Flarden van oermelodieën Amateurtoneel blijft vooral sociaal gebeuren r junkies Utrechts Barok Consort zoekt magische kracht van de muziek Aangeklede Steinway goed voor 2 miljoen Oude Van Abbe open voor René Daniëls Kunstcollectie van Ganz onder de hamer Verkoop van boeken en bonnen gestegen 0ËSTEM Brabants Centrum voor Amateurkunst hield enquête onder 195 gezelschappen Liter atuurprij s voor Noguez en Le Guillou JOVEMBER 1997 D3 [plekken in het landschan Irts noemt Murray de licha lijke kant van de poëzie die Iklanken en ritmes, de adem feet in een soort inwendige I dans verbindt de mens pas feenlijk met de wereld van de pen. En wel zonder dat dit pdoffers vraagt! Waarom ge. Jiten schrijven, vraagt hij zich [wel, om het bijschaven ach- Jp/, facetten van een werk- ford slijpend, voordat de ■nee wegebt. Om voortdurend 1eigen verstand te boven te fen. Omdat je je er niet voor kft op te werken en de armen werraden. Om een soort roem niet aan je vreet. volledig wakker zijn is een hsie, mensen zouden dit niet ps verdragen. Het gaat er wel fi wakker te ademen in een bomritme, diep verbonden ih inlevend in al het bestaan- j. Daarom bevat dit oeuvre zo el gedichten die als van bin- piuit dieren en planten be- brijven. Inventief en humorvol jrtretteert hij een dier als de toe. lirray spreekt deze veder- haaiende, gecomprimeerde ka kel aan met: Toen je de hand In de evolutie kreeg aangereikt lat je hem op, dat is denk ik luw verhaal. Wijsvinger en pm steken uit je gezicht, aar de wegende handpalm zit nnen in je en verzamelt er Issendoppen, spijkers, nat ce- wnt dat je fameus verzwelgt: J rondreizende binnensmondse low, je seriële privémuseum. fes Murray tovert een panora- lisch beeld voor ons: een veld lit geheel voorgrond is en tege- Kfc geheel achtergrond als een rhilderij van gelijkheid. Een "fieindig gedetailleerde uitge strektheid zoals Gods aan richt. Waar niets door perspec- Ief wordt verkleind. Deze unie- p dichter is een visionair en lijsgerig taalkunstenaar, die Ijn maatschappijkritiek en ver gelding tezamen ontwikkelt innen een gedicht. Murray fchrijft liefdevolle odes en laat ■iet na zijn rechtermiddelvinger sp te steken naar de dood en iets lilder, naar het leven. Les Murray: 'De slabonenpreek', sa menstelling, vertaling en nawoord I Maarten Elzinga. Uitg. Meulenhoff, prijs 25,- feer en Gemma gaan steeds peer drugs gebruiken. Geen brobleem, ze kunnen stoppen jvanneer ze dat willen. Zeggen be. Maar van anderen hoor je dat Lemma zelfs prostituee wordt |n Teer regelrecht steelt en later geven ze dat zelf ook toe. Burgess heeft zijn boek zo ge construeerd dat in elk hoofdstuk |en persoon aan het woord is. Die vertelt niet alleen hoe het er |>p dat moment voor staat, maar |ook hoe het intussen gegaan is en vat hij of zij van plan is. Op die nanier krijgt het verhaal, dat bver een periode van vier jaar ®aat, een vlot tempo, terwijl er ïoch geen blinde vlekken ont staan. Burgess laat niet alleen ,Gemma en Teer hun verhaal ver- pellen, ook hun vrienden en hun ouders komen aan de beurt. Het [iele verhaal wordt als een calei doscoop elke keer een stukje ge kanteld. Elke keer zie je een an der stukje waarheid. Uiteinde lijk vallen de stukjes op hun 'plaats, als de hele groep pro- oeert al te kicken. Dan blijkt hoe ke elkaar voor de gek hebben ge- bouden en wie sterker is dan de Irugs. 'unkies is een indrukwekkend ■n een sympathiek boek, je voelt dat het met een zekere liefde ge schreven is. In Engeland werd het bekroond met de Carnegie Medal en de Guardian Fiction Prize 1997 bekroond. I Meivin Burgess: 'Junkies'. Uitg. Got' tmer, prijs 27,50 DINSDAG 4 NOVEMBER 1997 10 Hans Rooseboom Muziek kan ons hevig be geren. Hoe dat werkt weet „een mens. Muziek kan ons fn tranen doen uitbarsten, kan ons doen smachten, kan ons troosten en verzoe nen, kan ons intense ver langen naar een onsterfe lijke geliefde opwekken. Huilen en dromen, muziek kan het allemaal in ons aanstichten. Hoe? De Duitse schrijver Helmut Krausser weet het antwoord. Hij heelt de roman Melodieën ge schreven over de magische wer king van de muziek. Dat boek verscheen vorig jaar in een Ne derlandse vertaling en die verta ling heeft geleid tot het concert dat op vrijdag 7 november in Breda die mysterieuze werking za] illustreren. Het boek Melodieën gaat over de middeleeuwse Italiaanse al chemist Castiglio, die op zoek gaat naar de essentie van de mu ziek," zegt dirigent Jos van Veld hoven, de verantwoordelijke man voor het concert, én voor de cd die bij dezelfde gelegenheid wordt aangeboden. Jos van Veldhoven, bekend als artistiek leider van de Neder landse Bachvereniging, werd ge grepen door dat boek. „Hoewel het allemaal fictie is, verzonnen door de schrijver Helmut Kraus ser, probeert het boek serieus antwoord te geven op de vraag: wat maakt ons droevig in mu ziek, wat maakt ons blij? De schrijver heeft zijn huiswerk goed gedaan, dat blijkt wel. In het boek besluit de middeleeuw se alchemist Castiglio om alle be staande muziek te gaan bestude ren en analyseren, tot de Griekse oudheid toe. Hij wil de magische kracht van de muziek te pakken krijgen." Geheim Het idee van Castiglio is dat er in al die miljoenen muziekstukken een geheim ingrediënt zit, die de muziek een bovenmenselijke kracht geeft. Van Veldhoven: „De alchemist weet een sponsor te vinden voor een jarenlang pro ject, een systematisch onderzoek. Een voorbeeld: een van de oer melodieën moet betrekking heb ben op de liefde. Welk ingrediënt zou dat zijn? Daarvoor nodigt hij een verliefd boerenstelletje uit. Die worden in een kamertje op gesloten. Hun wordt beloofd dat ze geld krijgen wanneer ze niet Dirigent Jos van Veldhoven ontdekte via het boek 'Melodieën' onbekende componisten. „Ik ben heel blij met deze verrijking van het repertoire.foto wfa 't sticht met elkaar praten, maar alles wat ze willen zeggen zingen. Aangezien ze verliefd zijn, hoopt Castiglio dat de twee op die ma nier liefdes-intervallen zullen uitkramen. Alles wat de gelief den zingen wordt nauwkeurig genoteerd." Een tweede voorbeeld is: pijn. „In kraamklinieken worden de kreten van vrouwen genoteerd en geregistreerd. Hetzelfde geldt voor de kreten die gevangenen in de martelkamer slaken, wanneer ze worden gefolterd om een be kentenis af te leggen." Jaren duurt dit onderzoek en waarin resulteert het? „Het re sultaat is een set van 26 zoge naamde tropoi (meervoud van tropos). Zesentwintig oermelo dieën, die de basis vormen van alle muziek die ooit is gemaakt. Die 26 tropoi, die helemaal te ruggaan op de oudste musicus ter wereld, namelijk Orpheus, schreef Castiglio op een velletje papier. En laat dat velletje pa pier nu verloren zijn gegaan!" Op het velletje stond alles: de oermelodie waarmee men angst kan verjagen, de oermelodie waarmee de volharding wordt gesterkt, de oermelodie die zon daars tot berouw brengt, de oer melodie die wonden geneest. Al lemaal verloren gegaan. Maar... er zouden afschriften van Castiglio's 26 oermelodieën be staan. Die worden in geheime ge nootschappen doorgegeven, en zo zijn ze uiteindelijk bij compo nisten terecht gekomen. „Krausser noemt in het boek een aantal namen van componisten in wier composities die geheime oermelodieën terug te vinden zouden zijn. Van sommmige van die componisten had ik nog nooit gehoord!" zegt Jos van Veldho ven, die toegeeft bewondering te hebben voor de muziekhistori sche kennis van de schrijver Hel mut Krausser, die dit boek schreef op 27-jarige leeftijd. Jos van Veldhoven: „De compo nist Pasqualini bijvoorbeeld was mij totaal ombekend, maar die blijkt prachtige cantates te heb ben geschreven. Van al die com ponistennamen die in het verhaal worden genoemd zijn we werk gaan zoeken, waarvan we ver moeden dat er flarden van de oermelodieën in voorkomen. Al leen weten we niet wat die flar den zijn. Ook van componisten als Ugolini en Nenna was het las tig werk te vinden. Nenna schreef madrigalen van zeer hoog niveau. Het is voor mij een gelukkig toeval dat die namen in het boek genoemd worden, het is een verrijking van het repertoi re." Zo heeft Jos van Veldhoven een programma samengesteld van wereldlijke en geestelijke mu ziek. Stukken die je normaal niet in één programma zou samen brengen, maar die in dit geval bij elkaar worden gehouden door het boek en het idee achter het boek. Sceptisch „Een goede vriend raadde me aan het boek te lezen. Ik stond er eerst sceptisch tegenover, het gaat tenslotte over occulte zaken, maar uiteindelijk besloot ik het tijdens mijn vakantie mee te ne men. Ik begon er aan - het is erg dik, 800 bladzijden - maar ik heb het in één ruk uitgelezen. Er staat geen onzin in, het vertoont geen gebrek aan kennis waaraan ik me zou ergeren." Vroeger was het veel gebruikelij ker dan nu om composities die niet bij elkaar passen op één avond te spelen. Jos van Veldho ven heeft dit programma ook sa mengesteld in het kader van de hoognodige verfrissing van de concertpraktijk in Nederland. „Ik vind de Nederlandse concert praktijk zo behoudend. Er ge beurt niets onverwachts. Het is allemaal zo voorspelbaar. Het publiek zit in de zaal, het orkest op een podium twee meter hoger. Het concert begint om kwart over acht. Voor de pauze spelen ze vijftig minuten, en na de pau ze spelen ze vijftig minuten. Klappen mag alleen aan het ein de, niet tussendoor. Spontane reacties worden de kop inge drukt. Dat alleen al zou ik willen veranderen. Laat de mensen spontaan applaudisseren wan neer ze dat willen. Het is alle maal zo obligaat. Je moet probe ren dat te doorbreken. Ik wil proberen een concert een beetje te verlevendigen." Teksten „Ik heb ooit een programma ge bracht over Henry Purcell en de muziek die hij in de 17e eeuw schreef bij de kroning van de En gelse koning Jacobus II in Lon den. De Nederlandse gezant was daarbij en heeft daarvan een ver slag gemaakt, in het Nederlands. Daarin geeft hij details over de kleding van de vorsten en derge lijke. Wij hebben toen een pro gramma met die muziek ge bracht in samenhang met die teksten." Ook nu weer, bij het programma Melodieën, is er een acteur inge schakeld om teksten uit het boek van Helmut Krausser voor te dragen. Op de cd die inmiddels van het programma is gemaakt (en die tijdens het concert van vrijdag wordt gepresenteerd) is Henk van Ulsen die acteur. „Ik heb voorgesteld dat de schrijver Krausser zelf die tek sten zou lezen tijdens de concer ten. Maar ik heb van de uitgever (De Geus in Breda) begrepen dat hij het daarvoor te druk heeft. Hij schijnt na ieder boek met iets totaal nieuws te beginnen, dus hij heeft 'ons' onderwerp allang achter zich gelaten." I 'Melodieën' door het Utrechts Barok Consort o.l.v. Jos van Veldhoven. Ge baseerd op de roman 'Melodieën' van Helmut Krausser. Vrijdag 7 november, Antoniuskerk, St. Janstraat Breda, 20.30 uur. Werken van Johann Hier- onymus Kapsberger, Giovanni Maria Nanino, Pomponia Nenna, Carlo Gesu- aldo, Giovanni Pierluigi Palestrina, Vincenzo Ugolini, Marc'Antonius Pa squalini, Gregorio Allegri. Aanvang 20.30 uur. Door Marjan Mes Amateurtheater is nog altijd op de eerste plaats een sociaal ge beuren. Artistiek en inhoudelijk wordt het als minder belang rijk ervaren dan als 'sociaal bindmiddel'. Eigentijds blijspel en klucht staan ook nog altijd het hoogst genoteerd bij de gezel schappen. Die spelen op de eerste plaats voor de eigen achter ban en veel minder buiten de deur of op festivals, hoewel dat steeds vaker voorkomt. Het amateurtoneel is in ontwikkeling, wat ook tot uitdrukking komt in de vele schrijfopdrachten, die gezelschappen tegenwoordig verlenen voor een nieuwe pro ductie. Kt zijn enkele uitkomsten van een enquête van het Centrum voor Amateurkunst Noord-Bra bant onder 195 Brabantse toneel - gezelschappen. De resultaten djn hoofdzakelijk bedoeld om het eigen beleid verder te kunnen ontwikkelen, terwijl de uitkom sten ook dienstig zijn voor subsi diegevers, waaronder gemeenten. Daarnaast zijn de gegevens bruikbaar als databank, hoewel ui beperkte mate, omdat nog niet de helft van de in totaal 423 Bra bantse groepen reageerde. Vooral de theaterconsulent, die bij veel toneelgroepen onbekend blijkt te zijn, kan zijn voordeel doen met deze nieuwe documen- atie vol cijfers en percentages, he' onderzoek werd uitgewerkt door Pepijn Prins, stagiaire van uet Moller Instituut en theater consulent Marcel Schmeits. Streekfunctie Naar schatting 400.000 mensen alle leeftijden bezoeken jaar- i'Jks in de provincie Noord-Bra- oant een amateurvborstelling, bij een gemiddeld aantal bezoekers van 177 per voorstelling. Verre weg de meeste bezoekers trekt d« openluchttheater, daarna olgen de zaalproducties voor nderen en de avondvullende ^producties. De helft van het Publiek bezoekt ook amateur- eater elders en elf procent gaat ok naar beroepstheater. e streekfunctie van het ama teurtoneel wordt nog eens bena drukt door het feit dat ruim drie kwart van de groepen aangeeft dat de bezoekers uit de eigen woonplaats en directe omgeving afkomstig zijn. Slechts tien pro cent blijkt ook toeschouwers uit de verre omgeving te trekken. Slechts vijftien procent van de Brabantse amateurgezelschap pen treedt op in een echte thea terzaal. Ruim zestig procent moet het doen met een multi functionele zaal, waar niettemin meestal een verhoogd podium aanwezig is, want daarvan zegt maar liefst 72 procent gebruik te maken. De gemiddelde entree prijs voor avondvullend theater bedraagt negen gulden. Prijzen tussen 8.50 en 15 worden door 37 procent van de geënquê teerde groepen gevraagd. Bij het jeugdtheater schommelen de prijzen tussen twee gulden en 17.50. Het gemiddelde contributiebe drag van een vereniging bedraagt jaarlijks 77 gulden, wat 'uitzon derlijk laag' genoemd wordt, ge zien de hoge onkosten van het produceren van een voorstelling. Kosten worden echter niet ge spaard op de oefenruimte, want zestig procent van de groepen huurt deze wekelijks en is op merkelijk tevreden over de kwa liteit. De gemiddelde hoogte van de subsidie bedraagt 2275. De subsidiebedragen blijken te va- Eigentijds blijspel en klucht staan het vaakst op het repertoire van amateurtoneelgezelschappen. foto marcel bekken riëren van 250 gulden tot 10.000 gulden. Hoewel er een toename van ad hoc-producties valt waar te nemen en er bovendien veel nieuwe, vaak kleine groepen worden gesignaleerd, blijkt de bestendigheid van de gezel schappen toch opvallend groot. Ruim tachtig procent is lid van het NCA/BCA, de belangenbe- hartigingenorganisatie. De gemiddelde toneelvereniging bestaat uit 19 spelende en 13 niet-spelende leden. Grote spe lersaantallen vindt men voorna melijk bij de openluchtspelgroe- pen. De Bredase toneelvereniging Ja cob van Lennep heeft het groot ste aantal leden: 480. Maar dat is dan ook een sociëteit met veel ac tiviteiten, met daarnaast een theaterafdeling, waarvan de spe lende leden een beroep kunnen doen op de totale organisatie. Deze manier van theaterbeoefe- ning wordt volgens de samenstel lers van het rapport vooral veel in de grote steden gesignaleerd. Vergrijzing Er is wel sprake van enige ver grijzing binnen het amateurthea ter en een tekort aan mannelijke spelers, maar toch blijken de meeste Brabantse acteurs tussen de 25 en 50 jaar, van wie er ge middeld zeven man zijn en tien vrouw. Nieuwe leden blijken meestal onbeperkt te worden toegelaten. Kunde en ervaring spelen geen grote rol bij het 'toe- latipgs-beleid'. De helft van de gezelschappen meent dat het spelvermogen wordt ontdekt tijdens het repeti tieproces. Slechts in tien procent van de gevallen worden vooraf gaande aan de repetities audities gehouden. 'Ronduit teleurstel lend', aldus het rapport, 'is dat slechts 4,35 procent de gerichte spelerscursus (van het BCA) aan grijpt om het spelvermogen te onwikkelen.' Ook ten aanzien van het regisseren wordt veelal gedacht dat dit in de praktijk kan worden geleerd. Ongeveer de helft van de groepen vindt scho ling op regiegebied niet nodig, de andere helft vraagt wel om een opleiding van de regisseur. De helft van alle amateurgroepen maakt gebruik van een vaste re gisseur. Eigentijds De overgrote meerderheid van de Brabantse amateurtonelisten weet zich ten aanzien van de re pertoirekeus uitstekend te red den, hoewel een de op de drie groepen toch aangeeft problemen te hebben met het vinden van een geschikt stuk. Over het algemeen wordt vooral een grote variatie in repertoirekeus en genres nage streefd, waarbij eigentijds blij spel het hoogste scoort (110) en klucht (90) op de tweede plaats komt. Conclusie: 'De weegschaal slaat door naar de lach zonder een karikaturaal beeld te beves tigen van amateurtheater.' Daarna volgen in volgorde van kwantiteit: eigentijds drama, thriller, kindertheater, straatt- theater, volkstheater, jeugdthea ter, improvisatie, absurdisme, kerstspel en musical. De musical behoort tot nog twintig andere genres die in mindere mate wor den bedreven. Dat amateurs nauwelijks geïnte resseerd zouden zijn in beroeps theater, zoals altijd wordt aange nomen, wordt door de cijfers enigszins weerlegd. De helft gaat wel eens naar een voorstelling van beroepscollega's, terwijl 35 procent zegt geregeld te gaan. Ongeveer dezelfde groep bezoekt ook regelmatig voorstellingen van collega-amateurs. Een kwart van de groepen stelt deelname aan stedelijk of regionaal overleg op prijs, terwijl 15 procent deel zou willen nemen aan een regio naal festival. Londen (anp) - Vrijdag veilt Christie's in Londen een Steinway vleugel die zeker twee miljoen gulden moet opbrengen. Het in strument werd in 1884 vervaardigd in opdracht van de Ameri kaanse kunstconnaisseur Henry G. Marquand (1819-1902), de oprichter en eerste directeur van het Metropolitan Museum of Modern Art in New York. Onder supervisie van de Neder landse kunstenaar Sir Lawrence Alma-Tadema, die in Engeland werkzaam was, werd de veugel afgewerkt met decoraties van ivoor en kostbare edelstenen. Het instrument heeft de muzieksalon gesierd van Marquand. De schoonheid blijft niet beperkt tot de buitenkant, met bijvoor beeld besjes van koraal op ge beeldhouwde lauriertakjes. De klep van de vleugel is aan de bin nenkant voorzien van een schil dering door Sir Edward Poynter (1836-1919), waarop een festival te zien is tegen de achtergrond van een kustlandschap dat doet denken aan de Baai van Napels. Daar treft men ook de handteke ningen aan van vermaarde pia nisten die het instrument hebben bespeeld, zoals Sir Arthur Sulli van van Gilbert en Sullivan, en, om in de musicalsfeer te blijven, Richard Rodgers (van Rodgers en Hammerstein). Recent heeft de Nederlandse pianist Maarten van Veen het instrument ber speeld. Eindhoven - Het gebruiksklaar maken van de tentoonstellings zalen van het monumentale Van Abbemuseum in Eindhoven gaat in totaal 195.000 gulden kosten. In die zalen wordt tussen 25 april en 30 augustus een grote overzichtstentoonstelling van het werk van de Eindhovense kunstenaar René Daniëls gepre senteerd. Het bedrag van bijna twee ton wordt door het museum zelf be taald. Dat geld is nodig om de kli maatbeheersing en beveiliging in het oude gebouw, dat inmiddels ruim twee jaar dicht is, weer op peil te brengen en om de wanden, vloeren en daklichten in de zalen schoon te maken voor de Daniëls- tentoonstelling. Na afloop van die tentoonstelling gaat het museum opnieuw dicht, ook al wordt pas eind 1998 met de nieuwbouw be gonnen, aldus Debbaut. Dat de overzichtstentoonstelling in het oude museum plaatsvindt, heeft meerdere redenen. Het gro te, kleurrijke en felle werk van Daniëls past niet goed in het tij delijke onderkomen van het mu seum aan de Vonderweg in Eind hoven. Het komt het best tot zijn recht in een museum met dag licht. Ook ziet de staf van het Van Abbemuseum de overzichtsten toonstelling van Daniëls als een waardig afscheid van het oude gebouw. New York (anp) - Veilinghuis Christie's in New York brengt op maandag 10 november de collectie moderne kunst onder de ha mer van het in respectievelijk 1987 en 1997 overleden verzame laarsechtpaar Victor en Sally Ganz. Het Newyorkse stel bracht een aantal kunstwerken bijeen dat geldt als één van de belang rijkste Amerikaanse privécollecties op het gebied van de 20e- eeuwse kunst. De 115 werken, waaronder twaalf Picasso's, brengen volgens Christie's zeker 250 miljoen gul den op. Behalve schilderijen gaat het om tekeningen, beelden en prenten van onder anderen Jo hns, Rauschenberg, Stella en Hesse. Victor Ganz, afkomstig uit de Newyorkse sieradenwereld, kocht nog als tiener zijn eerste kunstwerken, van onder anderen Pascin en Soyer. In 1942 trouwde hij met Sally, een voor journalis te lerend meisje dat bij waren huis Macy's in New York de kost verdiende. In hetzelfde jaar schafte Ganz zich zijn eerste Pi casso aan, Le Rêve uit 1932-, nu weer in de aanbieding. De aankoop in 1942 zou het begin zijn van de belangrijkste particu liere Picasso-verzameling in de Verenigde Staten. Ganz zei altijd dat hij een love affair met Picasso onderhield. Ganz' oudste Picasso zal ook ter veiling worden aangeboden: Femme assise dans un fauteuil uit 1913. De voorman van het sur realisme, André Breton, bestem pelde dit werk ooit als het start sein voor de surrealistische schil derkunst. Christie's denkt dat een koper voor het emotionele schilderij van Picasso's stervende vriendin Eva Gouel zeker dertig miljoen moet neertellen. Het echtpaar Ganz rustte niet voordat het een Picasso uit bijna alle belangrijke perioden van de schilder verworven had. Lange tijd hield het zich zelfs alleen met de Spaanse schilder bezig. In de vroege jaren zestig veranderde dat. Parijs (afp) - De Franse schrijver Philippe Le Guillou heeft giste ren de literatuurprijs Prix Médi- cis gekregen voor zijn boek Les sept noms du peintre (De zeven namen van de schilder). De ande re prestigieuze onderscheiding, de Prix Fémina, ging naar Domi nique Noguez voor de roman Amour noir (Zwarte liefde), zo hebben de jury's in Parijs be kendgemaakt. De prijzen voor buitenlandse schrijvers gingen naar de Ameri kaan T.C. Boyle voor zijn roman America en de Chinees Jia Ping- wa voor La capitale déchue (De vervallen hoofdstad). Bilthoven (anp) - De verkoop van het aantal boekenbonnen is de eerste helft van dit jaar met 8 procent gestegen. De Neder landse Boekverkopersbond denkt dat dit voor een belangrijk deel komt door de verbeterde vormgeving van de bonnen. Ver der spelen de toegenomen welvaart en de stijgende belangstel ling voor het boek een rol. De boekenbonnen zijn sinds no vember vorig jaar versierd met portretten van bekende schrij vers en worden daarnaast ook nog eens extra fraai verpakt. Jaarlijks gaan er circa anderhalf miljoen boekenbonnen over de toonbank. De verkoop van boeken is met 5 procent omhoog gegaan over de eerste helft van 1997. Volgens de Boekverkopersbond komt dit in de eerste plaats doordat de con sument meer te besteden heeft. Maar ook de gestegen belang stelling voor literatuur door on der meer de aandacht voor lite raire prijzen speelt een rol. Ge middeld tellen kopers ruim 25 gulden voor een boek neer. Boeken zijn ook een steeds po pulairder cadeau, al is het de bond niet helemaal duidelijk of de ontvangers alles even gretig lezen. De helft van de gekochte boeken wordt door de aanschaf- fers zelf gelezen, blijkt uit on derzoeken. Van alle gekochte boeken komt bijna 68 procent bij de echte boekhandel vandaan. Met name de boekenclubs zouden terrein verliezen wegens de beperkte keuzevrijheid. De Boekverkopersbond viert vandaag en morgen het 90-jarig bestaan. De J.H. Donnerprijs van de bond is gisteren toege kend aan directeur Guus Schut van de Amterdamse Athenaeum boekhandel. Schut krijgt de prijs van vijf mille voor de buitenge wone kwaliteiten waarmee hij al meer dan twintig jaar belangen- loos en onafgebroken het boe kenvak dient.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 23