Flarden van oermelodieën
Amateurtoneel blijft vooral sociaal gebeuren
r junkies
Utrechts Barok Consort zoekt magische kracht van de muziek
Aangeklede Steinway
goed voor 2 miljoen
Oude Van Abbe open
voor René Daniëls
Kunstcollectie van
Ganz onder de hamer
Verkoop van boeken
en bonnen gestegen
0ËSTEM
Brabants Centrum voor Amateurkunst hield enquête onder 195 gezelschappen
Liter atuurprij s
voor Noguez
en Le Guillou
JOVEMBER 1997 D3
[plekken in het landschan
Irts noemt Murray de licha
lijke kant van de poëzie die
Iklanken en ritmes, de adem
feet in een soort inwendige
I dans verbindt de mens pas
feenlijk met de wereld van de
pen. En wel zonder dat dit
pdoffers vraagt! Waarom ge.
Jiten schrijven, vraagt hij zich
[wel, om het bijschaven ach-
Jp/, facetten van een werk-
ford slijpend, voordat de
■nee wegebt. Om voortdurend
1eigen verstand te boven te
fen. Omdat je je er niet voor
kft op te werken en de armen
werraden. Om een soort roem
niet aan je vreet.
volledig wakker zijn is een
hsie, mensen zouden dit niet
ps verdragen. Het gaat er wel
fi wakker te ademen in een
bomritme, diep verbonden
ih inlevend in al het bestaan-
j. Daarom bevat dit oeuvre zo
el gedichten die als van bin-
piuit dieren en planten be-
brijven. Inventief en humorvol
jrtretteert hij een dier als de
toe.
lirray spreekt deze veder-
haaiende, gecomprimeerde ka
kel aan met: Toen je de hand
In de evolutie kreeg aangereikt
lat je hem op, dat is denk ik
luw verhaal. Wijsvinger en
pm steken uit je gezicht,
aar de wegende handpalm zit
nnen in je en verzamelt er
Issendoppen, spijkers, nat ce-
wnt dat je fameus verzwelgt:
J rondreizende binnensmondse
low, je seriële privémuseum.
fes Murray tovert een panora-
lisch beeld voor ons: een veld
lit geheel voorgrond is en tege-
Kfc geheel achtergrond als een
rhilderij van gelijkheid. Een
"fieindig gedetailleerde uitge
strektheid zoals Gods aan
richt. Waar niets door perspec-
Ief wordt verkleind. Deze unie-
p dichter is een visionair en
lijsgerig taalkunstenaar, die
Ijn maatschappijkritiek en ver
gelding tezamen ontwikkelt
innen een gedicht. Murray
fchrijft liefdevolle odes en laat
■iet na zijn rechtermiddelvinger
sp te steken naar de dood en iets
lilder, naar het leven.
Les Murray: 'De slabonenpreek', sa
menstelling, vertaling en nawoord
I Maarten Elzinga. Uitg. Meulenhoff,
prijs 25,-
feer en Gemma gaan steeds
peer drugs gebruiken. Geen
brobleem, ze kunnen stoppen
jvanneer ze dat willen. Zeggen
be. Maar van anderen hoor je dat
Lemma zelfs prostituee wordt
|n Teer regelrecht steelt en later
geven ze dat zelf ook toe.
Burgess heeft zijn boek zo ge
construeerd dat in elk hoofdstuk
|en persoon aan het woord is.
Die vertelt niet alleen hoe het er
|>p dat moment voor staat, maar
|ook hoe het intussen gegaan is en
vat hij of zij van plan is. Op die
nanier krijgt het verhaal, dat
bver een periode van vier jaar
®aat, een vlot tempo, terwijl er
ïoch geen blinde vlekken ont
staan. Burgess laat niet alleen
,Gemma en Teer hun verhaal ver-
pellen, ook hun vrienden en hun
ouders komen aan de beurt. Het
[iele verhaal wordt als een calei
doscoop elke keer een stukje ge
kanteld. Elke keer zie je een an
der stukje waarheid. Uiteinde
lijk vallen de stukjes op hun
'plaats, als de hele groep pro-
oeert al te kicken. Dan blijkt hoe
ke elkaar voor de gek hebben ge-
bouden en wie sterker is dan de
Irugs.
'unkies is een indrukwekkend
■n een sympathiek boek, je voelt
dat het met een zekere liefde ge
schreven is. In Engeland werd
het bekroond met de Carnegie
Medal en de Guardian Fiction
Prize 1997 bekroond.
I Meivin Burgess: 'Junkies'. Uitg. Got'
tmer, prijs 27,50
DINSDAG 4 NOVEMBER 1997
10 Hans Rooseboom
Muziek kan ons hevig be
geren. Hoe dat werkt weet
„een mens. Muziek kan ons
fn tranen doen uitbarsten,
kan ons doen smachten,
kan ons troosten en verzoe
nen, kan ons intense ver
langen naar een onsterfe
lijke geliefde opwekken.
Huilen en dromen, muziek
kan het allemaal in ons
aanstichten.
Hoe? De Duitse schrijver Helmut
Krausser weet het antwoord. Hij
heelt de roman Melodieën ge
schreven over de magische wer
king van de muziek. Dat boek
verscheen vorig jaar in een Ne
derlandse vertaling en die verta
ling heeft geleid tot het concert
dat op vrijdag 7 november in
Breda die mysterieuze werking
za] illustreren.
Het boek Melodieën gaat over
de middeleeuwse Italiaanse al
chemist Castiglio, die op zoek
gaat naar de essentie van de mu
ziek," zegt dirigent Jos van Veld
hoven, de verantwoordelijke
man voor het concert, én voor de
cd die bij dezelfde gelegenheid
wordt aangeboden.
Jos van Veldhoven, bekend als
artistiek leider van de Neder
landse Bachvereniging, werd ge
grepen door dat boek. „Hoewel
het allemaal fictie is, verzonnen
door de schrijver Helmut Kraus
ser, probeert het boek serieus
antwoord te geven op de vraag:
wat maakt ons droevig in mu
ziek, wat maakt ons blij? De
schrijver heeft zijn huiswerk
goed gedaan, dat blijkt wel. In
het boek besluit de middeleeuw
se alchemist Castiglio om alle be
staande muziek te gaan bestude
ren en analyseren, tot de Griekse
oudheid toe. Hij wil de magische
kracht van de muziek te pakken
krijgen."
Geheim
Het idee van Castiglio is dat er in
al die miljoenen muziekstukken
een geheim ingrediënt zit, die de
muziek een bovenmenselijke
kracht geeft. Van Veldhoven:
„De alchemist weet een sponsor
te vinden voor een jarenlang pro
ject, een systematisch onderzoek.
Een voorbeeld: een van de oer
melodieën moet betrekking heb
ben op de liefde. Welk ingrediënt
zou dat zijn? Daarvoor nodigt hij
een verliefd boerenstelletje uit.
Die worden in een kamertje op
gesloten. Hun wordt beloofd dat
ze geld krijgen wanneer ze niet
Dirigent Jos van Veldhoven ontdekte via het boek 'Melodieën' onbekende componisten. „Ik ben heel
blij met deze verrijking van het repertoire.foto wfa 't sticht
met elkaar praten, maar alles
wat ze willen zeggen zingen.
Aangezien ze verliefd zijn, hoopt
Castiglio dat de twee op die ma
nier liefdes-intervallen zullen
uitkramen. Alles wat de gelief
den zingen wordt nauwkeurig
genoteerd."
Een tweede voorbeeld is: pijn.
„In kraamklinieken worden de
kreten van vrouwen genoteerd en
geregistreerd. Hetzelfde geldt
voor de kreten die gevangenen in
de martelkamer slaken, wanneer
ze worden gefolterd om een be
kentenis af te leggen."
Jaren duurt dit onderzoek en
waarin resulteert het? „Het re
sultaat is een set van 26 zoge
naamde tropoi (meervoud van
tropos). Zesentwintig oermelo
dieën, die de basis vormen van
alle muziek die ooit is gemaakt.
Die 26 tropoi, die helemaal te
ruggaan op de oudste musicus ter
wereld, namelijk Orpheus,
schreef Castiglio op een velletje
papier. En laat dat velletje pa
pier nu verloren zijn gegaan!"
Op het velletje stond alles: de
oermelodie waarmee men angst
kan verjagen, de oermelodie
waarmee de volharding wordt
gesterkt, de oermelodie die zon
daars tot berouw brengt, de oer
melodie die wonden geneest. Al
lemaal verloren gegaan.
Maar... er zouden afschriften van
Castiglio's 26 oermelodieën be
staan. Die worden in geheime ge
nootschappen doorgegeven, en
zo zijn ze uiteindelijk bij compo
nisten terecht gekomen.
„Krausser noemt in het boek een
aantal namen van componisten
in wier composities die geheime
oermelodieën terug te vinden
zouden zijn. Van sommmige van
die componisten had ik nog nooit
gehoord!" zegt Jos van Veldho
ven, die toegeeft bewondering te
hebben voor de muziekhistori
sche kennis van de schrijver Hel
mut Krausser, die dit boek
schreef op 27-jarige leeftijd.
Jos van Veldhoven: „De compo
nist Pasqualini bijvoorbeeld was
mij totaal ombekend, maar die
blijkt prachtige cantates te heb
ben geschreven. Van al die com
ponistennamen die in het verhaal
worden genoemd zijn we werk
gaan zoeken, waarvan we ver
moeden dat er flarden van de
oermelodieën in voorkomen. Al
leen weten we niet wat die flar
den zijn. Ook van componisten
als Ugolini en Nenna was het las
tig werk te vinden. Nenna
schreef madrigalen van zeer
hoog niveau. Het is voor mij een
gelukkig toeval dat die namen in
het boek genoemd worden, het is
een verrijking van het repertoi
re."
Zo heeft Jos van Veldhoven een
programma samengesteld van
wereldlijke en geestelijke mu
ziek. Stukken die je normaal niet
in één programma zou samen
brengen, maar die in dit geval bij
elkaar worden gehouden door
het boek en het idee achter het
boek.
Sceptisch
„Een goede vriend raadde me
aan het boek te lezen. Ik stond er
eerst sceptisch tegenover, het
gaat tenslotte over occulte zaken,
maar uiteindelijk besloot ik het
tijdens mijn vakantie mee te ne
men. Ik begon er aan - het is erg
dik, 800 bladzijden - maar ik heb
het in één ruk uitgelezen. Er
staat geen onzin in, het vertoont
geen gebrek aan kennis waaraan
ik me zou ergeren."
Vroeger was het veel gebruikelij
ker dan nu om composities die
niet bij elkaar passen op één
avond te spelen. Jos van Veldho
ven heeft dit programma ook sa
mengesteld in het kader van de
hoognodige verfrissing van de
concertpraktijk in Nederland.
„Ik vind de Nederlandse concert
praktijk zo behoudend. Er ge
beurt niets onverwachts. Het is
allemaal zo voorspelbaar. Het
publiek zit in de zaal, het orkest
op een podium twee meter hoger.
Het concert begint om kwart
over acht. Voor de pauze spelen
ze vijftig minuten, en na de pau
ze spelen ze vijftig minuten.
Klappen mag alleen aan het ein
de, niet tussendoor. Spontane
reacties worden de kop inge
drukt. Dat alleen al zou ik willen
veranderen. Laat de mensen
spontaan applaudisseren wan
neer ze dat willen. Het is alle
maal zo obligaat. Je moet probe
ren dat te doorbreken. Ik wil
proberen een concert een beetje
te verlevendigen."
Teksten
„Ik heb ooit een programma ge
bracht over Henry Purcell en de
muziek die hij in de 17e eeuw
schreef bij de kroning van de En
gelse koning Jacobus II in Lon
den. De Nederlandse gezant was
daarbij en heeft daarvan een ver
slag gemaakt, in het Nederlands.
Daarin geeft hij details over de
kleding van de vorsten en derge
lijke. Wij hebben toen een pro
gramma met die muziek ge
bracht in samenhang met die
teksten."
Ook nu weer, bij het programma
Melodieën, is er een acteur inge
schakeld om teksten uit het boek
van Helmut Krausser voor te
dragen. Op de cd die inmiddels
van het programma is gemaakt
(en die tijdens het concert van
vrijdag wordt gepresenteerd) is
Henk van Ulsen die acteur.
„Ik heb voorgesteld dat de
schrijver Krausser zelf die tek
sten zou lezen tijdens de concer
ten. Maar ik heb van de uitgever
(De Geus in Breda) begrepen dat
hij het daarvoor te druk heeft.
Hij schijnt na ieder boek met iets
totaal nieuws te beginnen, dus
hij heeft 'ons' onderwerp allang
achter zich gelaten."
I 'Melodieën' door het Utrechts Barok
Consort o.l.v. Jos van Veldhoven. Ge
baseerd op de roman 'Melodieën' van
Helmut Krausser. Vrijdag 7 november,
Antoniuskerk, St. Janstraat Breda,
20.30 uur. Werken van Johann Hier-
onymus Kapsberger, Giovanni Maria
Nanino, Pomponia Nenna, Carlo Gesu-
aldo, Giovanni Pierluigi Palestrina,
Vincenzo Ugolini, Marc'Antonius Pa
squalini, Gregorio Allegri. Aanvang
20.30 uur.
Door Marjan Mes
Amateurtheater is nog altijd op de eerste plaats een sociaal ge
beuren. Artistiek en inhoudelijk wordt het als minder belang
rijk ervaren dan als 'sociaal bindmiddel'. Eigentijds blijspel en
klucht staan ook nog altijd het hoogst genoteerd bij de gezel
schappen. Die spelen op de eerste plaats voor de eigen achter
ban en veel minder buiten de deur of op festivals, hoewel dat
steeds vaker voorkomt. Het amateurtoneel is in ontwikkeling,
wat ook tot uitdrukking komt in de vele schrijfopdrachten, die
gezelschappen tegenwoordig verlenen voor een nieuwe pro
ductie.
Kt zijn enkele uitkomsten van
een enquête van het Centrum
voor Amateurkunst Noord-Bra
bant onder 195 Brabantse toneel -
gezelschappen. De resultaten
djn hoofdzakelijk bedoeld om
het eigen beleid verder te kunnen
ontwikkelen, terwijl de uitkom
sten ook dienstig zijn voor subsi
diegevers, waaronder gemeenten.
Daarnaast zijn de gegevens
bruikbaar als databank, hoewel
ui beperkte mate, omdat nog niet
de helft van de in totaal 423 Bra
bantse groepen reageerde.
Vooral de theaterconsulent, die
bij veel toneelgroepen onbekend
blijkt te zijn, kan zijn voordeel
doen met deze nieuwe documen-
atie vol cijfers en percentages,
he' onderzoek werd uitgewerkt
door Pepijn Prins, stagiaire van
uet Moller Instituut en theater
consulent Marcel Schmeits.
Streekfunctie
Naar schatting 400.000 mensen
alle leeftijden bezoeken jaar-
i'Jks in de provincie Noord-Bra-
oant een amateurvborstelling, bij
een gemiddeld aantal bezoekers
van 177 per voorstelling. Verre
weg de meeste bezoekers trekt
d« openluchttheater, daarna
olgen de zaalproducties voor
nderen en de avondvullende
^producties. De helft van het
Publiek bezoekt ook amateur-
eater elders en elf procent gaat
ok naar beroepstheater.
e streekfunctie van het ama
teurtoneel wordt nog eens bena
drukt door het feit dat ruim drie
kwart van de groepen aangeeft
dat de bezoekers uit de eigen
woonplaats en directe omgeving
afkomstig zijn. Slechts tien pro
cent blijkt ook toeschouwers uit
de verre omgeving te trekken.
Slechts vijftien procent van de
Brabantse amateurgezelschap
pen treedt op in een echte thea
terzaal. Ruim zestig procent
moet het doen met een multi
functionele zaal, waar niettemin
meestal een verhoogd podium
aanwezig is, want daarvan zegt
maar liefst 72 procent gebruik te
maken. De gemiddelde entree
prijs voor avondvullend theater
bedraagt negen gulden. Prijzen
tussen 8.50 en 15 worden
door 37 procent van de geënquê
teerde groepen gevraagd. Bij het
jeugdtheater schommelen de
prijzen tussen twee gulden en
17.50.
Het gemiddelde contributiebe
drag van een vereniging bedraagt
jaarlijks 77 gulden, wat 'uitzon
derlijk laag' genoemd wordt, ge
zien de hoge onkosten van het
produceren van een voorstelling.
Kosten worden echter niet ge
spaard op de oefenruimte, want
zestig procent van de groepen
huurt deze wekelijks en is op
merkelijk tevreden over de kwa
liteit.
De gemiddelde hoogte van de
subsidie bedraagt 2275. De
subsidiebedragen blijken te va-
Eigentijds blijspel en klucht staan het vaakst op het repertoire van amateurtoneelgezelschappen.
foto marcel bekken
riëren van 250 gulden tot 10.000
gulden. Hoewel er een toename
van ad hoc-producties valt waar
te nemen en er bovendien veel
nieuwe, vaak kleine groepen
worden gesignaleerd, blijkt de
bestendigheid van de gezel
schappen toch opvallend groot.
Ruim tachtig procent is lid van
het NCA/BCA, de belangenbe-
hartigingenorganisatie.
De gemiddelde toneelvereniging
bestaat uit 19 spelende en 13
niet-spelende leden. Grote spe
lersaantallen vindt men voorna
melijk bij de openluchtspelgroe-
pen.
De Bredase toneelvereniging Ja
cob van Lennep heeft het groot
ste aantal leden: 480. Maar dat is
dan ook een sociëteit met veel ac
tiviteiten, met daarnaast een
theaterafdeling, waarvan de spe
lende leden een beroep kunnen
doen op de totale organisatie.
Deze manier van theaterbeoefe-
ning wordt volgens de samenstel
lers van het rapport vooral veel
in de grote steden gesignaleerd.
Vergrijzing
Er is wel sprake van enige ver
grijzing binnen het amateurthea
ter en een tekort aan mannelijke
spelers, maar toch blijken de
meeste Brabantse acteurs tussen
de 25 en 50 jaar, van wie er ge
middeld zeven man zijn en tien
vrouw. Nieuwe leden blijken
meestal onbeperkt te worden
toegelaten. Kunde en ervaring
spelen geen grote rol bij het 'toe-
latipgs-beleid'.
De helft van de gezelschappen
meent dat het spelvermogen
wordt ontdekt tijdens het repeti
tieproces. Slechts in tien procent
van de gevallen worden vooraf
gaande aan de repetities audities
gehouden. 'Ronduit teleurstel
lend', aldus het rapport, 'is dat
slechts 4,35 procent de gerichte
spelerscursus (van het BCA) aan
grijpt om het spelvermogen te
onwikkelen.' Ook ten aanzien
van het regisseren wordt veelal
gedacht dat dit in de praktijk
kan worden geleerd. Ongeveer de
helft van de groepen vindt scho
ling op regiegebied niet nodig, de
andere helft vraagt wel om een
opleiding van de regisseur. De
helft van alle amateurgroepen
maakt gebruik van een vaste re
gisseur.
Eigentijds
De overgrote meerderheid van de
Brabantse amateurtonelisten
weet zich ten aanzien van de re
pertoirekeus uitstekend te red
den, hoewel een de op de drie
groepen toch aangeeft problemen
te hebben met het vinden van een
geschikt stuk. Over het algemeen
wordt vooral een grote variatie in
repertoirekeus en genres nage
streefd, waarbij eigentijds blij
spel het hoogste scoort (110) en
klucht (90) op de tweede plaats
komt. Conclusie: 'De weegschaal
slaat door naar de lach zonder
een karikaturaal beeld te beves
tigen van amateurtheater.'
Daarna volgen in volgorde van
kwantiteit: eigentijds drama,
thriller, kindertheater, straatt-
theater, volkstheater, jeugdthea
ter, improvisatie, absurdisme,
kerstspel en musical. De musical
behoort tot nog twintig andere
genres die in mindere mate wor
den bedreven.
Dat amateurs nauwelijks geïnte
resseerd zouden zijn in beroeps
theater, zoals altijd wordt aange
nomen, wordt door de cijfers
enigszins weerlegd. De helft gaat
wel eens naar een voorstelling
van beroepscollega's, terwijl 35
procent zegt geregeld te gaan.
Ongeveer dezelfde groep bezoekt
ook regelmatig voorstellingen
van collega-amateurs. Een kwart
van de groepen stelt deelname
aan stedelijk of regionaal overleg
op prijs, terwijl 15 procent deel
zou willen nemen aan een regio
naal festival.
Londen (anp) - Vrijdag veilt Christie's in Londen een Steinway
vleugel die zeker twee miljoen gulden moet opbrengen. Het in
strument werd in 1884 vervaardigd in opdracht van de Ameri
kaanse kunstconnaisseur Henry G. Marquand (1819-1902), de
oprichter en eerste directeur van het Metropolitan Museum of
Modern Art in New York.
Onder supervisie van de Neder
landse kunstenaar Sir Lawrence
Alma-Tadema, die in Engeland
werkzaam was, werd de veugel
afgewerkt met decoraties van
ivoor en kostbare edelstenen. Het
instrument heeft de muzieksalon
gesierd van Marquand.
De schoonheid blijft niet beperkt
tot de buitenkant, met bijvoor
beeld besjes van koraal op ge
beeldhouwde lauriertakjes. De
klep van de vleugel is aan de bin
nenkant voorzien van een schil
dering door Sir Edward Poynter
(1836-1919), waarop een festival
te zien is tegen de achtergrond
van een kustlandschap dat doet
denken aan de Baai van Napels.
Daar treft men ook de handteke
ningen aan van vermaarde pia
nisten die het instrument hebben
bespeeld, zoals Sir Arthur Sulli
van van Gilbert en Sullivan, en,
om in de musicalsfeer te blijven,
Richard Rodgers (van Rodgers en
Hammerstein). Recent heeft de
Nederlandse pianist Maarten
van Veen het instrument ber
speeld.
Eindhoven - Het gebruiksklaar maken van de tentoonstellings
zalen van het monumentale Van Abbemuseum in Eindhoven
gaat in totaal 195.000 gulden kosten. In die zalen wordt tussen
25 april en 30 augustus een grote overzichtstentoonstelling van
het werk van de Eindhovense kunstenaar René Daniëls gepre
senteerd.
Het bedrag van bijna twee ton
wordt door het museum zelf be
taald. Dat geld is nodig om de kli
maatbeheersing en beveiliging in
het oude gebouw, dat inmiddels
ruim twee jaar dicht is, weer op
peil te brengen en om de wanden,
vloeren en daklichten in de zalen
schoon te maken voor de Daniëls-
tentoonstelling. Na afloop van die
tentoonstelling gaat het museum
opnieuw dicht, ook al wordt pas
eind 1998 met de nieuwbouw be
gonnen, aldus Debbaut.
Dat de overzichtstentoonstelling
in het oude museum plaatsvindt,
heeft meerdere redenen. Het gro
te, kleurrijke en felle werk van
Daniëls past niet goed in het tij
delijke onderkomen van het mu
seum aan de Vonderweg in Eind
hoven. Het komt het best tot zijn
recht in een museum met dag
licht. Ook ziet de staf van het Van
Abbemuseum de overzichtsten
toonstelling van Daniëls als een
waardig afscheid van het oude
gebouw.
New York (anp) - Veilinghuis Christie's in New York brengt op
maandag 10 november de collectie moderne kunst onder de ha
mer van het in respectievelijk 1987 en 1997 overleden verzame
laarsechtpaar Victor en Sally Ganz. Het Newyorkse stel bracht
een aantal kunstwerken bijeen dat geldt als één van de belang
rijkste Amerikaanse privécollecties op het gebied van de 20e-
eeuwse kunst.
De 115 werken, waaronder
twaalf Picasso's, brengen volgens
Christie's zeker 250 miljoen gul
den op. Behalve schilderijen gaat
het om tekeningen, beelden en
prenten van onder anderen Jo
hns, Rauschenberg, Stella en
Hesse.
Victor Ganz, afkomstig uit de
Newyorkse sieradenwereld,
kocht nog als tiener zijn eerste
kunstwerken, van onder anderen
Pascin en Soyer. In 1942 trouwde
hij met Sally, een voor journalis
te lerend meisje dat bij waren
huis Macy's in New York de kost
verdiende. In hetzelfde jaar
schafte Ganz zich zijn eerste Pi
casso aan, Le Rêve uit 1932-, nu
weer in de aanbieding.
De aankoop in 1942 zou het begin
zijn van de belangrijkste particu
liere Picasso-verzameling in de
Verenigde Staten. Ganz zei altijd
dat hij een love affair met Picasso
onderhield.
Ganz' oudste Picasso zal ook ter
veiling worden aangeboden:
Femme assise dans un fauteuil uit
1913. De voorman van het sur
realisme, André Breton, bestem
pelde dit werk ooit als het start
sein voor de surrealistische schil
derkunst. Christie's denkt dat
een koper voor het emotionele
schilderij van Picasso's stervende
vriendin Eva Gouel zeker dertig
miljoen moet neertellen.
Het echtpaar Ganz rustte niet
voordat het een Picasso uit bijna
alle belangrijke perioden van de
schilder verworven had. Lange
tijd hield het zich zelfs alleen met
de Spaanse schilder bezig. In de
vroege jaren zestig veranderde
dat.
Parijs (afp) - De Franse schrijver
Philippe Le Guillou heeft giste
ren de literatuurprijs Prix Médi-
cis gekregen voor zijn boek Les
sept noms du peintre (De zeven
namen van de schilder). De ande
re prestigieuze onderscheiding,
de Prix Fémina, ging naar Domi
nique Noguez voor de roman
Amour noir (Zwarte liefde), zo
hebben de jury's in Parijs be
kendgemaakt.
De prijzen voor buitenlandse
schrijvers gingen naar de Ameri
kaan T.C. Boyle voor zijn roman
America en de Chinees Jia Ping-
wa voor La capitale déchue (De
vervallen hoofdstad).
Bilthoven (anp) - De verkoop van het aantal boekenbonnen is
de eerste helft van dit jaar met 8 procent gestegen. De Neder
landse Boekverkopersbond denkt dat dit voor een belangrijk
deel komt door de verbeterde vormgeving van de bonnen. Ver
der spelen de toegenomen welvaart en de stijgende belangstel
ling voor het boek een rol.
De boekenbonnen zijn sinds no
vember vorig jaar versierd met
portretten van bekende schrij
vers en worden daarnaast ook
nog eens extra fraai verpakt.
Jaarlijks gaan er circa anderhalf
miljoen boekenbonnen over de
toonbank.
De verkoop van boeken is met 5
procent omhoog gegaan over de
eerste helft van 1997. Volgens de
Boekverkopersbond komt dit in
de eerste plaats doordat de con
sument meer te besteden heeft.
Maar ook de gestegen belang
stelling voor literatuur door on
der meer de aandacht voor lite
raire prijzen speelt een rol. Ge
middeld tellen kopers ruim 25
gulden voor een boek neer.
Boeken zijn ook een steeds po
pulairder cadeau, al is het de
bond niet helemaal duidelijk of
de ontvangers alles even gretig
lezen. De helft van de gekochte
boeken wordt door de aanschaf-
fers zelf gelezen, blijkt uit on
derzoeken.
Van alle gekochte boeken komt
bijna 68 procent bij de echte
boekhandel vandaan. Met name
de boekenclubs zouden terrein
verliezen wegens de beperkte
keuzevrijheid.
De Boekverkopersbond viert
vandaag en morgen het 90-jarig
bestaan. De J.H. Donnerprijs
van de bond is gisteren toege
kend aan directeur Guus Schut
van de Amterdamse Athenaeum
boekhandel. Schut krijgt de prijs
van vijf mille voor de buitenge
wone kwaliteiten waarmee hij al
meer dan twintig jaar belangen-
loos en onafgebroken het boe
kenvak dient.