Alles went, ook wegblokkades
Steeds meer kruisjes
op kaart Frankrijk
HEMA écht lekker!
VS w.
niet i
Sukkelen over Franse zandweggetjes
'Als het moet, staan
we hier een maand'
Europe!
FIAT II
Trucker in blokkade
wordt kantoorklerk
de stem
pestem
om dit te
fiat bedr
DE stem
FRANSE WEGBLOKKADES
Actievoerende chauffeurs én hun 'slachtoffers' hebben hun lesje geleerd
Bussen van PSV
eerder weg
door blokkades
Franse fans Oasis
moeten wachten
Crisiscentrum informeert chauffeurs nu beter
Koffiebroodjes
nü 4 095
voor Om
Slagroommokkataart
nu 8.9S
Fricandeau
.950
nu Lm
Belegen Goudse kaas
nu10.9S
Kaaszoutjes
nu 2 O95
voor Lm
Montepulciano Molise
nü31O50
voor 1 Lm
COMMENTAAR
Gemeenschapszin
'Resolute act
DINSDAG 4 NOVEMBER 1997 A4
Franse wegblokkades
(duur in dagen!
1997 2 november -
1996 18-29 november
1992 30}uni-8juli
1991 3-6 november
4
1990 75-79 ofctoöer
T
5 hp,
1988 8-11 mei
1984 15-24 februari
10
Eindhoven - De 23 bussen met
1200 PSV-supporters vertrekken
vanavond enkele uren eerder naar
Calais voor de overtocht naar En
geland voor de wedstrijd tegen
Newcastle United. Dat moet voor
komen dat de bussen te laat in de
Franse havenstad komen door de
blokkades. Het was aanvankelijk
de bedoeling dat de bussen zou
den vertrekken in twee groepen,
om negen uur en half elf. Nu ver
trekken alle bussen om zeven uur
vanavond. Pogingen om de reis
over te boeken naar Zeebrugge of
Oostende mislukten gisteren. Re
derijen weigeren namelijk sup-
portersgroepen op routes van lan
ger dan vier uur varen.
Parijs (rtr/afp) - De Franse fans
van Oasis moeten geduld hebben.
De Britse popgroep moet een
streep zetten door concerten in
Parijs, Angers en Bordeaux door
dat de wagen met de instrumenten
gisteren vastliep in een blokkade
bij Lille. De bandleden willen op
een later tijdstip alsnog de drie
steden aan te doen.
Van onze verslaggevers
Breda/Blois - Alles went ken
nelijk, ook wegblokkades in
Frankrijk. Zowel 'daders' als
'slachtoffers' hebben geleerd
van de fouten die ze gemaakt
hebben bij eerdere acties.
De actievoerende Franse vracht
wagenchauffeurs hebben hun
strategie om het land lam te leg
gen verfijnd. Maar omgekeerd
hebben ook degenen die last heb
ben van de blokkades hun lesje
geleerd.
Zo veel wordt duidelijk uit de
woorden van Peter Stoof, alge
meen directeur van Breda Trans
port. Zijn bedrijf rijdt wekelijks
met tientallen weg-kolossen op
en neer tussen Marokko en West-
Europa. Grondstoffen heen, con
fectie terug.
Stoof, gisteren aan het einde van
de middag en redelijk goed ge
mutst: „Al onze mensen rijden
nog. Ik klop het af op blank hout,
telkens als ik het zeg. Maar we
rijden nog."
De vuurrode reuzen van Breda
Transport hebben hun heil ge
zocht op het regionale Franse
wegennet. Voor hen uit rijden
'verkenners', personenauto's be
mand door personeel van Stoofs
bijkantoor in het Franse Blois.
Directeur Stoof: „Zij kijken eerst
of een traject vrij is. Tot nu toe
werkt die tactiek."
Peter Stoof heeft een gedetail
leerde kaart van Frankrijk
voortdurend onder handbereik.
Via de telefoon heeft hij voortdu
rend telefonisch contact met zijn
mannen om ze over de kleine
Franse weggetjes te loodsen:
„Het schiet niet op over die klei
ne weggetjes, maar alles beter
dan stilstaan. De chauffeurs vin
den het ergens wel mooi ook,
kunnen ze hun stuurmanskunst
demonsteren".
De mannen die het moeten uit
voeren worden niet alleen gehol
pen door hun baas en door ver
kenners, óók de ervaring bij eer
dere acties van de Franse colle
ga's komt nu van pas. Desalniet
temin wordt bij Breda Transport
ook aan een noodscenario ge
werkt.
Peter Stoof: „Vrijdag en zaterdag
moeten er dertig combinaties
vanuit Marokko terug naar Ne
derland komen. Als de situatie
Een eenzame chauffeur loopt langs een rij vastgelopen trucks op een snelweg ten oosten van Parijs.
nog verder escaleert, zetten we
die in Tanger op een boot die hen
dan naar Genua in Italië vaart."
Vervoert Stoof confectie, zijn
Bredase collega Voesenek Koel
en Vriestransport rijdt met bed
erfelijke waar op Frankrijk. Voe
senek klinkt dan ook aanzienlijk
minder luchtig dan zijn collega
Stoof: „We staan nog nergens
vast, maar die Fransen hebben
het nu wel beter georganiseerd.
Het zal moeilijker worden om
gaatjes te vinden. Hoe het nu
verder gaat is moeilijk te voor
spellen. Als een vrieswagen vol
doende brandstof heeft, dan is er
niet te gauw wat aan de hand.
Met koeltransporten met vers
vlees ligt dat natuurlijk wel een
beetje anders."
Verbrugge Internationaal Weg
transport in Terneuzen is vorige
week al begonnen met al zijn wa
gens terug te trekken in de Bene
lux. „Het heeft heel weinig zin op
dit moment Frankrijk in te gaan,
dan loop je een levensgroot risi
co," zegt een woordvoerder van
het bedrijf. „Door heel Frankrijk
worden her en der barricades op
gericht, dus is absoluut niet te
voorspellen waar een auto wel of
niet doorheen kan. Zodra de bar
ricades wat zijn gestabiliseerd,
kun je erover denken weer door
Frankrijk te rijden."
Transportbedrijf De Graauw uit
Bergen op Zoom heeft vrachtwa
gens die zondag naar Frankrijk
hadden moeten vertrekken, voor
lopig thuis gelaten. „Het heeft
weinig zin om je vast te rijden in
een blokkade," vindt directeur R.
Aasselbergs. „We rijden overi
gens heel wat minder op Frank
rijk dan vroeger. We hebben het
terrein naar Duitsland verlegd.
We hadden wel enkele vrachtwa
gens geladen klaarstaan voor een
rit naar Frankrijk, maar we
wachten even af en zullen vervol
gens overleggen met onze klanten
wat we het beste kunnen doen."
Van de vijftig wagens die het
eveneens in Bergen op Zoom ge
vestigde Meeus in Frankrijk op
Van onze verslaggever
Zoetermeer - Op de grote
Franse kaart aan de muur
krast de viltstift driftig. „Het
gaat nu razendsnel," zegt een
van de zes mensen die het
blokkade-crisiscentrum van
Transport en Logistiek Ne
derland in Zoetermeer be
mannen.
Zeventig blokkades in de nacht
van zondag op maandag, om ne
sgen uur 115, rond het middaguur
135, om een uur 142. De stickers
'Zonder transport staat alles stil'
in het hoofdkantoor van de on
dernemersorganisatie kloppen
even niet.
De kruisjes van vorig jaar sche
meren er op de wandkaart nog
door. De Franse actievoerders
pakken het nu effectiever aan,
merken ze op het crisiscentrum.
De distributiecentra en de olie
maatschappijen zijn zondag met
een geblokkeerd, vervolgens de
doorgaande routes met de na
druk op dé provinciale wegen.
Vooral in het noorden, rond Lil
le, vormden zich de eerste blok
kades heel snel, en bij het histo
risch 'hete' knooppunt Bor
deaux. De routes naar de havens
van Calais, Duinkerken en Le
Havre volgden, daarna knoop
punten onder Lyon, bij Rouen,
Rennes, Nantes, Troyes, Metz en
Nancy, Clermont-Ferrand.
De telefoons rinkelen continu.
Het crisiscentrum fungeert als
doorgeefluik tussen chauffeurs,
op weg in Frankrijk, en de trans
portbedrijven in Nederland. De
informatie is veel actueler en uit
gebreider dan wat de ANWB
meldt via Teletekst, te zien op
het centrale beeldscherm.
Het crisiscentrum begon in het
weekeinde draaien. Van 's och
tends vroeg tot in de avond is het
bemand. Chauffeurs bellen met
hun gsm en melden blokkades.
En omgekeerd. Een chauffeur,
onderweg op de Route Nationale
44 tussen Reims en Vitry-le-
Frangois, vraagt waar de blokka
de precies is, zodat hij die kan
proberen te omzeilen. „De Mont
Blanc-tunnel is nu ook dicht";
(ADVERTENTIE)
O.a. appel, kersen en abrikozen/1.35
Dagelijks vers uil eigen banketbakkerij, a 21,5 cm/11.95
100 gram/3.50
1 kilo/14.50
Vlinders, kantjes of stengels, 100 gram/1.95
Soepele, volle rode Italiaanse wijn, 0,751/4.95
Aanbiedingen gelden t/m zondag 9 november 1997. Zo lang de voorraad strekt.
weer een kruis op de kaart.
Debby van der Meer en Mike van
Wichen zijn twee van de zes con
tactpersonen die vanuit Zoeter
meer de chauffeurs proberen te
adviseren. Nee, hen telefonisch
door heel Frankrijk leiden, dat
gaat niet. Het risico van alterna
tieve weggetjes nemen is voor de
chauffeurs en hun ondernemin
gen zelf. Bovendien gaat het om
momentopnames; een half uur
later kan een weg die vrij was
alsnog geblokkeerd zijn.
Het crisiscentrum kan de chauf
feurs in Frankrijk nu veel beter
informeren dan vorig jaar, toen
rond dezelfde periode blokkades
het verkeer twaalf dagen lang in
de greep hielden. De Franse zus
terorganisatie FNTR geeft per
fax vijf maal per dag, om de paar
uur, een actueel overzicht van al
le blokkades. Verschil is ook dat
de transportwereld en de chauf
feurs beter zijn voorbereid. De
afgelopen week zijn veel extra
transporten gereden. „Vorig jaar
liep het ook anders. Toen begon
het rustig en hadden veel onder
nemers en chauffeurs het idee
dat het wel mee zou vallen. Tot
De plekken waar blokkades staan, worden aangestreept op de kaart van Frankrijk.
ze in de tweede week massaal
vastliepen. Nu zit de schrik er bij
voorbaat meer in."'
Veel ondernemers hebben het
advies van de verladersorganisa
tie ter harte genomen. Ze zijn
aangeraden, even niet op Frank
rijk te rijden en het verloop van
de blokkades af te wachten. En
chauffeurs die in Spanje zitten,
is geadviseerd daar voorlopig te
blijven: liever op een geschikte
plek wachten dan de ellende van
een blokkade. „Al is het wel zo
dat de Franse actievoerders goed
voor eten, drinken en warmte
zorgen."
De eerste reacties van chauffeurs
in Frankrijk zijn nog mild. „Als
het een week duurt, vinden ze
dat wij er niet genoeg aan doen.
Nu hoor je ook nog veel begrip
voor de eisen van de Franse col
lega's. Die willen 10.000 franc
per maand verdienen. Dat is
3300 gulden bruto, inclusief alle
Van onze verslaggever
Besangon - Hij barst van de slaap. Over
het traject Besangon/Duitse grens doet hij
normaal drie uurtjes. Nu is trucker John
Woldhek (52) al tien uur bezig om de grens
te bereiken. Over onmogelijke zandweg
getjes sukkelt hij het oosten van Frankrijk
door.
„Maar ik rij, en ik haal het wel. Alles beter dan
in een blokkade. Dat kost me vreselijk veel
geld en ergernis." Woldhek uit het Drentse
Gasselte rijdt voor zijn eigen eenmans-trans
portbedrijf. Hij was gistermorgen een van de
eerste chauffeurs die met zijn gsm het crisis
centrum van Transport en Logistiek Neder
land in Zoetermeer meldde dat hij vast was ge
lopen in een blokkade.
Via 'Zoetermeer' waarschuwde hij zijn colle
ga's: pas op, een blokkade bij Chalons. Zelf
wist hij er via een zandpad uit te komen.
Aan het eind van de middag durft Woldhek
opgelucht adem te halen. Dankzij zijn vrouw,
die in Gasselte om de paar uur van het crisis
centrum te horen krijgt waar zich nieuwe
blokkades vormen en hem secuur inseint, weet
hij in beweging te blijven.
Nog een kilometer of negentig en hij is in
Duitsland, vertelt hij via de boordtelefoon.
Blokkades vlak langs de grens zijn verboden,
dus hij haalt het. Maar vraag niet hoe. „Ik suk
kel het land door, onvoorstelbaar. Over zand
weggetjes, bij boerderijen langs, om de blok
kades op de doorgaande wegen te ontwijken.
De boeren moeten me vaak wijzen welke kant
ik op moet. Ik had vanochtend in München
moeten lossen, daar ben ik dus een dag te
laat."
Woldhek kon zich niet op de blokkades voor
bereiden, hij had geen keus en moest het pro
beren Frankrijk door te komen. „Ik ben al drie
weken onderweg, ik rij vast op Spanje en Por
tugal. Daar heb ik lege blikjes geladen die in
München overgeladen worden op een Turkse
FOTO REUTERS
de weg heeft, staan er vijf stil.
„Het valt dus nog mee," zegt een
woordvoerder. „We hebben
chauffeurs ingezet die de alterna
tieve routes goed kennen. Hope
lijk blijven ze gaatjes vinden en
komen ze op de plekken waar ze
moeten zijn. Meer kun je niet
doen."
Het zijn spannende tijden, zegt
een woordvoerder van het Etten-
Leurs transportbedrijf Van Over-
veld. „Afgelopen weekend zijn er
nog een aantal vrachtwagens ver
trokken. Volgens de laatste be
richten staan er twee stil. Die zijn
op weg naar Barcelona. De rest
rijdt pog. Maar dat kan ieder uur
veranderen."
DE LAATSTE jaren heeft de thuiszorg geen moment van rust gekend
Door achtereenvolgende bezuinigingen en maatregelen die bedoeld
waren de organisatie beter te laten verlopen, is er complete chaos ont
staan. Met de cliënten als grote gedupeerden.
De Landelijke Vereniging voor Thuiszorg heeft de schrijnende situatie
nog eens cijfermatig onderbouwd. Er staan 12.500 mensen op de
wachtlijst. Er is geen aansluiting tussen het moment waarop mensen
het ziekenhuis verlaten en de zorg die dan thuis moet worden voortge
zet. Het gips is bij wijze van spreken reeds verwijderd wanneer de
thuiszorg kan beginnen. Bovendien krijgt eenderde van de thuiszorg-
cliënten minder uren zorg dan noodzakelijk is.
Het is de taak van een belangenvereniging om misstanden aan de kaak
te stellen. Het is in het geval van de thuiszorg ook steeds weer schrik
ken wanneer de cijfers weer eens op rij worden gezet. De eerlijkheid
gebiedt echter te zeggen dat de beleidsmakers intussen niet stil heb
ben gezeten.
Minister Borst van Volksgezondheid en haar staatssecretaris Terpstra
hebben de keiharde boodschap die het parlement heeft afgegeven,
goed begrepen. Wanneer de zaken niet spoedig een gunstiger wen
ding nemen, dan gaan de bewindslieden nog moeilijke tijden tege
moet.
Intussen is het experiment met de privatisering stopgezet. De gezond
heidszorg leent zich niet voor marktwerking, lijkt de conclusie te zijn.
Ook is er meer geld uitgetrokken om de knelpunten te bestrijden. Niet
genoeg om alle ellende weg te masseren, maar het begin is er. Boven
dien is geld hoogstnoodzakelijk, maar het is niet dé oplossing van alle
problemen. Zeker niet wanneer het gaat om de thuiszorg. Daarin is de
sociale component van groot belang. Er zijn veel eenzame patiënten
die (al is het maar even) tegen een levend wezen willen aanpraten.
De wijkverpleegster heeft daar geen tijd voor. En de buren of familie
leden hebben het nog drukker met hun eigen bezigheden. Zij wijzen
naar de overheid. Een geaccepteerd verschijnsel in een tijd waarin de
sociale verbanden nog nauwelijks aanwezig zijn.
Het is een rampzalige ontwikkeling. Gemeenschapszin is onontbeerlijk.
Het kan niet worden afgekocht met een beroep op een overheid die al
les zou moeten regelen. Mantelzorg, noemt de politiek het met een
deftig woord. De medemens helpen, is de praktische vertaling.
Rijswijk (anp) - De wegversperringen in Frankrijk bezorgen
gestrande Nederlandse chauffeurs naast irritatie ook veel pa
pieren rompslomp. Opdat hun baas de schade kan claimen,
moeten zij het ene na het andere formulier invullen en laten on
dertekenen door Franse gezagsdragers.
Belangenorganisatie TLN heeft
een handboek uitgegeven waar
mee de truckers wegwijs worden
gemaakt in de Franse bureaucra
tie. De Franse en Europese wet
geven de mogelijkheid, de schade
achteraf te verhalen, maar dan
moet er wel nauwkeurig bewijs
zijn.
Een chauffeur die vastloopt in
een blokkade moet dat stipt aan
geven op zijn tachograaf, en die
liefst laten aftekenen door een
agent. De bestuurder doet er ook
goed aan langs te gaan bij de gen
darmerie om een klacht (dépot de
plainte) in te dienen. De trucker
dient een minutieus verslag te
maken van het optreden van de
politie en moet gegevens over de
agent en diens wagen optekenen.
Het gedrag van de stakende
Franse collega's moet eveneens
worden vastgelegd in het dag
boek. Ook de ervaringen en per
sonalia van eveneens vastgelopen
collega's moeten worden ge
boekstaafd. En dan heeft TLN
ook nog graag een getekend en
gestempeld document van de
burgemeester. Deze gang door de
Franse papiermolen moet elke
keer dat de vrachtwagen vast
loopt, worden herhaald.
overuren. Een Nederlandse
chauffeur rijdt daar niet voor."
Omdat de blokkades lang tevo
ren aangekondigd waren, hebben
chauffeurs die het er toch op wa
gen schone kleren voor een paar
weken en extra eten en drinken
mee. Voor het sturen van een cri
sisteam naar de blokkades is nog
geen reden. Dat wordt pas na een
week bekeken, als er signalen
komen dat chauffeurs in de pro
blemen raken.
wagen. Ik zou deze week eindelijk eens een
paar dagen thuis zijn, maar die rustdagen zul
len er ook wel bij inschieten."
Vastraken in een blokkade zou voor hem een
ramp zijn. Hij is bijna door zijn eten heen en
door zijn geld. „Mijn laatste geld was ik kwijt
toen ik zaterdagmiddag bij Moulins een be
keuring van 600 franc moest betalen omdat ik
het rijtijdenbesluit overtrad. Dat deden heel
wat meer chauffeurs, omdat er vanaf zondag
geblokkeerd zou worden. Mij pakten ze omdat
ik geen bederfelijke lading had."
Hij moppert op 'die Fransen, die ze wel mogen
afschieten', maar moet voor zijn contracten nu
eenmaal continu dat land door. Solidariteit
met de Franse collega's? „Aan de ene kant heb
ik wel begrip voor ze. Wat ze verdienen is een
schijntje vergeleken met Hollandse vrachtwa
genchauffeurs. Maar waarom moeten wij de
dupe zijn van hun conflict? Laat ze een corri
dor maken waar de buitenlanders gewoon
door kunnen rijden."
VERVOLG VAN VOORPAGINA
Een paar honderd meter verder
op is het voor de pers een para
dijs. Wie een microfoon, camera,
fototoestel of pen en blocnote in
de hand heeft, valt onmiddellijk
ten prooi aan actievoerende
vrachtwagenchauffeurs of vak
bondsmensen.
Koffie of misschien een beetje
fris? En telkens weer leggen ze
geduldig uit dat het geduld op is,
dat ze vorig jaar beetgenomen
zijn en dat ze nu keiharde garan
ties willen. Vastberaden zijn ze.
„Als het moet, staan we hier een
maand!"
„Het ziet er niet best uit, jon
gen," zegt Johannes Vervoort.
Het klinkt gelaten. „Die jongens
gaan nu door. Vorig jaar zijn ze
besodemieterd. Ik zal eens bellen
naar de baas. Die groenten hou
den het in de koeling misschien
twee dagen uit, langer niet. Ik ge
loof niet dat ik hier dan al weg
ben."
De colonne vrachtwagens op de
A22 richting Parijs groeit vrijwel
niet meer. De meeste vrachtwa
gens houden halt bij de grens met
België, op het parkeerterrein bij
de voormalige douanekantoren
die er haveloos bij staan. Een in
ternationaal gezelschap. Denen,
Duitsers, Polen, Noren, Engel
sen, een enkele Nederlander en
Fransen die hun eigen land niet
meer in kunnen.
Oscar uit Hellevoetssluis staat er
ook. Sinds zondagavond. Oscar
wil naar Portugal, zo snel moge
lijk. Dat zit er voorlopig niet in.
Niet alleen vanwege de blokka
des, want Oscar staat niet al te
stevig meer op de benen.
„Ik kom uit Noorwegen, daar heb
ik geladen. Scheepsonderdelen
voor Portugal. Wat voor zin heeft
het om door te rijden? Hier op dit
parkeerterrein heb ik alles bij de
hand. Een wc, douche, eten en op
zijn tijd wat te drinken. Moet ik
dan een paar kilometer verder op
de autosnelweg gaan staan waar
niets te halen is? Ik kijk wel uit."
Oscar grijnst en neemt een slok.
Teun van de Wende en Wim van
de Ree rijden de grens ook niet
over. Maar dat heeft weer een an
dere reden. „We hebben water
stof bij ons. In de Botlek bij Rot
terdam geladen. In de file gaan
staan is veel te gevaarlijk. Een
kale trekker van ons bedrijf komt
naar hier en gaat inspecteren bij
de grens. Als het niet anders kan,
moeten we terug."
Alternatieve routes rond Lille
kennen ze wel. „Maar daar mo
gen we dus met onze gevaarlijke
lading niet komen. Staat er zó
een gendarme in je deur en die
boetes zijn niet mals. Wachten,
dat is het enige dat we kunnen
doen en maar hopen dat het snel
voorbij is. Al hebben we daar een
hard hoofd in."
Oscar ook. Op het parkeerterrein
dat steeds voller raakt, slaat hij
een arm om twee beteuterd kij
kende Spaanse collega's die
woensdag in de buurt van Ma
drid moeten zijn. Dat zit er niet
in, begrijpen ze.
Oscar vindt het best. „Maakt
toch niet uit mannen. Kom, we
gaan eerst wat drinken."
Chauffeurs uit Zundert en Achtmaal in de blokkade
FOTO DE STEM/DICK DE BOER
Door Bert Schampers
Brussel - Juristen van d
Commissie proberen v
Génève de wereldhandels
WTO er van te overtuig
hormonen bewerkt rund
delijk is voor de volksgez
De EU probeert met een war
sief Amerikaans en Canade
de eigen markt te houden. Er
veroordeelde de WTO Bru
Door Bert Ummelen
Washington - Irak heeft
vliegtuigen, die in het kar
litaire programma's door
De Amerikaanse ambassa
bij de VN Bill Richardson
dat gisteren gezegd. De
staakten hun controles, r
Amerikaanse inspecteurs de
gang tot een aantal facilit
was geweigerd. Terwijl VI
middelaars afreisden naar
dad, liet president Saddam
sein doorschemeren wel te
len praten.
Volgens Richardson heeft
Iraakse collega bij de VN 1
Hamdoon in een brief aan
com, de speciale VN-comn
die belast is met het toezie
de ontmanteling van Iraks
sa-vernietigingswapens,
dreigd Amerikaanse ver
ningsvliegtuigen neer te s
ten. In de brief zou Unscon
der Richard Butler worde:
waarschuwd dat Iraakse s
krachten paraat zijn vooi
mogelijke Amerikaanse li
aanval en dat hij verantwo
lijkheid moet nemen voor
kennings vluchten, 'voort
pend op mogelijke agressie'
Dreigement
Richardson sprak van 'een r
militair dreigement' aan de
Drie Unscom-teams ginger
terochtend als aangekor
aan de slag. Nadat de Ar
kaanse leden de toegang tot
inspecteren faciliteiten wa
weigerd, werd besloten de
troles op te schorten.
Het dreigement van Hamdo
de weigering van de Amerik
verdiepten de crisis tusse
VN en Irak. Tegelijk liet Sa<
evenwel, via het Iraakse pe
reau INA, weten bereid t<
tot gesprek. „President Sa<
Hussein onderstreepte de r
zaak van dialoog om zaken
te zetten," zo citeerde IN
Iraakse leider tijdens een
netsvergadering.
Saddam reageerde op een
kondiging van secretaris-
DUCATO 10 25 D
INTRODUCTIEPF
UW INVESTEREN»
Fiat introduceert de D
aantrekkelijk geprijsd'
er op alle Scudo's
Prijzen exclusief BTW. Fiat Sc
i 48 maanden /20.000 km p.
oorwaarden. Wijzigingen voc