Weekend 'Die voedingsbodem mag niet groeien' Turkse islamitische Milli Görüsbeweging is op z'n zachtst gezegd omstreden Muze STEM E3 De. Turkse islamitische Milli Görüsbeweging, met zo'n veertigduizend leden in Nederland, is op z'n zachtst gezegd omstreden. De Binnenlandse Veiligheids Dienst wijst op fundamentalistische krachten binnen de moskeevereniging. Ook niet-gelovige Turken vrezen de invloed van de beweging, die nauwe banden heeft met Turkije. Anderen relativeren het gevaar. ZATERDAG 25 OKTOBER 1997 een Open Dag. Daar igelimiteerde kansen lier worden modulen worden opgebouwd. op eindspecificatie. tie van fijnmechanica, ieuze MTS'ers E, WTB snel genoeg achter, ring. Tijdens de Open rijgt een uitgebreide n hoe het er bijvoor- Is Assembler of Tester vember a.s. naar Bas it. Ons adres is ASML, 5asml.nl (attachments uitnodiging thuis. Bek is ongewoon. Organismes zijn van nature pond en als dat niet het geval is, komt dat (oor een kwade invloed van buiten. Bacillen, «sen of voedsel dat niet aan eisen van kwa liteiten versheid voldoet, die maken ziek. Buik- .1, griep en longontsteking komen nietvan- telf, Beestjes in de lucht of in het eten maken degezonde tot patiënt. Een kind beseft dat al. S er één kinkhoester in de klas, is iedereen dat een week later hele rijen moeten thuisblijven. medische wetenschap gaat echter vooruit weet nu dat er twee soorten ziektes be span. Het ene type is het klassieke, het andere wordt veroorzaakt door het eigen celmateriaal. DNA-afwijkingen die leiden tot erfelijke stoor nissen, geestelijke problemen of zelfs tot kan te families die van moeder op dochter dodelijke Wandoeningen doorgeven, hele stambo- iw vol zwaarmoedigen of generaties van zeldzame syndromen, het komt door het gene kt materiaal heeft onderzoek uitgewezen. Vroeger was zo'n erfenis onverklaarbaar. Het muzikale talent van de Bach-dynastie, van de lajdn- of Mozartdan, de schildersbekwaam- van de Breughels en Israels, de schrijvers saam van de vaders en dochters Herzberg en Walschap, het lag niet verstopt in chromoso- «tn, maar was een gave Gods. Met bijzondere had een externe oorzaak, le wd die in de war raakte, bloot over straat lolde of dacht dat hij van glas was, moest beze ts zijn door de duivel. En viel zodoende te ge itzen door exorcisme. Met de wijwaterkwast troverheen, satan eruit en het probleem was «er.Want dan was het lichaam leeg en de toe- rtand weer als vanouds; dus normaal en ge rond. Duivels bevolkten het onzichtbare universum. Oe kans dat er een op een schouder neerstreek sas daarom levensgroot. Even groot als dat tts niet gevallen engel bezit nam van een aardse gastheer. Die werd daardoor tot genie, grote geest of kunstenaar, tast was als een ziekte, een inblazing door (en buitenaardse factor, de goddelijke muze. Haar zo'n goedwillende Caecilia ondervond concurrentie van haar duivelse zuster bij het andere oor. Vandaar hoe groter geest, hoe gro ter beest. Genialiteit en krankzinnigheid wer den beschouwd als kop en munt. Een wereldti tel die eindigde in het dolhuis, het was tra gisch maar niet raar. Kunstenaars die zich om ringden met snollen, onmaatschappelijk, maar pnszins verbazingwekkend. Artistiek bevlo- genen die om de haverklap failleerden, uiter ste jammer voor hun kroost, maar niet iets «verbaasd van op te kijken. Een briljante ge- We die elke nacht bij het krieken van de Khtend door zijn studenten op een handkar naar huis gebracht moest worden, het was na- jk niet netjes, maar begrijpelijk. Hij leed, W als de schilder die al zijn modellen be- sProng, zo zeer aan de zwaarte en hevigheid «de op hem drukkende hemelse genialiteit, hij niet toerekeningsvatbaar was. In zijn W was, net als bij een gewone gek, geen 'uimte voor doorsnee standvastigheid. De ver ging van het kwade vond in hem zodoende een makkelijke prooi. Een sterveling die wanhopig op zoek was naar Wees, had een uitwijkmogelijkheid. Als hem ®or God geen engel-bewaarder van buitenge wone snit ter beschikking werd gesteld, kon hij ce nulp inroepen van de boze. Die beschikte als voormalige hulptroep van de heere nog steeds °ver bijna onbegrensde macht. Mephisto zorg- 'or roem, aanzien en macht. Dat daarvoor «iet de ziel betaald moest worden, was van la- org. Voor Faust telde het nu en de buiten wereld verwierp hem toch niet, want daar wd verondersteld dat zijn welslagen van een ■Me gezant van boven kwam. e' erfelijkheidsonderzoek heeft roet in het 'en gegooid. Het is geen bovenwereldse j ïaar een sinnPe' stu^ie DNA ^at verant' "ordelijk blijkt voor zowel bijzondere presta- «als afwijkingen. Geen boodschapper uit het eindige, maar een aminozuur. Voor een nor- el mens even ontoegankelijk en onbegrijpe- I Be magie is ingeruild voor retorten, micro- Pen en in schemata getekende ketens. De re is vervangen door chemie. Wat gebleven '«eonlosmakelijke band van het buitenge- e-die tussen muze en mu-ziek. De Amsterdamse Aya Sofya ziet er anders uit dan een doorsnee-moskee in Turkije: ze heeft een enorme blauwgrijze staal-met-glas hal. De moederorganisatie van de moskee ligt al sinds de aankoop van het voormalige garage complex in de clinch met stadsdeelraad De Baarsjes. foto wfa DoorNanne Dorren In de ontmoetingsruimte van de Aya Sofya-moskee in Amsterdam wordt er vanachter de tafeltjes en de Turkse kranten af en toe naar de Nederlandse journalis e geke ken. Zij is dan ook het enige in de ruimte dat eraan herinnert dat deze moskee niet in Istanbul, maar in de Amsterdamse wijk De Baarsjes staat. Formica tafeltjes in een hoge, ongezellige ruimte, Turkse posters aan de muur, in het Turks geschreven mededelingen. Verder be vinden zich in het gebouw een Turks kruide nierswinkeltje en een kiosk met Turkse boe ken en tijdschriften. De gelovigen die nu in groepjes uit de gebedsruimte komen, zien er ook Turks uit: oudere mannen met donkere, doorgroefde koppen, vaak klein van stuk; jonge mannen met baarden, druk pratend en gebarend. Toch ziet de Amsterdamse Aya Sofya er an ders uit dan een doorsnee-moskee in Tur kije: ze heeft een enorme blauwgrijze staal- met-glas hal. Er zijn studie- en gebedsruim tes, toneelzalen, wasruimtes, een keuken, een jongerensoos. De parkeerplaats, om heind door een ijzeren spijlenhek, is bomvol. Er zijn plannen voor een sporthal, een ont moetingscentrum, huizen, een nieuwe ge bedsruimte en een badhuis. Maar Milli Görüs (letterlijk: Nationale Vi sie), de moederorganisatie van de Aya Sofya moskee, ligt al sinds de aankoop van het voormalige garagecomplex, zo'n drie jaar geleden, in de clinch met stadsdeelraad De Baarsjes. Die vindt de plannen van de Turk se moslims veel te grootschalig en vreest protesten uit de buurt. De schoenen van Hagi Karacaer, bestuurslid van de Amsterdamse en grootste afdeling van Milli Görüs, staan al voor de deur van het vergaderzaaltje. Hij is net terug van zijn werk als systeembeheerder bij het GAK en is in de moskee voor zijn gebed. Hij probeert vijf keer per dag te bidden, maar op zijn werk lukt dat niet: na werktijd haalt hij de achterstand in. De islam is voor hem de leidraad in zijn le ven. „Wat ik zo aantrekkelijk vind aan Milli Görüs is dat we veel aandacht besteden aan wat belangrijk is voor het dagelijks leven van een moslim: islam-onderwijs, het oplei den van imans in Nederland, het bespreken en mogelijk maken van het dragen van een hoofddoek voor onze vrouwen." Milli Görüs probeert Turken in Nederland te helpen zich hier thuis te voelen: huiswerk begeleiding, taallessen en lezingen over Ne derlands recht worden afgewisseld met ko- ranles en gebedsbijeenkomsten. „En als va ders problemen hebben met hun kinderen, over school of drugs, proberen wij te bemid delen." Met andere woorden: Milli Görüs is een sociale organisatie met de islam als in spiratiebron. En integratie staat voorop. De Binnenlandse Veiligheidsdienst (BVD) maakt zich zorgen over Milli Görüs. In haar jaarraport meldt ze dat de tot nu toe ver geefse strijd om de Amsterdamse nieuw bouw heeft geleid tot een botsing tussen een orthodoxe en progressieve stroming binnen het bestuur. Meer in het algemeen consta teert de BVD: veel moslim-migranten voelen zich gedesoriënteerd bij hun zoek tocht naar een eigen religieuze identiteit in een geseculariseerde en - soms afwijzende - omgeving. Orthodoxe en radicale krachten uit binnen- en buitenland spelen hier dank baar op in. Gevolg is dat voorstanders van een op integratie en participatie gerichte koers in eigen islamitische kring in toene mende mate afgeremd en tegengewerkt wor den." Milli Görüs is een van de bewegingen die te kampen heeft met dit verschijnsel, al dus de BVD. Met andere woorden: radicaal fundamentalisme ligt op de loer bij Milli Görüs. „Integratie? Dat is het verhaal dat ze naar buiten houden. Ze weten zich goed te pre senteren. Maar in werkelijkheid willen ze niets anders dan overal islamitische normen en waarden invoeren." Naci Demirbas, voorzitter van de links georiënteerde Turkse Arbeidersvereniging HTIB en beleidsmede werker bij Forum, instituut voor multicultu rele ontwikkeling, vertrouwt Milli Görüs niet. „Toen er in 1995 verkiezingen waren in Turkije, werden de Turken uit de rest van Europa massaal naar Turkije gevlogen. Be taald door Milli Görüs, om de fundamenta listische Welvaartspartij van Erbakan aan de macht te helpen. Ze ontkennen het, ont kennen hun banden met Refah (Turkse naam voor Welvaartspartij), maar iedere Turk weet dat Milli Görüs en Refah hetzelfde is. Het is zoiets als Sinn Fein dat ontkent dat het een verlengstuk is van de IRA." Alevieten N. Altundal, vice-voorzitter van Hak-der, de culturele organisatie van alevieten (liberale moslims) in Nederland, zat een poos samen met een vertegenwoordiger van Milli Görüs in het Inspraakorgaan Turken. De alevieten, die grote voorstanders zijn van een niet door de godsdienst gedomineerde samenleving, wilden en konden echter niet samenwerken met een beweging als Milli Görüs. Volgens Altundal is Milli Görüs een politiek-reli- gieuze organisatie. Daarom stapte hij uit het IOT. Altundal: „Milli Görüs zegt ze het vooral een sociale organisatie is, en dat ze integratie nastreeft van Turkse moslims in Nederland, maar dat is alleen de buitenkant. Als ze echt integratie willen, waarom geven ze in eigen kring dan geen voorlichting over bijvoor beeld christendom of joden? Dat willen ze niet echt, ze willen gewoon de macht. In Turkije willen ze de politieke macht, in een religieuze staat, en hier willen ze dat de is lam de grootste godsdienst wordt en zij de grootste moslimorganisatie. Net zoals bijna alle islamitische clubs dat willen. Daar draait het in de islam om, om macht." De machtsstrijd waarover Altundal spreekt, en waarnaar ook Demirbas verwijst, is een aftreksel van de politieke en religieuze te genstelling in het moederland Turkije. Van af begin jaren twintig, sinds de machtsover name door Kemal Atatürk die van het reli gieuze Turkije een seculier (werelds) Turkije wilde maken, is het land verscheurd door in terne strijd. Degenen die terugwillen naar het islamitische systeem van weleer, staan tegenover de aanhangers van een wereldlij ke macht. Grijze Wolven Beide stromingen kenden hun uitersten, fa natici die geweld en indoctrinatie niet schuwden. Milli Görüs en de aan haar ver wante Refahpartij zijn nakomelingen van de extreme religieuzen. De fanatieke nationa listen verenigden zich in de Grijze Wolven en moederpartij MHP. Over de groeiende invloed van deze radicale groepering in Nederland schreven de jour nalisten Stella Braam en Mehmet Ülger on langs een boek. De auteurs zijn tijdelijk on dergedoken, omdat ze met de dood werden bedreigd. Hoewel de Grijze Wolven en Milli Görüs uit verschillende geledingen afkom stig zijn en een ander karakter hebben, wor den ze dikwijls in één adem genoemd als het gaat om radicale Turkse groeperingen die een gevaar vormen voor de integratie van Turken. In Nederland verenigden zij zich in de Ne derlandse Islamitische Federatie (NTF). Veertig moskeeën en tientallen sociaal-cul turele organisaties beheren ze. „Ach, Milli Görüs is vooral een vangnet voor Turken met heimwee," relativeert Jan Bee- renhout. Hij is zelf moslim en voormalig minderhedenvyerker bij de gemeente en later de politie van Amsterdam. In die functies bemiddelde hij enkele malen tussen Milli Görüs en de deelraad van de Baarsjes. „Ze hinken een beetje op twee gedachten: ze pro beren de oudere Turken, de migranten van de eerste generatie, op te vangen en leunen daarbij op de Turkse, fundamentalistische vorm van de islam, met zijn strikte interpre taties. Maar aan de andere kant willen ze de jongeren binnenhalen en daarom willen ze ook een moderne, Nederlandse islam uitdra gen." Milli Görüs zelf zegt te groeien, vooral onder jongeren. Beerenhout betwijfelt dat: „Hoe beter de integratie werkt, hoe kleiner de rol van godsdienst zal zijn onder Turkse jonge ren. Ik schat dat over vijftien jaar die secu larisering definitief toegeslagen zal hebben en dat Milli Görüs veel minder aanhangers zal tellen dan de veertigduizend die ze nu zegt te hebben. En dan nog: waar hebben we het helemaal over als we spreken over fun damentalistisch gevaar? Het gaat om een paar procent van de Nederlandse bevol king." Terugtrekken Milli Görüs-leden zullen inderdaad geen re volutie in Nederland kunnen ontketenen. Daar zijn de tegenstanders van de beweging ook niet bang voor. Waar ze bang voor zijn, is dat Milli Görüs de integratie van Turken in Nederland laat mislukken. Dat steeds meer Turken zich terugtrekken in hun eigen veilige kring van Turkssprekende moslims, wier wereldje niet groter is dan thuis en de moskee, met uit Turkije gekopieerde ge woonten. Maar bij die angst blijft het niet. Een deel van de tweede generatie integreert toch wel, met of zonder Milli Görüs. Nee, de angst gaat dieper. Langzaam komt ze aan de op pervlakte wanneer liberale of niet-gelovige Turken vertellen. Over hun politieke over tuiging, over hun activiteiten in Nederland en over hun verleden in Turkije. Neem Altundal of Demirbas, twee voorbeel den bij uitstek van progressieve, stevig geïn tegreerde Turkse Nederlanders. Als zij pra ten over de onderlinge verhoudingen tussen Turken, weet de toehoorder op een gegeven moment niet meer of de spreker het heeft over Nederland of over Turkije. Ze hebben het over de alevieten die bang zijn voor de fanatieke moslims van Milli Görüs. De Koerden, bang voor de Turks-nationalisten van de Grijze Wolven. En de socialisten, die bang zijn voor allebei. En iedereen is bang voor de militairen. In Turkije welteverstaan. Want in Turkije gist en broeit het tussen de al die groepen. Al die groepen hebben ook hun aanhangers in de landen waar veel Tur ken wonen. Milli-Görüsleden, Grijze Wol ven, socialisten, Koerden, alevieten, ze zijn allemaal vertegenwoordigd in Nederland. Vonk „Als de vonk overslaat in Turkije, dan kan de vonk ook hier overslaan. En daar ben ik bang voor," zegt Altundal. Hij wijst op de onrust onder Turken hier toen in 1995 de Koerden hun parlement in ballingschap in Den Haag oprichtten. En op de spanningen na de aanslag op het hotel in de Turkse bad plaats Sivas in 1993, waarbij behalve een Nederlandse studente 36 alevitische intel lectuelen de dood vonden. „Het is naïef om het gevaar van bewegingen als Milli Görüs te relativeren," vindt ook Demirbas van de progressieve Turkse arbei dersvereniging HTIB. „Als ik op tv kijk naar de gezichten van de Milli Görüs-demon- stranten in Turkije, iedere vrijdag na de ge bedsdienst, dan schrik ik van hun fanatieke, wrede gezichten. Milli Görüs heeft niets met heimwee te maken, heimwee hebben we al lemaal. Milli Görüs gaat veel verder, accep teert alleen de regels van Allah en de Koran en niet van de staat. Demirbas heeft er dan ook geen moeite mee dat de BVD Milli Görüs in de gaten houdt, maar heeft zijn twijfels bij de grondigheid van de analyse van de dienst. „Die paar ali nea's zeggen niet veel. Een BVD-onderzoek helpt ook niet. De Nederlandse overheid en het maatschappelijke middenveld moeten hun verantwoordelijkheid nemen. Armoede, werkloosheid en slechte sociale omstandig heden onder Turken vormen de voedingsbo dem voor radicale bewegingen als Milli Görüs. Die voedingsbodem mag niet groei en." Nederlander Bestuurslid Hagi Karacaer van de Aya So fya-moskee haalt zijn schouders op over alle kritiek op zijn Milli Görüs. Hij bestrijdt dat het een echt Turkse beweging is, die Turken gevangen houdt in hun eigen nauwe kringe tje. Hij bestrijdt ook dat Milli Görüs een po litieke beweging is, belust op macht. „Als je kijkt naar wat wij doen, dan zie je dat die beschuldiging niet klopt. Ik voel me Neder lander. En ik wil een Nederlandse islam. Dus pas ik Turkse moslimgewoonten aan Nederlandse omgangsvormen aan." En dus geeft hij na afloop van het gesprek de vrou welijke bezoekster een hand. De handdruk verstevigt de tegenstelling tus sen de vlot pratende, hoogopgeleide Turkse Nederlander in de vergaderruimte van het bestuur van de Aya Sofya-moskee en de Turkse sfeer van de bezoekers een verdie ping lager. „Ja, ze weten zich goed te profi leren," zucht de aleviet Altundal. „Hun goed geïntegreerde leiders weten het integratie- verhaal goed te brengen." DEMONTAGESPECIAUST

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 37