Truckers 3,5 procent meer loon 't Is hoog tijd voor vakantie! Van Ommeren Autoshow Tokio in teken van milieu NS-cargo krijgt concurrentie op traject Rotterdam-Keulen OR Nedlin Meer paarden en minder koeien in Zuidlaren Sociale wantoestanden in de visverwerking |Na moeizaam CAO-overleg [CSen 131 Veghe1, stein pEBTflM11111ECONOMIE A7 i fitness en aerobicpersoneei iedew. jieters. project administrateur stapt naar le rechter F DUO kandidaten iESSE Leerling kapsö' SCHOLIERS S amenwerking van Audax met Ziff-Davis Industriebond in gesprek met Montell KOP MUNT Uiterlijk ECONOMIE KORT Vakantiecharter naar Zuid-Afrika Iberia riskeert enorme boete Geen nieuwe CAO reisbranche Tènce/ uitzendbureau Dat werkt wel even anders! 22 OKTOBER 1997 A6 l DE STEM Rotterdam (anp) - De Rotter- tle-trein, die op vaste tijden het Nederlandse als het Duitse Spierings is bezig met het wer- idee om voor het internationale men te werken. Welke dat z 0 e 0 a 0 0 0 0 n io 15 e Wall Street 20/10 21/10 abn-amro 20.00 20.19 aegon 81.69 81.81 ahold 27.00 26.81 akzo 88.62 88.81 allied signal 42.25 43.50 amer.tel.tel 47.50 49.75 amoco corp 95.50 96.69 asarco ine. 30.38 30.50 asm intern 15.75 15.62 asm lith 88.38 94.38 baan company 71.62 74.50 bethl. steel 10.38 10.75 boeing co 53.50 53.94 burlington sfe 97.75 99.94 can.pacific 30.69 30.88 chevron 86.88 87.81 chiquita 16.88 16.81 chrysler 37.12 37.19 citicorp 138.88 144.19 cons.edison 34.31 34.94 digitequipm. 49.00 51.00 dupontnemours 56.38 58.19 docdata 20.62 20.00 dow chemical 90.31 93.00 eastman kodak 62.56 63.06 exxon corp 64.94 65.19 ford motor 47.75 48,50 fortune brands 32.38 32,94 gen. electric 70.19 70.62 gen. motors 69 88 71.31 goodyear 68.50 68.38 hewlett-pack. 66.19 66.94 int bus.mach. 97.50 105,25 itt industries 31.75 32.12 kim airlines 35.06 35.19 kpn 36.94 36.94 merek co. 94.56 97.12 mobiloil 74.00 73.56 ocevd grinten 120.50 119.50 omega financ. 34.75 34.25 philips 81.88 86.12 royal dutch 56.12 56.31 sears roebuck 45.50 45.81 shell tr. 44.88 45.12 texaco inc. 61.56 61.06 travelers 73.44 75.19 unilever nv 218.38 56.06 united techn. 79.88 79.12 westinghouse 27.75 29.12 whitman corp 27.19 27.81 woolworth 20.06 20.00 pril '98 igen f ftjni '98 vélijks a vk sk a b advieskoers vorige koers slotkoers gisteren laten bieden ex claim ex dividend gedaan/bieden gedaan/laten bieden en ex dividend laten en dividend gedaan en laten ex dividend gedaan en bieden ex dividend 40,00 3324 1,80 2,00 42,50 40,00 4829 0,80 1,00 2437 3,00 3,10 42,50 1261 1,90 2,20 45,00 1444 1,30 1,40 50,00 1799 0,70 0,60 55,00 1055 0,40 0,40 40,00 701 4,40 b 4,60 25,00 1288 17,30 18,00 a 37,50 714 11,40 11,80 50,00 619 7,40 7,60 60,00 871 5,30 5,50 40,00 1053 2,00 1,50 35,00 1093 1,00 0,80 70,00 901 6,70 7,10 920,00 1023 21,50 28,00 940,00 960,00 1441 14,20 18,50 a 1199 9,00 11,50 980,00 1184 5,60 7,30 000,00 1357 3,50 r-Jne\f;'_;j4.0£s 840,00 880,00 989 7,50 a 4,dU 762 17,00 10,60 900,00 639 24,00'i ui» <16.50, b 56,00 58,00 946 2,80 2;70 1902 2,10 2,10 50,00 933 7,30 7,70 50,00 629 2,10 2,10 52,00 753 3,20 2,90 37,50 2547 1,20 1,20 32,00 4222 2,10 2,40 34,00 946 1,30 1,50 35,00 1195 1,00 1.10 35,00 1031 1,90 1,80 120,00 692 7,80 b 9,00 90,00 1148 2,50 3,60 1,50 95,00 1638 1,00 90,00 1637 5,10 6,00 95,00 846 3,00 3,60 90,00 799 4,20 2,90 66,00 1510 8,90 a 8,50 64,00 1475 7,30 7,50 115,00 3495 1,90 2,60 110,00 1959 3,50 2,60 107,50 1075 4,70 3,70 165,00 2267 7,30 10,90 170,00 623 10,50 13,30 180,00 2646 7,10 9,20 4,40 110,00 692 2,90 110,00 629 5,20 7,00 115,00 1182 3,60 4,90 WOENSDAG 22 OKTOBER 1997 Rotterdam (anp) - De Rotter damse vervoersmaatschappij jhort Lines gaat vanaf april volgend jaar een goederen- ,rein tussen Rotterdam en Keulen exploiteren als con current van NS Cargo. jhort Lines doet dat samen met het Hafen- und Güterverkehr 0in (HGK), de grootste parti culiere spoorvervoerder in Duitsland. Het gaat om een zogeheten shut tle-trein, die op vaste tijden rijdt. Meer klanten kunnen hun containers op dezelfde trein la den. Dit principe hanteert de goederendochter van de NS al enkele jaren met succes. De trei nen rijden vijf keer per dag tus sen de Delta-terminal in de ha ven en de HGK-terminal in Keu len. NS Cargo exploiteert geen shuttles naar Keulen. Directeur R. Spierings van Short Lines wil rijden met dieselloco motieven van HGK, die zowel op het Nederlandse als het Duitse traject rijden. De locomotieven moeten nog goedgekeurd wor den door Railned, de organisatie voor veiligheid en capaciteits verdeling van het spoornet. De NS gebruiken meestal elektri sche locomotieven. Doordat Ne derland en Duitsland een ver schillende spanning op de bo venleiding kennen, moet de NS- locomotief aan de grens vervan gen worden, wat minder effi ciënt is. Spierings is bezig met het wer ven van Nederlandse machinis ten. Daarbij mikt hij vooral op ex-NS-werknemers, omdat al leen zij in het bezit zijn van alle diploma's. Short Lines krijgt als pionier een tijdelijke subsidie van de Europese Unie. Over de hoogte daarvan wordt nog onderhan deld. De EU is voorstander van liberalisering van het spoorver voer en moedigt daarom concur rentie aan. Ook van de EU is het idee om voor het internationale goederenvervoer doorgaande routes zonder oponthoud te creëren, de zogenaamde free ways. Eén daarvan is Rotterdam - Milaan, waarvan Rotterdam - Keulen een onderdeel is. De trein naar Keulen is het eer ste project van Short Lines. La ter wil het bedrijf sporen naar het noorden en oosten van het land. Ook daar heeft het andere ver voerders op het oog om mee sa men te werken. Welke dat zijn, wil Spierings nog niet zeggen. Short Lines wordt waarschijn lijk de eerste NS-concurrent in het vrachtvervoer. Andere con currenten die binnenkort begin nen zijn ACTS (afvaltransport) en Ras Rail. Daarnaast zijn er tientallen bedrijven die oriënte rende gesprekken voeren met Railned. Op het gebied van reizi- gersvervoer hebben de NS al enige tijd een concurrent in de vorm van Lovers Rail. Zoeteimeer (anp) - De negentigduizend vrachtwagen chauffeurs die onder de CAO van Transport en Logistiek Nederland (TLN) vallen, krijgen er dit jaar 2,5 procent bij en volgend jaar 3 procent. de vrachtwagen-CAO I De leden van de Vervoersbond I FNV hebben al ingestemd met I het onderhandelingsresultaat. onderhandelingen rond de I grootste truckers-CAO verliepen I uiterst moeizaam. „De werkge- I versorganisatie wist blijkbaar I sietprecies wat zij wilde," aldus /-onderhandelaar G. Ros. I Voor chauffeurs in het beroeps- I goederenvervoer bestaan twee I CAO's; de kleinere KNV-CAO I kwam al in juni rond. i van de problemen bij de CAO is de controle op naleving, it de bedrijfstak veel kleine I ondernemingen kent. Afgespro- I sen is dat TLN zelf een controle- I rend orgaan gaat opzetten. Daar- I naast blijven de controle-mecha- Inismen van de Vervoersbonden I van FNV en CNV bestaan, linde moeizaam tot stand geko- |men overeenkomst zijn de rech- i van uitzendkrachten gere- d. Dat is nodig, omdat sinds I augustus uitzendbureaus ook |toi truckers mogen bemidde- waf jarenlang verboden is |geweest. Nu is vastgelegd dat gevers alleen ►met uitzend- Jbureaus"rih zee mogen gaan die let SPOED gevraagd: iike sollicitaties met pasfoto: 414761 NG Zevenbergen. pleiding n leuke diploma aand op- lert kunt zaterdag- Studiegids 67 f Louis raagt Breda, ;3. Wij zijn op zoek naar een (m/v) op HBO-niveaul Het betreft een moge!#] vaste baan in Dongerr u bekend met PC SotMW heeft u boekhoudkundig ervaring en kunt u g teamverband werken Neem dan contact op (0162) - 313332^ Pt Industrie- en Voedingsbond Ifflïconcludeert dat aan de hand P» een enquête onder leden en Tiet-leden. De visverwerkende Pdustrie biedt werk aan onge- I® tienduizend mensen, onder k met 'n mile wer- lurant van de organi- irp van de sdrecht. Is kok, 2 ik de no- iapieren. salaris |e. S.v.p. ren naar: v. dhr. L. luvelweg sendrecht. Wij zijn op zoek naar (m/v) met een afgerond® W-OPLEIDING of£n! vergelijkbare MBO op leiding. Ervaring in een buurthuis is een pré^J u affiniteit met asielz°e bent u op zoeknaarj tijdelijke baan (3 rna,a"„J tot een half jaar) ®"Gi|Ze? eigen vervoer naar Bel dan naar. (0162) 313332. n aker 5-385322. ervaren ek is naar i de 20 en Het betreft ctie voor 3 i half jaar. langrijk dat vervoer >ereikbaar- .drijf. Heeft I dan snel: 3332. Haarmode p-v'® 700n Zuidsinget 2, B-°P ge Gio Coiffures, PassMl Bergen op Zoon) voor 3 of 4 dagen om ons team te versterken. Soi Tel.: 0164-23503°^ v.a.15gevr..vo^eSdCa,oi maakwerk in or g0n v. iedere zaterdag^ ws! 9.00 uur. Wij bff 25 nettl de/8,-en ƒ13.W 7, 19.00 en 21.00 uur59i 5018968 of 541° sterdam (anp) - De onder- j®ingsraad van het wasserij- "ijf Nedlin gaat proberen overname van het bedrijf l°or concurrent Hokatex te porkomen. ondernemingsraad heeft be den naar de ondememingska- van het Amsterdamse ge- £ntshof te stappen. zaak dient morgenmiddag. belangriikste argument dat teS® de overname door atf §aat aanvoeren is, dat er i n 's naar alternatieven dat er geen rekening is gehou- Jmet de sociale gevolgen voor Kaneel. De ondernemings- kan in dat verband naar vo- t, Wen dat inmiddels ook Rentex een bod heeft I»h ®entex beeft aan de r en een werkgelegenheidsga- gegeven. Hokatex wil ®?en 45 personeelsleden 1 Nedlinontslaan. was Hokatex van dat er bij Nedlin 75 men- moesten. Dat aantal is in tik S /ermanderd, maar de n, de ondernemingsraad en .Personeel van Nedlin vinden ®en ontslagen onaccepta- hokatex is van plan het aien j r van Nedlin in Ros- Cten n vestiging in Breda te W Sarnaast heeft Nedlin »vL\®omenteel nog in han- j iïhet ^anse bedrijf CGC. J^if,Waaserijbedrijf werken Jöionderd mensen. volgens betalen. Daarmee is tevens een conflict rond de chauffeurspool GPDW uit de wereld. Dit 'uitzendbu reau' heeft chauffeurs in vaste dienst en was jarenlang de enige instelling die voor truckers mocht bemiddelen. Het bestuur bestaat uit afgevaardigden van werkgevers en vakbonden. Enke le maanden terug stapten de vak bondsbestuurders op, omdat zij eerst een nieuwe CAO eisten. Gilze - Uitgever Audax uit Gilze gaat samenwerken met Ziff-Da vis, 's werelds belangrijkste aan bieder van informatie over inter net en computers. Samen gaan ze multimedia magazines en inter net-sites ontwikkelen voor de Ne derlandse en Belgischbmarkt. Audax is van plan nog dit jaar een Nederlandse versie v^n ZD^^te lanceren. De 797e Zuidlaarder paarden- en rundermarkt begon gister morgen vroeg. Het is de grootste markt in zijn soort in Europa. Op de Zuidlaarder Markt is dit jaar een recordaantal paarden aangevoerd. De 2342 exemplaren die gisteren aangeboden, zijn er ruim honderd meer dan vorig jaar. De afgelopen twintig jaar is de aanvoer van paarden niet zo groot geweest. Algemeen wordt de toename van het aantal paarden toegeschreven aan het grote animo onder particulieren om te fokken. De aanvoer van rundvee bleef met 1163 stuks iets achter bij vorig jaar (1228). Verder wer den 93 stuks kleinvee, vijf ezels, zeven varkens en één lama aan gevoerd. Groot tumult ontstond toen bij verschillende gelegenhe den twee wild geworden stieren losbraken. Niemand raakte ge wond, wel raakte een auto beschadigd. foto anp Ifieuwegein (anp) - In de visverwerkende industrie komen op I uitgebreide schaal wantoestanden voor: extreem lange werkda- Ift grote werkdruk, onderbetaling en slechte pensioenregelin- wie veel oproepkrachten. Bijna de helft van de werknemers in de sector werkt meer dan veertig uur per week. Vaak is de werktijd langer dan vijftig uur. Velen wer ken op basis van een oproepcon- tract en zijn er daarom niet zeker van dat ze het volgende seizoen aan de slag kunnen. Minstens een kwart van hen werkt zonder regeling voor ar beidsvoorwaarden. Als er zo'n re geling is, legt de werkgever die meestal eenzijdig op. Ook mede zeggenschap ontbreekt meestal. Werknemers hebben zoveel angst voor de werkgever, dat ze niet over het sociale beleid durven te klagen. Voor oudere werknemers is vaak geen plaats meer. Dat geldt voor al in de visfileerderij. „Dat is top sport. Daar telt alleen het werk tempo. Ouderen halen dat niet meer," licht J. Immerzeel van de Industrie- en Voedingsbond CNV toe. Van de werknemers in de visver werkende industrie wil 85 pro cent een CAO om zo de doorbeta ling bij ziekte, pensioenen, va kantiedagen en -toeslag én een vast basisloon te regelen. De vakbond is niet verbaasd over die uitkomsten. Het is een indus trie in opkomst met vooral in de kleinere bedrijven vaak nog 'een paternalistische structuur'. De nadruk ligt op goedkoop produ ceren. Op werknemers wordt dan gemakkelijk bespaard, stelt de vakbond. Grotere bedrijven proberen vol gens de bond de sociale zaken be ter te regelen, maar ook daar ont breekt vaak nog een goed perso neelsbeleid en een maatschappe lijk verantwoord beleid waar het om arbeidsvoorwaarden gaat. Voor de Industrie- en Voedings bond CNV zijn de uitkomsten van het onderzoek reden zich extra in te zetten voor een beter sociaal beleid. Een probleem daarbij is dat veel werknemers geen vak bondslid zijn. De visverwerkende bedrijven zijn gevestigd langs de kust van de voormalige Zuider zee (zoals Urk en Harderwijk), de Waddenzee en Noordzee. Rotterdam (anp) - Van Om meren Shipping neemt de hele vloot van de rederij Czech Ocean Shipping over. De Nederlandse rederij be taalt daarvoor ongeveer vierhonderd miljoen gulden. De overname betekent dat Van Ommeren Shipping de capaciteit van zijn vloot verviervoudigt. Koninklijke Van Ommeren heeft een belang van 49 procent in Van Ommeren Shipping. Van Ommeren verkocht het meerderheidsbelang vorig jaar aan Nesbic, een participatie maatschappij van Fortis. Van Ommeren vond de droge-la- dingvaart niet meer passen bij de kernactiviteiten, die zich concentreerden rond de tank vaart en de tankopslag. Mr. A. Smalbraak, directeur van Van Ommeren Shipping, benadrukt dat de verzelfstan diging van de rederij de gele genheid bood zich op eigen kracht verder te ontwikkelen. Beide aandeelhouders hebben in beperkte mate bijgedragen aan de nieuwe acquisitie, maar voor het overgrote deel heeft Van Ommeren Shipping de fi nanciering met een bankensyn- dicaat zelfstandig rond gekre gen. Van Ommeren Shipping voegt door de overname aan zijn ei gen vloot van vijf bulkcarriers (draagvermogen circa 45.000 ton per stuk) twaalf nieuwe schepen toe. Negen daarvan zijn ongeveer net zo groot als de schepen van de huidige vloot. Drie schepen van de Pa- namax-klasse hebben een draagvermogen van zeventig duizend ton. iteS llswxeM Smalbraak is niet bang dat zijn rederij door de enorme vloot- uitbreiding met overcapaciteit komt te zitten. „We huren nu al 25 tot 30 sche pen. Dus naarmate de eigen vloot groeit, brengen we dat gewoon terug." Hij verwacht dat de uitbrei ding van de vloot zal resulteren in een omzetstijging van 15 tot 25 procent. Volgend jaar zal deze acquisi tie ook bijdragen aan de winst. Dit jaar zal die bijdrage nog gering zijn omdat het nog enige tijd duurt voordat Van Omme ren Shipping volledig over de nieuwe schepen kan beschik ken. De schepen van Czech Ocean Shipping zijn gemiddeld drie jaar oud. De Tsjechische rede rij is voortgekomen uit een voormalige staatsrederij. Van onze verslaggever Moerdijk - De Industriebond FNV heeft vrijdag een gesprek met de directie van het op Moerdijk gevestigde bedrijf Montell over het al dan niet af sluiten van een CAO. Dat is de uitkomst van een korte poortactie die de bond vanoch tend bij de Shell-dochter heeft ge houden. De bond protesteerde daamee tegen het feit dat Montell geen CAO wil afsluiten. Het be drijf heeft over de arbeidsvoor waarden overlegd met de onder nemingsraad en vindt dat vol staan. „Wij willen een CAO omdat het niet alleen gaat om de arbeids voorwaarden van dit moment, maar ook om de ontwikkelingen in de toekomst," zegt Andries van den Berg van de Industriebond FNV. De uitkomst van het gesprek zal de bond maandag bespreken met de leden. Tokio (anp/afp/rtr) - Voor vie ze benzineslurpers is geen plaats meer. Auto's die het mi lieu niet of nauwelijks belas ten en zuinig met brandstof omgaan, staan vooraan op de internationale autotentoon stelling van Tokio, die vrijdag begint. De blikvangers zijn zogenoemde hybride-auto's, wagens met een gecombineerde benzine-elektro- motor, en zeer kleine personen wagens met een laag benzinever bruik. „Klein is slim," adverteert de Japanse producent Honda, die één van de 330 exposanten op de tentoonstelling is. Fabrikanten als Mercedes en BMW, die niet bekend staan om superzuinige auto's, staan er ui teraard ook. Ze leggen de nadruk op de compacte modellen die ze inmiddels maken. Een uitzonde ring vormt een prototype van Mercedes, dat onder de vooroor logse merknaam Maybach groter is dan de grootste auto van de Duitse fabrikant en mogelijk een concurrent wordt voor Rolls- Royce. Toyota laat zijn Prius zien. De middenklasse auto van Japans grootste autobouwer verbruikt dankzij een hybride-motor maar 3,5 liter per honderd kilometer. Bij lage snelheid komt de aan drijving van de elektromotor, bij John F. Smith, de president-directeur van General Motors, zit in de nieuwe Cadillac Seville tijdens een persconferentie in Tokio. Voor het eerst in 50 jaar produceert Cadillac een model dat zowel met het stuur rechts als met het stuur links leverbaar is. foto epa hogere snelheden neemt de ben zinemotor het automatisch over en worden de batterijen van de elektromotor opgeladen. Toyota claimt dat de uitlaatgassen van de Prius maar half zo schadelijk zijn als bij gangbare auto's. Nog schoner moet de motor zijn die Honda net heeft ontworpen. Deze week maakte de producent bekend dat zijn nieuwe product slechts eentiende van de hoeveel heid schadelijke stoffen uitstoot die Californië als maximum han teert. Deze Amerikaanse staat heeft de strengste emissie-eisen ter wereld. Als er smog hangt, zijn de uitlaatgassen zelfs scho ner dan de omringende lucht, al dus Honda. De motor is over on geveer twee jaar klaar voor mas saproductie. Mitsubishi staat op de tentoon stelling met tien modellen die zijn uitgerust met zijn GDI-mo tor. Onlangs werd in Nederland de Mitsubishi Carisma geïntro duceerd met een direct ingespo ten benzinemotor. Via nieuws- achtige reclamespots op tv maakt de fabrikant duidelijk dat de au to zeer zuinig is. Tests hebben uitgewezen dat het bij hogere snelheden met de zuinigheid nog al tegenvalt. Er rijden in Japan inmiddels al wel ruim honderd duizend auto's met die motor. Hybride-auto's zijn er ook te zien bij de stands van Mazda en Su baru. Volledig elektrisch aange dreven auto's zijn er volop, onder meer bij Nissan, Honda en Toyo ta. Nissan showt zijn Hypermini, een 2,5 meter korte auto die een afstand van 130 kilometer kan afleggen zonder bijgeladen te worden. De maximumsnelheid is honderd kilometer per uur. „De tentoonstelling is veranderd van een plaats waar je komt kij ken naar de auto van je dromen in een plek waar je een auto komt kopen," aldus Yoshio Komiya, voorzitter van de beursorganisa- tie. De vorige show in Tokio, in 1995, trok 1,1 miljoen bezoekers. Of het er ditmaal in de twee we ken dat de show duurt ook zoveel zullen zijn, valt te bezien. Het economische klimaat houdt in Japan velen af van het kopen van een nieuwe auto. In de zes maan den tot en met september zakte de verkoop met 9,3 procent tot 2,3 miljoen stuks. DE FOLDER toont twee fotootjes van een Caraïbische juffrouw. „Begint u na uw opleiding aan uw eerste baan, dan is het soms beter als uw uiterlijk wat meer zelfvertrouwen uitstraalt," luidt het bijschrift. „Soms moet u er wat volwassener uit zien om serieus te worden ge nomen. Dit zijn twee foto's van dezelfde jonge vrouw. Op wel ke foto straalt ze meer zelfver trouwen uit? Hoe komt dat? Is het haar houding, haar kapsel, de kleur van haar kleding?" Ik gokte vanzelfsprekend weer verkeerd. Want het aardige, vrolijke meisje links was ge transformeerd in een arrogan te vamp en dat scheen nou net de bedoeling. De brochure is afkomstig van het bureau 'The Winning Ima ge', een adviesbureautje dat zich bezighoudt met het uiter lijk van de zakenmens. Bij ge brek aan inhoud kan het uiter lijk inderdaad geen aandacht genoeg krijgen. Neem nou de discussies over de presentatie van het nieuws. Op de BBC zien we oudere, rijpe mannen die duidelijk al wat hebben meegemaakt in hun leven. Het zijn journalisten die ons be richten over oorlogen, politie ke intriges, vliegrampen en diepmenselijke tragedies. In Nederland hadden wij Joop van Zijl, die wij vele intonatie missers en honderden eh's met liefde vergaven, omdat Joop onze eigen betrouwbare uit kijkpost over een woelige we reld was. Maar sinds het Hart van Ne derland komt het niet meer goed. Twee goed geoutilleerde blondines dreunen met 100 beats per minuut monotoon iets op dat voor nieuws moet doorgaan. De kapsels zijn rechtstreeks overgenomen van de gemiddelde CNN-nieuwsle- zeressen. Het is geen journalis tiek meer, het is presentatie. De trend is gezet. „Bij gelijke geschiktheid geven wij de voorkeur aan lekkere wijven," buldert een directeur van het lachen in een prachtige car toon van Peter van Straaten. Tragisch genoeg is zelfs die ge schiktheid geen voorwaarde meer. De vorm neemt het over van de inhoud. „Je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken," waarschuwt het bu reau The Winning Image, 'In stituut voor persoonlijke ima ge management' ons. „Die in druk wordt in de eerste vijf lut tele seconden gevestigd. Uit Door Willem Reijn wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat liefst 55 procent hiervan is gebaseerd op hoe u eruit ziet (uiterlijk), 38 procent op hoe u klinkt (stem en into natie) en 'doet' (non-verbale communicatie) en slechts ze ven procent op wat u weet of zegt. Gratis geeft het winnende ima go tips voor een uitstraling die zegt 'ik heb de touwtjes in han den' in plaats van 'ik werk hier alleen maar'. Naast plattitudes als schoon haar, schone nagels en frisse adem staat er ook dat de huid niet alleen vlekkeloos schoon, maar ook nog eens gaaf dient te zijn. In één regel is heel acné-derland afgeschre ven voor een fatsoenlijke job! Heren moeten glad geschoren door het leven. En: 'Gecoördi neerde look: combineer geen zakelijke kleding met vrije- tijdskleding'. Geen spijker broek met een colbert, veron derstel ik. 'De broekband loopt parallel aan de vloer', is een tip waar je even over moet nadenken. Wie de vijf keer twee fotootjes van The Winning Image ziet, weet inderdaad precies wie uit straalt de touwtjes in handen te hebben. Want links is voor de behandeling en rechts na de metamorfose. Maar is veran dering nou ook progressie? In één geval lijkt het proefkonijn er op vooruit te zijn gegaan. Eén juf nemen wij binnenkort mee in de serie 'Ontdek de verschillen' en in twee cases zie je de persoon denken: nu heb ik het hier voor het zeg gen. Dat lijkt me nu een ramp voor het bedrijf en vooral voor de collega's, want u kent die types wel: veel vorm, geen inhoud. Maar weest gerust: u mag tij dens die eerste vijf seconden best heel snel zeggen dat het opgeblazen nitwits zijn, want weet u: uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat ze dat toch niet.horen. Ridderkerk - Reisorganisator De Jong Intra Vakanties begint ko mend voorjaar met vakantiereizen per Transavia-charter naar Zuid-Afrika. Het is de eerste charter vanuit de Benelux naar Zuid- Afrika. De charters worden vanaf eind maart een keer per week uit gevoerd met een Boeing 757, die plaats biedt aan 219 passagiers. Het vertrek uit Nederland is op dinsdag of woensdag. Aanvliegha- ven is Durban aan de Indische Oceaan. Santa Cruz de Tenerife - De Spaanse luchtvaartmaatschappij Ibe ria zou zich schuldig hebben gemaakt aan prijsafspraken en ris keert een boete van maarliefst 55 miljard peseta (737 miljoen gul den). Dit is gisteren vernomen in kringen van de regionale regering van de Canarische Eilanden. Deze overheid had bij het ministerie van Economische Zaken in Madrid een klacht ingediend tegen Ibe ria en twee andere maatschappijen, Air Europa en Spanair. De drie maatschappijen maakten elk op 24 april bekend hun tarieven te verhogen op grond van de stijging van de dollarkoers en de brand stofkosten. Daarmee kwam er een einde aan een prijzenslag op de binnenlandse routes. Rijswijk - De onderhandelingen van vakbonden en werkgevers over een nieuwe CAO voor de ongeveer zesduizend medewerkers van de reisbranche zijn mislukt. De huidige CAO blijft daardoor gelden. De vakbonden willen de toeslag voor het werken op zaterdag hou den. Ook eisen ze dat loonsverhogingen niet worden verrekend met eventuele periodieken. Vakbondsleden voelen er niets met acties betere arbeidsvoorwaarden af te dwingen in de reisbranche. Dat heeft volgens bestuurder J. Ferheij van de Dienstenbond FNV onder meer te maken met de lage organisatiegraad. Een andere oorzaak is dat bedrijven in de reissector klein zijn. „Medewerkers hebben er grote moeite mee tegen hun baas actie te voeren. Het gaat vooral om reisburaus," zegt Ferheij. De arbeidsvoorwaarden voor werkne mers in de reiswereld zijn naar het oordeel van de vakbonden slech ter dan in vergelijkbare branches. (ADVERTENTIE) Bel nu voor de gratis Vakantieplanner '98 van Tènce! BERGEN OP ZOOM, tel. 0164-23 93 00 BREDA, tel. 076-520 43 04 ETTEN LEUR, tel. 076-501 80 18 ROOSENDAAL, tel. 0165-56 20 01 TERNEUZEN, tel. 0II5-69 55 38 HULST, tel. 01 14-370 210

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 7