Crossover-formatie Grumpyhead heeft de wind mee Nieuwe show van Jenny Arean is een vocaal feest 'Animal Farm'; heftige strijd in modderpoel Stef Bos nog niet aan zijn plafond )ESTEM Actie Knorhoofd Fysiek theater Northern Stage OKTOBER 1997 DONDERDAG 30 OKTOBER 1997 P ZOOM - Lady en de vagebond -Th^ High hopes 101 Dalmatiërs A life less ordinary dalmatiërs ed off - Everyone says I love you r-Despiegel-Clerks-Broos-n of two girls in love ES nspiracy Theory ST world - Bean - Contact - My fa Icano - George of the Jungle - h iaLtil BOSCH Filmweekend: Het onvulbaar Ve DAAL Volcano - The lost world - Air forci RG iends wedding - Copland -101 Ec de jungle - Air force one - Face/o ean - Marvin's room NGEN e Jungle - Air force one - The lo olcano - Contact - Napoleon ERPEN 11 -14.30 en 17.00 uur Liar Liar P uur Mimic uur Oesje uur Oesje uur Bean e Jungle uur My best friends wedding uur Air force one 0 uur Oesje 30 uur Contact "0 uur Men in black 0 uur George of the Jungle Energie van rock, opwinding van dance Imatiërs ry 0 uur Lost World 13 30 uur Scream 30 uur Oesje 30 uur Face/off 30 uur The lost world 30 uur The lost world One night stand 30 uur Volcano acArthur en Hodge dat veran' ing vervolgt de succesvolle sa: bruisende komedie. In A life les op een voetstuk geplaatst. VeL logen, een aanstekelijke sound spectrum covert en een hipp' suele extravaganza, die de dooi eau tillen. Te zien in Cinésol 1 i alistische Engelse tragi-komei oordengelse mijnwerkers-bra de achtergrond van de mijnsli de valt er veel plezier te belevf umor en de opwekkende solid hassé Cinema in Breda) beschrijven, omdat ze geen vei ew of us van de Litouwse regi' er vol sfeer. Een mooie, naamli strijkt in het verre Siberië n< is zowel een fascinerende doet poëtische beeldvertelling ove e shots. (Chassé Cinema in Bre Iveryone says I love you, is teven iver een welvarende psychiater Parijs levende schrijver (Woon licalromantiek met vooroorlogs met de geestige verhaallijntje5 in Chassé Cinema in Breda) notscheepse, middeleeuwse avo» Deen Peter Flinth. Over een kfr w in Denemarken, met ridderge olgingen. Bekroond met de Cinf ireda, 2 en 5 november om poor Rob Musters Opgericht in juni, een platen contract in augustus en een tweede plaats bij de Grote prijs van Nederland in sep tember. Vorig jaar beleefde de Amsterdamse rock-dance-for- natie Grumpyhead een hecti sche start. De eerste single Ra- iioactive wordt dit jaar grijs- gedraaid door Kink FM. Het succes van de groep berust niet op toeval. Crossover-bands die rock met dance combineren lokken het publiek weer naar de regionale poppodia. Drie jaar geleden constateerden kenners van het popcircuit een zorgelijke ontwikkeling. Jonge muziekliefhebbers bezochten steeds vaker dance-avonden. Dat ging ten koste van 'echte' live-op tredens. De belangstelling voor gitaargroepen liep terug en dat kon wel eens nadelig uitpakken loor de gesubsidieerde poppodia, die zich gedwongen zagen meer swing-avonden te organiseren. Het aantal bezoekers voor regu liere concerten liep landelijk te rug. Vanaf het moment dat de poppo dia compleet verzorgde dance- svonden gingen organiseren met ij's en dance-bands, komt het publiek weer naar de zalen, zo blijkt uit tellingen van bezoe kersaantallen van de Stichting Popmuziek Nederland. Sinds de punk-dance-act The "rodigy in 1994 doorbrak met de sleutelplaat Music For the Jilted generation was het hek van de am. Ook in Nederland neemt de «langstelling toe. Crossover- proepen als Grumpyhead, Bono- o, S.I.T.P. en Junkie-XL krijgen ueer aandacht en zorgen voor pwepende optredens in het op beefde zalencircuit. Marc Lendfers van Irumpyhead wil het publiek ac- ie: „De eerste dance-acts ston- len statisch op het podium. Meestal twee mannetjes achter een batterij knoppen. Op de mu ziek kon je geweldig dansen, maar er viel niets te zien. Daar naast hadden de toeschouwers ook genoeg van het zoveelste popbandje dat voor twintig gul den in de dichtsbijzijnde poptem pel te zien was. Nieuwe bands als The Chemical Brothers en The Prodigy nemen het beste van de twee werelden. Ze koppelen de energie van rock aan de opwin ding, van dance en dat slaat aan. Dat wil het publiek zien. De Amsterdamse band is duide lijk beïnvloed door de bovenge noemde ontwikkeling in de dan- ce-scene. Toch laat de groep zich muzikaal niet zo inperken als de Engelse top-acts. Grumpyhead heeft een afwisselend geluid, dat loopt van sferische triphop tot snoeiharde gabber. Ruig en lief tegelijk. De groep mixt niet al leen moderne dansritmes als jungle en chemical met raps en harde gitaren, maar klinkt soms door de zware baslijnen, trillende zang en psychedelische gitaarak koorden als dubgroepen uit de ja ren tachtig zoals The New Age Steppers en Public Image Ltd. Zangeres Nidea getooid met zwarte en blauwe dreadlocks: „Alles wat we tegenkomen gooi en we erin. Het moet echter wel een pakkende of mysterieuze sfeer hebben." Drummer Mare Lendfers vult aan: „We zetten een goede beat neer. Meestal maakt Sonic Spa- cehead (Robert Noorman) de ba sis op de computer. We voegen daar extra drums, gitaren, samp les, zang en raps aan toe. Ieder een draagt ideeën aan. Zo groeit het." Het opvallende aan een groep als Grumpyhead is de lengte van de nummers, die soms wel twaalf minuten duren. Nidea: „We doen dat niet met opzet. Tijdens optre dens is het lekker om in een soort trance te raken. Je mo.et je mee laten voeren. Dat gaat niet met korte nummers. Daarom probe ren we er een soort totaalavond van te maken met disc-jockey's en video's van Armin Dröge, de veejay van Eboman, zodat je echt in de juiste stemming komt. We richten al onze energie op het overdragen van de muziek naar de zaal." Lendfers: „Entertainment staat voorop. Ik zou graag een enorm videoscherm op het podium wil len hebben, zoals U2 tijdens de Zooropa-tour." In een jaar tijd heeft de nieuwe rock-dance-formatie aardig naam gemaakt. Na de oprichting in juni 1996, kreeg de groep in augustus al een platencontract bij het befaamde DJAX-label uit Eindhoven. 'Gewoon een demoo- tje opgestuurd'. In september werd het viertal tweede bij de Grote Prijs van Nederland in de categorie house. De eerste single Radioactive, uitgebracht in juni van dit jaar, wordt nog steeds grijsgedraaid door radio Kink FM. De debuutcd simpelweg Grumpyhead genaamd, ontvangt uitstekende recensies. Lendfers: „Het kan snel gaan. We hebben de wind mee, maar succes komt niet zomaar aanwaaien. Deze band heeft kracht, omdat we openstaan voor allerlei in vloeden en precies de dingen doen die we leuk vinden. Daarin wijken we ook af van de klassieke rockbands. Die zitten zo vastge pind aan het roek-idioom en een stoer image. Al die groepen ne men ruige poses aan, waarbij ze zo zuur mogelijk kijken. Wij moeten daar altijd hartelijk om lachen. De naam Grumpyhead is een parodie op die roek-houding. Het betekent Knorhoofd." Grumpyhead. Vanavond Poppodium Para, Van Coothplein 39 in Breda. Aanvang 21.30 uur. Entree 12,50. Voorverkoop tien gulden. Grumpyhead en S.I.T.P. Zaterdag 1 no vember. Willem 2, Boschdijkstraat 100 in Den Bosch. Aanvang 21.30 uur. En tree vijftien gulden. Grumpyhead maakt opzwe pende dance van sferische trip hop tot snoeiharde gabber. foto tom schenau 14.3' ertoont vanavond Bean, de laflj :omiek Rowan Atkinson als de t Filmweekend Oudenbosch pij isische film Le Collier perdu de zaterdag Strange Days van ft over een toekomstig, verloed0| vordt in verboden, misdadige sf ive and War, een romantisch e] er de romance tussen de jonge nell) en een verpleegster (Sam Cerste Wereldoorlog, (maandag oom, woensdag in City Roose» lom: High Hopes, het indringe®1 dersfamilie van Mike Leigh. r in Chassé Cinema Breda is o| on Welles, een bijzondere Kafi® 63, met Anthony Perkins als J®'1 ±tmerrie belandt als hij onsc echt. Waarom is het grote raai Door Marjan Mes Twee kanjers van stemmen klin ken in de nieuwe cabaretshow van Jenny Arean, prachtig bege leid door een muzikaal trio, dat zijn violen, saxen en toetsen de ruimtelijke klank geeft van een vol orkest. Jenny Arean, blond en middelbaar, en Lucretia van der Vloot, donker en piepjong, zijn vocaal bijzonder aan elkaar ge waagd. Ze kenden elkaar nog van het programma Tip Top waarin vorig jaar het vooroorlogs joods amusement in Nederland een im posante vertolking kreeg, waarbij verschillende verhaallijnen en liedteksten inventief in elkaar grepen. Hun nieuwe ontmoeting op het Jenny Arean en Lucretia van der Vloot foto estella snellen podium wordt ditmaal inhoude lijk maar door een paar dunne draadjes bijeengehouden. De te genstelling tussen zwart en blank, oud en jong, Surinaams en Neder lands krijgt in het script van de in vrouwenprogramma's zeer bedre ven George Groot niet bepaald een opvallend geestige aanpak en wordt evenmin bevredigend uit gewerkt. Toch bevat deze nieuwe cabaret show, opnieuw geregisseerd door de onvolprezen Ruut Weissman, veel aantrekkelijks. De onover troffen expressiviteit en zangstem van Jenny Arean zijn weer boven alle lof verheven, terwijl Lucretia van der Vloot verantwoordelijk is voor enkele mooie sololiedjes en de tweede stem in perfect klin kende duetten. De dames komen een tikkeltje teut op, terwijl zij struikelend de sirtaki proberen te dansen. Een vakantie in Griekenland heeft on getwijfeld dit programma bein- vloed, want later komen zij er nog op terug en wordt er ook uit volle borst een Grieks lied gezongen. De sirtaki en Suriname zijn zo ge zegd de twee themaatjes die dit muzikale theaterprogramma bij eenhouden. Jenny Arean weet het Surinaamse accent raak te tref fen, is weg van 'jullie' met 'je soul' en 'verrukkellijke billen'. De Su rinaamse Lucretia moet in tegen stelling tot haar collega niks heb ben van 'soul' en zwarte mannen, wel van witte overigens. Het ligt er een beetje flauw en dik boven op. Boeiender zijn enkele zangnum mers, waarin Lucretia vocaal haar ei kwijt kan, en Jenny, die onmiskenbaar de leiding heeft, haar dramatische en satirische talent. Die liedjes staan teveel op zichzelf, maar je zou ze niet graag missen omdat ze de jus zijn van dit programma. Het lied De Gei- ligheid (die altijd alle menselijke verrichtingen weer beheerst) krijgt van Arean de uitdagende vertolking, die we van haar ge wend zijn, terwijl ook een uitbun dige persiflage van de Jordaan- smartlap niet ontbreekt. Een hartstochtelijke duet over het kind, dat je niet wilt verliezen in het verkeer, is een van de hoogte punten van dit wat onsamenhan gende, maar muzikaal uitnemen de programma van twee vakvrou wen, die elkaar goed aanvullen. Jenny Arean (en Lucretia van der Vloot). Script: George Groot. Op 8 no vember in Breda, 11 december Ooster hout 13 januari in Roosendaal, 10fe- bruari in Bergen op Zoom, 11 februari in Middelburg en 28 februari in Til burg. loor Wil Kester De kop is er af," zei Stef Bos en je zien dat het een opluchting 'oor hem betekende. Het eerste optreden van een lange tournee eindigde in De Kleine Komedie te ^sterdam zoals dat de komende Affl maanden in Nederlandse en amse 2a*en waarschijnlijk j ™s het geval zal zijn: met een «onderend applaus, oen Bos eenmaal alle schroom 'an ^«h had afgeworpen was er jfen houden meer aan. Hij kreeg o zaal met De Onderstroom in ■'Jn greep en liet die niet meer los. jVen vasthoudend was hij als het «wt in het liedje Ik ben een hond «armee Bos het publiek op dat °ment voor het eerst op de ban- «n kreeg. kn twee redenen was dat succes fdiend. Allereerst natuurlijk DamgF uiterst tekst atet Bos een goede tekst kan everen is al vanaf zijn aller- e - zowaar top veertig - hit '0 bekend. Maar ook in nieuwe J®®ers als Johannesburg, waar- I or hij de inspiratie ontleende 7 een van zijn bezoeken aan Z c a' en Scheveningen, - s heel vaak bij Bos over de Ui N Oi h«t Stel Eq pa ■M" liefde, toont hij zijn meesterschap. Wat echter vooral ook opvalt aan Ik ben een hond is de aanstekelij ke muzikaliteit van het nummer. Het is een eenvoudige compositie, maar juist daarom zo geraffineerd en aanstekelijk. Stef Bos lijkt in de loop der jaren muzikaal alleen maar beter te worden. De liedjes in zijn nieuwe programma De On derstroom, die trouwens tegelij kertijd met de tournee op een dub- bel-cd zijn verschenen, vormen een mooi bewijs van deze groei. Nummers als De Onderstroom, Volg mij niet!, De dag zal komen en Vroeg of laat klinken niet al leen via de cd-speler aangenaam, maar kregen ook in De Kleine Ko medie een sterke uitvoering. Waarbij de inbreng van de vijf musici, die Bos op zijn tournee vergezellen absoluut niet onder schat mag worden. En de verrassend nieuwe invul ling van het Brel-esque Mijn Stad (afkomstig van zijn cd Tussen de liefde en de leegte uit '93) bewijst alleen maar dat Stef Bos nog lang niet aan zijn muzikale plafond zit. Stef Bos met De Onderstroom. Op 31 oktober Zuidlandtheater Terneuzen, op 6 december Schouwburg Tilburg, 14 december Chassé Theater Breda. Van onze kunstredactie Het Engelse toneelgezelschap Northern Stage uit Newcastle is bekend door zijn beeldende en-fysieke speelstijl. Zijn voorstelling van Animal Farm naar de gelijknamige roman van George Orwell is dan ook niet de zoveel ste brave vertolking van Orwells fabel over de opstand der dieren op Manor Farm. De spelers dragen geen dierenmaskers of kos tuums. In lompen, versleten laarzen aan de voeten, kartonnen koffers in de hand bewe gen zij zich door een modderpoel, die met ton nen klei, turf en water op het toneel wordt ge creëerd. Onder een hemel met honderden sterren leveren zij de strijd van onderdrukten en verschoppelingen tegen politieke terreur, in een heksenketel die laat zien dat de wereld sinds 1943 nog altijd een modderpoel is waar niemand schone handen houdt. Orwell schreef Animal Farm in 1943 als aan klacht tegen de terreur van Stalin. Onder aanvoering van het charismatische varken Napoleon ontketenen de onderdrukte dieren een revolutie. Het boerenerf verandert in een slachtveld waarbij de hardvochtige baas Jo nes sneuvelt. Alle dieren zijn gelijk is dan het motto, maar de blijdschap -slaat al snel om in ontevredenheid als de machtsbeluste varkens de meeste rechten opeisen. Alle dieren zijn dan wel gelijk, maar sommigen zijn meer ge lijk dan anderen. De acteurs van Northern Stage gaan fysiek Het fysieke theater van Northern Stage tot het uiterste in een mengeling van theater, dans en heftige, acrobatische beweging bij een explosie van muziek. Ouderwets moralisme Lvordt vermeden, de li chamelijk actie gaat continu door en humor foto keith pattison en hoop ontbreken niet. 'Animal Farm' door het Engelse gezelschap Northern Stage is op 4 november in Breda (Chassé Theater), 24 november in Tilburg (Schouwburg), 27 november in Middelburg (Stadsschouwburg), 10 december in Den Bosch (Theater aan de Parade). 's HERTOGENBOSCH The Phanthom of the opera - zwijgende film, levende muziek - Theater aan de Parade (1 nov 20.00 uur, 2 nov 14.15 uur) DONDERDAG BREDA Grumpyhead - chemical - Para - 21.30 uur MAASTRICHT Joe Cocker - MECC - 20.00 uur ROTTERDAM Bush - Ahoy - 20.00 uur VRIJDAG BREDA Marietta Petkova - o.a. werken van Mozart, Schubert, Liszt en Bar- tok - Serie De Nederlanden - De Nieuwe Veste, Molenstraat 6 - 20.15 "ur rr OOSTERHOUT Flairck - Lijf in concert - Cultureel centrum De Bussel, Torenplein j2 - 20.15 uur ROTTERDAM Rowwen Heze - tex-mex - Nighttown - 21.00 uur Philip Catherina Trio - jazzy guitars - De Doelen - 20.15 uur Radio Kamerorkest - o.l.v. Ton Koopman - Terug naar Bach en Mo zart - De Doelen - 20.15 uur TILBURG Lagwagon, Blink 182 en Puiley - punk - Noorderligt - 20.30 uur ZATERDAG BERGEN OP ZOOM Celestial Season en Beaver - metal - Boho - 21.30 uur DORDRECHT n De Dijk - Bibelot, Wijnstraat 117 - 21.30 uur ROOSENDAAL Harry Sacksioni - Schouwburg De Kring - 20.00 uur ROTTERDAM Lester Bowie Fra Fra Big Band - jazz - Nighttown - 21.00 uur Chris Cacavas (Green on Red) - pop - Rotown - 22.00 uur ZONDAG BREDA Jaap van Zweden - en Daniel Wayenberg met o.a. werken van Cesar Franck, Mozart en Brahms - Chassé Theater -15.00 uur BRUSSEL Mary J. Blige - R&B - Ancienne Belgique - 20.00 uur GENT Joan Baez - Festivalhal Bijloke - 20.00 uur UTRECHT Slagerij van Kampen - crossover - Tivoli -15.00 uur TILBURG John Hayes, Candye Kane en The Moonstorm - funkrock - Noor derligt-18.30 uur MAANDAG TILBURG Tiamat, Paradise Now en Rotting Christ - metal - Noorderligt - 20.30 uur DINSDAG EINDHOVEN tZ Toy Dolls en De Vopo's - punk - Effenaar - 20.30 uur Esma Redjepova Ensemble Teodosievski - wereldmuziek - Mu ziekcentrum Frits Philips - 20.1 S uur ROTTERDAM Singing stones - Spaanse muziek uit de 12e en 13e eeuw - Porque Trobar o.l.v. John Wright - De Doelen - 20.15 uur TILBURG Staatsopera van Tatarstan - La Bohème van Puccini - Stadsschouw burg - 20.15 uur mij WOENSDAG di Ui j EINDHOVEN I Piet Plays Bird - Piet Noordijk met kwartet - gasttrompet Benny Bail ey - Muziekcentrum Frits Philips - 20.15 uur TILBURG Mike Stern Band - fusion - Noorderligt - 21.00 uur AMSTERDAM Joe, the musical - Carré (t/m 23 nov) Arjan Ederveen - Fly away, revue - Nieuwe De La Mar Theater (t/m 6 dec) CtcC TILBURG R' West Side Story - Stadsschouwburg Tilburg - 20.15 uur (31 okt en 1 nov) 'J"1 UTRECHT Holiday on ice - Jaarbeurs (t/m 3 nov) DONDERDAG BREDA Gek van Liefde - Toneelvoorstelling door o.a. Rick Engelkens en Fre- derique Huydts - Chassé Theater - 20.30 uur Paul van Vliet - Waar waren we gebleven? - Chassé Theater - 20:00 uur u,, ETTEN-LEUR Cloud Chamber - circus-theater - Theater De Nobelaer - 20.15 uur MADE Bert Klundert - cabaret - De Doorwerkers, try-out - Cultureel Cen trum De Mayboom, Kerkstraat 10 - 20.00 uur VRIJDAG AMSTERDAM -airi Nico - Scapino Rotterdam - ballet - Stadsschouwburg - 20.15 uur BERGEN OP ZOOM Brasil Tropical - Dansers uit Rio de Janeiro en Salvador de Bahia - Stadsschouwburg De Maagd - 20.15 uur BREDA Jango Edwards - Mum - mime, zang en komedie - Chassé Theater - 20.30 uur 'TfTfJ j-jlil ETTEN-LEUR Feike Boschma - figurentheater - De poppen aan het dansen - Theater De Nobelaer - 21.00 uur ZATERDAG OP BERGEN OP ZOOM Jules Deefder - Deelder zingt - Stadsschouwburg De Maagd - 20.15 uur :,jS BREDA Een bruid in de morgen - toneel door Het Gevolg - Chassé Theater - 20.30 uur Leine Roebana - dans in The Circle Effect - Chassé Theater - 20.45 uur OOSTERHOUT Paul Haenen - Cultureel centrum De Bussel, Torenplein 12-20.15 uur ZONDAG BREDA Brasil Tropical - dans - Chassé Theater -14.30 uur GEERTUIDENBERG Een kist vol Circus - Theater Popject - familievoorstelling - De Schat- telijn -14.30 uur DINSDAG BREDA Animal Farm - Engelstalig toneel door Northern Stage - Chassé Theater - 20.30 uur OOSTERHOUT Tewje - musical - Cultureel centrum De Bussel - 20.15 uur WOENSDAG BERGEN OP ZOOM Lebbis en Jansen - cabaret: Overdrijf - Stadsschouwburg De Maagd - 20.15 uur ROOSENDAAL Bert Schuiling - cabaret: Geen Idee - Schouwburg De Kring Kerk straat 1 - 20.00 uur •y .\R;1 wm» y

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 23