DE STEM 'In feite ben ik net Wagner' Boek over oude tv-series geeft slecht beeld Stem van Mexico zingt niet meer latsu Charade 19.995,- Daihatsu Cuore Magie JHATSU Carl Davis blaast historische bioscoopkrakers nieuw leven in ms TWEE 1TIGE KLEUR- jROTINGEN Film Karakter valt weer in de prijzen IEN AANBIEDEN Nu vanaf helemaal rijklaar ind. metallic lak Nu vanaf ƒ17.295,- helemaal rijklaar ind. metallic lak rijdt zeker. P. Nagelkerke^ D1 Maria de Lourdes overleden Guy Cassiers directeur RO Theater Spice Girls bij première Rondetafelgesprek Nederlands affiche 197 X 61 jEN op een aantal )RRaad strekt tegen r is al een Cuore vanaf 15.495,' let. Vraag ons naar de exacte voorwaarden van deze Ie verwijderingsbijdrage, registratie kosten. SE 0, Jrs B.V., P. Breughelstraat19, jfins, Mathenessestraat 27-29, i Hommel, Handelsweg 5, tedrijf Jan Dekkers, Molendijk 1a, Troost Automobielbedrijven, heidsweg 10, tel. 0181-325925. 3.V., Beider 43 (Autostrada) 536666. TERNEUZEN, kg 37, tel. 0115-681200. ■■gent (subdealer), De Roterij22, pmobielbedrijf Moerdijk lel. 0168-412306. IPLEZIER MET SPRINT PHOTO ^■n Gids mmmm Hij is beïnvloed door Bartók, Sjostakovitsj en Strawinsky, maar kreeg als componist vooral be kendheid door de mu ziek die hij schreef voor populaire tv-series als 'Pride Prejudice' en door zijn samenwerking met Paul McCartney in diens 'Liverpool Orato rio'. Verder maakt Carl Davis (61) sinds 1980 wereldwijd naam door zijn betrokkenheid bij de revival van de zwij gende film. Aan de reeks hoogtepunten uit dit genre die door de com ponist van muziek zijn voorzien, komt voorlopig geen einde. Als dirigent trekt hij zelf met de filmproducties de wereld rond. Door Johan Otten In zijn Bossche hotelsuite maakt Carl Davis zijn ima go van workaholic deze ochtend nadrukkelijk waar. De componist-diri gent, die 's avonds een uit voering van The Phantom voor de boeg heeft, zit om tien uur 's ochtends samen met zijn manager inge spannen op een monitor te turen. Met een zuinige blik bestuderen ze een tafereel uit de jaren dertig - een on getwijfeld Engelse actrice met hoed dartelt gracieus door het beeld. De heren mompelen zorgelijk, Davis klinkt geïrriteerd. „Goed dan, ik zal hem moeten overtuigen", zegt de mana ger en hij klikt zijn koffer tje dicht. „Sorry, ik ben met vier dingen te gelijk bezig", verontschuldigt Davis zich voor het oponthoud. „Dat daar", wijst hij naar de mo nitor, „is de verfilming van een damesroman voor de Engelse televisie. Zó'n dik boek..." In zijn stem klinkt lichte afschuw door, hij is er duidelijk niet kapot van. Nee, dan was Pride Prejudice, de romantische serie naar het boek van Jane Austen, heel wat anders. Een mooi verhaal, zorg vuldig verfilmd. „Ik probeer met mijn muziekte reageren op wat ik aangeboden krijg. Als het ma teriaal middelmatig is, heb je als componist een groot probleem." Muziek componeren bij films: Carl Davis heeft er wereldwijd bekendheid door verworven. In Nederland vooral door zijn be trokkenheid bij de silent movies, de zwijgende films. Abel Gance's Napoléon was in 1980 de eerste historische filmproductie waar- j voor hij een orkestpartituur afdrukken von uw volle rolletje nu ïurvergrotingen van uw mooiste neg Srheldeple'jL- RoosenH^lr Nieuwe Eden-Leur, Winkelcentrum het land, tijd voor kruidige broodsoorten. INBROOD-ZONNEKORE? deze week speciaal ons ANIJSBROOD dsoort, ook heerlijk om te toosteri 2,50 'aldijk 25, Prinsenbeek (|j| s/jj /oorstraat 31, Fijnaart Valdijk 25, Prinsenbeek Voorstraat 31, Fijnaart haven 102 V.O.F., Zevenbergen nkelstraat 33, Oudenbosch Kade 35, Roosendaal Componist en dirigent Carl Davis: „Bij filmmuziek geldt het motto 'hoe eenvoudiger, hoe effectiever' FOTO KEES MARTENS schreef. „Dat daar zo'n compleet stomme-filmproject uit zou groeien had ik nooit gedacht. Ik had al een flinke carrière ge maakt als dirigent en als film- en tv-eomponist, die Napoléon leek gewoon even een uitstapje." Revival Maar de onderneming leidde een revival van de zwijgende film in en Carl Davis groeide uit tot het muzikale boegbeeld daarvan. Voor zo'n dertig krakers uit de oude doos componeerde hij nieu we muziek of werkte hij muzika le aanwijzingen en partituren uit. Dit seizoen reist hij de wereld rond met liefst drie programma's: The Phantom of the Opera, Chap- lins The Kid en The Idle Class (ja nuari in Nederland met Het Bra bants Orkest) en Harold Lloyds The Freshman (in maart met het Willem Breuker Kollektief). De Engelse Amerikaan (in '36 gebo ren in New York, na zijn huwelijk met een Britse actrice sinds '61 wereldburger met domicilie in Engeland) treedt zelf op als diri gent. Zeker, zegt hij, sinds die eerste Napoléon heeft hij aardig wat bijgeleerd over dit specifieke muzikale genre. „Ik moest erach ter komen hoe ik de zaak kon or ganiseren. Het materiaal orde nen. In het begin had ik geen idee hoe ik dat moest aanpakken. En met die Napoléon als debuut had ik het bepaald niet getroffen - die duurde vijf uur." Het was chaos, maar Davis werk te zich er doorheen. Inmiddels heeft hij een doeltreffende tech niek gevonden om de films te be studeren en uit elkaar te halen. „Van groot belang is dat ik ze op Scène uit de zwijgende film 'The Phantom of the Opera'. video krijg, met een klok in beeld. Alles in de film komt aan op ti ming: onder de hele partituur tikt de klok. Ik ontleed de structuur, zoek thema's, breng lijnen aan en schrijf daar de muziek op." Commercieel Davis verzorgt de koffie en laat ondertussen blijken dat die nieu we tv-productie hem nog steeds niet lekker zit. „Wat een verade ming", verzucht hij, „zoiets een voudigs als koffie presenteren. Niemand heeft er iets over te zeu ren. Een wolkje melk, klaar. Het blijft geen gedoe van 'schrijf er hier wat drums bij en daar wat zus en ginds wat zo'. Want zo zit de commerciële muziekwereld in elkaar. Neem die ladies-novel: ik heb de eerste twee uur ingeleverd en daar duikt iedereen dan bo venop. Alsof de hele film er van afhangt. Terwijl het niet eens een zwijgende film is." Hij pauseert even, trekt dan een quasi-zelfverzekerd gezicht: „Maar ik ga er tegenin hoor, ik heb m'n temperament. Ja, ik voel me vandaag de dag een echte di va." Die typische humor, zegt hij later, die doet hem van Engeland houden. En dat conflict over het tv-project ziet hij morgenvroeg ongetwijfeld in een ander dag licht. Dan heeft hij zijn uitvoe ring achter de rug, dan is hij rus tiger. Want hoe vaak hij ook voor orkesten heeft gestaan: 'I never stop being nervous'. Stimulans Behalve voor televisie Hol lywoodThe World at War, The Pickwick Papers) en bioscoop ChampionsThe French Lieute nant's Woman) componeerde Da vis ook het nodige voor ballet. Het wekt de indruk dat hij het bij het scheppen van muziek moei lijk zonder visuele stimulans kan stellen. „Precies zo is het. Dat geldt zelfs voor concertstukken, want die maak ik ook. Ik heb een leuk kla rinetconcert geschreven, een stuk voor fluit en variaties voor viool en orkest. Maar ook dan heb ik toch altijd een soort film in mijn hoofd, een verhaal. Abstracte muziek schrijven vind ik ontzet tend moeilijk." „In feite ben ik net Wagner", be denkt hij schaterend, om er se rieus aan toe te voegen dat maar weinig componisten zowel het thematische als het abstracte genre beheersen. „Zo iemand als Door Guuz Hoogaerts j Dat 'spetterende' uit de titel Goot lexicon van de tv-series uit de spetterende jaren 70 is na tuurlijk ironisch. Want zo spet terend waren die jaren zeventig Met, om nog maar te zwijgen over de in dat decennium uitge zonden tv-series. Laat onverlet dat er wel degelijk I Mn leuk boek te maken is van de ?eer. dan driehonderd series die estijds op de Nederlandse en Bel gische tv te zien waren. Dat is dus Met het boek van Ronald Grossey «worden. In het woord vooraf wordt informa- le over 'inhoud, acteurs, merchan- j ïsing enz.' toegezegd, alsmede een weede kolom met 'leuke zijspron- 'es Iragmer>ten, beginteksten, commentaren... - en vooral techni que informatie'. Beloftes die niet worden waargemaakt. Alleen bij !!rpende series is de tweede ko- 1 (li!? lrndd me'; staten uit recensies hei c^rc Miilemans maakte voor frtr glSche tijdschrift Humo, of se,?Tenten mt liedteksten. Maar de 8nteresseerde lezer zal bepaald i schiJ1 eei^ kwijlepilepsie van geluk en bij een liedjescitaat als Sunday, monday, happy days, tues- day, Wednesday, happy days, thurs- day friday, happy days, the week end comes, my cycle runs, ready to rave you. Enige 'technische infor matie' ben ik nergens tegengeko men. Grossey meldt wel op welke datum de serie voor het eerst op de Neder landse of Vlaamse tv te zien was, maar rept niet over de omroep. Daarnaast ontbreken foto-onder- schriften, kijkcijfers of een stukje over het succes van herhalingen door bijvoorbeeld TV10. Grossy maakt ook een paar pijnlijke fouten. Zo heette de ranch van de Ewings in Dallas niet Southworth maar Southfork, haalt de auteur Julie McCoy, Judy McCoy en actrice Lau ren Ewes doorelkaar (de laatste is de actrice die de eerste speelde in The Love Boat en wie Judy is weet ik ook niet) en speelt niet Angelica Houston de rol van Morticia Ad- dams in de gelijknamige speelfilm, maar Anjelica Huston. Nog veel erger is dat Grossey zijn beschrijvingen nauwelijks lardeert met trivialiteiten. Een duidelijk uit een tv-blad overgeschreven in houdsopgave van series als Duel in de diepte, Cassata, Lou Grant of Ci troentje met suiker is namelijk niet genoeg. Sporadisch vertelt Grossey wat er van acteurs als Michael Douglas Streets of San Francisco) of Telly Savalas is geworden, maar rept dan weer niet over Ron Howard (Richie Cunningham in Happy Days), de succesvolle regisseur van films als Apollo 13 en Cocoon. Een boek als dit over series die veel al nooit meer worden uitgezonden moet het vooral hebben van weetjes. Stukgelopen relaties op de set, drugsgebruik van acteurs, hun mu- ziekcarrières (geen woord over de elpees van Star Treks Leonard Ni- moy en William Shatner) en veel, veel meer onsterfelijke citaten. Wie lang genoeg op Internet surft, komt al een schat aan informatie tegen. En veel betere foto's. Het boek van dezelfde auteur over de tv-series uit 'de fabuleuze jaren 50-60' ken ik niet, en wil ik na le zing ook niet kennen. Laat iemand in godsnaam nu al beginnen met de voorbereidingen voor Groot lexicon van de tv-series uit de egoïstische jaren 80 voordat Grossey op hetzelf de, onzalige idee komt. Ronald Grossey: 'Groot lexicon van de tv- series uit de spetterende jaren 70'. Uitg. Van Reemst, prijs 39,90 I I I I I VRIJDAG 7 NOVEMBER 1997 Mozart, die zowel briljante ab stracte muziek schreef als bril jante theatermuziek, dat is uit zonderlijk. De meeste operacom ponisten konden in de vorige eeuw alleen op een verhaal schrijven. Neem de instrumentale muziek van Verdi - we kennen een aardig strijkkwartet, maar in vergelijking met zijn opera's is dat andere werk van onderge schikt belang. Puccini deed heel weinig naast opera, Wagner een beetje. Vrijwel altijd hadden ze een verhaal nodig." Partner Stoort het de componist niet dat hij als schrijver voor films een soort dienende functie vervult? „In de meeste films sta je als componist inderdaad op de ach tergrond. Maar met name bij die zwijgende films is er meer sprake van gelijkwaardigheid, van een partner-relatie." Davis heeft vier projecten tege lijk onderhanden. Met al zijn banden, scripts en apparatuur vergelijkt hij zichzelf met een rei zende studie. Is hij in staat tij dens een tournee ook nog vol doende concentratie op te bren gen voor allerlei nieuw werk? „Nou... Het valt niet mee, maar van de andere kant ben ik iemand die deadlines nodig heeft. Bij mij komt de inspiratie in het heetst van de strijd. Ergens ben ik ont zettend lui, als ik geen deadlines had schreef ik nooit iets. Ik kijk gewoon wat het eerst af moet en geef dat de hoogste voorrang." Wordt het resultaat door die tijdsdruk niet minder? „Tot op zekere hoogte. Het lijdt geen twijfel dat je voor een con certstuk of opera een gewichtige, volle compositie nodig hebt. Dat kun je niet vlug doen. Maar je zou het bovendien niet eens willen... Bij filmmuziek geldt het motto 'hoe eenvoudiger, hoe effectie ver'. De kijker neemt namelijk al een boel dingen op: beelden, dia logen, geluidseffecten. De muziek moet daar heel direct bij werken. Bij de zwijgende film, waar het publiek minder impulsen aange boden krijgt, geldt dat in gerin gere mate." Een componist als Carl Davis moet beschikken over een vermogen om zich aan te pas sen. Voor Pride Prejudice stel de hij zich voor dat hij een leer ling van Haydn was, bij The Phantom is Gounods opera Faust een belangrijke leidraad in het verhaal. En zo zijn er steeds an dere sferen waarin hij zich dient te begeven. Blijft er in zijn werk voor film ook nog ruimte voor de componist Carl Davis zelf over, is er een herkenbare Davis-stijl? „Mensen zeggen van wel, maar persoonlijk maak ik me.daar niet druk om. Wat ik zeker niet wil doen, is wedijveren met de film. Ik wil een partner zijn, geen con current." 'The Phantom of the Opera', uit 1925 en 1929, regie Rupert Julian, muziek Carl Davis. Uitgevoerd door het Noord-Nederlands Orkest o.l.v. Carl Davis. Zondag 9 november in Muziek centrum Frits Philips, 20.15 uur, om 19.30 uur toelichting. Maria de Lourdes Door Wil Kester Twee weken geleden sloot zij onder grote bijval haar succesvol le Nederlandse tournee in Den Haag af; gistermorgen kwam er volslagen onverwacht op Schiphol een einde aan het leven van Maria de Lourdes. De Stem van Mexico zingt niet meer. Zij mocht het Koninklijk Huis tot haar grote supporters rekenen, anderen noemden Maria de Lour des wat meesmuilend de Mexi caanse Zangerers Zonder Naam - mocht daar al wat mis mee zijn. De Koningin van het Mexicaanse volkslied is echter een eretitel, die absoluut op haar van toepas sing is. Maria de Lourdes was in eigen land waanzinnig populair. Als een soort zingende ambassadrice reisde zij met haar repertoire van Mexicaanse tradicionales de we reld door, veelal vergezeld door haar zoon Lazaro en een aantal authentieke mariachi-spelers. Speciaal voor Maria de Lourdes werden traditionele liederen door eigentijdse componisten gearran geerd of opnieuw van tekst voor zien. Hartstochtelijke liefdes en romantische legendes waren in die canzones meestal het onder werp. De Mexicaanse cultuur lag Maria de Lourdes zeer na aan het hart. Regelmatig waarschuwde zij voor de 'dreiging uit het noor den', de Amerikaanse hambur ger-cultuur. „Culturele uitwisse ling is mooi," placht ze te zeggen, „maar die mag niet tot gevolg hebben dat de eigen eeuwenlange tradities dan het loodje leggen." In haar carrière heeft Maria de Lourdes, wier leeftijd min of meer een staatsgeheim was, 44 albums opgenomen. Haar laatste, Simplemente Maria getiteld, had een duidelijk Nederlands tintje. De cd werd opgenomen in de VOXX studio te Berkhout en is geproduceerd door Peter de Wijn. Rotterdam (anp) - Guy Cassiers wordt met ingang 1 augustus 1998 artistiek directeur van het Rotterdamse RO Theater. Op 3 juni gaf het bestuur van de Stich ting Theaterproduktie Rotterdam hem opdracht voor de opstelling van een beleidsplan en een nieuw artistiek team. Dat is goed geval len bij het gezelschap, reden om hem als directeur te benoemen. Naast Cassiers hebben zich ook Alize Zandwijk (vast regisseur) en Ina Veen (artistieke organisa tie) per 1 augustus 1998 aan het RO Theater verbonden. Op dit album wordt een brug ge slagen tussen folklore en eigen tijdse luisterliedjes. Naast een bewerking van de Ger ard Joling-hit No More Boleros (No Mas Boléros), spreekt het door Julio Iglesias gecomponeer de Abrazame Omhels me) zeer aan. Met Nederland had Maria de Lourdes een heel speciale band. Zo stond zij bijvoorbeeld merk waardig genoeg nooit in Spanje in een theater, terwijl ze ons land tijdens diverse tournees wèl aan deed. De zangeres heeft hier zelfs twee fanclubs, een boven en een onder de grote rivieren. Ook is ze de favoriete zangeres van Prins Bernhard. Het voorma lige koninklijke paar was tijdens een staatsbezoek aan Mexico voor het eerst met haar in contact gekomen. Ze werd zelfs uitgeno digd om de viering van Prins Bernhards tachtigste verjaardag op paleis Soestdijk met een ver tolking van het lied Las Manani- tas op te luisteren. Rotterdam (anp) - De razend po pulaire Spice Girls bezoeken op 17 december Rotterdam voor de Nederlandse première van hun film Spiceworld The Movie. De film is een dag later in heel Ne derland te zien. Spiceworld is een komedie over een week uit het leven van Em ma, Geri, Victoria, Mel B. en Mel.C. Ook onder anderen Roger Moore en Claire Rushbrook (Se cret en Lies) doen aan deze film over girl power mee. Vier generaties affiche-ontwer pers zitten op zondag 9 november in De Beyerd in Breda met elkaar aan tafel voor een Rondetafelge sprek over het Nederlands Affi che-ontwerp. Jan Bons, Anthon Beeke. Marten Jongema en Linda van Deursen praten onder leiding van Frank Tiesing over hun visie op het vak van affiche-ontwerpen. Het gesprek vindt plaats naar aanleiding van de tentoontelling Dutch Posters 1960-1996, die tot en met 30 november duurt, Het gesprek begint om 14.30 uur, de toeang is gratis. Ed Asner en Linda Kelsey in de serie 'Lou Grant' Amsterdam (anp) - De speelfilm Karakter van regisseur Mike van Diem blijft internationaal in de prijzen vallen. De vrije in terpretatie van Bordewijks beroemde roman over Dreverhaven en Katadreuffe is deze week onderscheiden met de Grand Jury Prize van het American Film Institute Film Festival. Fedja van Huet kreeg deze maand tijdens het internationale filmfesti val van Genève de prijs voor de beste mannelijke hoofdrol voor zijn rol in Karakter. Karakter won in oktober bij de Nederlandse Filmdagen in Utrecht een Gouden Kalf voor de beste Nederlandse speelfilm. De film sleepte tijdens het filmfestival in Cannes de publieksprijs in de wacht.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 19