Truckers
3,5 procent
meer loon
't Is hoog tijd
voor
vakantie!
Van Ommeren
Autoshow Tokio in teken van milieu
NS-cargo krijgt concurrentie op traject Rotterdam-Keulen
OR Nedlin
Meer paarden en minder koeien in Zuidlaren
Sociale wantoestanden
in de visverwerking
|Na moeizaam CAO-overleg
[CSen 131 Veghe1, stein
pEBTflM11111ECONOMIE
A7
i fitness en aerobicpersoneei
iedew.
jieters.
project
administrateur
stapt naar
le rechter
F DUO
kandidaten
iESSE
Leerling kapsö'
SCHOLIERS
S amenwerking
van Audax
met Ziff-Davis
Industriebond
in gesprek
met Montell
KOP MUNT
Uiterlijk
ECONOMIE KORT
Vakantiecharter naar Zuid-Afrika
Iberia riskeert enorme boete
Geen nieuwe CAO reisbranche
Tènce/ uitzendbureau
Dat werkt wel even anders!
22 OKTOBER 1997 A6 l DE STEM
Rotterdam (anp) - De Rotter- tle-trein, die op vaste tijden het Nederlandse als het Duitse Spierings is bezig met het wer- idee om voor het internationale men te werken. Welke dat z
0 e
0 a
0
0
0
0
n
io
15 e
Wall Street
20/10
21/10
abn-amro
20.00
20.19
aegon
81.69
81.81
ahold
27.00
26.81
akzo
88.62
88.81
allied signal
42.25
43.50
amer.tel.tel
47.50
49.75
amoco corp
95.50
96.69
asarco ine.
30.38
30.50
asm intern
15.75
15.62
asm lith
88.38
94.38
baan company
71.62
74.50
bethl. steel
10.38
10.75
boeing co
53.50
53.94
burlington sfe
97.75
99.94
can.pacific
30.69
30.88
chevron
86.88
87.81
chiquita
16.88
16.81
chrysler
37.12
37.19
citicorp
138.88
144.19
cons.edison
34.31
34.94
digitequipm.
49.00
51.00
dupontnemours
56.38
58.19
docdata
20.62
20.00
dow chemical
90.31
93.00
eastman kodak
62.56
63.06
exxon corp
64.94
65.19
ford motor
47.75
48,50
fortune brands
32.38
32,94
gen. electric
70.19
70.62
gen. motors
69 88
71.31
goodyear
68.50
68.38
hewlett-pack.
66.19
66.94
int bus.mach.
97.50
105,25
itt industries
31.75
32.12
kim airlines
35.06
35.19
kpn
36.94
36.94
merek co.
94.56
97.12
mobiloil
74.00
73.56
ocevd grinten
120.50
119.50
omega financ.
34.75
34.25
philips
81.88
86.12
royal dutch
56.12
56.31
sears roebuck
45.50
45.81
shell tr.
44.88
45.12
texaco inc.
61.56
61.06
travelers
73.44
75.19
unilever nv
218.38
56.06
united techn.
79.88
79.12
westinghouse
27.75
29.12
whitman corp
27.19
27.81
woolworth
20.06
20.00
pril '98
igen f
ftjni '98
vélijks
a
vk
sk
a
b
advieskoers
vorige koers
slotkoers gisteren
laten
bieden
ex claim
ex dividend
gedaan/bieden
gedaan/laten
bieden en ex dividend
laten en dividend
gedaan en laten ex dividend
gedaan en bieden ex dividend
40,00
3324
1,80
2,00
42,50
40,00
4829
0,80
1,00
2437
3,00
3,10
42,50
1261
1,90
2,20
45,00
1444
1,30
1,40
50,00
1799
0,70
0,60
55,00
1055
0,40
0,40
40,00
701
4,40 b
4,60
25,00
1288
17,30
18,00 a
37,50
714
11,40
11,80
50,00
619
7,40
7,60
60,00
871
5,30
5,50
40,00
1053
2,00
1,50
35,00
1093
1,00
0,80
70,00
901
6,70
7,10
920,00
1023
21,50
28,00
940,00
960,00
1441
14,20
18,50 a
1199
9,00
11,50
980,00
1184
5,60
7,30
000,00
1357
3,50 r-Jne\f;'_;j4.0£s
840,00
880,00
989
7,50 a
4,dU
762
17,00
10,60
900,00
639
24,00'i ui»
<16.50, b
56,00
58,00
946
2,80
2;70
1902
2,10
2,10
50,00
933
7,30
7,70
50,00
629
2,10
2,10
52,00
753
3,20
2,90
37,50
2547
1,20
1,20
32,00
4222
2,10
2,40
34,00
946
1,30
1,50
35,00
1195
1,00
1.10
35,00
1031
1,90
1,80
120,00
692
7,80 b
9,00
90,00
1148
2,50
3,60
1,50
95,00
1638
1,00
90,00
1637
5,10
6,00
95,00
846
3,00
3,60
90,00
799
4,20
2,90
66,00
1510
8,90 a
8,50
64,00
1475
7,30
7,50
115,00
3495
1,90
2,60
110,00
1959
3,50
2,60
107,50
1075
4,70
3,70
165,00
2267
7,30
10,90
170,00
623
10,50
13,30
180,00
2646
7,10
9,20
4,40
110,00
692
2,90
110,00
629
5,20
7,00
115,00
1182
3,60
4,90
WOENSDAG 22 OKTOBER 1997
Rotterdam (anp) - De Rotter
damse vervoersmaatschappij
jhort Lines gaat vanaf april
volgend jaar een goederen-
,rein tussen Rotterdam en
Keulen exploiteren als con
current van NS Cargo.
jhort Lines doet dat samen met
het Hafen- und Güterverkehr
0in (HGK), de grootste parti
culiere spoorvervoerder in
Duitsland.
Het gaat om een zogeheten shut
tle-trein, die op vaste tijden
rijdt. Meer klanten kunnen hun
containers op dezelfde trein la
den. Dit principe hanteert de
goederendochter van de NS al
enkele jaren met succes. De trei
nen rijden vijf keer per dag tus
sen de Delta-terminal in de ha
ven en de HGK-terminal in Keu
len. NS Cargo exploiteert geen
shuttles naar Keulen.
Directeur R. Spierings van Short
Lines wil rijden met dieselloco
motieven van HGK, die zowel op
het Nederlandse als het Duitse
traject rijden. De locomotieven
moeten nog goedgekeurd wor
den door Railned, de organisatie
voor veiligheid en capaciteits
verdeling van het spoornet. De
NS gebruiken meestal elektri
sche locomotieven. Doordat Ne
derland en Duitsland een ver
schillende spanning op de bo
venleiding kennen, moet de NS-
locomotief aan de grens vervan
gen worden, wat minder effi
ciënt is.
Spierings is bezig met het wer
ven van Nederlandse machinis
ten. Daarbij mikt hij vooral op
ex-NS-werknemers, omdat al
leen zij in het bezit zijn van alle
diploma's.
Short Lines krijgt als pionier
een tijdelijke subsidie van de
Europese Unie. Over de hoogte
daarvan wordt nog onderhan
deld. De EU is voorstander van
liberalisering van het spoorver
voer en moedigt daarom concur
rentie aan. Ook van de EU is het
idee om voor het internationale
goederenvervoer doorgaande
routes zonder oponthoud te
creëren, de zogenaamde free
ways. Eén daarvan is Rotterdam
- Milaan, waarvan Rotterdam -
Keulen een onderdeel is.
De trein naar Keulen is het eer
ste project van Short Lines. La
ter wil het bedrijf sporen naar
het noorden en oosten van het
land.
Ook daar heeft het andere ver
voerders op het oog om mee sa
men te werken. Welke dat zijn,
wil Spierings nog niet zeggen.
Short Lines wordt waarschijn
lijk de eerste NS-concurrent in
het vrachtvervoer. Andere con
currenten die binnenkort begin
nen zijn ACTS (afvaltransport)
en Ras Rail. Daarnaast zijn er
tientallen bedrijven die oriënte
rende gesprekken voeren met
Railned. Op het gebied van reizi-
gersvervoer hebben de NS al
enige tijd een concurrent in de
vorm van Lovers Rail.
Zoeteimeer (anp) - De negentigduizend vrachtwagen
chauffeurs die onder de CAO van Transport en Logistiek
Nederland (TLN) vallen, krijgen er dit jaar 2,5 procent bij
en volgend jaar 3 procent.
de vrachtwagen-CAO
I De leden van de Vervoersbond
I FNV hebben al ingestemd met
I het onderhandelingsresultaat.
onderhandelingen rond de
I grootste truckers-CAO verliepen
I uiterst moeizaam. „De werkge-
I versorganisatie wist blijkbaar
I sietprecies wat zij wilde," aldus
/-onderhandelaar G. Ros.
I Voor chauffeurs in het beroeps-
I goederenvervoer bestaan twee
I CAO's; de kleinere KNV-CAO
I kwam al in juni rond.
i van de problemen bij de
CAO is de controle op naleving,
it de bedrijfstak veel kleine
I ondernemingen kent. Afgespro-
I sen is dat TLN zelf een controle-
I rend orgaan gaat opzetten. Daar-
I naast blijven de controle-mecha-
Inismen van de Vervoersbonden
I van FNV en CNV bestaan,
linde moeizaam tot stand geko-
|men overeenkomst zijn de rech-
i van uitzendkrachten gere-
d. Dat is nodig, omdat sinds
I augustus uitzendbureaus ook
|toi truckers mogen bemidde-
waf jarenlang verboden is
|geweest. Nu is vastgelegd dat
gevers alleen ►met uitzend-
Jbureaus"rih zee mogen gaan die
let SPOED gevraagd:
iike sollicitaties met pasfoto:
414761 NG Zevenbergen.
pleiding
n leuke
diploma
aand op-
lert kunt
zaterdag-
Studiegids
67
f Louis
raagt
Breda,
;3.
Wij zijn op zoek naar een
(m/v) op HBO-niveaul
Het betreft een moge!#]
vaste baan in Dongerr
u bekend met PC SotMW
heeft u boekhoudkundig
ervaring en kunt u g
teamverband werken
Neem dan contact op
(0162) - 313332^
Pt Industrie- en Voedingsbond
Ifflïconcludeert dat aan de hand
P» een enquête onder leden en
Tiet-leden. De visverwerkende
Pdustrie biedt werk aan onge-
I® tienduizend mensen, onder
k met 'n
mile wer-
lurant van
de organi-
irp van de
sdrecht.
Is kok, 2
ik de no-
iapieren.
salaris
|e. S.v.p.
ren naar:
v. dhr. L.
luvelweg
sendrecht.
Wij zijn op zoek naar
(m/v) met een afgerond®
W-OPLEIDING of£n!
vergelijkbare MBO op
leiding. Ervaring in een
buurthuis is een pré^J
u affiniteit met asielz°e
bent u op zoeknaarj
tijdelijke baan (3 rna,a"„J
tot een half jaar) ®"Gi|Ze?
eigen vervoer naar
Bel dan naar.
(0162) 313332.
n
aker
5-385322.
ervaren
ek is naar
i de 20 en
Het betreft
ctie voor 3
i half jaar.
langrijk dat
vervoer
>ereikbaar-
.drijf. Heeft
I dan snel:
3332.
Haarmode p-v'® 700n
Zuidsinget 2, B-°P ge
Gio Coiffures, PassMl
Bergen op Zoon)
voor 3 of 4 dagen
om ons team te
versterken. Soi
Tel.: 0164-23503°^
v.a.15gevr..vo^eSdCa,oi
maakwerk in or g0n v.
iedere zaterdag^ ws!
9.00 uur. Wij bff 25 nettl
de/8,-en ƒ13.W
7,
19.00 en 21.00 uur59i
5018968 of 541°
sterdam (anp) - De onder-
j®ingsraad van het wasserij-
"ijf Nedlin gaat proberen
overname van het bedrijf
l°or concurrent Hokatex te
porkomen.
ondernemingsraad heeft be
den naar de ondememingska-
van het Amsterdamse ge-
£ntshof te stappen.
zaak dient morgenmiddag.
belangriikste argument dat
teS® de overname door
atf §aat aanvoeren is, dat er
i n 's naar alternatieven
dat er geen rekening is gehou-
Jmet de sociale gevolgen voor
Kaneel. De ondernemings-
kan in dat verband naar vo-
t, Wen dat inmiddels ook
Rentex een bod heeft
I»h ®entex beeft aan de
r en een werkgelegenheidsga-
gegeven. Hokatex wil
®?en 45 personeelsleden
1 Nedlinontslaan.
was Hokatex van
dat er bij Nedlin 75 men-
moesten. Dat aantal is in
tik S /ermanderd, maar de
n, de ondernemingsraad en
.Personeel van Nedlin vinden
®en ontslagen onaccepta-
hokatex is van plan het
aien j r van Nedlin in Ros-
Cten n vestiging in Breda te
W Sarnaast heeft Nedlin
»vL\®omenteel nog in han-
j iïhet ^anse bedrijf CGC.
J^if,Waaserijbedrijf werken
Jöionderd mensen.
volgens
betalen.
Daarmee is tevens een conflict
rond de chauffeurspool GPDW
uit de wereld. Dit 'uitzendbu
reau' heeft chauffeurs in vaste
dienst en was jarenlang de enige
instelling die voor truckers
mocht bemiddelen. Het bestuur
bestaat uit afgevaardigden van
werkgevers en vakbonden. Enke
le maanden terug stapten de vak
bondsbestuurders op, omdat zij
eerst een nieuwe CAO eisten.
Gilze - Uitgever Audax uit Gilze
gaat samenwerken met Ziff-Da
vis, 's werelds belangrijkste aan
bieder van informatie over inter
net en computers. Samen gaan ze
multimedia magazines en inter
net-sites ontwikkelen voor de Ne
derlandse en Belgischbmarkt.
Audax is van plan nog dit jaar een
Nederlandse versie v^n ZD^^te
lanceren.
De 797e Zuidlaarder paarden- en rundermarkt begon gister
morgen vroeg. Het is de grootste markt in zijn soort in Europa.
Op de Zuidlaarder Markt is dit jaar een recordaantal paarden
aangevoerd. De 2342 exemplaren die gisteren aangeboden, zijn
er ruim honderd meer dan vorig jaar. De afgelopen twintig jaar is
de aanvoer van paarden niet zo groot geweest. Algemeen wordt
de toename van het aantal paarden toegeschreven aan het grote
animo onder particulieren om te fokken. De aanvoer van rundvee
bleef met 1163 stuks iets achter bij vorig jaar (1228). Verder wer
den 93 stuks kleinvee, vijf ezels, zeven varkens en één lama aan
gevoerd. Groot tumult ontstond toen bij verschillende gelegenhe
den twee wild geworden stieren losbraken. Niemand raakte ge
wond, wel raakte een auto beschadigd.
foto anp
Ifieuwegein (anp) - In de visverwerkende industrie komen op
I uitgebreide schaal wantoestanden voor: extreem lange werkda-
Ift grote werkdruk, onderbetaling en slechte pensioenregelin-
wie veel oproepkrachten. Bijna
de helft van de werknemers in de
sector werkt meer dan veertig
uur per week. Vaak is de werktijd
langer dan vijftig uur. Velen wer
ken op basis van een oproepcon-
tract en zijn er daarom niet zeker
van dat ze het volgende seizoen
aan de slag kunnen.
Minstens een kwart van hen
werkt zonder regeling voor ar
beidsvoorwaarden. Als er zo'n re
geling is, legt de werkgever die
meestal eenzijdig op. Ook mede
zeggenschap ontbreekt meestal.
Werknemers hebben zoveel angst
voor de werkgever, dat ze niet
over het sociale beleid durven te
klagen.
Voor oudere werknemers is vaak
geen plaats meer. Dat geldt voor
al in de visfileerderij. „Dat is top
sport. Daar telt alleen het werk
tempo. Ouderen halen dat niet
meer," licht J. Immerzeel van de
Industrie- en Voedingsbond CNV
toe.
Van de werknemers in de visver
werkende industrie wil 85 pro
cent een CAO om zo de doorbeta
ling bij ziekte, pensioenen, va
kantiedagen en -toeslag én een
vast basisloon te regelen.
De vakbond is niet verbaasd over
die uitkomsten. Het is een indus
trie in opkomst met vooral in de
kleinere bedrijven vaak nog 'een
paternalistische structuur'. De
nadruk ligt op goedkoop produ
ceren. Op werknemers wordt dan
gemakkelijk bespaard, stelt de
vakbond.
Grotere bedrijven proberen vol
gens de bond de sociale zaken be
ter te regelen, maar ook daar ont
breekt vaak nog een goed perso
neelsbeleid en een maatschappe
lijk verantwoord beleid waar het
om arbeidsvoorwaarden gaat.
Voor de Industrie- en Voedings
bond CNV zijn de uitkomsten van
het onderzoek reden zich extra in
te zetten voor een beter sociaal
beleid. Een probleem daarbij is
dat veel werknemers geen vak
bondslid zijn. De visverwerkende
bedrijven zijn gevestigd langs de
kust van de voormalige Zuider
zee (zoals Urk en Harderwijk), de
Waddenzee en Noordzee.
Rotterdam (anp) - Van Om
meren Shipping neemt de
hele vloot van de rederij
Czech Ocean Shipping over.
De Nederlandse rederij be
taalt daarvoor ongeveer
vierhonderd miljoen gulden.
De overname betekent dat
Van Ommeren Shipping de
capaciteit van zijn vloot
verviervoudigt.
Koninklijke Van Ommeren
heeft een belang van 49 procent
in Van Ommeren Shipping.
Van Ommeren verkocht het
meerderheidsbelang vorig jaar
aan Nesbic, een participatie
maatschappij van Fortis. Van
Ommeren vond de droge-la-
dingvaart niet meer passen bij
de kernactiviteiten, die zich
concentreerden rond de tank
vaart en de tankopslag.
Mr. A. Smalbraak, directeur
van Van Ommeren Shipping,
benadrukt dat de verzelfstan
diging van de rederij de gele
genheid bood zich op eigen
kracht verder te ontwikkelen.
Beide aandeelhouders hebben
in beperkte mate bijgedragen
aan de nieuwe acquisitie, maar
voor het overgrote deel heeft
Van Ommeren Shipping de fi
nanciering met een bankensyn-
dicaat zelfstandig rond gekre
gen.
Van Ommeren Shipping voegt
door de overname aan zijn ei
gen vloot van vijf bulkcarriers
(draagvermogen circa 45.000
ton per stuk) twaalf nieuwe
schepen toe. Negen daarvan
zijn ongeveer net zo groot als
de schepen van de huidige
vloot. Drie schepen van de Pa-
namax-klasse hebben een
draagvermogen van zeventig
duizend ton.
iteS llswxeM
Smalbraak is niet bang dat zijn
rederij door de enorme vloot-
uitbreiding met overcapaciteit
komt te zitten.
„We huren nu al 25 tot 30 sche
pen. Dus naarmate de eigen
vloot groeit, brengen we dat
gewoon terug."
Hij verwacht dat de uitbrei
ding van de vloot zal resulteren
in een omzetstijging van 15 tot
25 procent.
Volgend jaar zal deze acquisi
tie ook bijdragen aan de winst.
Dit jaar zal die bijdrage nog
gering zijn omdat het nog enige
tijd duurt voordat Van Omme
ren Shipping volledig over de
nieuwe schepen kan beschik
ken.
De schepen van Czech Ocean
Shipping zijn gemiddeld drie
jaar oud. De Tsjechische rede
rij is voortgekomen uit een
voormalige staatsrederij.
Van onze verslaggever
Moerdijk - De Industriebond
FNV heeft vrijdag een gesprek
met de directie van het op
Moerdijk gevestigde bedrijf
Montell over het al dan niet af
sluiten van een CAO.
Dat is de uitkomst van een korte
poortactie die de bond vanoch
tend bij de Shell-dochter heeft ge
houden. De bond protesteerde
daamee tegen het feit dat Montell
geen CAO wil afsluiten. Het be
drijf heeft over de arbeidsvoor
waarden overlegd met de onder
nemingsraad en vindt dat vol
staan. „Wij willen een CAO omdat
het niet alleen gaat om de arbeids
voorwaarden van dit moment,
maar ook om de ontwikkelingen
in de toekomst," zegt Andries van
den Berg van de Industriebond
FNV. De uitkomst van het gesprek
zal de bond maandag bespreken
met de leden.
Tokio (anp/afp/rtr) - Voor vie
ze benzineslurpers is geen
plaats meer. Auto's die het mi
lieu niet of nauwelijks belas
ten en zuinig met brandstof
omgaan, staan vooraan op de
internationale autotentoon
stelling van Tokio, die vrijdag
begint.
De blikvangers zijn zogenoemde
hybride-auto's, wagens met een
gecombineerde benzine-elektro-
motor, en zeer kleine personen
wagens met een laag benzinever
bruik. „Klein is slim," adverteert
de Japanse producent Honda, die
één van de 330 exposanten op de
tentoonstelling is.
Fabrikanten als Mercedes en
BMW, die niet bekend staan om
superzuinige auto's, staan er ui
teraard ook. Ze leggen de nadruk
op de compacte modellen die ze
inmiddels maken. Een uitzonde
ring vormt een prototype van
Mercedes, dat onder de vooroor
logse merknaam Maybach groter
is dan de grootste auto van de
Duitse fabrikant en mogelijk een
concurrent wordt voor Rolls-
Royce.
Toyota laat zijn Prius zien. De
middenklasse auto van Japans
grootste autobouwer verbruikt
dankzij een hybride-motor maar
3,5 liter per honderd kilometer.
Bij lage snelheid komt de aan
drijving van de elektromotor, bij
John F. Smith, de president-directeur van General Motors, zit in
de nieuwe Cadillac Seville tijdens een persconferentie in Tokio.
Voor het eerst in 50 jaar produceert Cadillac een model dat zowel
met het stuur rechts als met het stuur links leverbaar is. foto epa
hogere snelheden neemt de ben
zinemotor het automatisch over
en worden de batterijen van de
elektromotor opgeladen. Toyota
claimt dat de uitlaatgassen van
de Prius maar half zo schadelijk
zijn als bij gangbare auto's.
Nog schoner moet de motor zijn
die Honda net heeft ontworpen.
Deze week maakte de producent
bekend dat zijn nieuwe product
slechts eentiende van de hoeveel
heid schadelijke stoffen uitstoot
die Californië als maximum han
teert. Deze Amerikaanse staat
heeft de strengste emissie-eisen
ter wereld. Als er smog hangt,
zijn de uitlaatgassen zelfs scho
ner dan de omringende lucht, al
dus Honda. De motor is over on
geveer twee jaar klaar voor mas
saproductie.
Mitsubishi staat op de tentoon
stelling met tien modellen die
zijn uitgerust met zijn GDI-mo
tor. Onlangs werd in Nederland
de Mitsubishi Carisma geïntro
duceerd met een direct ingespo
ten benzinemotor. Via nieuws-
achtige reclamespots op tv maakt
de fabrikant duidelijk dat de au
to zeer zuinig is. Tests hebben
uitgewezen dat het bij hogere
snelheden met de zuinigheid nog
al tegenvalt. Er rijden in Japan
inmiddels al wel ruim honderd
duizend auto's met die motor.
Hybride-auto's zijn er ook te zien
bij de stands van Mazda en Su
baru. Volledig elektrisch aange
dreven auto's zijn er volop, onder
meer bij Nissan, Honda en Toyo
ta. Nissan showt zijn Hypermini,
een 2,5 meter korte auto die een
afstand van 130 kilometer kan
afleggen zonder bijgeladen te
worden. De maximumsnelheid is
honderd kilometer per uur.
„De tentoonstelling is veranderd
van een plaats waar je komt kij
ken naar de auto van je dromen
in een plek waar je een auto komt
kopen," aldus Yoshio Komiya,
voorzitter van de beursorganisa-
tie. De vorige show in Tokio, in
1995, trok 1,1 miljoen bezoekers.
Of het er ditmaal in de twee we
ken dat de show duurt ook zoveel
zullen zijn, valt te bezien. Het
economische klimaat houdt in
Japan velen af van het kopen van
een nieuwe auto. In de zes maan
den tot en met september zakte
de verkoop met 9,3 procent tot
2,3 miljoen stuks.
DE FOLDER toont
twee fotootjes van een
Caraïbische juffrouw.
„Begint u na uw opleiding aan
uw eerste baan, dan is het soms
beter als uw uiterlijk wat meer
zelfvertrouwen uitstraalt,"
luidt het bijschrift. „Soms
moet u er wat volwassener uit
zien om serieus te worden ge
nomen. Dit zijn twee foto's van
dezelfde jonge vrouw. Op wel
ke foto straalt ze meer zelfver
trouwen uit? Hoe komt dat? Is
het haar houding, haar kapsel,
de kleur van haar kleding?" Ik
gokte vanzelfsprekend weer
verkeerd. Want het aardige,
vrolijke meisje links was ge
transformeerd in een arrogan
te vamp en dat scheen nou net
de bedoeling.
De brochure is afkomstig van
het bureau 'The Winning Ima
ge', een adviesbureautje dat
zich bezighoudt met het uiter
lijk van de zakenmens. Bij ge
brek aan inhoud kan het uiter
lijk inderdaad geen aandacht
genoeg krijgen. Neem nou de
discussies over de presentatie
van het nieuws. Op de BBC
zien we oudere, rijpe mannen
die duidelijk al wat hebben
meegemaakt in hun leven. Het
zijn journalisten die ons be
richten over oorlogen, politie
ke intriges, vliegrampen en
diepmenselijke tragedies. In
Nederland hadden wij Joop
van Zijl, die wij vele intonatie
missers en honderden eh's met
liefde vergaven, omdat Joop
onze eigen betrouwbare uit
kijkpost over een woelige we
reld was.
Maar sinds het Hart van Ne
derland komt het niet meer
goed. Twee goed geoutilleerde
blondines dreunen met 100
beats per minuut monotoon
iets op dat voor nieuws moet
doorgaan. De kapsels zijn
rechtstreeks overgenomen van
de gemiddelde CNN-nieuwsle-
zeressen. Het is geen journalis
tiek meer, het is presentatie.
De trend is gezet. „Bij gelijke
geschiktheid geven wij de
voorkeur aan lekkere wijven,"
buldert een directeur van het
lachen in een prachtige car
toon van Peter van Straaten.
Tragisch genoeg is zelfs die ge
schiktheid geen voorwaarde
meer. De vorm neemt het over
van de inhoud.
„Je krijgt nooit een tweede
kans om een eerste indruk te
maken," waarschuwt het bu
reau The Winning Image, 'In
stituut voor persoonlijke ima
ge management' ons. „Die in
druk wordt in de eerste vijf lut
tele seconden gevestigd. Uit
Door Willem Reijn
wetenschappelijk onderzoek is
gebleken dat liefst 55 procent
hiervan is gebaseerd op hoe u
eruit ziet (uiterlijk), 38 procent
op hoe u klinkt (stem en into
natie) en 'doet' (non-verbale
communicatie) en slechts ze
ven procent op wat u weet of
zegt.
Gratis geeft het winnende ima
go tips voor een uitstraling die
zegt 'ik heb de touwtjes in han
den' in plaats van 'ik werk hier
alleen maar'. Naast plattitudes
als schoon haar, schone nagels
en frisse adem staat er ook dat
de huid niet alleen vlekkeloos
schoon, maar ook nog eens
gaaf dient te zijn. In één regel
is heel acné-derland afgeschre
ven voor een fatsoenlijke job!
Heren moeten glad geschoren
door het leven. En: 'Gecoördi
neerde look: combineer geen
zakelijke kleding met vrije-
tijdskleding'. Geen spijker
broek met een colbert, veron
derstel ik. 'De broekband
loopt parallel aan de vloer', is
een tip waar je even over moet
nadenken.
Wie de vijf keer twee fotootjes
van The Winning Image ziet,
weet inderdaad precies wie uit
straalt de touwtjes in handen
te hebben. Want links is voor
de behandeling en rechts na de
metamorfose. Maar is veran
dering nou ook progressie? In
één geval lijkt het proefkonijn
er op vooruit te zijn gegaan.
Eén juf nemen wij binnenkort
mee in de serie 'Ontdek de
verschillen' en in twee cases
zie je de persoon denken: nu
heb ik het hier voor het zeg
gen.
Dat lijkt me nu een ramp voor
het bedrijf en vooral voor de
collega's, want u kent die types
wel: veel vorm, geen inhoud.
Maar weest gerust: u mag tij
dens die eerste vijf seconden
best heel snel zeggen dat het
opgeblazen nitwits zijn, want
weet u: uit wetenschappelijk
onderzoek is gebleken dat ze
dat toch niet.horen.
Ridderkerk - Reisorganisator De Jong Intra Vakanties begint ko
mend voorjaar met vakantiereizen per Transavia-charter naar
Zuid-Afrika. Het is de eerste charter vanuit de Benelux naar Zuid-
Afrika. De charters worden vanaf eind maart een keer per week uit
gevoerd met een Boeing 757, die plaats biedt aan 219 passagiers.
Het vertrek uit Nederland is op dinsdag of woensdag. Aanvliegha-
ven is Durban aan de Indische Oceaan.
Santa Cruz de Tenerife - De Spaanse luchtvaartmaatschappij Ibe
ria zou zich schuldig hebben gemaakt aan prijsafspraken en ris
keert een boete van maarliefst 55 miljard peseta (737 miljoen gul
den). Dit is gisteren vernomen in kringen van de regionale regering
van de Canarische Eilanden. Deze overheid had bij het ministerie
van Economische Zaken in Madrid een klacht ingediend tegen Ibe
ria en twee andere maatschappijen, Air Europa en Spanair. De drie
maatschappijen maakten elk op 24 april bekend hun tarieven te
verhogen op grond van de stijging van de dollarkoers en de brand
stofkosten. Daarmee kwam er een einde aan een prijzenslag op de
binnenlandse routes.
Rijswijk - De onderhandelingen van vakbonden en werkgevers over
een nieuwe CAO voor de ongeveer zesduizend medewerkers van de
reisbranche zijn mislukt. De huidige CAO blijft daardoor gelden.
De vakbonden willen de toeslag voor het werken op zaterdag hou
den. Ook eisen ze dat loonsverhogingen niet worden verrekend met
eventuele periodieken. Vakbondsleden voelen er niets met acties
betere arbeidsvoorwaarden af te dwingen in de reisbranche. Dat
heeft volgens bestuurder J. Ferheij van de Dienstenbond FNV onder
meer te maken met de lage organisatiegraad. Een andere oorzaak is
dat bedrijven in de reissector klein zijn. „Medewerkers hebben er
grote moeite mee tegen hun baas actie te voeren. Het gaat vooral om
reisburaus," zegt Ferheij. De arbeidsvoorwaarden voor werkne
mers in de reiswereld zijn naar het oordeel van de vakbonden slech
ter dan in vergelijkbare branches.
(ADVERTENTIE)
Bel nu voor de gratis
Vakantieplanner '98 van Tènce!
BERGEN OP ZOOM, tel. 0164-23 93 00 BREDA, tel. 076-520 43 04
ETTEN LEUR, tel. 076-501 80 18 ROOSENDAAL, tel. 0165-56 20 01
TERNEUZEN, tel. 0II5-69 55 38 HULST, tel. 01 14-370 210