DE STEM L p>' endbureau uitdaging jnica? o Finales wereldkampioenschap f enerverend, fascinerend en vol dramatiek lerdag 1 koopavond. JBE HEEFT HET! lichtorgels ig is Ecclestone waarschuwt Formule I- coureurs 1997 ?r'js en nog veel meer effecten vind je in onze lichtruimte. 14 - Breda/Princenhage - Tel. 076-5212881 Sport lllll ZATERDAG 25 OKTOBER 1997 B1 staan in Kaatsheuvel opgesteld. •eert defecten en repareert Big monitoren op componenten- ■Hiervoor hebt u een diploma Iktronica en affiniteit met uele apparatuur is een pre. Hebt |sse in deze functie voor langere - I goede toekomstperspectieven? n langs op onderstaande - 5 voor meer informatie over uw heden bij White Electronics B.Y. Ivragen naar Elly de Putter. fa, (076) 501 90 11 nende tijden. Vorkomen en de tijd erk? Stuur dan onder- rijblijvende offerte of ekering __M /V BD2510 fi|j ik Cruijff hoor praten," aldus ito Adriaanse in een opmerkelijk we bijna-monoloog in de VI van 'tee week, „begrijp ik hem vaak Kt' Schrik niet, ik ben (nog) niet a het dementeren en, om misver- «nden te voorkomen, wil ik wel L„ gezegd hebben dat ik niet zelf ju, een voetbalblad ben beginnen g bladeren. ijlet desbetreffende interview werd K opengeslagen door een gniffe lde, behulpzame collega, die uit mijn gedrentel terecht condudeer- jcdatik om een onderwerp wr een column verlegen 8l, |k neem hierbij de gele- «iiheid te baat om meteen jnkele mij met regelmaat «telde vragen te beant woorden. Hoe lang doe je w over zo'n ding? Weet je op dinsdag al waar hij over gl gaan? Worden ze nooit boos? Bijvoorbeeld, jee lang? Als ik ergens baad ben, óf als ik me er- w suf om gelachen heb, jan is het een kwestie van half uurtje stief tikken en dan staat er meestal wel jets in de steigers. Daarmee svraag twee beantwoord, »ant als er op dinsdag iets jebeurt waar ik pissig of eolijk van word, dan wordt let ook een makkie. Loop ik ft dagen in gedachten de eerste steen te leggen en resteert er vrij- (ag's alleen nog maar wat metsel- divoegwerk aan wat sommigen als «klaagmuur in het kwadraat be- sdiouwen. loos worden doen ze met regel maat al hanteren degenen waar in ik vermoed dat ze tijdens het le an hun kiezen kapot knarsen, nog- a! eens een voor de hand liggend leugentje. Dat ik zelf waarschijnlijk ook uit de kast zou halen als ie rand ooit de moeite zou nemen 'Biets lelijks over me te schrijven. I lees al jaren geen kranten meer," beweert George Knobel, ie- *re keer als zijn naam ijdel ge knikt is. Een brede rug is hem ge jond, maar dat bord voor zijn kop net. Misschien moeten al die sup- porters die RBC een warm hart toe ten dan maar persoonlijk een iiefje naar hem sturen. Waarin ze ie bejaarde eigenheimer opdra- jen om degene die zo stom is om Sn Poortvliet op te willen volgen in tot bastion van knulligheid, niet let werken onmogelijk te maken. Amateuristisch mag ik het bestuur en het beleid van de staf van RBC «iet noemen, want dat ware een belediging van alle amateurclubs in i ie regio, die hun zaakjes beter voor eikaar hebben dan die klungels op Muiten. Als ik Jan Poortvliet iets zou willen verwijten is het dat hij zich toch een toetje heeft laten koeioneren door koning Knobel en degenen die daar zijn voeten blijven likken. Niet tot de Klok van Arnemuiden zich 4 een slapjanus heeft opgesteld, saarwel te vaak als gentleman. Mie, nu alles achter de rug is, te verstandig en te beschaafd is om eens lekker na te trappen, is een Ne beslissing. Het was wel beter geweest om eerder een flinke vdeur open te trekken. Maar ook tot is gemakkelijk gezegd door ie tend als ik. Die bovendien, naar- «ste hij een jaartje ouder wordt, in togintte zien dat hij die bek af en toe wel wat minder wijd open had tanen trekken, met wellicht een w alle betrokkenen bevredigen der resultaat. klit misschien is Co Adriaanse iets RBC. Die heeft een bord voor ta harsens dat nog een stuk dikker s dan dat voor de keiharde knar »n Knobel. Het pak van Adriaanse s»an een duur laken. Keurig en tok van snit, maar over wat erin zit ik zo mijn twijfels. Louis van Gaal arrogant, overtuigd van de ei sen onfeilbaarheid? Vergeleken met Adriaanse is Van Gaal een on- veker stotterende koorknaap. Ten- Jtaste, als dat interview in VI een ™tje klopt. Maar Adriaanse lijkt ®i een van die figuren die zo'n ver- 'aa'uit en te na willen komma- "euken voor het gedrukt wordt, ik neem aan dat-ie juist geci teerd is. Jet-ie Cruijff niet begrijpt, dat snap °°k nog wel, want die slaat al- een maar wartaal uit. Adriaanse !e9t dat anders. „Dat heeft niks mijn intelligentie, mijn taalge- 'cel of mijn voetbalinzicht te ma- em Want als ik het qua kennis niet 'enkan, begrijpt niemand in Neder land het...» Maar niemand gelooft mij, want 1n Man Cruijff niet. Ik ben Co óriaanse. Iemand die voor zijn me- 'n9 staat, consequent is, eerlijk en ™k heel menselijk..." taen. ik weet njet yj u Je'komt, maar ik krijg er een lek- j 'torm 9ev°el van. Het is jammer Knobel niks meer leest. Met trainer moet-ie kunnen wer- ka« dan? Kan iemand hem dit nbakvulsel even voorlezen? Léon Krijnen Twee kemphanen jagen elkaar op: Michael Schumacher in zijn Ferrari (voorgrond) en Jacques Villeneuve in zijn Williams. De Duitser Schumacher ligt in de laatste race van het seizoen slechts een punt voor op de Canadees Villeneuve. FOTO ANP Vóór de negentiende keer in 48 jaar Formule I valt de beslissing om het wereldkampioenschap pas in de laatste race van het seizoen. Michael Schumacher gaat aan de leiding en wil morgen in Jerez de la Frontera zijn derde titel behalen. Ach tervolger Jacques Ville neuve zet de ultieme aanval in om zijn ach terstand van één punt weg te werken. De Grote Prijs van Europa op het Zuid-Spaanse circuit wordt een zinderende fi nale, zoals de topcatego- rie van de autosport die al achttien keer eerder beleefde. Door Bert Willemsen Jerez - Een punt, één enkel punt. Wat is dat nou? Veel maar ook weinig. Voor zes Formule I-cou reurs betekende die marge in ie der geval voldoende om de titel binnen te halen. Van Mike Haw thorn, die in 1958 de eerste En gelse wereldkampioen werd, tot Michael Schumacher drie jaar geleden. Het ene punt voorsprong waar mee Schumacher morgen in Jerez aan de laatste race van het sei zoen begint, betekent wel dat de Duitser zijn derde kampioens- kroon mag opzetten als hij en ri vaal Jacques Villeneuve allebei de finish niet halen. Villeneuve is er niet gerust op. „Schumacher heeft al eens een finale om de we reldtitel gewonnen door een bot sing," zegt de Canadees veelbete kenend. Dat gebeurde in 1994. Het is het jaar van de Senna-tragedie. De gigantische populaire Braziliaan verongelukt tijdens de derde race van het seizoen in Imola. Daarna moet zijn teamgenoot Damon Hill de eer van het Williams-team hooghouden maar dat lukt niet best. Zijn bolide heeft geen schijn van kans tegen de superieure Be- netton van Schumacher. Al hangt er rond de Duitser wel een onwel riekend geurtje van twijfelach tige middelen. In België moet Schumacher zijn overwinning in leveren omdat de bodemplaat van de Benetton te dun is en in Engeland wordt hij gediskwalifi ceerd wegens het negeren van een zwarte vlag. Door een schorsing mist de Duitser ook nog eens de wedstrijden in Italië en Portugal. Toch staat Schumacher één punt voor op Damon Hill als het For mule I-circus zijn laatste pleis terplaats aandoet. In Adelaide pakt hij direct de kop maar Hill volgt als een schaduw. Zesender tig ronden voltrekken zich in wurgende spanning, Dan volgt de adembenemende ontknoping. Schumacher maakt een stuur fout, de Benetton schampt langs een betonnen muurtje en huppelt terug de baan op. Hill denkt zijn kans schoon te zien. Hij stuurt naar de buitenkant van de baan om de lamgeslagen wagen van zijn rivaal bij het ingaan van de bocht te passeren. Schumacher gaat ook naar buiten en geeft geen ruimte. Hill kiest vervolgens de binnenkant van het circuit. Maar ook dat gat gooit Schu- machter dicht, waardoor beide wagens elkaar raken. Gejoel Voor Schumacher is de race voor bij. Hij ziet Hill in de verte ver dwijnen, zet zijn helm af en ver bergt het hoofd in de handen. Al les is verloren, denkt hij. Het ge joel van het publiek haalt hem uit zijn apathie. Hill is de pits binnen gereden en komt niet meer de baan op. De botsing met Schu macher heeft de wielophanging van zijn wagen geruïneerd. Schu macher is wereldkampioen al kost het twijfelachtige karakter van zijn beslissende manoeuvre hem veel goodwill. Maar dat weegt niet op tegen de wereldtitel die voor team, rijder en sponsors honderden miljoenen waard is. Er bestaat morgen in Jerez nog een andere mogelijkheid voor een omstreden ontknoping. „Ik hoop dat we het kunnen uitvechten in een rechtstreeks duel zonder tus senkomst van andere rijders," zegt Schumacher. Hij kan reke nen op de onvoorwaardelijke steun van teamgenoot Irvine. De stalorders bij Williams dwingen Heinz-Harald Frentzen om Ville neuve de helpende hand toe te steken. Het zou niet de eerste keer zijn dat een kanshebber voor de wereldtitel wordt geëlimi neerd door een helper van de con current. Dat gebeurde al 23 jaar geleden. Op 25 oktober 1964 begint Gra ham Hill, de vader van Damon, als klassementsleider aan de Grote Prijs van Mexico. Hij heeft nog twee concurrenten: de legen darische Jim Clark en ex-motor- coureur John Surtees. Surtees krijgt steun van zijn ploegmak- ker Lorenzo Bandini. De auto monteur uit Milaan, die drie jaar later in Monaco zal verongeluk ken, forceert de beslissing. Hij schakelt Hill uit door bij het rem men voor een bocht achterop diens BRM te knallen. Clark valt door een lekkende olieleiding ver terug en Bandini wenkt Surtees voorbij naar de tweede plaats. Daardoor wordt Surtees als enige in de historie wereldkampioen op de motor en in de auto. Hill toont zich een gentleman-rijder vol hu mor. Hij stuurt Bandini met Kerstmis het boek 'Hoe word ik een veilige autorijder'. Het is de tijd waarin de liefde voor de autosport en de gemeen schappelijke risico's hechte ban den smeden tussen de rijders. Maar als de knuisten om het stuur geklemd zijn, laait de strijdlust hoog op, In de slotfase van het seizoen 1956 aast Juan Manuel Fangio op zijn vierde we reldtitel. De Argentijnse duivels kunstenaar is de kopman van de vijf Ferrari-coureurs en dat wordt zijn redding. Tijdens de slotrace in het park van Monza geeft de wagen van Fangio de geest. Dat hoeft niet fataal te zijn want in die tijd is het nog toege staan dat een coureur overstapt in de auto van een teamgenoot. De Ferrari-leiding besluit naar dat redmiddel te grijpen om Ma- serati-concurrent Stirling Moss van de titel af te houden. De jonge Italianen Castelotti en Musso krijgen het sein om de pits binnen te komen. Ze hebben in de gaten wat hun daar te wachten staat en razen in volle vaart door. Voor eigen publiek het stuur uit handen geven, dat nooit! De Spaanse edelman Alfonso de Por- tago, die ook als jockey, zwem mer en bobsleeër internationale successen behaalt, weigert even eens de teamorders te gehoorza men. Peter Collins heeft in de ga ten wat er aan de hand is. De En gelsman is een groot bewonde raar van Fangio en trouw aan Ferrari. Ofschoon hijzelf ook nog een kleine kansje op de wereldti tel heeft, draagt Collins zijn wa gen over aan Fangio. Vier maan den eerder deed hij dat ook al in Monaco. Dankzij de loyaliteit van Collins wordt Fangio in Monza tweede achter Moss en pakt hij de wereldtitel. „Ik ben nog jong en heb nog tijd genoeg," zegt Collins. Dat is een misvatting. Twee jaar later maakt Collins op de Nürburg- ring een stuurfout. Zijn wagen vliegt met een kleine tweehon derd kilometer per uur door een heg en rolt kantelend omlaag over een grasveld. Collins loopt ernstige hoofdwonden op. De volgende dag overlijdt hij in een ziekenhuis in Bonn. De dood raast zij aan zij met de Formule I-coureurs. Zeker in de jaren vijftig, zestig en zeventig. De veiligheidsvoorzieningen in de auto's missen de verfijning van de huidige periode en op de circuits loeren talloze gevaren. Telegraafpalen en huizen vormen risicovolle obstakels die door strobalen slechis provisorisch werden afgedekt. Noodlot Het gevaar van het autoracen be slist in 1961 de strijd om de we reldtitel. Na zes van de acht races heeft Wolfgang von Trips alle troeven in handen. Maar op een zonnige september-dag slaat- in Monza het noodlot toe voor de Duitse graaf. Met een wanhoopsmanoeuvre probeert Von Trips in de Parabo- lica-bocht een aanval van Jim Clark af te slaan. De wielen van beide wagens raken elkaar. De Ferrari van Von Trips vliegt door een hek, maait over een met toe schouwers gevuld talud en rolt terug op de baan. De gevolgen zijn vreselijk. Von Trips ligt le venloos op het asfalt en neemt veertien toeschouwers mee in de dood. Toch gaat de race door. Phil Hill, een teamgenoot van Von Trips, wint en is wereldkam pioen. Jim Clark heeft de tragedie van nabij zien gebeuren. De Schotse boerenzoon, die bezig is aan zijn tweede seizoen in de Formule I, leeftijd: 28 m races: 100 w zeges: 27 pole-positie: .17 zeges '97: 6 anp-bron-.krt/atp Circuit van Jerez (Spanje) Grand Prix van Europa - 26 oktober 1997 - 17e en laatste WK-race circuit!engte: 4,428 km race-afstand: 69 ronden (305,532 km) ronderecord: 1:25,040 min. (187,451 km/u), M. Schumacher (1994) Coureur 1 M. Schumacher (Dui) Team Ferrari P Ayrton Senna Ptn 78 Michael Schumacher PUNTENTELLING te 10punten 4e 3punten 2e 6 punten 5e 2 punten 3e 4 punten 6e punt leeftijd:26 races:32 zeges: 10 pole-positie: „12 zeges '97: 6 Jacques Villeneuve 2 J. Villeneuve (Can) Williams Renault 77 3 H.-H. Frentzen (Dui) Williams Renault 41 4 J. Alesi (Fra) Benetton Renault 36 5 D. Coulthard (GBr) McLaren Mercedes 30 6 G. Berger (Oos) Benetton Renault 24 7 E. Irvine (GBr) Ferrari 22 8 G. Fisichella (Ita) Jordan Peugeot 20 9 M. Hakkinen (Fin) McLaren Mercedes 17 10 O. Panis (Fra) Prost Mugen Honda 16 11 J. Herbert (GBr) Sauber Petronas 14 12 R. Schumacher (Dui) Jordan Peugeot 13 13 D. Hill (GBr) Arrows Yamaha 7 .14 R. Barrichello (Bra) Stewart Ford 6 15 A. Wurz (Oos) Benetton Renault 4 16 Coureur J.Trulli (Ita) 17 M. Salo (Fin) S. Nakano (Jap) P. Diniz (Bra) snelheid (km/u) O versnelling Team Ptn Prost Mugen Honda 3 Tyrrell Ford2 Prost Mugen Honda 2 Arrows Yamaha 2 18 N. Larini (Ita) Sauber Petronas 1 houdt er een zware shock aan over maar kruipt toch weer ach ter het stuur van zijn Lotus. Na wereldtitels in 1963 en 1965 ver ongelukt hij op 7 april 1968 tij dens een onbetekenende Formule Il-race op het ultrasnelle circuit van Hockenheim. Daarna worden op de Duitse baan chicanes aan gelegd om de snelheid te druk ken. Een van de bochten draagt de naam van Jim Clark. Ook Jochen Rindt behoort tot de wereldkampioenen die hun pas sie met hun leven moesten beta len. De Oostenrijker krijgt in 1970 als enige in de historie de ti tel posthuum toegekend. Zijn dood betekent de zwartste blad zijde van een bewogen seizoen. Rindt wint op 21 juni in Zand- voort de Grote Prijs van Neder land, maar tijdens de race sterft Piers Courage in een brandende De Tomaso. Elf dagen later ver liest Bruce McLaren het leven als de door hemzelf gebouwde Ca- nAm-wagen tijdens een testrit in Goodwood een stuk van de stroomlijn verliest en stuurloos tegen een baanpost knalt. Beide coureurs zijn goede vrienden van Rindt, die zich in de daaropvol gende weken afvraagt of hij niet zal stoppen met racen. Volledig vernield Maar de wereldtitel lonkt en de Oostenrijker gaat door. Tijdens de training voor de Italiaanse Grand Prix overkomt hem het zelfde als zijn vriend McLaren. Na het afbreken van een onder deel heeft Rindt geen schijn van kans. Op volle snelheid raast de Lotus tegen een muur, waarbij de voorkant volledig wordt vernield. Bij aankomst in een ziekenhuis in Milaan zijn de levensgeesten bij Rindt geweken. Er zijn dat jaar nog drie races te rijden, maar de voorsprong van Rindt is zo groot dat de Belg Jacky Ickx in het eindklassement één punt tekort komt. Zulke tragedies verdwijnen in de Formule I onder glorie en geld. Zeker nu de veiligheidsmaatrege len in het laatste decennium de topklasse van zijn scherpste kantjes, heeft ontdaan. Al is Jac ques Villeneuve het daar niet he lemaal mee eens. Hij wil dat ra cen in de Formule I een uitdaging voor echte mannen, blijft. „Maar onze taak is het er alles aan te doen dat Villeneuve levend het einde van zijn carrière haalt," antwoordt FIA-voorzitter Max Mosley. De internationale auto sportfederatie, waar Mosley het bewind over voert, is er ook alles aan gelegen om de spanning er tot het einde in te houden. Zoals dat al gebeurde bij het allereerste wereldkampioenschap van de Formule I. Op 3 september 1950 maakt het Alfa Romeo-trio Farina, Fangio en Fagioli in Monza onder elkaar uit wie de eerste mondiale kroon op zijn hoofd mag drukken. Fa voriet Fangio blijft steken met een kapotte versnellingsbak. Hij stapt over in een andere auto maar moet ook die met een defect langs de baan parkeren. Giusep pe Farina wint en dat levert de 44-jarige veteraan de wereldtitel op- De Italiaanse aristocraat is een echte ijzervreter. Zijn eerste wedstrijd in 1932 beëindigt hij in het ziekenhuis en daarna over leeft hij nog talloze race-ongeval len. Zijn lichaam is bezaaid met littekens als hij in 1955 zijn car rière afsluit. Het noodlot slaat toch nog toe voor de allereerste wereldkampioen: op 30 juni 1966 verliest Giuseppe Farina het le ven bij een verkeersongeluk. Jerez - De Formule I-cou reurs zijn bij voorbaat al gewaarschuwd. Mocht een van hen door een on verantwoordelijke ma noeuvre zondag tijdens de GP van Europa de titel strijd tussen Michael Schumacher en Jacques Villeneuve beïnvloeden, dan hangt de dader(s) een schorsing van meerdere races boven het hoofd. Schumacher begint in het Spaanse Jerez met één punt voorsprong op Villeneuve aan de laatste GP om de we reldtitel. Volgens een woord voerder van een van de For mule I-teams, hebben alle renstallen een brief gekregen van Formule. I-baas Ec clestone, waarin hij dreigt met zware sancties indien het vermoeden bestaat dat de titelkandidaten met opzet van de baan zijn geramd. Schumacher als Villeneuve hebben laten doorschemeren te vrezen dat ze, op unfaire manier de grindbak in wor den gekegeld. Villeneuve dacht daarbij aan Irvine, de teamgenoot van Schumacher bij Ferrari, die in de loop der jaren een discutabele repu tatie als botsauto-expert heeft opgebouwd. Schuma cher is op de hoede voor zijn landgenoot Frentzen, ploeg- makker van Villeneuve bij Ferrari.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 11