3
Bouw zelf je helikoper voor een prikkie
Nieuwe
Rode zeekool, zeesla en zeeboontjes zijn heel gezond
Snoerschildpad slok
kabels in huis op
«Jl
Bijna miljard fietsen
op 5,5 miljard mensen
Vanuit je eigen tuin opstijgen en dan over de files heen naar kantoor
DE STEM
SURPLUS
Geen bulk
Zoet
Mosselen
Veerse Meer
Wrikken
Eén meter
DB STEM
Minder onderdelen
Gaatjes voorgeboord
Lessen
1UJ1UU(- r\nm& W
i 'li
VRIJDAG 7 NOVEMBER 1997 E
Groene revolutie op j e bord
Uitgekeken op die eeu
wige doperwtjes en
slaapverwekkende
bloemkool? Verras uw
dierbaren eens met rode
zeekool, courgette-fleur
of de vitamine A-to
maat. Op de Fair Culi
nair in Maastricht, de
beurs voor hobbykoks
die vandaag begint, krij
gen de bezoekers aller
hande groentennovitei-
ten voorgeschoteld.
Door Will Gerritsen
Eerst was er de gewone tomaat,
hevig blozend en rond als een
tennisbal. Toen kwam de gele to
maat. Daarna de gele pruimto-
maat. En nu is er de gele tros-
pruimtomaat. „Ja, je houdt het
niet voor mogelijk", lacht Lies-
beth Boekestein van The Gree
nery International, de grootste
groenten veiling van Nederland
met ons mee. „Toch zijn de Ame
rikanen potentiële afnemers voor
deze tomaat. Zij kopen graag pa
prika's in rare kleuren, en nu de
trostomaat zijn opwaartse weg in
Amerika heeft gevonden, denken
we dat de gele trospruimtomaat
met dat succes kan meeliften."
Over succes gesproken. „Over
tien jaar is heel Nederland aan de
zeewier verslingerd. Dan willen
de mensen bij wijze van spreken
niets anders meer als als die
groente", zegt Martijn Stevens
uit Breda.
Op de Fair Culinair presenteert
zijn bedrijf Beauvie Vitality
Foods enkele zilte groenpri-
meurs, binnenkort verkrijgbaar
bij de visboer: verse zeesla, zee
boontjes en rode zeekool. Het zijn
de herkenbare huis-, tuin- en
vooral keukenbenamingen voor
enkele soorten zeewier die onuit
spreekbare latijnse doopnamen
hebben.
Net zoals autofabrikanten, soft-
ware-ontwikkelaars of waspoe-
derconcerns lanceren ook bedrij
ven in de groentenwereld om de
haverklap nieuwe producten.
Voor een veiling is het bittere
noodzaak om te investeren in
vernieuwing: „Onze producten
moeten zich onderscheiden van
de bulk. We kunnen niet opbok
sen tegen de lage prijzen van te
lers uit Spanje of de Canarische
eilanden", verklaart Liesbeth
Boekestein.
Om die reden proberen de Neder
landse tuinders met nieuwe ge
wassen een publiek te veroveren.
Daarbij haken ze handig op con
sumententrends in. Zo heeft de
enorme opkomst van een- en
tweepersoonshuishoudens in ons
land geleid tot de 'verdwerging'
van verschillende groenten. In
het seizoen zijn ze, - nu nog zeer
mondjesmaat -, te verkrijgen: de
minikomkommer, de babypapri
ka en de witte mini-aubergine.
Boekestein: „Dat is een aubergi
ne zoals die honderd jaar geleden
er botanisch uitzag: klein en wit
als een ei. De Engelsen noemen
een aubergine eggplant. Hij is in-
Zeegroentenmix voor bij de mosselen.
Een schaal met gemengde zeegroenten.
Martijn Stevens met een tros zeeboontjes.
teressant voor kleine huishou
dens, omdat hij in één keer is te
consumeren. Je vult hem of ver
werkt hem in een eenpersoons
portie ratatouille. Een grote au
bergine ga je niet half in de koel
kast bewaren."
De minikomkommer is in Enge
land en Scandinavië al een jaar of
tien, twaalf op de markt. „De
ontwikkeling begon, toen de su
permarkten daar komkommer in
plakjes of in helften gingen ver
kopen. Kennelijk kon de consu
ment niet goed overweg met een
hele komkommer. Als reactie
daarop werd de minikomkommer
ontwikkeld en die sloeg goed aan.
We zien nu ook mogelijkheden in
Nederland door de toename van
de kleine huishoudens."
The Greenery afficheert de mini
komkommer als een gezond tus
sendoortje en haakt zo in op de
consument die, beu van de bami
bal, niet meer uit de muur wil
grazen. „De introductie van nieu
we groenten moet je goed bege
leiden", weet Boekestein. „Dat
bewijst het verhaal van de baby
paprika. Die bestond tien jaar ge
leden al, maar sloeg niet aan. Er
was geen goede marketing: er zat
geen verhaal bij. Nu zijn twee pa
prikatelers opnieuw begonnen. In
september kregen ze de innova
tieprijs van een vakbeurs in Rot
terdam. Wij stellen nu het marke
tingplan op. De babypaprika on
derscheidt zich niet door zijn
smaak maar door zijn vorm. Je
gaat hem niet in stukjes snijden.
We moeten hem daarom commu
niceren als vulproduct", klinkt
het in onversneden marketingjar-
gon.
Een 'verhaal' is ook nodig bij de
introductie van de zoetepuntpa-
prika, de paprika punto. Een
aantal jaren geleden kweekten
onderzoekers bij wijze van expe
riment alle Europese paprika
soorten onder Hollandse omstan
digheden in een proefkas. De
punto scoorde het hoogste op het
punt van zoetheid, iets wat de
consument hoog waardeert. Ui
terlijk is het echter net een broer
tje van de Spaanse peper, hetgeen
bij de koper de nodige verwar
ring zal stichten. Boekestein:
„Hij oogt nogal spicy, maar toch
is hij zoet. We hebben veel uit te
leggen. Anderzijds ziet hij door
zijn kreukelige, knobbelige oer
vorm er heel natuurlijk uit. Niet
zo 'gelikt' en opgepoetst als de
gewone paprika."
Gezondheid verkoopt goed.
Daarom lijkt de oranje tomaat
met extra vitamine-A een zonni
ge toekomst te hebben. Door
kruisingen hebben zaadveredel
aars een tomaat gekweekt die
drie keer zoveel vitamine-A be
vat dan zijn collega's. Eet je een
half pond, dan heb je de dagelijks
aanbevolen dosis al binnen. Toch
wil The Greenery dit aspect niet
gaan promoten. „We gaan hem
verkopen op zijn oranje uiterlijk,
niet op zijn vitamines. Weten
schappelijke informatie over
kankerpreventie door groenten-
consumptie hoort bij de weten
schap, niet bij ons. Het zou een
misplaatst verkoopargument
zijn."
Daar heeft Martijn Stevens met
zijn zeewier echter minder pro
blemen mee. Hij mikt met zijn ro
de zeekool, zeesla en zeeboontjes
op de gezondheidsbewuste con
sument. Gezondheidsvoeding is
een groeimarkt waarvan de we-
reldomzet van 1994 tot 2000 zal
verdrievoudigen tot zeventien
miljard dollar. „Vooral in Azië
consumeren de mensen zeegroen
ten als onderdeel van hun norma
le dieet. Daar komt kanker veel
minder voor dan hier. Dat wordt
aan hun voedingspatroon toege
schreven: rijst, vis, zeewier. Be
paalde ziektebeelden zijn direct
te vertalen naar voedingsstoor
nissen", zegt hij.
Er komen lange lijstjes op tafel
die een overzicht geven van mi
neraal- en vitaminetekorten en
de daarmee samenhangende
ziekten of klachten: van vitami
ne-A tot zink, van anemie tot
zwakte. U raadt het al: zeewier
bevat al deze vitamines (elf in to
taal) en mineralen (dertien soor
ten), waarvan sommige in een ho
ge dosering. Zoals ijzer (dertig
keer zoveel als in spinazie), cal
cium en jodium.
Maar is gezond ook lekker? Rode
zeekool heeft een smaak die in de
verte doet denken aan schaaldie
ren, zeesla is tamelijk neutraal,
terwijl zeeboontjes vooral naar
zeewater smaken. De krachtige
zilte geur van de zeewier roept bij
het opsnuiven meteen oceanische
associaties op. Telkens bij het
openen van de koelkast spoelen
de schuimende golven je tege
moet. Wie dit wil vermijden,
dient de verpakking hermetisch
af te sluiten. Je kunt de wieren
rauw eten, maar ook koken, sto
men, wokken of door een beslagje
halen en frituren. Combinaties
met vis en schelp- en schaaldie-
FOTO'S DE STEM JOHAN VAN GURP
ren liggen natuurlijk voor de
hand.
Er ligt straks een zeewierpakket
voor de bereiding van mosselen
bij de visboer. Maar geitekaas
met zeeboontjes en kalfshaas met
zeesla zijn eveneens mogelijk, ge
tuige de recepten in het boekje
Zeeuwse koks koken met zee
wier.
We kennen natuurlijk al zeekraal
en lamsoortjes als zeegroente,
maar dit zijn gewassen die worte
len op zilte buitendijkse bodems.
Zeewier wortelt niet, maar wordt
geënt op touw dat in het zeewater
hangt. Nu importeert Stevens
nog zeewier uit Frankrijk, maar
gaat het straks met de afzet cres
cendo, dan kan zijn bedrijf in het
Veerse Meer akkeren.
Als dat al nodig is: jaarlijks pro
duceren het Veerse Meer en de
Grevelingen tien miljoen kilo
zeesla die zwemmers en de ple-
ziervaart geen eetpret, maar wel
veel overlast bezorgt.
Fair Culinair 97 biedt voor de
kookliefhebber uitgebreide in
formatie over lekker eten en
drinken, keukengerei, appara
tuur en aanverwante zaken. Ver
der: doorlopend kookdemonstra
ties door chefkoks, workshops,
proeverijen, keuringen van wij
nen en azijnen die bezoekers
meebrengen en een kookkam-
pioenschap voor hobbykoks.
Spectaculair is de demonstratie
koken met krokodil en slang op
zondag.
Fair Culinair in Mecc Maastricht, vrij
dag 7 tot en met zondag 9 november.
Vrijdag 14.00-22.00 uur, zaterdag en
zondag 11.00-18.00 uur.
Op het eerste ge
zicht zou je zeggen
dat het een draad
loze jojo of een
hamburger look-a
like is. Een speeltje
voor de hond kan
ook, of hebben wij
te maken met een
variant op de
Spaanse castagnet
ten?
Op de een of andere
manier doet deze aal
gladde kunststofoes
ter vertrouwd aan.
Door de vorm, het
materiaal en de
handzame maat kan
het van alles zijn. Een
snoerschildpad is
echter wel het laatste
waar je op komt.
Met deze Cableturtle
hoef je nooit meer
bang te zijn om je nek
te breken in de huis
kamer. Weg kronke
lende kabels of dwa
lende draden. Deze snoerschild
pad slurpt slierten als de beste.
Alsof je een vork in de spaghetti
zet. Opdraaien en wegwezen.
Sinds kort is de Cableturtle - ka
beltrommel noemen ze 'm in
Duitsland - verkrijgbaar op de
Nederlandse markt. Hij kost
7,75 gulden en is te vinden in
de meeste geschenk- en design
winkels en een aantal grotere wa
renhuizen. De Turtle is er in acht
kleuren en ligt in de hand als een
chocoprince.
Omdat de handleiding niet uit
blinkt in duidelijkheid, eerst
even iets over het gebruik. Het
oprollen van de draad wordt ver
gemakkelijkt doordat je de Ca
bleturtle kunt openbuigen tot een
diabolo. Je trekt de twee schelpen
vanaf het midden uit elkaar. Het
snoer moet dan om de as worden
gerold en als dat gebeurd is, kan
de zaak weer teruggeklapt wor
den. Poppetje gezien, kastje
dicht.
Nu lijkt dit ceremonieel simpel
maar dat is het allerminst. Je
krijgt er nauwelijks een vinger
tussen. Pas na heel wat wrikken
en wringen, rukken en trekken
klappen de rubberschildjes om.
Wie nog geen reuma heeft, zou
het ervan krijgen. Eenmaal opge
rold en weer dichtgeklapt, ziet
deze kleurige kabelvreter er ech
ter zonder meer aardig uit. Beter
ook dan overal van die kluwen en
X
De snoerschildpad met op de achtergnni
de open versie.
klitten kabels.
Maar hoe leuk ook, niet
is even enthousiast over
snoerverslinder. De meeste
specialisten raden het oprollen
van eleetriciteitssnoeren af. Eet
opgerolde draad heeft meer te lij
den en ook de ontvangst van ge
luid of beeld wordt er niet beter
op. Zeker bij zwaardere appi
ten bestaat de kans dat de te
elkaar aan gedrukte draden
warm worden. Het is dus opletten
geblazen. Niet elk snoer is
schikt voor de Turtle.
Voor kabels waar niet veel sf
ning op staat, zoals de telefoon-
draad of een snoer van een lam]
is deze jojo echter prima geschil
maar dat ligt anders met coaxka-
bels of vingerdikke snoeren van
zwaardere apparaten of stekker
dozen. Die draden passen er
woon niet in. Bovendien laten n
zich nauwelijks oprollen.
In de meest ideale situatie kano
ongeveer één meter snoer
rol worden gezet. Da's op zijn
zachtst gezegd bitter weinig ge
zien de vele meters snoer die erin
een gemiddelde huiskamer lig
gen. De fabrikant heeft daar ech
ter bewust voor gekozen. Het i
namelijk de bedoeling om meer
dere Turtles tegelijk in huis te
men.
Misschien zijn er wel twee of M
per draad nodig. Het blijft dm
opletten.
Het totale aantal fietsen in de wereld benadert de één miljard.
Dat betekent dat op bijna elke zes mensen spoedig één fiets is.
Momenteel zijn er ca. 905 miljoen fietsen op de hele aardbol, zo
zijn de schattingen. China staat, zoals verwacht, ver bovenaan,
met 450 miljoen fietsen. Daar pal achter volgt de VS met 100 mil
joen rijwielen.
Japan en Duitsland hebben elk respectievelijk 72 en 62 miljoen
fietsen, terwijl Japan met zijn 130 miljoen inwoners toch onge
veer twee keer zoveel inwoners telt. Brazilië is vijfde van de we
reld met 40 miljoen fietsen.
Het aantal fietsen per inwoner levert een interessant beeld op:
want de hoogste fietsdichtheid hebben Nederland en Denemar
ken. In die twee landen heeft elke inwoner een fiets. In Duitsland
heeft elke 1,3 inwoner een fiets, in Zweden en Noorwegen is dat
cijfer 1,4, in Finland 1,5.
Funtime, Func\
turistische mini's
viercilinder motA
Blikvangers op de jong
ste autoshow van Tokio
vormden de zogenoemde
hybride-auto's met een
gecombineerde benzine
elektromotor en zeer
kleine personenwagens
met een laag benzinever-J
bruik. Zijn dat de auto's
van de toekomst? Een
blik op het blik van het
jaar 2000 en daarna.
Door Rien van der Steen
Exotische prototypen en geavan-l
ceerde bolides zullen altijd welf
op autoshows blijven staan.)
Vooral om de fantasie van de toe-u
schouwers te prikkelen. Toch]
neemt de no-nonsense houdingl
bij de autofabrikanten toe. Want]
op de internationale tentoonstel-]
lingen staan steeds meer auto'sl
die voor de gewone koper bedoeld]
lijken. Golfs, Astra's, Corolla's enl
Méganes krijgen net zoveel aan
dacht als dat wereldvreemde pro-L
totype waar Pininfarina of del
zoon van Giugiaro hun designlus-1
ten op botvierden. Voor benzine-]
slurpers komt alsmaar minder]
plaats. De plek van auto's dief
minder plek innemen en het mi
lieu minder belasten wordt pro
minenter.
Toyota toonde op de 32e Tokio!
Motorshow de Prius, de eerstel
auto met een in serie gebouwde]
hybride-motor die 3,5 liter perl
honderd kilometer verbruikt.!
Langzaam drijft de elektromotorf
de zaak aan, op snelheid neemt de
benzinemotor het automatisch!
over en worden de batterijen van]
de elektromotor opgeladen. De]
uitlaatgassen van de Prius zou-]
den maar half zo schadelijk zijn]
als bij gangbare auto's.
Tal van fabrikanten komen met]
dergelijke zuinige auto's, want]
met de elektromobiel wil het]
Een eigen helikopter
voor de prijs van een
luxe middenklasauto.
Voor nog geen zestigdui
zend gulden heb je de
Revolution Mini-500 in
de tuin staan. Je moet
hem wel zelf in elkaar
schroeven.
Door Will Gerritsen
Hij is every inch een helikopter,
concludeerde de ervaren testpi
loot David Borrows in het blad
Flight Training nadat hij hem
twee uur lang alle hoeken en ga
ten van het luchtruim had laten
zien. Redacteur J.R Campbell van
het luchtvaartblad US Aviator
was na een uitvoerige consumen
tentest helemaal om. Hij schafte
INFORMATIE SURPLUS
Wie nadere informatie wil omtrent
artikelen in deze bijlage, kan
tijdens kantooruren bellen naar
076-5312344 of 076-5312272.
Schriftelijk reageren kan ook.
Het adres daarvoor is:
De Stem, redactie Surplus,
postbus 3229,4800 MB Breda.
Eindredactie: Wim van Leest.
zich een exemplaar aan voor ei
gen gebruik. Luchtvaarthobbyist
Gerard Brinkërt uit Purmerend
had niet eens een proefvlucht no
dig.
Bij de eerste aanblik van de Re
volution Mini-500 op een lucht-
show enkele jaren geleden in de
Amerikaanse staat Wisconsin
was hij al verkocht. Hoewel hij
nog nooit in een heli had gevlo
gen, bestelde hij hem meteen: „Ik
dacht: dit is het. Dat zoiets be
stond, voor zo'n lage prijs: 25.000
dollar. Daar had je een echte vol
waardige helikopter voor die 185
kilometer per uur kan vliegen."
Tegenwoordig importeert Gerard
Brinkert de Amerikaanse wentel
wiek voor de Benelux en Duits
land. Brinkert levert hem voor
59.950 gulden inclusief btw bij de
klant voor de deur af. Een koopje.
Je bent met een Volkswagen Golf
duurder uit, indien die is uitge
rust met een zescylinder motor.
Van Gend Loos zet de Mini-500
echter niet kant en klaar voor de
deur neer. Hij wordt als bouw
pakket (twee kisten en een doos),
geleverd. Niettemin is het aan-
schafbedrag op helikoptergebied
een absolute bodemprijs. De
bouwkit van de Angel, een een
persoonstoestel uit Italië dat met
de Revolution is te vergelijken,
kost al gauw het dubbele. Voor
een nieuwe tweepersoons heli
moet je minimaal een slordige
drie ton uittrekken.
Hoe is die prijsdoorbraak te ver
klaren? Dennis Fetter, oprichter
van Revolution, wilde een heli
kopter ontwikkelen die iedereen,
nou ja, bijna iedereen, kon beta
len. Hij verkocht in 1990 zijn fa
briek van gyrovliegtuigjes (een
combinatie van een helikopter en
een vliegtuig) en begon met de
ontwikkeling van de volksheli.
Fetter ging allereerst uit van een
zo simpel mogelijk ontwerp om
de kosten te verlagen. Het aantal
onderdelen in de Mini-500 is ver
minderd tot een achtste deel van
wat gangbaar is in de meeste he
likopters.
Verder maakt het hoge produc
tietempo in het bedrijf het moge
lijk om de kostprijs aanzienlijk te
drukken. In de fabriek in Excel
sior Springs (Missouri) rolt dage
lijks een heli-bouwpakket van de
band. En uiteraard gaan de kos
ten nog meer omlaag, omdat de
klant assemblage en lakwerk zelf
doet. Dat zelf onderdelen in el
kaar schroeven loont, kan iedere
Ikea-klant je vertellen.
Fetter concentreerde zich bij het
ontwerp niet alleen op de aan
schafprijs, maar ook op de onder
houdskosten. Een helikopter in
de lucht houden is immers een
dure grap: gewoonlijk moet hij
om de vijftig en honderd vlieg
uren een onderhoudsbeurt krij
gen. Bij de Revolution zijn alle
componenten gegarandeerd
tweeduizend uur onderhoudsvrij,
uitgezonderd de motor. Die moet
om de twintig uur van nieuwe
bougies worden voorzien en om
de vijfhonderd uur een revisie
ondergaan. De Mini-500 is naar
helikopterbegrippen ook zuinig
met brandstof. Bij een kruissnel
heid van 120 kilometer per uur
verbruikt hij bijna een op zeven.
Raakt de tank leeg, dan leg je bij
de eerste de beste benzinepomp
aan. De motor is al content met
loodvrije benzine.
De formule slaat aan. Revolution
heeft in twee jaar tijd meer dan
400 toestellen gebouwd en Brin
kert vond in Nederland vier ko
pers. Ervaren modelvliegtuig
bouwers zijn het meest geïnteres
seerd. Brinkert: „Op een zeker
moment zeggen ze: 'Nu ga ik toch
een echte bouwen'".
Menigeen die dagelijks op weg
naar zijn werk zich in de file zit
te verbijten, ziet nu wellicht een
wenkend perspectief. Waarom
niet met je eigen heli over de
traag kruipende, kilometers lan
ge rij auto's naar je kantoor sche
ren. Het klinkt te mooi om waar
te zijn, en dat is het helaas ook.
Zo vraagt het bouwen aanzienlijk
meer technisch inzicht dan het in
elkaar zetten van een boeken
kastje uit de Trendhopper. Hoe
wel Brinkert verzekert dat „je
wel héél onhandig moet zijn om
dit niet te kunnen" en je gerust
stelt met „alle gaatjes zijn voor-
geboord", is een blik in het En
gelstalige instructieboek voor een
niet-techneut al voldoende om
klamme handen te krijgen. „Toch
is het een duidelijke stap-voor-
stap beschrijving met foto's",
probeert hij nog. Gelukkig wor
den de cruciale onderdelen, de
motor, instrumenten en dergelij
ke compleet geleverd.
Anderzijds zien de meer tech
nisch onderlegde mensen de klus
als een uitdaging: „Ik vind de
bouw hardstikke leuk en uiterst
leerzaam. Het is net alsof je bezig
bent met een grote, hele mooie
mecanodoos,", zegt Wim Vriens
uit Bergen op Zoom die in zijn
vrije uurtjes de heli bouwt. Je
kunt hem in veertig tot zestig uur
in elkaar schroeven, belooft de
folder van de Mini-500. Maar je
moet hem daarnaast ook zelf
schuren en lakken en dat is een
arbeidsintensieve klus. Gebrui
kers rapporteerden in het blad
Kitplanes een bouwtijd van mini
maal 260 arbeidsuren met uit
schieters tot 812 uur. Is het toe
stel klaar, dan komen twee spe
cialisten hem keuren waarna je
bij de Rijksluchtvaartdienst een
luchtwaardigheidsbewijs aan
vraagt.
Een verdere complicatie is dat
helikopter vliegen niet makkelijk
is. De piloot moet met zijn han
den en voeten tegelijkertijd vier
verschillende handelingen ver
richten om de machine onder
controle te houden - een heli in
de lucht heeft zijn eigen willetje -
en te besturen. Wie nog nooit zelf
heeft gevlogen, heeft zeker veer
tig dure praktijklessen nodig om
het helikopteren in de vingers te
krijgen. Kosten: minstens twin
tigduizend gulden. In Amerika
kun je voor een slordige elf mille
het brevet halen.
Vanuit je eigen tuin opstijgen om
fluitend over de files heen naar
het platdak van je kantoor te zoe
ven, ligt dan echter nog steeds
binnen bereik. De buren zullen
het snerpende naaimachinege
luid niet waarderen en de over
heid staat ook al niet te juichen,
zoals directeur Hans Breukhoven
van Free Record Shop tot schade
en schande merkte. Diens heli
staat al jaren weg te roesten, om
dat hij geen toestemming kreeg
daarmee tussen zijn villa in Was
senaar en het hoofdkantoor in
Brinkert hangt met zijn Revolution in de lucht.
Capelle aan den IJssel te pende
len. Hij wilde zo meer tijd over
houden voor zijn wederhelft Con-
ny (ook bekend als Vanessa) en
het kroost.
Een woordvoerder van Verkeer
en Waterstaat maakt duidelijk
dat je over een eigen helihaven
moet beschikken om op te stijgen
en te landen. De aanleg daarvan
is aan vele regels gebonden. Al
met al ligt recreatief gebruik van
de eigen helikopter nog het meest
voor de hand. Gerard Brinkert:
„Zet hem op de trailer en rij er
mee naar een vliegveld om daar je
hobby te beoefenen."
Zijn heli-luchtdoop op vliegveld
Lelystad zal Gerard Brinkert
overigens niet licht vergeten.
Niet alleen vanwege de opwin
ding van de eerste vlucht in zijn
zelfgebouwde heli, want twee uur
later ramde een uit koers geraak
te taxiënd sportvliegtuigje ®8®eel kenmerken n prototype meti
parkeerde gloednieuwe M*^™rke.n van de meuwe
500. Brinkert lapte he® ,!wJ*leuwe MX-5 de Demïo"
weer op, maar het onheil »®acte em,10'
landde
en verioor. nn "j eutaar
'niet erg zacht op le auto heeft
grond' en was total-loss. OflWj er motor,
van de crash: af geknelde
slangetjes waardoor de
naar adem ging snakken. J
probleem is overigens sim]
verlengen. Nu bouwt hij
verhelpen door de
verlengen. Nu bo
tweede heli. Wim Vriens is
U\J\Jj Uladi vtirui 1 uj
belangrijk nadeel is.
zijn tweeën kunnen doen.
'oor Rien van der Steen
'_'e Japanse automerken, die het in
Jgen land moeilijk hebben omdat
aar minder auto's verkocht wor-L
'en, hebben een aantal nieuwe!
andellen klaar staan die binnen]
zienbare tijd ook in Nederland!
■e verwachten zijn. Mitsubishi liet;
'P - autoshow in Tokio de nieu- j
e Spacewagon en Spacerunnerl
..wi. Tegen het einde van 19981
ijn ze in Nederland. Het merk]
,ee ln Japan ook een heel legerl
eine autootjes, waaronder del
mica en de Mini-Pajero, maar]
e zullen de zeeën niet overko
nen.
mbaru heeft een nieuwe kleinel
een 4WD mini met een mo-1
j I6 r 46 Pk- Verder bestu-l
UT Subaru een hybride auto|
^aL¥azda heeft behalve de]
een com-l
onneu )actP rnW
hem achtervolgen. Hij kwam® teder^ 'S 16 m
keer m moeilijkheden, toa
Mini-500 in de lucht snel WW
vermogen verloor. Het toestel
uto die
verwacht wordt. Een|
tact. ru'mte biedt aan vier vol-
ïi elkaar' a' Zitten Wd dicht'
een 1.3 of een 1.5 li-|
in t,„ Demio is gebouwd
121, de Ford Fie-1
j^en aardige auto, mits
- TOaWHij Trijdt °°k ,h6el
slangetje.' len-md a We JaPan proefon-
'wt. hij 'ammer rif? vastgesteld hebben.
Iïi Het interieur erg saai
"aarnaast was
maal in de wolken met zijn *Biieuwe 533 /n ^aPan del
500, maar vindt toch dat*•uari ,Wagon 1
-an maakt V, - Z'ea M
"Nederland opwachtk|g|
de?» )aüS
leen maar ruimte aan u-_-„uliHSUisj
„Dat is niet zo leuk. Vlieg»' ïampioen vanTv^ï 'n'
een eigen toestel moet je toe 1CX is een n; Ijn,-'es: *?el
6 - erstehpift wmodeldatmdel
and knmt Van 1998 naar Neder-
en een plek krijgt tus-