E De puurheid van tafels en stoelen Charles Rochussen legde het dagelijks leven in 19e eeuw vast lil 0 h 3 lü 0 2 j Michael Kirkham: de mens is een noodzakelijk toeval irootste «entrum 2 DESTEM PENDE KUNS D2 Monografie Interessante verzameling objecten in Kijkhuis in Oosterhout Puurheid V) UJ UJ Ui GO 511 Ciateta Cabriolet. leder m ht -&ak, elek.stoet ete. '66 «S24S dm extra's W M- ftSSQi -xche 928S, airco, ach,dak, iedei.-aW, |l. 17" cup vign. etc. S3 I'm '98 v.g. fism -"'ha 944 Turbo, leder, Targa, spoilers «ie*, stoeten s? v*.fts.7&. wh«944 WM. targadak, airco. ate. 'S3 tM '8 7 vjl ff&Hxtf QTTUrbo, verlaagd, sportvtgn. w '88T6S v.a, /10.St$0t« tuit19 1.816V, 3*/5-drs> striping, éunreet >ortvefgen etc. '92 m?16.9S3> »uft19 Tl. LPG, radio, M.iak, cv *94 v.*. ƒ13.550,- hjS 19 striping, sunroof 5*dri W91 v.t, ƒ7,250,- raft 21 1JIE, 4-/5-drs, getint gals,UW3, I «te. '91 V^./11.9S0,- teft 21 sedan, 5-trak, MM, sch.dak etc, '92 v.#. 11.350,- ft Clio 1,90, M.iak, 3-/S-drs„ trekhaak etc '93 t/m'95 v.». ƒ14.959.. suft Cfto 1,816V. sportvlgn., sunroof, amen, sportatl, sfuutoek, etc. *92 u«./19350,. sift Safran«2.2 PN, 4 hoofóst., M.iak. staaf- v. elek. ramen etc. W95 30,- tauft lagumö.20 RT, stationwagon, M.iak. I eietcraicên, cv op afst, stuutbek "96 v.». ƒ34450,- raft Ugynaf LP6, M.iak. stuprhek.. cv glas etc. *94 va, ƒ23,950,- J anmitt 19 J ,7 Bawdy i4tv.M.fak, shwr- i CV, 4 ftoofdst., 4-drs etc.'94 v.a. ƒ15.950,- wft Tw&jgo 3-dra, groan. fadtoom. etc '95 v.«. ƒ10.350,. 620/, IPG, eieiraman, staurbefe, etintgiasete. '95 v.«./2l,350,. sv«? 414 St, M.fak, IPG, cv, stuorbsi. famen, 18 klepper etc. "85 v.a.^6.&?ev- i, cv, styyföekM.arfc *89 v.*. ƒ6.950,- ftiböa ClX 1.81, stutóbefc. elefc,ramen, is, M.iak, cv «95 VA. 19.950,- CorcfoöalS GIX, elek.ramen, cv, stgyrbét, ilas, M.iak etc. *95 V3. ƒ20.950,- u dusty dt2 4WD/Stf winner uftv v;*.#L9S0,-; J'uzuki Swift t.3 Spirit, kitalg string, s etc. W94 y.a. /1B.950,- -uzukl Swift 1.3, sedan, KLIalc, 18V, GIS int. '94/95 V*./15.950,* Suzuki Swift 1.3QI, <Sv. extra's *91 v.*./1ÖJ50,. iuzuki Swift 1.601,4 wd, ratfexass iM.vfSfi, ■"as, zeer mooi, moei u zie/V94 v.a16.950,- kt Swift 1.3QI, cabriolet, sporfvlgrs., 5-fcafc, uitv, «90 v*. ƒ13.950,- Suzukl Swift 1.3 GT? 16V, spoSers, apottvtgmev, IPS etc. -90 v.a/tt.309,- Suzuki Vitara dlX cabrio, grijs ken!,, Suftoat, tvign, M.iak, stuytiwfc., efek.ranwr etc. v.a, ƒ21.500,- Toyota MR2 Moms vign,, etek,iamen, cv, roof, getint glas etc. 86 v.a ƒ8.986, 'oyota Ceiica Sfi, aportvlgn, A-sposer. cv, getint w '91 v,a. 19.950,' ota CarinaE 16 Xti 16V, MM, cv. IPG, >ek. etc. -9$ v.a ƒ21.950,- Toyota Coroflat .6i Xü i$v, 3-d«. M.tak, cv, gefeft glas etc. 84 va 18.750,- Toyota Corokal.SDXl, stationwagon, cv, getint 3, MM. trekhaak etc. 82 v.a, /13,^0,- Toyota Corotlal .616V sportrStv. <Sv. extra's '90 v.A 12.250,' a SUt1eti,3i 16V, Friend m*., ^extra's '92 V.A^4556,. Toyota Supra 3.0t 24V, Turbo int., Mt opbes 88 va», 13,759,- .Toyota Undcrulsergrils kent, brede vfgn,, jurbek., turbofteset, Sulibat, Sversn.. trekhaak '87 v.a 14850,- Toyota Corotlal 6GTSI etetuamen, cv, furbek., M.tak, get. g!a$ *94 v.a. f18.5fl0,- O850 GIT 2.5120V. airco, eiek.ramrw, |ak, cv, ipg etc '93 v.a ƒ24.969, 'Qlvo 480 BS/Tumo. arfco. apuhn, ov, |iurbek. etc '87^*89 v,a. ƒ9.030,- 'olvo 340 LPG, M.tak, 4-drs etc. '88/90 v.a ƒ5.950,- Volvo 440 Gi, cv, 5-bak, sunroof etc '89 Vm '93 Vkjlvo 44SGL getint ^as, stuurbsk., cv«tC '93 v.A 13.768,- Wofvo 446 1,&, M.tak, 4 ftooftfct.stuurbtó. Jradiocass. etc. *94 va.'Ms250,- Volvo 740 dieeet, 6 cil, radio, -w, irekhae^ •89 v. a ƒ8,950,- VW Corrado G60, MJak. IM.vtgn., eM.ramfln. '•h.dak, stuurbek. etc.'89 t/m '91 v, a ƒ17.950, J: vw Golf 1.6 16D, M.iak, sportvtgn, Ikhaak, sunroof etc, W89 v^. ƒ8.950,- L'l VW Golf GTi 16V, Recaro kit, hek stoel [t velgen etc, -68 v,a ƒ8.250,- V Golf GL cabrio, NL auto, sportyign, irtonderbr. '88 v.A 11.750,- I VW Golf GTi 16V speoat dig. dashboard cv. k,ramen etc. '90 v.a ƒ10.988,* I VW Golf 1.6 CL. MJak, 3-drs. getint gias ate *94 v.A ƒ20.950,- VW Vento 1.6CL 2x aebag, IPG, cv, iurbek. etc, '94 v.a, ƒ28.950,- t VW Paasat 1 m a, MM cv, IPG. radio. sak etc. '92 v.a. t4,960(- V Paewt IPG, 5 cil., GL kit, 6-bak etc ■89 Ie VW Passat 1.8CL, cv, radio, MM getint glas. raak etc. '90/92 v. a. ƒ12239,- VW Passat 1.8 Variant, 2x airbag, cv, l-lak, elek rama, LPG. full optm •'94/95 v.a ƒ23.550.- VW Scirocco GTt, Scala uitv., <gv. extra's •89 w». ƒ11850,- VW Poto G40 Coupé, BSSvign sportstuur, g.lak, spoilers etc. '91 v.a. ƒ15.950.- VW Jetta 1.6/, MM cv, Pacific utfv. '90 v.A/12J08,' VW delta 1 e eigenaar, div. «<ha's •89 ƒ8850,- Rtotor Yamaha F2R 600 z.g.a.n. '95 ƒ8.500,- M1taA58 een bloemetje I I I I I DINSDAG 4 NOVEMBER 1997 Persfotograaf met olieverf Boor Angelique Spaninks Een verhalenverteller was hij, een chroniqueur van de veran derende tijd waarin hij leefde, een persfotograaf met olieverf en doek, vurig bewonderd door de jonge Vincent van Gogh. De in 1814 in Rotterdam geboren Charles Rochussen stamde uit een vermogend koopmansgeslacht en ontpop te zich als gevierd kunstenaar. Hij schilderde levendige land schappen en genrestukken, vatte hoogtepunten uit de vaderlandse geschiedenis samen, tekende boekillustraties voor alle beken de schrijvers van die dagen, ont wierp de eerste toneelaffiches en naakte zich als bestuurder ver dienstelijk in tal van culturele verenigingen. Zijn familie en kennissenkring behoorde tot de vaste afnemers van zijn werk evenals het koningshuis. Alles zat hem mee en al voor hij aan de Haagse Koninklijke Academie afstudeerde stroomden de eerste opdrachten bij hem binnen. Toch is Rochussen inmiddels een nagenoeg vergeten naam. Tra gisch genoeg moest hij het failliet van zijn kunstpraktijk in de na dagen van zijn leven zelf meema ken: links werd hij ingehaald door het moderne medium foto grafie en rechts door de 'nieuw- lichtende' kunstenaars van de Haagse School. Deze laatste kun stenaars onderwierpen zich niet langer aan de geldende eisen van de kunstwereld zoals Rochussen dat deed. Paardenrennen en re gatta's, zondagse wandelingen en muzikale soirees waar de gegoede burgerij zich mee vermaakte in teresseerden hen niet; ze trokken er liever op uit om te schilderen wat zij als ideale onderwerpen zagen: dreigende wolkenluchten, woeste baren, groene Hollandse landschappen vol bonte koeien en zwoegende boeren. De Haagse opvatting van wat tijdloze Kunst met een grote K moest zijn, is de norm geworden, Rochussens veelal zonnig-realis- tische reportages van het dage- Marlite Halbertsma bij een Schevenings strandlandschap met twee bomschuiten van Charles Rochussen. FOTO CEES SPRUIJT lijkse leven in de negentiende eeuw worden sindsdien nauwe lijks meer op hun historische, laat staan artistieke waarde ge schat. Ten onrechte, meent kunsthistorica Marlite Halberts ma, onder wier redactie onlangs een rijk geïllustreerde monogra fie over leven en werk van Char les Rochussen verscheen. En om Rochussen voor eens en altijd weer in de analen van de Neder landse beeldende kunst bij te schrijven, brengen het Apeldoornse Paleis Het Loo en het Schielandshuis en de Ar chiefwinkel in Rotterdam een groot overzicht van zijn veelzijdi ge werk. Dat in de Rotterdamse Kunsthal tegelijkertijd hoogtepunten uit de Haagse School te zien zijn, is toeval. „Maar het maakt een evenwichtig begrip van beide to taal verschillende opvattingen over rol en taak van de kunst in de negentiende eeuw wel makke lijker", aldus Halbertsma. In haar inleiding op het boek en de tentoonstellingen plaatst Hal bertsma Rochussen bewust te midden van negentiende eeuwse meesters als Ary Scheffer, Sir Lawrence Alma Tadema en Ba rend Cornells Koekkoek die de afgelopen jaren plots enorm in de belangstelling staan. Voor deze oplevende interesse in de kunst van de 19e eeuw heeft Halberts ma een aantal verklaringen. „De eerste en meest triviale heeft te maken met het museum als een soort supermarkt. Ieder jaar weer moet het publiek, de trouwe klant, met iets nieuws verwend worden, los van de bekende high lights als Mondriaan, Rembrandt en de Haagse School, die er iede re tien jaar wel ergens doorheen gejast worden. Niet dat die mees ters niet meer interessant zijn, maar het grote publiek kent ze inmiddels wel zo'n beetje. De ne gentiende eeuw biedt daarente gen nog het nodige nieuws. Neem een Alma Tadema of B.C. Koek koek. Wie kende hun werk voor de onlangs zo succesvolle presen taties in het Van Goghmuseum en het Dordrechts Museum? Het is een eeuw lang amper te zien ge weest. Dus is een overzicht van dit soort 'vergeten' kunstenaars voor nagenoeg iedereen een ont dekking. Voeg daarbij de enorme hoeveelheid werk die de negen tiende eeuwers hebben nagelaten en je begrijpt meteen ook de le vendige handel in dat werk." Buiten bovenstaand marketing- argument is er volgens Halberts ma ook nog een andere, meer kunsthistorische verklaring voor de toenemende belangstelling van het grote publiek voor 'ande re' dan de bekende meesters van de kunst. „Het besef dat er niet één kaarsrechte kunsthistorische lijn van Delacroix via Courbet, de impressionisten, Van Gogh en Picasso naar Mondriaan en de abstracte en conceptuele kunst loopt, begint nu ook bij het grote publiek door te dringen. Het idee dat alle kunst vanaf 1820 in de richting van de abstractie wijst, is volledig achterhaald. De ab stracte kunst is tegenwoordig zelfs niet meer dan een stroming naast de postmodernen, de Italia nen en noem maar op wat voor andere stromingen." „En dan heb ik het nog niets eens over de opkomst van nieuwe me dia in de kunst, die ons nieuws gierig maken naar oudere kun stenaars en hun omgang met de massamedia van hun tijd. Iedere periode kent dus een heleboel ar tistieke richtingen en praktijken en de belangstelling voor de veel zijdigheid van de negentiende eeuw is tekenend voor de bredere interesse in allerlei soorten kunst. Natuurlijk vinden we de Haagse School nog steeds prach tig, maar dat wil niet zeggen dat we Rochussen daarom maar dood moeten zwijgen." Halbertsma vergelijkt Rochus sens werk bij voorkeur met dat van een persfotograaf. „Negen tiende eeuwers verwachtten van hun kunstenaars vooral afbeel dingen van de werkelijkheid, geen allerindividueelste interpre taties daarvan. Rochussen was zo'n beeldproducent, een repor tagemaker. Het ging hem meer om het verhaal, het onderwerp dan om het 'meesterlijke' experi ment met de beeldmiddelen of de persoonlijke toets." Door een opmerkelijk spel waar in hoofd- en bijzaken composito risch gemanipuleerd werden, wist hij zijn publiek, voorname lijk rijke burgers, het gevoel te geven alsof ze 'erbij' waren; aan de waterkant of in Arti et Amici- tiae tijdens de dameskunstbe schouwing, bij de drukke handel rondom twee bomschuiten op het Scheveningse strand of naast de brug waar dagelijks de stoomt rein uit Rotterdam overheen den derde. „En het is opmerkelijk hoe pre cies hij daarbij te werk ging", al dus Halbertsma. „De plekken die hij vastlegde zijn nu nog vrijwel exact terug te vinden. Geen blik semafleider ontglipt aan zijn oog. Ieder uniform klopt, de opvallend vele vlaggen en oranje wimpels vertegenwoordigen het nieuwe politiek elan van zijn tijd. En hij laat zien dat rijkere burgers en gewone vissers en boeren hele maal niet zo gescheiden van el kaar leefden als wij vaak denken. Op zondag had iedereen vrij: de burgerij wandelde en de arbeider hing zijn hengels in de vaart." Voeg daarbij het feit dat hij zich als alom gerespecteerd kunste naar sterk maakte voor het toen nog minder in aanzien staande theater - hij ontwierp vele affi ches en kostuums en maakte een schitterende serie litho's bij Vondels Gijsbrecht van Aemstel - en Rochussen kan zijn plaats in de Nederlandse kunst niet langer ontzegd worden. I 'Charles Rochussen, een veelzijdig kunstenaar' is nog t/m 18 januari te zien in Het Schielandshuis, Korte Hoogstraat 31, en de Archiefwinkel, Coolsingel 91, beide in Rotterdam. Ook in Paleis Het Loo, Amersfoortse- weg in Apeldoorn staat het werk van Dchu Rochussen centraal. Door Frits de Coninck De tentoonstelling in 't Kijkhuis in Oosterhout is zonder concept, zonder binding, zonder samen hang. In een naar verhouding kleine ruimte hangen de muren rol en is de vloer in beslag geno men door een keur aan tafels die opgesteld staan als de banken in een schoollokaal. Het is zo'n plek waar je na binnenkomst met de ogen knippert en niet weet waar je het eerst naar zou moeten kij ken. Een dwingende, richting gevende structuur is er inderdaad niet. Maar wat er wel is, dat is een bon te verzameling kunstobjecten die om eigen redenen op zijn minst interessant zijn. Interessant in elk geval om goed te bekijken. En wie dat doet, ontdekt dat er steeds meer te zien valt en dat hier een aantal goede en belangrijke din gen staan en hangen. In 'i Kijk huis, een ruimte verbonden met de Kunstuitleen, regeert het indi viduele object, zonder dwang van een achter het bureau bedacht concept. Kijken is het enige wat je daar kunt doen. Ele organisator, Alexander Vos, hoofd van de Kunstuitleen, is be gonnen met een aantal bijzondere ontwerpen van tafels die in een strakke opstelling op de vloer ge- zet zijn. Je zou dat de structuur van de tentoonstelling kunnen noemen. Het is in ieder geval zo dat die opstelling aan de vlakke, kleurloze ruimte een karakter geeft van veelzijdigheid en identi ek. Het zijn tafels die bestaan op het snijpunt van kunstobject en gebruiksvoorwerp. De indruk wekkendste zijn toch de meubels ie het dichtst bij hun oorspron kelijke functie blijven, die de tafel lus blijven beschouwen als een e ementair gebruiksvoorwerp dat m ,het middelpunt van het leven "i huis staat. 7af el staat voor voedsel en sociale verbinding en vanuit die basale uitgangspunten heeft de benedic tijner monnik en architectuur theoreticus Dom van der Laan zijn tafels, banken en stoelen ont worpen. Het zijn monumentale, Romaanse meubels, van stevige planken, met bouten zichtbaar aan elkaar verklonken, in een voudige, heldere kleuren geschil derd. In de opvatting van Van der Laan is zitten een handeling die zo puur mogelijk moet worden vorm gegeven, wat dus betekent afzien van enig comfort en versie ring. Zo blijven ze dichtbij hun bron, dat wil zeggen de bron van Van der Laan: de refter van het benedictijner klooster. De ontwerpen van de jonge Ri chard Hutten zijn uiteraard an ders van inspiratie, uitstraling en materiaal, maar een zekere puur heid hebben ze gemeen met de meubels van Van der Laan. Hut ten definieert zijn tafels en stoe len met een vergelijkbare een voud. Zijn materiaal is multiplex hout, ongeschilderd. De vormen zijn strak en recht waar mogelijk, net voldoende -comfortabel waar nodig. Een scherpe, strakke tafel en stoelen waarvan de rug in de vorm van een lichte ronding de anatomie van het menselijk li chaam volgt. Wellicht zijn de meubels van Hut ten iets minder indrukwekkend en theoretisch dan die van Dom van der Laan, maar juist daar door ook iets meer op menselijk gemak toegesneden. Heel bijzon der is zijn Tafel-Stoel: de con structie van een stoel met daarin, in plaats van de zitting, een losse, kleine tafel. Dat is een mooie for mulering van twee meubels in één, die voert naar het meubel als kunstobject. Dat zijn vrijwel alle andere tafels en stoelen in 't Kijk huis. Soms in een bonte overdaad waar van alles aan te zien valt, maar dan wel in het perspectief Tafel van Moniek van Rooij van design en decoratie en dat is ver af van het primaire gebruik- smeubel. Aan de muren daaromheen han gen schilderijen en werken op pa pier die in de meeste gevallen ei genlijk helemaal niks met elkaar te maken hebben. Op één, niet on belangrijk ding na: dat ze geko zen zijn om hun individuele kwa liteit door een organisator met een individuele smaak. Als de verscheidenheid maar veelkleurig genoeg is en de bedoelingen van de losse werken maar voldoende verschillende kanten uitvliegen, dan doet het er niet meer toe in welk verband de dingen gepre senteerd worden. Dan wordt de afwezigheid van een concept zelfs iets prettigs, dan is het kijken Q 2 1 voor even bevrijd van betekenis sen die van buitenaf zijn opge legd. Voor een keer heeft zo'n uitstal ling iets zuiverends. Het is boven dien altijd nog zo dat schilderijen en tekeningen die echt iets bete kenen, zichzelf altijd overeind houden. Van de Bredase Franca Beijers hangt er een groot schil derij op papier, het portret van een ruimte. Vlak ernaast twee kleine tekeningen met kleurpot lood van Geertjan van Oostende, subtiele schetsen van een binnen ruimte. Het is aardig dat juist die werken naast elkaar hangen, om dat ze een vergelijking opleveren die de kern raakt van hun beider werk. De ruimte van Franca Beijers is door de montagetechniek gelaagd en zuiver schilderkunstig. Door perspectieflijnen ontstaat in die warreling van kleur en vorm de suggestie van ruimtelijkheid, en dat is iets anders dan de schilde ring van een bestaande, concrete ruimte. Mede door het grote for maat heb je het gevoel in die ge schilderde wereld te kunnen stap pen en tegelijk ook buiten gehou den te worden. Van Oostende te kent uiterst zorgvuldig en gede tailleerd de afbeelding van een binnenruimte, een subtiel plaatje met de schijn van intimiteit. Maar omdat je als kijker altijd op af stand gehouden wordt, ontstaat nergens dat gevoel van een per soonlijke ruimte. Wat in het la waai van deze zaal in het bijzon der opvalt is de stilte in het pad denstoelenschilderij van Reinoud van Vught (die vrijdag de Philip Morrisprijs krijgt) en in de bloem- fragmenten van Anke Roder. Galerie 't Kijkhuis, Heuvel 23a, Ooster hout. De tentoonstelling van tafels, bladen, stoelen en doeken duurt tot 10 november en is te zien dinsdag t/m vrijdag van 10 tot 12 en van 14 tot 17 uur. Vrijdagavond bovendien van 19 tot 21 uur. Op zondag is de tentoon stellingsruimte open van 14 tot 17 uur. AMSTERDAM Rijksmuseum Stadhouderskade 42 - Whistier en Holland (t/m 9 nov) - Chapeau, chapeaux! - collectie van 150 unieke hoeden (t/m 29 maart) - dagelijks van 10.00-17.00 uur De Nieuwe Kerk De Dam - De Zwarte Farao's, koninkrijken aan de Nijl - dagelijks 10.00-18.00 uur, do tot 22.00 uur (t/m 1 feb) ANTWERPEN Koninklijk Museum voor Schone Kunsten - De Prinselijke Pel grimstocht, Europatocht van Prins Ladislas van Polen in 1624-25 (t/m 13 dec) - Trance Dance: 25 eeuwen kunst, thema stilte - di tot zo 10.00- 17.00 uur (tot 30 nov)- di t/m zo 10.00-17.00 uur Lokaal 01 - Verbrande Entrepotstraat 9 - Walter van Broekhuizen - All of a sudden, part one do, vr&za 13.00-17.00 uur (t/m 6 dec) BAARLE NASSAU Galerie De Verbeelding Klokkenstraat 12 - Jan Vosters, Mathieu Berden/schilderijen - Annet Gaaikema, Huub Bruis/beelden - do t/m zo 13.00-17.00 uur (t/m 9 nov) BERGEN OP ZOOM Markiezenhof - Steenbergsestraat 8 - Peter van Straaten - overzicht stentoonstelling (t/m 10 jan) - Vrouwenvreugde, schilderijen van Jen ny van Herwijnen (t/m 6 dec) - za en zo 14,00-17.00 uur Kunstkader - Antwerpsestraat 27 - Scructa, hedendaags klassiek - Ma ria Glandorf: beelden in brons - Peter Oosterbos: grafiek - vr/14.00- 17.00 uur (t/m 9 nov) BREDA Chassé Galerie - Claudius Prinsenlaan 8 - Dennis Happé/grafiek en Phoebe Maas/fotowerk - ma t/m za 13.00-18.00 uur (t/m 22 nov) Lokaal 01 - Kloosterlaan 138 - Diederik Klomberg, Ellen Augustynen en Arie Huisman exposeren met werk - do, vr, za&zo 13.00-17.00 uur (t/m 6 dec) De Beyerd Boschstraat 22 - Lightning 3 - Michel Kirkham (t/m 23 nov) - Re(f)use, tentoonstelling van voorwerpen van hergebruikt en gere cycled industrieel en natuurlijk materiaal (t/m 30 nov) - Dutch Posters 1960-1996 (t/m 30 nov) - di t/m vr 10.00-17.00 uur - za en zo 13.00- 17.00 uur Galerie Ginneken - Ginnekenweg 287 - Schilderijen/Sikko Mulder, Angèle von Brixen und Montzel Frans Erkelens, beelden uit Zimbab we - do t/m zo 13.00-17.00 uur (t/m 23 nov) DEN HAAG Museum Het Paleis - Lange Voorhout 74 - Venetiaans GlasI Het ge heim van Murano - di t/m zo 11.00-17.00 uur (t/m 7 dec) EINDHOVEN Van AbbeMuseum - Vonderweg 1 - Sleeping Beauty, hoogtepunten uit de collectie - di t/m zo 11.00-17.00 uur (t/m 23 nov) GENT Museum voor schone kunsten - Brussel-Parijs: artistieke dialoog tussen België en Frankrijk periode 1848-1914 - di tot ma 10.00-18.00 uur (t/m 15 dec) 'S HERTOGENBOSCH Noordbrabants Museum - Verwerstraat 41 - Brabant in het Brand punt - fotografie (t/m 30 nov) - La Gare, de oude en nieuwe spoorzo- ne - art-impressions, audiovisuals, foto- en filmmateriaal, historische voorwerpen, maquettes en ontwerptekeningen (t/m 30 nov) - Pop in beeld - (t/m 28 juni '98) OOSTERHOUT Galerie 't Kijkhuis - Heuvel 23 A - Tafels, bladen, stoelen, doeken - tentoonstelling over interieur, vormgeving en beeldende kunst - di t/m vr 10.00-12.00 uur en 14.00-17.00 uurvr 19.00-21.00 uur zo 14.00- 17.00 uur (t/m 9 nov) ROOSENDAAL Tongerlohuys - Molenstraat 2 - Piet Berghs/beelden - di-zo -14.00- 17.00 uur (t/m 3 nov) ROTTERDAM Museum Boymans van Beuningen - Museumpark 18 - Paul Beek man (t/m 8 mrt 98)- Atelier van Lieshout: 15 jaar Joep van Lieshout (t/m 16 nov) - Daan van Golden: 'Youth is an art' (t/m 7 dec) - Leven in Stijl, ornamentengrafiek 1550-1920, complete interieurs, kant-en-klare ge bouwen (t/m 7 dec) Kunsthal Westzeedijk 341 - De Haagse School - dit/m za 11-17 uur, zo 12-17 uur (t/m 18 jan) Het Schielandhuis Korte Hoogstraat 31 - Charles Rochussen (1814- 1894) - di t/m vrij 10-17 uur, za, zo en feestdagen 11-17 uur (t/m 18 jan.) ULVENHOUT Galerie De Pekhoeve - Dorpstraat 92 - Nico Bulder/toildschilder, Jean Delcourt/sculpteur en fondeur - do t/m za 11.00-18.00 uur, zo 13.00- 17.00 uur (t/m 9 nov) TILBURG Nederlands Textielmuseum - Goirkestraat 96 - European Art Quilts - di t/m vr 10.00-17.00 uur, za en zo en 2e kerstdag 12.00-17.00 uur (t/m 18 jan) De Pont - Wilhelminapark 1 - Robert Zandvliet: recente schilderijen - di t/m zo 11.00-17.00 uur (t/m 4 jan) - Giuseppe Penone, beelden en te keningen (tot 8 febr.) Door Frits de Coninck Op de zolder van De Beyerd in Breda ruikt het naar schilderijen. De kleine bovenzaal is helemaal vrijgemaakt om het schilderen van Michael Kirkham alle ruimte te geven. Zijn schilderijen gaan daar ook over: over kleur, over licht, over schilderen kortom. De mensen die zo voor het oog op zijn grote doeken te zien zijn, zijn bij komstigheden in de wereld die hij schildert. Daarom heb je ook nergens het idee dat het een fragment uit een bestaande wereld is dat we zien. Des te groter is de nadruk die het schilderij als medium opeist. Mi chael Kirkham schildert het ikicht in een huid van kleur en verf en alles wat op zijn doeken aan con crete, herkenbare vorm verder fi gureert, lijkt in dienst te staan van dat licht. De mens is een noodza kelijk toeval. Op elk doek is een mens te zien. Om het nauwkeuriger aan te dui den: de gestalte van een mens, een vorm die met opzet wezenloos en stijf vast in het beeld gespijkerd staat. De mens onder de kwast van Michael Kirkham (Blackpool, 1971) is een ledenpop, een pop die gebruikt wordt om mensen na te bootsen, zoiets als een decorstuk in een toneelvoorstelling. Vlees en bloed zijn verdampt, opgegaan in de verf. Wat blijft is een houterige, nadrukkelijke vorm die dient om het abstracte licht te materialise ren en te benadrukken. Elk doek toont een menselijke ge daante en op elk doek in dienst van de schilder, op eigen wijze, dat zeker. In Glorious Day is de menselijke vorm een weerstand in de baaierd van geel licht. Een licht dat te licht zou zijn om waar te ne men als die mens daar niet mid denin het beeld zou staan. In Re uen/, dat een gestalte toont die op de rug ligt, is de mens afgezet te gen de kleur: blauw tegen groen, en wie daar ligt, doet er niet meer toe. In Night light zijn het lichtcon- touren die de vorm van het li chaam ontworstelen aan het don ker, waar het op andere doeken schaduwlijnen zijn die de mens en aanwezigheid geven in het schil derij. Je zou het primaat kunnen leggen bij het licht dat mogelijk maakt dat wij waarnemen; je zou van de geschilderde menselijke vorm uit kunnen gaan die ons het licht en de kleur laat zien. De waarheid ligt daarachter. Michael Kirkham gebruikt kleur, vorm en licht om datgene te bereiken wat een schilderij uiteindelijk altijd is: een abstractie. Met de presentatie van het werk van Michael Kirk ham (negen olieverfschilderijen op doek en een aantal kleine schetsjes op papier) is De Beyerd aan een buitengewoon interessan te reeks bezig. De titel van die reeks is Lightning. Ze is bedoeld om in de kleine ruimte, nog enigs zins beschut tegen het volle licht van de publiciteit, werk te laten zien van talentvolle, jonge kunste naars. Na William Spealanan en Mark Outjers is dit aflevering drie van een tentoonstellingsreeks die talent toont. Het lijkt een vorm van artistieke scouting die De Beyerd verricht. Bescheiden en open, en toch in een context die betekenis geeft aan beeldend werk dat nog rijpt. Kennelijk gaan deze talenten aan de galeries voorbij. 'Lightning 3' duurt tot 24 november. De Beyerd, Boschstraat 22, Breda. Al leen op maandag gesloten.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 21