StudererRk Opleiding KMA ingrijpend veranderd na wegvallen van De Vijand )er m/v idienst m/v Fontys Hogescholen: grootste hbo-instelling van Nederland F3 TEUR m/v riteitenlijstje toen ze zich besloten aan te melden bij de KMA. Je-bent-jong-en-wilt-wat-kreten als 'uit daging', 'afwisseling' en 'avontuur' blijken toch uit het leven gegrepen, maar ook de verantwoordelijk heid scoort hoog. Poelmann (Landmacht): „Als ik hier afstudeer, ben ik 23 en als luitenant krijg ik dan meteen dertig man onder me. Zoveel verantwoorde lijkheid en zelfstandigheid krijg je in het bedrijfsle ven pas veel en veel later." Schmidt (Landmacht) nam ook de sociale zekerheid mee als overweging, maar aankomend helikopterpi loot De Gruijter moet daar een beetje om lachen. „Zekerheid? Wat nou zekerheid? Daar denk je toch helemaal niet over na als je achttien bent. Je doet wat je leuk vindt. En ik wilde graag vliegen." De opleiding op de KMA wordt gedragen door drie pijlers: de militaire training, de studie en de per soonsvorming. De allereerste test voor de nieuwe ca detten is meteen een pittige. Tijdens de militaire training van ongeveer vijf maanden worden ze met een geconfronteerd met de hardheid van het leger. Ze leren exerceren, met wapens omgaan, putjes gra ven, een bivak bouwen en het laatste gedeelte be staat uit een zware meerdaagse oefening in het bui tenland. „In die periode vallen ook de meeste men sen af," zegt decaan Jagers. „Als je daar in het veld ligt en het is koud en nat, dan merk je dat praten over dienst iets heel anders is dan de realiteit. En je zit ineens opgescheept met allerlei andere mensen, je slaapt met elkaar en je eet met elkaar. Je privacy valt helemaal weg. Niet iedereen kan daar tegen." Na het veldwerk begint de wetenschappelijke studie met modulen als Oriëntatie Krijgsmacht, Economie en Financiën en Bedrijfsprocessen. In de loop van het derde, en laatste, jaar kunnen de cadetten hun koers bijstellen door het kiezen van een bepaalde studierichting. Daarvan zijn er vijf, waaronder Ge nie, Verbindingsdienst en Militaire Administratie. De laatste pijler is de zogeheten persoonsvorming. Die loopt eigenlijk als een rode draad door de hele opleiding. Het gaat hier om zaken als analytisch ver mogen, besluitvaardigheid, creativiteit en maat schappelijke belangstelling. Het Cadettencorps speelt hierbij een erg belangrijke rol. En of ze nou willen of niet, iedereen moet meedoen. Lidmaat schap verplicht. Verder wordt er veel gesport na tuurlijk, zwemmen, klimmen, schermen, boksen. Dit klinkt allemaal mooi, beamen cadetten Schmidt, Poelmann en De Gruijter. Maar in de praktijk valt het toch een beetje tegen. Poelmann: „De studie blijkt toch erg veel tijd in beslag te nemen. Officieel moet je aan al le drie de pijlers de nodige tijd besteden, maar dat komt er lang niet altijd van." Schmidt: „Mee eens. En je wordt uiteindelijk afgerekend op je studie, de persoonsvorming is weinig concreet, dus moeilijk te vatten." De Gruijter: „Dus wat doen steeds meer ca detten? Die gooien al hun tijd op hun studie, waar door het animo voor zware corpsfuncties terugloopt. Je moet tegenwoordig praten als Brugman om men sen daarvoor gemotiveerd te krijgen." De drie vinden zichzelf student, maar geen gewone. „Je studeert," zegt Schmidt, „maar je hebt militaire verplichtingen. Het is dienst, 24 uur per dag. Boven dien is het ook zo dat de KMA een erg groot beslag legt op je sociaal leven. Doordeweek zit je sowieso hier, want iedereen is intern. Maar als je in het weekend naar huis gaat, dan neem je de KMA mee. Misschien moet je nog wat studeren of voor het corps aan de slag, of misschien ben je wel gewoon moe." Heel veel mensen zien de vriendenkring van vóór de KMA verdwijnen. „Want je merkt dat je verandert," zegt De Gruijter. „Je kijkt anders tegen dingen aan. Ik weet nog wel toen we op bivak waren. Het enige waar je dan aan denkt is eten, drinken en slapen. Toen ik daarna met mijn vrienden van thuis in de kroeg zat en ze hoorde klagen over de trein die weer eens te laat was en bier dat doodsloeg in him glas, toen zat ik als enige heel tevreden te genieten van dat pilsje in mijn hand. Hun keuze voor een militaire opleiding heeft sommi gen van hun vrienden wel verbaasd, geven de drie toe. De Gruijter: „Ze respecteren het wel, maar vin den het vreemd dat je bereid bent om in opdracht van de politiek naar een vreemd land te gaan. De consequentie van een functie in het leger is dat je een opdracht krijgt en dat je die moet uitvoeren. Dat weet je. Maar je weet ook dat je binnen die opdracht toch een bepaalde speelruimte hebt, waarbinnen er plaats is voor je eigen normen en waarden. En dat is iets waarover je moet blijven nadenken." ONDERWIJSBIJLAGE ZATERDAG 8 NOVEMBER 1997 De opleiding op de KMA in Breda wordt gedragen door drie pijlers: de militaire training, de studie en de persoonsvorming. Eind vorige maand kregen 69 cadetten hun diploma uitgereikt. FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP I ndidaten dip-,' Islfstandicj»' Ictuele I f 130-niveau, atiseerde t. Kennis van et- 3veling. smede voorwaarden. 3) 578 97 14 /ember te I zijn een jong, groeiend be- I en op korte termijn op zoek een ervaren inisch gebied. KMBO/MBO of soortgelijk :ijdig en afwisselend werk, >r 14 november naar Jefko Rembrandtstraat 67, 4625 an een breed scala aan I en, zwembaden, sauna's, Ee stof-/waterzuigers alsook irlandse, Belgische en klantenkring behoren onder ierenspeciaaizaken, land- rn producenten/leveranciers allaties. ship met afnemers en van de succesfactoren naast ren ondernemerschap en het nde productassortiment, ruimte voor een jonge, rider de naam Tolkln. '"fO S DE STEM/JOHAN VAN Achter elkaar komen ze binnen. Drie jongens, een van hen wat ouder dan de andere twee. De maatschappij Fontys Hogescholen laat er zich graag op voorstaan de grootste I A OK hlüT nïüt D I lüün V/AAT' hbo instelling van Nederland JC jLOöL Cl III Cl III vT L li CC II U* KJ I te zijn. In totaal 33.000 bl voor service nkomende orders in het seg- in staat telefonisch klanten te ngen en levertijden. U belt ideert klanten op eventuele (dingen. Mogelijke klachten n direct af door oplossingen (am van 6 collega's voert u et 2 van de 12 vertegen- kaarsrecht in legergroen, kortgeknipt, hun namen op het uniform. Ze praten als militairen: 'burgers', 'bikkels', 'de maatschappij die defensie heet'. Maar ze zijn student. Door Mark van Assen De entree van de Koninklijke Militaire Academie (KMA) in Breda, het opleidingscentrum voor land en luchtmachtofficieren, doet al vermoeden dat het karakter van de bewoners anders is dan anders. De universiteit van Tilburg bijvoorbeeld, ook een in stelling voor wetenschappelijk onderwijs, ligt open en bloot in een vriendelijke omgeving. Iedereen die dat wil, loopt gewoon over de paden naar de gebou wen. De bezoeker van de KMA ziet zijn weg ver sperd door rood-witte slagbomen en de onderzoe kende blik van de portier. Vrijwel het hele complex is omgeven door water, de zware stenen muren van de oude gebouwen houden wat binnen speelt binnen en wat buiten speelt buiten. De KMA hoort bij Bre da, maar is tegelijkertijd een vreemde eend in de bijt. Een bolwerk van vreemde tradities en exclusie ve zeden, met zware ankers in het verleden, moeilijk in beweging te krijgen. Fout. Er is een fundamenteel verschil tussen de KMA van tien, vijftien jaar geleden en de KMA van nu, met het instorten van de Berlijnse muur als wa terscheiding. Toen viel plotseling De Vijand weg en de krijgsmacht moest zich gaan voorbereiden op een wezenlijk andere taak: die van vredesmacht. De op leiding is dan ook ingrijpend veranderd. „Dat kun je wel zeggen," beaamt prof. dr. H. JSgers, de decaan van de faculteit Militaire Bedrijfs kunde. „En niet alleen door de ontwikkelingen op het wereldtoneel, maar we hebben ook domweg moeten bezuinigen. Uit efficiency overwegingen is in 1992 de oplei dingstij d teruggegaan van vier jaar naar drie. Dat had problemen kun nen opleveren, want de KMA is en blijft natuurlijk een wetenschap pelijke opleiding. En die duren in Nederland nu eenmaal vier jaar. We hebben dat onder vangen door allianties te zoeken met regulie re universitei ten. Onze cadetten kunnen na hun studie elders hun bul halen." Tegelijk met de nieuwe driejarige opleiding werd in 1992 ook gestart met de faculteit Militaire Bedrijfs kunde. Na die drie jaar - KMA-I - vervullen de cadetten hun eerste militaire functie als luitenant. Voor wie dan nog wil doorstuderen - en wil je ver der carrière maken, dan wordt dit van harte aange raden - is er nog KMA-H. Dit duurt ongeveer an derhalf jaar en wordt geheel of gedeeltelijk gevolgd aan een universiteit. In 1994 tenslotte zag de laatste grote verandering het licht. Tot die tijd werden alleen de Beroeps On bepaalde Tijd opgeleid. Nu is er ook plaats voor Be roeps Bepaalde Tijd. Dat betekent dus dat op dit moment alle toekomstige Nederlandse beroepsoffi cieren de KMA aandoen. De nieuwe rol van het Nederlandse leger (crisisbe heersing en humanitaire operaties) heeft natuurlijk met name zijn weerslag gehad op de inhoud van de opleiding. In het kort komt het hierop neer, zegt de caan Jagers: „Bij deelname aan vredesoperaties, bij voorbeeld in Bosnië, sta je als jonge luitenant soms voor gewichtige beslissingen. Beslissingen die vroe ger alleen door hogeren in rang werden genomen. Je bent op pad in een kleine eenheid, in een situatie waarin je wéét dat je niet betrokken mag raken met welke partij dan ook. Je wordt getest, je wordt uit gelokt, vlak voor je neus worden vrouwen verkracht. En daar sta je dan. Wat moet je doen? Dat zijn be slissingen die uitermate zwaar zijn. Vroeger wisten we het allemaal precies. Toen was er maar één waar heid, maar die is er nu niet meer. Het is voortdurend kiezen. Daar proberen we onze cadetten zo goed mo gelijk op voor te bereiden. We laten ze onderzoek doen, politiek en militair. We confronteren ze met zaken die leven in de samenleving, met normen en waarden. Ze krijgen voortdurend dilemma's voor hun neus. En die processen maken het officiersbe- roep nou zo fantastisch." Roland Schmidt (27), Jorrit de Gruijter (21) en Bas Poelmann (21) zijn zich terdege be wust van hun verantwoorde lijkheid als militair 'nieuwe stijl'. Al stond het stichten van vrede en het omgaan met dilemma's niet bepaald bo- venaan hun prio- studenten volgen elke dag hun studie aan een van de negentig opleidingen. Fontys Hogescholen is het resultaat van een reeks fusies van hbo-instellingen en er zijn dan ook een flink aantal locaties in vooral Brabant en Limburg waar het onderwijs wordt gegeven, zoals in Den Bosch, Eindhoven en Tilburg. Door Emmanuel Naaijkens De student in spe ziet misschien op tegen de enorme omvang van zo'n instelling, maar volgens de Eindho- vense student Rick van Rooy (23) is de vrees voor die grootschaligheid ongegrond. „Ik ben zelf begonnen met een opleiding aan de Technische Universiteit De campus van de hogeschool van Fontys in Tilburg: De opleiding zit in principe op een plaats.' FOTO TON TOEMEN Eindhoven, maar daar was de sfeer onpersoonlijk. Hier aan de de hogeschool sta je er niet alleen voor, hier doe je veel samen. Het is hier groot als je dat ver gelijkt met de middelbare school, maar dat went gauw," vertelt Van Rooy. Ook Sabine Arkeveld, hoofd studentenzaken van Fontys Hogescholen, meent dat het wel losloopt met de grootschaligheid. „Dat is natuurlijk vooral orga nisatorisch, de student heeft daar niet zoveel mee te maken. Hooguit bij het invullen van formulieren zal hij daar iets van merken, en niet alle voorzieningen zijn op één plaats. Soms moet een student voor be paalde zaken naar een andere locatie maar de oplei ding zit in principe op een plaats". De introductie is volgens Arkeveld een hele goede manier om er in te komen. „Je krijgt bijvoorbeeld blaadjes met pasfoto's van je medestudenten en van docenten, dat helpt heel erg goed om zo je eigen net werk op te bouwen". Alle studenten van Fontys Ho gescholen krijgen diverse infomappen uitgereikt met daarin zowel algemene als specifieke informatie. De wijze van introductie verschilt overigens per oplei ding en per locatie. Er zijn opleidingen die jaarlijks op kamp gaan om studenten en docenten in staat te stellen elkaar beter te leren kennen. Het is zeker geen ontgroening, stelt Arkeveld nadrukkelijk. Bij veel van de opleidingen van Fontys Hogescholen heeft het zogeheten Project Gestuurd Onderwijs (PGO) inmiddels ook al zijn intrede gedaan. De mas sale hoorcolleges zijn op hun retour, studenten wer ken in kleine groepjes aan hele praktijkgerichte op drachten. De docent vervult daarbij de rol van bege leider. Deze aanpak is Van Rooy prima bevallen. „Het gaat er niet alleen om dat je kennis opdoet, maar vooral dat je leert om oplossingen te vinden, ook samen met anderen". De kleine eenheden waarin studenten opereren zor gen er ook voor dat collega-studenten van elkaar we ten hoe het er voor staat. Maar ook de organisatie kent een stelsel van regelingen om te voorkomen dat eerstejaars studenten kopje onder gaan. De overheid heeft universiteiten en hogescholen opgedragen om de studeerbaarheid van opleidingen te vergroten, en als uitvloeisel daarvan is ook de begeleiding van de studenten grondig ter hand genomen. „In mijn tijd kon het nog wel eens gebeuren dat een student aan zijn lot werd overgelaten, hij was vooral zelf verant woordelijk voor de voortgang van de studie. Maar vandaag de dag is dat ook een zaak van de instel ling," aldus Arkeveld. ing op MBO-niveau en heeft iek. In een eerdere baan deed met een vergelijkbaar taken- i goed gevoel voor service en huis in een handelsomgeving, (nemende contacten met s kennis van de Franse taal t ligt rond de 20-25 jaar. uitdagende en veelzijdige maat met handels-/pioniers- in een interessante markt perspectief Een hand, een knik en een korte introductie: „Schmidt," „De Gruijter," „Poelmann." Ze zien er uit die defensie als militairen, zelfverzekerd en heet' dure ebrief met c.v. vóór Tolkin, oneelszaken AA Rijen

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 47