Ovet gaat
niet naar
Sluiskil
Al zeventien
verkeersdoden
DE STEM
Terugclaimen subsidies zit er niet in
Twintigers gepakt
voor oplichting
met 'leningen'
Studie naar snelle ontwikkeling van industrie op De Mosselbanken
Delta voltooit bouw
zuiveringsstation
Zeeuws boekenweekgeschenk uitgedeeld
Kolenoverslag verhuist niet
C1
Ondanks sluiting fabriek Engelhard
'Mijn respect voor de bewoners is nog meer toegenomen'
Directeur havenschap over vertrek Engelhard: 'Je moet af en toe ook verhes nemen'
Verkeersveiligheid Zeeuws-Vlaanderen
Bocht afsnijden
kost zestig piek
Herfstconcert
in Aardenburg
Omroep Zeeland
nu ook op tv!
Kanaal 6 Zekatel
Zeeland
11111
DONDERDAG 30 OKTOBER 1997
i3„ onze verslaggever
[emeuzen - Havenschap Zeeland
Seaports gaat een studie verrichten
iaar de mogelijkheden om het
iraakliggende industrieterrein De
Mosselbanken bij Dow aantrekkelij-
[er te maken voor bedrijfsvestiging,
jelta Nutsbedrijven, Dow en de pro-
lincie betalen mee aan het onder-
soek.
Sedeputeerde D. Bruinooge, voorzitter
,an de raad van bestuur van de Zeeuwse
havens kondigde de studie gisteren aan
in een vergadering van het algemeen be
stuur. Het havenschap mag sinds vorig
jaar, in samenspraak met eigenaar Dow
Benelux, met het terrein de boer op.
Maar de vestiging van nieuwe bedrijvig
heid blijft voorlopig uit. De studie moet
duidelijk maken welke strategie Zeeland
het best kan toepassen om bedrijven te
lokken.
Burgemeester R. Barbé van Terneuzen -
geschrokken door de aangekondigde
sluiting van katalysatorfabriek Engel
hard waarmee de Kanaalzone opnieuw
fors banenverlies lijdt - sneed de kwestie
gisteren aan. Hij vroeg om een tempover
snelling om de benodigde infrastructuur
(haven-, wegen-, spoor- en kadefacilitei
ten) voor de verdere ontwikkeling van
het industriegebied de Axelse Vlakte aan
te leggen.
Als potentiële nieuwkomers bij hun
oriëntatie naar nieuwe locaties meer te
zien krijgen dan alleen maar een kale
vlakte is de kans groter dat zij voor deze
regio kiezen, is de filosofie daarachter.
Hetzelfde geldt eigenlijk voor De Mos
selbanken, vindt Barbé. „Kunnen we dat
ook niet wat aantrekkelijker maken,"
riep hij op. Barbé maande tot haast om
dat de arbeidsmarkt in de regio, gelet op
de sluiting van twee bedrijven in korte
tijd, Finero en Engelhard, een oppepper
hard kan gebruiken.
Gedeputeerde Bruinooge zei de sluiting
van Engelhard als extra uitdaging te er
varen om ervoor te zorgen dat er meer
werkgelegenheid naar de Kanaalzone
komt. Hij gaf Barbé gelijk. Er moet snel
wat gebeuren. Vandaar ook de studie,
die binnen enkele maanden moet afge
rond zijn, om de vestigingsvoorwaarden
voor De Mosselbanken te verbeteren. En
ook met de Axelse Vlakte komt het wel
goed, verzekerde Bruinooge. Er is over
eenstemming met de landeigenaren over
de grondaankoop.
In het eerste kwartaal van volgend jaar
gaat de schop in de grond. Met een beet
je geluk is het terrein eind 1998 bouwrijp
en is daarmee de loper voor nieuwe be
drijvigheid uitgerold.
)oor Frank van Cooten
lfemeuzen - De verplaatsing van het kolenoverslagbedrijf Ovet
van Terneuzen naar Sluiskil-Noord is nagenoeg van de baan.
Onderzoek wijst uit dat de verhuizing niet of nauwelijks mi-
ieuvoordelen oplevert. Vanwege dit geringe voordeel zijn de
tosten van verplaatsing veel te hoog.
verplaatsing zou tussen de
restig- en tachtig miljoen gulden
rosten. „De verhuizing naar
lluiskil-Noord heeft totaal geen
aldus een woordvoerder van
Ivet. „We kunnen het geld beter
azetten om het bedrijf op milieu-
ichnisch gebied op de huidige
jcatie nog verder te verbeteren."
loncentratie
lerplaatsing van Ovet was on-
lerdeel van het plan van aanpak
anaalzone, bedoeld om het wo
rn en werken beter van elkaar te
:heiden. De bedoeling was om
:zwartgoedsector te concentre-
iii in Sluiskil-Noord,
lethouder K. van der Hoofd van
e gemeente Terneuzen gooide
et balletje over de vestigings-
laats van Ovet op tijdens de
aatste bijeenkomst van de stuur-
roep. Deze groep begeleidt het
ilan van aanpak.
Onzekerheid beu'
Ik heb dat vooral gedaan omdat
ie gemeente de onzekerheid over
fel of niet verplaatsen beu is.
let duurt allemaal veel te lang.
let is daarom beter Ovet op de
luidige locatie te handhaven om-
lat de milieuvoordelen bij ver
ilizing vrijwel te verwaarlozen
ijn. Het is nu wel zaak met Ovet
len andere instanties te overleg
den óf en welke aanvullende
aatregelen getroffen moeten
'orden."
landhaving van Ovet in Terneu
zen levert volgens Van der Hoofd
ook aanzienlijke voordelen op
voor Sluiskil. De gemeente heeft
inmiddels het dorpsplan op de
rails gezet. In dit plan staat dat
de mogelijke vestiging van een
kolenterminal in Sluiskil-Noord
zal leiden tot een verslechtering
van het woon- en leefmilieu in
met name de Pierssenspolder-
straat.
Van de baan
Het onderzoek naar de verhui
zing van Ovet is dan nog wel niet
afgerond maar nu is wel duidelijk
dat de verplaatsing van de baan
is. De gemeente hoopt de defini
tieve uitkomst van het onderzoek
begin 1998 te ontvangen. „Dit
zou betekenen dat ook de drei
ging voor de Pierssenspolder-
straat uit de lucht is," aldus Van
der Hoofd.
De wethouder baseert zich ook
op de eerste resultaten van het
belevingsonderzoek onder de be
volking van de Kanaalzone. In
opdracht van de provincie werd
aan de hand van een enquête on
derzocht hoe de bevolking de
aanwezigheid van industrie er
vaart.
„De bewoners van Terneuzen,
Axel en Sas van Gent hebben
aangegeven dat ze veel minder
last hebben van geluids- en
stankoverlast. Dat is het resul
taat van tal van milieumaatrege
len die al zijn getroffen," aldus
Van der Hoofd.
AH ServtceSfn:
0800-0305.
De artikelen In
advertentie kunt
alle AH winkels If
behalve de art1
waar kleine cijfert
staan Die artikeleni
u alleen kopen W*
winkels waar één
die cijfertjes op de
staat Reclame'™'
gelden t/m 1 nr
Van onze verslaggever
Terneuzen - Delta Nutsbedrijven voltooit de bouw van een
zuiveringsstation op het terrein van Engelhard in Terneu
zen, ondanks de aankondiging van dinsdag dat het bedrijf
dichtgaat.
«nep#* I
naven** j
Delta wil wel zo snel mogelijk
zekerheid dat het pompstation,
dat gebouwd wordt om zowel
Engelhard als buurman
Broomchemie van industriewa
ter te voorzien, er kan blijven.
Adjunct-directeur H. de Kraa
van Delta Nutsbedrijven zegt
dat Delta de komende dagen
naar de juridisch haken en
°gen in het contract zal kijken.
»We zullen kijken of we afspra
ken die gevoelig liggen moeten
aanpassen. We moeten het bij
voorbeeld niet hebben dat het
nek voor ons gesloten blijft,"
aldus De Kraa.
Industriewater
Het nutsbedrijf besloot vorig
Jaar een half miljoen gulden te
■nvesteren in een zuiveringin
stallatie die oppervlaktewater
j de Biesbosch omzet tot in-
nustriewater. Zowel Broom-
.ie als Engelhard bleken
geïnteresseerd en betalen mee.
e" belangrijk deel van hun
Oarage zit verwerkt in de ta
neven.
He overschakeling van drink
water op industriewater is, of
was, voor beide bedrijven inte
ressant.
Het prijsverschil tussen drink
water en industriewater be
draagt dertig tot veertig cent
per kuub.
Voor Engelhard was het een
van de vele manieren die de af
gelopen jaren bedacht zijn om
de kosten te drukken. Het be
drijf heeft op jaarbasis 100.000
kuub water nodig.
Afhaken
Het afhaken van Engelhard
heeft volgens De Kraa niet al te
grote gevolgen. Het station is
met name voor Broomchemie
gebouwd dat tweederde van de
capaciteit afneemt. „Het bete
kent dat we wat minder dek
king hebben straks en dat de
terugverdientijd van de instal
latie wat langer is," aldus De
Kraa, Hij zegt totaal verrast te
zijn door de sluiting van En
gelhard. „Ik hoorde het pas
dinsdagavond." Delta neemt
het zuiveringsstation komende
dinsdag in gebruik.
De schrijver van het Zeeuwse Boekenweekgeschenk, Kees Slager, reikte gisteren de eerste exemplaren van het boek 'Sakke de zee-
ratte' uit aan negen van 'de tien van IJzendijke', bewoners van Huize Emmaus die aan het boek meewerkten, foto camile schelstraete
Van onze verslaggeefster
IJzendijke - De schrijver van het
Zeeuwse boekenweekgeschenk, Kees
Slager, reikte gisteren in Huize Emmaus
de eerste exemplaren van zijn 'Sakke de
zee-ratte' uit aan negen van 'de tien van
IJzendijke'. De bewoner naar wie het
boekje is vernoemd, Izak, Sakke in het
Zeeuws, was er niet bij vanwege verblijf
in het ziekenhuis.
'De tien' slaat op de tien Zeeuwse bewoners
van Huize Emmaus van wie Slager in het
boek jeugdherinneringen uit het begin van
deze eeuw opschreef. „Veel mensen praten
over een bejaardenhuis als een opbergplaats
voor mensen die geen functie meer hebben
in deze maatschappij. Bejaarden hebben
echter een belangrijke functie want zij zijn
een bron van historische informatie. Zij zijn
de ooggetuigen van de geschiedenis en als
niemand de verhalen opschrijft, gaan ze ver
loren. Daarom ben ik Huize Emmaus bin
nengestapt om de jeugdherinneringen van
Zeeuwen die geboren zijn in het begin van
deze eeuw, vast te leggen," zei Kees Slager
gistermorgen.
Het boek is geïllustreerd met foto's van het
Zeeuwse platteland uit het begin deze eeuw,
geleverd door het Zeeuws Documentatie
Centrum. Kees Slager schenkt op zijn beurt
de bandjes waarop alle gesprekken zijn op
genomen aan het Documentatie Centrum.
De directeur van Huize Emmaus, Peter
Ploegaert, heeft de tien bewoners uitgeko
zen die nog levendige herinneringen uit hun
jeugd konden vertellen. „Kees Slager heeft
veel aandacht en geduld gehad, goed geluis
terd en geregistreerd. Ik vind dat hij door
het centraal stellen van het verleden van on
ze bewoners, de geestelijke zorg optima
heeft gepresenteerd. Na het lezen van het
boek is mijn respect voor de bewoners nog
meer toegenomen,aldus directeur Ploegae
rt. Gisteren werd het 64 pagina's tellende
boek uitgereikt aan de bewoners en het per
soneel van Huize Emmaus. Mensen die tot
acht november bij dertig Zeeuwse boekhan
dels een boek van minimaal 25 gulden ko
pen, krijgen het Zeeuwse boekenweekge
schenk van Kees Slager gratis.
Door Frank Deij
Terneuzen - Het havenschap
Zeeland Seaports is niet van
plan, als compensatie voor
verloren gegane subsidies, een
claim neer te leggen bij Engel
hard. Het havenschap wil ech
ter wel de grond van het che
miebedrijf terugkopen.
Het toenmalige havenschap Ter
neuzen investeerde meer dan vier
miljoen gulden om het bedrijf in
Terneuzen te krijgen. Dinsdag
kondigde directeur J. Bac van
Engelhard aan dat het bedrijf, na
een kortstondig leven van acht
jaar, moet sluiten.
Directeur J. Philippen van Zee
land Seaports zei gisteren het
verlies te nemen. „Je moet fair
zijn. We hebben het bedrijf hier
naar toe gehaald in de hoop dat
het zou blijven. Dat is niet gelukt.
Je moet je realiseren dat het het
bedrijf ook geld heeft gekost. Het
heeft 100 miljoen gulden geïnves
teerd. Dat is een enorm risico.
Zeeland Seaports kent een be
drijfsmatige aanpak. Dat bete
kent dat je af en toe ook verlies
moet nemen, zolang het eindre
sultaat maar positief is. En daar
bij moet je sowieso ook de vraag
stellen of er nog wat te halen valt
bij Engelhard."
Het havenschap behoudt wel in
teresse in de locatie. Philippen
zegt dat het schap de grond van
Engelhard wil terugkopen omdat
het een prima locatie is voor
nieuwe bedrijvigheid. De onder
handelingen daarover wil Philip
pen niet via de krant spelen.
Hij staat, zegt hij, pal achter de
beslissing van zijn voorgangers
om zoveel energie en geld in En
gelhard te stoppen. „Als we toen
wisten wat we nu weten hadden
we het niet gedaan. Maar als ik er
toen gezeten had, had ik precies
hetzelfde gedaan. Voorop stond
dat er een bedrijf was dat naar
dit gebied wilde komen. Wij
moesten er vanuit gaan dat En
gelhard de markt kende. In die
omstandigheden zou de directie
van het havenschap geen knip
voor de neus waard geweest zijn
als ze daar niet op had inge
speeld. Als later blijkt dat de in
schatting van de markt niet uit
komt. Tja."
Philippen vindt niet dat het ver
dwijnen van Engelhard en kort
daarvoor Finero afbreuk doet
aan het imago van de Kanaalzone
als industriegebied. Hij geeft toe,
de sluiting is niet de juiste pro
motie voor de streek, maar Phi
lippen denkt dat de schade toch
beperkt blijft. „We moeten ons
zelf geen minderwaardigheids
complex aanpraten. We hebben
een fantastisch gebied en dat
heeft zich jarenlang bijna vanzelf
verkocht. Je moet bij dit soort za
ken altijd kijken naar de oorza
ken. Die liggen duidelijk in de
markt. Engelhard heeft hier geen
vestigingsplaats-omstandighe
den aangetroffen die het hen on
mogelijk maakte om winstgevend
te produceren. Engelhard had
een product wat door een ver
schuiving in de markt onder druk
kwam te staan en was niet in
staat om om te schakelen."
Philippen is niet eens zozeer ver
rast. „Ik heb dat in interviews al
meerdere malen geroepen. Dit is
een industrialisatieproces dat
zich al tien jaar afspeelt. Kijk
maar naar Hoechst, Dow, de Ko
ninklijke Scheldegroep. Je ziet
dat deze bedrijven voortdurend
productiviteitsstijgingen moeten
Van onze verslaggeefster
Middelburg - Een 23-jarige inwoner van Kortgene en een
24-jarige Vlissinger zijn aangehouden wegens oplichting.
Tijdens het onderzoek dat hierop volgde, werd tegen de
broer en de vader van de Vlissinger proces-verbaal opge
maakt wegens bedreiging en verboden wapenbezit.
Afgelopen week stelde de re
cherche van het district Ooster-
scheldebekken een onderzoek
in naar aanleiding van ver
schillende oplichtingspraktij
ken. Via advertenties in dag
bladen werden zeer gunstige fi
nanciële leningen aangeboden.
Om voor een dergelijke lening
in aanmerking te komen, moest
eerst een geldbedrag gestort
worden. Na storting van dit be
drag werd echter geen lening
verstrekt en waren de aanvra
gers hun geld kwijt.
De twee twintigers werden als
verdachten aangehouden. La
ter bleek dat de Vlissinger
meerdere strafbare feiten had
gepleegd. In alle gevallen ging
het om oplichting. Tijdens het
onderzoek heeft een 34-jarige
broer van de man uit Vlissingen
een aantal bedreigingen met
een vuurwapen geuit tegen één
van de gedupeerden van de op
lichting. Hiermee wilde hij be
reiken dat de gedupeerde de
aangifte tegen zijn 24-jarige
'broertje' introk.
Vervolgens werd er in Kortgene
een onderzoek in de woning
van de vader van de twee
broers ingesteld. Daar werd
een negen millimeter gaspistool
met bijbehorende munitie aan
getroffen. Het wapen werd in
beslag genomen. Tegen de va
der en zijn 34-jarige zoon werd
proces-verbaal opgemaakt.
Van onze verslaggever
Middelburg - Met acht verkeersdoden dit jaar is West-Zeeuws-
Vlaanderen weer koploper op het gebied van verkeersonveilig
heid, als gekeken wordt naar het aantal inwoners. In geheel
Zeeuws-Vlaanderen vielen tot en met dinsdag zeventien doden
bij verkeersongevallen tegenover elf in 1996. En in geheel Zee
land 42 tegenover 34 in dezelfde periode vorig jaar. Tweederde
van het aantal dodelijke slachtoffers is jonger dan dertig jaar.
Het aantal verkeersdoden in het
westelijk deel van Zeeuws-
Vlaanderen is hoger dan de ande
re jaren, met uitzondering van
het 'rampjaar 1991' constateerde
gedeputeerde J. Hennekeij giste
ren bezorgd tijdens een bijeen
komst van het Regionaal Orgaan
Verkeersveiligheid Zeeland. In
1991 waren in het westen 22 do
delijke verkeersslachtoffers te
betreuren. In het oostelijk deel
tien.
In Nederland vallen per jaar zo'n
acht verkeersdoden per 100.000
inwoners. België is heel wat on
veiliger met twintig per 100.000.
West-Zeeuws-Vlaanderen, met
zo'n 25.000 inwoners, scoort nog
veel dramatischer, stelde secreta
ris A. Lodder van het ROVZ dan
ook.
Vooral september was een maand
met een dikke rouwrand. Tot en
met augustus lag het aantal ver
keersdoden in geheel Zeeland
bijna op hetzelfde niveau als de
voorgaande jaren: 29 tegenover
30 in 1996 Maar in 'zwarte sep
tember' vielen er negen te betreu
ren tegenover één in september
vorig jaar. Van die negen stierven
er vier in Zeeuws-Vlaanderen, al
len in het oostelijk deel.
Toename
Lodder en Hennekeij hadden
geen sluitende verklaring voor de
plotselinge toename van het aan
tal verkeersslachtoffers. Twee-
De deur sluit bij Engelhard. Directeur J. Philippen van Zeeland Seaports stelde gisteren dat het ha
venschap geen claim neerlegt om ooit uitgekeerde subsidies terug te halen. foto camile schelstraete
laten zien om de concurrentie aan
te kunnen. Productiviteitstijging
betekent altijd een verlies aan ar
beidsplaatsen. In de industrie
zijn daardoor de afgelopen tien
jaar 3000 arbeidsplaatsen verlo
ren gegaan. Willen we dat verlies
goed maken dan zullen we vooral
moeten investeren in de logistie
ke sector, in een containertermi-
nal bijvoorbeeld." De directeur
van Zeeland Seaports wil er maar
mee zeggen dat de werkgelegen
heid in Zeeuws-Vlaanderen het
niet meer moet hebben van de in
dustrie. „Het is een heel andere
wereld nu. In de chemie is sprake
van een ware revolutie. Daar al
lerlei technologische vernieuwin
gen kan in de chemie met steeds
minder mensen gewerkt worden.
Bij een investering van 500 mil
joen gulden horen tegenwoordig
50 arbeidsplaatsen. Dat waren er
vroeger veel meer."
Van onze verslaggever
Zaamslag - Lastig al die ver
keersobstakels. Zo redeneer
de waarschijnlijk een 54-ja-
rige vrachtwagenbestuurder
uit Kruiningen die op de weg
't Veer bij Zaamslag niet de
snelheidsremmende bocht
nam. Liever ging hij recht
door over de linkerrijstrook,
bedoeld voor tegemoetko
mend verkeer.
Al was het dan midden in de
nacht van dinsdag op woens
dag, de politie had het in de
gaten. Die hield immers, na
klachten van buurtbewoners,
een extra-controle op dit
meer voorkomende ver
schijnsel. De geverbaliseerde
chauffeur begreep overigens
niet waarmee de politie zich
nu toch bezighield. „Tenein
de hem te motiveren in de
toekomst de verkeersregels
toch maar na te leven is hem
een bekeuring van zestig gul
den aangeboden," meldt het
politierapport laconiek.
derde viel bij een ongeval waarbij
het voertuig van de weg geraakte
en vervolgens tegen een boom
reed, in een sloot terecht kwam of
frontaal tegen een tegenligger
reed. Door te hoge snelheid in de
bochten, onoplettendheid,
schrikreactie, oververmoeidheid
en mindere concentratie raken
automobilisten naast het wegdek.
Volgens Hennekeij is het dan ook
zaak om de bermranden wat te
verharden zodat geen wilde reac
ties nodig zijn om weer op de rij
baan te komen.
Op die manier hoopt hij dat het
aantal dodelijke slachtoffers te
ruggebracht kan worden. Zo'n
maatregel maakt onderdeel uit
van het project Duurzaam Veilig,
reeds van start in West-Zeeuws-
Vlaanderen.
Slik op de weg
Het landbouwverkeer is zeker
niet de grote boosdoener, aldus
Lodder. Slechts één landbouw
voertuig was dit jaar direct of in
direct betrokken bij een dodelijk
ongeval. Gemiddeld worden per
jaar in Zeeland zo'n twintig on
gevallen veroorzaakt door slik op
de weg.
Dit jaar valt een verdubbeling te
constateren van het aantal een
zijdige ongevallen en dodelijke
ongevallen waarbij een auto van
de weg raakt en vervolgens fron
taal botst tegen een tegenligger.
Daar had Hennekeij ook geen af
doende verklaring voor kunnen
vinden. Wel stelde hij dat snel
nagegaan moet worden hoe dit
soort ongevallen zijn te voorko
men.
Van onze verslaggever
Aardenburg - De Koninkijke
Muzieksociëteit Aardenburgsche
Fanfaren houdt zaterdag haar
jaarlijkse Herfstconcert.
De fanfare treedt op in de gym
zaal aan de St. Bavostraat in
Aardenburg. Naast eigen optre
dens zijn er ook voorstellingen
van leerlingen van de muziek
school. Het geheel staat ondgr
leiding van Erwin Swimberghe
uit Dudzele. Voor dit concert
wordt de gymzaal omgetoverd tot
een sfeervolle concertzaal. Aan
vang 20.00 uur, toegang.
(ADVERTENTIE)