Hallo Venray ontketent elektrische storm De oprechte bescheidenheid van zanger Gilbert O'Sullivan (50) bestem I D D3 Wurgvoorwaarden Anti-Iers De digitale doorstart van een Haagse popband Vrijheid Zwelgen MOVEMBER 1997 D2 DONDERDAG 6 NOVEMBER 1997 PZOOM - The Peacemaker - The lost world Monsieur Arnauld 101 Dalmatiërs DA life less ordinary dalmatiërs jpy Together - Karakter - Broos - De edibly true adventure of two girls in lissidenten - Onze eeuwen - De Sei- 'Ik ben eigenlijk een huismus' )ES e lost world LST orld - The Peacemaker - Contact - My - Volcano - George of the Jungle :NDAAL The lost world - Air force one - The SURG ends wedding -101 Echte Dalmatiërs dr force one - Contact larakter v - Career girls SINGEN de Jungle - Air force one - The lost The Peacemaker - Contact - Napoleon WERPEN 1 -14.30 en 17.00 uur Liar Liar 0 uur Bean 0 uur L.A. Confidential 0 uur Air force one 0 uur Oesje Ouur Double Team :he Jungle of the jungle wedding 0 uur Oesje 30 uur Oesje 30 uur Contact .30 uur Mimic .30 uur Nothing to lose .30 uur Bean Men in black .30 uur Lost World no almatiërs .30 uur Oesje .30 uur Face/off .30 uur The lost world .30 uur The lost world 'ramp ht stand :st friends wedding jungle imodel Cameron Diaz speelt in A verwende rijkeluisdochter, die loor een werkloze schoonmaker vel plezier aan beleeft. Twee zie ren de opdracht gekregen om het Het is een vermakelijke, roman- ur Danny Boyle en de overige u Grave en Trainspotting. Cynis- reken ook nu niet, maar de film is organger. (Cinésol 1 in Breda) 1 Broos van Mijke de Jong impro- onder wie Adelheid Roosen, vijf en vakantiehuisje een videofilm id van het 40-jarig huwelijksfeest remain Breda) m naar de roman van Borderwijk e vorm aan een zorgvuldige histo- lertig stijl. Als in een psychologi st wel heel erg sterk aangezette riehoek tussen de meedogenloze (Jan Decleir), diens onechte zoon Ier, een voormalige huishoudster, :t de vader. Deze winnaar van het Nederlandse speelfilm en Oscar- Cinema in Breda, er in Chassé Cinema Breda is op de seizoenen van de Armeense re- Twee intrigerende documentaires lywood-dissidenten als John Cas- Cronenberg en Abel Ferrara wor- >sé Cinema Breda besproken door Rotterdam Film Course, een film- het komende Filmfestival Rot- arna The Addiction van Abel Fer- sche vampierfilm in zwart-wit uit et jonge slachtoffer, een zwerfster ondertiteld). The Van, een humoristische, so- de Brit Stephen Frears over twee ïen een rijdende fritestent begin- ;r de verdiensten, (maandag in Cj- oom, woensdag in City Roosen - lüoor Hans Rooseboom Ijkt is een weinig opvallende uan aan een tafeltje in een jgilversums Hotel. Gilbert O'Sullivan, 50 jaar. Twee vriendelijke ogen kijken je aan. Sinds 1990 is hij niet meer L Nederland geweest. „Maar in Engeland ben ik nooit van [het toneel verdwenen geweest. ben altijd in de tredmolen Igjven zitten, welbewust. Ook toen ik wegens juridische pro- Iblemen jarenlang geen werk ben ik doorgegaan met Ligwriting." Gilbert O'Sullivan, in 1947 gebo ld in Waterford, Ierland, werd in er 1969 een wereldster Let Nothing Rhymed. Het succes Lerd veroorzaakt door een com binatie van ongebruikelijk melo dieuze muziek - voor die tijd - en een bizar uiterlijk. Hij is een Ier, maar woont sinds djnle in Engeland, waar zijn va- dager meer kon verdienen. [Gilbert groeide op in de [zuidengelse stad Swindon. Hij daar de kunstacademie en laakte die studie ook af. „Als het lemaal niet meer lukt, kan ik al- jd nog aan de slag als grafisch mtwerper." iond 1966 begon hij met het chrijven van liedjes. In december kwam de doorbraak, met ng Rhymed. Daarna beves- tiden Alone again, Claire, Matri- g, We Will en nog wat hits zijn mm definitief. 0 trouwde hij met een torse stewardess van PanAm. let huwelijk houdt stand. Het ir O'Sullivan heeft twee lochters. Het gezin woont op het ïaaleiland Jersey. „Dat is laar een half uur vliegen van En- eland." 'Sullivan: „Het uiterlijk waar- lee ik beroemd ben geworden, leb ik zelf gekozen. Ik wilde op dien in die tijd waarin iedere ar- fiest lang haar had. De platen- naatschappijen en de managers lij wie ik aanklopte met mijn fedjes vonden het helemaal niets, moest m'n haar laten groeien, wilden ze wel met me in zee. laar ik wist zeker wat ik wilde, was vastbesloten, en dan kom er wel. Als 19-jarige beschikte over een gezonde arrogantie. Ik list gewoon dat ik goed was. elfvertrouwen had ik genoeg." Gilbert O'Sullivan: „Als het allemaal niet meer lukt, kan ik al tijd nog aan de slag als grafisch ontwerper.foto de stem O'Sullivan in 1971: kort haar en crisispakje „Eind 1969 nam de grote Gordon Mills mij in zijn stal, hoewel ook hij tegen mijn Buster Keaten look was. Dat ik mij door dat uiterlijk vervreemdde van mijn generatie genoten kon mij niet schelen, het ging mij om de muziek. Ik had he lemaal geen grote ambities. Ik had genoeg aan Engeland, aan schrij ven, zingen en platen opnemen. Als de postbode het maar mooi vond, dat vond ik belangrijker dan een toernee door Australië." Nog altijd is wat Gilbert uiteinde lijk wil een heel gewoon leven. „Ik ben eigenlijk een kluizenaar, een huismus. Ik ben lyricus, dichter en componist, glamour hoeft voor mij niet. Mijn liedjes gaan over al les in de wereld. In mijn liedjes kom je abortus tegen, Bosnië, Noord-Ierland. Ik ben een gretig krantenlezer." „Succes ervaar ik in drie soorten. Eerst is er het succes dat je voelt als een liedje gelukt is. Dan is er het succes wanneer de opname slaagt. En tenslotte het succes zelf, de populariteit. De eerste twee gaan me beter af dan het derde." De carrière van Gilbert O'Sulli van, en ook het gesprek met hem, wordt overschaduwd door één on derwerp, waaop hij telkens terug keert: het jarenlange juridisch ge vecht tegen zijn manager Gordon Mills, wegens uitbuiting. De machtige Gordon Mills was te vens manager van grootheden als Tom Jones en Engelbert Humper- dinck. Het was méér dan een kwestie van geld, zegt Gilbert. „Dat hebben de kranten ervan gemaakt. Het ging natuurlijk óók om geld, maar het was vooral een principekwestie. Ik moest me losmaken van Gor don Mills. Hij was mijn eigenaar. Ik deed wat hij zei. Als hij zei: spring in het water, dan sprong ik. Het was een relatie als een huwe lijk. Hij was een heel goede mana ger, maar het succes steeg hem naar het hoofd. Hij verloor de ar tistieke kant van de zaak uit het oog. Normaal staat er voor het op nemen van een elpee of cd vijf da gen. Hij vond dat het in twee kon. Van die dingen. Enfin, hij is nu dood. „Ik was opgenomen in zijn fami lie. Ik was hun basysitter, zijn vrouw kookte voor me. Hij deug de eigenlijk wel, maar de mensen om hem heen waren schurken, op lichters. Die zorgden ervoor dat de belasting die betaald moest worden op de totale inkomsten uitsluitend van mijn salaris wer den afgetrokken. Dat was het hoogste tarief, 90 procent, dus ik hield maar een schijntje over. Maar ik interesseerde me abso luut niet voor geld, het kon me niets schelen. Ik dacht alleen aan muziek." Na vijf jaar procederen beschikte de rechter in het voordeel van Gil bert O'Sullivan. Tussen de zanger en zijn manager bestonden vol gens de rechter contractuele wurgvoorwaarden, 'onzinnige vrijheidsbeperkingen'. De zanger werd in alle opzichten in het ge lijk gesteld. Hij doet het nu zon der manager. Niet omdat hij zijn buik vol heeft van deze lieden, maar omdat geen manager hem meer wil. „Ze willen mij niet meer, omdat ik één van hen heb aangepakt. Ik deug niet, ben een outcast. Puur omdat ik die zaak heb aangespannen, omdat ik heb volgehouden en gewonnen." Nadat O'Sullivan de zaak tegen zijn manager had gewonnen, ro ken andere vedetten hun kans. „Na mij gingen Elton John, Sting en George Michael hetzelfde pro beren. Maar zij wonnen niet, en weet je waarom niet? Omdat hun motief geld was, hebzucht. Kijk, rechters hebben geen verstand van muziek, maar wel van men sen. Die zien direct wie eerlijk is en wie niet. Je moet de rechter recht in de ogen kijken. Het is een spel, het is toneel. Als je er toch al warmpjes bij zit en je wil er via de rechter nóg meer uitslepen, dan lukt het niet. Daar trapt de rech ter niet in. Die artiesten zochten iets wat ze niet verdienden."Ge durende de vijf jaar van het pro ces ontvluchtte hij Engeland. Hij woonde weer vijf jaar in Ierland. Hij werkte wel onverdroten door als songwriter, maar hij was niet in de gelegenheid om zijn liedjes op te nemen, om toernees te ma ken, om zich te promoten. „Je moet zorgen dat je nooit uit de tredmolen raakt. Je moet door gaan, met componeren, met schrijven. Je kunt je succes verlie zen, zoals ik tijdens de vijf jaar van mijn proces, maar niet je mu ziek. Ik ben songwriter en wil songwriter blijven." „Als je ouder wordt moet je trou wens wel harder werken. Je wordt minder gedisciplineerd, het is moeilijker om je te concentreren. Er is te veel afleiding, je hebt een vrouw, kinderen. Als je jong bent, ben je veel gedisciplineerder." „Ik voel me geen Ier. Ik ben heel Engels. Hoewel, toen het grote succes kwam ben ik toch gaan zoeken naar eventuele Ierse ach tergronden en invloeden op mijn muziek. Maar ik kon niets vinden. In Ierland zien ze me als een En gelsman, in Engeland als een Ier. Dat speelt nog altijd mee. Aan het begin van mijn rechtszaak moest er nog een rechter worden aange wezen. Precies in die tijd ontplof ten er bommen van de IRA in Londen. Ik ben in Engelse ogen een Ierse zanger, dus ik bad: laat de rechter alsjeblieft niet anti- Iers zijn. Er bestaat in Engeland nu eenmaal een ongelofelijke dis criminatie van Ieren. Toen de rechter werd benoemd, bleek het nog erger te zijn: hij was een Welshman. En dat was mijn ma nager Gordon Mills ook! Iedereen zat in zak en as, maar gelukkig bleek de rechter onpartijdig te zijn." Is Gilbert O'Sullivan eigenlijk zijn echte naam? „Mijn achter naam is echt, mijn voornaam niet. Ik heet Raymond O'Sullivan. In mijn aanlooptijd noemde ik mij kortweg Gilbert. Mijn manager vond dat niks en zei: maak er maar Gilbert O'Sullivan van. Ei genlijk is dat wel toepasselijk, want bij het Engelse operetteduo Gilbert Sullivan uit de 19e eeuw schreef de een de teksten en de ander de muziek. En ik combi neer die twee dingen." Gilbert O'Sullivan, 8 november in De Kring Roosendaal, 11 november in het Chassé Theater Breda. Kaarten reser veren bij de nationale theaterkassa 0900 9203. tor Rob Musters lallo Venray heeft het afgelopen j® wat elektronisch speelgoed ®geschaft. De Haagse groep zich thuis met samp- f-ffldrumloop-experimenten en vervolgens een puike cd op. |k een fris en nieuw geluid be ukt de eigenzinnige formatie tomende vijf maanden het pubcircuit. Vanavond viert de haar tienjarig bestaan in let jubilerende poppodium Para 1 Breda, dat zich al vijftien jaar maakt voor kwalitatief goe- P Popmuziek. Torever Bubbling Under', zo ty- oud-Gruppo Sportivo liman Hans Vandenburg de Were van zijn stadsgenoten allo Venray. De Haagse groep m 1992 door met de navel- I aat The More I Laugh, The Hor- Due Gets. Ondanks uitste le nieuwe cd's en spraakma- Pdeoptredens op Pinkpop, Me- i Polis en Lowlands daalde de Gangstelling voor de band met ^'genzinnige popliedjes. 'sschien werd ons verhaal te geeft Henk Koorn als ver- ®g. De zanger die in de nieu- Popencyclopedie nog staat af- oelfl met netpanty's en lang heeft inmiddels een korter mbaarder' kapsel. Gekleed spijkerbroek en een don- Nauwe trui ziet hij eruit als Wend van de middelbare- Itrti na ^aren weer te§en Lf '00Pt en die niet wezenlijk .1 te zijn veranderd. Koorn is aan zijn vrijheid: „Ik heb t Buenos Aires in de film fotocineMIE» Bp-i vx rde behoefte om mijn leven G^hten, zoals ik dat wil. "«ij de muziek is dat gelukt." c<^ van Hallo Venray l ewd oktober uit en is renkt van het vrijheidsge- donder modieus te klinken, 1 De gemoderniseerde popgroep Hallo Venray viert zijn tienjarig bestaan met een nieuwe cd, een an der geluid en een uitgebreide tournee. maken de muzikanten op een speelse manier gebruik van digi tale technieken. Hallucinerende samples razen voorbij, afgewis seld met inventieve gitaarliedjes zoals we van Hallo Venray ge wend zijn. In een nummer als Co- me On Boy waan je je midden in de experimentele storm van Led Zeppelins' Whole Lotta Love ge plaatst in de jaren negentig. What You Are is een gevoelige ballad, terwijl My Place weer een pak kend gitaarnummer is. De muzi kale mogelijkheden van de band zijn alleen maar toegenomen. Ook tijdens optredens worden de drumloops en de samples van stal gehaald. „De apparatuur bedien ik," zegt Koorn breed glimlachend als een Mr. Bean die in een elektronica winkel wordt losgelaten: „Het gaat steeds beter. Een tent op z'n kop zetten dat kunnen we wel. Alleen moeten de nieuwe num mers live nog wel wat groeien. We nemen nu ook een piano mee het podium op, dus we hebben het publiek veel meer te bieden. Dat is voor ons belangrijk, want het gaat erom dat de mensen met een goed gevoel naar huis gaan. Het publiek heeft vaak het idee dat we een grappige band zijn, maar wij zijn veel serieuzer dan meestal wordt gedacht," zegt Koorn oprecht. „Tijdens mijn allereerste optre den in 1980 speelde ik gitaar, ter wijl ik gedichten voorlas met zwaarmoedige teksten. De hele zaal lag dubbel, maar het was niet mijn bedoeling om leuk te zijn. Sommige mensen vatten het wel. Zij begrijpen dat ik het meen. Als onze muziek troost biedt, dan is het raak. Ik schrijf vaak over relaties en liefdesver driet. Soms komen fans mij be danken voor langzame romanti sche nummers, die ze vaak draai en in moeilijke tijden." Een van de vreemdste liedjes op het nieuwe album is Deep Blue Sea. 'I'm going down. I'm drow ning in the Deep Blue Sea. Do you remember me', zingt Koorn alsof hij een afscheidsbrief van het leven schrijft, begeleidt door een vrolijk steeldrum-melodietje. Koorn: „Je kunt dat ook positief opvatten. Overgave is voor mij essentieel. Als ik op het podium sta valt alles van me af. Ik ga he lemaal op in de muziek en de sfeer. Het is heerlijk om daarin te zwelgen. Ik voel me dan als een vis in een diepe blauwe zee. Het is een van mijn favoriete nummers. Ik kwam op het idee door een tv- programma. Ik zat wat te zappen, toen ik een dame achter een pia no zag zitten. Terwijl ze speelde, vertelde ze op een zwoele toon al lerlei verhalen. Het tafereel in spireerde me om een tekst te schrijven, toen er plotseling naakte mensen in beeld kwamen. Het bleek een erotische SBS-6 se rie te zijn. Wist ik veel. De sfeer van het beginstukje vond ik erg leuk. Dat heb ik verwerkt in Deep Blue Sea." Hallo Venray bestaat dit jaar tien jaar. Het jubileum werd gevierd met een feest in het Paard in Den Haag. Daarnaast gaat de band op tournee om de nieuwe cd te pro moten, waarbij het zalencircuit in Nederland wordt afgewerkt met 35 optredens binnen vijf maanden. Koorn is ervan overtuigd, dat het publiek als vanouds zal toestro men: „We hebben een paar try- outs gedaan in kleine cafés, maar daar zitten de mensen slechts om te feesten. In de jongerencentra en poppodia komt het publiek echt voor ons. We hopen dat de nieuwe single Building de aan dacht weer flink zal aanwakke ren. Dat kan natuurlijk tegenval len, maar wij zijn zelf in ieder ge val heel tevreden met de cd. Dankzij de technici Sander Jan sen en Frans Hendrix klinkt de schijf als een klok. Verder heeft producer Hans Vandenburg met zijn ideeën en arrangementen het geheel naar een hoger plan getild. Nu is het onze taak om de num mers op het podium met verve te brengen." I Hallo Venray (pop). Vanavond in Pop podium Para, Van Coothplein 39 in Breda. Aanvang 21.30 uur. Entree ƒ12,50. Voorverkoop tien gulden. Za terdag 20 december in Bono, Blokstal len 3 in Bergen op Zoom. Donderdag 22 januari in Noorderligt, Veldhoven- ring 79 in Tilburg. ANTWERPEN Night of the Proms - door orkest li Novecento o.l.v. Robert Groslot, Wayne Marshall, The Simple Minds e.a. - Sportpaleis - 20.00 uur (t/m 21 nov) Helmut Lotti - goes classis III - Elisabethzaal - 20.30 uur (7 t/m 9 nov) Stef Bos - nieuwste show - Arenbergschouwburg - 20.15 uur (12,13 en 14 nov) DONDERDAG BREDA Jan Akkerman - rock - Publieke Werken - 22.00 uur Hallo Venray - Poppodium Para, Van Coothplein 39 - 21.00 uur TERNEUZEN Willeke Al bert i - theterconcert - Zuidlandtheater - 20.00 uur TILBURG Clawfinger en One Minute Silence - metal - Noorderligt - 20.30 uur VRIJDAG ANTWERPEN Marco Borsato - in concert - Stadsschouwburg - 20.00 uur DEN HAAG De Dijk - Het Paard EINDHOVEN The Melvins en Shearer - grunge - Effenaar - 20.30 uur TILBURG IQ - metal - Noorderligt - 21.00 uur ZATERDAG BERGEN OP ZOOM Tröckener Kecks en Elly Keilner - rock - Boho - 21.30 uur ETTEN-LEUR La Boheme - staatsopera van Tatarstan - De Nobelaer - 20.15 uur ROOSENDAAL Gilbert O'Sullivan - Schouwburg de Kring - 20.00 uur TILBURG Wally Tax The Outsiders - beat - Noorderligt - 20.30 uur ZONDAG BREDA Rich Wyman - singer-songwriter - Café De Beyerd -18.30 uur Rigoletto - Staatsgpera Rousse uit Bulgarije - Chassé Theater - 20.00 uur New Age ligconcert - met pianomuziek - luisteren op matrassen - Chassé Theater - 20.30 uur DEN BOSCH Celestial Season en B-Thong - metal - Willem 2 - 21.00 uur DONGEN Snowy White The White Flames - met Lefthand Freddy The Aces - Gouden Leeuw, St. Josephstraat 107 - 19.00 uur TILBURG Savatage en Vanderhoof - rock - Noorderligt - 20.30 uur - Uitver kocht ANTWERPEN Clouseau - Adrenaline-tour 97 - Elisabethzaal - 20.30 uur DINSDAG BREDA Dutch Jazz Orchestra - o.l.v. Jerry van Rooijen - Chassé Theater - 20.30 uur Gilbert O'Sullivan - Every song has it's play, oud en nieuw werk - Chassé Theater - 20.00 uur TILBURG Zap Mama - crossover - Noorderligt WOENSDAG BREDA Isuthukuthuku - Internationale Nieuwe Scene Muziektheater - Chas sé Theater - 20.45 uur ROOSENDAAL Flairck - Lijf - Schouwburg de Kring - 20.00 uur AMSTERDAM Joe, the musical - Carré (t/m 23 nov) Arjan Ederveen - Fly away, revue - Nieuwe De La Mar Theater (t/m 6 dec) BERGEN OP ZOOM Zachtjes met de deuren - Blijspel van het Gezellentoneel - Stads schouwburg De Maagd, Grote Markt 32 - 20.15 uur (7 en 8 nov) DONDERDAG BREDA Antonius Cleopatra - RO Theater i.s.m. Het Oranjehotel - Chassé Theater, Claudius Prinsenlaan 8 - 20.30 uur ROOSENDAAL De Bloeiende Maagden - Schouwburg de Kring, Kerkstraat 1 - 20.00 uur VRIJDAG ETTEN-LEUR Bert Schuiling - Geen Idee - Cabaret - De Nobelaer, Anna van Ber- chemlaan2-21.00 uur ROOSENDAAL Het neerstorten van de Hindenburg - RO Theater - Schouwburg de Kring-20.00 uur ZATERDAG BREDA Les Danses Africaines de Senegal - Chassé Theater - 20.00 uur Herman Verbeeck - Het bordeel van Troje - monoloog - Chassé Theater - 20.45 uur Jenny Arean en Lucretia van der Vloot - programma met muzika le en theatrale inzet - Chassé Theater - 20.30 uur GEERTRUIDENBERG Thomas van Luyn - cabaret - Fanfare - De Schattelijn, Vismarktstraat 4 A-20.15 uur OUDENBOSCH Jan Rot Hans Breetveld - cabaret - Dans Met Mij - Fidei et Arti, Pas toor Hellemonsstraat 1 - 20.15 uur TILBURG Loslopende vrouwen - stuk van Haye van der Heyden - Stads schouwburg Tilburg - 20.15 uur ZONDAG BREDA Jonge Leeuwen - Moderne dans - Chassé Theater -15.00 uur TILBURG Sjakie en de chocoladefabriek - ieugdmusical Amsterdam - Stads schouwburg Tilburg -14.30 uur DINSDAG BERGEN OP ZOOM Les Danses Africaines de Senegal - Stadsschouwburg de Maagd - 20.15 uur OOSTERHOUT Het nationaal toneel - De nacht van de Pauw - eigentijds-familie- drama - Cultureel centrum De Bussel Torenplein 12 - 20.15 uur WOENSDAG BERGEN OP ZOOM Schakels - toneel met John Kraaijkamp - Stadsschouwburg de Maagd -20.15 uur BREDA Het Zwanenmeer - door het Russisch Ballet Sint Petersburg - Chasse Theater Claudius Prinsenlaan 8 - 20.00 uur

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 25