Crossover-formatie Grumpyhead heeft de wind mee
Nieuwe show van Jenny Arean is een vocaal feest
'Animal Farm'; heftige strijd in modderpoel
Stef Bos nog niet
aan zijn plafond
)ESTEM
Actie
Knorhoofd
Fysiek theater Northern Stage
OKTOBER 1997
DONDERDAG 30 OKTOBER 1997
P ZOOM
- Lady en de vagebond -Th^
High hopes
101 Dalmatiërs
A
life less ordinary
dalmatiërs
ed off - Everyone says I love you
r-Despiegel-Clerks-Broos-n
of two girls in love
ES
nspiracy Theory
ST
world - Bean - Contact - My fa
Icano - George of the Jungle -
h iaLtil
BOSCH
Filmweekend: Het onvulbaar Ve
DAAL
Volcano - The lost world - Air forci
RG
iends wedding - Copland -101 Ec
de jungle - Air force one - Face/o
ean
- Marvin's room
NGEN
e Jungle - Air force one - The lo
olcano - Contact - Napoleon
ERPEN
11 -14.30 en 17.00 uur Liar Liar
P
uur Mimic
uur Oesje
uur Oesje
uur Bean
e Jungle
uur My best friends wedding
uur Air force one
0 uur Oesje
30 uur Contact
"0 uur Men in black
0 uur George of the Jungle
Energie van rock,
opwinding van dance
Imatiërs
ry
0 uur Lost World
13
30 uur Scream
30 uur Oesje
30 uur Face/off
30 uur The lost world
30 uur The lost world
One night stand
30 uur Volcano
acArthur en Hodge dat veran'
ing vervolgt de succesvolle sa:
bruisende komedie. In A life les
op een voetstuk geplaatst. VeL
logen, een aanstekelijke sound
spectrum covert en een hipp'
suele extravaganza, die de dooi
eau tillen. Te zien in Cinésol 1 i
alistische Engelse tragi-komei
oordengelse mijnwerkers-bra
de achtergrond van de mijnsli
de valt er veel plezier te belevf
umor en de opwekkende solid
hassé Cinema in Breda)
beschrijven, omdat ze geen vei
ew of us van de Litouwse regi'
er vol sfeer. Een mooie, naamli
strijkt in het verre Siberië n<
is zowel een fascinerende doet
poëtische beeldvertelling ove
e shots. (Chassé Cinema in Bre
Iveryone says I love you, is teven
iver een welvarende psychiater
Parijs levende schrijver (Woon
licalromantiek met vooroorlogs
met de geestige verhaallijntje5
in Chassé Cinema in Breda)
notscheepse, middeleeuwse avo»
Deen Peter Flinth. Over een kfr
w in Denemarken, met ridderge
olgingen. Bekroond met de Cinf
ireda, 2 en 5 november om
poor Rob Musters
Opgericht in juni, een platen
contract in augustus en een
tweede plaats bij de Grote
prijs van Nederland in sep
tember. Vorig jaar beleefde de
Amsterdamse rock-dance-for-
natie Grumpyhead een hecti
sche start. De eerste single Ra-
iioactive wordt dit jaar grijs-
gedraaid door Kink FM. Het
succes van de groep berust niet
op toeval. Crossover-bands die
rock met dance combineren
lokken het publiek weer naar
de regionale poppodia.
Drie jaar geleden constateerden
kenners van het popcircuit een
zorgelijke ontwikkeling. Jonge
muziekliefhebbers bezochten
steeds vaker dance-avonden. Dat
ging ten koste van 'echte' live-op
tredens. De belangstelling voor
gitaargroepen liep terug en dat
kon wel eens nadelig uitpakken
loor de gesubsidieerde poppodia,
die zich gedwongen zagen meer
swing-avonden te organiseren.
Het aantal bezoekers voor regu
liere concerten liep landelijk te
rug.
Vanaf het moment dat de poppo
dia compleet verzorgde dance-
svonden gingen organiseren met
ij's en dance-bands, komt het
publiek weer naar de zalen, zo
blijkt uit tellingen van bezoe
kersaantallen van de Stichting
Popmuziek Nederland.
Sinds de punk-dance-act The
"rodigy in 1994 doorbrak met de
sleutelplaat Music For the Jilted
generation was het hek van de
am. Ook in Nederland neemt de
«langstelling toe. Crossover-
proepen als Grumpyhead, Bono-
o, S.I.T.P. en Junkie-XL krijgen
ueer aandacht en zorgen voor
pwepende optredens in het op
beefde zalencircuit.
Marc Lendfers van
Irumpyhead wil het publiek ac-
ie: „De eerste dance-acts ston-
len statisch op het podium.
Meestal twee mannetjes achter
een batterij knoppen. Op de mu
ziek kon je geweldig dansen,
maar er viel niets te zien. Daar
naast hadden de toeschouwers
ook genoeg van het zoveelste
popbandje dat voor twintig gul
den in de dichtsbijzijnde poptem
pel te zien was. Nieuwe bands als
The Chemical Brothers en The
Prodigy nemen het beste van de
twee werelden. Ze koppelen de
energie van rock aan de opwin
ding, van dance en dat slaat aan.
Dat wil het publiek zien.
De Amsterdamse band is duide
lijk beïnvloed door de bovenge
noemde ontwikkeling in de dan-
ce-scene. Toch laat de groep zich
muzikaal niet zo inperken als de
Engelse top-acts. Grumpyhead
heeft een afwisselend geluid, dat
loopt van sferische triphop tot
snoeiharde gabber. Ruig en lief
tegelijk. De groep mixt niet al
leen moderne dansritmes als
jungle en chemical met raps en
harde gitaren, maar klinkt soms
door de zware baslijnen, trillende
zang en psychedelische gitaarak
koorden als dubgroepen uit de ja
ren tachtig zoals The New Age
Steppers en Public Image Ltd.
Zangeres Nidea getooid met
zwarte en blauwe dreadlocks:
„Alles wat we tegenkomen gooi
en we erin. Het moet echter wel
een pakkende of mysterieuze
sfeer hebben."
Drummer Mare Lendfers vult
aan: „We zetten een goede beat
neer. Meestal maakt Sonic Spa-
cehead (Robert Noorman) de ba
sis op de computer. We voegen
daar extra drums, gitaren, samp
les, zang en raps aan toe. Ieder
een draagt ideeën aan. Zo groeit
het."
Het opvallende aan een groep als
Grumpyhead is de lengte van de
nummers, die soms wel twaalf
minuten duren. Nidea: „We doen
dat niet met opzet. Tijdens optre
dens is het lekker om in een soort
trance te raken. Je mo.et je mee
laten voeren. Dat gaat niet met
korte nummers. Daarom probe
ren we er een soort totaalavond
van te maken met disc-jockey's
en video's van Armin Dröge, de
veejay van Eboman, zodat je echt
in de juiste stemming komt. We
richten al onze energie op het
overdragen van de muziek naar
de zaal."
Lendfers: „Entertainment staat
voorop. Ik zou graag een enorm
videoscherm op het podium wil
len hebben, zoals U2 tijdens de
Zooropa-tour."
In een jaar tijd heeft de nieuwe
rock-dance-formatie aardig
naam gemaakt. Na de oprichting
in juni 1996, kreeg de groep in
augustus al een platencontract
bij het befaamde DJAX-label uit
Eindhoven. 'Gewoon een demoo-
tje opgestuurd'. In september
werd het viertal tweede bij de
Grote Prijs van Nederland in de
categorie house. De eerste single
Radioactive, uitgebracht in juni
van dit jaar, wordt nog steeds
grijsgedraaid door radio Kink
FM. De debuutcd simpelweg
Grumpyhead genaamd, ontvangt
uitstekende recensies.
Lendfers: „Het kan snel gaan. We
hebben de wind mee, maar succes
komt niet zomaar aanwaaien.
Deze band heeft kracht, omdat
we openstaan voor allerlei in
vloeden en precies de dingen
doen die we leuk vinden. Daarin
wijken we ook af van de klassieke
rockbands. Die zitten zo vastge
pind aan het roek-idioom en een
stoer image. Al die groepen ne
men ruige poses aan, waarbij ze
zo zuur mogelijk kijken. Wij
moeten daar altijd hartelijk om
lachen. De naam Grumpyhead is
een parodie op die roek-houding.
Het betekent Knorhoofd."
Grumpyhead. Vanavond Poppodium
Para, Van Coothplein 39 in Breda.
Aanvang 21.30 uur. Entree 12,50.
Voorverkoop tien gulden.
Grumpyhead en S.I.T.P. Zaterdag 1 no
vember. Willem 2, Boschdijkstraat 100
in Den Bosch. Aanvang 21.30 uur. En
tree vijftien gulden.
Grumpyhead maakt opzwe
pende dance van sferische trip
hop tot snoeiharde gabber.
foto tom schenau
14.3'
ertoont vanavond Bean, de laflj
:omiek Rowan Atkinson als de
t Filmweekend Oudenbosch pij
isische film Le Collier perdu de
zaterdag Strange Days van ft
over een toekomstig, verloed0|
vordt in verboden, misdadige sf
ive and War, een romantisch e]
er de romance tussen de jonge
nell) en een verpleegster (Sam
Cerste Wereldoorlog, (maandag
oom, woensdag in City Roose»
lom: High Hopes, het indringe®1
dersfamilie van Mike Leigh.
r in Chassé Cinema Breda is o|
on Welles, een bijzondere Kafi®
63, met Anthony Perkins als J®'1
±tmerrie belandt als hij onsc
echt. Waarom is het grote raai
Door Marjan Mes
Twee kanjers van stemmen klin
ken in de nieuwe cabaretshow
van Jenny Arean, prachtig bege
leid door een muzikaal trio, dat
zijn violen, saxen en toetsen de
ruimtelijke klank geeft van een
vol orkest. Jenny Arean, blond en
middelbaar, en Lucretia van der
Vloot, donker en piepjong, zijn
vocaal bijzonder aan elkaar ge
waagd. Ze kenden elkaar nog van
het programma Tip Top waarin
vorig jaar het vooroorlogs joods
amusement in Nederland een im
posante vertolking kreeg, waarbij
verschillende verhaallijnen en
liedteksten inventief in elkaar
grepen.
Hun nieuwe ontmoeting op het
Jenny Arean en Lucretia van
der Vloot foto estella snellen
podium wordt ditmaal inhoude
lijk maar door een paar dunne
draadjes bijeengehouden. De te
genstelling tussen zwart en blank,
oud en jong, Surinaams en Neder
lands krijgt in het script van de in
vrouwenprogramma's zeer bedre
ven George Groot niet bepaald
een opvallend geestige aanpak en
wordt evenmin bevredigend uit
gewerkt.
Toch bevat deze nieuwe cabaret
show, opnieuw geregisseerd door
de onvolprezen Ruut Weissman,
veel aantrekkelijks. De onover
troffen expressiviteit en zangstem
van Jenny Arean zijn weer boven
alle lof verheven, terwijl Lucretia
van der Vloot verantwoordelijk is
voor enkele mooie sololiedjes en
de tweede stem in perfect klin
kende duetten.
De dames komen een tikkeltje
teut op, terwijl zij struikelend de
sirtaki proberen te dansen. Een
vakantie in Griekenland heeft on
getwijfeld dit programma bein-
vloed, want later komen zij er nog
op terug en wordt er ook uit volle
borst een Grieks lied gezongen.
De sirtaki en Suriname zijn zo ge
zegd de twee themaatjes die dit
muzikale theaterprogramma bij
eenhouden. Jenny Arean weet het
Surinaamse accent raak te tref
fen, is weg van 'jullie' met 'je soul'
en 'verrukkellijke billen'. De Su
rinaamse Lucretia moet in tegen
stelling tot haar collega niks heb
ben van 'soul' en zwarte mannen,
wel van witte overigens. Het ligt
er een beetje flauw en dik boven
op.
Boeiender zijn enkele zangnum
mers, waarin Lucretia vocaal
haar ei kwijt kan, en Jenny, die
onmiskenbaar de leiding heeft,
haar dramatische en satirische
talent. Die liedjes staan teveel op
zichzelf, maar je zou ze niet graag
missen omdat ze de jus zijn van
dit programma. Het lied De Gei-
ligheid (die altijd alle menselijke
verrichtingen weer beheerst)
krijgt van Arean de uitdagende
vertolking, die we van haar ge
wend zijn, terwijl ook een uitbun
dige persiflage van de Jordaan-
smartlap niet ontbreekt. Een
hartstochtelijke duet over het
kind, dat je niet wilt verliezen in
het verkeer, is een van de hoogte
punten van dit wat onsamenhan
gende, maar muzikaal uitnemen
de programma van twee vakvrou
wen, die elkaar goed aanvullen.
Jenny Arean (en Lucretia van der
Vloot). Script: George Groot. Op 8 no
vember in Breda, 11 december Ooster
hout 13 januari in Roosendaal, 10fe-
bruari in Bergen op Zoom, 11 februari
in Middelburg en 28 februari in Til
burg.
loor Wil Kester
De kop is er af," zei Stef Bos en je
zien dat het een opluchting
'oor hem betekende. Het eerste
optreden van een lange tournee
eindigde in De Kleine Komedie te
^sterdam zoals dat de komende
Affl maanden in Nederlandse en
amse 2a*en waarschijnlijk
j ™s het geval zal zijn: met een
«onderend applaus,
oen Bos eenmaal alle schroom
'an ^«h had afgeworpen was er
jfen houden meer aan. Hij kreeg
o zaal met De Onderstroom in
■'Jn greep en liet die niet meer los.
jVen vasthoudend was hij als het
«wt in het liedje Ik ben een hond
«armee Bos het publiek op dat
°ment voor het eerst op de ban-
«n kreeg.
kn twee redenen was dat succes
fdiend. Allereerst natuurlijk
DamgF uiterst tekst
atet Bos een goede tekst kan
everen is al vanaf zijn aller-
e - zowaar top veertig - hit
'0 bekend. Maar ook in nieuwe
J®®ers als Johannesburg, waar-
I or hij de inspiratie ontleende
7 een van zijn bezoeken aan
Z c a' en Scheveningen,
- s heel vaak bij Bos over de
Ui
N
Oi
h«t Stel
Eq pa
■M"
liefde, toont hij zijn meesterschap.
Wat echter vooral ook opvalt aan
Ik ben een hond is de aanstekelij
ke muzikaliteit van het nummer.
Het is een eenvoudige compositie,
maar juist daarom zo geraffineerd
en aanstekelijk. Stef Bos lijkt in
de loop der jaren muzikaal alleen
maar beter te worden. De liedjes
in zijn nieuwe programma De On
derstroom, die trouwens tegelij
kertijd met de tournee op een dub-
bel-cd zijn verschenen, vormen
een mooi bewijs van deze groei.
Nummers als De Onderstroom,
Volg mij niet!, De dag zal komen
en Vroeg of laat klinken niet al
leen via de cd-speler aangenaam,
maar kregen ook in De Kleine Ko
medie een sterke uitvoering.
Waarbij de inbreng van de vijf
musici, die Bos op zijn tournee
vergezellen absoluut niet onder
schat mag worden.
En de verrassend nieuwe invul
ling van het Brel-esque Mijn Stad
(afkomstig van zijn cd Tussen de
liefde en de leegte uit '93) bewijst
alleen maar dat Stef Bos nog lang
niet aan zijn muzikale plafond zit.
Stef Bos met De Onderstroom. Op 31
oktober Zuidlandtheater Terneuzen,
op 6 december Schouwburg Tilburg, 14
december Chassé Theater Breda.
Van onze kunstredactie
Het Engelse toneelgezelschap Northern Stage
uit Newcastle is bekend door zijn beeldende
en-fysieke speelstijl. Zijn voorstelling van
Animal Farm naar de gelijknamige roman
van George Orwell is dan ook niet de zoveel
ste brave vertolking van Orwells fabel over de
opstand der dieren op Manor Farm.
De spelers dragen geen dierenmaskers of kos
tuums. In lompen, versleten laarzen aan de
voeten, kartonnen koffers in de hand bewe
gen zij zich door een modderpoel, die met ton
nen klei, turf en water op het toneel wordt ge
creëerd. Onder een hemel met honderden
sterren leveren zij de strijd van onderdrukten
en verschoppelingen tegen politieke terreur,
in een heksenketel die laat zien dat de wereld
sinds 1943 nog altijd een modderpoel is waar
niemand schone handen houdt.
Orwell schreef Animal Farm in 1943 als aan
klacht tegen de terreur van Stalin. Onder
aanvoering van het charismatische varken
Napoleon ontketenen de onderdrukte dieren
een revolutie. Het boerenerf verandert in een
slachtveld waarbij de hardvochtige baas Jo
nes sneuvelt. Alle dieren zijn gelijk is dan het
motto, maar de blijdschap -slaat al snel om in
ontevredenheid als de machtsbeluste varkens
de meeste rechten opeisen. Alle dieren zijn
dan wel gelijk, maar sommigen zijn meer ge
lijk dan anderen.
De acteurs van Northern Stage gaan fysiek
Het fysieke theater van Northern Stage
tot het uiterste in een mengeling van theater,
dans en heftige, acrobatische beweging bij
een explosie van muziek.
Ouderwets moralisme Lvordt vermeden, de li
chamelijk actie gaat continu door en humor
foto keith pattison
en hoop ontbreken niet.
'Animal Farm' door het Engelse gezelschap Northern
Stage is op 4 november in Breda (Chassé Theater), 24
november in Tilburg (Schouwburg), 27 november in
Middelburg (Stadsschouwburg), 10 december in Den
Bosch (Theater aan de Parade).
's HERTOGENBOSCH
The Phanthom of the opera - zwijgende film, levende muziek -
Theater aan de Parade (1 nov 20.00 uur, 2 nov 14.15 uur)
DONDERDAG
BREDA
Grumpyhead - chemical - Para - 21.30 uur
MAASTRICHT
Joe Cocker - MECC - 20.00 uur
ROTTERDAM
Bush - Ahoy - 20.00 uur
VRIJDAG
BREDA
Marietta Petkova - o.a. werken van Mozart, Schubert, Liszt en Bar-
tok - Serie De Nederlanden - De Nieuwe Veste, Molenstraat 6 - 20.15
"ur rr
OOSTERHOUT
Flairck - Lijf in concert - Cultureel centrum De Bussel, Torenplein j2 -
20.15 uur
ROTTERDAM
Rowwen Heze - tex-mex - Nighttown - 21.00 uur
Philip Catherina Trio - jazzy guitars - De Doelen - 20.15 uur
Radio Kamerorkest - o.l.v. Ton Koopman - Terug naar Bach en Mo
zart - De Doelen - 20.15 uur
TILBURG
Lagwagon, Blink 182 en Puiley - punk - Noorderligt - 20.30 uur
ZATERDAG
BERGEN OP ZOOM
Celestial Season en Beaver - metal - Boho - 21.30 uur
DORDRECHT n
De Dijk - Bibelot, Wijnstraat 117 - 21.30 uur
ROOSENDAAL
Harry Sacksioni - Schouwburg De Kring - 20.00 uur
ROTTERDAM
Lester Bowie Fra Fra Big Band - jazz - Nighttown - 21.00 uur
Chris Cacavas (Green on Red) - pop - Rotown - 22.00 uur
ZONDAG
BREDA
Jaap van Zweden - en Daniel Wayenberg met o.a. werken van Cesar
Franck, Mozart en Brahms - Chassé Theater -15.00 uur
BRUSSEL
Mary J. Blige - R&B - Ancienne Belgique - 20.00 uur
GENT
Joan Baez - Festivalhal Bijloke - 20.00 uur
UTRECHT
Slagerij van Kampen - crossover - Tivoli -15.00 uur
TILBURG
John Hayes, Candye Kane en The Moonstorm - funkrock - Noor
derligt-18.30 uur
MAANDAG
TILBURG
Tiamat, Paradise Now en Rotting Christ - metal - Noorderligt -
20.30 uur
DINSDAG
EINDHOVEN tZ
Toy Dolls en De Vopo's - punk - Effenaar - 20.30 uur
Esma Redjepova Ensemble Teodosievski - wereldmuziek - Mu
ziekcentrum Frits Philips - 20.1 S uur
ROTTERDAM
Singing stones - Spaanse muziek uit de 12e en 13e eeuw - Porque
Trobar o.l.v. John Wright - De Doelen - 20.15 uur
TILBURG
Staatsopera van Tatarstan - La Bohème van Puccini - Stadsschouw
burg - 20.15 uur mij
WOENSDAG
di Ui j
EINDHOVEN I
Piet Plays Bird - Piet Noordijk met kwartet - gasttrompet Benny Bail
ey - Muziekcentrum Frits Philips - 20.15 uur
TILBURG
Mike Stern Band - fusion - Noorderligt - 21.00 uur
AMSTERDAM
Joe, the musical - Carré (t/m 23 nov)
Arjan Ederveen - Fly away, revue - Nieuwe De La Mar Theater (t/m 6
dec) CtcC
TILBURG R'
West Side Story - Stadsschouwburg Tilburg - 20.15 uur (31 okt en 1
nov) 'J"1
UTRECHT
Holiday on ice - Jaarbeurs (t/m 3 nov)
DONDERDAG
BREDA
Gek van Liefde - Toneelvoorstelling door o.a. Rick Engelkens en Fre-
derique Huydts - Chassé Theater - 20.30 uur
Paul van Vliet - Waar waren we gebleven? - Chassé Theater - 20:00
uur u,,
ETTEN-LEUR
Cloud Chamber - circus-theater - Theater De Nobelaer - 20.15 uur
MADE
Bert Klundert - cabaret - De Doorwerkers, try-out - Cultureel Cen
trum De Mayboom, Kerkstraat 10 - 20.00 uur
VRIJDAG
AMSTERDAM -airi
Nico - Scapino Rotterdam - ballet - Stadsschouwburg - 20.15 uur
BERGEN OP ZOOM
Brasil Tropical - Dansers uit Rio de Janeiro en Salvador de Bahia -
Stadsschouwburg De Maagd - 20.15 uur
BREDA
Jango Edwards - Mum - mime, zang en komedie - Chassé Theater -
20.30 uur
'TfTfJ
j-jlil
ETTEN-LEUR
Feike Boschma - figurentheater - De poppen aan het dansen -
Theater De Nobelaer - 21.00 uur
ZATERDAG OP
BERGEN OP ZOOM
Jules Deefder - Deelder zingt - Stadsschouwburg De Maagd - 20.15
uur :,jS
BREDA
Een bruid in de morgen - toneel door Het Gevolg - Chassé Theater -
20.30 uur
Leine Roebana - dans in The Circle Effect - Chassé Theater - 20.45
uur
OOSTERHOUT
Paul Haenen - Cultureel centrum De Bussel, Torenplein 12-20.15 uur
ZONDAG
BREDA
Brasil Tropical - dans - Chassé Theater -14.30 uur
GEERTUIDENBERG
Een kist vol Circus - Theater Popject - familievoorstelling - De Schat-
telijn -14.30 uur
DINSDAG
BREDA
Animal Farm - Engelstalig toneel door Northern Stage - Chassé
Theater - 20.30 uur
OOSTERHOUT
Tewje - musical - Cultureel centrum De Bussel - 20.15 uur
WOENSDAG
BERGEN OP ZOOM
Lebbis en Jansen - cabaret: Overdrijf - Stadsschouwburg De Maagd -
20.15 uur
ROOSENDAAL
Bert Schuiling - cabaret: Geen Idee - Schouwburg De Kring Kerk
straat 1 - 20.00 uur
•y .\R;1
wm»
y