.313
DE STEM
Nederland krijgt beter liedje voor songfestival
ir»»"»»»*
Rotterdam even wereldstad tijdens MTV Music Awards 1997
'Nationale finale moet lijken op beroemde San Remo-festival in Italië'
naar, 63 ir
ke, lieve en spoil
UW, 55-65 jr
'atie mee te b'e£
el o.nr. ggï
9, code 227,
22/11. Br.o.nr. sfi!
de na?|^kwS
r aan Welke m0o
il er door een ma
kacheltje van
gehouden Worden
in eikaars armen
Hen. Bellen onr*
009049 code Af»
■m. t/m 22-11. Bro
1964Dr'°'
40 MANNËNÖVÈR
R9WmrZiinvZed^
_.m-' z'k.m. j.nj
jr. Binnenk. bel dan
-. Bel o.nr. s omn.
9, code 226, 1 - n/
85 22/11- Br.o.1?'
taand© vrouw
DANSPARTNER om
nsles te gaan, liefst
alkenswaard. Bellen
S 0900-900904S
108 1,- t/m 22-11
BU-2035
jr. Bi-man Tie/g
•k.m. MAN tot 40 ir
eg. kontakt. Trefw.i
I., discr., ruig mag
verplichting, klikt het
eer. Bellen o.nr. g
009049 code 107
•m. t/m 22-11. Bro
-2036.
en heb ik, JIJ het
dan kunnen we mis-
samen verder, dame
acht op bericht van
man/heer. Bellen o
0900-9009049 code
1,- p.m. t/m 22-11
r. BU-2037.
jongeman van 33 jr,
Eindh., houd van stijl-
n. Omdat mijn part-
eeft moeten stoppen
ik 'n nwe DANS-
NER voor cursus zil-
n brons, bel o.n a
9009049 code 104
p.m. t/m 22-11. Br.o
-2040
ieve charmante gezel-
*an 42 jr, z.s.k.m. lieve
"ante VROUW, klnde
elkom. Trefw.: reizen
nvriend, natuur, gezel
t en thuis. Bel o.nr a
-90Ö9049 code 23!
p.m. t/m 22/11 of br.o.
-2045.
e vrouw (51) gehuwd,
f en veelzijdig, zkt net-
"trouwb. VRIENDIN (nt
d/niet lesb.) omg
./D.Bosch/Vechel. Br
BU-1987.
42, energiek, zelfst.
sport., humor, normen,
den, serieus, n.roker,
charmante, vlotte,
w. verantw. lieve
UW om samen iets op
uwen. Br.o. BU-2024.
dame repr. lief pit-
.60m sl. z.k.m. gevoel!
nt. heer stijlv. 50-55
1.80m. HBO-niv. voor
rel. doel: huwel. m.r. v.
acht gezelligh., dansen
n. Bellen o.nr. S 0900-
046 code 100 1,-p/m
43 JR.,li-handic.,zkli
0-40jr,om samen
,vak,muz.luist.kind.g
v. met foto br.o.nr.
48 bur v.d.bl.
~ut/Breda mijn g
s liefdevol romant.
Ik: 58, 1,80mtr. 72kg
rustig huisel. voor
og.lat. rel.br.m.foto+tel.
.e.r. S/758 v.d.bl.
geman 23jr. beetje ver-
n is op zoek naar eert
ISJE van dezelfde leef-
niet groter als 1,75m,
dern ingesteld omgeving
da met foto, altijd ant-
ord. Br.o.nr. S/759
NNENDE dame
ocht! Ondernemer, aan-
kelijk, humorvol, warm,
nt, niet alledaags, 46i
7, slank, donker haar.
d verzorgd, niet rokerto
kt aantrekkelijke, ruim-
kende vrouw hbo/AC.
r gepassioneerde
tie. Br.o.nr. S/760
leuke man 35j. z.k.m
e vr. Leeft, maakt mei
als je maar lief bent,
or veel plezier en lo
fst reactie met tel.nr. Tol
uw. Br.o.nr. S/2976
llo dames ik ben een
k uitziende, jongsachtig
ende blonde MAN, 49 jr-
dernemer, houd van un
an, joggen en gezel»!
lis. Ben op zoek naar eer
uw tot 45 jr., liefst type
slank, blond of exotisch-
.0168-464019-
iduwe 70+ zou graag f
ntakt komen m. °e
haafde HEER, n.rokend
ng. Breda. Br.o.nr. S/7b_
ischaafde donkere j.rnarJ
jr. zkt. contact m
^schaafde vrouw. Br. m
to o. nr. 4800.
anke lieve vrouw 35 jr
69m met een kind zoe*
rieuze man tot 45 Jr-^ r
endschap of relatie, rn
jen bartype. Bellen on
0900-9009046 code
L-p.min.
ben op zoek naarJ°p
aar ik kan je niet vinden
=n je een vrouw met
dan 1.70m, niet jonge
in 40, schrijf mij dan a.
hriefie o.nr.S4441_wdJ+
(40), levenslustig'
ouwelijk, sensitief, ted
)de121,/ 1,-P-min'
Hanson-broertjes doen
huiswerk tijdens toernee
ZIE RAGAZZI OP ACHTERPAGINA - D5
Gids
11111
ZATERDAG 8 NOVEMBER 1997
De immens populaire Engelse popgroep Spice Girls met hun MTV-prijs voor beste groep.
U2-leadzanger Bono tijdens zijn optreden in Rotterdam. U2
foto's reuters kreeg de prijs voor de beste live groep.
This is Rotterdam, this is
where the glamour is!
gilt MTV v-jay Simone
Angel het wachtende
publiek in de
Rotterdamse Ahoy toe.
Nog drie kwartier tot de
start van De Show en de
tribune waar de glamour
moet zitten, is nog akelig
leeg. Buiten schrijdt de
jet-set, muzikaal
begeleid door gillende
meisjeskoren, over de
rode loper en binnen
wachten zesduizend
uitverkorenen op een
avond vol glitter
en plastic.
Door Masja Burgman
en Colette Phlippeau
Het vierde Europese muziekgala
van de populaire muziekzender
MTV vond niet zonder reden
plaats in Rotterdam. Tien jaar
geleden ging MTV in Nederland
de lucht in en deze verjaardag
werd donderdagavond groots
gevierd. Rotterdam won de lob
by om het gala in de stad te krij
gen en kreeg daarmee een eer
volle plaats in het rijtje Berlijn,
Parijs en Londen.
De Maasstad timmert behoorlijk
aan de weg op het gebied van
kunst en cultuur in hun streven
om in 2001 culturele hoofdstad
van Europa te worden. Met een
dergelijke internationale televi
sieshow 'in huis' wist Rotterdam
in ieder geval even de ogen van
Glamour in Holland
miljoenen Europese kijkers op
zich gericht.
Dat niets aan het toeval wordt
overgelaten, blijkt uit de organi
satie van de show. Het glamor
ous uitgedoste 'gewone' publiek
wordt voor aanvang van de uit
zending om de tien minuten even
opgewarmd met wat peptalk.
„Wees vooral heel enthousiast,
schreeuwt de v-jay vanaf het van
een prachtig decor voorziene po
dium, zeker als de camera's op je
gericht zijn. En o ja, laten we
even de wave oefenen, we zijn
immers in Holland."
De wave komt niet echt uit de
vèrfwant daar komt het publiek
ook helemaal niet voor. Sterren
willen ze zien, Grote Sterren. En
die zijn er. Spice Girls, Backs
treet Boys, U2, Jon Bon Jovi,
Blackstreet, Aerosmith, Jovan-
otti, Hanson, The Prodigy, Den
nis Hopper, Alicia Silverstone,
Gena Lee Nolin en vele andere
grootheden nemen onder bege
leiding van bodyguards en MTV-
medewerkers plaats op de VIP-
tribune of achter de schermen.
Spontaniteit
Het uur U is daar. Presentator
Ronan Keating van de populaire
boyband Boyzone kondigt de
start van de uitzending aan. In
een razend tempo volgen de acts
en sterren elkaar in twee uur tijd
op. Het geheel is strak georgani
seerd en wat de televisiekijkers
niet zien, maar het aanwezige
publiek wel, is dat voor sponta
niteit geen enkele ruimte is.
Grappen en leuke one-liners van
gastpresentatoren, onder wie
ook de Nederlandse soap-ster en
MTV v-jay Katja Schuurman,
zijn letterlijk af te lezen van de
autoque. Sterren die een prijs
gaan ontvangen, worden enkele
minuten van tevoren op de VIP-
tribune geplaatst waarna hun
plaats weer opgevuld wordt door
'gewone' VIP's. De Echte Sterren
verdwijnen achter de schermen
en laten hun gezicht na een inge
studeerd dankwoord niet meer
zien. In de tijd dat ze wel op de
tribune zitten, schreeuwen de
fans, die inmiddels ontdekt heb
ben waar hun helden zitten, om
het hardst om de aandacht van
de idolen. Maar die voelen er
niks voor hun 'avondje Holland'
als een soort attractie in de die
rentuin door te brengen.
Dat ook de sterren te verstaan
hebben gekregen om voor de ca
mera's vooral heel enthousiast te
doen, blijkt uit het optreden van
de immens populaire Spice
Girls. Na een, verdacht veel op
play back lijkende versie van
hun nieuwe single Spice up your
lifenemen de vijf dames ver
veeld plaats op de VIP-tribune.
Ze staren gedachteloos voor zich
uit en zetten af en toe een hand
tekening op een toegeworpen
notitieblokje. Op het moment
dat bekend wordt dat zij de prijs
voor Best Group in ontvangst
mogen nemen - en dus de alle ca
mera's op zich gericht weten -
verandert hun gezichtsuitdruk
king als een blad aan een boom
en geven de dames een sterk
staaltje acteerwerk weg. Oh,
what a suprise! Dat hadden we
nooit verwacht!
Enthousiast
Als er een prijs bestond voor de
spontaanste en nog van iedere
vorm van arrogantie gespaarde
artiest, dan ging die zeker naar
de broertjes Hanson. Zij bleven
tijdens de hele show geboeid toe
kijken op hun plaats en spron
gen zo nu en dan enthousiast op
voor collega-artiesten die in de
prijzen waren gevallen. Voor
hun was de show gewoon een
leuk avondje uit. Logisch als je
bedenkt dat het jongste broertje
Hanson met zijn twaalf lentes ei
genlijk in de doelgroep van pop
fan valt.
Tussen alle show en flinterdunne
glamour is er ook ruimte voor
een serieus moment. Naast
awards voor beste groep (Spice
Girls), beste live-act (U2), beste
dance act (The Prodigy), beste
R&B (Blackstreet), beste video
(wederom The Prodigy), beste
zangeres (Janet Jackson), beste
zanger (Jon Bon Jovi), beste
rockband (Oasis), beste song
(Hanson), beste rap (Will Smith)
en beste doorbraak (wederom
Hanson) wordt ook de Free Your
Mind Award uitgereikt. Deze
prijs geeft MTV jaarlijks aan een
maatschappelijk project. Een op
krukken lopend slachtoffer van
een landmijn ontving uit handen
van Dennis Hopper de Free You
Mind Award voor het anti-land
mijnen project. Dat de naam van
prinses Diana in het voorwoord
werd genoemd, mag geen verras
sing heten. Na afloop van de
show is het dringen in de smalle
toegang naar de Maashal, waar
de officiële After Party wordt
gehouden. Velen proberen zon
der uitnodiging binnen te ko
men, maar de security is onver
murwbaar. Hiermee wordt de
schijn gewekt dat deze party
vergeven is van de grote namen,
wat in werkelijkheid nogal te
genvalt. Een enkele buitenland
se popster, waaronder Skunk
Anansie en Jovanotti, laat het
gezicht zien, maar verder bevin
den zich onder de feestvierders
alleen maar sponsors, Neder
landse soap-sterren en andere
genodigden. De echte sterren
liggen waarschijnlijk allang op
hun bed, moe van alle promo-ac
tiviteiten, of hebben hun eigen
feestje op een streng bewaakte
hotelkamer. De echte fans willen
tegen beter weten in van geen
ophouden weten. Buiten het
Ahoy-complex staan tot diep in
de nacht groupies in de stromen
de regen te bedelen om After
Party-tickets van de huiswaarts
kerende gasten.
Anderen bezoeken de iets een
voudiger toegankelijke Cream
Party in het Maastheater aan de
andere kant van de Erasmus-
brug. De geruchten gaan dat me-
ga-ster Bono, zanger van U2, la
ter op de avond een bezoek zal
brengen aan dit mellow-teest.
„Hij houdt van Rotterdam, dit
wil hij niet missen," weet een
vaste bezoeker van de danstent
te vertellen.
Een student uit Zevenbergen
komt uitgelaten de zaal binnen
gelopen. Hij is net met een groep
kroegmaten naar de uitreiking
van de Music Awards geweest.
„Het was echt gaaf." Hij hoopt
hier de Spice Girls tegen het lijf
te lopen. „Ik vind ze niet echt
goed, maar ze zien er gewoon
mooi uit."
Hij is echter één van de weinigen
die serieus hoopt op een glimp
van de MTV-sterren. Carl, inwo
ner van Rotterdam en trouwe
bezoeker van het Maastheater,
interesseert de sterren 'geen hol'.
„Ik vind het gezellig omdat ik
hiér veel mensen ken. Het is nu
wel anders dan normaal, ieder
een doet zijn best er goed uit te
zien".
De dansvloer is gevuld met voor
zichtig dansende mensen. Angst
vallig in de gaten houdend of
hun kleding en make up nog op
hun plaats zitten, wachten ze op
wat komen gaat. Ondertussen is
Regilio Tuur gearriveerd vanuit
de Ahoy, waar hij de uitreiking
heeft bijgewoond. Vooral vrou
welijke bekenden komen op hem
af. De Rotterdamse bokser be
groet ze gretig met een paar dik
ke pakkerds. „De uitreiking was
erg leuk en goed voor de stad. Ik
heb vooral veel fun gemaakt, wat
vrienden gesproken die ik al
lang niet meer had gezien, zoals
Blackstreet en Genuwine." Deze
bekende Nederlander blijft ech
ter ook niet lang, hij kondigt aan
binnen een half uur te vertrek
ken.
Gezopen
De eigenaar van het Maasthea
ter, Ger Koedam, is, ondanks de
afwezigheid van de grote ster
ren, tevreden. „Je geeft zo'n
feest natuurlijk voor de bekende
gezichten in je zaak. Maar er lo
pen veel mooie mensen rond en
er wordt behoorlijk gezopen."
Een groep deejays uit Liverpool,
Cream genaamd, heeft Koeman
benaderd voor het feest. „Zij
hebben contacten met U2 en an
dere Engelse bands, dus zij
dachten dat er bekenden op hen
af zouden komen," legt de eige
naar de titel van 'zijn' feestje uit.
Ondertussen loopt de danstent
langzaam leeg. Het feest loopt op
zijn einde en niet één mega-ster
heeft zijn gezicht laten zien.
Want Rotterdam mag dan even
van de glamour geproefd heb
ben, maar wel vanachter drang
hekken.
Bij Franklin en Maxime v
P^n jaren veel kritiek op de
iel het mee maar verder is er de afgelo-
organisatie van het songfestival.
foto anp
Het dodelijk gebrek aan
Nederlands succes op het
Eurovisie Songfestival heeft in
zoverre geholpen dat er
komend jaar een serieuze
poging wordt ondernomen
om de kwaliteit van het
liedje te verbeteren.
Door Céline Rutten
Het was na het laatste Eurovisie Song
festival in Dublin dat de dirigent van het
Metropole-orkest in de treurige sfeer van
verlies nogal pissig de gang van zaken
rond de nationale finale aankaartte.
„Nederland heeft een slecht systeem om
een goed liedje te kiezen. Het ene jaar
gaat het zus, het andere jaar zo. Maar
succes hebben we nooit." En: Niemand
heeft nog tijd is geschreven door een
amateur die nog nooit gescoord heeft."
Tv-commentator Willem van Beusekom
toen: „Producers bewaren hun topnum-
mers om ze rechtstreeks op cd te zetten.
Ze schrijven een liedje voor Marco Bor-
sato of een andere topartiest en willen
him nek niet uitsteken voor het festival.
Dat zou anders moeten."
Komend jaar gaat het anders en wordt
de methode gevolgd die ook platenmaat
schappijen toepassen. En zonder dat er
nog één artiest vaststaat, zonder dat er
überhaupt een liedje is geschreven, is
Van Beusekom ongekend optimistisch
over de kwaliteit van het komend festi
val: „Na de nationale finale op 8 maart
storten de Nederlandse radiozenders
zich niet alleen op het winnende maar
ook op alle concurrerende nummers uit
de nationale finale. En op de schouders
van die muziek moet dan het winnende
liedje triomferen dat op de finale in Bir
mingham een serieuze kandidaat is voor
een opvallende plaats."
Want: „In de nationale finale gaat het
niet om winnaars of verliezers. Tenmin
ste vijf van de liedjes zijn gegarandeerd
van topkwaliteit, geschreven door men
sen die de afgelopen jaren de toptien van
Nederland gezicht hebben gegeven en el
kaar niet echt kunnen beconcurreren
omdat ze alle vijf liedjes produceren die
totaal verschillend van karakter zijn. Ze
leveren een compleet pakket aan: liedje,
muziek plus de artiest die in hun ogen de
optimale vertegenwoordiger is."
De vijf producers die meewerken schrij
ven voor mensen als Marco Borsato,
Ruth Jacott, Toal Touch, Gordon en
René Froger. „De nationale finale moet
volgend jaar vergelijkbaar zijn met het
beroemde San Remo-festival in Italië."
Of deze formule inderdaad van goud zal
blijken, staat voorlopig nog in de sterren
geschreven. Feit is wel dat dit ongeveer
dezelfde procedure is die in Ierland en
Zweden aanwijsbaar tot successen heeft
geleid. Duidelijk is ook dat platenmaat
schappijen direct bij het Eurovisie Song
festival betrokken zijn en dat artiesten
die de Nederlandse toptien maken, niet
met het excuus kunnen komen dat ze
niet mee willen doen omdat de kwaliteit
van de liedjes tevoren niet te voorspellen
is.
Van Beusekom: „Na het drama van Wil-
leke Alberti in 1994 stroomde uit alle
hoeken en gaten de kritiek. Die ebde iet
wat weg toen vorig jaar Franklin en
Maxime in Oslo redelijk succes hadden.
Maar als dan opnieuw een debacle volgt,
komt die kritiek weer terug, maar nog
veel heviger. Radio, televisie, kranten,
maar ook platenmaatschappijen: ieder
een wist 'wel iets te roepen. We hebben
die kritiek in kaart proberen te brengen
door te praten met mensen uit de mu
ziekuitgeverijen, journalisten en fans.
Dat leverde een waaier op van meningen:
de een ging in op de manier waarop de
jury wordt gevormd, de ander op de pun
tentelling. Maar wat ons vooral belang
rijk leek, was de discussie waarom ieder
een die zich bij dat festival betrokken
voelt niet is aan te spreken op de kwali
teit van de liedjes. En daarnaast: hoe kun
je een garantie inbouwen dat zowel op
artistiek als op commercieel niveau ge
garandeerd genoeg kwaliteit is inge
bouwd. Dan kom je uit bij de manier
waarop een platenmaatschappij werkt.
Die manier volgen wij nu."
En terwijl in de Nederlandse geschiede
nis van het Eurovisie Songfestival op ba
sis van het democratische gedachten-
goed iedereen vrijblijvend een liedje in
kon sturen waar dan een artiest moest
worden bijgezocht, of omgekeerd aan
een vaststaande artiest nog een liedje ge
plakt moest worden, blijven de vijf gese
lecteerde producenten nu voor hun com
plete pakket verantwoordelijk. Van Beu
sekom: „Hiermee heb je de lat zo hoog
gelegd, dat de kwaliteit van de totale na
tionale finale is gegarandeerd. Ik denk
ook dat er een soort vliegwiel-eflect gaat
ontstaan: om het open karakter van het
festival te behouden, is er naast die vijf
gegarandeerde finaleplaatsen nog ruim
te voor twee of drie vrije inzendingen.
Dus producers die gaan meedingen krij
gen zoiets van 'Jongens, die en die doen
mee. Dus dan zal ik zorgen dat ik daar
tegenop kan'." Voor de ware fan wordt
het op 8 maart in ieder geval leuker. Uit
een kijk-en luisteronderzoek van de
NOS is gebleken dat het pubiek een na
tionale finale waarin verschillende ar
tiesten en meerdere liedjes met elkaar
om de eerste plaats strijden het aller
leukste vindt. Volgens diezelfde ware fan
hoort daar ook het Metropole Orkest bij
en ook daar wordt voor gezorgd.