de Stem Bluesrock en blazers op Denoek Rock Aardappelschilwedstrijd in de stad van de Erpelkappers Museum naar de haaien in Oostkapelle Duizend Presley-fans zondag naar Breda »te warenhuizen Neutraal Keukenprins Herkennen Spektakel ■■B ystraat 14 jJ Jtuu jgwao fnrj to Vierkant zijn niet t Door Jeanette Vergouwen Een vlijmscherp mes glijdt flitsend onder de schil, tsjjjjj plop. De aardappel ploft in de emmer. Het water spat op en de schiller wist zich de waterdruppels en het zweet van de wan gen. De handen druppen van het troebele nat, maar de schiller zet door en gooit in een razend tempo de gele ovale ballen in het water. Tssjjj.... plop.... tssjj... plop. De emmer wordt gevuld, de ogen glinsteren, het mes flikkert en de omstanders kijken met bewondering toe. Zo'n aardappelschiller in huis zou een prachtig nieuw keukenapparaat zijn. Axel heeft een aardappeltraditie. De Axelaar wordt niet voor niets Erpelkapper genoemd. De onder nemingsorganisatie Axclusief slaat hier munt uit en houdt vrij dag 24 en zaterdag 25 een aardap pelschilwedstrijd. De eerste in Zeeuws-Vlaanderen. De wedstrijd heeft een simpel re glement. Elke deelnemer krijgt twee tassen vol piepers en hij of zij moet in vijf minuten proberen zo veel (en zo goed mogelijk) de pa tatten van hun jasje te bevrijden. „Geen vierkante blokken, die ac cepteren we niet. De schil mag dikker zijn dan normaal, maar het gaat om het gewicht en de wijze waarop er geschild is. Het hoeven geen flinterdunne schillen in spi raalvorm te zijn, maar gewoon goed geschilde aardappelen. We zetten een podium in de buurt van het gemeentehuis op waar men re- genvrij kan schillen. We hopen op een enorme toeloop van schillers. Het schouwspel is belangrijk, de prijzen horen erbij, maar het pro moten van Axel is het hoofddoel," vertelt Evert de Jonge, die toe geeft geen hekel te hebben aan schillen. Hij jast thuis vaak de piepers en verkondigt met een brede glim lach dat het een hele kunst is om de aardappel dun te schillen. „Hoe dunner de schil, hoe meer vitami nen er in de aardappel blijven zit ten en dat vocht uit de aardappel is goed tegen de reumatiek. Een dunschiller vind ik maar niks. Zo vervelend als de aardappel bulten en bobbels heeft, geef mij maar een lekker scherp aardappelschil mesje, zo'n kortje." In de loods van Fehax van Kees de Feyter hangt een typische aardap pel net uit de klei getrokken geur, de lucht is zwanger van het stof en de machines denderen de knollen over de sorteerbanden en zorgen dat het kleiige restant in zakken terecht komt. De Bintjes zien er j dit jaar prima uit, vol, fris en ste- «g- «Het bintje is een midden-vroege aardappel, de knollen zijn goed van vorm, vrij vlak ogig en weinig gevoelig voor stootblauw. Het droge-stofgehalte is middelmatig en de kwaliteit is goed, de smaak is neutraal en het bintje is zuiver van kleur en is zeer geschikt voor diips en frites," lepelt Kees de Feyter op. Hij zit in het vak en weet met be hulp van boekjes en folders een hele reeks namen van piepers op te noemen. „Er zijn bijna 200 ras sen: de rode Desiré, de Charlotte, de Hosa. Grappig al die meisjesna men. Allemaal stevige piepers overigens. Wil je een bloemige af koker, kies dan voor de Eigenhei mer, de Doré, de Rode Pipo of de Ajax. De consument is de laatste jaren kieskeuriger geworden, maar het consumptie per hoofd van de bevolking is wel toegeno men. Er is zoveel variatie en men kan ook heel veel met een aardap pel doen." Bankdirecteur Peter van Eijl blijkt een echt kenner te zijn. Hij kokkerelt graag en maakt de meest exclusieve aardappelge rechten klaar, een echte keuken prins. „De tijd dat de aardappel arrne- lui's eten genoemd werd, is voor bij. Ik denk dat de aardappel culi nair enorm onderschat is. Hij past overal bij, is erg voedzaam en je kunt er van alles mee doen." Net als bij een mitrailleur, of beter ge zegd als de met regelmaat in een emmer ploffende piepers, komen de volgende woorden uit zijn mond: koken, stomen, pureren, gratineren, poffen, bakken, fritu ren en laten garen in de schil. Als culinaire aardappel-hoog standjes stelt hij gepofte aardap pel met truffel voor en krieltjes met zure room en kaviaar. Zo lust ik nog wel een kilootje. „Nederland is geen land met een echte eetcultuur, geef me een aardappel en ik maak er een bij zonder gerecht mee. Je moet er ge woon een beetje creatief mee om gaan," stelt hij. Daarna verhalt hij over het belang van de aardappel voor Axel: de gouden aardappel als trofee voor verdiensten en de Erpelkapper het beeld dat het Axelse leven beheerst. „Een jachtig leven vraagt om een bord vol kracht en vlugheid.... pa tatten dus," orakelt Kees de Fey ter. Ik zit mijn hele leven al in de aardappelen, maar als ik ze eet proef ik nauwelijks het verschil in ras. Er zijn mensen die elke aard appel herkennen." „Klopt het dat je met een doorge- -v M K nSI - A i vSM Kees de Feyter (links), Evert de Jonge en Peter van Eijl. „Axel en de aardappel, dat is gesneden frites FOTO WIM KOOYMAN sneden aardappel goed het vet van je autoruit kunt halen?", vraagt Evert de Jonge. Het antwoord is bevestigend en de lofzang op de aardappel wordt in een andere toonaard voortgezet. „Er is een groot verschil tussen aardappelen uit zand- of uit klei grond. De kleipieper is mooi licht geel van kleur en vaster van struc tuur, de zandpieper is donkerder en de smaak is gewoon niet goed," stelt De Feyter zonder een zweem van chauvinisme. „Een land mag niet teveel bemest worden en de aardappel die geteeld wordt in de grond van grasland dat omge vormd is tot akker, is geen goeie, Meestal krijgt deze patat een schil vol schurft of pokken. Nee, een mooie aardappel is gaaf, glad van vel, heeft stevig vlees en een mooie ronde vorm." „Ach, we kunnen nog lang over aardappelen praten, maar op de daverende vrijdag en zaterdag gaat het gewoon om het spektakel piepers jassen. Als evenementen commissie verzinnen we steeds wat anders. Elk kwartaal sluiten we af met iets denderends. Geen braderie of gewone uitverkoop, maar een evenement waardoor Axel in de schijnwerper komt. Wij Erpelkappers moeten er voor zor gen dat Axel vrijdag en zaterdag op zijn grondvesten trilt. We wil len gewoon publiek trekken en als het weer meewerkt, wordt het een aardappelrijk gebeuren," aldus Kees de Feyter die zelf de aardap pelen ter beschikking stelt. De aardappelschilwedstrijd is vrijdag van 14.00 tot 17.00 uur en zaterdag van 11.00 tot 16.00 uur. De deelne mers krijgen een kluts aardappelen ca deau en de beste drie gaan met een geldprijs van 300,250 of 75 gulden naar huis. Van te voren opgeven is niet nodig, iedereen die beschikt over een goed schilmes, kan zich ter plaatse op geven. Hoor Ronald Verstraten bik gedrukt pronken de kapper, een voetbalcafé en buurman che- ®iegigant in het rijtje sponsors. Muziekminnende ondernemers' laten de organisatoren van De- jjoek Rock '97 dankbaar weten en dan volgt er nog een hele stoet, rani bakker tot bloemenman, van «gieter tot bank. Alleen de ™ukker komt voor zijn muzikale raorkeur uit: 'Polka'. zal die weinig te horen zijn, ar gevarieerd is het program ma van aanstaande zaterdag in e.to Swal wel. Vier bands, twee f Zeeland, twee uit 'het Vlaan- ,eten van onze zuiderburen', tre- op in de grote zaal van het orpshuis in Hoek. Bluesrock en azers, 'diepzinnig' en grunge rgen voor afwisseling op de Weede editie van het festival. J namen op het affiche lijken ant te staan voor een tenmin- J_evei&oog bezoekersaantal als 8 jaar, toen Denoek Rock Jr™nderd en vijftig bezoekers tinv wor^t alleen stevige maar vooral ook visueel Makel beloofd. Neem alleen al siófii®' ^sshead the South- k„ij ms dat voor de gelegen- sen ^gebreid met zangeres- extra blazers en keyboard. Crosshead the Southside Horns Dertien man/vrouw sterk staan ze zaterdag op het podium. Daar moet wel eerst even de veerpont voor varen, want Crosshead ope reert vanuit Schouwen, met een repertoire dat, naar eigen zeggen, 'geheel uit jatwerk bestaat'. Dat dit het succes niet in de weg hoeft te staan, bewees de groep twee jaar geleden, toen Say no More werd genomineerd in de catego rie beste cd tijdens de Zeeuwse Belofte. „Een dijk van een band", prees de jury aan. Ondersteund door de blazerssec tie krijgen de covers die Crosshead brengt, degelijke ar rangementen: 'Stevige rock 'n' roll, gelardeerd met blues en een vleugje soul', voorzien van een dampende, 'haast Amerikaanse presentatie. Beproefd, want de zes jaar oude band, bleef moeite loos overeind tussen grootheden als Herman Brood, The Scene en The Prodigal Sons op het Beach- pop Festival in de zomer van 1994. Een eindje verder naar het zui den, in het Oostvlaamse Eeklo, werd rond die tijd de groep 'Kauntefit opgericht. Een vrucht baar begin, want er rolde meteen al eigen werk uit het repetitiekot. Begin 1995 nam de band een de mo op en in het daaropvolgende jaar volgde een golf van nieuwe composities. Te horen tijdens hun optredens, die 'barstten van de ambiance'. De muziek gaat van naïeve rock tot grunge, beweging en interactie met het publiek staan voorop. De invloeden lopen sterk uiteen, I I I I 1 DONDERDAG 23 OKTOBER 1997 D1 Door Ronald Verstraten Het Zeeuws Biologisch Museum pakt het groot aan. De mammoe ten, oerolifanten en sabeltandtij- gers die het museum sinds het af gelopen voorjaar bevolken, krij gen gezelschap van een andere gi gant. Tot begin maart van volgend jaar is in Oostkappele de tentoon stelling Naar de Haaien te zien. Een haai, zo blijkt op de tentoon stelling, is een wonder van tech niek. Hij beschikt over speciale zintuigen, zoals het zijlijnorgaan. In zijn ogen zijn zoomlenzen inge bouwd en bovendien beschikt hij over de zogenaamde 'ampullen van Lorenzini'. Deze vormen een soort radarsysteem, in de vorm van bijzondere receptoren op zijn snuit. Ze vangen de electriciteit op die een prooi uitzendt als hij vlak bij is. Die nabijheid is geen voorwaarde voor de witte haai, ook wel men- senhaai genoemd. Hij hoort zijn potentiële slachtoffer al op twee kilometer afstand. Vooral gelui den met een lage frequentie trek ken zijn aandacht, zoals van een gewonde vis. Of van een mens...Een geruststellende ge dachte is dat wij niet tot zijn favo riete prooien behoren. Hij eet lie ver zeeleeuw of zeehond. En als hij al eens bij vergissing een mens aanvalt, wacht hij altijd met eten tot zijn slachtoffer echt dood is. Ook in de Nederlandse kustwate ren komen haaien voor, zoals de kathaai, ruwe haai, hondshaai en doornhaai. Naar haaien wordt te genwoordig steeds meer onder zoek gedaan. In oceanen wordt het gedrag van haaien bestudeerd vanuit een haaienkooi. Inmiddels zijn er 350 soorten bekend. Jaarlijks worden er milioenen haaien gevangen. Voor de sport, of voor wetenschappelijk onderzoek. Vaak ook alleen maar voor de vin nen, de olierijke lever, de kaken en de tanden. Daarmee zijn de rollen omgedraaid: heeft de mens zich eeuwenlang bedreigd gevoeld door de haai, nu wordt de haai be dreigd door de mens. Op de tentoonstelling worden de veelzijdige eigenschappen van de haai belicht. Er is bijvoorbeeld een haaienkooi te zien en je kimt voelen hoe scherp de tanden van een haai zijn. Visuele uitleg ge beurt aan de hand van videobeel den, dia's en schilderijen. Een computerspel en eenvoudige tek sten biedt kinderen de mogelijk heid interactief aan de expositie mee te doen. I 'Naar de Haaien' in het Zeeuws Biolo gisch Museum, Duinvlietweg 6, Oost kapelle. Tot 2 maart 1998. Openingstij den Oktober: zondag en dinsdag tot en met vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur. Zaterdag en maandag van 12.00 tot 17.00 uur. Openingstijden November tot en met Maart: dinsdag tot en met zondag van 12.00 tot 17.00 uur. buien van somberheid, wendde hij zich tot zijn bassist. Hey Jer ry, play me some blues, man, in strueerde de King dan. En zoals de jonge David op de snaren van zijn harp de depressies van de joodse koning Saul wegtokkelde, begon Scheff maar weer een langzame, diep donkerbruine groove op zijn snaren te plukken. Dan voltrok zich het - beperkt houdbare - wondertje: voor de ogen van de menigte klaarde ko ning Elvis op, kreeg er weer zin en vervolgde zijn show met her nieuwde energie. Go, Jerry, go! In de studio daarentegen putte Presley uit andere inspiratie bronnen en gaf hij de voorkeur aan ster-bassisten als Norman Putnam. Jerry Scheff is, met uit zondering van de spaarzame nummers die een uitgeputte Elvis in '76 thuis in Graceland opnam, dan ook niet op de plaat te horen. Althans niet op Presleys platen. Op de albums van andere pop-, rock- en country-artiesten valt zijn naam wel te lezen, veelal in combinatie met die van drummer Ronnie Tutt, het tweede lid van Presley's live ritmesectie die wél veel studiosessies met de King mocht spelen. Jerry Scheff is tot heden als ses siemuzikant in touw gebleven, al heeft hij nog geen fractie van het prestige van andere vaste Elvis- begeleiders als James Burton (gi taar) of Glen D. Hardin (piano) verworven. Tegenwoordig maakt hij deel uit van The Crickets, ooit de band van de nóg ontijdiger ge storven rocker Buddy Holly. Door Leo Nierse Een kleine duizend Elvis-fans uit Nederland en België komen zon dag in Het Turfschip in Breda bij elkaar tijdens de fanclub-meet ing van It's Elvis Time. De fami liedag, die volgens inmiddels ja renlange traditie op de laatste oktoberzondag wordt gehouden, duurt van 12.00 tot 20.30 uur. Hoofdmoot van het programma vormen de optredens van bassist Jerry Scheff en de Presley-imita tors Jenson Boomer (uit Groot- Brittanië), René Shuman en Er- win Nijhoff. Vermelding verdient ook de ex positie van de vier testpersingen van Presleys laatste (niet-post- ume) lp Moody Blue. RCA wilde die aanvankelijk als picture disc uitbrengen, maar zag daar na El- vis' ontijdige dood in augustus '77 vanaf. De onlangs opgedoken proefexemplaren zijn nog niet eerder in Europa te zien geweest en voor de fanatieke fans moet dat 'kaasje' zijn. Jerry Scheff staat voor zondag als eregast op de affiche. Scheff was gedurende Elvis' zogenoem de Las-Vegasjaren (1969-'77) een van Presleys vaste podiummuzi kanten. Veruit de meeste optre dens van the King in diens laatste acht levensjaren heeft hij als bas sist meegemaakt. Die betrekking had Scheff niet zozeer te danken aan zijn muzi kale brille, als wel aan een haast bijbelse eigenschap. Wanneer zijn werkgever op de bühne over vallen werd door een van zijn steeds frequenter opkomende Verstilde beelden uit Siberië in 'Few of us' maar de muziek van Mindlink laat zich het best vergelijken met Faith No More, Metallica en Tool. De Zeeuwsvlaamse groep werd tweede in de finale van de Zeeuwse Belofte in 1993. Erg succesvol was de tweede demo, die lovende recensies kreeg in Duitsland en Amerika. Een pla- tendeal bleef aanvankelijk uit, maar sinds een jaar zit Mindlink op Killerwhale Records. In mei 1997 kwam de debuut-cd Deside rata uit. Opnieuw een Belgische band, uit Gent en omgeving, is Jake's Thing, zij het dat drummer Christian Kieboom uit het Zeeuwsvlaamse Sas van Gent komt. De band bestaat acht jaar en ontleent zijn naam aan een boek van Kingsley Amis 'dat de blues beschrijft van een man die worstelt met zijn libido'. Blues is ook het handelsmerk van de groep, die eigen nummers combi neert met covers van onder ande ren Elmore James, Muddy Waters en Jimi Hendrix. Stevig gitaar- werk vormt de basis, in toom ge houden door energieke bas, stea dy beat en mondharmonica. Denoek Rock in Dorpshuis in Hoek, za terdag 25 oktober, aanvang 19.30 uur. De toegang is gratis. PAGINA 'Noordeloos': leren leven met ellende van alledag PAGINA Volop blues in de Zeeuwse zalen PAGINA

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 23