eeft ook en nodig de stem msm mm Koos Terpstra en zijn stuk 'Het neerstorten van de Hindenburg' uit Tuk mhuizen D1 Stilte Vragen Overtuigingskracht Dromen BOEKEN GIDS mam "el. 613172 ■geriden nodig die als )0 zieken en (zwaar) Ikantie te geven. Postbus 2100, 4800 CC Breïa Fax (076) 5 601 601 Giro 145 iBr Bureau Fondsenwerving i/EMBER Ip RTL 4: d Show Bingoprijzen: Z3 t/m 36 09 20,- D/~ 08 10,- P'~ 34 ƒ9,- [),- 43 ƒ8,- l),- 05 ƒ7,- r»" 04 ƒ6,- Ll_ 20 /5,- 'rekking oktober: ping: 3 november -OOO,- b21 ZG ra Prijs 5.000,- I ZG 006 1 c «3 CO Q X Grote Gids DINSDAG 4 NOVEMBER 1997 I I 'God speelt nog altijd een grote rol „Je moet het je voorstellen: de mensen die eronder hingen, zagen niks van de brand. Al leen dat beneden hen op de grond 160 mensen hard weg renden. Plotseling stortten ze omlaag, zich van niets bewust. Dat ging ongelooflijk snel, de zeppelin was in een vloek en een zucht totaal uitgebrand. De filmbeelden daarvan had den een ongelooflijke impact, want de mensen zagen dat ding als een droom. Als een technische vinding die de hele toekomst zou veranderen. Het was trouwens een van de wei nige grote wereldrampen die werden gefilmd. Fascinerende beelden. En dan ook nog dat hakenkruis er op..." Door Marjan Mes Koos Terpstra schreef voor het R0 Theater een parabel over de teloorgang van idealen en de vita liteit om toch altijd weer door te gaan: Het neerstorten van de Hin denburg. Een filmfragment van dertig seconden van de neerstor tende, brandende Duitse zeppelin in 1937 boven New York opent de door hem zelf geregisseerde voor stelling. Na de ramp, aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog, ver schijnt acteur Tom Jansen als God, genaamd Jansen. Een ge woon, nogal onhandig, treurig mens, die het zo goed voor had met de wereld en gehoopt had dat 'schoonheid ook schoonheid zou oproepen'. Maar hij treft mensen die er niets van terecht brengen maar toch dromen van geluk, lief de en succes. Archetypische figu ren met dubbelzinnige betekenis sen: gangsters, matrozen, recher cheurs, een artiest met een buik sprekerspop en vrouwen met ro mantische liefdesidealen. Als in een stuk van Brecht, met zang en muziek. Gevlogen wordt er niet op het to neel, maar aangezien de symbo liek van het neerstortende lucht schip het filosofisch getinte stuk doordrenkt, en Koos Terpstra van avontuurlijke uitdagingen houdt, ging de groep spelers in de repeti tieperiode toch een dagje ballon varen. Ter lering en vermaak. „Ballonvaren heeft iets godde lijks," vindt Terpstra, als auteur het meest bekend van de met de Toneelschrijfprijs bekroonde Tro- je Trilogie en verder vooral door zijn kortstondige leiderschap bij het RO Theater. „Ik doe altijd dat soort dingen met mijn acteurs. De mensen gaan in extreme situaties net wat anders met elkaar om en ook heel andere dingen zeggen. Je leert elkaar op zo'n manier veel beter kennen. En ballonvaren geeft een heerlijk gevoel, met die absolute stilte om je heen. Alleen Joost Prinsen wilde niet en is be neden gebleven." „Voor Corolianus zijn we gaan Abseilen in de Ardennen, je met een touw van een hoge paal negen meter omlaag laten vallen. Dood eng natuurlijk, maar ik vind het heel mooi om te zien als acteurs dat dan toch doen. En ze doen het bijna altijd - God mag weten waarom - als ik zoiets voorstel. Ik streef er natuurlijk wel naar dat er geen doden vallen." Koos Terpstra (42) zegt het la chend en met een Amsterdamsac cent. Een kleine bleek-blonde, jongensachtige man zonder cap- De acteurs Joost Prinsen en Rogier in 't Hout met een foto van de brandende Hindenburg. sones, met een opmerkzame blik en een laconiek gevoel voor hu mor, die zonder veel geluid harte lijk kan lachen om gevaar en an dere ernstige zaken. Want daaruit bestaat het leven nu eenmaal. Waarom schrijft u nu ook al over God? Je ziet hem steeds vaker op het podium en in de film. Het lijkt een tijdsverschijnsel in de kunst, maar niet in de samenleving. „Dat gaat helemaal vanzelf, vol komen toevallig. Hij zat ook al in al mijn vorige stukken, al waren het daar dan meestal antieke go den. Het is een manier om naar de wereld te kijken, want God speelt nog altijd een grote rol in het le ven van mensen, al denkt men van niet. Iedereen blijft zich toch druk maken over de dood en waar je dan heen gaat. De komst van God is natuurlijk ook een lekkere an- keiler om het stuk op gang te brengen. En dat Tom Jansen hem speelt als Jansen, dat zijn van die kleine grappen waar ik zelf veel plezier om heb." „Ik merkte het ook aan de ac teurs. Bijna iedereen bleek toch wel godsdienstig opgevoed en al lemaal op de een of andere manier bezig met vragen over het godsbe staan. Bijna iedereen heeft ook nog wel last van de kerk. Het is helemaal niet zo dat men geen be langstelling heeft voor God, maar dat de wijze waarop professionele mensen met God bezig zijn alles heeft verpest. Er is zo'n dramme rig, saai Godsbeeld geschapen dat je er gewoon niet meer normaal over kunt nadenken. Op het mo ment dat je de naam alleen maar noemt, ontstaat er al weerzin." „Dit stuk is een poging om er an ders mee om te gaan en ik ben de acteurs - een prachtige groep - dankbaar dat ze het met mij heb ben aangedurfd. Ik heb de rollen op hun lijf geschreven, maar een week voor de repetities wisten ze nog van niets. Er was heel veel overtuigingskracht voor nodig om het stuk uit te leggen. Maar dat vind ik nu juist heel erg lekker." „Waar het vooral om gaat in dit stuk is dat iedereen zijn eigen ge lijk heeft. Iedereen heeft altijd ge lijk, de bron van alle ellende. Een mooi voorbeeld: We hebben Het neerstorten van de Hindenburg op een middelbare school gespeeld voor kinderen van zestien en die wisten precies hoe God in elkaar zit. Dat God in elkaar wordt ge slagen, vonden ze maar niks. Waarom niet? Ik laat een gangster zeggen dat hij door de kunst een veel beter mens is geworden.Met een zacht lachje: „Misschien was hij zonder nog veel slechter te recht gekomen. Alles wat de waarheid ondersteboven kan ha len, daar mag ik graag in graven." Uw stuk zou ook in het heden kunnen spelen. „Ook Troje en Coriolanus gingen over herkenbare, gewone mensen van nu. Wel is het zo dat ik in mijn stukken steeds dichter bij deze tijd kom en dat maakt het moeilijker. Ik heb expres 1937 in New York gekozen omdat dat de beste manier is om afstand te scheppen. Hier weet niemand daar veel van. Als je het bijvoor beeld over Kok of Van Mierlo zou hebben, kijkt iedereen je op de vingers en kun je geen grote din gen meer bedenken. Men wist toen in Amerika ook nog helemaal niet dat de Tweede Wereldoorlog er aan zat te komen, terwijl het in Europa al giste. Dat soort span ning intrigeert mij: tussen de nooit aflatende destructiekracht en de vitaliteit om het leven te le ven, dat de stukken eraf vliegen. Al bij de oude Grieken zeiden de mensen dat het vroeger beter was, maar toch is er nooit iets veran derd." Bij lezing stelde ik mij uw stuk op het toneel voor als een soort strip verhaal, met al die losse figuren uit een populair cultuurgenre, Toneelschrijver en regisseur Koos Terpstra: „Alles wat de waar heid ondersteboven kan halen, daar mag ik graag in graven. FOTO DICK DE BOER hoewel het ondanks de mooie, eenvoudige taal ook filosofisch is. „De personages zijn op papier ar-, chetypes, maar op het toneel wor den het levende mensen, die over de schreef gaan en emotioneel worden. De taal is van gewone, echte mensen. De uitspraken heb ik in de loop van de tijd op hon derden notitieblaadjes genoteerd. Ik schrijf dagelijks pagina's vol, ook in mijn dagboek. De Hinden burg is een stuk echt leven gewor den, niet troebel gelukkig of voos. Ik ben er trots op dat ik dat leven te pakken heb gekregen, samen met de acteurs." „Het stuk is een parabel, maar toch kun je het verhaal niet sa menvatten. De fantasie van het publiek moet het verhaal afma ken. Verraad en vertrouwen zijn er belangrijk in. Door verraad kunnen mensen zich vreselijk la ten verrassen, terwijl er geen ver trouwen kan bestaan zonder ver raad. En geen verraad zonder ver trouwen. Daarover nadenken, daar geniet ik echt van, terwijl ik het ook allemaal niet zo zeker weet." Koos Terpstra zegt luchtig en zonder enige arrogantie: „Ik heb geprobeerd om de toon van Brecht en van Tsjechov af te wis selen. Die voortdurende treurig heid om het leven en die misluk king, die eigenlijk toch ook wel heel aangenaam zijn, het dromen over mooier en anders; dat komt van Tsjechov. Maar de structuur- FOTO LEO VAN VELZEN opbouw met al die onnavolgbare gaten in het verhaal kon ik alleen maar van Shakespeare leren. Langzaam begin ik dat aardig in mijn poten te krijgen." U heeft ook een paar spelers uit de vrije toneelproductie in uw stuk. „Voor mij bestaan die afstanden niet. Het gaat erom of een acteur me wat te bieden heeft. Ik kijk ook nooit naar wat ze verkeerd doen, maar altijd naar wat ze kunnen. Ik heb ook met Pleuni Touw gewerkt en nu met Linda van Dyck, die een vrouw van mid delbare leeftijd speelt, Lis, die on der de bekoring van God komt als hij haar ten dans vraagt. Het is ook alleraardigst dat uitgerekend Joost Prinsen, die iedereen kent als Eric Engerd, de rol van een goedkope variété-artiest speelt. Ik moet wel zorgen dat de scène met zijn buikspreekpop Pielie- wielie niet te hilarisch wordt." U heeft het stuk geschreven toen u midden in de bestuurscrisis bij het RO Theater zat. Samen met Peter de Baan (de andere artistiek lei der) bent u gewipt door het be stuur. „Bij het schrijven speelde dat geen rol. Dan laat je zulke dingen helemaal los. Maar ik wil het er liever niet meer over hebben, want dan gaat het mijn denken op dit moment misschien teveel be heersen. Het was een achterlijke beslissing, want in feite bestond er tussen Peter en mij helemaal niet zoveel verschil van opvat ting." Het liefst zou u ieder jaar met uw acteurs een jaar rondreizen om te zien hoe er elders op de wereld to neel wordt gespeeld. En u bezoekt ook regelmatig totaal andere cul turen. Casablanca deze zomer met Rotterdamse kunstinstellingen. U zet uw denkbeelden blijkbaar graag op losse schroeven. „Een culturele uitwisseling is vre selijk belangrijk. Zelfverzekerd heid over het eigen gelijk is ver ankerd in iedere cultuur, maar het is wel gebaseerd op afspraken, die in iedere cultuur enorm ver schillen. Als je je stukje in Poly- nesië speelt, word je toch gelijk een stuk minder arrogant over je eigen prestaties. In Jeruzalem kwamen er vorig jaar een enorme hoeveelheid politieke meningen op me af, heel anders dan dat je in de krant leest. Voor het eerst be landde ik zelf ook in een oorlogs situatie en dat verbreedt je kijk geweldig. Het ontneemt je tegelij kertijd ook alle zekerheid over de waarheid en de werkelijkheid. Aan het eind van Het neerstorten van de Hindenburg weet je alles en eigenlijk ook niets. Van alles klopt niks meer." Waar komt die avontuurlijke nei ging tot relativeren vandaanUit uw jeugd „Ik ben opgegroeid op Texel en daar waren de grenzen - het ei land is zestig kilometer lang - heel beperkt. Maar als je nog een kind bent, passen die afstanden precies bij je leeftijd. Als je zestien bent, is twintig kilometer ver genoeg. Wel krijg je op een eiland een raar grensbegrip: altijd die dijken en dat water. Als je er woont, wil je er niet vanaf. Als je er niet meer woont, wil je er helemaal niet meer aan denken om terug te gaan. Terwijl het ook heel lekker is, want je hebt er eigenlijk alles wat je nodig hebt. Ik kom er nu niet meer, omdat mijn grensgevoel steeds groter is geworden en ik nu eenmaal in de stad zijn, omdat daar het toneel wordt gemaakt. Wel fiets ik te genwoordig elke dag, vooral wan neer ik vastloop met een tekst. Vaak zestig kilometer. Als kind fietste ik nooit. Ik was zo lui als de pest." Wat deed uw vader? „Hij was boerenknecht. Dat je misschien armer was dan anderen telde helemaal niet. Ik had genoeg andere problemen. Ik groeide leuk op, met de zee, het bos, de duinen en de polder. Maar het was ook vreselijk. Ik wilde ge woon niet deugen op school. Elke dag met de boot naar Den Helder, terwijl je er niks leerde en je eigen leven niet in de hand had. Daar om heb ik maar een baantje als badmeester genomen en later bij een veevoederbedrijf. Maar dat bleek nog veel erger dan school. Pas toen ik in Amsterdam Neder lands ging studeren en vervolgens theaterwetenschappen wist ik: This is where I belong." I 'Het neerstorten van de Hindenburg' van Koos Terpstra door het RO Theater. Regie: Koos Terpstra. Met o.a. Niels Croiset, Linda van Dyck, Tom Jansen, Joost Prinsen, Veerle van Over loop, Herman Gillis en Leopold Witte. Op 7 november in Schouwburg De Kring Roosendaal, 12-16 en 24-25 no vember, 9-10 december en 28 januari- I februari in Schouwburg Rotterdam, II december Eindhoven, 12 december Tilburg, 13 januari Nijmegen. KUNST Rochussen: chroniqueur van zijn tijd PAGINA D2 flS Cynthia McLeod duikt dieper in historie van Suriname PAGINA D3 Magische roman inspireert dirigent Jos van Veldhoven PAGINA D4 NHNMMMI

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 19