de stem Matrozenopera Billy Budd in Vlaanderen Willy van Lare toont haar fotoverzameling op ruilbeurs paarprogramma de buurt intstopping rSTOPPINGSBEDRIJF PFAFF SPECIALIST onderhoud D1 HBS Trots Bariet COMPETITIE CANAL I De officieren van het schip Indomitable komen in opstand in de opera 'Billy ral. 076-5657977/06-52782837. Vakbekwaam en reparatie van Uw lock-of I naaimachine. Alle merken. Met prijsopgave. B.o.Zoom: Kortemeestr. 17 R'daal: Nieuwe Markt 48 Breda: Lange Brugstr. 30. De Sluisse vereniging van verzamelaars De Collectie houdt za terdag een grote ruil en verzamelbeurs. Een van de exposanten is Willy van Lare. Ze woont al jaren in Terneuzen, maar hahr hart ligt nog al tijd in Sluis, waar ze een deel van haar jeugd doorbracht. In 1947 kocht ze haar eerste luchtfoto van Sluis. Het was het begin van een uitge breide verzameling met foto's van haar zelf, van haar vader en van anderen, aan gevuld met knipsels uit 'Ons Zeeland' uit de jaren twintig en dertig. DONDERDAG 6 NOVEMBER 1997 Foto van de Kaai in Sluis in 1968 FOTO WILLY VAN LARE De tic van Sluis en het agfa-clackje Door Ronald Verstraten 'Dat een Sluizenaar, wethou der A. Aernoudts, als eerste burger der gemeente was be noemd, had er groote voldoe ning gewekt en deze is wel sprekend tot uiting gekomen in de uitbundigheid en de har telijkheid waarmee de instal latie van den nieuwen magis traat werd gevierd.' Zulke zinnen kom je in de krant van vandaag niet meer tegen. De 'grootschen intocht' waarvan Ons Zeeland eind jaren dertig ge wag maakt, onder de kop 'Burge meester Installatie in Sluis', is, gevat in glas en lijst, een van de blikvangers uit de verzameling van Willy van Lare. Toch zijn de geïllustreerde krantenberichten uit die tijd voor haar slechts bij zaak. Foto's komen op de eerste plaats. Niet alleen vanwege de historie. „Bij mij gaat het echt om de 'plekjes'. Het geeft niet of het oud is of nieuw", zegt zij. Negen jaar oud kwam ze in 1941 als Willy Hoolhorst naar Sluis. „Ik ben geboren in Delft. We heb ben nog een tijdje in Rijswijk ge woond voor we naar Sluis kwa men. Ik heb er op de lagere school gezeten." Haar vader had er een fotozaak, maar niet voor lang. „In 1944 werden we weggebom bardeerd. De zaak was helemaal verwoest. We hebben toen eerst een tijdje op een boerderij ge woond en daarna in de St. Pieter straat." Ze vertelt haar verhaal aan de hand van foto's uit die tijd. „Dat was ons huis", wijst ze op een luchtfoto van de KLM, genomen ver vóór de oorlog. Ze kocht de foto 'ergens in een een winkeltje in de Oude Kerkstraat': „Ik vond het zo leuk, omdat ons huis erop stond. Dat doet je toch wat". Een andere luchtfoto van de KLM laat een heel ander beeld zien. De oorlog voorbij, de verwoesting compleet. De structuur van de Sluisse straten laat zien, dat daarin weinig veranderd is. Maar aan de zuid-oost kant stond er toen wel een heel complex van noodwoningen. Het gezin trok naar Oostburg, waar vader Hoolhorst een nieuwe zaak begon. Willy ging naar de HBS. „Maar ze werd eraf gehaald om in de zaak te werken. Zo ging dat vroeger nu eenmaal", vertelt haar man Johan. Hij is- Zeeuws- Vlaming van origine, geboren na bij Groede in de buurtschap De Verklikker. Eenmaal getrouwd trokken hij en Willy oostwaarts, in verband met Johans werk op de NSM. Eerst woonden ze in Sluiskil, later in Terneuzen. „Maar ik ben een echte Sluizen aar, zeg het maar gerust zo, in hart en nieren. Sluis blijft mij al tijd trekken." In de zaak van haar vader had Willy de fijne kneepjes van het vak geleerd. Ze werkte in de don kere kamer en begon ook zelf te fotograferen. „Eind jaren zestig heb ik vrij veel foto's gemaakt. Daar heb ik de negatieven nog van en die vergroot .ik zelf. Maar nu ben ik ook met kleur bezig." Haar onderwerpen zoekt ze niet alleen in Sluis. In het Terneuzen- se verzorgingshuis Bachtendieke is momenteel een fototentoon stelling te zien, van foto's van Terneuzen die zij zo'n dertig jaar geleden in en om Terneuzen nam. „De foto's die ik zelf maak, ko men uit heel Zeeuws-Vlaande- ren", zegt ze. Johan ziet voor zichzelf een ondergeschikte rol weggelegd. „Ik ben haar taxi chauffeur", lacht hij. Zelf foto grafeert hij niet. „Nee, zij kan het te goed. Dan zou ik me minder waardig voelen." Het oudere werk van haar vader ging nagenoeg geheel verloren bij het bombardement op Sluis. Ze heeft nog wel enkele glasplaten, die ze opnieuw heeft afgedrukt. Ze moet daarbij wel doorschui ven omdat het formaat niet over eenkomt met haar tegenwoordige apparatuur. Enkele van die foto's zijn ook terug te vinden in de lijs ten die al voor de beurs klaar staan. „Ik vind het altijd leuk om er aan mee te doen. Als mensen naar mijn foto's komen kijken, ga ik erover vertellen. En ik kom ook altijd wel een paar oude be- Willy van Lare verzamelt en fotografeert alles van Sluis. FOTO CAMILE SCHELSTRAETE kenden tegen." Sluis is altijd al een druk stadje geweest, kun je op enkele foto's zien. Die drukte beperkte zich klaarblijkelijk tot het hoogsei zoen, want onder een foto uit een tijdschrift uit 1934 staat te lezen: „De zomersche drukte is voor bij." Collega exposanten op de beurs hebben vreemd genoeg meestal weinig oog voor de col lectie van Willy. „De meesten verzamelen alleen ansichtkaar ten. Die vinden dit dan niks. Toch heb ik weieens een reactie van een van hen gekregen. Die had zelf heel veel ansichtkaarten, maar hij zei: 'Ik ben toch wel ja loers op u!' Dat is dan toch weer wel leuk." Zoals wel meer verzamelaars, geeft Willy onomwonden toe dat ze een 'tic' heeft. Een tic van Sluis. Want er komen weer ander foto's op tafel. De 'Dikke van Da- Ie' vanuit de lucht, De Kaai in 1968. „Gewoon genomen met een clackje zegt ze, niet zonder trots. Stemfotograaf Camile, die net is komen binnenlopen, weet in ie der geval waar ze het over heeft: „Van Agfa. Die hadden vroeger de 'click' en de 'clack'." En Willy: „Ik was dan wel de dochter van een fotograaf, maar ik had maar een heel goed koop toestelletje." Fotografen onder elkaar. Er volgt een geanimeerd gesprek over de foto van de kaai, met de bakkers kar op de voorgrond. Ze heeft hem vorig jaar vergroot en daar voor papier gebruikt van Gevae- rt. „Papier van veertig jaar oud!." 'Bariet', weet Camille. „Dat is nog écht papier. Tegen woordig is het allemaal plastic." Er volgt een voor leken niet echt te volgen conversatie over spoe len en 'zes bij zes'. Fixeren ken nen we wel en dat het lang duurt op dat oude papier, wordt ook duidelijk.Als Willy zegt dat Sluis 'heel fotogeniek' is, zijn we weer terug op aarde. In Ons Zeeland, destijds een uitgave van Panora ma. Oude jaargangen met foto's van 'Boomplantdag in Zeeuw- sch-Vlaanderen' of van de 'Fok- dag te Sluis' in 1934. De NH kerk in Sluis krijgt de volledige aan dacht op weer een ander fotopa neel. „Nu wordt hij binnenkort afgebroken. Jammer, want ik vind het nog steeds een mooie kerk." Willy was erbij toen hij in 1950 in gebruik werd genomen. En alsof het de gewoonste zaak van de wereld is, haalt ze het koorblaadje met de gezangen te voorschijn, die bij die gelegen heid werden gezongen: „Ik be waar nu eenmaal alles van Sluis." I De Ruil- en Verzamelbeurs wordt ge houden in 't Zoute Vestje aan de Hoogstraat in Sluis. Er zijn onder an dere model-brandweerauto's, fossie len, sigarenbandjes, en miniatuur- landbouwvoertuigen te zien. Er zijn ook stands van diverse handelaren. Voor de jeugd is er een ruilhoek met flippo's, Pop-clips, Score-kaarten en dergelijke. De beurs duurt van 12.00 tot 17.00 uur. Na de beurs zijn de fo to's van Willy van Laere nog een week lang te zien in verzorgingshuis Rozenoord in Sluis. Koude Oorlog is terug in 'Peacemaker' bh i.' Budd'. Door Jeanette Vergouwen De Vlaamse Opera speelt deze maand de Matrozenopera Billy Budd van Benjamin Britten. Het is de tweede opera die Britten voor de grote scène schreef. De li brettisten Eric Crozier en E.M Forster (beter bekend van de best sellers A Room with a view en A Passage to India) baseerden zich op de gelijknamige novelle van Herman Melville. Billy Budd speelt zich af op een Engels oorlogsschip ten tijde van Napoleon. De thematiek van het verhaal handelt over het eeuwige conflict tussen goed en kwaad, over de nederlaag van de on schuld, over de onvolkomenheid van de menselijke rechtspraak en over de ultieme bevrijding en red ding door liefdevolle vergiffenis. Het leven van de scheepsbeman ning, mannen uit verschillende so ciale klassen die tot de dienst ver plicht worden, is hard. De sfeer aan boord is gespannen en de on rust neemt toe ais men hoort dat er muiterij is op andere schepen, omdat daar de officieren onmen selijk handelen. Ook op de Indo mitable treedt men streng op. voor kleine vergrij- geweld voor Billy is een vrolijke jongen die on bevangen het avontuur ondergaat. Hij is knap en spontaan en weet de sympathie van de bemanning te winnen. Hij heeft echter één ge brek: als hij opgewonden raakt, begint hij te stotteren. Als een nieuweling nodeloos wordt ge straft, neemt hij het voor hem op. Hij komt in conflict met de offi cier Claggart en deze klaagt hem aan bij kapitein Vere als een ge vaarlijke opruier. Als Billy Clag gart in aanwezigheid van Vere een vuistslag geeft waardoor deze dood neervalt, moet hij voor de krijgsraad komen. Hij wordt tot de strop veroordeeld. De opera kent een uitsluitend mannelijke cast. Brittens parti tuur heeft een fantasievolle en suggestieve orkestratie. Het or kest, mannenkoor en solisten Mi chael Kraus.(Billy Budd), Robin Leggate (Kapitein Vere), Frode Olsen (Claggart) staan onder lei ding van Elgar Howarth. De regie is van Willy Decker en het decor en de kostuums van Wolfgang Gussmann. I Opera 'Billy Budd' in de Vlaamse Opera op 9,11,13,15 en 18 (Antwerpen) 26, 28, 30 november en 2 december (Gent), aanvang 20.00 uur (11 en 30/11 om 15.00 uur). PAGINA Weerzien met Gilbert O'Sullivan PAGINA Jubileumshow van Dansz-talent FOTO PAGINA L

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 23