Visuele krachtpatserij in 'The Peacemaker' 'Gordel van smaragd' is een nepdiamant Chinese homovrienden op drift in tango-land 'Ik l Geijkte patronen in actiefilm over jacht op kernwapens De opr DE STEM ■VI PB STEM Russisch ER Mededelingen Rijke zakenman Geploeter Prikbord Zonder plot Emoties Vrijheid Mill DONDERDAG 6 NOVEMBER 1997 Dj Door Aicha Bouwens 'Ik mis de Koude Oorlog,' zegt kolonel Thomas Devoe in The Peacemaker. De door George Clooney gespeelde miltair is niet de enige die sinds het op trekken van het IJzeren Gor dijn om spanning en sensatie verlegen zit. Hollywood mist al evenzeer het Rode Gevaar als inspiratiebron. Gelukkig dient zich vanuit de Oeral nieuw geschut aan. Jour nalisten zijn de illegale handel in kernwapens op het spoor ge komen, waarbij oud Sovjet- mi litairen, terroristen en een groei end beroepsleger van Russische mafiosi betrokken zijn. Een ge vaarlijke ontwikkeling met in ternationale draagwijdte, dat genoeg materiaal voor een span nende actie-thriller oplevert. Vernieuwend is The Peacemaker echter niet, omdat Hollywood nog steeds vasthoudt aan het conventionele vijandsbeeld dat al sinds de Koude Oorlog gecul tiveerd wordt. Ook in The Peace maker hebben de Russen het weer gedaan en zijn de helden rollen voor de Amerikanen weg gelegd. Alleen spreken de Rus sen nu eens echt Russisch en weerspiegelt de tijdgeest zich in het emancipatorische optreden van Nicole Kidman, die als de atoomgeleerde Julia leiding geeft aan een bataljon mannen. Kidman - voor de gelegenheid met bruin geverfd haar en bril- dragend - is op haar vakgebied doortastend, maar in het dage lijks leven onzeker en breekbaar en vormt de tegenpool van kolo nel Devoe, de man van de harde actie. Het Pentagon is in rep en roer, wanneer satellietfoto's een kernexplosie in Rusland regis treren en stuurt het duo op pad. Het blijkt dat Bosnische terro risten atoomwapens gestolen hebben en daarmee New York wakker willen schudden. Als jachthonden volgen Devoe en Julia de bom dwars door Rus land en Europa, daarbij gehol pen door de nieuwste technische snufjes. The Peacemaker staat in het te ken van een dubbeldebuut. Het is niet alleen de eerste produktie van de Dreamworks Studio - de multi-mediakraamkamer van multi-mediamiljonairs Spiel berg, Katzenberg en Geffen - maar ook het speelfilmdebuut van cineaste Mimi Leder, die de me -t, - - f-' 1 Nicole Kidman en George Clooney proberen het vege lijf te redden in The Peacemaker aandacht van Spielberg op zich vestigde met haar regie van de tv-serie ER. Met The Peacemaker zijn duide lijk veel reputaties gemoeid, wat het torenhoge budget verklaart. De film oogt dan ook puntgaaf. In de prachtige, met stemmige koormuziek ondersteunde ope ningsscène wordt al meteen vi sueel fors uitgepakt. In de vele massascènes, waaronder groot schalige achtervolgingen door het centrum van Wenen en New York, wordt dit nadien nog eens in overtreffende trap overge daan. De mooifilmerij kan echter niet verhullen dat The Peacemaker een doorsnee actiefilm is, die door zijn schematische opbouw iedere verrassing uitsluit. Vooral op het emotionele vlak brengt de film weinig teweeg. De dialogen beperken zich tot mededelingen, waardoor de personages geen enkel reliëf krijgen. Toch een be langrijke voorwaarde als je een actiefilm niet alleen spannend, maar ook boeiend wil maken. In potentie had het feministische aspect van de relatie tussen ba zin Kidman en soldaat Clooney de film een interessante onder laag kunnen bieden, maar uit eindelijk kozen de filmmakers voor de geijkte rolpatronen. Kidman mag dan in het begin uitroepen dat ze een man zoekt die bevelen van een vrouw kan opvolgen, tenslotte eindigt ze toch weer als jankend vrouwtje in de armen van macho Clooney. De hypocrisie wordt ook doorge trokken naar de moraal van het verhaal. De vredesboodschap wordt er met veel geweld inge pompt. 'The Peacemaker' van Mimi Leder met Nicole Kidman en George Clooney draait in Grand in Breda, Ci ty in Roosendaal en De Koning van Engeland in Hulst. Pierre Bokma en Esmée de la Bretonière in 'Gordel van smaragd' Door Jos Kessels Door verschillende Indische vriendinnen raakte regisseur Or- low Seunke geïnteresseerd in Nederlands-Indië. Ruim tien jaar werkte hij aan Gordel van smaragd, waarin hij een beeld tracht te geven over de turbulen te ontwikkelingen in voormalig Nederlands-Indië van 1939 tot aan het einde van de onafhanke- lijksstrijd in '49. Seunke heeft er voor gekozen een liefdesverhaal te vertellen, vergezeld van archiefbeelden, die van invloed zijn op deze rela tie. De film begint als Theo Staatsen (Pierre Bokma) in 1939 in Nederlands-Indië arriveert om op de plantage van zijn oom te gaan werken. Diezelfde avond ontmoet hij in een sociëteit de zangeres Ems (Esmée de la Bretonière), een jonge Indo-Europese vrouw, die getrouwd is met een oudere en rijke zakenman. Theo en Ems vallen prompt voor elkaar en be ginnen een hartstochtelijke ver houding. Theo wil dat Ems scheidt, maar Ems wil haar echtgenoot niet in de steek laten. Het probleem lost zich op bij de Japanse inval in 1942, waarbij haar man doodge schoten wordt. Maar ook de ge liefden worden door de Japan ners gescheiden. Theo belandt in een kamp waar hij de nodige ontberingen leidt en Ems blijft als animeermeisje voor de Japanners achter in de sociëteit. Na de oorlog bloeit de liefde opnieuw op, maar de oor log heeft voor de nodige litte kens gezorgd. Het lange gebroed en geploeter van Orlow Seunke valt helaas maar al te duidelijk aan Gordel van smaragd af te zien. Het vele geschaaf en gestreep heeft een verregaande versimpeling tot gevolg gehad. Je ziet hetzelfde ook vaker in de literatuur. Ie mand zit zolang op een tekst te breien, dat de woorden dood zijn geworden. Seunke heeft zóveel informatie in zijn film willen stoppen, dat hij de verhouding tussen Theo en Ems is gaan vereenvoudigen, met een dodelijk resultaat. De liefdesrelatie moet namelijk de film trekken, maar de verhou ding wordt van meet af aan zó naïef en oppervlakkig tot ont wikkeling gebracht, dat de vele dramatische gebeurtenissen daarna geen enkele greep meer op je hebben. Doordat het fun dament ontbreekt doet de inge wikkelde vorm van Gordel van smaragd gekunsteld aan en werkt totaal niet. Archiefbeel den worden telkens afgewisseld met de voice-overs van Ems en Theo, waarna het gesukkel van het tweetal weer begint. De fa miliekiekjes-teksten, lagere school-geschiedenislessen en so ap-dialogen zwakken de film al leen maar verder af en gaan on bedoeld contrasteren met de exotische beelden, waarbij Seunke alle registers opentrekt. De eeuwige rijstvelden liggen er florissant bij en Seunke kan maar geen genoeg krijgen van Esmée de la Bretonière achter de microfoon. Over haar spel en dat van Pierre Bokma valt weinig te zeggen, hoogstens dat ze er niet in slagen hun papieren verhou ding van het prikbord te halen. Sneu voor Orlow Seunke en zijn jarenlange noeste arbeid, maar Gordel van smaragd flonkert als een nepdiamant. I 'De Gordel van Smaragd' van Orlow Seunke draait in Cinésol 2 in Breda. BERGEN OP ZOOM Cinemactueel 1-2-3 - Air force one - The Peacemaker - The lost world Copland - George of the jungle Cinema Paradiso - The Van - Nelly Monsieur Arnauld Roxy 1 - The lost world - Contact Roxy 2 - My best friends wedding -101 Dalmatiërs BREDA Grand - The Peacemaker Mignon - Volcano - Napoleon Cinesol 1 - George uit de jungle - A life less ordinary Cinesol 2 - Gordel van Smaragd Cinesol 3 - The lost world Casino 1 - Contact Casino 2-Air force one -101 echte dalmatiërs Casino 3 - My best friends wedding Casino 4 - Copland - Bean - Face/off Chassé Cinema - Brassed off - Happy Together - Karakter - Broos - De GVR - Een hele schep geld - The incredibly true adventure of two girls in love - The Addiction - Hollywood Dissidenten - Onze eeuwen - De Sej zoenen GOES Grand Theater - Air force one - The lost world HULST Koning van Engeland - The lost world - The Peacemaker - Contact - best friends wedding - Air force one - Volcano - George of the Jungle ROOSENDAAL City 1 -2-3 - Lady en de vagebond - The lost world - Air force one - The Peacemaker Cinema Paradiso - The van TILBURG Heuvelpoort 1-2-3-4-5- My best friends wedding -101 Echte Dalmatiërs - Volcano - George uit de jungle - Air force one - Contact Cinecitta 1 - A life less ordinary - Karakter Cinecitta 2 - Bean - For Rosanna Cinecitta 3 - Smilla's sense of snow - Career girls Midi - The Peacemaker VLISSINGEN Alhambra Theater - George uit de Jungle - Air force one - The lost world - My best friends wedding - The Peacemaker - Contact ANTWERPEN Metropolis, tel 03-5443600 - Zaal 1 -14.30 en 17.00 uur Liar Liar 20.00 uur Sweet hereafter 22.30 uur Truth and Consequences Zaal 2 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Bean Zaal 3 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur L.A. Confidential Zaal 4 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Air force one Zaal 5 - 14.30,17.00,20,00 en 22.30 uur Oesje Zaal 6 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Double Team Zaal 7 -14.30 en 17.00 George of the Jungle 20.00 en 22.30 uur The lost world Zaal 8 -14.30 en 17.00 uur George of the jungle 20.00 en 22.30 uur My best friends wedding Zaal 9 -14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Oesje Zaal 10 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Oesje Zaal 11 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Contact Zaal 12 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Mimic Zaal 13 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Nothing to lose Zaal 14 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Bean Zaal 15 - 14.30,17.00 en 20.00 uur Men in black 22.30 uur Con Air Zaal 16 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Lost World Zaal 17 -14.30 en 17.00 uur Volcano Zaal 18-14.30 en 17.00 uur 101 Dalmatiërs 20.00 en 22.30 uur Scream Zaal 19 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Oesje Zaal 20 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Face/off Zaal 21 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The lost world Zaal 22 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur The lost world Zaal 23 - 14.30 uur Lady and the Tramp 17.00,20.00 en 22.30 uur One night stand Zaal 24- 14.30 en 17.00 uur My best friends wedding 20.00 en 22.30 uur George of the jungle Het mooie Californische fotomodel Cameron Diaz speelt inA life less than ordinary een verwende rijkeluisdochter, stuntelig wordt gegijzeld door een werkloze schoonmi (Ewan McGregor) en daar wel plezier aan beleeft. Twee zie len uit het hiernamaals hebben de opdracht gekregen omhel stel aan elkaar te koppelen. Het is een vermakelijke, roman tische komedie van regisseur Danny Boyle en de overige Schotse makers van Shallow Grave en Trainspotting. Cynis me en visuele vondsten ontbreken ook nu niet, maar de film is toch minder sterk dan de voorganger. (Cinésol 1 in Breda) In de Nederlandse speelfilm Broos van Mijke de Jong impro viseren vijf toneelactrices, onder wie Adelheid Roosen, vijl zusters bij elkaar, die in een vakantiehuisje een videofilm willen maken ter gelegenheid van het 40-jarig huwelijksfeest van hun ouders. (Chassé Cinema in Breda) Karakter van Mike van Diem naar de roman van Borderwijk paart een uiterst dynamische vorm aan een zorgvuldige histo rische aankleding in jaren dertig stijl. Als in een psychologi sche thriller ontrolt zich, met wel heel erg sterk effecten, de dramatische driehoek tussen de meedogenlo» deurwaarder Dreverhaven (Jan Decleir), diens onechte Katadreuffe en diens moeder, een voormalige huishoudster, die nooit wilde trouwen met de vader. Deze winnaar van het Gouden Kalf voor de beste Nederlandse speelfilm en 0» kandidaat is terug in Chassé Cinema in Breda. De maandagavond-klassieker in Chassé Cinema Breda ir 10 november Onze eeuw de seizoenen van de Armeense re gisseur Artavazd Pelesjan. Twee intrigerende documentaires uit 1975 en 1982-1990. Hollywood-dissidenten als John Cas- vetes, Nicholas Ray, David Cronenberg en Abel Ferrara wor den maandagavond in Chassé Cinema Breda besproken door Wim Franssen tijdens The Rotterdam Film Course, een film- college ter voorbereiding op het komende Filmfestival Rot terdam. Vertoond wordt daarna The Addiction van Abel Fer rara, een harde, psychologische vampierfilm in zwart-wit® 1994, met Lili Taylor als het jonge slachtoffer, een zwerfster in New York. (Engels, niet ondertiteld). Cinema Paradiso vertoont The Van, een humoristische, so ciaal-realistische film van de Brit Stephen Frears over twee werkloze vrienden die samen een rijdende fritestent nen, maar ruzie krijgen over de verdiensten, (maandag in nemactueel in Bergen op Zoom, woensdag in City aal) o& Door Marjan Mes De jonge Aziatische filmers val len op door de intense manier waarop zij de buitenkant der din gen waarnemen om zodoende iets van de gevoelens van mensen zichtbaar te kunnen maken. Tot deze zogenaamde Aziatische Nouvelle Vague behoort ook de jonge Hongkong-regisseur Wong Kar-Wai. Zijn Fallen Angels en vooral Chungking Express waren visu eel vernieuwende films, die zich hoofdzakelijk 's nachts afspeel den. Met stuurloze, eenzame jon ge mensen in een weinig gebor genheid biedende wereld van snelle consumptie, neonlicht en beton. Wongs derde film Happy Toge ther is ondanks de titel evenmin een vrolijke geschiedenis. 'Hap py' zijn de twee Chinese hoofd personen, twee jonge homovrien den uit Hongkong, allerminst. De titel is dan ook ironisch bedoeld. Wong Kar-Wai, die zich losjes liet inspireren door de roman Bu enos Aires Affair van Manuel Puig, ging voor de opnamen hele maal naar Argentinië. Muziek van tangomusicus Astor Piazzolla (en van Frank Zappa) wordt royaal gebruikt en bepaalt in belangrijke mate de sfeer van deze film, die zonder plot of ver haal opnieuw improviserend met de jonge acteurs tot stand kwam. De homovrienden Ho en Lai, ge speeld door de aantrekkelijke ac teurs Leslie Cheung en Tony Leung, vertrekken naar Argenti nië, om in Buenos Aires hun moeilijke relatie op te lappen. Het maakt weinig uit. Op de snel weg buiten de stad loopt hun stormachtige relatie al snel weer spaak en verliezen zij elkaar uit het oog. De opportunistische Ho zoekt het in de prostitutie, de zachtaardige Lai vindt een baantje als portier van een tango-bar. Maar lang duurt hun verwijdering niet. Inelkaar geslagen door een klant zoekt Ho opnieuw geborgenheid bij Lai. Samen opgesloten in een veel te kleine huurkamer botst het echter al gauw weer om de onnozelste dingen. Het probleem is dat de twee jon gens niet zonder en niet met el kaar kunnen. Als Lai ontslag neemt als portier en werk vindt in de keuken van een Chinees res taurant, ontmoet hij een jongen uit Taiwan, die zich sterk tot hem voelt aangetrokken. Het heimwee naar het verre Azië blijft echter knagen en de terugkeer laat niet lang op zich wachten. Dat onderhuidse heimweegevoel is eigenlijk het mooiste van de film. Happy Together is misschien wat minder vernieuwend dan Wong Kar-Wai's vorige films, maar er zijn genoeg terloops voorbij Rit senden beelden, die verwonde ring wekken. Het grappige is dat het eigenlijk niet uitmaakt dat Buenos Aires het decor vormt, het had net zo goed Hongkong kunnen zijn. Verregende straten van wereldsteden lijken nu een maal overal op elkaar. De regisseur weet de atmosfeer zo te visualiseren dat er een sub tiele laag van emoties onder ligt. Je moet daar als kijker wel ge voelig voor zijn, want anders wordt het 'verhaal' al snel minder boeiend. 'Happy Together' van Wong Kar-Wai draait in Chassé Cinema in Breda. Twee jongens uit Hongkong proberen Together'. hun relatie te verbeteren in Buenos Aires in de film Wj fotocineMie# goor Hans Rooseboom get is een weinig opvallen man aan een tafeltje in Rilversums Hotel. Gilbe O'Sullivan, 50 jaar. Tw vriendelijke ogen kijken aan. Sinds 1990 is hij niet me in Nederland geweest. „Ma in Engeland ben ik nooit v; het toneel verdwenen geweet Ik ben altijd in de tredmok blijven zitten, welbewust. Ot toen ik wegens juridische pr blemen jarenlang geen we: had, ben ik doorgegaan m songwriting." Gilbert O'Sullivan, in 1947 geb ren in Waterford, Ierland, werd december 1969 een wereldst met Nothing Rhymed. Het succ werd veroorzaakt door een cor binatie van ongebruikelijk meli dieuze muziek - voor die tijd - e een bizar uiterlijk. Hij is een Ier, maar woont sint zijn 7e in Engeland, waar zijn v< der als slager meer kon verdiene: Gilbert groeide op in Zuidengelse stad Swindon. H volgde daar de kunstacademie e maakte die studie ook af. „Als hi allemaal niet meer lukt, kan ik a tijd nog aan de slag als grafisc ontwerper." Rond 1966 begon hij met ht schrijven van liedjes. In decembt kwam de doorbraak, m< Nothing Rhymed. Daarna beves tiden Alone again, Claire, Matr mony, We Will en nog wat hits zij naam definitief. In 1980 trouwde hij met ee Noorse stewardess van PanAn Het huwelijk houdt stand. Ht echtpaar O'Sullivan heeft twe dochters. Het gezin woont op he Kanaaleiland Jersey. „Dat maar een half uur vliegen van En geland." O'Sullivan: „Het uiterlijk waar mee ik beroemd ben geworden heb ik zelf gekozen. Ik wilde op vallen in die tijd waarin iedere ar tiest lang haar had. De platen maatschappijen en de manager bij wie ik aanklopte met mijl :edjes vonden het helemaal niets fk moest m'n haar laten groeien ian wilden ze wel met me in zee Maar ik wist zeker wat ik wilde ik was vastbesloten, en dan kon er wel. Als 19-jarige beschiktf over een gezonde arrogantie. II vist gewoon dat ik goed was zelfvertrouwen had ik genoeg. de 'oor Rob Musters lallo Venray heeft het afgelopen aar wat elektronisch speelgoed angeschaft. De Haagse groep crmaakte zich thuis met samp- e- en drumloop-experimenten en iam vervolgens een puike cd op Jet een fris en nieuw geluid be rookt de eigenzinnige formatie _e komende vijf maanden het bcircuit. Vanavond viert de end haar tienjarig bestaan in et jubilerende poppodium Para n Breda, dat zich al vijftien jaar Jerk maakt voor kwalitatief goe- e popmuziek. 'orever Bubbling Under', zo ty- eerde oud-Gruppo Sportivo oorman Hans Vandenburg de errière van zijn stadsgenoten allo Venray. De Haagse groep i 1992 door met de navel- eet The More I Laugh, The Hor- K1Pue Gets. Ondanks uitste kende nieuwe cd's en spraakma kende optredens op Pinkpop, Me- opolis en Lowlands daalde de engstelling voor de band met eigenzinnige popliedjes, sschien werd ons verhaal te i Seeft Henk Koorn als ver- ring. De zanger die in de nieu- P^Pficyclopedie nog staat af- aw u ?et netPanty's en lang n 'b-' ft inmiddels een korter Rambaarder' kapsel. Gekleed m-m* sP1ikerbroek en een don- auwe trui ziet hij eruit als ■hn van de middelbare tet lHf6 je na iaren weer teêen jjj l00Pt en die niet wezenlijk eimlf Zljn veranderd. Koorn is sï zijn vrijheid: „Ik heb 4 e hehoefte om mijn leven nchten, zoals ik dat wil. '9 de muziek is dat gelukt." achtste cd van Hallo Venray oordr okt°ber uit en is 0el Zond Van ,het vrijheidsge zinder modieus te klinken, Mszii Wam

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 24