Visuele krachtpatserij
in 'The Peacemaker'
'Gordel van smaragd' is een nepdiamant
Chinese homovrienden op drift in tango-land
'Ik l
Geijkte patronen in actiefilm over jacht op kernwapens
De opr
DE STEM
■VI
PB STEM
Russisch
ER
Mededelingen
Rijke zakenman
Geploeter
Prikbord
Zonder plot
Emoties
Vrijheid
Mill
DONDERDAG 6 NOVEMBER 1997 Dj
Door Aicha Bouwens
'Ik mis de Koude Oorlog,' zegt
kolonel Thomas Devoe in The
Peacemaker. De door George
Clooney gespeelde miltair is
niet de enige die sinds het op
trekken van het IJzeren Gor
dijn om spanning en sensatie
verlegen zit. Hollywood mist
al evenzeer het Rode Gevaar
als inspiratiebron.
Gelukkig dient zich vanuit de
Oeral nieuw geschut aan. Jour
nalisten zijn de illegale handel
in kernwapens op het spoor ge
komen, waarbij oud Sovjet- mi
litairen, terroristen en een groei
end beroepsleger van Russische
mafiosi betrokken zijn. Een ge
vaarlijke ontwikkeling met in
ternationale draagwijdte, dat
genoeg materiaal voor een span
nende actie-thriller oplevert.
Vernieuwend is The Peacemaker
echter niet, omdat Hollywood
nog steeds vasthoudt aan het
conventionele vijandsbeeld dat
al sinds de Koude Oorlog gecul
tiveerd wordt. Ook in The Peace
maker hebben de Russen het
weer gedaan en zijn de helden
rollen voor de Amerikanen weg
gelegd. Alleen spreken de Rus
sen nu eens echt Russisch en
weerspiegelt de tijdgeest zich in
het emancipatorische optreden
van Nicole Kidman, die als de
atoomgeleerde Julia leiding
geeft aan een bataljon mannen.
Kidman - voor de gelegenheid
met bruin geverfd haar en bril-
dragend - is op haar vakgebied
doortastend, maar in het dage
lijks leven onzeker en breekbaar
en vormt de tegenpool van kolo
nel Devoe, de man van de harde
actie. Het Pentagon is in rep en
roer, wanneer satellietfoto's een
kernexplosie in Rusland regis
treren en stuurt het duo op pad.
Het blijkt dat Bosnische terro
risten atoomwapens gestolen
hebben en daarmee New York
wakker willen schudden. Als
jachthonden volgen Devoe en
Julia de bom dwars door Rus
land en Europa, daarbij gehol
pen door de nieuwste technische
snufjes.
The Peacemaker staat in het te
ken van een dubbeldebuut. Het
is niet alleen de eerste produktie
van de Dreamworks Studio - de
multi-mediakraamkamer van
multi-mediamiljonairs Spiel
berg, Katzenberg en Geffen -
maar ook het speelfilmdebuut
van cineaste Mimi Leder, die de
me -t,
-
-
f-' 1
Nicole Kidman en George Clooney proberen het vege lijf te redden in The Peacemaker
aandacht van Spielberg op zich
vestigde met haar regie van de
tv-serie ER.
Met The Peacemaker zijn duide
lijk veel reputaties gemoeid, wat
het torenhoge budget verklaart.
De film oogt dan ook puntgaaf.
In de prachtige, met stemmige
koormuziek ondersteunde ope
ningsscène wordt al meteen vi
sueel fors uitgepakt. In de vele
massascènes, waaronder groot
schalige achtervolgingen door
het centrum van Wenen en New
York, wordt dit nadien nog eens
in overtreffende trap overge
daan.
De mooifilmerij kan echter niet
verhullen dat The Peacemaker
een doorsnee actiefilm is, die
door zijn schematische opbouw
iedere verrassing uitsluit. Vooral
op het emotionele vlak brengt de
film weinig teweeg. De dialogen
beperken zich tot mededelingen,
waardoor de personages geen
enkel reliëf krijgen. Toch een be
langrijke voorwaarde als je een
actiefilm niet alleen spannend,
maar ook boeiend wil maken.
In potentie had het feministische
aspect van de relatie tussen ba
zin Kidman en soldaat Clooney
de film een interessante onder
laag kunnen bieden, maar uit
eindelijk kozen de filmmakers
voor de geijkte rolpatronen.
Kidman mag dan in het begin
uitroepen dat ze een man zoekt
die bevelen van een vrouw kan
opvolgen, tenslotte eindigt ze
toch weer als jankend vrouwtje
in de armen van macho Clooney.
De hypocrisie wordt ook doorge
trokken naar de moraal van het
verhaal. De vredesboodschap
wordt er met veel geweld inge
pompt.
'The Peacemaker' van Mimi Leder
met Nicole Kidman en George
Clooney draait in Grand in Breda, Ci
ty in Roosendaal en De Koning van
Engeland in Hulst.
Pierre Bokma en Esmée de la Bretonière in 'Gordel van smaragd'
Door Jos Kessels
Door verschillende Indische
vriendinnen raakte regisseur Or-
low Seunke geïnteresseerd in
Nederlands-Indië. Ruim tien
jaar werkte hij aan Gordel van
smaragd, waarin hij een beeld
tracht te geven over de turbulen
te ontwikkelingen in voormalig
Nederlands-Indië van 1939 tot
aan het einde van de onafhanke-
lijksstrijd in '49.
Seunke heeft er voor gekozen
een liefdesverhaal te vertellen,
vergezeld van archiefbeelden,
die van invloed zijn op deze rela
tie. De film begint als Theo
Staatsen (Pierre Bokma) in 1939
in Nederlands-Indië arriveert
om op de plantage van zijn oom
te gaan werken.
Diezelfde avond ontmoet hij in
een sociëteit de zangeres Ems
(Esmée de la Bretonière), een
jonge Indo-Europese vrouw, die
getrouwd is met een oudere en
rijke zakenman. Theo en Ems
vallen prompt voor elkaar en be
ginnen een hartstochtelijke ver
houding.
Theo wil dat Ems scheidt, maar
Ems wil haar echtgenoot niet in
de steek laten. Het probleem lost
zich op bij de Japanse inval in
1942, waarbij haar man doodge
schoten wordt. Maar ook de ge
liefden worden door de Japan
ners gescheiden.
Theo belandt in een kamp waar
hij de nodige ontberingen leidt
en Ems blijft als animeermeisje
voor de Japanners achter in de
sociëteit. Na de oorlog bloeit de
liefde opnieuw op, maar de oor
log heeft voor de nodige litte
kens gezorgd.
Het lange gebroed en geploeter
van Orlow Seunke valt helaas
maar al te duidelijk aan Gordel
van smaragd af te zien. Het vele
geschaaf en gestreep heeft een
verregaande versimpeling tot
gevolg gehad. Je ziet hetzelfde
ook vaker in de literatuur. Ie
mand zit zolang op een tekst te
breien, dat de woorden dood zijn
geworden.
Seunke heeft zóveel informatie
in zijn film willen stoppen, dat
hij de verhouding tussen Theo en
Ems is gaan vereenvoudigen,
met een dodelijk resultaat. De
liefdesrelatie moet namelijk de
film trekken, maar de verhou
ding wordt van meet af aan zó
naïef en oppervlakkig tot ont
wikkeling gebracht, dat de vele
dramatische gebeurtenissen
daarna geen enkele greep meer
op je hebben. Doordat het fun
dament ontbreekt doet de inge
wikkelde vorm van Gordel van
smaragd gekunsteld aan en
werkt totaal niet. Archiefbeel
den worden telkens afgewisseld
met de voice-overs van Ems en
Theo, waarna het gesukkel van
het tweetal weer begint. De fa
miliekiekjes-teksten, lagere
school-geschiedenislessen en so
ap-dialogen zwakken de film al
leen maar verder af en gaan on
bedoeld contrasteren met de
exotische beelden, waarbij
Seunke alle registers opentrekt.
De eeuwige rijstvelden liggen er
florissant bij en Seunke kan
maar geen genoeg krijgen van
Esmée de la Bretonière achter de
microfoon. Over haar spel en dat
van Pierre Bokma valt weinig te
zeggen, hoogstens dat ze er niet
in slagen hun papieren verhou
ding van het prikbord te halen.
Sneu voor Orlow Seunke en zijn
jarenlange noeste arbeid, maar
Gordel van smaragd flonkert als
een nepdiamant.
I 'De Gordel van Smaragd' van Orlow
Seunke draait in Cinésol 2 in Breda.
BERGEN OP ZOOM
Cinemactueel 1-2-3 - Air force one - The Peacemaker - The lost world
Copland - George of the jungle
Cinema Paradiso - The Van - Nelly Monsieur Arnauld
Roxy 1 - The lost world - Contact
Roxy 2 - My best friends wedding -101 Dalmatiërs
BREDA
Grand - The Peacemaker
Mignon - Volcano - Napoleon
Cinesol 1 - George uit de jungle - A life less ordinary
Cinesol 2 - Gordel van Smaragd
Cinesol 3 - The lost world
Casino 1 - Contact
Casino 2-Air force one -101 echte dalmatiërs
Casino 3 - My best friends wedding
Casino 4 - Copland - Bean - Face/off
Chassé Cinema - Brassed off - Happy Together - Karakter - Broos - De
GVR - Een hele schep geld - The incredibly true adventure of two girls in
love - The Addiction - Hollywood Dissidenten - Onze eeuwen - De Sej
zoenen
GOES
Grand Theater - Air force one - The lost world
HULST
Koning van Engeland - The lost world - The Peacemaker - Contact -
best friends wedding - Air force one - Volcano - George of the Jungle
ROOSENDAAL
City 1 -2-3 - Lady en de vagebond - The lost world - Air force one - The
Peacemaker
Cinema Paradiso - The van
TILBURG
Heuvelpoort 1-2-3-4-5- My best friends wedding -101 Echte Dalmatiërs
- Volcano - George uit de jungle - Air force one - Contact
Cinecitta 1 - A life less ordinary - Karakter
Cinecitta 2 - Bean - For Rosanna
Cinecitta 3 - Smilla's sense of snow - Career girls
Midi - The Peacemaker
VLISSINGEN
Alhambra Theater - George uit de Jungle - Air force one - The lost
world - My best friends wedding - The Peacemaker - Contact
ANTWERPEN
Metropolis, tel 03-5443600 - Zaal 1 -14.30 en 17.00 uur Liar Liar
20.00 uur Sweet hereafter
22.30 uur Truth and Consequences
Zaal 2 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Bean
Zaal 3 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur L.A. Confidential
Zaal 4 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Air force one
Zaal 5 - 14.30,17.00,20,00 en 22.30 uur Oesje
Zaal 6 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Double Team
Zaal 7 -14.30 en 17.00 George of the Jungle
20.00 en 22.30 uur The lost world
Zaal 8 -14.30 en 17.00 uur George of the jungle
20.00 en 22.30 uur My best friends wedding
Zaal 9 -14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Oesje
Zaal 10 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Oesje
Zaal 11 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Contact
Zaal 12 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Mimic
Zaal 13 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Nothing to lose
Zaal 14 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Bean
Zaal 15 - 14.30,17.00 en 20.00 uur Men in black
22.30 uur Con Air
Zaal 16 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Lost World
Zaal 17 -14.30 en 17.00 uur Volcano
Zaal 18-14.30 en 17.00 uur 101 Dalmatiërs
20.00 en 22.30 uur Scream
Zaal 19 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Oesje
Zaal 20 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Face/off
Zaal 21 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The lost world
Zaal 22 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur The lost world
Zaal 23 - 14.30 uur Lady and the Tramp
17.00,20.00 en 22.30 uur One night stand
Zaal 24- 14.30 en 17.00 uur My best friends wedding
20.00 en 22.30 uur George of the jungle
Het mooie Californische fotomodel Cameron Diaz speelt inA
life less than ordinary een verwende rijkeluisdochter,
stuntelig wordt gegijzeld door een werkloze schoonmi
(Ewan McGregor) en daar wel plezier aan beleeft. Twee zie
len uit het hiernamaals hebben de opdracht gekregen omhel
stel aan elkaar te koppelen. Het is een vermakelijke, roman
tische komedie van regisseur Danny Boyle en de overige
Schotse makers van Shallow Grave en Trainspotting. Cynis
me en visuele vondsten ontbreken ook nu niet, maar de film is
toch minder sterk dan de voorganger. (Cinésol 1 in Breda)
In de Nederlandse speelfilm Broos van Mijke de Jong impro
viseren vijf toneelactrices, onder wie Adelheid Roosen, vijl
zusters bij elkaar, die in een vakantiehuisje een videofilm
willen maken ter gelegenheid van het 40-jarig huwelijksfeest
van hun ouders. (Chassé Cinema in Breda)
Karakter van Mike van Diem naar de roman van Borderwijk
paart een uiterst dynamische vorm aan een zorgvuldige histo
rische aankleding in jaren dertig stijl. Als in een psychologi
sche thriller ontrolt zich, met wel heel erg sterk
effecten, de dramatische driehoek tussen de meedogenlo»
deurwaarder Dreverhaven (Jan Decleir), diens onechte
Katadreuffe en diens moeder, een voormalige huishoudster,
die nooit wilde trouwen met de vader. Deze winnaar van het
Gouden Kalf voor de beste Nederlandse speelfilm en 0»
kandidaat is terug in Chassé Cinema in Breda.
De maandagavond-klassieker in Chassé Cinema Breda ir
10 november Onze eeuw de seizoenen van de Armeense re
gisseur Artavazd Pelesjan. Twee intrigerende documentaires
uit 1975 en 1982-1990. Hollywood-dissidenten als John Cas-
vetes, Nicholas Ray, David Cronenberg en Abel Ferrara wor
den maandagavond in Chassé Cinema Breda besproken door
Wim Franssen tijdens The Rotterdam Film Course, een film-
college ter voorbereiding op het komende Filmfestival Rot
terdam. Vertoond wordt daarna The Addiction van Abel Fer
rara, een harde, psychologische vampierfilm in zwart-wit®
1994, met Lili Taylor als het jonge slachtoffer, een zwerfster
in New York. (Engels, niet ondertiteld).
Cinema Paradiso vertoont The Van, een humoristische, so
ciaal-realistische film van de Brit Stephen Frears over twee
werkloze vrienden die samen een rijdende fritestent
nen, maar ruzie krijgen over de verdiensten, (maandag in
nemactueel in Bergen op Zoom, woensdag in City
aal)
o&
Door Marjan Mes
De jonge Aziatische filmers val
len op door de intense manier
waarop zij de buitenkant der din
gen waarnemen om zodoende iets
van de gevoelens van mensen
zichtbaar te kunnen maken. Tot
deze zogenaamde Aziatische
Nouvelle Vague behoort ook de
jonge Hongkong-regisseur Wong
Kar-Wai.
Zijn Fallen Angels en vooral
Chungking Express waren visu
eel vernieuwende films, die zich
hoofdzakelijk 's nachts afspeel
den. Met stuurloze, eenzame jon
ge mensen in een weinig gebor
genheid biedende wereld van
snelle consumptie, neonlicht en
beton.
Wongs derde film Happy Toge
ther is ondanks de titel evenmin
een vrolijke geschiedenis. 'Hap
py' zijn de twee Chinese hoofd
personen, twee jonge homovrien
den uit Hongkong, allerminst. De
titel is dan ook ironisch bedoeld.
Wong Kar-Wai, die zich losjes
liet inspireren door de roman Bu
enos Aires Affair van Manuel
Puig, ging voor de opnamen hele
maal naar Argentinië.
Muziek van tangomusicus Astor
Piazzolla (en van Frank Zappa)
wordt royaal gebruikt en bepaalt
in belangrijke mate de sfeer van
deze film, die zonder plot of ver
haal opnieuw improviserend met
de jonge acteurs tot stand kwam.
De homovrienden Ho en Lai, ge
speeld door de aantrekkelijke ac
teurs Leslie Cheung en Tony
Leung, vertrekken naar Argenti
nië, om in Buenos Aires hun
moeilijke relatie op te lappen.
Het maakt weinig uit. Op de snel
weg buiten de stad loopt hun
stormachtige relatie al snel weer
spaak en verliezen zij elkaar uit
het oog.
De opportunistische Ho zoekt het
in de prostitutie, de zachtaardige
Lai vindt een baantje als portier
van een tango-bar. Maar lang
duurt hun verwijdering niet.
Inelkaar geslagen door een klant
zoekt Ho opnieuw geborgenheid
bij Lai. Samen opgesloten in een
veel te kleine huurkamer botst
het echter al gauw weer om de
onnozelste dingen.
Het probleem is dat de twee jon
gens niet zonder en niet met el
kaar kunnen. Als Lai ontslag
neemt als portier en werk vindt
in de keuken van een Chinees res
taurant, ontmoet hij een jongen
uit Taiwan, die zich sterk tot hem
voelt aangetrokken. Het heimwee
naar het verre Azië blijft echter
knagen en de terugkeer laat niet
lang op zich wachten.
Dat onderhuidse heimweegevoel
is eigenlijk het mooiste van de
film.
Happy Together is misschien wat
minder vernieuwend dan Wong
Kar-Wai's vorige films, maar er
zijn genoeg terloops voorbij Rit
senden beelden, die verwonde
ring wekken. Het grappige is dat
het eigenlijk niet uitmaakt dat
Buenos Aires het decor vormt,
het had net zo goed Hongkong
kunnen zijn. Verregende straten
van wereldsteden lijken nu een
maal overal op elkaar.
De regisseur weet de atmosfeer
zo te visualiseren dat er een sub
tiele laag van emoties onder ligt.
Je moet daar als kijker wel ge
voelig voor zijn, want anders
wordt het 'verhaal' al snel minder
boeiend.
'Happy Together' van Wong Kar-Wai
draait in Chassé Cinema in Breda.
Twee jongens uit Hongkong proberen
Together'.
hun relatie te verbeteren in Buenos Aires in de film Wj
fotocineMie#
goor Hans Rooseboom
get is een weinig opvallen
man aan een tafeltje in
Rilversums Hotel. Gilbe
O'Sullivan, 50 jaar. Tw
vriendelijke ogen kijken
aan. Sinds 1990 is hij niet me
in Nederland geweest. „Ma
in Engeland ben ik nooit v;
het toneel verdwenen geweet
Ik ben altijd in de tredmok
blijven zitten, welbewust. Ot
toen ik wegens juridische pr
blemen jarenlang geen we:
had, ben ik doorgegaan m
songwriting."
Gilbert O'Sullivan, in 1947 geb
ren in Waterford, Ierland, werd
december 1969 een wereldst
met Nothing Rhymed. Het succ
werd veroorzaakt door een cor
binatie van ongebruikelijk meli
dieuze muziek - voor die tijd - e
een bizar uiterlijk.
Hij is een Ier, maar woont sint
zijn 7e in Engeland, waar zijn v<
der als slager meer kon verdiene:
Gilbert groeide op in
Zuidengelse stad Swindon. H
volgde daar de kunstacademie e
maakte die studie ook af. „Als hi
allemaal niet meer lukt, kan ik a
tijd nog aan de slag als grafisc
ontwerper."
Rond 1966 begon hij met ht
schrijven van liedjes. In decembt
kwam de doorbraak, m<
Nothing Rhymed. Daarna beves
tiden Alone again, Claire, Matr
mony, We Will en nog wat hits zij
naam definitief.
In 1980 trouwde hij met ee
Noorse stewardess van PanAn
Het huwelijk houdt stand. Ht
echtpaar O'Sullivan heeft twe
dochters. Het gezin woont op he
Kanaaleiland Jersey. „Dat
maar een half uur vliegen van En
geland."
O'Sullivan: „Het uiterlijk waar
mee ik beroemd ben geworden
heb ik zelf gekozen. Ik wilde op
vallen in die tijd waarin iedere ar
tiest lang haar had. De platen
maatschappijen en de manager
bij wie ik aanklopte met mijl
:edjes vonden het helemaal niets
fk moest m'n haar laten groeien
ian wilden ze wel met me in zee
Maar ik wist zeker wat ik wilde
ik was vastbesloten, en dan kon
er wel. Als 19-jarige beschiktf
over een gezonde arrogantie. II
vist gewoon dat ik goed was
zelfvertrouwen had ik genoeg.
de
'oor Rob Musters
lallo Venray heeft het afgelopen
aar wat elektronisch speelgoed
angeschaft. De Haagse groep
crmaakte zich thuis met samp-
e- en drumloop-experimenten en
iam vervolgens een puike cd op
Jet een fris en nieuw geluid be
rookt de eigenzinnige formatie
_e komende vijf maanden het
bcircuit. Vanavond viert de
end haar tienjarig bestaan in
et jubilerende poppodium Para
n Breda, dat zich al vijftien jaar
Jerk maakt voor kwalitatief goe-
e popmuziek.
'orever Bubbling Under', zo ty-
eerde oud-Gruppo Sportivo
oorman Hans Vandenburg de
errière van zijn stadsgenoten
allo Venray. De Haagse groep
i 1992 door met de navel-
eet The More I Laugh, The Hor-
K1Pue Gets. Ondanks uitste
kende nieuwe cd's en spraakma
kende optredens op Pinkpop, Me-
opolis en Lowlands daalde de
engstelling voor de band met
eigenzinnige popliedjes,
sschien werd ons verhaal te
i Seeft Henk Koorn als ver-
ring. De zanger die in de nieu-
P^Pficyclopedie nog staat af-
aw u ?et netPanty's en lang
n 'b-' ft inmiddels een korter
Rambaarder' kapsel. Gekleed
m-m* sP1ikerbroek en een don-
auwe trui ziet hij eruit als
■hn van de middelbare
tet lHf6 je na iaren weer teêen
jjj l00Pt en die niet wezenlijk
eimlf Zljn veranderd. Koorn is
sï zijn vrijheid: „Ik heb
4 e hehoefte om mijn leven
nchten, zoals ik dat wil.
'9 de muziek is dat gelukt."
achtste cd van Hallo Venray
oordr okt°ber uit en is
0el Zond Van ,het vrijheidsge
zinder modieus te klinken,
Mszii
Wam