3 Bouw zelf je helikoper voor een prikkie Nieuwe Rode zeekool, zeesla en zeeboontjes zijn heel gezond Snoerschildpad slok kabels in huis op «Jl Bijna miljard fietsen op 5,5 miljard mensen Vanuit je eigen tuin opstijgen en dan over de files heen naar kantoor DE STEM SURPLUS Geen bulk Zoet Mosselen Veerse Meer Wrikken Eén meter DB STEM Minder onderdelen Gaatjes voorgeboord Lessen 1UJ1UU(- r\nm& W i 'li VRIJDAG 7 NOVEMBER 1997 E Groene revolutie op j e bord Uitgekeken op die eeu wige doperwtjes en slaapverwekkende bloemkool? Verras uw dierbaren eens met rode zeekool, courgette-fleur of de vitamine A-to maat. Op de Fair Culi nair in Maastricht, de beurs voor hobbykoks die vandaag begint, krij gen de bezoekers aller hande groentennovitei- ten voorgeschoteld. Door Will Gerritsen Eerst was er de gewone tomaat, hevig blozend en rond als een tennisbal. Toen kwam de gele to maat. Daarna de gele pruimto- maat. En nu is er de gele tros- pruimtomaat. „Ja, je houdt het niet voor mogelijk", lacht Lies- beth Boekestein van The Gree nery International, de grootste groenten veiling van Nederland met ons mee. „Toch zijn de Ame rikanen potentiële afnemers voor deze tomaat. Zij kopen graag pa prika's in rare kleuren, en nu de trostomaat zijn opwaartse weg in Amerika heeft gevonden, denken we dat de gele trospruimtomaat met dat succes kan meeliften." Over succes gesproken. „Over tien jaar is heel Nederland aan de zeewier verslingerd. Dan willen de mensen bij wijze van spreken niets anders meer als als die groente", zegt Martijn Stevens uit Breda. Op de Fair Culinair presenteert zijn bedrijf Beauvie Vitality Foods enkele zilte groenpri- meurs, binnenkort verkrijgbaar bij de visboer: verse zeesla, zee boontjes en rode zeekool. Het zijn de herkenbare huis-, tuin- en vooral keukenbenamingen voor enkele soorten zeewier die onuit spreekbare latijnse doopnamen hebben. Net zoals autofabrikanten, soft- ware-ontwikkelaars of waspoe- derconcerns lanceren ook bedrij ven in de groentenwereld om de haverklap nieuwe producten. Voor een veiling is het bittere noodzaak om te investeren in vernieuwing: „Onze producten moeten zich onderscheiden van de bulk. We kunnen niet opbok sen tegen de lage prijzen van te lers uit Spanje of de Canarische eilanden", verklaart Liesbeth Boekestein. Om die reden proberen de Neder landse tuinders met nieuwe ge wassen een publiek te veroveren. Daarbij haken ze handig op con sumententrends in. Zo heeft de enorme opkomst van een- en tweepersoonshuishoudens in ons land geleid tot de 'verdwerging' van verschillende groenten. In het seizoen zijn ze, - nu nog zeer mondjesmaat -, te verkrijgen: de minikomkommer, de babypapri ka en de witte mini-aubergine. Boekestein: „Dat is een aubergi ne zoals die honderd jaar geleden er botanisch uitzag: klein en wit als een ei. De Engelsen noemen een aubergine eggplant. Hij is in- Zeegroentenmix voor bij de mosselen. Een schaal met gemengde zeegroenten. Martijn Stevens met een tros zeeboontjes. teressant voor kleine huishou dens, omdat hij in één keer is te consumeren. Je vult hem of ver werkt hem in een eenpersoons portie ratatouille. Een grote au bergine ga je niet half in de koel kast bewaren." De minikomkommer is in Enge land en Scandinavië al een jaar of tien, twaalf op de markt. „De ontwikkeling begon, toen de su permarkten daar komkommer in plakjes of in helften gingen ver kopen. Kennelijk kon de consu ment niet goed overweg met een hele komkommer. Als reactie daarop werd de minikomkommer ontwikkeld en die sloeg goed aan. We zien nu ook mogelijkheden in Nederland door de toename van de kleine huishoudens." The Greenery afficheert de mini komkommer als een gezond tus sendoortje en haakt zo in op de consument die, beu van de bami bal, niet meer uit de muur wil grazen. „De introductie van nieu we groenten moet je goed bege leiden", weet Boekestein. „Dat bewijst het verhaal van de baby paprika. Die bestond tien jaar ge leden al, maar sloeg niet aan. Er was geen goede marketing: er zat geen verhaal bij. Nu zijn twee pa prikatelers opnieuw begonnen. In september kregen ze de innova tieprijs van een vakbeurs in Rot terdam. Wij stellen nu het marke tingplan op. De babypaprika on derscheidt zich niet door zijn smaak maar door zijn vorm. Je gaat hem niet in stukjes snijden. We moeten hem daarom commu niceren als vulproduct", klinkt het in onversneden marketingjar- gon. Een 'verhaal' is ook nodig bij de introductie van de zoetepuntpa- prika, de paprika punto. Een aantal jaren geleden kweekten onderzoekers bij wijze van expe riment alle Europese paprika soorten onder Hollandse omstan digheden in een proefkas. De punto scoorde het hoogste op het punt van zoetheid, iets wat de consument hoog waardeert. Ui terlijk is het echter net een broer tje van de Spaanse peper, hetgeen bij de koper de nodige verwar ring zal stichten. Boekestein: „Hij oogt nogal spicy, maar toch is hij zoet. We hebben veel uit te leggen. Anderzijds ziet hij door zijn kreukelige, knobbelige oer vorm er heel natuurlijk uit. Niet zo 'gelikt' en opgepoetst als de gewone paprika." Gezondheid verkoopt goed. Daarom lijkt de oranje tomaat met extra vitamine-A een zonni ge toekomst te hebben. Door kruisingen hebben zaadveredel aars een tomaat gekweekt die drie keer zoveel vitamine-A be vat dan zijn collega's. Eet je een half pond, dan heb je de dagelijks aanbevolen dosis al binnen. Toch wil The Greenery dit aspect niet gaan promoten. „We gaan hem verkopen op zijn oranje uiterlijk, niet op zijn vitamines. Weten schappelijke informatie over kankerpreventie door groenten- consumptie hoort bij de weten schap, niet bij ons. Het zou een misplaatst verkoopargument zijn." Daar heeft Martijn Stevens met zijn zeewier echter minder pro blemen mee. Hij mikt met zijn ro de zeekool, zeesla en zeeboontjes op de gezondheidsbewuste con sument. Gezondheidsvoeding is een groeimarkt waarvan de we- reldomzet van 1994 tot 2000 zal verdrievoudigen tot zeventien miljard dollar. „Vooral in Azië consumeren de mensen zeegroen ten als onderdeel van hun norma le dieet. Daar komt kanker veel minder voor dan hier. Dat wordt aan hun voedingspatroon toege schreven: rijst, vis, zeewier. Be paalde ziektebeelden zijn direct te vertalen naar voedingsstoor nissen", zegt hij. Er komen lange lijstjes op tafel die een overzicht geven van mi neraal- en vitaminetekorten en de daarmee samenhangende ziekten of klachten: van vitami ne-A tot zink, van anemie tot zwakte. U raadt het al: zeewier bevat al deze vitamines (elf in to taal) en mineralen (dertien soor ten), waarvan sommige in een ho ge dosering. Zoals ijzer (dertig keer zoveel als in spinazie), cal cium en jodium. Maar is gezond ook lekker? Rode zeekool heeft een smaak die in de verte doet denken aan schaaldie ren, zeesla is tamelijk neutraal, terwijl zeeboontjes vooral naar zeewater smaken. De krachtige zilte geur van de zeewier roept bij het opsnuiven meteen oceanische associaties op. Telkens bij het openen van de koelkast spoelen de schuimende golven je tege moet. Wie dit wil vermijden, dient de verpakking hermetisch af te sluiten. Je kunt de wieren rauw eten, maar ook koken, sto men, wokken of door een beslagje halen en frituren. Combinaties met vis en schelp- en schaaldie- FOTO'S DE STEM JOHAN VAN GURP ren liggen natuurlijk voor de hand. Er ligt straks een zeewierpakket voor de bereiding van mosselen bij de visboer. Maar geitekaas met zeeboontjes en kalfshaas met zeesla zijn eveneens mogelijk, ge tuige de recepten in het boekje Zeeuwse koks koken met zee wier. We kennen natuurlijk al zeekraal en lamsoortjes als zeegroente, maar dit zijn gewassen die worte len op zilte buitendijkse bodems. Zeewier wortelt niet, maar wordt geënt op touw dat in het zeewater hangt. Nu importeert Stevens nog zeewier uit Frankrijk, maar gaat het straks met de afzet cres cendo, dan kan zijn bedrijf in het Veerse Meer akkeren. Als dat al nodig is: jaarlijks pro duceren het Veerse Meer en de Grevelingen tien miljoen kilo zeesla die zwemmers en de ple- ziervaart geen eetpret, maar wel veel overlast bezorgt. Fair Culinair 97 biedt voor de kookliefhebber uitgebreide in formatie over lekker eten en drinken, keukengerei, appara tuur en aanverwante zaken. Ver der: doorlopend kookdemonstra ties door chefkoks, workshops, proeverijen, keuringen van wij nen en azijnen die bezoekers meebrengen en een kookkam- pioenschap voor hobbykoks. Spectaculair is de demonstratie koken met krokodil en slang op zondag. Fair Culinair in Mecc Maastricht, vrij dag 7 tot en met zondag 9 november. Vrijdag 14.00-22.00 uur, zaterdag en zondag 11.00-18.00 uur. Op het eerste ge zicht zou je zeggen dat het een draad loze jojo of een hamburger look-a like is. Een speeltje voor de hond kan ook, of hebben wij te maken met een variant op de Spaanse castagnet ten? Op de een of andere manier doet deze aal gladde kunststofoes ter vertrouwd aan. Door de vorm, het materiaal en de handzame maat kan het van alles zijn. Een snoerschildpad is echter wel het laatste waar je op komt. Met deze Cableturtle hoef je nooit meer bang te zijn om je nek te breken in de huis kamer. Weg kronke lende kabels of dwa lende draden. Deze snoerschild pad slurpt slierten als de beste. Alsof je een vork in de spaghetti zet. Opdraaien en wegwezen. Sinds kort is de Cableturtle - ka beltrommel noemen ze 'm in Duitsland - verkrijgbaar op de Nederlandse markt. Hij kost 7,75 gulden en is te vinden in de meeste geschenk- en design winkels en een aantal grotere wa renhuizen. De Turtle is er in acht kleuren en ligt in de hand als een chocoprince. Omdat de handleiding niet uit blinkt in duidelijkheid, eerst even iets over het gebruik. Het oprollen van de draad wordt ver gemakkelijkt doordat je de Ca bleturtle kunt openbuigen tot een diabolo. Je trekt de twee schelpen vanaf het midden uit elkaar. Het snoer moet dan om de as worden gerold en als dat gebeurd is, kan de zaak weer teruggeklapt wor den. Poppetje gezien, kastje dicht. Nu lijkt dit ceremonieel simpel maar dat is het allerminst. Je krijgt er nauwelijks een vinger tussen. Pas na heel wat wrikken en wringen, rukken en trekken klappen de rubberschildjes om. Wie nog geen reuma heeft, zou het ervan krijgen. Eenmaal opge rold en weer dichtgeklapt, ziet deze kleurige kabelvreter er ech ter zonder meer aardig uit. Beter ook dan overal van die kluwen en X De snoerschildpad met op de achtergnni de open versie. klitten kabels. Maar hoe leuk ook, niet is even enthousiast over snoerverslinder. De meeste specialisten raden het oprollen van eleetriciteitssnoeren af. Eet opgerolde draad heeft meer te lij den en ook de ontvangst van ge luid of beeld wordt er niet beter op. Zeker bij zwaardere appi ten bestaat de kans dat de te elkaar aan gedrukte draden warm worden. Het is dus opletten geblazen. Niet elk snoer is schikt voor de Turtle. Voor kabels waar niet veel sf ning op staat, zoals de telefoon- draad of een snoer van een lam] is deze jojo echter prima geschil maar dat ligt anders met coaxka- bels of vingerdikke snoeren van zwaardere apparaten of stekker dozen. Die draden passen er woon niet in. Bovendien laten n zich nauwelijks oprollen. In de meest ideale situatie kano ongeveer één meter snoer rol worden gezet. Da's op zijn zachtst gezegd bitter weinig ge zien de vele meters snoer die erin een gemiddelde huiskamer lig gen. De fabrikant heeft daar ech ter bewust voor gekozen. Het i namelijk de bedoeling om meer dere Turtles tegelijk in huis te men. Misschien zijn er wel twee of M per draad nodig. Het blijft dm opletten. Het totale aantal fietsen in de wereld benadert de één miljard. Dat betekent dat op bijna elke zes mensen spoedig één fiets is. Momenteel zijn er ca. 905 miljoen fietsen op de hele aardbol, zo zijn de schattingen. China staat, zoals verwacht, ver bovenaan, met 450 miljoen fietsen. Daar pal achter volgt de VS met 100 mil joen rijwielen. Japan en Duitsland hebben elk respectievelijk 72 en 62 miljoen fietsen, terwijl Japan met zijn 130 miljoen inwoners toch onge veer twee keer zoveel inwoners telt. Brazilië is vijfde van de we reld met 40 miljoen fietsen. Het aantal fietsen per inwoner levert een interessant beeld op: want de hoogste fietsdichtheid hebben Nederland en Denemar ken. In die twee landen heeft elke inwoner een fiets. In Duitsland heeft elke 1,3 inwoner een fiets, in Zweden en Noorwegen is dat cijfer 1,4, in Finland 1,5. Funtime, Func\ turistische mini's viercilinder motA Blikvangers op de jong ste autoshow van Tokio vormden de zogenoemde hybride-auto's met een gecombineerde benzine elektromotor en zeer kleine personenwagens met een laag benzinever-J bruik. Zijn dat de auto's van de toekomst? Een blik op het blik van het jaar 2000 en daarna. Door Rien van der Steen Exotische prototypen en geavan-l ceerde bolides zullen altijd welf op autoshows blijven staan.) Vooral om de fantasie van de toe-u schouwers te prikkelen. Toch] neemt de no-nonsense houdingl bij de autofabrikanten toe. Want] op de internationale tentoonstel-] lingen staan steeds meer auto'sl die voor de gewone koper bedoeld] lijken. Golfs, Astra's, Corolla's enl Méganes krijgen net zoveel aan dacht als dat wereldvreemde pro-L totype waar Pininfarina of del zoon van Giugiaro hun designlus-1 ten op botvierden. Voor benzine-] slurpers komt alsmaar minder] plaats. De plek van auto's dief minder plek innemen en het mi lieu minder belasten wordt pro minenter. Toyota toonde op de 32e Tokio! Motorshow de Prius, de eerstel auto met een in serie gebouwde] hybride-motor die 3,5 liter perl honderd kilometer verbruikt.! Langzaam drijft de elektromotorf de zaak aan, op snelheid neemt de benzinemotor het automatisch! over en worden de batterijen van] de elektromotor opgeladen. De] uitlaatgassen van de Prius zou-] den maar half zo schadelijk zijn] als bij gangbare auto's. Tal van fabrikanten komen met] dergelijke zuinige auto's, want] met de elektromobiel wil het] Een eigen helikopter voor de prijs van een luxe middenklasauto. Voor nog geen zestigdui zend gulden heb je de Revolution Mini-500 in de tuin staan. Je moet hem wel zelf in elkaar schroeven. Door Will Gerritsen Hij is every inch een helikopter, concludeerde de ervaren testpi loot David Borrows in het blad Flight Training nadat hij hem twee uur lang alle hoeken en ga ten van het luchtruim had laten zien. Redacteur J.R Campbell van het luchtvaartblad US Aviator was na een uitvoerige consumen tentest helemaal om. Hij schafte INFORMATIE SURPLUS Wie nadere informatie wil omtrent artikelen in deze bijlage, kan tijdens kantooruren bellen naar 076-5312344 of 076-5312272. Schriftelijk reageren kan ook. Het adres daarvoor is: De Stem, redactie Surplus, postbus 3229,4800 MB Breda. Eindredactie: Wim van Leest. zich een exemplaar aan voor ei gen gebruik. Luchtvaarthobbyist Gerard Brinkërt uit Purmerend had niet eens een proefvlucht no dig. Bij de eerste aanblik van de Re volution Mini-500 op een lucht- show enkele jaren geleden in de Amerikaanse staat Wisconsin was hij al verkocht. Hoewel hij nog nooit in een heli had gevlo gen, bestelde hij hem meteen: „Ik dacht: dit is het. Dat zoiets be stond, voor zo'n lage prijs: 25.000 dollar. Daar had je een echte vol waardige helikopter voor die 185 kilometer per uur kan vliegen." Tegenwoordig importeert Gerard Brinkert de Amerikaanse wentel wiek voor de Benelux en Duits land. Brinkert levert hem voor 59.950 gulden inclusief btw bij de klant voor de deur af. Een koopje. Je bent met een Volkswagen Golf duurder uit, indien die is uitge rust met een zescylinder motor. Van Gend Loos zet de Mini-500 echter niet kant en klaar voor de deur neer. Hij wordt als bouw pakket (twee kisten en een doos), geleverd. Niettemin is het aan- schafbedrag op helikoptergebied een absolute bodemprijs. De bouwkit van de Angel, een een persoonstoestel uit Italië dat met de Revolution is te vergelijken, kost al gauw het dubbele. Voor een nieuwe tweepersoons heli moet je minimaal een slordige drie ton uittrekken. Hoe is die prijsdoorbraak te ver klaren? Dennis Fetter, oprichter van Revolution, wilde een heli kopter ontwikkelen die iedereen, nou ja, bijna iedereen, kon beta len. Hij verkocht in 1990 zijn fa briek van gyrovliegtuigjes (een combinatie van een helikopter en een vliegtuig) en begon met de ontwikkeling van de volksheli. Fetter ging allereerst uit van een zo simpel mogelijk ontwerp om de kosten te verlagen. Het aantal onderdelen in de Mini-500 is ver minderd tot een achtste deel van wat gangbaar is in de meeste he likopters. Verder maakt het hoge produc tietempo in het bedrijf het moge lijk om de kostprijs aanzienlijk te drukken. In de fabriek in Excel sior Springs (Missouri) rolt dage lijks een heli-bouwpakket van de band. En uiteraard gaan de kos ten nog meer omlaag, omdat de klant assemblage en lakwerk zelf doet. Dat zelf onderdelen in el kaar schroeven loont, kan iedere Ikea-klant je vertellen. Fetter concentreerde zich bij het ontwerp niet alleen op de aan schafprijs, maar ook op de onder houdskosten. Een helikopter in de lucht houden is immers een dure grap: gewoonlijk moet hij om de vijftig en honderd vlieg uren een onderhoudsbeurt krij gen. Bij de Revolution zijn alle componenten gegarandeerd tweeduizend uur onderhoudsvrij, uitgezonderd de motor. Die moet om de twintig uur van nieuwe bougies worden voorzien en om de vijfhonderd uur een revisie ondergaan. De Mini-500 is naar helikopterbegrippen ook zuinig met brandstof. Bij een kruissnel heid van 120 kilometer per uur verbruikt hij bijna een op zeven. Raakt de tank leeg, dan leg je bij de eerste de beste benzinepomp aan. De motor is al content met loodvrije benzine. De formule slaat aan. Revolution heeft in twee jaar tijd meer dan 400 toestellen gebouwd en Brin kert vond in Nederland vier ko pers. Ervaren modelvliegtuig bouwers zijn het meest geïnteres seerd. Brinkert: „Op een zeker moment zeggen ze: 'Nu ga ik toch een echte bouwen'". Menigeen die dagelijks op weg naar zijn werk zich in de file zit te verbijten, ziet nu wellicht een wenkend perspectief. Waarom niet met je eigen heli over de traag kruipende, kilometers lan ge rij auto's naar je kantoor sche ren. Het klinkt te mooi om waar te zijn, en dat is het helaas ook. Zo vraagt het bouwen aanzienlijk meer technisch inzicht dan het in elkaar zetten van een boeken kastje uit de Trendhopper. Hoe wel Brinkert verzekert dat „je wel héél onhandig moet zijn om dit niet te kunnen" en je gerust stelt met „alle gaatjes zijn voor- geboord", is een blik in het En gelstalige instructieboek voor een niet-techneut al voldoende om klamme handen te krijgen. „Toch is het een duidelijke stap-voor- stap beschrijving met foto's", probeert hij nog. Gelukkig wor den de cruciale onderdelen, de motor, instrumenten en dergelij ke compleet geleverd. Anderzijds zien de meer tech nisch onderlegde mensen de klus als een uitdaging: „Ik vind de bouw hardstikke leuk en uiterst leerzaam. Het is net alsof je bezig bent met een grote, hele mooie mecanodoos,", zegt Wim Vriens uit Bergen op Zoom die in zijn vrije uurtjes de heli bouwt. Je kunt hem in veertig tot zestig uur in elkaar schroeven, belooft de folder van de Mini-500. Maar je moet hem daarnaast ook zelf schuren en lakken en dat is een arbeidsintensieve klus. Gebrui kers rapporteerden in het blad Kitplanes een bouwtijd van mini maal 260 arbeidsuren met uit schieters tot 812 uur. Is het toe stel klaar, dan komen twee spe cialisten hem keuren waarna je bij de Rijksluchtvaartdienst een luchtwaardigheidsbewijs aan vraagt. Een verdere complicatie is dat helikopter vliegen niet makkelijk is. De piloot moet met zijn han den en voeten tegelijkertijd vier verschillende handelingen ver richten om de machine onder controle te houden - een heli in de lucht heeft zijn eigen willetje - en te besturen. Wie nog nooit zelf heeft gevlogen, heeft zeker veer tig dure praktijklessen nodig om het helikopteren in de vingers te krijgen. Kosten: minstens twin tigduizend gulden. In Amerika kun je voor een slordige elf mille het brevet halen. Vanuit je eigen tuin opstijgen om fluitend over de files heen naar het platdak van je kantoor te zoe ven, ligt dan echter nog steeds binnen bereik. De buren zullen het snerpende naaimachinege luid niet waarderen en de over heid staat ook al niet te juichen, zoals directeur Hans Breukhoven van Free Record Shop tot schade en schande merkte. Diens heli staat al jaren weg te roesten, om dat hij geen toestemming kreeg daarmee tussen zijn villa in Was senaar en het hoofdkantoor in Brinkert hangt met zijn Revolution in de lucht. Capelle aan den IJssel te pende len. Hij wilde zo meer tijd over houden voor zijn wederhelft Con- ny (ook bekend als Vanessa) en het kroost. Een woordvoerder van Verkeer en Waterstaat maakt duidelijk dat je over een eigen helihaven moet beschikken om op te stijgen en te landen. De aanleg daarvan is aan vele regels gebonden. Al met al ligt recreatief gebruik van de eigen helikopter nog het meest voor de hand. Gerard Brinkert: „Zet hem op de trailer en rij er mee naar een vliegveld om daar je hobby te beoefenen." Zijn heli-luchtdoop op vliegveld Lelystad zal Gerard Brinkert overigens niet licht vergeten. Niet alleen vanwege de opwin ding van de eerste vlucht in zijn zelfgebouwde heli, want twee uur later ramde een uit koers geraak te taxiënd sportvliegtuigje ®8®eel kenmerken n prototype meti parkeerde gloednieuwe M*^™rke.n van de meuwe 500. Brinkert lapte he® ,!wJ*leuwe MX-5 de Demïo" weer op, maar het onheil »®acte em,10' landde en verioor. nn "j eutaar 'niet erg zacht op le auto heeft grond' en was total-loss. OflWj er motor, van de crash: af geknelde slangetjes waardoor de naar adem ging snakken. J probleem is overigens sim] verlengen. Nu bouwt hij verhelpen door de verlengen. Nu bo tweede heli. Wim Vriens is U\J\Jj Uladi vtirui 1 uj belangrijk nadeel is. zijn tweeën kunnen doen. 'oor Rien van der Steen '_'e Japanse automerken, die het in Jgen land moeilijk hebben omdat aar minder auto's verkocht wor-L 'en, hebben een aantal nieuwe! andellen klaar staan die binnen] zienbare tijd ook in Nederland! ■e verwachten zijn. Mitsubishi liet; 'P - autoshow in Tokio de nieu- j e Spacewagon en Spacerunnerl ..wi. Tegen het einde van 19981 ijn ze in Nederland. Het merk] ,ee ln Japan ook een heel legerl eine autootjes, waaronder del mica en de Mini-Pajero, maar] e zullen de zeeën niet overko nen. mbaru heeft een nieuwe kleinel een 4WD mini met een mo-1 j I6 r 46 Pk- Verder bestu-l UT Subaru een hybride auto| ^aL¥azda heeft behalve de] een com-l onneu )actP rnW hem achtervolgen. Hij kwam® teder^ 'S 16 m keer m moeilijkheden, toa Mini-500 in de lucht snel WW vermogen verloor. Het toestel uto die verwacht wordt. Een| tact. ru'mte biedt aan vier vol- ïi elkaar' a' Zitten Wd dicht' een 1.3 of een 1.5 li-| in t,„ Demio is gebouwd 121, de Ford Fie-1 j^en aardige auto, mits - TOaWHij Trijdt °°k ,h6el slangetje.' len-md a We JaPan proefon- 'wt. hij 'ammer rif? vastgesteld hebben. Iïi Het interieur erg saai "aarnaast was maal in de wolken met zijn *Biieuwe 533 /n ^aPan del 500, maar vindt toch dat*•uari ,Wagon 1 -an maakt V, - Z'ea M "Nederland opwachtk|g| de?» )aüS leen maar ruimte aan u-_-„uliHSUisj „Dat is niet zo leuk. Vlieg»' ïampioen vanTv^ï 'n' een eigen toestel moet je toe 1CX is een n; Ijn,-'es: *?el 6 - erstehpift wmodeldatmdel and knmt Van 1998 naar Neder- en een plek krijgt tus-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 22