch over de kwaliteit van het komend festi val: „Na de nationale finale op 8 maart storten de Nederlandse radiozenders zich niet alleen op het winnende maar ook op alle concurrerende nummers uit de nationale finale. En op de schouders van die muziek moet dan het winnende liedje triomferen dat op de finale in Bir mingham een serieuze kandidaat is voor een opvallende plaats." Want: „In de nationale finale gaat het niet om winnaars of verliezers. Tenmin ste vijf van de liedjes zijn gegarandeerd van topkwaliteit, geschreven door men sen die de afgelopen jaren de toptien van Nederland gezicht hebben gegeven en el kaar niet echt kunnen beconcurreren omdat ze alle vijf liedjes produceren die totaal verschillend van karakter zijn. Ze leveren een compleet pakket aan: liedje, muziek plus de artiest die in hun ogen de optimale vertegenwoordiger is." De vijf producers die meewerken schrij ven voor mensen als Marco Borsato, Ruth Jacott, Toal Touch, Gordon en René Froger. „De nationale finale moet volgend jaar vergelijkbaar zijn met het beroemde San Remo-festival in Italië." Of deze formule inderdaad van goud zal blijken, staat voorlopig nog in de sterren geschreven. Feit is wel dat dit ongeveer dezelfde procedure is die in Ierland en Zweden aanwijsbaar tot successen heeft geleid. Duidelijk is ook dat platenmaat schappijen direct bij het Eurovisie Song festival betrokken zijn en dat artiesten die de Nederlandse toptien maken, niet met het excuus kunnen komen dat ze niet mee willen doen omdat de kwaliteit van de liedjes tevoren niet te voorspellen is. Van Beusekom: „Na het drama van Wil- leke Alberti in 1994 stroomde uit alle hoeken en gaten de kritiek. Die ebde iet wat weg toen vorig jaar Franklin en Maxime in Oslo redelijk succes hadden. Maar als dan opnieuw een debacle volgt, komt die kritiek weer terug, maar nog veel heviger. Radio, televisie, kranten, maar ook platenmaatschappijen: ieder een wist 'wel iets te roepen. We hebben die kritiek in kaart proberen te brengen door te praten met mensen uit de mu ziekuitgeverijen, journalisten en fans. Dat leverde een waaier op van meningen: de een ging in op de manier waarop de jury wordt gevormd, de ander op de pun tentelling. Maar wat ons vooral belang rijk leek, was de discussie waarom ieder een die zich bij dat festival betrokken voelt niet is aan te spreken op de kwali teit van de liedjes. En daarnaast: hoe kun je een garantie inbouwen dat zowel op artistiek als op commercieel niveau ge garandeerd genoeg kwaliteit is inge bouwd. Dan kom je uit bij de manier waarop een platenmaatschappij werkt. Die manier volgen wij nu." En terwijl in de Nederlandse geschiede nis van het Eurovisie Songfestival op ba sis van het democratische gedachten- goed iedereen vrijblijvend een liedje in kon sturen waar dan een artiest moest worden bijgezocht, of omgekeerd aan een vaststaande artiest nog een liedje ge plakt moest worden, blijven de vijf gese lecteerde producenten nu voor hun com plete pakket verantwoordelijk. Van Beu sekom: „Hiermee heb je de lat zo hoog gelegd, dat de kwaliteit van de totale na tionale finale is gegarandeerd. Ik denk ook dat er een soort vliegwiel-eflect gaat ontstaan: om het open karakter van het festival te behouden, is er naast die vijf gegarandeerde finaleplaatsen nog ruim te voor twee of drie vrije inzendingen. Dus producers die gaan meedingen krij gen zoiets van 'Jongens, die en die doen mee. Dus dan zal ik zorgen dat ik daar tegenop kan'." Voor de ware fan wordt het op 8 maart in ieder geval leuker. Uit een kijk-en luisteronderzoek van de NOS is gebleken dat het pubiek een na tionale finale waarin verschillende ar tiesten en meerdere liedjes met elkaar om de eerste plaats strijden het aller leukste vindt. Volgens diezelfde ware fan hoort daar ook het Metropole Orkest bij en ook daar wordt voor gezorgd.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 55