Weekend Nel Benschop, meest gelezen schrijfster van Nederland 'Alles moet wijken voor de haven, voor de economie' Aan mijn lijf geen mayonaise O.S.M. DE STEM Haar gedichten zijn eerlijk, recht uit het hart, eenvoudig en spreken daarom volgens haar zelf zo veel mensen aan. Als me dium geneest ze geen zieken zo als Jomanda, maar ze biedt met haar gedichten wel troost aan hen die troost zoeken. Haar ge dichten over geloof, hoop en liefde, lijden, sterven, oorlog en het leven zelf hebben een groot lezerspubliek. Dertig jaar gele den verscheen Nel Benschops eerste bundel 'Gouddraad uit vlas' bij uitgeverij Kok in Kam pen. Sinsdien zijn er bijna drie miljoen exemplaren van haar bundels over de toonbank ge gaan. Daarmee is ze Nederlands meest gelezen schrijfster en een goudmijn voor de uitgever. Die zag brood in een nieuwe bundel verzamelde gedichten 'De stem uit de wolk', met zestien nieuwe gedichten. DOEL EEN LEEFBAAR DORP in doel tweede lu DE STEM 11 ZATERDAG 8 NOVEMBER 1997 E2 Door Dirk Vellenga Als u toevallig eens een boekwinkel binnen stapt, loopt u dan voor de aardigheid even naar de afdeling eten en drinken, oftewel diëten en afvallen. Dat zijn behoorlijke afdelingen tegen woordig, dus u kunt het niet missen. U ziet daar ai die boekjes van meneer Michel Montignac, en de boekjes van mensen die zijn theorietjes uitleggen en dan nog de werkjes die koks schreven op basis van de boekjes van meneer Montignac. Daar zult u mijn boek vinden. Het heet 'Aan mijn lijf geen mayonaise'. Ja, dat vonden mijn uitgever en ik ook wel een leuke, prikkelende titel. U moet niet denken dat het alleen maar over mayonaise gaat. Het gaat over slankheid, of liever over gezondheid in de ruimste zin van het woord. Ik was laatst in 'Ontbijt-tv'. Ik had Dieuwertje Blok. Ze vroeg: „Wat hebt u nog toe te voegen aan Montignac en al die andere boeken?" „Die andere diëten zijn tijdelijk," zei ik op be sliste toon. „Na drie maanden succes en trots, ga je weer voor de bijl en zit alles er direct weer aan. Dan begin je met de volgende wonder- kuur. Bij mij werkt het door. Ook na drie maan den, na drie jaar, na dertig jaar." „Moetje er veel voor laten?" vroeg Dieuwertje. „Nee," zei ik. „Je hoeft maar één ding te laten. Veel eten." Ik was onlangs in 'Middageditie'. Ik had Harm ke Pijpers. Ze vroeg: „Nederlanders zijn te dik, heeft een onderzoek uitgewezen. Veertig procent van de mannen heeft overgewicht, terwijl bijna ieder een thuis toch het boekje 'Ik ben slank want ik eet' van Montignac heeft liggen." „Is dat wei een vraag?" vroeg ik. „Kunt u daar op reageren?" vroeg Harmke en nam de luisterhouding aan. „We moeten onze manier van leven grondig veranderen. Het is niet een kwestie van een paar weken weinig eten en kilootjes verliezen. Bij mijn methode moetje geduld hebben. Maar het werkt op de lange duur. Gegarandeerd." „U schrijft dat u de mensen hongerig maakt," zei Harmke. „Ik geef ze honger. Leeshonger." ik zat niet zo lang geleden in de '5 uur show'. Ik had Viola Holt. Ze vroeg: „We eten te veel tussendoortjes, we zitten niet meer lekker aan tafel. Kunt u daar iets aan doen?" Ik zei: „Ja, u moet mijn boek kopen en verder gewoon eten. Drie keer per dag." „Uw boek is wel een beetje aan de prijzige kant," zei Viola. Ze had vantevoren al gezegd dat ze één pittige vraag zou stellen. „Het is maar net hoe je het bekijkt." „Nou, het kost 25.000 gulden." „Niet helemaal. De prijs is 24.999,90." „Dat is voor veel mensen een heel bedrag." „Het is een uitgave voor je hele leven. Een in vestering die zichzelf terugbetaalt. Het geld dat je voor dit boek op tafel legt, kun je niet meer uitgeven aan vuile hapjes en ongezond snoep. Mensen besteden per jaar duizend gul den uit aan die smerigheid. Je hebt deze inves tering er dus in 25 jaar helemaal uit. Daarna be gint de winst te komen." We moesten eruit voor het nieuws. Viola nam een saucijzenbroodje. Ik was deze week de gast in 'Nova'. Ik had Maartje van Weegen. Ze vroeg: „In de studio zit de schrijver van 'Aan mijn lijf geen mayonaise'. Welkom. U zet de mensen een héééle dik pil voor. Moet je dit boek echt helemaal lezen?" Ik hoefde niet na te denken. „Van deze dikke pil word je op den duur slank. En van die dunne boekjes van meneer Montignac word je na een tijdje weer net zo dik als vroeger." „Maar het is een pil van drieduizend bladzij den." „Nou, niet helemaal. Tweeduizend negenhon derd-negentig bladzijden. Maar heel dik be drukt, dat wel." „Het kost wel erg veel tijd om die allemaal door te worstelen," zei Maartje met een scheef lach je. „Ja, maar dit is dan ook het definitieve boek. Het boek dat alle andere slank-boeken overbo dig maakt. Want wat is het effect? Als je leest, kun je niet naar de muur om er een kroket of een bamihap uit te rukken. Je hebt je beide handen echt nodig. Het is onmogelijk om met een pizza in je linkerhand dit boekwerk te le zen. Lezen komt gewoon in de plaats van snoe pen. Of 'grazen', zoals ze het tegenwoordig noemen." Het gaat zo goed met mijn boek 'Aan mijn lijf geen mayonaise' dat mijn uitgever en ik heb ben besloten met een goedkope uitgave te ko men. Die kost slechts 12.499,90 en krijgt de ti tel 'Aan mijn lijf geen halvanaise'. 'Dichten is een cadeautje van God' Door Ido Broersma In januari wordt ze tachtig en eigenlijk is het haar niet aan te zien. Alleen haar benen willen niet meer zo als ze zouden moeten. Nel Benschop heeft een krachtige, welluidende stem, sprekende ogen en wit en gelenhaar. Ze dost zich graag met oorhangers uit en haar lippen zijn licht gestift. De al sinds 1961 in Schaarsbergen bij Arnhem wo nende schrijfster is ondanks haar leeftijd nog steeds een innemende, ontwapenende ver schijning. Toen ze van uitgeverij Kok vernam dat die een bundel met verzameld werk wilde uitge ven was ze verbaasd. „Een bundel met verza meld werk? Kom, dat doe je toch als ik dood ben. Willen jullie me dood hebben? Nou, die bundel wordt een flop hoor," had ze gezegd. In het schrijverswereldje hoort ze er helemaal bij. De orale poëet Simon Vinkenoog sloeg vaderlijk z'n arm om haar heen. En journalist Willem Oltmans wilde wel haar zaakwaarne mer worden. Ze doet Oltmans stem en uit spraak exact na, want stemmen imiteren kan ze. Ze is in Den Haag geboren. Het Haagse ac cent heeft ze nog beschikbaar: 'O, o Den Haag, mooie stad achter de duine'. Nel Benschop had actrice of zangeres, in ie der geval podiumkunstenares kunnen zijn. Enthousiast vertelt ze dat ze op haar vijftien de zangles van een musicus had kunnen krij gen. Haar vader was werkzaam bij de Haagse plantsoenendienst en was als gereformeerde voorman één van de medeoprichters van het Christelijk Nationaal Vakverbond. „Het was niet het gereformeerde gezin van Maarten 't Hart," zegt ze. „De strenge opvoeding heeft me niet gekweld." Ze ging naar de kweekschool, kwam bij een oratoriumvereniging zingen. Ze beschikte over een sopraan. Ze kwam bij het onderwijs terecht, in de Haagse hoerenbuurt en, groen als ze was, zwaaide ze naar de vrouwen ach ter de ramen. Ze verdiende 25 per maand. Ze zong op een ouderavond. Gijsbrecht Zangles kon Nel Benschop niet betalen. Ze besloot spraak- en declamatielessen te ne men, maar ze had een hekel aan toneelspelers die declameerden. Terwijl ze dit vertelt staat ze op, gaat in positie staan en declameert met veel verve en arm- en schouderbewegingen een aantal strofen uit Vondels Gijsbrecht van Aemstel. „Dat wilde ik dus niet," zegt Nel Benschop. Bij Lily van Hagen, de eerste vrouw van Alexander Pola, lukte het om declamatieles te krijgen. Eens in de veertien dagen, een half uur, dat kon ze net betalen. „Ik brouwde een beetje en had een rare o. Ik moest ademha lingsoefeningen doen en voor de spiegel oefe nen." De oorlog lang heeft ze lessen gehad. „Lily van Hagen kon me niets meer leren. Ze heeft me al die jaren gevolgd. Dit jaar is ze op 92-jarige leeftijd overleden." Ze ging later gedichtjes maken, eerst op ver zoek van het gereformeerd kerkblad. Er was veel vraag naar haar prille werk. Een Arn hemse boekhandelaar vond dat er een boekje met gedichten van haar moest uitkomen. Hij wilde wel voor tweehonderd exemplaren ga rant staan. In 1967 verscheen bij uitgeverij Kok de eerste bundel, Gouddraad uit vlas. Het werd het begin van een zeer succesvolle serie. Liefdesgedichten Nel Benschop is nooit getrouwd. Twee keer werd ze verliefd op een man en beide keren was hij getrouwd. Vanuit haar godsdienstige overtuiging had ze het er moeilijk mee. Ze vond beide keren dat ze er mee moest kappen. Dat deed ze ook en ze vond troost in het ma ken van liefdesgedichten. „Ik ben veeleisend: het is alles of niets. Ik heb me bewust veel ontzegd." Achteraf is ze er blij om, want anders had ze mensen in dezelfde omstandigheden nooit zo kunnen helpen als ze nu doet. De liefdesge dichten zijn nooit gepubliceerd. Na haar dood mogen ze alsnog worden uitgegeven. Haar pleegzoon, die in Oosterbeek woont, mag daar dan over beslissen. Met hem deed ze allerlei studies en ze ging zelfs naar dansles. „Ik leerde er de cha-cha- cha dansen, maar dat vond ik vreselijk." In 1981 ging ze als leerkracht in de vut. Ze was het laatst als docente verbonden aan het Christelijk Lyceum in Veenendaal. Thema's voor gedichten komen zo ineens bij haar op. Dat kan ook tijdens een preek in de kerk van de Samen op weg-gemeente in Schaarsbergen gebeuren. „Dan hoor ik iets dat me treft. Ik hoor daarna niets meer van de preek. Er komt vaak wat anders uit dan ik eerder dacht," vertelt ze. Pen, potlood en pa- pier liggen niet klaar op haar nachtkastje voor als ze een inval krijgt: ,,'s Nachts slaap ik." Inspiratie krijgt ze ook uit de natuur. Ze is gek op zonsondergangen, die met van die 'Je- zus-luchten'. „Ik wil dan uitdrukken wat ik beleef." Ze haalt er een stapeltje door haar gemaakte foto's van zulke luchten bij. Twee ervan zijn in de nieuwe bundel terecht geko men. Eigen smaak Nel Benschop let er in haar gedichten wel o dat rijm en ritme kloppen. „Een sonnet ma ken vind ik een uitdaging. Dat is veel moeilij ker." Van slechte kritieken trekt ze zich niets aan. Ze gunt iedereen een eigen smaak, maar spotten moeten de criticasters niet over haar gedichten, zeker als ze zelf niets presteren, vindt ze. De dichteres heeft nog nooit op een goede of een slechte recensie op een nieuwe bundel gereageerd. Met haar gedichten geeft ze veel mensen troost. Mensen die haar schrijven probeert» met een passend gedicht op te beuren. Zelf vind ze geen troost in haar gedichten. „Als ik echt troost zoek dan vind ik dat in de bijbel, Dat is de vrucht van mijn gereformeerde op voeding. Ik ken hele stukken uit de bijbel uit m'n hoofd." Ze heeft een hekel aan het preken, het beke ren van mensen met haar gedichten. Ze weet dat ze geliefd is in rooms-katholieke kringen, van licht tot zwaar. Vroeger werd ze wat zwaarmoedig gevonden, maar de laatste tijd is ze een stuk milder ge worden. „Ik denk dat het de wijsheid van het ouder worden is. Ik moet niet meer achterom kijken." Een tv-toestel heeft ze niet. Ze leest liever een goed boek. Van schrijvers als Carl Friedman, Leo Pleysier of Hermans. „Hermans is een ontzettend goede schrijver, maar zijn werk is vaak zo zuur. Ik kan niet tegen mensen die er gens zuur over oordelen," stelt Nel Benschop. Ze leest wel gedichten, maar van werk van de Vijftigers moet ze niets hebben. Gedichten van Ida Gerhardt, Henriëtte Roland Holst en Martinus Nijhoff leest ze daarentegen graag. In haar laatste bundel verzameld werk zijn zestien nieuwe gedichten opgenomen, die ze de laatste jaren heeft gemaakt. Het tempo waarin ze de gedichten maakt lijkt wat lager te zijn geworden. Regelmatig spreekt ze nog op avonden en leest ze voor uit eigen werk. Ze komt ook op avonden van 'neutrale' huis vrouwenverenigingen. Dit onder de voor waarde dat ze niet haar mond over haar ge loof hoeft te houden. Inspiratie Komt er ooit nog eens een bundel uit? „Dat weet je nooit," zegt Nel Benschop. „Ik weet niet wanneer ik daar inspiratie voor krijg. Ik heb nu alles gezegd wat ik wilde zeggen." Het hangt er ook vanaf of anderen haar vragen om woorden van troost. „Maar het gaat heus niet altijd om mijn eigen ervaringen, hoor," zegt ze. Ondanks dat ze erg vief is heeft ze haar overlijdensadvertentie al opgesteld en zijn allerlei zaken geregeld. In de overlijdens advertentie komt niet een eigen gedicht te staan. Het worden de eerste vier regels van Psalm 4, in de oude berijming, die ze gebor duurd in de gang heeft hangen. Het is een ge ruststelling voor haar dat haar pleegzoon zich er niet mee bezig hoeft te houden. Een deel van haar verdiensten gaat al jaren lang naar goede doelen en een deel naar c kerk. „Dat doe ik omdat dichten gewoon een cadeautje van God is en daar wil ik anderen in mee laten delen." Nel Benschop, 'De stem uit de wolk'. Kampen, Uitgeverij Kok, 39,90. VERVOLG VAN WEEKEND 1 „Wij willen ook geen uitsterfbeleid. Zo van, dat huis komt leeg, afbreken maar. Ze moeten in Doel wel beseffen dat het er aiLders wordt. Men had er gehoopt dat de koeien altijd tot aan de voordeur zouden staan. Dat kan dus niet. Men wist dat dit kon gebeuren en wij van de gemeente beseffen dat uibreiding van de haven economisch voor het land van groot belang is." De gemeente zelf kan niet zoveel doen, be weert de burgemeester. „Administratief moeilijk doen bij het afgeven van de vergun ningen. Meer niet. Want wij beslissen niet over de haven, dat doet het Vlaams Gewest. Wat wij wel willen, is dat we mee kunnen praten." Roger Mussche gelooft niet meer in praten. Onteigenen, is zijn devies. „Maar dat zal ook veel problemen opleveren. Hier in België gaat dat als volgt, u krijgt de verkoopwaarde van uw huis. Prima, maar ze hebben hier wel der tig jaar de verkoopwaarde naar beneden ge trokken." „Hier staan huisjes die misschien twee mil joen franken opleveren. Een ton ongeveer. Daar kun je elders toch niet veel mee doen. Wij willen daarom een toezegging dat er ein delijk eens gezegd wordt wat er met Doel ge- Burgemeester Francois Smet: "Wij willen Doel op een goede manier bewaren.' beurt. Dat er een goede regeling komt en dat we kunnen bouwen in een andere landelijke gemeente en niet gedumpt worden op de Markt in Beveren." De burgemeester knikt triomfantelijk. „Aha, daar kan ik het volgende over zeggen. Stel dat Doel blijft, dan zijn er wellicht toch mensen die zeggen, nee, hier wil ik niet meer wonen. Dan moet er een mogelijkheid zijn tot ontei gening en een goede schadeloosstelling. Voila, één van onze voorwaarden! Toch geen beter bewijs te leveren dat Beveren Doel niet laat vallen? Claire Gillis vindt dat ook. „Het dorp leeft. Ooit zaten er 23 kinde ren op school. Nu zitten er 86. Dat is toch ook een groot bewijs dat het dorp jong is? Natuur lijk is er voor de moment veel onrust. Daarom vinden wij ook dat er snel een besluit moet vallen. Die onzekerheid knaagt bij velen." Niet meer bij Roger Mussche. „Heel dat ge bied tot aan de Nederlandse grens, tot aan Zeeuws-Vlaanderen, gaat er op termijn aan. Kieldrechtdok is ook al getekend en over dat fameuze Baalhoekkanaal wordt weer ge praat. Ik zeg u, ze gaan tot op 500 meter van de grens. Op den duur moet er alles wijken voor de haven, voor de economie. Die keus is al gemaakt." De burgemeester: „Akkoord, dat Kieldrecht dok is getekend. Maar u ziet, dat is nog ge makkelijk om te keren. Kom, Kieldrecht zul len we zeker beschermen en als we dat doen, beschermen we ook Nieuw-Namen aan de an dere kant van de grens. Ze kunnen daar ge rust zijn." Nel Benschop: 'Als ik echt troost zoek dan vind ik dat in de bijbel. Roger Mussche bij zijn protest in de voortuin. 'Doel moet leefbaar blijven. Eigen volk eerst, mag niet en toch leeft iedi een ernaar. De farmaceutische multinatior die met feest en muziek zijn eerste ankerpla; op het Noord-Europese vasteland in bedr stelt, nodigt vanzelfsprekend de eigen mee werkers uit, enige profijtelijke zakenrelati de plaatselijke burgemeester, de collegae i de Kamer van Koophandel en wat spraakrr kend los volk. In het theater blijkt er voor de buitenstaand onverwacht veel van over de grens gesprok te worden, maar niet door gasten uit het b endende asielzoekerscentrum. Het zijn de it vliegtuigladingen tegelijk aangevoerde mee werkers van het Amerikaanse hoofdkantoor het even blank georiënteerde salariaat van Spaanse zustervestiging. In het programma wordt tot verbazing en c genoegen van de meisjes van de postkamer u voerig rekening gehouden met het niveau de bijbehorende smaak der internationale c nodigden. Een keurig concertje klassieke rr ziek met een weemoedig zingende cello en e hevig uithalende Koningin van de Nacht. I president-directeur denkt blijkbaar dat slechts feestviert met zijns gelijken. Dat wil iedereen het liefste. Toen majesteit ni sportief, jong en onbezonnen was, vergalc peerde ze zich eens na terugkeer van een mei terraan zeiltochtje met soortgenoten van zelfde bloede. Het was zo heerlijk gewee eens onder elkaar te zijn, was haar geruchtm kend commentaar in de pers. O.S.M., Ons Soc Mensen, is het gezelschap dat de voorkeur vi dient. Voor alle rangen en standen. Op het Rotary-gala reageert het gemiddeld hoogst verward als hij bemerkt dat een zijr clubgenoten in de primarius van de ingehuur zigeunerkapel een uit het oog verloren vrief herkent. Hoe kan zo'n keurig in black tie gehi de middelbare heer ooit warme relaties ondf houden hebben met een langharig, donk knoflooktype? Of is de vriendschap misschi een restant uit wildere studentendagen, vero derstélfen nieuwsgierige inner wheel echte noten. Dat er meteen een afspraak voor een quise maaitijd een paar dagen later gemaa wordt, verbijstert nog het meest. Een zake man met zelfrespect wil toch niet in publi met een tweedehands autofiguur gezien g worden. Maar het zijn niet uitsluitend autoriteiten, m nagers en goed gesitueerden die zich het lie onder soortgenoten ophouden. De openii van een regionale heren- en damessociët verwerd volgens dit patroon tot een gezell heidsavond van de plaatselijke winkeliersvei niging. De enkele verdwaalde jurist, kunsth toricus en ontwerper bleven ontheemd. Fi< senmaker, bloemist en T-shirthandelaar ha den geen behoefte aan vreemd intellect in hi goed gesloten kring. Verpleegsters hoeven geen patiënten op h avondje uit, toneelspelers geen critici bij feestelijke ingebruikname van hun nieuwe petitielokaal. Ze worden uitgenodigd net schouwburgdirecteuren, secretarissen van c turele kringen en voorzitters van subsidiefor sen, maar dat is omdat de zakelijke en artist ke leiding denkt ze op deze wijze vriendelijk stemmen. Meer dan een nacht lang goed t vochtigd aapjes kijken wordt het voor de nir direct betrokkenen niet. Acteurs dansen, sn ven en vozen met acteurs. De aanwezige c tuuretablissement-beheerders staan letterl aan de kant. Sociaal verband bepaalt interesse en keuze, niet alleen voor party, receptie of jubileu Wie op zoek is naar een woning, let op buurt. Groen is van belang en stilte, maar n veel meer de overeenkomst in geld, status gemotoriseerde middenklasser. Maar ze geestelijke sfeer blijkt een kwestie van solida teit. De dissertatie van Regina Grüter over verzetsheldende wonderrebbe Friedrich We reb en de naar aanleiding daarvan weer opc laaide discussie wijst het uit. Eind jaren zestig rehabiliteerde de na de oorl wegens verraad veroordeelde Weinreb zichz met hulp van columniste Renate Rubinstein toenmalig letterkundige Aad Nuis. Zijn mem res ademden een geest van creatief verzet, les wat jong, links en progressief was, herken zich daarin en hees dus Weinreb op het schi Het was de tijd van intellectuele revolte. J tegenstand organiseerde zich eveneei W.F. Hermans, van huis uit al scepticus en ei oer gelovend in de slechtheid van de mens d m een positieve maakbaarheid der maatschc PU, klom in de pen. Kort tevoren was hij geat queerd door ontevreden studentenvolk en d 'egde keus tegen vooruitstrevend, creatief A sterdam voor de hand. Rubinstein en consorten bleken naderhand c gelijk te hebben. Weinreb leed aan pseudolo scne mythomanie en werd ontmaskerd als 1 "^Toch kwam geen woord van spijt «rij Nederland-colonne over de lippen. We ebs ogenschijnlijke speelse fantasie was in 1 nnÜ 9 ,°fen en het groepsgevoel maakte h ogelijk op het eenmaal ingenomen star punt terug te komen. Weinreb verkocht zich niof? ^a, en ^a* was voldoende voor e met te slaken band onder O.S.M.. Feiten kc en immers betwijfeld worden, verwantsch Eigen volk gaat boven alles.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 34