Hallo Venray ontketent elektrische storm
De oprechte bescheidenheid van zanger Gilbert O'Sullivan (50)
bestem
I D
D3
Wurgvoorwaarden
Anti-Iers
De digitale doorstart van een Haagse popband
Vrijheid
Zwelgen
MOVEMBER 1997 D2
DONDERDAG 6 NOVEMBER 1997
PZOOM
- The Peacemaker - The lost world
Monsieur Arnauld
101 Dalmatiërs
DA
life less ordinary
dalmatiërs
jpy Together - Karakter - Broos - De
edibly true adventure of two girls in
lissidenten - Onze eeuwen - De Sei-
'Ik ben eigenlijk een huismus'
)ES
e lost world
LST
orld - The Peacemaker - Contact - My
- Volcano - George of the Jungle
:NDAAL
The lost world - Air force one - The
SURG
ends wedding -101 Echte Dalmatiërs
dr force one - Contact
larakter
v - Career girls
SINGEN
de Jungle - Air force one - The lost
The Peacemaker - Contact - Napoleon
WERPEN
1 -14.30 en 17.00 uur Liar Liar
0 uur Bean
0 uur L.A. Confidential
0 uur Air force one
0 uur Oesje
Ouur Double Team
:he Jungle
of the jungle
wedding
0 uur Oesje
30 uur Oesje
30 uur Contact
.30 uur Mimic
.30 uur Nothing to lose
.30 uur Bean
Men in black
.30 uur Lost World
no
almatiërs
.30 uur Oesje
.30 uur Face/off
.30 uur The lost world
.30 uur The lost world
'ramp
ht stand
:st friends wedding
jungle
imodel Cameron Diaz speelt in A
verwende rijkeluisdochter, die
loor een werkloze schoonmaker
vel plezier aan beleeft. Twee zie
ren de opdracht gekregen om het
Het is een vermakelijke, roman-
ur Danny Boyle en de overige
u Grave en Trainspotting. Cynis-
reken ook nu niet, maar de film is
organger. (Cinésol 1 in Breda)
1 Broos van Mijke de Jong impro-
onder wie Adelheid Roosen, vijf
en vakantiehuisje een videofilm
id van het 40-jarig huwelijksfeest
remain Breda)
m naar de roman van Borderwijk
e vorm aan een zorgvuldige histo-
lertig stijl. Als in een psychologi
st wel heel erg sterk aangezette
riehoek tussen de meedogenloze
(Jan Decleir), diens onechte zoon
Ier, een voormalige huishoudster,
:t de vader. Deze winnaar van het
Nederlandse speelfilm en Oscar-
Cinema in Breda,
er in Chassé Cinema Breda is op
de seizoenen van de Armeense re-
Twee intrigerende documentaires
lywood-dissidenten als John Cas-
Cronenberg en Abel Ferrara wor-
>sé Cinema Breda besproken door
Rotterdam Film Course, een film-
het komende Filmfestival Rot-
arna The Addiction van Abel Fer-
sche vampierfilm in zwart-wit uit
et jonge slachtoffer, een zwerfster
ondertiteld).
The Van, een humoristische, so-
de Brit Stephen Frears over twee
ïen een rijdende fritestent begin-
;r de verdiensten, (maandag in Cj-
oom, woensdag in City Roosen -
lüoor Hans Rooseboom
Ijkt is een weinig opvallende
uan aan een tafeltje in een
jgilversums Hotel. Gilbert
O'Sullivan, 50 jaar. Twee
vriendelijke ogen kijken je
aan. Sinds 1990 is hij niet meer
L Nederland geweest. „Maar
in Engeland ben ik nooit van
[het toneel verdwenen geweest.
ben altijd in de tredmolen
Igjven zitten, welbewust. Ook
toen ik wegens juridische pro-
Iblemen jarenlang geen werk
ben ik doorgegaan met
Ligwriting."
Gilbert O'Sullivan, in 1947 gebo
ld in Waterford, Ierland, werd in
er 1969 een wereldster
Let Nothing Rhymed. Het succes
Lerd veroorzaakt door een com
binatie van ongebruikelijk melo
dieuze muziek - voor die tijd - en
een bizar uiterlijk.
Hij is een Ier, maar woont sinds
djnle in Engeland, waar zijn va-
dager meer kon verdienen.
[Gilbert groeide op in de
[zuidengelse stad Swindon. Hij
daar de kunstacademie en
laakte die studie ook af. „Als het
lemaal niet meer lukt, kan ik al-
jd nog aan de slag als grafisch
mtwerper."
iond 1966 begon hij met het
chrijven van liedjes. In december
kwam de doorbraak, met
ng Rhymed. Daarna beves-
tiden Alone again, Claire, Matri-
g, We Will en nog wat hits zijn
mm definitief.
0 trouwde hij met een
torse stewardess van PanAm.
let huwelijk houdt stand. Het
ir O'Sullivan heeft twee
lochters. Het gezin woont op het
ïaaleiland Jersey. „Dat is
laar een half uur vliegen van En-
eland."
'Sullivan: „Het uiterlijk waar-
lee ik beroemd ben geworden,
leb ik zelf gekozen. Ik wilde op
dien in die tijd waarin iedere ar-
fiest lang haar had. De platen-
naatschappijen en de managers
lij wie ik aanklopte met mijn
fedjes vonden het helemaal niets,
moest m'n haar laten groeien,
wilden ze wel met me in zee.
laar ik wist zeker wat ik wilde,
was vastbesloten, en dan kom
er wel. Als 19-jarige beschikte
over een gezonde arrogantie. Ik
list gewoon dat ik goed was.
elfvertrouwen had ik genoeg."
Gilbert O'Sullivan: „Als het allemaal niet meer lukt, kan ik al
tijd nog aan de slag als grafisch ontwerper.foto de stem
O'Sullivan in 1971: kort haar en crisispakje
„Eind 1969 nam de grote Gordon
Mills mij in zijn stal, hoewel ook
hij tegen mijn Buster Keaten look
was. Dat ik mij door dat uiterlijk
vervreemdde van mijn generatie
genoten kon mij niet schelen, het
ging mij om de muziek. Ik had he
lemaal geen grote ambities. Ik had
genoeg aan Engeland, aan schrij
ven, zingen en platen opnemen.
Als de postbode het maar mooi
vond, dat vond ik belangrijker
dan een toernee door Australië."
Nog altijd is wat Gilbert uiteinde
lijk wil een heel gewoon leven. „Ik
ben eigenlijk een kluizenaar, een
huismus. Ik ben lyricus, dichter
en componist, glamour hoeft voor
mij niet. Mijn liedjes gaan over al
les in de wereld. In mijn liedjes
kom je abortus tegen, Bosnië,
Noord-Ierland. Ik ben een gretig
krantenlezer."
„Succes ervaar ik in drie soorten.
Eerst is er het succes dat je voelt
als een liedje gelukt is. Dan is er
het succes wanneer de opname
slaagt. En tenslotte het succes
zelf, de populariteit. De eerste
twee gaan me beter af dan het
derde."
De carrière van Gilbert O'Sulli
van, en ook het gesprek met hem,
wordt overschaduwd door één on
derwerp, waaop hij telkens terug
keert: het jarenlange juridisch ge
vecht tegen zijn manager Gordon
Mills, wegens uitbuiting. De
machtige Gordon Mills was te
vens manager van grootheden als
Tom Jones en Engelbert Humper-
dinck.
Het was méér dan een kwestie van
geld, zegt Gilbert. „Dat hebben de
kranten ervan gemaakt. Het ging
natuurlijk óók om geld, maar het
was vooral een principekwestie.
Ik moest me losmaken van Gor
don Mills. Hij was mijn eigenaar.
Ik deed wat hij zei. Als hij zei:
spring in het water, dan sprong ik.
Het was een relatie als een huwe
lijk. Hij was een heel goede mana
ger, maar het succes steeg hem
naar het hoofd. Hij verloor de ar
tistieke kant van de zaak uit het
oog. Normaal staat er voor het op
nemen van een elpee of cd vijf da
gen. Hij vond dat het in twee kon.
Van die dingen. Enfin, hij is nu
dood.
„Ik was opgenomen in zijn fami
lie. Ik was hun basysitter, zijn
vrouw kookte voor me. Hij deug
de eigenlijk wel, maar de mensen
om hem heen waren schurken, op
lichters. Die zorgden ervoor dat
de belasting die betaald moest
worden op de totale inkomsten
uitsluitend van mijn salaris wer
den afgetrokken. Dat was het
hoogste tarief, 90 procent, dus ik
hield maar een schijntje over.
Maar ik interesseerde me abso
luut niet voor geld, het kon me
niets schelen. Ik dacht alleen aan
muziek."
Na vijf jaar procederen beschikte
de rechter in het voordeel van Gil
bert O'Sullivan. Tussen de zanger
en zijn manager bestonden vol
gens de rechter contractuele
wurgvoorwaarden, 'onzinnige
vrijheidsbeperkingen'. De zanger
werd in alle opzichten in het ge
lijk gesteld. Hij doet het nu zon
der manager. Niet omdat hij zijn
buik vol heeft van deze lieden,
maar omdat geen manager hem
meer wil. „Ze willen mij niet
meer, omdat ik één van hen heb
aangepakt. Ik deug niet, ben een
outcast. Puur omdat ik die zaak
heb aangespannen, omdat ik heb
volgehouden en gewonnen."
Nadat O'Sullivan de zaak tegen
zijn manager had gewonnen, ro
ken andere vedetten hun kans.
„Na mij gingen Elton John, Sting
en George Michael hetzelfde pro
beren. Maar zij wonnen niet, en
weet je waarom niet? Omdat hun
motief geld was, hebzucht. Kijk,
rechters hebben geen verstand
van muziek, maar wel van men
sen. Die zien direct wie eerlijk is
en wie niet. Je moet de rechter
recht in de ogen kijken. Het is een
spel, het is toneel. Als je er toch al
warmpjes bij zit en je wil er via de
rechter nóg meer uitslepen, dan
lukt het niet. Daar trapt de rech
ter niet in. Die artiesten zochten
iets wat ze niet verdienden."Ge
durende de vijf jaar van het pro
ces ontvluchtte hij Engeland. Hij
woonde weer vijf jaar in Ierland.
Hij werkte wel onverdroten door
als songwriter, maar hij was niet
in de gelegenheid om zijn liedjes
op te nemen, om toernees te ma
ken, om zich te promoten. „Je
moet zorgen dat je nooit uit de
tredmolen raakt. Je moet door
gaan, met componeren, met
schrijven. Je kunt je succes verlie
zen, zoals ik tijdens de vijf jaar
van mijn proces, maar niet je mu
ziek. Ik ben songwriter en wil
songwriter blijven."
„Als je ouder wordt moet je trou
wens wel harder werken. Je wordt
minder gedisciplineerd, het is
moeilijker om je te concentreren.
Er is te veel afleiding, je hebt een
vrouw, kinderen. Als je jong bent,
ben je veel gedisciplineerder."
„Ik voel me geen Ier. Ik ben heel
Engels. Hoewel, toen het grote
succes kwam ben ik toch gaan
zoeken naar eventuele Ierse ach
tergronden en invloeden op mijn
muziek. Maar ik kon niets vinden.
In Ierland zien ze me als een En
gelsman, in Engeland als een Ier.
Dat speelt nog altijd mee. Aan het
begin van mijn rechtszaak moest
er nog een rechter worden aange
wezen. Precies in die tijd ontplof
ten er bommen van de IRA in
Londen. Ik ben in Engelse ogen
een Ierse zanger, dus ik bad: laat
de rechter alsjeblieft niet anti-
Iers zijn. Er bestaat in Engeland
nu eenmaal een ongelofelijke dis
criminatie van Ieren. Toen de
rechter werd benoemd, bleek het
nog erger te zijn: hij was een
Welshman. En dat was mijn ma
nager Gordon Mills ook! Iedereen
zat in zak en as, maar gelukkig
bleek de rechter onpartijdig te
zijn."
Is Gilbert O'Sullivan eigenlijk
zijn echte naam? „Mijn achter
naam is echt, mijn voornaam niet.
Ik heet Raymond O'Sullivan. In
mijn aanlooptijd noemde ik mij
kortweg Gilbert. Mijn manager
vond dat niks en zei: maak er
maar Gilbert O'Sullivan van. Ei
genlijk is dat wel toepasselijk,
want bij het Engelse operetteduo
Gilbert Sullivan uit de 19e
eeuw schreef de een de teksten en
de ander de muziek. En ik combi
neer die twee dingen."
Gilbert O'Sullivan, 8 november in De
Kring Roosendaal, 11 november in het
Chassé Theater Breda. Kaarten reser
veren bij de nationale theaterkassa
0900 9203.
tor Rob Musters
lallo Venray heeft het afgelopen
j® wat elektronisch speelgoed
®geschaft. De Haagse groep
zich thuis met samp-
f-ffldrumloop-experimenten en
vervolgens een puike cd op.
|k een fris en nieuw geluid be
ukt de eigenzinnige formatie
tomende vijf maanden het
pubcircuit. Vanavond viert de
haar tienjarig bestaan in
let jubilerende poppodium Para
1 Breda, dat zich al vijftien jaar
maakt voor kwalitatief goe-
P Popmuziek.
Torever Bubbling Under', zo ty-
oud-Gruppo Sportivo
liman Hans Vandenburg de
Were van zijn stadsgenoten
allo Venray. De Haagse groep
m 1992 door met de navel-
I aat The More I Laugh, The Hor-
Due Gets. Ondanks uitste
le nieuwe cd's en spraakma-
Pdeoptredens op Pinkpop, Me-
i Polis en Lowlands daalde de
Gangstelling voor de band met
^'genzinnige popliedjes.
'sschien werd ons verhaal te
geeft Henk Koorn als ver-
®g. De zanger die in de nieu-
Popencyclopedie nog staat af-
oelfl met netpanty's en lang
heeft inmiddels een korter
mbaarder' kapsel. Gekleed
spijkerbroek en een don-
Nauwe trui ziet hij eruit als
Wend van de middelbare-
Itrti na ^aren weer te§en
Lf '00Pt en die niet wezenlijk
.1 te zijn veranderd. Koorn is
aan zijn vrijheid: „Ik heb
t Buenos Aires in de film
fotocineMIE»
Bp-i vx
rde behoefte om mijn leven
G^hten, zoals ik dat wil.
"«ij de muziek is dat gelukt."
c<^ van Hallo Venray
l ewd oktober uit en is
renkt van het vrijheidsge-
donder modieus te klinken,
1 De gemoderniseerde popgroep Hallo Venray viert zijn tienjarig bestaan met een nieuwe cd, een an
der geluid en een uitgebreide tournee.
maken de muzikanten op een
speelse manier gebruik van digi
tale technieken. Hallucinerende
samples razen voorbij, afgewis
seld met inventieve gitaarliedjes
zoals we van Hallo Venray ge
wend zijn. In een nummer als Co-
me On Boy waan je je midden in
de experimentele storm van Led
Zeppelins' Whole Lotta Love ge
plaatst in de jaren negentig. What
You Are is een gevoelige ballad,
terwijl My Place weer een pak
kend gitaarnummer is. De muzi
kale mogelijkheden van de band
zijn alleen maar toegenomen.
Ook tijdens optredens worden de
drumloops en de samples van stal
gehaald.
„De apparatuur bedien ik," zegt
Koorn breed glimlachend als een
Mr. Bean die in een elektronica
winkel wordt losgelaten: „Het
gaat steeds beter. Een tent op z'n
kop zetten dat kunnen we wel.
Alleen moeten de nieuwe num
mers live nog wel wat groeien.
We nemen nu ook een piano mee
het podium op, dus we hebben
het publiek veel meer te bieden.
Dat is voor ons belangrijk, want
het gaat erom dat de mensen met
een goed gevoel naar huis gaan.
Het publiek heeft vaak het idee
dat we een grappige band zijn,
maar wij zijn veel serieuzer dan
meestal wordt gedacht," zegt
Koorn oprecht.
„Tijdens mijn allereerste optre
den in 1980 speelde ik gitaar, ter
wijl ik gedichten voorlas met
zwaarmoedige teksten. De hele
zaal lag dubbel, maar het was
niet mijn bedoeling om leuk te
zijn. Sommige mensen vatten het
wel. Zij begrijpen dat ik het
meen. Als onze muziek troost
biedt, dan is het raak. Ik schrijf
vaak over relaties en liefdesver
driet. Soms komen fans mij be
danken voor langzame romanti
sche nummers, die ze vaak draai
en in moeilijke tijden."
Een van de vreemdste liedjes op
het nieuwe album is Deep Blue
Sea. 'I'm going down. I'm drow
ning in the Deep Blue Sea. Do
you remember me', zingt Koorn
alsof hij een afscheidsbrief van
het leven schrijft, begeleidt door
een vrolijk steeldrum-melodietje.
Koorn: „Je kunt dat ook positief
opvatten. Overgave is voor mij
essentieel. Als ik op het podium
sta valt alles van me af. Ik ga he
lemaal op in de muziek en de
sfeer. Het is heerlijk om daarin te
zwelgen. Ik voel me dan als een
vis in een diepe blauwe zee. Het is
een van mijn favoriete nummers.
Ik kwam op het idee door een tv-
programma. Ik zat wat te zappen,
toen ik een dame achter een pia
no zag zitten. Terwijl ze speelde,
vertelde ze op een zwoele toon al
lerlei verhalen. Het tafereel in
spireerde me om een tekst te
schrijven, toen er plotseling
naakte mensen in beeld kwamen.
Het bleek een erotische SBS-6 se
rie te zijn. Wist ik veel. De sfeer
van het beginstukje vond ik erg
leuk. Dat heb ik verwerkt in
Deep Blue Sea."
Hallo Venray bestaat dit jaar tien
jaar. Het jubileum werd gevierd
met een feest in het Paard in Den
Haag. Daarnaast gaat de band op
tournee om de nieuwe cd te pro
moten, waarbij het zalencircuit
in Nederland wordt afgewerkt
met 35 optredens binnen vijf
maanden.
Koorn is ervan overtuigd, dat het
publiek als vanouds zal toestro
men: „We hebben een paar try-
outs gedaan in kleine cafés, maar
daar zitten de mensen slechts om
te feesten. In de jongerencentra
en poppodia komt het publiek
echt voor ons. We hopen dat de
nieuwe single Building de aan
dacht weer flink zal aanwakke
ren. Dat kan natuurlijk tegenval
len, maar wij zijn zelf in ieder ge
val heel tevreden met de cd.
Dankzij de technici Sander Jan
sen en Frans Hendrix klinkt de
schijf als een klok. Verder heeft
producer Hans Vandenburg met
zijn ideeën en arrangementen het
geheel naar een hoger plan getild.
Nu is het onze taak om de num
mers op het podium met verve te
brengen."
I Hallo Venray (pop). Vanavond in Pop
podium Para, Van Coothplein 39 in
Breda. Aanvang 21.30 uur. Entree
ƒ12,50. Voorverkoop tien gulden. Za
terdag 20 december in Bono, Blokstal
len 3 in Bergen op Zoom. Donderdag
22 januari in Noorderligt, Veldhoven-
ring 79 in Tilburg.
ANTWERPEN
Night of the Proms - door orkest li Novecento o.l.v. Robert Groslot,
Wayne Marshall, The Simple Minds e.a. - Sportpaleis - 20.00 uur (t/m 21
nov)
Helmut Lotti - goes classis III - Elisabethzaal - 20.30 uur (7 t/m 9 nov)
Stef Bos - nieuwste show - Arenbergschouwburg - 20.15 uur (12,13
en 14 nov)
DONDERDAG
BREDA
Jan Akkerman - rock - Publieke Werken - 22.00 uur
Hallo Venray - Poppodium Para, Van Coothplein 39 - 21.00 uur
TERNEUZEN
Willeke Al bert i - theterconcert - Zuidlandtheater - 20.00 uur
TILBURG
Clawfinger en One Minute Silence - metal - Noorderligt - 20.30 uur
VRIJDAG
ANTWERPEN
Marco Borsato - in concert - Stadsschouwburg - 20.00 uur
DEN HAAG
De Dijk - Het Paard
EINDHOVEN
The Melvins en Shearer - grunge - Effenaar - 20.30 uur
TILBURG
IQ - metal - Noorderligt - 21.00 uur
ZATERDAG
BERGEN OP ZOOM
Tröckener Kecks en Elly Keilner - rock - Boho - 21.30 uur
ETTEN-LEUR
La Boheme - staatsopera van Tatarstan - De Nobelaer - 20.15 uur
ROOSENDAAL
Gilbert O'Sullivan - Schouwburg de Kring - 20.00 uur
TILBURG
Wally Tax The Outsiders - beat - Noorderligt - 20.30 uur
ZONDAG
BREDA
Rich Wyman - singer-songwriter - Café De Beyerd -18.30 uur
Rigoletto - Staatsgpera Rousse uit Bulgarije - Chassé Theater - 20.00
uur
New Age ligconcert - met pianomuziek - luisteren op matrassen -
Chassé Theater - 20.30 uur
DEN BOSCH
Celestial Season en B-Thong - metal - Willem 2 - 21.00 uur
DONGEN
Snowy White The White Flames - met Lefthand Freddy The
Aces - Gouden Leeuw, St. Josephstraat 107 - 19.00 uur
TILBURG
Savatage en Vanderhoof - rock - Noorderligt - 20.30 uur - Uitver
kocht
ANTWERPEN
Clouseau - Adrenaline-tour 97 - Elisabethzaal - 20.30 uur
DINSDAG
BREDA
Dutch Jazz Orchestra - o.l.v. Jerry van Rooijen - Chassé Theater -
20.30 uur
Gilbert O'Sullivan - Every song has it's play, oud en nieuw werk -
Chassé Theater - 20.00 uur
TILBURG
Zap Mama - crossover - Noorderligt
WOENSDAG
BREDA
Isuthukuthuku - Internationale Nieuwe Scene Muziektheater - Chas
sé Theater - 20.45 uur
ROOSENDAAL
Flairck - Lijf - Schouwburg de Kring - 20.00 uur
AMSTERDAM
Joe, the musical - Carré (t/m 23 nov)
Arjan Ederveen - Fly away, revue - Nieuwe De La Mar Theater (t/m 6
dec)
BERGEN OP ZOOM
Zachtjes met de deuren - Blijspel van het Gezellentoneel - Stads
schouwburg De Maagd, Grote Markt 32 - 20.15 uur (7 en 8 nov)
DONDERDAG
BREDA
Antonius Cleopatra - RO Theater i.s.m. Het Oranjehotel - Chassé
Theater, Claudius Prinsenlaan 8 - 20.30 uur
ROOSENDAAL
De Bloeiende Maagden - Schouwburg de Kring, Kerkstraat 1 - 20.00
uur
VRIJDAG
ETTEN-LEUR
Bert Schuiling - Geen Idee - Cabaret - De Nobelaer, Anna van Ber-
chemlaan2-21.00 uur
ROOSENDAAL
Het neerstorten van de Hindenburg - RO Theater - Schouwburg de
Kring-20.00 uur
ZATERDAG
BREDA
Les Danses Africaines de Senegal - Chassé Theater - 20.00 uur
Herman Verbeeck - Het bordeel van Troje - monoloog - Chassé
Theater - 20.45 uur
Jenny Arean en Lucretia van der Vloot - programma met muzika
le en theatrale inzet - Chassé Theater - 20.30 uur
GEERTRUIDENBERG
Thomas van Luyn - cabaret - Fanfare - De Schattelijn, Vismarktstraat
4 A-20.15 uur
OUDENBOSCH
Jan Rot Hans Breetveld - cabaret - Dans Met Mij - Fidei et Arti, Pas
toor Hellemonsstraat 1 - 20.15 uur
TILBURG
Loslopende vrouwen - stuk van Haye van der Heyden - Stads
schouwburg Tilburg - 20.15 uur
ZONDAG
BREDA
Jonge Leeuwen - Moderne dans - Chassé Theater -15.00 uur
TILBURG
Sjakie en de chocoladefabriek - ieugdmusical Amsterdam - Stads
schouwburg Tilburg -14.30 uur
DINSDAG
BERGEN OP ZOOM
Les Danses Africaines de Senegal - Stadsschouwburg de Maagd -
20.15 uur
OOSTERHOUT
Het nationaal toneel - De nacht van de Pauw - eigentijds-familie-
drama - Cultureel centrum De Bussel Torenplein 12 - 20.15 uur
WOENSDAG
BERGEN OP ZOOM
Schakels - toneel met John Kraaijkamp - Stadsschouwburg de Maagd
-20.15 uur
BREDA
Het Zwanenmeer - door het Russisch Ballet Sint Petersburg - Chasse
Theater Claudius Prinsenlaan 8 - 20.00 uur