De mythe van het moderne huwelijk Nieuwe bedreigingen door infectieziekten Antwerpse microbioloog wil gegevens over bacteriën centraal verzamelen De dokter als proefkonijn DE STEM LIJF LEVEN Onbekend Nieuwe serie: over trouwen en scheiden in Nederland Hokken Hamburgers Nieuwe gevallen Kinderjaren Trapezewerk i i i i WOENSDAG 22 OKTOBER 1997 E2 „Ik wil mijn vrienden, de hele wereld redden, van deze vrese lijke ziekte." Vijftig Ameri kaanse artsen en verpleegkun digen zijn bereid zich zelf te la ten inspuiten met een verzwakt aids-virus om zo een vaccin te kunnen testen. „Er is op dit ge bied geen enkele vooruitgang geboekt," zegt Joe Zuniga, een verpleger. „Elke dag worden zevenduizend mensen met HIV besmet en het vaccin is verder weg dan ooit." Toen het besluit van de vijftig bekend werd ging er een lichte huiver door de we reld. Je leven zo koelbloedig op het spel zetten is luguber. Toch zijn ze niet de eerste dok ters (en verpleegkundigen) die in het belang van de weten schap hun leven wagen. En ook niet de laatsten. De medische geschiedenis staat vol met ver halen van artsen die levensge vaarlijke experimenten uit voerden met zichzelf als proef persoon. Waarom? Omdat dier proeven niet altijd uitsluitsel geven omdat een dier nu een maal anders is dan de mens. En omdat een proef op mensen vaak te gevaarlijk en dus on ethisch is. Dan blijft er maar een proefpersoon over: jezelf. Zo was in 1944 een jonge Ame rikaanse dokter Smith er vast van overtuigd dat curare, het beruchte Indiaanse pijlgif, een uitgelezen middel zou kunnen zijn om de spieren tijdens de narcose tijdelijk te verlammen. Smith liet zich door een collega een spuitje met curare geven terwijl niemand kon weten of hij het er levend af zou brengen. „Het was mij of ik levend be graven werd," zei Smith ach teraf, en sindsdien is curare een onmisbaar bestanddeel van de narcose. Veel van die proeven zijn bizar. De Zwitserse dokter Jacques Pontot liet zich in 1933 door drie adders bijten om zijn slan genserum uit te testen. De Franse dokter Minovici hing zichzelf op zodat zijn voeten boven de grond zweefden. Op den duur hield hij dat 26 secon den vol. De Duitse dokter Lin- demann wilde weten wat schip breukelingen doormaken en voer in 1955 in een uitgeholde boomstam in 119 dagen van Afrika naar Haiti. En dan Wer ner Forsmann. Volgens hem zou je een slang vanuit een ader in de arm naar het réchter hart kunnen duwen. Toen de cathe ter de oksel was gepasseerd, durfde een bevriende collega het niet meer aan, waarna For smann met de slang bungelend uit zijn arm naar de Röntgen liep, met een forse duw de slang naar het hart opschoof en een foto maakte als bewijs. Hij werd prompt ontslagen. „Het is hier geen circus," zei zijn baas. In 1957 kreeg Forsmann de No belprijs omdat hij de moderne hart- catheterisatie heeft moge lijk gemaakt. Maar het allerberoemdste zelf- experiment is van dr. Max Pet- tenkofer. In 1892 heerste in Hamburg (en ook in Amster dam) de laatste grote cholera- epidemie. Binnen vijf maanden werden 18.000 mensen ziek en de helft van hen ging aan deze darminfectie dood. De oorzaak was bekend: de cholerabacte- rie. De epidemie greep zo ge makkelijk om zich heen omdat de riolering toen nog onbekom merd op de gracht loosde en men het drinkwater uit diezelf de gracht betrok. Maar Petten- kofer, geen kleine jongen overi gens op medisch gebied, geloof de niet in die bacterietheorie. Bacteriën waren volgens hem en vele andere dokters niet de oorzaak maar het gevolg van de cholera. Hij besloot de proef op de som te nemen. Op zichzelf. In de ochtenduren van 7 oktober 1892 gebruikte hij het beroem de 'cholera-ontbijt', een kweek van cholera-bacteriën en in fei te een oplossing van verdunde diarree. Het ongelooflijke (vooral achteraf) gebeurde. Pet- tenkofer werd nauwelijks ziek. Weer slaat hij een bacterie- kweek naar binnen, en weer wordt hij nauwelijks ziek. Tot op de dag van vandaag be grijpt men niet hoe dit kan. Men denkt nu dat de kweek ver zwakte bacteriën bevatte. Tien jaar later doet hij het ultieme zelfexperiment door zelfmoord te plegen. „Het zou eervoller zijn geweest als hij bij het eer ste experiment was overleden," schreef een tijdgenoot. Dus zo bijzonder is het niet als dokters zich inspuiten met ver zwakt aids-virus. Ze doen dat omdat er geen proefdieren zijn voor aids en experimenten met een verzwakt aidsvaccin op mensen te gevaarlijk zijn en dus onethisch. En bovendien dringt de tijd. Maar er is toch een me- dicijnenkuur die aids bijna ge neest? Helaas is die behande ling zo duur, 45.000 gulden per jaar, dat negentig procent van alle patiënten die nooit zal kun nen betalen. Voor de patiënten in de ontwikkelingslanden zou een betaalbaar vaccin de oplos sing kunnen zijn. Maar bijna al het geld voor onderzoek gaat naar de ontwikkeling van nieu we peperdure medicijnen voor die tien procent rijke Westerse patiënten die het kunnen beta len. De farmaceutische indus trie is zelfs niet meer op zoek naar een vaccin en heeft zich geheel uit het onderzoek terug getrokken. Want als je aan een armeluisziekte lijdt dan mag je van de markt doodvallen. lukkig neemt men daar nu maat regelen. De groeiende resistentie van bac teriën tegen antibiotica neemt zorgwekkende proporties aan. Er is zelfs vorig jaar een bacterie ontdekt die alleen maar wil groei en, indien hij met een antibioti cum wordt 'gevoederd'! „Een uit zonderlijk geval, maar goed, zo'n besmetting is makkelijk te gene zen: je stopt de toediening van an tibiotica," grijnst Pattyn. Maatre gelen die hij aanbeveelt: het met beleid voorschrijven van deze me dicamenten, vaccinatieprogram ma's en - iets wat jonge artsen nogal eens vergeten - de handen wassen tussen twee patiënten. Verpleegkundigen zijn het ver plicht, maar artsen voelen zich daarbóven verheven. Ze menen dat ze niemand kunnen besmet ten." Niet te onderschatten zijn de pro blemen die zich in de voormalige Sovjet-Unie voordoen, vindt Pat tyn. Onder het communistische regime was een strak en vooruit strevend vaccinatieprogramma ontwikkeld, dat echter verslapte toen het politieke systeem in stortte. „Dat is het sociale aspect van vaccineren. De mensen wil den geen vaccinaties meer, omdat die werden opgelegd door autori teiten die ze niet meer aanvaard den." De gevolgen laten zich ra den: al gauw staken in Oost-Eu ropa epidemieën de kop op. De bijna vergeten ziekte difterie maakte een come-back. Of deze ziekte naar West-Europa zal overslaan, is onbekend en is ook niet te onderzoeken, zegt Pat tyn die daarmee op zijn stok paardje komt. Hij vindt dat er een centrale Europese 'surveillance' op infectieziekten moet komen. Een instelling die alle gegevens over deze aandoeningen centraal verzamelt, analyseert en maatre gelen voorstelt. Nu werken in elk land de onderzoeksinstituten op eigen houtje, ieder op zijn eigen vakgebied. Samenwerking komt pas aarzelend op gang. Het grote voorbeeld is de Ameri kaanse CDC (Center for Disease Control). Het is een instelling die dank zij een grondige centrale re gistratie in de jaren tachtig ont dekte dat medici over het hele land opvallend vaak medicijnen voor een zeldzame longziekte ver strekten. Epidemiologen van het CDC gingen op onderzoek uit en stelden vast dat de ziekte zich vooral bij homo's manifesteerde. Het was het begin van de ontdek king van aids. Het Studium Generale in Maastricht or ganiseert deze maand lezingen over bac teriën. Professor Pattyn is morgen aan de beurt, aanvang 20.00 uur, in collegezaal Nieuwenhof, Zwingelput 4 in Maastricht, informatie 043-3883541. Ruby Evangelista na, symbool van vrouwelijke genwaarde en zelfvertrouwen. i men denkt. [ederland telt zo'n mensen die 'ft) gescheiden zijn. Gilleesten kiezen op- ®uw voor een huwe- de moeilijkste, 'eest verguisde, maar altijd meest popu- i!r® relatie in een men- wen. Enerzijds een astion van geluk, gene- ®heid en seksuele be ëdiging, anderzijds ^broedplaats van 'ibeidsdrang, jaloezie geknakte illusies. Een foto ai Tie over trouwen en geborf 5den Nederland. vóór de 30e week zijn ëcu indaag deel 1: de my- heeft groeistoornissen. 0 ie Van hgt d h Zo hebben bqna alle baD^ m( uexue uu zo neDoeri luj"» - taai-slijmziekte probl gen hebben vaak grof"" d lti sen. Dat laatste komtcI en modern huwelijk? Sa- medicijnen die ze S och vnj zijn? Je zelf krijgen voor hun longkw - maar er veel voor terug ze medicijnen hebben eJ( Overtrouwen? ze medicijnen neuuc" invloed op de stofwisseM uitgebalanceerde voeding A jk is het huwelijk van de deze baby's van groot bel gentig met te vergelijken extra voeding alleen ma:i .^hjkuit de jaren vijf omgezet in vet, hebb jj,0c je8edijke rollenpatroon niets aan. Met de Tobe®va ge ingetogenheid van is het mogelijk het tr en plaj voeding vast te stellen- fT ingetogenheid van .iJ^ben plaats gemaakt en experi- mulnel hedendaagse f °°gt vrijer en blijer. crux van dit verhaal is dat de sociale dwang en de ver wachtingen nog even hoog zijn als vroeger. Hooguit de verpakking is anders. In de jaren vijftig was het huwe lijk voor mannen, maar zeker voor jonge vrouwen dé manier om on der de pannen te komen. De poort naar de volwassenheid ook. Pri mair doel was doorgaans het stichten van een gezin. Want de 'hoeksteen van de samenleving' bood allerlei maatschappelijke- en wettelijke voordelen. Van kindergeld tot burgerlijk aanzien. Door de sterke sociale controle en de kerkelijke moraal werd het ui ten van (seksuele) emoties welis waar sterk aan banden gelegd, maar die twee factoren zorgden er ook voor dat scheiden in die tijd nagenoeg onmogelijk was. Het ja ren vijftig-huwelijk a la De Avon den van Gerard Reve was gehei- paald op regelmaat, kuisheid, ge zag en zuinigheid, maar voor het gros van de mannen en vrouwen was het een relatief veilig bastion. In tegenstelling tot de vele ver standshuwelijken van vóór de Tweede Wereldoorlog werd vanaf de jaren vijftig De Liefde steeds vaker het fundament waarop een relatie werd gebouwd. En hoe meer liefde in het spel, hoe rozer de toekomstverwachtingen wa ren. Edoch, de romantiek werd meest al snel overrompeld door de dage lijkse sleur. Passie en intimiteit maakten plaats voor de monoto nie van het huishouden en de (fi nanciële) strijd om het naakte be staan. Natuurlijk waren ook in de jaren vijftig niet alle echtparen 'simpelweg gelukkig'. Opborre lende teleurstellingen en frustra ties werden echter in de kiem ge smoord. Daarvoor was de dreiging van de sociale verstoting na een scheiding te groot. Bovendien be stond er nog zoiets als de emotio nele berusting dat je nu eenmaal 'niet alles kunt hebben in het le ven'. Zolang je man niet aan de drank was en je vrouw zonder klagen het huishouden deed, had je bij wijze van spreken niet écht reden tot klagen. 'Probeer er maar het beste van te maken', luidde het devies van de tijdgeest. In de jaren zestig en zeventig ex plodeerde in Nederland een maat schappelijke fragmentatiebom waarvan menige splinter ook het traditionele huwelijk raakte. De sociale- en materiële welvaart bloeiden. De strijd om het naakte bestaan bepaalde niet meer het primaire denken en handelen. Echtparen kregen meer tijd om zich in andere zaken te verdiepen, zoals de vraag of hun partner wel de ideale was. De persoonlijke verhoudingen en de wederzijdse psycho-emotionele steun werden de ijkpunten van het geslaagde huwelijk. Door de ontkerkelij king, de democratiseringsgolf, maar vooral door de uitvinding van de pil, veranderde de kijk op huis haard. Mét-tolerant zijn was het nieuwe taboe. Gezag werd overleg, benauwing werd vrijheid en zuinigheid werd (zelfverwen nerij. Bovendien werden seks en liefde meer en meer van elkaar losgeweekt. Seks was in de eerste plaats lustbevrediging. Nederland stond aan de voora vond van het ik-tijdperk. Indivi dualiteit en zelfontplooiing waren de nieuwe toverwoorden. Twee aspecten die een zware wissel trokken op de traditionele relatie. Huwelijks- en geboortencijfers kelderden even hard als het aantal echtscheidingen steeg. In 1960 gingen 5600 stellen uit elkaar. Tien jaar later waren dat er al 11.500. Daarbij speelde de invoe ring van de Algemene Bijstands wet in 1965 - waardoor vrouwen economisch minder afhankelijk werden - een cruciale rol. Terwijl provo's, abortusprotesten, Damslapers, studentenoproer, Woodstock en de Parijse revolutie van 1968 de wereld op z'n kop zet ten, werd het huwelijk meer en meer als een zinkend cultuurgoed ten toon gesteld. Samenleven ok, maar dan hooguit door te 'hok ken'. De gevestigde orde werd op de proef gesteld door allerlei so ciale- en seksuele experimenten: communes, leefgroepen, partner ruil, groepsseks, open-relaties. Edoch, op de keper beschouwd waren de verwachtingen over een 'gelukkig leven' bij de flower po- wer-generatie even hooggespan nen als bij de pettycoatmeisjes uit de jaren vijftig. Vrijheid-blijheid heette de nieuwe relatieslogan van progressief Ne derland. Maar achter die facade van een leven zonder lasso's, ging evenzeer een sterke sociale dwang schuil. Hij had alleen een ander 22 OKTOBER 1997 E1 *Het type 0157:H7 is berucht vanwege de hamburgerziekte, veroorzaakt door besmet rundvlees dat onvoldoende is doorgebakken. foto's james a. sullivan zend druk in het Instituut voor Tropische Geneeskunde in Ant werpen. Telefoontjes uit exoti sche oorden, binnenlopende as sistenten, vergaderingen. Tussen de bedrijven door neemt hij een slokje van zijn zelfgebrouwen koffie. „Bij het grote publiek leeft ten onrechte het idee dat het pro bleem van de infectieziekten min of meer is opgelost. Dat komt, omdat men in de lekenpers meer over tumoren en verouderings- ziekten schrijft. Neem nu maag- en darminfecties. Als je naar de oorzaken van deze ziekten gaat zoeken, dan blijken er maar al te vaak vraagtekens te zijn. Je mag zelfs stellen dat in vijftig procent van de ziektegevallen geen echte oorzaak wordt gevonden." De bacteriologen zijn dus nog lang niet (en waarschijnlijk nooit) klaar met hun wetenschappelijk werk. Regelmatig sporen ze onder de lenzen van hun microscopen nieuwe ziekteverwekkers op of varianten op bestaande kiemen. Zoals de hierboven beschreven Cyclospora. Zeven jaar geleden werd een col lega met de welluidende naam Escherichia coli type 0157:H7 ontdekt. Hij komt voor in de dar men van een klein percentage (ogenschijnlijk gezonde) koeien. In slachthuizen kan hij ander vlees besmetten. Verder kan deze 0157:H7 worden verspreid bij het vermalen van vlees voor bijvoor beeld hamburgers. Wordt een be smette hamburger niet goed door bakken, dan kan de consument er ziek van worden. Verreweg de meesten krijgen diarree, buik kramp of gaan braken, maar bij een klein aantal patiënten treedt een ernstige nieraandoening op. Pattyn wijst de grootschalige in dustriële voedselproducenten aan als boosdoener. „Vroeger namen kleinschalige boerenbedrijven de voedselproductie voor hun reke ning. Zo'n boer had zeventien kippen, waarvan er drie voor de verkoop werden geslacht. Trad er een infectie op, dan was de ver spreiding zeer beperkt. Maar te genwoordig zitten duizenden kip pen opgesloten in een batféfij: dan gaat het ook om duizenden besmette dieren. Bon, denk nu eens aan die hamburgerketens die tonnen rundvlees vermalen..." Deze bedrijven nemen toch stren ge hygiëneregels in acht, merken wij op. „Ja, nü! Nu het bestaan van de 0157 :H07-bacterie bekend is, kan men zich er rekenschap van geven. Maar er duiken steeds weer nieuwe gevallen op. In Ja pan werden schoolkinderen ziek na het eten van scheuten. In de VS verdenkt men alfalfa (kiemgroen- te, red.) als infectiebron." In het dorp dat de wereld tegen woordig is, hebben de bewoners veel meer contact met elkaar. Daarmee is het gevaar van de ver spreiding van infectieziekten toe genomen. „Wij staan bijvoorbeeld bloot aan een tbc-variant die re sistent is tegen de twee belang rijkste aritibiofica voor de behan deling van deze ziekte. We heb ben nog wel andere medicijnen, maar die zijn duurder of vertonen bijwerkingen. Multiresistente tbc is binnengebracht door zieken uit ontwikkelingslanden die daar slecht voor deze ziekte zijn be handeld." De resistente tbc-bacillen komen tegenwoordig ook voor bij zwer vers en daklozen. „Daarmee is het ook een probleem van de afbrok kelende sociale voorzieningen in de ontwikkelde samenlevingen geworden. Denk aan de armoede in de grote steden in de VS. Ge- masker op dan in de jaren vijftig. Trouwen was tussen 1965 en pak weg 1979 een scheldwoord dat sy noniem stond voor grijze bene penheid en kleingeestigheid. Wie niet meedeed aan de alles moet kunnen-goli kreeg het etiket 'bur gerlijk' opgeplakt, en dat was qua sociale verstoting te vergelijken met een lepradiagnose. Sinds de jaren tachtig viert het huwelijk'op papier' regelmatig zijn comeback als meest begeerde relatievorm. Bijna negentig pro cent van de hedendaagse jeugd geeft in enquêtes te kennen dat trouwen en kinderen krijgen (uit eindelijk) het primaire levensdoel is. Het huisje-boompje-beestje- Beauty Myth beweert, nuanceert Berkhout met een onderzoek van psychologe Annette Heffels. Daaruit blijkt dat mannen dooi de bank genomen zeer tevreden zijn met het uiterlijk van hun vrouw. 'Het zijn de vrouwen zélf die denken dat hun man hen niet aantrekkelijk en mooi vindt'. Die constatering sluit aan bij een recent onderzoek van psy chologe Liesbeth Woertman waaruit blijkt dat vrouwen vooral mooi willen zijn voor an deren. Niet hun werkelijke li chaam zorgt voor afkeer, maar het 'beleefde' lichaam: hoe ze denken dat anderen hen zien. Met andere woorden: vrouwen met brede heupen worden pas lelijk zodra ze bang zijn dat an dere mensen hen lelijk vinden. En daarmee is lelijkheid een van de grootste psychologische ob stakels in een vrouwenleven. Eigenwaarde wordt trouwens grotendeels ontwikkeld in de kinderjaren, waarbij de moeder een cruciale rol speelt. Moeders die (onbewust) het ene kind meer aanhalen en knuffelen dan het kind dat niet 'perfect mooi' is, bevestigen het maatschappelijke gegeven dat alleen schoonheid tot succes, slimheid en geluk leidt. Moeders die ook nog eens chronisch ontevreden zijn over hun eigen lichaam, altijd lijnen, altijd klagen, die hun borsten verbergen, hun lichamelijke pluspunten bagatelliseren en hun minpunten overdrijven, zijn helemaal fataal voor het zelf beeld van dochters. Dat impliceert dat de van The Body Shop tegen schoonheidsterreur in mode reclame, slechts één manier om vrouwen met maatje 42/44 meer eigenwaarde te geven, ze er al onder gebukt gaan, want er zijn natuurlijk ook die wel heel tevreden zijn hun 'Hollandse heupen', journaliste Juliëtte Berkhout, die haar ontboezeming in Santé besluit met de constate ring dat 'sommige zaken te ker zijn om te laten staan een strak truitje dat toevallig de mode is'. Geen pestepidemie meer, maar ziekmakende ham burgers bij een fast foodketen. Besmette im portframbozen uit Gua temala. Zieke vluchte lingen met resistente j tbc-bacillen. Onze sa- menleving verandert en daarmee ook de bedrei gingen van infectieziek ten. De Antwerpse mi crobioloog Pattyn wil een betere 'surveillance' op deze ontwikkelingen. Hij en andere deskundi gen geven deze maand in Maastricht lezingen over I bacteriën. Boor Will Gerritsen De wereld is een dorp geworden en op de 'dorpsmarkt' zijn aller hande lekkernijen, soms van du bieuze kwaliteit, te krijgen. Boer- Ijes uit de armenwijk leveren frambozen aan de dorpelingen van de 'goudkust'. En die krijgen prompt diarree. De boertjes kwamen in dit geval uit Guatemala en de liefhebbers tan de framboosjes uit de Vere- Staten. Waarschijnlijke van de voedselvergifti ging: een parasiet die pas enkele jaren geleden door de wetenschap is ontdekt, de Cyclospora. Hij wordt overgebracht door water dat door menselijke uitwerpselen is besmet. toontreinigd water in een Derde Wereldland lijkt een ver-van- mijn-bed-show, maar is het niet, betoogt professor Stefan Pattyn. „De frambozenteelt is vijf jaren geleden in Guatemala geïntrodu- teerd als middel om de arme boe ren een economische stimulans te geven. Ze konden het fruit naar de Verenigde Staten exporteren. Hen vermoedt nu dat de boeren de planten hebben besproeid met bestrijdingsmiddelen die waren ssngelengd met besmet water. Water dat door de cyclospora -was verontreinigd." Een uitzonderingsgeval is het liet. Mensen in Los Angeles raak ten via.aardbeieh uit Mexico be- [smet met het'hepatitüs A-virus, li België was ophef over paté die net de listeria-bacterie was aan- I getast. |ün met, werd geroepen, want in een gloeiend hete bereid en dat overleeft geen 1 bacterie. Nadien ontdekte Ie schuldige: rauwe knof- i uit Spanje waarmee de paté medische micro n-ris eigenlijk met pensioen, 1 met emeritaat zoals dat bij ssoren heet. Maar op zijn ze- Iventigste heeft Stefan Pattyn het I ils free-lance consulent' nog ra- ideaal ondergaat een brede her waardering. Alternatieve leefvor men als Lat-relatie, bom-moe- ders, één-oudergezinnen of woon groepen vinden bij jongeren nau welijks voedingsbodem. Laat staan het solitaire leven van de (gedwongen) vrijgezel. Dat er des ondanks geen echte groei in het aantal huwelijken zit, komt door de rijzende populariteit van 'on gehuwd samenwonen'. Inmiddels leven twaalf van de vijftien miljoen Nederlanders bin nen een gezinsverband, waarbij 65 procent van de volwassenen (acht miljoen) gekozen heeft voor het aloude huwelijk. Drie miljoen mensen wonen samen, en één mil joen zijn een éénoudergezin. Vanuit optimistische hoek beke ken, blijken twee van de drie hu welijken wél stand te houden. Maar vraag niet welke prijs daar soms voor betaald moet worden. De accenten zijn van 'de ideale' naar 'de perfecte' relatie verscho ven. Mannen en vrouwen eisen steeds meer van zichzelf én van el kaar. Ze moeten individu zijn, maar ook een goede partner. Ze moeten geëmancipeerd en asser tief zijn. Ze moeten er goed uit zien, sportief zijn en gezond leven. Seksueel moeten ze minimaal be reid zijn tot het hogere trapeze- werk, liefst met de regelmaat van een metronoom. Ze moeten verge vingsgezind zijn, maar niet over zich laten lopen. Ze moeten gezel lig, ontwikkeld en zorgzaam zijn. Ze moeten geld, carrière en status nastreven. Ze moeten open staan voor elkaar en hun kinderen pe dagogisch verwantwoord naar de volwassenheid begeleiden. Ze moeten, ze moeten.... De sociale dwang en verwachtin gen zijn in feite hoger dan ooit. Misschien is het moderne huwe lijk wel benauwender dan veertig jaar geleden. Bron: diverse publicaties in dag- en weekbladen. Volgende aflevering: Rela ties als tv-amusement. illustratie rené van megen

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 21