STERS Weekend Honderd jaar na de geboorte van een nazi-propagandist Joseph Goebbels wilde de waan zin geven Nederlanders zijn hopeloos ziek van onderzoeken De 100 jaar geleden geboren Joseph Goebbels verenigde de eigenschappen in zich om de door Adolf Hitler gepredikte heilsleer van het nationaal-socialisme aan de man te brengen. Zonder hem was het nooit zo ver gekomen. Hij verkondigde luidkeels de waarde van de nazi-ideeën, gebruikte 'rücksichtlos' alle middelen die hem ten dienste stonden, maakte dat het oude begrip propaganda sinds zijn optreden zo beladen is dat het tot dan overwegend milde woord nooit meer kan worden gebruikt zonder de bijgedachte aan list en bedrog. eciaal Onderwijs Onderwijs en Voortgezet n de vorige functionaris Kinderen (SO/VSO) te voor het functioneren van tuur, en gaat zorgdragen egerust is om alle zich moet te treden. kandidaat die: pleiding heeft afgerond, olpedagogiek e.d.; choling in combinatie en in staat is die visie de schoolsituatie; dagogische of orthodi- ert; r niet schroomt beslissin- rne relaties opbouwt en oor relatie school-kind- ngsprocessen te en bedraagt maximaal 1 BBRA). dj.directeur en een ver- n de ouders uitdrukkelijk iaal onderwijs zullen zich tveranderingen, gaan andidaat een construc- het bestuur, dat gevoerd 1159. P.J.Lijnse, adjunct direc- 18-636552 dan wel bij de tpersoon voor de meent u te kunnen vol- I van een sollicitatiebrief óór 10 november 1997 330 AH Middelburg. en ingen voor onsense"-aanpak. Het ien wij als de normaalste are, de installatie, de tact komen met O-opleiding. Praktische ringssystemen, zoals ell en/of Unix is een rver strekt tot cibel en heeft geen matige werktijden. irbeidsvoorwaarden zijn imex Breda B.V., t.a.v.. nder 5, 4854 MB BAVEL Ie, 0 voornamelijk 10 jaar. ïl/Etten-Leur de 30 jaar, •koopervaring. sn versterken, Nederland is nu helemaal in kaart gebracht. We zijn allemaal verschillende malen onder vraagd, thuis, op de werkvloer, in het verkeer, in het winkelcentrum, in het ziekenhuis, in het bordeel, in de nor, bij de kapper, in het huisje van Center Pares, op het gabberfeest. Ik heb gisteravond al die onderzoeken in elkaar ge schoven, de cijfers op een rijtje gezet en ik weet nu hoe het met ons gesteld is. Belabberd. Huiselijk geweld is aan de orde van de dag, geeft de helft van de Nederlandse bevolking toe. In veel huizen blijkt een taboesfeer te hangen. Moeder ramt zoon in elkaar als hij 's avonds te vroeg thuiskomt. Dochter verkracht vader vanaf zijn 25e. Man bijt de hond. De ene helft slaat de andere helft in de even weken en het gaat vice versa in de oneven weken. De maatschappelijk werker die langskomt als de buren er last van hebben, wordt afgeran seld door het gezinslid dat die week dienst heeft. Een tweede bezoek gaat niet door, om dat de maatschappelijk werker dan thuis met de zweep aan de slag moet. Het is een verontrustende uitkomst, want 'hui selijk' heeft juist zo'n aardige klank. Het staat voor gezelligheid en geborgenheid. Maar ken nelijk hoort geweld daar tegenwoordig ook bij. Naast de romantisch, knapperende open haard staan in de hedendaagse huiskamer de knuppel, de lat met spijkers en de bundel wil gentenen. Het is geen wonder dat veel mensen afgepei gerd naar hun baas gaan. Een kwart van de werknemers blijkt chronisch vermoeid te zijn. Ze zouden na een gewelddadige nacht het liefsj,even, gaan liggen, maar dat gaat zo moeilijk op die harde werkvloer. „Ik heb een leuke baan, maar ik kom er zo moeilijk in slaap;"Hs een veelgehoorde klacht. De productie lijdt er natuurlijk vreselijk onder. Werkvergaderingen hebben meer weg van slumber-party's, functioneringsgesprekken lij ken op kussengevechten. Donderspeeches van de chef worden beschouwd als een stukje voorlezen voor het slapengaan. Na zo'n slopende werkdag gaan de Nederlan ders de weg op. Nou, wat daar allemaal ge beurt! Volledig onbekwame, oververmoeide, murwgeslagen en emotioneel gestoorde auto mobilisten gaan elkaar met alle mogelijke middelen te lijf. De politie startte deze week een anti-ergernis-campagne. Camera's snap pen agressieve weggebruikers. Mensen dur ven nu niet meer met een gang van 200 over de vluchtstrook te scheuren, met als gevolg dat ze veel later voor hun huisdeur staan dan anders. En dat geeft nieuwe spanningen. Je hoeft geen onderzoeker te zijn om dat aan te zien komen. 's Avonds en 's nachts staat een deel van de ondervraagden strak van de pillen met atropi- ne. Niemand weet hoe, maar op een of ande re manier komen ze toch nog thuis, waar het huiselijk geweld alweer ligt te wachten. En dan is de cirkel rond. Kt alles leidt tot vervlakking, normvervaging en misdaad, concludeert een volgende enquê te. Er zijn al verschrikkelijk veel criminele han delaars gearresteerd en de partijen drugs die door de politie zijn onderschept, beslaan on dertussen een terrein dat groter is dan Schip- bol in zijn meest uitgebreide vorm. Éénderde van de Nederlandse bevolking zit vast, moet binnenkort voorkomen of is net vrij. iedereen heeft in zijn familie wel iemand die in de gevangenis zit en daar wordt lastiggeval len door advocaten, die lopen te leuren met reclamefoldertjes, waarin ze hun eigen door- traptheid aanprijzen. In de Van Mesdagkliniek m Groningen ging het laatst overigens anders. Baar vonden de advocaten een briefje op een celdeur: 'Zijn even eten in De Sixtijnse Kapel', "e gedetineerden blijkens trouwens in het al gemeen niet afwijzend te staan tegenover strafpleiters die zichzelf aan de cel komen aanbieden. Tachtig procent antwoordde: 'Laat maar komen. Het maakt niet uit wie, als hij jjaar Moszkowicz heet.' net ergste van alles komt nog. Het heeft geen zin meer de mensen te waarschuwen en ze aan te spreken met de bekende kreet: 'Waar zijn we nou helemaal mee bezig?' Het tij is niet te keren. Ze zijn niet meer bereikbaar, óver een aantal jaren is iedereen in Nederland uoof. Dan eisen de walkmannen en de ge- 'uidsboxen hun tol. Dat kon nog net telefo nisch onderzocht worden. Door Frans Qudejans Onsterfelijkheid is niet al leen heiligen en kunste naars gegund; een enkele keer geniet ook een schurk duurzame be langstelling. Nazi-voorman Joseph Goebbels is een van hen. Nog altijd zijn de hem toege paste methodieken op het terrei^y^n npa^a- propaganda liet onderwerp van wetenschap pelijke studies, tot in de Verenigde Staten toe. De adndacht'is zelfs is vergrootfiirria-.de' val van de Muur nieuwe delen van zijn Dagboek openbaar zijn geworden, zodat op de periode november 1926 - april 1928 na plus een enke le korter tijdvak 21 nazi-jaren worden ge dekt. Wat misschien meer zegt: nog in onze tijd wordt de naam Goebbels gebezigd als een be lediging wanneer iemands uitspraken niet be vallen. Nu het op 29 oktober een eeuw gele den is dat Goebbels werd geboren, geniet hij extra aandacht, uitsluitend negatief wat be treft zijn leven en werken, ten dele positief, en dan vakmatig gezien wanneer het gaat om door hem gehanteerde methodiek ter propa gering van het nationaal-socialisme. Joseph Goebbels verenigde de eigenschappen in zich om de door Adolf Hitler gepredikte heilsleer van het nationaal-socialisme aan de man te brengen. Zonder hem was het nooit zo ver gekomen. Hij verkondigde luidkeels de waarde van de nazi-ideeën, gebruikte 'rück sichtlos' alle middelen die hem ten dienste stonden, maakte dat het oude begrip propa ganda sinds zijn optreden zo beladen is dat het tot dan overwegend milde woord nooit meer kan worden gebruikt zonder de bijge dachte aan list en bedrog. Zoekend naar Heil 'Moge dit boek er toe bijdragen dat mijn geest helderder wordt, mijn denken eenvoudiger, mijn liefde groter, mijn hoop vertrouwensvol ler, mijn geloof gloeiender en mijn spreken bescheidener.' Met deze woorden, ontleend aan een Christuslegende van Franz Herwig, begon op 27 januari 1924 de 26-jarige Joseph Goebbels zijn dagboeknotitie, na een aantal losse aantekeningen de eerste in een serie van duizenden, die doorliepen tot 10 april 1945. De openingszin toont meteen enkele karak tertrekken aan, die nadien bevestigd werden: Goebbels' onmiskenbare gevoel voor pathos, zijn vaste voornemen te blijven schrijven, zijn lange zoektocht naar het ware. In de eerste helft van zijn leven liet hij zich kort of lang inspireren door het christendom - de religie van zijn ouders en dus van zijn jeugd -, door Dostojewski, door uiterst links en ultra rechts. Hij vond uiteindelijk zijn roeping in het nationaal-socialisme met Adolf Hitler als profeet, zelfs meer dan dit. Bij Goebbels kan gesproken worden van een paulinische gedre venheid, zij het in omgekeerde richting. Het was Goebbels die de groet 'Heil Hitier' be dacht, de bevestiging van de Führer als Hei land. Bespeler van de massa Met alle minachting die de man past, moet worden gezegd dat Goebbels een genie is ge weest, die de Duitse massa op zeldzame wijze heeft bespeeld. Buiten eigen land was zijn succes veel minder, want democratisch gere geerde volken met een vrije, kritische geest laten zich niet gemakkelijk in een keurslijf persen. Bovendien kenden zij minder de wan hoop na een verloren oorlog (1914-1918) en de daaruit voortgekomen armoede en ellende. De blijvende aandacht voor de persoon van Goebbels steekt af bij de geringere belang stelling voor andere topfiguren uit het nazi rijk, zoals Göring - tegenwoordig generalise rend afgedaan als een verslaafde kunstrover - Rudolf Hess - een zielige asielzoeker in En geland -, Heinrich Himmler - doodgewoon een schurk. Zelfs aan de Führer aller Duit- Jospeh Goebbels tijdetts eert van zijn toespraken. FOTO ARCHIEF DE STEM sers, Adolf Hitler, die weliswaar in de ge schiedenisboeken is beland, wordt doorgaans minder diepgaande aandacht besteed. Wie Hitiers boek 'Mein Kampf' alsnog leest vindt het zowel langdradig als schreeuwerig nu het uit zijn historische context is gerukt. Het is moeilijk te begrijpen dat het boek weleer normgevend was voor iedere overtuigde nazi, Goebbels voorop. Met zijn superieure intelli gentie zag hij wel degelijk hoe vals en wreed de ideeën waren, die Hitier predikte. Toch probeerde hij, met hand en tand eraan ver knocht en op den duur ook verkocht, deze waan zin te geven. (Overigens is Goebbels een belangrijke adviseur van Hitier geweest toen deze het tweede deel van Mein Kampf schreef.) Goebbels' belangrijkste werk bestaat uit de intieme overwegingen die pas na zijn dood openbaar werden, zijn dagboek, dat hij meer dan 20 jaar bijhield, van de opkomst van Hit- Ier tot diens val. Steeds aangevuld en al dan niet voorzien van toelichtend commentaar wordt het geregeld herdrukt. Wat 'Mein Kampf' niet gegund is, krijgt Joseph Goeb bels postuum voor elkaar. Ook zijn dagboe ken maken feiten vaak mooier dan ze waren, want in momenten van werkelijkheidszin en twijfel moest Goebbels zichzelf overtuigen, maar fascinerend blijven ze... Nederlands Zoals bij ieder mens is zijn jeugd bepalend geweest voor dit verwrongen leven. Paul Jo seph, zoals hij werd gedoopt, was maar ten dele van Duitse afkomst. Zijn grootvader Odenhausen emigreerde halverwege de ne gentiende eeuw naar Ubach over Worms in Nederlands Limburg, waar hij een. Neder lands meisje huwde. Uit dit huwelijk werd een dochter Katherina geboren, die de Neder landse nationaliteit kreeg. Zij trouwde met Friedrich Goebbels, een textielarbeider uit Rheydt die zich opwerkte tot een kantoor functie. Uit dit huwelijk werd 29 oktober 1897 Paul Joseph geboren, die met zijn twee de naam door het leven ging. Het tekent Joseph dat hij tijdens zijn politie ke loopbaan nooit op die Nederlandse aftak king heeft gezinspeeld. Zo goed werd deze af komst weggewerkt dat de meeste na-oorlogse biografieën er geen melding van maken. Goebbels zelf zou zijn buitenlandse wortels glashard hebben ontkend omdat het afbreuk kon doen aan het Edel-Germaan zijn, dat hij de jaren door heeft bejubeld omdat het paste in zijn propagandistische ideeën. Van Nederland moest hij niet veel hebben. Toen het land door de nazi's bezet was is er hij enkele malen op bezoek geweest, de eerste keer al in juni 1940. Een goede maand na de Duitse inval bezocht hij de noordelijke pro vincies. Zo bekeek hij hunebedden in Dren the. Hoewel incognito gebleven voor het on derworpen volk, ervoer hij het bezoek als een smadelijke belediging, want juist in die dagen •Een Sovjet-Russische cartoon uit de oorlogsjaren van de nazi-propagandist. tooiden tienduizenden zich bij gelegenheid van de verjaardag van prins Bernhard de monstratief met een anjer. Geen wonder dat hij in januari 1942 in zijn dagboek noteert: 'Ik machtig Seyss-Inquart (de Duitse gezagheb ber in Nederland) tot het openen van een schouwburg in Den Haag - das Deutsches Theater -, waarin opera's, operettes en to neelstukken worden gegeven. Ik doe dit met één huilend en één lachend oog, want de Hol landers zijn zo'n grote culturele verzorging niet waard. Misschien hebben ze er niet eens de juiste waardering voor.' En in november 1942: 'De Hollander is op zichzelf een onpoli tiek wezen. Het calvinisme en de materiële genotzucht hebben op het leven daar een vol komen eigen stempel gedrukt... Met culturele instellingen kan men niet veel uitrichten om dat de Hollander aan zulke dingen helemaal niet gewend is en ze nauwelijks kent.' Of al eerder, maart 1941: 'Aan Amsterdam en Hil versum zijn zeer hoge geldboetes opgelegd. Dat zal hun ijver snel bekoelen. Als je die kaaskoppen wilt treffen dan moet je ze in hun portemonnee raken.' Een Pruis Ondanks zijn geboorte in het Rijnland, niet ver van de Nederlandse grens, noemde Joseph Goebbels een Pruis. Dat zijn Führer geen Pruis, zelfs geen Duitser maar een Oostenrij ker was, heeft hij altijd verdoezeld. Zijn ou ders worden gekenschetst als oprechte katho lieken, de vrouw vroom, de man van een apos tolische gedrevenheid. De vroomheid heeft zoonlief nooit overgenomen, de gedrevenheid des te sterker. Alleen zou hij de getrouwe apostel worden van Adolf Hitler. Toch boeide de figuur van Christus hem. In een privé-notitie uit hij zijn bewondering voor Christus en diens Bergrede, niet vanuit een religieus gevoel, maar omdat hij er een model in ziet van een geslaagd soort propa ganda. Van het christendom zelf moest hij al op jeugdige leeftijd weinig hebben, maar uit opportunisme hield hij de schijn op. Later werd de Kerk eerder een erfvijand van het na tionaal-socialisme, en dan vooral de leiders, van wie de moedigsten -lang niet allen- dwars lagen. Joseph was een voortreffelijk leerling, die als enige van de drie broers het eindexamen gym nasium aflegde, nog wel met glans. Ook in het vak godsdienst blonk hij uit, zodat hem - na bemiddeling van de pastoor - een studiebeurs werd toegekend. De jonge man koos echter niet het seminarie maar de universiteit van Bonn. Om de schijn op te houden werd hij lid van de katholieke studentenvereniging Uni- tas, die opviel door kwezeligheid. Zo gauw het kon stapte hij er weer uit. Overigens was de jonge student een zoeker, want hij bezocht achtereenvolgens de universiteiten van Bonn, Freiburg (2 keer), Würzburg, München en Heidelberg, waar hij uiteindelijk de doctors titel in de filosofie verwierf, nog steeds hoofd zakelijk dank zij kerkelijke fondsen. Verminkt Waren zijn geboortestreek en de religie van zijn ouders bepalend voor zijn karakter, doorslaggevend was de verminking die de jonge Joseph een horrelvoet bezorgde. Tijdens de Eerste Wereldoorlog meldde Goebbels zich voor de militaire dienst, maar als kreupele werd hij afgewezen, een nimmer vergeten vernedering. Kort na zijn toetreden tot de nationaal-socia- listische beweging in juni 1922 beweerde hij dat zijn handicap het gevolg was van zijn par- tisanenstrijd tegen het Franse bezettingsle ger, maar die theorie vond te weinig gehoor. Daarom kwam er een andere uitleg: de handi cap was niet het gevolg van een ziekte, zoals de ware toedracht luidde, maar van een onge luk. Een Germaan kón geen gebreken hebben. Juist omdat Goebbels begaafd was op het ge niale af en hij zich wenste te wreken voor zijn handicaps, kon hij in het kamp van de pas- begonnen agitator Adolf Hitler in recordtijd carrière maken. In het ontredderde Duitsland van de vroege jaren twintig wanhopig op zoek naar een baan belandde hij in München, de basis van de nazi-beweging. Als jong doctor genoot hij in het begin van de jaren twintig enig aanzien, maar geld of werk leverde dat niet op. Al wilden zijn broers en zus aanvan kelijk niets met de nieuwe nazi te maken heb ben, zelf ontdekte hij dat hij alleen als zoda nig naam zou kunnen maken. Hij noemde zich propagandist en ging aan de slag waar dat nodig was, eerst in Elberfeld, waar hij op 1 oktober 1923 redacteur werd van het tijd schrift Nationalsozialistische Briefe, drie jaar later in het weerbarstige Berlijn, dat hij op Hitiers bevel met bombast en terreur zijn wil oplegde. Zo bleef hij de apostolische veroveraar in het teken van zijn Führer. Om beurten straat vechter en propagandistisch strateeg, de man die na het overnemen van de macht op 30 ja nuari 1933 het nieuw ingestelde 'Reichsmi- nisterium für Volksaufklarung und Propa ganda' zou gaan leiden tot mei 1945, toen het nazidom slechts puin en doden achterliet. Radio -.Goébbels greep zijn kansen. Allereerst met de radio, waarvan de opkomst gelijk liep met die van het nationaal-socialisme. Goebbels, slim als hij was, begreep dat uitsluitend propagan distische speeches de mensen eerder afstoten dan aantrekken. Hij zorgde er dus voor dat de Duitse zenders voldoende ontspanning brachten, zo mogelijk om de propaganda- praatjes heen, en dat er op weinig herkenbare manier werd geïndoctrineerd, tot in kinder uitzendingen toe. (Tijdens de oorlog zou de door de Duitsers beheerste radio in bezette landen dezelfde tactiek toepassen.) Net als de gedrukte pers (met censuur, dreigend ontslag en zelfs gevangenschap gemakkelijker te ma nipuleren) en het invloedrijke medium film kon Goebbels een heel volk hersenspoelen in de richting van oorlog en uiteindelijk vernie tiging. Al op 23 augustus 1933 maakt zijn dagboek melding van proefnemingen met televisie, waarin hij gigantische mogelijkhe den zag ('Fernsehen is die grosze Zukunft'), maar hij heeft het niet kunnen toepassen. Naar gelang het uitkwam een halve waarheid verheffen tot hele waarheid, dan wel die hal ve waarheid ombuigen tot hele leugens: Goebbels trad in het spoor van zijn Führer, die in Mein Kampf zegt: 'Propaganda moet zich altijd tot de minder ontwikkelde massa richten...Daarvan is het bevattingsvermogen beperkt, het begrip gering, de vergeetachtig heid groot.' Als om die door zijn Führer be schreven vergeetachtigheid te bevestigen ver anderde Goebbels soms eigen uitspraken in het tegendeel en de massa slikte het. In de ja ren dertig, toen Duitsland nog niet rijp was voor de strijd, verklaarde hij dat een oorlog nooit winnaars kent, alleen verliezers. In 1943 riep hij de totale oorlog uit die Duitsland on herroepelijk de zege zou verzekeren. Verlie zen was op dat ondenkbaar, in zijn woorden althans. In zijn laatste radiotoespraak vanuit de bedreigde Berlijnse bunkers, april 1945, schilderde hij de afschuwelijke gevolgen van een nederlaag: slavernij en vernietiging. En dat zou en mocht nooit gebeuren. Twee weken later was het nazi-regiem definitief voorbij; het 1000-jarig rijk haalde net de 12 jaar. Toen ging het, samen met de stichter in rook en puin ten onder. Ook nu volgde de meester- propagandist zijn Führer, zo consequent dat hij eerst zijn zes kinderen een fatale injectie toediende en samen met zijn vrouw voor de dood koos. Joseph Goebbels gaf een eigen interpretatie aan de 2000 jaar oude vraag 'Wat is waar heid?'. 'Waar is tijdens een oorlog al datgene waardoor de overwinning naderbij komt. Propaganda heeft met waarheid überhaupt niets vandoen. Wij dienen de waarheid wan neer wij de Duitse zege dienen.' En een ande re notitie uit zijn dagboek: 'Net zo weinig als de kunst heeft propaganda de opgave objec tief te zijn... Ik probeer de blik van het volk te vestigen op het wezenlijke van de berichtge ving die het onder ogen krijgt.' Hetgeen bete kent: alles wat ik en niemand anders wezen lijk vind. Bij Goebbels heiligde het doel wer kelijk alle middelen. De meest recente versie van 'Joseph Goebbels Tagebücher 1924-1945', geredigeerd door Ralf Georg Reuther, verscheen bij Verlag Piper in München, 5 delen, totaal 2304 pagina's. Hierin zijn ook opgenomen Goebbels' levensherinne ringen, die hij in 1923-'24 op papier zette voor zijn toenmalige geliefde Else Janke.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 35