Jodie Foster zoekt zin van het leven in heelal Vijf actrices improviseren zusterrelatie bij elkaar Koor in Jappenkamp weet tonen van leven en dood niet te verklanken Stef Bos aan zijn PESTEM U I G I D In speelfilm 'Broos' van Mijke de Jong pESTEM Actie DONDERDAG 30 OKTOBER 1997 \j 'Paradise Road' klinkt te iel ui .os Door Jos Kessels Door de geschiedenis heen is mu ziek aangegrepen om angst en fltèiging te bezweren, of om waardig de ondergang tegemoet te treden. Nog steeds wordt in de duisternis bang geneuried, of op het sterfbed Mahler gedraaid, ter •overbrugging van de eeuwigheid. In Paradise Road van Bruce Be- resford probeert een stemmenor- kest van vrouwen iff een Jappen kamp tijdens de Tweede Wereld oorlog de gevangenschap tijdelijk op te heffen en te herinneren aan betere tijden. De film begint in 1942, in de luxueuze balzaal van een hotel in Singapore, waar de elite danst, alsof de oorlog slechts een anec dote van een andere wereld is. Terwijl de exclusieve wijn kwinkslagen stimuleert over de geringe oogvermogens van de Ja panners en jongelui op de vloer flirten met de eeuwigheid van een "Slacht, werpen de zonen des he mels hun bommen. Even later zitten de vrouwen uit de balzaal samen met vele ande ren in een Japans kamp op Suma tra. Aanvankelijk spelen de ver schillende nationaliteiten en so ciale achtergronden nog geducht op, waarbij vooral de Nederland- seil;vrouwen het moeten ontgel den. Het duurt niet lang of de solidari teit onder de vrouwen groeit, om dat iedereen evenveel last heeft van het strakke Japanse regime, dat geen enkel pardon kent. Zo wordt een Chinese vrouw, die be trapt wordt bij de handel in ge neesmiddelen, levend verbrand. De strijdlustige Adrienne (Glenn 4Clöse) begint samen met Marga ret (Pauline Collins) een vrou wenkoor, om de ellende het hoofd rt^ bieden. Nog voor er goed en wel gerepeteerd is valt een ge deelte van de vrouwen af, omdat ervoor kiezen in de Japanse club voor entertainment te zor gen, in ruil voor beter eten en huisvesting. Glenn Close dirigeert het koor in 'Paradise Road', met tweede van links Johanna ter Steege als non. Toch zetten Adrienne en Marga ret door en op het tweejarig 'jubi leum' van het kamp 'humt' het koor het Largo van Dvorak. Dan blijkt dat de Japanners ook niet ongevoelig zijn voor de muzikale kwaliteiten van de vrouwen. Je ziet aan alles af dat de Austra lische regisseur Bruce Beresford {Tender mercies, Driving Miss Daisy) met de beste bedoelingen Paradise Road is ingeslagen. Be resford probeert de vrouwen een gezicht te geven, tracht him ont beringen op de kijker over te brengen en hij nuanceert naar het einde toe het Japanse terreurbe wind enigszins. Beresford onderstreept met Para dise Road ook weer zijn reputatie als spelregisseur. De vrouwen spelen vol overgave, met Glenn Close voorop, gevolgd door Pau line Collins en Oscar-winnares Frances McDormand als Duitse arts, terwijl Johanna ter Steege als non wat meer in de schaduw opereert. Er is nog meer inbreng van eigen bodem. Niet alleen is de film deels gebaseerd op ervaringen van Nederlandse vrouwen, de muziek is afkomstig van het Mal le Babbe-koor uit Haarlem. Hoe gedegen, integer en enthou siast Paradise Road ook gemaakt is, toch kon de film mij niet beko ren of ontroeren. Het probleem van de film is dat je naar mensen in een extreme situatie zit te kij ken, een situatie die pas beteke nis krijgt en voelbaar wordt als je er in meegaat, of je moet een spe ciale affiniteit met het thema hebben. Als je dat niet hebt, dan moet de film je op eigen kracht zover zien te krijgen. Juist op dit punt, het belangrijk- foto columbia pictures ste, faalt Beresford. Het lukt hem niet de kampervaringen van de vrouwen met de kijker te delen: de wanhoop, de woede, de pijn, de vernedering, maar ook de klei ne vreugdes en overwinningen. In Paradise Road blijven de vrou wen een achtergrondkoor, dat te iel klinkt om de tonen van leven en dood te verklanken. 'Paradise Road' van Bruce Beresford draait in Cinésol 3 in Breda. (emu; Door Jos Kessels Na Forrest Gump moet het voor .'regisseur Robert Zemeckis moei lijk zijn geweest een geschikt on derwerp te vinden voor een vol gende film. In zekere zin ver breedde hij met Forrest Gump de horizon van Hollywood met een nieuw soort totaalfilm over de Mffens en de tijdgeest. Zijn nieuwe film Contact is min- (fetéhs zo ambitieus. Ditmaal kijkt hij voorbij de grenzen van het bestaan en heft hij de limiet van daulucht op, binnen de normen van het amusement. jZepieckis blikt in het oneindige via Ellie Arroway (Jodie Foster), een hoogbegaafd meisje dat op vroege leeftijd haar ouders ver liest en in de sterren antwoord zoekt op haar levensvragen, om dat ze er van overtuigd is dat we niet alleen zijn in het heelal. Als kind probeert ze al signalen op te vangen uit andere staten, als af gestudeerd wetenschapper richt ze kolossale schotelantennes op de hemellichamen, in de hoop ge leiden op te vangen van buiten- aardsen. Zo werkt ze mee aan een experi ment in Zuid-Amerika onder lei ding van Drumlin (Tom Sker- 5?itt), maar die staat sceptisch te genover Ellie en blaast het pro ject af. Vergeefs probeert Ellie geld te krijgen voor een eigen on derzoek in New Mexico, totdat zich een geheimzinnige weldoe ner aandient, die wel iets ziet in de ideëen van het meisje. En in derdaad, op een avond hoort El lie vreemde dreunen, gevolgd door een beeldsignaal, afkomstig van de planeet Vega. Contact mag dan fictie zijn, re gisseur Robert Zemeckis preten deert veel meer met de film. Hij probeert de film een zekere waarheid te geven. Zemeckis last beelden in met president Clinton, die het jawoord geeft op de bouw van het ruimteschip en de ont wikkelingen worden steeds op de voet gevolgd door de nieuwszen der CNN, om zo het realiteitsge halte nog verder te verhogen. Dat niet alleen, behalve politieke kwesties snijdt de film ook theo logische vraagstukken aan. In tegenstelling tot Forrest Gump, waarin alles werkte als een klok, zitten er in Contact wat losse draden. Zo krijgt Ellie in het begin van de film een verhou ding met de schrijver Palmer Joss (Matthew McConaughey), die later bestsellers zal schrijven over de relatie tussen geloof en geluk. Niet alleen komt deze lief desverhouding nooit werkelijk van de grond, de theologische discussies tussen het tweetal zijn te voorzichtig en halfslachtig om de film de diepgang te geven, waar Zemeckis op hoopt. Eigenlijk blijven alle karakters wat aan de schimmige kant, in clusief Ellie. Zemeckis probeert met flashbacks zicht te geven op haar persoonlijkheid en drijfve ren, maar een band bouw je als kijker niet met haar op. Dat heeft ook te maken met Jodie Foster zelf, die niet loskomt van haar eigen ondoorgrondelijk heid. Daar staat echter genoeg tegen over, laat daar geen misverstand over zijn. Contact imponeert technisch en visueel, met fantas tische beelden van de bouw en het vertrek van het ruimteschip. Ook de ruimtereis is fascinerend vormgegeven. Je ziet nu eens niet de oplosmelk in de koffie ver dwijnen, maar schiet het heelal in en flitst langs schitterende zonnestelsels door naar het para dijs, waar verleden en heden el kaar vinden in de aangename toekomst van een permanente strand vakantie. Inhoudelijk een anti-climax, de ze geruststelling van het hierna maals, maar de simpelste verkla ring is meestal de juiste, zoals voortdurend in de film gezegd wordt. 'Contact' draait in Casino 1 in Breda, Roxy 1 in Bergen op Zoom, Heuvel poort 4 in Tilburg, De Koning van En geland in Hulst. Vijf zusters in een zomerhuisje in de Nederlandse speelfilm 'Broos', met o.a. Adelheid Roosen en Leonoor Pauw. foto pieter van de houwen Jodie Foster in 'Contact'. r Door Marjan Mes Vijf toneelactrices met een royaal talent voor improvisatie doen in de speelfilm Broos of zij vijf zus ters zijn, die in een zomerhuisje aan zee bijeen zijn gekomen om een videofilm over zichzelf te ma ken. Die moet als huwelijksca deau worden aangeboden aan hun veertig jaar getrouwde ou ders. De vijf, onder wie de hypersensi tieve Adelheid Roosen, halen heel wat emoties uit de kast. Maar die zijn zo overduidelijk persoonsge bonden, dat ik maar steeds die vijf actrices bleef zien en niet de personages die zij pretenderen uit te beelden. Niet dat ze niet leuk zijn om naar te kijken en prachtig gefilmd, meestal in gro te close-ups door een gevoelige camera, die hen dicht op de huid zit en alert hun aanvaringen re gistreert. Broos is een film van Mijke de Jong, die eerder met In krakende welstand en Hartverscheurend verrassend aantoonde, dat zij de acteurs belangrijker vindt dan de filmvorm en het vertellen van een afgerond verhaal. Dezelfde vijf actrices - Adelheid Roosen, Lie- neke Le Roux, Leonoor Pauw, Maartje Nevejan en Marnie Blok - speelden Broos eerder - na im provisatie onder leiding van Ge orge Groot - op het toneel. Voor de authenticiteit van hun filmrol len ontving het vijftal Gouden Kalveren op het laatse Neder lands Film Festival. De titel slaat op de broosheid van de betrekkingen tussen de vijf zusters, die ondanks hun gedeel de verleden allemaal volstrekt verschillend zijn en tegengestelde ideeën hebben over hun jeugd, kinderen krijgen en relaties. Het botst dan ook flink tussen deze vrouwen, hoewel er uitein delijk toch een warm saamhorig heidsgevoel bestaat. Dat blijkt als het jongste, zwangere zusje (Marnie Blok) tijdens het verblijf in het zomerhuisje begint te be vallen en haar vier zusters haar met tedere zorg omringen. Plot seling valt dan ook alle onderlin ge spanning weg. Tekenend voor het realistisch gehalte van de film is het feit dat Marnie Blok tijdens de opnamen echt zwanger was. De vijf zusjes proberen voor de videocamera een huldeblijk aan hun ouders bij elkaar te fantase ren. Ze maken er echter een cy nisch, hilarisch potje van, want hulde brengen aan die ouders valt niet mee. Zo leuk was het thuis vroeger kennelijk niet. Ze laten de videocamera ook doorlo pen als ze uit hun 'filmrol' vallen. Die bibberige videobeelden door kruisen regelmatig, zonder veel betekenis overigens, de scènes in het zomerhuisje. Broos begint geestig en veelbelo vend, vooral ook door de laconie ke inbreng van de ego-trippende Adelheid Roosen, die als enige zuster durft te zeggen waar het op staat. Aan het eind blijkt zij overigens, methaar hond Kadonz als enige levenspartner, ook de meest eenzame. Niet dat dat er veel toe doet, want de ondoor zichtige zweverigheid van de geïmproviseerde dialogen is dan allang knap vervelend geworden. 'Broos' van Mijke de Jong is te zien in Chassé Cinema in Breda. BERGEN OP ZOOM Cinemactueel 1-2-3 - Air force one - Lady en de vagebond-y, world - Copland - George of the jungle Cinema Paradiso - In love and war - High hopes Roxy 1 - The lost world Roxy 2 - My best friends wedding -101 Dalmatiërs BREDA Grand - The lost world Mignon - Volcano Cinesol 1 - George uit de jungle - A life less ordinary Cinesol 2 - Marvins room - Napoleon Cinesol 3 - Paradise road Casino 1 - Contact Casino 2 - Air force one -101 echte dalmatiërs Casino 3 - My best friends wedding Casino 4 - Copland - Bean - Face/off Chassé Cinema - Few of us - Brassed off - Everyone says I lo»e s Pippi Langkous - Oog van de adelaar - De spiegel - Clerks - Bi trial - The incredibly true adventure of two girls in love GOES Grand Theater - The lost world - Conspiracy Theory HULST Koning van Engeland - The lost world - Bean - Contact - 1M friends wedding - Air force one - Volcano - George of the Jungle n der at 1600 OUDENBOSCH Cultureel Centrum Fidei et Arti - Filmweekend: Het onvulbaaii langen ROOSENDAAL City 1-2-3 - Lady en de vagebond - Volcano - The lost world -Airlj one - Mathilda Cinema Paradiso - In love and war TILBURG Heuvelpoort 1-2-3-4-5- My best friends wedding - Copland - te Dalmatiërs - Volcano - George uit de jungle - Air force one - F» - Contact Cinecitta 1 - A life less ordinary - Bean Cinecitta 2 - Bean - Career girls Cinecitta 3 - Smilla's sense of snow - Marvin's room Midi - The lost world VLISSINGEN Alhambra Theater - George uit de Jungle - Air force one - Thelo world - My best friends wedding - Volcano - Contact - Napoleon ANTWERPEN Metropolis, tel 03-5443600 - Zaal 1 -14.30 en 17.00 uur Liar Liar 20.00 en 22.30 uur Sweet hereafter Zaal 2 -14.30 uur Lady and the tramp 17.00 en 22.30 uur Speed 2 20.00 uur The lost world Zaal 3 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Mimic Zaal 4 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Oesje Zaal 5 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Oesje Zaal 6 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Bean Zaal 7 -14.30 en 17.00 George of the Jungle 20.00 en 22.30 uur The lost world Zaal 8 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur My best friends wedding Zaal 9 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Air force one Zaal 10 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Oesje Zaal 11 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Contact Zaal 12 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Men in black Zaal 13 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur George of the Jungle Zaal 14 -14.30 en 17.00 uur Bean 20.00 en 22.30 uur Con Air Zaal 15 -14.30 en 17.00 uur 101 Dalmatiërs 20.00 en 22.30 uur Conspiracy theory Zaal 16- 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Lost World Zaal 17 -14.30 en 17.00 uur Free Willy 3 20.00 uur The English patient 22.30 uur One night stand Zaal 18 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Scream Zaal 19 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Oesje Zaal 20 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Face/off Zaal 21 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The lost world Zaal 22 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The lost world Zaal 23 - 14.30,17.00 en 20.00 uur One night stand 22.30 uur Sling blade Zaal 24 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Volcano Het Schotse filmtrio Boyle, MacArthur en Hodge dat verat] woordelijk was voor Trainspotting vervolgt de succesvolle! menwerking met opnieuw een bruisende komedie. In A life le: ordinary wordt de Ware Liefde op een voetstuk geplaatst. Va (Britse) humor, messcherpe dialogen, een aanstekelijke track die het gehele muzikale spectrum covert en een hips aankleding, afgewisseld met visuele extravaganza, die de doo:| snee scènes naar een hoger niveau tillen. Te zien in Cinésol 1: en Cinecitta in Tilburg. Brassed Off is een amusante realistische Engelse over de lotgevallen van een Noordengelse mijnwer band in de jaren tachtig tegen de achtergrond van de mijnslij tingen. Ondanks de sociale ellende valt er veel plezier te belerf aan de levensechte figuren, de humor en de opwekkende riteit tussen de orkestleden. (Chassé Cinema in Breda) Sommige films laten zich niet beschrijven, omdat ze g haal vertellen. De beelden in Few of us van de Litouwse i seur Sharunas Bartas zijn echter vol sfeer. Een mooie, naan ze vrouw (Katerina Golubeva) strijkt in het verre Siberië i bij een nomadenstam. De film is zowel een fascinerende do mentaire over dit volk als een poëtische beeldvertelling o| eenzaamheid, in lange, statische shots. (Chassé Cinema inB:j da) Woody Aliens eerste musical, Everyone says I love you, is teva een grappige relatiekomedie over een welvarende psychiatej familie in Manhattan en een in Parijs levende schrijver (Wo' Allen). De zoetgevooisde musicalromantiek met vooroor!»! muziek is prachtig verweven met de geestige verhaallijnl]" (morgenmiddag om 15.30 uur in Chassé Cinema in Breda) Oog van de Adelaar is een grootscheepse, middeleeuwse aflj turenfilm voor de jeugd van de Deen Peter Flinth. Over een! ningszoon in de dertiende eeuw in Denemarken, met ridder! vechten en spannende achtervolgingen. Bekroond met de 01 kid Award. (Chassé Cinema Breda, 2 en 5 november om lij uur) Fideï et Arti in Oudenbosch vertoont vanavond Bean, de la' bioscoopfilm met de Engelse komiek Rowan Atkinson als del tieme sukkelaar Mr. Bean. Het Filmweekend Oudenbosch [1 senteert morgenavond de Tunesische film Le Collier perdu d! Colombe van N. Khemir en zaterdag Strange Days van therine Bigelow, een thriller over een toekomstig, verloer Los Angeles waar gehandeld wordt in verboden, misdadiger Cinema Paradiso draait In Love and War, een romantisch' van Richard Attenborough over de romance tussen de jonge! nest Hemingway (Chris O'Donell) en een verpleegster (Sa»! Bullock) aan het front in de Eerste Wereldoorlog, (maandafl Cinemactueel in Bergen op Zoom, woensdag in City Roos" aal). Dinsdag in Bergen op Zoom: High Hopes, het indring" portret van een Engelse arbeidersfamilie van Mike Leigh. De maandagavond-klassieker in Chassé Cinema Breda i november Het Proces van Orson Welles, een bijzondere verfilming in zwart-wit uit 1963, met Anthony Perkins alsH K, de jongeman die in een nachtmerrie belandt als hij onset dig wordt gearresteerd en berecht. Waarom is het grote ra""' poor Rob Musters Opgericht in juni, een platen contract in augustus en een tweede plaats bij de Grote prijs van Nederland in sep tember. Vorig jaar beleefde de Amsterdamse rock-dance-for- matie Grumpyhead een hecti sche start. De eerste single Ra dioactive wordt dit jaar grijs- gedraaid door Kink FM. Het succes van de groep berust niet op toeval. Crossover-bands die rock met dance combineren lokken het publiek weer naar de regionale poppodia. Drie jaar geleden constateerden kenners van het popcircuit een zorgelijke ontwikkeling. Jonge muziekliefhebbers bezochten steeds vaker dance-avonden. Dat ging ten koste van 'echte' live-op tredens. De belangstelling voor gitaargroepen liep terug en dat kon wel eens nadelig uitpakken voor de gesubsidieerde poppodia, die zich gedwongen zagen meer swing-avonden te organiseren. Het aantal bezoekers voor regu liere concerten liep landelijk te rug. Vanaf het moment dat de poppo dia compleet verzorgde dance- avonden gingen organiseren met dj's en dance-bands, komt het publiek weer naar de zalen, zo blijkt uit tellingen van bezoe kersaantallen van de Stichting Popmuziek Nederland. Sinds de punk-dance-act The Prodigy in 1994 doorbrak met de sleutelplaat Music For the Jilted Generation was het hek van de dam. Ook in Nederland neemt de belangstelling toe. Crossover- groepen als Grumpyhead, Bono bo, S.I.T.P. en Junkie-XL krijgen meer aandacht en zorgen voor opzwepende optredens in het op- zalencircuit. I Volgens Marc Lendfers van I Grumpyhead wil het publiek ac- I tie: „De eerste dance-acts ston- Iden statisch op het podium. [Door Wil Kester De kop is er af," zei Stef Bos en je kon zien dat het een opluchting .'oor hem betekende. Het eerste [optreden van een lange tournee eindigde in De Kleine Komedie te ■msterdam zoals dat de komende 'er maanden in Nederlandse en laamse zalen waarschijnlijk [steeds het geval zal zijn: met een donderend applaus, oen Bos eenmaal alle schroom an zich had afgeworpen was er .Jeen houden meer aan. Hij kreeg e zaal met De Onderstroom in Vin greep en liet die niet meer los. ven vasthoudend was hij als het west in het liedje Ik ben een hond "aarmee Bos het publiek op dat ïoment voor het eerst op de ban- ren kreeg. P-twee redenen was dat succes end. Abereerst natuurlijk anwege de uiterst grappige tekst, lafl ®os een g°ecle tekst kan j eyeren is al vanaf zijn aller- L e zowaar top veertig - hit Po bekend. Maar ook in nieuwe ers ols Johannesburg, waar- ItiirT inspiratie ontleende U«*een van zijn bezoeken aan Lrai i a' en Scheveningen, a s heel vaak bij Bos over de

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 22