Alles went, ook wegblokkades Steeds meer kruisjes op kaart Frankrijk HEMA écht lekker! VS w. niet i Sukkelen over Franse zandweggetjes 'Als het moet, staan we hier een maand' Europe! FIAT II Trucker in blokkade wordt kantoorklerk de stem pestem om dit te fiat bedr DE stem FRANSE WEGBLOKKADES Actievoerende chauffeurs én hun 'slachtoffers' hebben hun lesje geleerd Bussen van PSV eerder weg door blokkades Franse fans Oasis moeten wachten Crisiscentrum informeert chauffeurs nu beter Koffiebroodjes nü 4 095 voor Om Slagroommokkataart nu 8.9S Fricandeau .950 nu Lm Belegen Goudse kaas nu10.9S Kaaszoutjes nu 2 O95 voor Lm Montepulciano Molise nü31O50 voor 1 Lm COMMENTAAR Gemeenschapszin 'Resolute act DINSDAG 4 NOVEMBER 1997 A4 Franse wegblokkades (duur in dagen! 1997 2 november - 1996 18-29 november 1992 30}uni-8juli 1991 3-6 november 4 1990 75-79 ofctoöer T 5 hp, 1988 8-11 mei 1984 15-24 februari 10 Eindhoven - De 23 bussen met 1200 PSV-supporters vertrekken vanavond enkele uren eerder naar Calais voor de overtocht naar En geland voor de wedstrijd tegen Newcastle United. Dat moet voor komen dat de bussen te laat in de Franse havenstad komen door de blokkades. Het was aanvankelijk de bedoeling dat de bussen zou den vertrekken in twee groepen, om negen uur en half elf. Nu ver trekken alle bussen om zeven uur vanavond. Pogingen om de reis over te boeken naar Zeebrugge of Oostende mislukten gisteren. Re derijen weigeren namelijk sup- portersgroepen op routes van lan ger dan vier uur varen. Parijs (rtr/afp) - De Franse fans van Oasis moeten geduld hebben. De Britse popgroep moet een streep zetten door concerten in Parijs, Angers en Bordeaux door dat de wagen met de instrumenten gisteren vastliep in een blokkade bij Lille. De bandleden willen op een later tijdstip alsnog de drie steden aan te doen. Van onze verslaggevers Breda/Blois - Alles went ken nelijk, ook wegblokkades in Frankrijk. Zowel 'daders' als 'slachtoffers' hebben geleerd van de fouten die ze gemaakt hebben bij eerdere acties. De actievoerende Franse vracht wagenchauffeurs hebben hun strategie om het land lam te leg gen verfijnd. Maar omgekeerd hebben ook degenen die last heb ben van de blokkades hun lesje geleerd. Zo veel wordt duidelijk uit de woorden van Peter Stoof, alge meen directeur van Breda Trans port. Zijn bedrijf rijdt wekelijks met tientallen weg-kolossen op en neer tussen Marokko en West- Europa. Grondstoffen heen, con fectie terug. Stoof, gisteren aan het einde van de middag en redelijk goed ge mutst: „Al onze mensen rijden nog. Ik klop het af op blank hout, telkens als ik het zeg. Maar we rijden nog." De vuurrode reuzen van Breda Transport hebben hun heil ge zocht op het regionale Franse wegennet. Voor hen uit rijden 'verkenners', personenauto's be mand door personeel van Stoofs bijkantoor in het Franse Blois. Directeur Stoof: „Zij kijken eerst of een traject vrij is. Tot nu toe werkt die tactiek." Peter Stoof heeft een gedetail leerde kaart van Frankrijk voortdurend onder handbereik. Via de telefoon heeft hij voortdu rend telefonisch contact met zijn mannen om ze over de kleine Franse weggetjes te loodsen: „Het schiet niet op over die klei ne weggetjes, maar alles beter dan stilstaan. De chauffeurs vin den het ergens wel mooi ook, kunnen ze hun stuurmanskunst demonsteren". De mannen die het moeten uit voeren worden niet alleen gehol pen door hun baas en door ver kenners, óók de ervaring bij eer dere acties van de Franse colle ga's komt nu van pas. Desalniet temin wordt bij Breda Transport ook aan een noodscenario ge werkt. Peter Stoof: „Vrijdag en zaterdag moeten er dertig combinaties vanuit Marokko terug naar Ne derland komen. Als de situatie Een eenzame chauffeur loopt langs een rij vastgelopen trucks op een snelweg ten oosten van Parijs. nog verder escaleert, zetten we die in Tanger op een boot die hen dan naar Genua in Italië vaart." Vervoert Stoof confectie, zijn Bredase collega Voesenek Koel en Vriestransport rijdt met bed erfelijke waar op Frankrijk. Voe senek klinkt dan ook aanzienlijk minder luchtig dan zijn collega Stoof: „We staan nog nergens vast, maar die Fransen hebben het nu wel beter georganiseerd. Het zal moeilijker worden om gaatjes te vinden. Hoe het nu verder gaat is moeilijk te voor spellen. Als een vrieswagen vol doende brandstof heeft, dan is er niet te gauw wat aan de hand. Met koeltransporten met vers vlees ligt dat natuurlijk wel een beetje anders." Verbrugge Internationaal Weg transport in Terneuzen is vorige week al begonnen met al zijn wa gens terug te trekken in de Bene lux. „Het heeft heel weinig zin op dit moment Frankrijk in te gaan, dan loop je een levensgroot risi co," zegt een woordvoerder van het bedrijf. „Door heel Frankrijk worden her en der barricades op gericht, dus is absoluut niet te voorspellen waar een auto wel of niet doorheen kan. Zodra de bar ricades wat zijn gestabiliseerd, kun je erover denken weer door Frankrijk te rijden." Transportbedrijf De Graauw uit Bergen op Zoom heeft vrachtwa gens die zondag naar Frankrijk hadden moeten vertrekken, voor lopig thuis gelaten. „Het heeft weinig zin om je vast te rijden in een blokkade," vindt directeur R. Aasselbergs. „We rijden overi gens heel wat minder op Frank rijk dan vroeger. We hebben het terrein naar Duitsland verlegd. We hadden wel enkele vrachtwa gens geladen klaarstaan voor een rit naar Frankrijk, maar we wachten even af en zullen vervol gens overleggen met onze klanten wat we het beste kunnen doen." Van de vijftig wagens die het eveneens in Bergen op Zoom ge vestigde Meeus in Frankrijk op Van onze verslaggever Zoetermeer - Op de grote Franse kaart aan de muur krast de viltstift driftig. „Het gaat nu razendsnel," zegt een van de zes mensen die het blokkade-crisiscentrum van Transport en Logistiek Ne derland in Zoetermeer be mannen. Zeventig blokkades in de nacht van zondag op maandag, om ne sgen uur 115, rond het middaguur 135, om een uur 142. De stickers 'Zonder transport staat alles stil' in het hoofdkantoor van de on dernemersorganisatie kloppen even niet. De kruisjes van vorig jaar sche meren er op de wandkaart nog door. De Franse actievoerders pakken het nu effectiever aan, merken ze op het crisiscentrum. De distributiecentra en de olie maatschappijen zijn zondag met een geblokkeerd, vervolgens de doorgaande routes met de na druk op dé provinciale wegen. Vooral in het noorden, rond Lil le, vormden zich de eerste blok kades heel snel, en bij het histo risch 'hete' knooppunt Bor deaux. De routes naar de havens van Calais, Duinkerken en Le Havre volgden, daarna knoop punten onder Lyon, bij Rouen, Rennes, Nantes, Troyes, Metz en Nancy, Clermont-Ferrand. De telefoons rinkelen continu. Het crisiscentrum fungeert als doorgeefluik tussen chauffeurs, op weg in Frankrijk, en de trans portbedrijven in Nederland. De informatie is veel actueler en uit gebreider dan wat de ANWB meldt via Teletekst, te zien op het centrale beeldscherm. Het crisiscentrum begon in het weekeinde draaien. Van 's och tends vroeg tot in de avond is het bemand. Chauffeurs bellen met hun gsm en melden blokkades. En omgekeerd. Een chauffeur, onderweg op de Route Nationale 44 tussen Reims en Vitry-le- Frangois, vraagt waar de blokka de precies is, zodat hij die kan proberen te omzeilen. „De Mont Blanc-tunnel is nu ook dicht"; (ADVERTENTIE) O.a. appel, kersen en abrikozen/1.35 Dagelijks vers uil eigen banketbakkerij, a 21,5 cm/11.95 100 gram/3.50 1 kilo/14.50 Vlinders, kantjes of stengels, 100 gram/1.95 Soepele, volle rode Italiaanse wijn, 0,751/4.95 Aanbiedingen gelden t/m zondag 9 november 1997. Zo lang de voorraad strekt. weer een kruis op de kaart. Debby van der Meer en Mike van Wichen zijn twee van de zes con tactpersonen die vanuit Zoeter meer de chauffeurs proberen te adviseren. Nee, hen telefonisch door heel Frankrijk leiden, dat gaat niet. Het risico van alterna tieve weggetjes nemen is voor de chauffeurs en hun ondernemin gen zelf. Bovendien gaat het om momentopnames; een half uur later kan een weg die vrij was alsnog geblokkeerd zijn. Het crisiscentrum kan de chauf feurs in Frankrijk nu veel beter informeren dan vorig jaar, toen rond dezelfde periode blokkades het verkeer twaalf dagen lang in de greep hielden. De Franse zus terorganisatie FNTR geeft per fax vijf maal per dag, om de paar uur, een actueel overzicht van al le blokkades. Verschil is ook dat de transportwereld en de chauf feurs beter zijn voorbereid. De afgelopen week zijn veel extra transporten gereden. „Vorig jaar liep het ook anders. Toen begon het rustig en hadden veel onder nemers en chauffeurs het idee dat het wel mee zou vallen. Tot De plekken waar blokkades staan, worden aangestreept op de kaart van Frankrijk. ze in de tweede week massaal vastliepen. Nu zit de schrik er bij voorbaat meer in."' Veel ondernemers hebben het advies van de verladersorganisa tie ter harte genomen. Ze zijn aangeraden, even niet op Frank rijk te rijden en het verloop van de blokkades af te wachten. En chauffeurs die in Spanje zitten, is geadviseerd daar voorlopig te blijven: liever op een geschikte plek wachten dan de ellende van een blokkade. „Al is het wel zo dat de Franse actievoerders goed voor eten, drinken en warmte zorgen." De eerste reacties van chauffeurs in Frankrijk zijn nog mild. „Als het een week duurt, vinden ze dat wij er niet genoeg aan doen. Nu hoor je ook nog veel begrip voor de eisen van de Franse col lega's. Die willen 10.000 franc per maand verdienen. Dat is 3300 gulden bruto, inclusief alle Van onze verslaggever Besangon - Hij barst van de slaap. Over het traject Besangon/Duitse grens doet hij normaal drie uurtjes. Nu is trucker John Woldhek (52) al tien uur bezig om de grens te bereiken. Over onmogelijke zandweg getjes sukkelt hij het oosten van Frankrijk door. „Maar ik rij, en ik haal het wel. Alles beter dan in een blokkade. Dat kost me vreselijk veel geld en ergernis." Woldhek uit het Drentse Gasselte rijdt voor zijn eigen eenmans-trans portbedrijf. Hij was gistermorgen een van de eerste chauffeurs die met zijn gsm het crisis centrum van Transport en Logistiek Neder land in Zoetermeer meldde dat hij vast was ge lopen in een blokkade. Via 'Zoetermeer' waarschuwde hij zijn colle ga's: pas op, een blokkade bij Chalons. Zelf wist hij er via een zandpad uit te komen. Aan het eind van de middag durft Woldhek opgelucht adem te halen. Dankzij zijn vrouw, die in Gasselte om de paar uur van het crisis centrum te horen krijgt waar zich nieuwe blokkades vormen en hem secuur inseint, weet hij in beweging te blijven. Nog een kilometer of negentig en hij is in Duitsland, vertelt hij via de boordtelefoon. Blokkades vlak langs de grens zijn verboden, dus hij haalt het. Maar vraag niet hoe. „Ik suk kel het land door, onvoorstelbaar. Over zand weggetjes, bij boerderijen langs, om de blok kades op de doorgaande wegen te ontwijken. De boeren moeten me vaak wijzen welke kant ik op moet. Ik had vanochtend in München moeten lossen, daar ben ik dus een dag te laat." Woldhek kon zich niet op de blokkades voor bereiden, hij had geen keus en moest het pro beren Frankrijk door te komen. „Ik ben al drie weken onderweg, ik rij vast op Spanje en Por tugal. Daar heb ik lege blikjes geladen die in München overgeladen worden op een Turkse FOTO REUTERS de weg heeft, staan er vijf stil. „Het valt dus nog mee," zegt een woordvoerder. „We hebben chauffeurs ingezet die de alterna tieve routes goed kennen. Hope lijk blijven ze gaatjes vinden en komen ze op de plekken waar ze moeten zijn. Meer kun je niet doen." Het zijn spannende tijden, zegt een woordvoerder van het Etten- Leurs transportbedrijf Van Over- veld. „Afgelopen weekend zijn er nog een aantal vrachtwagens ver trokken. Volgens de laatste be richten staan er twee stil. Die zijn op weg naar Barcelona. De rest rijdt pog. Maar dat kan ieder uur veranderen." DE LAATSTE jaren heeft de thuiszorg geen moment van rust gekend Door achtereenvolgende bezuinigingen en maatregelen die bedoeld waren de organisatie beter te laten verlopen, is er complete chaos ont staan. Met de cliënten als grote gedupeerden. De Landelijke Vereniging voor Thuiszorg heeft de schrijnende situatie nog eens cijfermatig onderbouwd. Er staan 12.500 mensen op de wachtlijst. Er is geen aansluiting tussen het moment waarop mensen het ziekenhuis verlaten en de zorg die dan thuis moet worden voortge zet. Het gips is bij wijze van spreken reeds verwijderd wanneer de thuiszorg kan beginnen. Bovendien krijgt eenderde van de thuiszorg- cliënten minder uren zorg dan noodzakelijk is. Het is de taak van een belangenvereniging om misstanden aan de kaak te stellen. Het is in het geval van de thuiszorg ook steeds weer schrik ken wanneer de cijfers weer eens op rij worden gezet. De eerlijkheid gebiedt echter te zeggen dat de beleidsmakers intussen niet stil heb ben gezeten. Minister Borst van Volksgezondheid en haar staatssecretaris Terpstra hebben de keiharde boodschap die het parlement heeft afgegeven, goed begrepen. Wanneer de zaken niet spoedig een gunstiger wen ding nemen, dan gaan de bewindslieden nog moeilijke tijden tege moet. Intussen is het experiment met de privatisering stopgezet. De gezond heidszorg leent zich niet voor marktwerking, lijkt de conclusie te zijn. Ook is er meer geld uitgetrokken om de knelpunten te bestrijden. Niet genoeg om alle ellende weg te masseren, maar het begin is er. Boven dien is geld hoogstnoodzakelijk, maar het is niet dé oplossing van alle problemen. Zeker niet wanneer het gaat om de thuiszorg. Daarin is de sociale component van groot belang. Er zijn veel eenzame patiënten die (al is het maar even) tegen een levend wezen willen aanpraten. De wijkverpleegster heeft daar geen tijd voor. En de buren of familie leden hebben het nog drukker met hun eigen bezigheden. Zij wijzen naar de overheid. Een geaccepteerd verschijnsel in een tijd waarin de sociale verbanden nog nauwelijks aanwezig zijn. Het is een rampzalige ontwikkeling. Gemeenschapszin is onontbeerlijk. Het kan niet worden afgekocht met een beroep op een overheid die al les zou moeten regelen. Mantelzorg, noemt de politiek het met een deftig woord. De medemens helpen, is de praktische vertaling. Rijswijk (anp) - De wegversperringen in Frankrijk bezorgen gestrande Nederlandse chauffeurs naast irritatie ook veel pa pieren rompslomp. Opdat hun baas de schade kan claimen, moeten zij het ene na het andere formulier invullen en laten on dertekenen door Franse gezagsdragers. Belangenorganisatie TLN heeft een handboek uitgegeven waar mee de truckers wegwijs worden gemaakt in de Franse bureaucra tie. De Franse en Europese wet geven de mogelijkheid, de schade achteraf te verhalen, maar dan moet er wel nauwkeurig bewijs zijn. Een chauffeur die vastloopt in een blokkade moet dat stipt aan geven op zijn tachograaf, en die liefst laten aftekenen door een agent. De bestuurder doet er ook goed aan langs te gaan bij de gen darmerie om een klacht (dépot de plainte) in te dienen. De trucker dient een minutieus verslag te maken van het optreden van de politie en moet gegevens over de agent en diens wagen optekenen. Het gedrag van de stakende Franse collega's moet eveneens worden vastgelegd in het dag boek. Ook de ervaringen en per sonalia van eveneens vastgelopen collega's moeten worden ge boekstaafd. En dan heeft TLN ook nog graag een getekend en gestempeld document van de burgemeester. Deze gang door de Franse papiermolen moet elke keer dat de vrachtwagen vast loopt, worden herhaald. overuren. Een Nederlandse chauffeur rijdt daar niet voor." Omdat de blokkades lang tevo ren aangekondigd waren, hebben chauffeurs die het er toch op wa gen schone kleren voor een paar weken en extra eten en drinken mee. Voor het sturen van een cri sisteam naar de blokkades is nog geen reden. Dat wordt pas na een week bekeken, als er signalen komen dat chauffeurs in de pro blemen raken. wagen. Ik zou deze week eindelijk eens een paar dagen thuis zijn, maar die rustdagen zul len er ook wel bij inschieten." Vastraken in een blokkade zou voor hem een ramp zijn. Hij is bijna door zijn eten heen en door zijn geld. „Mijn laatste geld was ik kwijt toen ik zaterdagmiddag bij Moulins een be keuring van 600 franc moest betalen omdat ik het rijtijdenbesluit overtrad. Dat deden heel wat meer chauffeurs, omdat er vanaf zondag geblokkeerd zou worden. Mij pakten ze omdat ik geen bederfelijke lading had." Hij moppert op 'die Fransen, die ze wel mogen afschieten', maar moet voor zijn contracten nu eenmaal continu dat land door. Solidariteit met de Franse collega's? „Aan de ene kant heb ik wel begrip voor ze. Wat ze verdienen is een schijntje vergeleken met Hollandse vrachtwa genchauffeurs. Maar waarom moeten wij de dupe zijn van hun conflict? Laat ze een corri dor maken waar de buitenlanders gewoon door kunnen rijden." VERVOLG VAN VOORPAGINA Een paar honderd meter verder op is het voor de pers een para dijs. Wie een microfoon, camera, fototoestel of pen en blocnote in de hand heeft, valt onmiddellijk ten prooi aan actievoerende vrachtwagenchauffeurs of vak bondsmensen. Koffie of misschien een beetje fris? En telkens weer leggen ze geduldig uit dat het geduld op is, dat ze vorig jaar beetgenomen zijn en dat ze nu keiharde garan ties willen. Vastberaden zijn ze. „Als het moet, staan we hier een maand!" „Het ziet er niet best uit, jon gen," zegt Johannes Vervoort. Het klinkt gelaten. „Die jongens gaan nu door. Vorig jaar zijn ze besodemieterd. Ik zal eens bellen naar de baas. Die groenten hou den het in de koeling misschien twee dagen uit, langer niet. Ik ge loof niet dat ik hier dan al weg ben." De colonne vrachtwagens op de A22 richting Parijs groeit vrijwel niet meer. De meeste vrachtwa gens houden halt bij de grens met België, op het parkeerterrein bij de voormalige douanekantoren die er haveloos bij staan. Een in ternationaal gezelschap. Denen, Duitsers, Polen, Noren, Engel sen, een enkele Nederlander en Fransen die hun eigen land niet meer in kunnen. Oscar uit Hellevoetssluis staat er ook. Sinds zondagavond. Oscar wil naar Portugal, zo snel moge lijk. Dat zit er voorlopig niet in. Niet alleen vanwege de blokka des, want Oscar staat niet al te stevig meer op de benen. „Ik kom uit Noorwegen, daar heb ik geladen. Scheepsonderdelen voor Portugal. Wat voor zin heeft het om door te rijden? Hier op dit parkeerterrein heb ik alles bij de hand. Een wc, douche, eten en op zijn tijd wat te drinken. Moet ik dan een paar kilometer verder op de autosnelweg gaan staan waar niets te halen is? Ik kijk wel uit." Oscar grijnst en neemt een slok. Teun van de Wende en Wim van de Ree rijden de grens ook niet over. Maar dat heeft weer een an dere reden. „We hebben water stof bij ons. In de Botlek bij Rot terdam geladen. In de file gaan staan is veel te gevaarlijk. Een kale trekker van ons bedrijf komt naar hier en gaat inspecteren bij de grens. Als het niet anders kan, moeten we terug." Alternatieve routes rond Lille kennen ze wel. „Maar daar mo gen we dus met onze gevaarlijke lading niet komen. Staat er zó een gendarme in je deur en die boetes zijn niet mals. Wachten, dat is het enige dat we kunnen doen en maar hopen dat het snel voorbij is. Al hebben we daar een hard hoofd in." Oscar ook. Op het parkeerterrein dat steeds voller raakt, slaat hij een arm om twee beteuterd kij kende Spaanse collega's die woensdag in de buurt van Ma drid moeten zijn. Dat zit er niet in, begrijpen ze. Oscar vindt het best. „Maakt toch niet uit mannen. Kom, we gaan eerst wat drinken." Chauffeurs uit Zundert en Achtmaal in de blokkade FOTO DE STEM/DICK DE BOER Door Bert Schampers Brussel - Juristen van d Commissie proberen v Génève de wereldhandels WTO er van te overtuig hormonen bewerkt rund delijk is voor de volksgez De EU probeert met een war sief Amerikaans en Canade de eigen markt te houden. Er veroordeelde de WTO Bru Door Bert Ummelen Washington - Irak heeft vliegtuigen, die in het kar litaire programma's door De Amerikaanse ambassa bij de VN Bill Richardson dat gisteren gezegd. De staakten hun controles, r Amerikaanse inspecteurs de gang tot een aantal facilit was geweigerd. Terwijl VI middelaars afreisden naar dad, liet president Saddam sein doorschemeren wel te len praten. Volgens Richardson heeft Iraakse collega bij de VN 1 Hamdoon in een brief aan com, de speciale VN-comn die belast is met het toezie de ontmanteling van Iraks sa-vernietigingswapens, dreigd Amerikaanse ver ningsvliegtuigen neer te s ten. In de brief zou Unscon der Richard Butler worde: waarschuwd dat Iraakse s krachten paraat zijn vooi mogelijke Amerikaanse li aanval en dat hij verantwo lijkheid moet nemen voor kennings vluchten, 'voort pend op mogelijke agressie' Dreigement Richardson sprak van 'een r militair dreigement' aan de Drie Unscom-teams ginger terochtend als aangekor aan de slag. Nadat de Ar kaanse leden de toegang tot inspecteren faciliteiten wa weigerd, werd besloten de troles op te schorten. Het dreigement van Hamdo de weigering van de Amerik verdiepten de crisis tusse VN en Irak. Tegelijk liet Sa< evenwel, via het Iraakse pe reau INA, weten bereid t< tot gesprek. „President Sa< Hussein onderstreepte de r zaak van dialoog om zaken te zetten," zo citeerde IN Iraakse leider tijdens een netsvergadering. Saddam reageerde op een kondiging van secretaris- DUCATO 10 25 D INTRODUCTIEPF UW INVESTEREN» Fiat introduceert de D aantrekkelijk geprijsd' er op alle Scudo's Prijzen exclusief BTW. Fiat Sc i 48 maanden /20.000 km p. oorwaarden. Wijzigingen voc

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 4