Als je van kinderen houdt# krijg je altijd een baan StudererR* op jonge leeftijd met 'de keuze voor het leven' Leerlinaen worstelen Pabo's groeien door behoefte aan duizenden extra leerkrachten ,00 uur. bestem TILBURG 'Met beroep word ik «S iPif Bijna acht ton heeft 'Den Haag' uitgetrokken voor de campagne die jongeren ertoe moet bewegen te kiezen voor een opleiding in het onderwijs. Het is hard nodig want er zijn de komende jaren veel meer leerkrachten nodig dan de Pabo's - de Opleidingen tot Leraar Basisonderwijs - nu afleveren. 'Wie heeft Wim Duisenberg leren rekenen', luidt de vraag bij het vertederende jeugdfotootje van de baas van de Nederlandse Bank. De slogan zou ook kunnen luiden: 'Honderd procent garantie op een baan, beloning vanaf 3227 gulden per maand.' Door René van der Velden De Pabo in Breda (die zich vooral richt op studenten uit West-Brabant en Zeeuws-Vlaanderen) zat niet zo te wachten op de wervingscampagne. De school aan het Dr. J. Ingenhouszplein kent al enige jaren een gestage groei van het aantal studenten en de school is niet toegerust op een explosieve stijging. Door de verkleining van de klassen in het basisonderwijs zijn er de komende jaren duizenden leer krachten extra nodig. De Pabo is daardoor een opleiding met een baangarantie geworden. foto camile schelstraete Op dit moment zitten er bijna 700 studenten op de Bredase Pabo (waarvan 120 deeltijd) en dat betekent dat er nog een stuk of zestig bij kunnen. De Bredase Pabo is het resultaat van een fusie van diverse onderwijsopleidingen in de regio en het re sultaat is onder meer dat meer dan de helft van de 56 docenten ouder is dan 50 jaar. Hoewel de school be paald niet stilgezeten heeft met de invoering van computers, zijn er nog altijd studenten die er heel wat meer van weten dan docenten. Het aantal al lochtone studenten is op de vingers van een hand te tellen. En, toenemende bron van zorg in het basison derwijs: jongens hebben massaal afgehaakt voor een baan voor de klas. Een toekomst zonder 'mister'. Pabo-directrice mevrouw M. Lamers weet zich met moeite even vrij te maken uit haar overvolle agenda. Want in onderwijsland is altijd wat aan de hand. Niet op de laatste plaats door de grillen van de mi nister van Onderwijs, die door Lamers bepaald niet wordt gespaard. „De politiek wil op korte termijn scoren. Zo worden nu op scholen de computers bin nengereden. Dat is een ramp. Ik heb een schoolhoofd gesproken die zei 'Ze gaan gewoon de kelder in.' En dat plan van Ritzen om afgestudeerde mensen in drie maanden klaar te stomen voor het onderwijs: volslagen idioot." Terwijl de Pabo in Breda Ritzen wel degelijk tege moet komt door differentiatie aan te brengen in de opleidingsduur. In gewoon Nederlands: iemand die al veel weet, hoeft geen vier jaar meer over de Pabo te doen. „Vorig jaar zijn we al gestart met een driejarige op leiding voor vwo'ers. Dat leverde toen een hele klas op. Nu zijn we begonnen met een onderzoek of het ook in twee jaar kan voor mensen met heel veel vrij stellingen. Het is in beweging maar ik ben tegen noodoplossingen. Ik zie Ritzen ook nog wel een keer komen met één jaar, maar dan moet je zo'n zware ei sen gaan stellen." Volgens Lamers is er minstens twee jaar nodig om 'te leren hoe een kind leert en om de kennis van de vakgebieden te richten op de me thoden om het over te brengen'. De belangrijkste reden dat de 43 Pabo's in ons land veel meer studenten moeten gaan afleveren, is dat in Den Haag besloten is om de klassen kleiner te gaan maken. De komende jaren zijn er duizenden leer krachten extra nodig. Mevrouw Lamers is er 'niet blij' mee. „Die grote klassen zijn het gevolg van ja renlange bezuinigingen. De minister had nu beter eerst de condities en het randgebeuren in kaart kun nen brengen." Nu al is het bijvoorbeeld een elk jaar terugkerend gevecht om voldoende stageplaatsen te vinden voor de studenten op de 350 basisscholen in de regio. La mers: „Het kost veel moeite maar in september is ie dereen altijd weer onder de pannen." Op de Bredase Pabo zitten nog maar vijftien procent jongens. Oorzaken voor het massaal afhaken van de mannen zijn volgens Lamers de financiële vergoe ding en de status van het beroep. Toch zijn die sala rissen de laatste jaren behoorlijk opgetrokken. La mers: „Dat is nu te vergelijken met dat van een be ginnend arts, ruim 3200 gulden bruto per maand met een uitloop tot iets meer dan 5600 gulden." Een niet onbelangrijk pluspunt voor de Pabo is dat 85 procent van de afgestudeerde studenten meteen een baan vindt, waarvan het overgrote merendeel in de eigen regio. De overigen staan, als ze al niet iets an ders gaan doen, binnen een jaar ook voor de klas. „Jongens sowieso en de werkgelegenheid zal alleen maar toenemen," aldus Lamers. Inhoudelijk is de Pabo Breda volgens Lamers klaar voor de toekomst. „In 1992 was het hier, mede als gevolg van alle fu sies, nog kommer en kwel. Die strijd is nog steeds niet over. Maar er is veel veranderd. We hebben een nieuwe vleugel, we zitten op koers. De opleiding is veranderd van 'vakken overbrengen' naar 'oplei- dingsgericht denken: wat heeft de man/vrouw voor de klas nodig?" Laten we ook eens opleidingsgericht denken: wat voor scholieren zoeken jullie voor de Pabo „Als je hart niet bij kinderen ligt, moet je deze oplei ding niet kiezen. Je moet houden van kinderen. Elk schooljaar sturen we 25 studenten weg omdat ze niet geschikt zijn voor het vak. Ik vertel het aan het be gin van elk studiejaar: 'Dit is het mooiste beroep dat je kunt hebben. Je gaat om met levend materiaal dat straks bepaalt hoe onze maatschappij eruit ziet." De Hogeschool West-Brabant, waar de Pabo een on derdeel van is, houdt zaterdag 22 november een open dag van 10.00 tot 15.00 uur. Belangstellende scholieren kunnen dan behalve op de Pabo aan het Dr. J. Ingen houszplein terecht op de Heao, Sociaal Agogisch On derwijs, Polytechnische Faculteit, Sector Gezondheids zorg Onderwijs en de Academie voor Beeldende Kun sten St. Joost. welk iets leren, brochure 0800 805 I ONDERWIJSBIJLAGE Het maken van keuzes hoort bij het leven. Leerlingen van vooropleidingen als mavo, havo en vwo moeten op jonge leeftijd een keuze voor het leven maken. Zij kiezen een opleiding en een daarbij behorende beroepsgroep op een, volgens sommigen, te jonge leeftijd. De decaan op school probeert ze daarbij te helpen. Al weet die dat het thuisfront een grotere invloed op de uiteindelijke keuze heeft. Door Frank Timmers Toerisme of 'iets' met kinderen. Timea Palotas uit Etten-Leur wist het niet. Een open dag op de NHTV hielp haar op weg. Dat vond ze niks voor haar. „Dan maar geen toerisme," zei ze en pakte het vol gende probleem aan. 'lets' met kinderen moest echt iets worden. „Ze zeggen dat ik zo leuk met kinderen kan opschieten, dat zien mensen als ik oppas. Ik vind kinderen leuk, lesgeven lijkt me ook leuk, mu ziek maken ook maar ik ben niet goed genoeg voor het conservatorium. Muziek wordt geloof ik wel steeds belangrijker op scholen dus dat komt goed uit. Daarnaast ben ik ook creatief," zegt de 16-jari- ge Timea nu. Ze heeft de knoop doorgehakt. Het wordt de Pabo waar ze zich laat opleiden tot lera res. Nu staat ze voor de laatste keuze: Breda of Til burg. Op open dagen laat ze zich voorlichten en dan volgt de inschrijving. „Eigenlijk ben ik veel te jong voor die keuze," vindt de havo-5 leerlinge. „Ik wist zo gauw niet wat ik moest kiezen. Er zijn zoveel be roepen. Kijk maar eens naar de aftiteling op tv. Dan zie je al een hoop beroepen voorbijschuiven waar van je het bestaan niet eens kent. Misschien zeg ik straks dat een ander beroep ook leuk was geweest, weet ik veel." Op haar school, de Katholieke Scholengemeen schap Etten-Leur, worden de leerlingen al vroeg ge confronteerd met de keuze. „De eerste aanzet geven we in de tweede klas. In alle vakken besteden we aandacht aan de maatschappelijke relevantie van het vak. Wat doe je met het vak en past het bij jou? Dat jaar sluiten we af met een capaciteitstest. Het zwaartepunt ligt bij de mavo en havo in het derde jaar. Dan kiezen ze het examenpakket," legt decaan N. Jansen uit. Hij en-zijn collega's laten de dan veertien- en vijf tienjarigen nadenken over zichzelf. Waar liggen mijn capaciteiten en interesses en wat vind ik be langrijk in het leven, zijn daarbij de centrale vra gen. „Ik was in mijn leven nog niet verder geweest dan de supermarkt. Toch moet je een keuze maken die je je hele leven meeneemt," zegt Timea. Met de keuze voor het vakkenpakket worden de leerlingen naar een bepaalde sector geduwd. Hoe breder het pakket, hoe meer kanten ze later op kun nen. Decaan Jansen: „De derde klas is eigenlijk te vroeg. Niet om erover na te denken maar wel om een stuk je toekomst vast te leggen. Bij de invoering van de tweede fase verbetert dat gelukkig. De pakketkeuze wordt afgeschaft en het examen wordt breder. Het wordt zwaarder maar wel breder, een pretpakket bestaat straks niet meer." In het examenjaar worden de leerlingen bedolven onder informatie van scholen. Voorlichtingsmidda gen op de eigen school, voorlichtingsdagen op de school waar ze misschien naar toe willen, open da gen, meeloopdagen, stages en een berg informatie op papier. „Ze rijden het hier met steekwagentjes binnen," zegt mavo-decaan G. Manders. „Er zijn er die al snel zeggen dat ze in de verpleging willen. Die be reiden zich daar de hele schooltijd op voor. De twij felkonten komen bij ons terecht. We hebben eens onderzocht wat nu de grootste invloed op de keuze heeft. Het thuisfront is daarin het belangrijkst, zo blijkt. Vrienden ook, al kunnen wij ze meestal wel duidelijk maken dat ze de keuze niet moeten laten afhangen van waar hun vriend of vriendin naar toe gaat. De decaan speelt in de keuze zeker niet de hoofdrol. Wij zijn een schakel in het hele verwer kingsproces. Sommigen vragen aan mij wat ze moe ten kiezen, ze laten mij het ei leggen. Dat doe ik dus nooit," aldus Manders. Marleen Paalvast is zo'n 'twijfelkont'. Net als Ti mea zit zij in het examenjaar van de havo. „Ik wil de journalistiek in, of communicatie/creatief. Ik weet het niet, Ik geef me bij alletwee op want ze werken met uitloten. Het liefste doe ik journalis tiek, al weet ik dat nog niet zeker. Voor de zeker heid schrijf ik me ook in voor horeca, want stel je voor dat ik bij die andere twee word uitgeloot. Ik wilde zoveel worden en kon moeilijk kiezen. Voor alle vakken had ik een plus dus dat hielp me ook al niet. Mijn ouders zeggen dat ik leuk kan schrijven, ik ben alleen bang dat als ik daar zit, ik helemaal geen journalist meer wil worden." Leerlingen die later spijt hebben, zullen er altijd blijven, denkt decaan Jansen. Hem valt het op dat de hedendaagse jeugd het toekomstige salaris zwaar laat meewegen in de keuze. „Ik hoor het steeds vaker: 'Met welk beroep word ik snel rijk?'. Dan is de uitleg dat er in bepaalde secto ren enkelen veel geld verdienen. Ook de keuze voor een goede of slechte arbeidsmarkt speelt mee. Een slimme keuze vind ik nog altijd de keuze waarin mensen al hun kwaliteiten kwijt kunnen. Ze moeten niet beginnen aan een studie die ze niet echt inte resseert maar wel een leuk carrière-patroon geeft. Dat is een stomme keuze." I 'W0 S DE-STEM/JOHAN VAN C ZATERDAG 8 NOVEMBER 1997 F2 Marleen Paalvast (links) en Timea Palotas gaan na het lopende school jaar de havo verlaten voor 'de studie van hun keuze'. foto cor viveen ist op zaterdag wn ij verheid en je ermee? Wat rtellen je alles kun je ook het word rijk aan studie aan de e van 09.30 tot

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 43