Ovet gaat niet naar Sluiskil Al zeventien verkeersdoden DE STEM Terugclaimen subsidies zit er niet in Twintigers gepakt voor oplichting met 'leningen' Studie naar snelle ontwikkeling van industrie op De Mosselbanken Delta voltooit bouw zuiveringsstation Zeeuws boekenweekgeschenk uitgedeeld Kolenoverslag verhuist niet C1 Ondanks sluiting fabriek Engelhard 'Mijn respect voor de bewoners is nog meer toegenomen' Directeur havenschap over vertrek Engelhard: 'Je moet af en toe ook verhes nemen' Verkeersveiligheid Zeeuws-Vlaanderen Bocht afsnijden kost zestig piek Herfstconcert in Aardenburg Omroep Zeeland nu ook op tv! Kanaal 6 Zekatel Zeeland 11111 DONDERDAG 30 OKTOBER 1997 i3„ onze verslaggever [emeuzen - Havenschap Zeeland Seaports gaat een studie verrichten iaar de mogelijkheden om het iraakliggende industrieterrein De Mosselbanken bij Dow aantrekkelij- [er te maken voor bedrijfsvestiging, jelta Nutsbedrijven, Dow en de pro- lincie betalen mee aan het onder- soek. Sedeputeerde D. Bruinooge, voorzitter ,an de raad van bestuur van de Zeeuwse havens kondigde de studie gisteren aan in een vergadering van het algemeen be stuur. Het havenschap mag sinds vorig jaar, in samenspraak met eigenaar Dow Benelux, met het terrein de boer op. Maar de vestiging van nieuwe bedrijvig heid blijft voorlopig uit. De studie moet duidelijk maken welke strategie Zeeland het best kan toepassen om bedrijven te lokken. Burgemeester R. Barbé van Terneuzen - geschrokken door de aangekondigde sluiting van katalysatorfabriek Engel hard waarmee de Kanaalzone opnieuw fors banenverlies lijdt - sneed de kwestie gisteren aan. Hij vroeg om een tempover snelling om de benodigde infrastructuur (haven-, wegen-, spoor- en kadefacilitei ten) voor de verdere ontwikkeling van het industriegebied de Axelse Vlakte aan te leggen. Als potentiële nieuwkomers bij hun oriëntatie naar nieuwe locaties meer te zien krijgen dan alleen maar een kale vlakte is de kans groter dat zij voor deze regio kiezen, is de filosofie daarachter. Hetzelfde geldt eigenlijk voor De Mos selbanken, vindt Barbé. „Kunnen we dat ook niet wat aantrekkelijker maken," riep hij op. Barbé maande tot haast om dat de arbeidsmarkt in de regio, gelet op de sluiting van twee bedrijven in korte tijd, Finero en Engelhard, een oppepper hard kan gebruiken. Gedeputeerde Bruinooge zei de sluiting van Engelhard als extra uitdaging te er varen om ervoor te zorgen dat er meer werkgelegenheid naar de Kanaalzone komt. Hij gaf Barbé gelijk. Er moet snel wat gebeuren. Vandaar ook de studie, die binnen enkele maanden moet afge rond zijn, om de vestigingsvoorwaarden voor De Mosselbanken te verbeteren. En ook met de Axelse Vlakte komt het wel goed, verzekerde Bruinooge. Er is over eenstemming met de landeigenaren over de grondaankoop. In het eerste kwartaal van volgend jaar gaat de schop in de grond. Met een beet je geluk is het terrein eind 1998 bouwrijp en is daarmee de loper voor nieuwe be drijvigheid uitgerold. )oor Frank van Cooten lfemeuzen - De verplaatsing van het kolenoverslagbedrijf Ovet van Terneuzen naar Sluiskil-Noord is nagenoeg van de baan. Onderzoek wijst uit dat de verhuizing niet of nauwelijks mi- ieuvoordelen oplevert. Vanwege dit geringe voordeel zijn de tosten van verplaatsing veel te hoog. verplaatsing zou tussen de restig- en tachtig miljoen gulden rosten. „De verhuizing naar lluiskil-Noord heeft totaal geen aldus een woordvoerder van Ivet. „We kunnen het geld beter azetten om het bedrijf op milieu- ichnisch gebied op de huidige jcatie nog verder te verbeteren." loncentratie lerplaatsing van Ovet was on- lerdeel van het plan van aanpak anaalzone, bedoeld om het wo rn en werken beter van elkaar te :heiden. De bedoeling was om :zwartgoedsector te concentre- iii in Sluiskil-Noord, lethouder K. van der Hoofd van e gemeente Terneuzen gooide et balletje over de vestigings- laats van Ovet op tijdens de aatste bijeenkomst van de stuur- roep. Deze groep begeleidt het ilan van aanpak. Onzekerheid beu' Ik heb dat vooral gedaan omdat ie gemeente de onzekerheid over fel of niet verplaatsen beu is. let duurt allemaal veel te lang. let is daarom beter Ovet op de luidige locatie te handhaven om- lat de milieuvoordelen bij ver ilizing vrijwel te verwaarlozen ijn. Het is nu wel zaak met Ovet len andere instanties te overleg den óf en welke aanvullende aatregelen getroffen moeten 'orden." landhaving van Ovet in Terneu zen levert volgens Van der Hoofd ook aanzienlijke voordelen op voor Sluiskil. De gemeente heeft inmiddels het dorpsplan op de rails gezet. In dit plan staat dat de mogelijke vestiging van een kolenterminal in Sluiskil-Noord zal leiden tot een verslechtering van het woon- en leefmilieu in met name de Pierssenspolder- straat. Van de baan Het onderzoek naar de verhui zing van Ovet is dan nog wel niet afgerond maar nu is wel duidelijk dat de verplaatsing van de baan is. De gemeente hoopt de defini tieve uitkomst van het onderzoek begin 1998 te ontvangen. „Dit zou betekenen dat ook de drei ging voor de Pierssenspolder- straat uit de lucht is," aldus Van der Hoofd. De wethouder baseert zich ook op de eerste resultaten van het belevingsonderzoek onder de be volking van de Kanaalzone. In opdracht van de provincie werd aan de hand van een enquête on derzocht hoe de bevolking de aanwezigheid van industrie er vaart. „De bewoners van Terneuzen, Axel en Sas van Gent hebben aangegeven dat ze veel minder last hebben van geluids- en stankoverlast. Dat is het resul taat van tal van milieumaatrege len die al zijn getroffen," aldus Van der Hoofd. AH ServtceSfn: 0800-0305. De artikelen In advertentie kunt alle AH winkels If behalve de art1 waar kleine cijfert staan Die artikeleni u alleen kopen W* winkels waar één die cijfertjes op de staat Reclame'™' gelden t/m 1 nr Van onze verslaggever Terneuzen - Delta Nutsbedrijven voltooit de bouw van een zuiveringsstation op het terrein van Engelhard in Terneu zen, ondanks de aankondiging van dinsdag dat het bedrijf dichtgaat. «nep#* I naven** j Delta wil wel zo snel mogelijk zekerheid dat het pompstation, dat gebouwd wordt om zowel Engelhard als buurman Broomchemie van industriewa ter te voorzien, er kan blijven. Adjunct-directeur H. de Kraa van Delta Nutsbedrijven zegt dat Delta de komende dagen naar de juridisch haken en °gen in het contract zal kijken. »We zullen kijken of we afspra ken die gevoelig liggen moeten aanpassen. We moeten het bij voorbeeld niet hebben dat het nek voor ons gesloten blijft," aldus De Kraa. Industriewater Het nutsbedrijf besloot vorig Jaar een half miljoen gulden te ■nvesteren in een zuiveringin stallatie die oppervlaktewater j de Biesbosch omzet tot in- nustriewater. Zowel Broom- .ie als Engelhard bleken geïnteresseerd en betalen mee. e" belangrijk deel van hun Oarage zit verwerkt in de ta neven. He overschakeling van drink water op industriewater is, of was, voor beide bedrijven inte ressant. Het prijsverschil tussen drink water en industriewater be draagt dertig tot veertig cent per kuub. Voor Engelhard was het een van de vele manieren die de af gelopen jaren bedacht zijn om de kosten te drukken. Het be drijf heeft op jaarbasis 100.000 kuub water nodig. Afhaken Het afhaken van Engelhard heeft volgens De Kraa niet al te grote gevolgen. Het station is met name voor Broomchemie gebouwd dat tweederde van de capaciteit afneemt. „Het bete kent dat we wat minder dek king hebben straks en dat de terugverdientijd van de instal latie wat langer is," aldus De Kraa, Hij zegt totaal verrast te zijn door de sluiting van En gelhard. „Ik hoorde het pas dinsdagavond." Delta neemt het zuiveringsstation komende dinsdag in gebruik. De schrijver van het Zeeuwse Boekenweekgeschenk, Kees Slager, reikte gisteren de eerste exemplaren van het boek 'Sakke de zee- ratte' uit aan negen van 'de tien van IJzendijke', bewoners van Huize Emmaus die aan het boek meewerkten, foto camile schelstraete Van onze verslaggeefster IJzendijke - De schrijver van het Zeeuwse boekenweekgeschenk, Kees Slager, reikte gisteren in Huize Emmaus de eerste exemplaren van zijn 'Sakke de zee-ratte' uit aan negen van 'de tien van IJzendijke'. De bewoner naar wie het boekje is vernoemd, Izak, Sakke in het Zeeuws, was er niet bij vanwege verblijf in het ziekenhuis. 'De tien' slaat op de tien Zeeuwse bewoners van Huize Emmaus van wie Slager in het boek jeugdherinneringen uit het begin van deze eeuw opschreef. „Veel mensen praten over een bejaardenhuis als een opbergplaats voor mensen die geen functie meer hebben in deze maatschappij. Bejaarden hebben echter een belangrijke functie want zij zijn een bron van historische informatie. Zij zijn de ooggetuigen van de geschiedenis en als niemand de verhalen opschrijft, gaan ze ver loren. Daarom ben ik Huize Emmaus bin nengestapt om de jeugdherinneringen van Zeeuwen die geboren zijn in het begin van deze eeuw, vast te leggen," zei Kees Slager gistermorgen. Het boek is geïllustreerd met foto's van het Zeeuwse platteland uit het begin deze eeuw, geleverd door het Zeeuws Documentatie Centrum. Kees Slager schenkt op zijn beurt de bandjes waarop alle gesprekken zijn op genomen aan het Documentatie Centrum. De directeur van Huize Emmaus, Peter Ploegaert, heeft de tien bewoners uitgeko zen die nog levendige herinneringen uit hun jeugd konden vertellen. „Kees Slager heeft veel aandacht en geduld gehad, goed geluis terd en geregistreerd. Ik vind dat hij door het centraal stellen van het verleden van on ze bewoners, de geestelijke zorg optima heeft gepresenteerd. Na het lezen van het boek is mijn respect voor de bewoners nog meer toegenomen,aldus directeur Ploegae rt. Gisteren werd het 64 pagina's tellende boek uitgereikt aan de bewoners en het per soneel van Huize Emmaus. Mensen die tot acht november bij dertig Zeeuwse boekhan dels een boek van minimaal 25 gulden ko pen, krijgen het Zeeuwse boekenweekge schenk van Kees Slager gratis. Door Frank Deij Terneuzen - Het havenschap Zeeland Seaports is niet van plan, als compensatie voor verloren gegane subsidies, een claim neer te leggen bij Engel hard. Het havenschap wil ech ter wel de grond van het che miebedrijf terugkopen. Het toenmalige havenschap Ter neuzen investeerde meer dan vier miljoen gulden om het bedrijf in Terneuzen te krijgen. Dinsdag kondigde directeur J. Bac van Engelhard aan dat het bedrijf, na een kortstondig leven van acht jaar, moet sluiten. Directeur J. Philippen van Zee land Seaports zei gisteren het verlies te nemen. „Je moet fair zijn. We hebben het bedrijf hier naar toe gehaald in de hoop dat het zou blijven. Dat is niet gelukt. Je moet je realiseren dat het het bedrijf ook geld heeft gekost. Het heeft 100 miljoen gulden geïnves teerd. Dat is een enorm risico. Zeeland Seaports kent een be drijfsmatige aanpak. Dat bete kent dat je af en toe ook verlies moet nemen, zolang het eindre sultaat maar positief is. En daar bij moet je sowieso ook de vraag stellen of er nog wat te halen valt bij Engelhard." Het havenschap behoudt wel in teresse in de locatie. Philippen zegt dat het schap de grond van Engelhard wil terugkopen omdat het een prima locatie is voor nieuwe bedrijvigheid. De onder handelingen daarover wil Philip pen niet via de krant spelen. Hij staat, zegt hij, pal achter de beslissing van zijn voorgangers om zoveel energie en geld in En gelhard te stoppen. „Als we toen wisten wat we nu weten hadden we het niet gedaan. Maar als ik er toen gezeten had, had ik precies hetzelfde gedaan. Voorop stond dat er een bedrijf was dat naar dit gebied wilde komen. Wij moesten er vanuit gaan dat En gelhard de markt kende. In die omstandigheden zou de directie van het havenschap geen knip voor de neus waard geweest zijn als ze daar niet op had inge speeld. Als later blijkt dat de in schatting van de markt niet uit komt. Tja." Philippen vindt niet dat het ver dwijnen van Engelhard en kort daarvoor Finero afbreuk doet aan het imago van de Kanaalzone als industriegebied. Hij geeft toe, de sluiting is niet de juiste pro motie voor de streek, maar Phi lippen denkt dat de schade toch beperkt blijft. „We moeten ons zelf geen minderwaardigheids complex aanpraten. We hebben een fantastisch gebied en dat heeft zich jarenlang bijna vanzelf verkocht. Je moet bij dit soort za ken altijd kijken naar de oorza ken. Die liggen duidelijk in de markt. Engelhard heeft hier geen vestigingsplaats-omstandighe den aangetroffen die het hen on mogelijk maakte om winstgevend te produceren. Engelhard had een product wat door een ver schuiving in de markt onder druk kwam te staan en was niet in staat om om te schakelen." Philippen is niet eens zozeer ver rast. „Ik heb dat in interviews al meerdere malen geroepen. Dit is een industrialisatieproces dat zich al tien jaar afspeelt. Kijk maar naar Hoechst, Dow, de Ko ninklijke Scheldegroep. Je ziet dat deze bedrijven voortdurend productiviteitsstijgingen moeten Van onze verslaggeefster Middelburg - Een 23-jarige inwoner van Kortgene en een 24-jarige Vlissinger zijn aangehouden wegens oplichting. Tijdens het onderzoek dat hierop volgde, werd tegen de broer en de vader van de Vlissinger proces-verbaal opge maakt wegens bedreiging en verboden wapenbezit. Afgelopen week stelde de re cherche van het district Ooster- scheldebekken een onderzoek in naar aanleiding van ver schillende oplichtingspraktij ken. Via advertenties in dag bladen werden zeer gunstige fi nanciële leningen aangeboden. Om voor een dergelijke lening in aanmerking te komen, moest eerst een geldbedrag gestort worden. Na storting van dit be drag werd echter geen lening verstrekt en waren de aanvra gers hun geld kwijt. De twee twintigers werden als verdachten aangehouden. La ter bleek dat de Vlissinger meerdere strafbare feiten had gepleegd. In alle gevallen ging het om oplichting. Tijdens het onderzoek heeft een 34-jarige broer van de man uit Vlissingen een aantal bedreigingen met een vuurwapen geuit tegen één van de gedupeerden van de op lichting. Hiermee wilde hij be reiken dat de gedupeerde de aangifte tegen zijn 24-jarige 'broertje' introk. Vervolgens werd er in Kortgene een onderzoek in de woning van de vader van de twee broers ingesteld. Daar werd een negen millimeter gaspistool met bijbehorende munitie aan getroffen. Het wapen werd in beslag genomen. Tegen de va der en zijn 34-jarige zoon werd proces-verbaal opgemaakt. Van onze verslaggever Middelburg - Met acht verkeersdoden dit jaar is West-Zeeuws- Vlaanderen weer koploper op het gebied van verkeersonveilig heid, als gekeken wordt naar het aantal inwoners. In geheel Zeeuws-Vlaanderen vielen tot en met dinsdag zeventien doden bij verkeersongevallen tegenover elf in 1996. En in geheel Zee land 42 tegenover 34 in dezelfde periode vorig jaar. Tweederde van het aantal dodelijke slachtoffers is jonger dan dertig jaar. Het aantal verkeersdoden in het westelijk deel van Zeeuws- Vlaanderen is hoger dan de ande re jaren, met uitzondering van het 'rampjaar 1991' constateerde gedeputeerde J. Hennekeij giste ren bezorgd tijdens een bijeen komst van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland. In 1991 waren in het westen 22 do delijke verkeersslachtoffers te betreuren. In het oostelijk deel tien. In Nederland vallen per jaar zo'n acht verkeersdoden per 100.000 inwoners. België is heel wat on veiliger met twintig per 100.000. West-Zeeuws-Vlaanderen, met zo'n 25.000 inwoners, scoort nog veel dramatischer, stelde secreta ris A. Lodder van het ROVZ dan ook. Vooral september was een maand met een dikke rouwrand. Tot en met augustus lag het aantal ver keersdoden in geheel Zeeland bijna op hetzelfde niveau als de voorgaande jaren: 29 tegenover 30 in 1996 Maar in 'zwarte sep tember' vielen er negen te betreu ren tegenover één in september vorig jaar. Van die negen stierven er vier in Zeeuws-Vlaanderen, al len in het oostelijk deel. Toename Lodder en Hennekeij hadden geen sluitende verklaring voor de plotselinge toename van het aan tal verkeersslachtoffers. Twee- De deur sluit bij Engelhard. Directeur J. Philippen van Zeeland Seaports stelde gisteren dat het ha venschap geen claim neerlegt om ooit uitgekeerde subsidies terug te halen. foto camile schelstraete laten zien om de concurrentie aan te kunnen. Productiviteitstijging betekent altijd een verlies aan ar beidsplaatsen. In de industrie zijn daardoor de afgelopen tien jaar 3000 arbeidsplaatsen verlo ren gegaan. Willen we dat verlies goed maken dan zullen we vooral moeten investeren in de logistie ke sector, in een containertermi- nal bijvoorbeeld." De directeur van Zeeland Seaports wil er maar mee zeggen dat de werkgelegen heid in Zeeuws-Vlaanderen het niet meer moet hebben van de in dustrie. „Het is een heel andere wereld nu. In de chemie is sprake van een ware revolutie. Daar al lerlei technologische vernieuwin gen kan in de chemie met steeds minder mensen gewerkt worden. Bij een investering van 500 mil joen gulden horen tegenwoordig 50 arbeidsplaatsen. Dat waren er vroeger veel meer." Van onze verslaggever Zaamslag - Lastig al die ver keersobstakels. Zo redeneer de waarschijnlijk een 54-ja- rige vrachtwagenbestuurder uit Kruiningen die op de weg 't Veer bij Zaamslag niet de snelheidsremmende bocht nam. Liever ging hij recht door over de linkerrijstrook, bedoeld voor tegemoetko mend verkeer. Al was het dan midden in de nacht van dinsdag op woens dag, de politie had het in de gaten. Die hield immers, na klachten van buurtbewoners, een extra-controle op dit meer voorkomende ver schijnsel. De geverbaliseerde chauffeur begreep overigens niet waarmee de politie zich nu toch bezighield. „Tenein de hem te motiveren in de toekomst de verkeersregels toch maar na te leven is hem een bekeuring van zestig gul den aangeboden," meldt het politierapport laconiek. derde viel bij een ongeval waarbij het voertuig van de weg geraakte en vervolgens tegen een boom reed, in een sloot terecht kwam of frontaal tegen een tegenligger reed. Door te hoge snelheid in de bochten, onoplettendheid, schrikreactie, oververmoeidheid en mindere concentratie raken automobilisten naast het wegdek. Volgens Hennekeij is het dan ook zaak om de bermranden wat te verharden zodat geen wilde reac ties nodig zijn om weer op de rij baan te komen. Op die manier hoopt hij dat het aantal dodelijke slachtoffers te ruggebracht kan worden. Zo'n maatregel maakt onderdeel uit van het project Duurzaam Veilig, reeds van start in West-Zeeuws- Vlaanderen. Slik op de weg Het landbouwverkeer is zeker niet de grote boosdoener, aldus Lodder. Slechts één landbouw voertuig was dit jaar direct of in direct betrokken bij een dodelijk ongeval. Gemiddeld worden per jaar in Zeeland zo'n twintig on gevallen veroorzaakt door slik op de weg. Dit jaar valt een verdubbeling te constateren van het aantal een zijdige ongevallen en dodelijke ongevallen waarbij een auto van de weg raakt en vervolgens fron taal botst tegen een tegenligger. Daar had Hennekeij ook geen af doende verklaring voor kunnen vinden. Wel stelde hij dat snel nagegaan moet worden hoe dit soort ongevallen zijn te voorko men. Van onze verslaggever Aardenburg - De Koninkijke Muzieksociëteit Aardenburgsche Fanfaren houdt zaterdag haar jaarlijkse Herfstconcert. De fanfare treedt op in de gym zaal aan de St. Bavostraat in Aardenburg. Naast eigen optre dens zijn er ook voorstellingen van leerlingen van de muziek school. Het geheel staat ondgr leiding van Erwin Swimberghe uit Dudzele. Voor dit concert wordt de gymzaal omgetoverd tot een sfeervolle concertzaal. Aan vang 20.00 uur, toegang. (ADVERTENTIE)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 15