DE STEM
Gehandicapten snel aan
werk
IFOHJI YAMAMOTO
*&euro
flulst: 'Tarief huisvuil afhankelijk maken van hoeveelheid'
E
Afromen winst Delta
gaat niet ten
koste van tarieven
Dronken bestuurder
raast door Westdorpe
'Rilland is beste
locatie voor
distributie c entram'
Zeeuws-Vlaanderen heeft hoogste score van Nederland
C1
eyewear collection
Botsing Terneuzen
Onderzoek
aanpassingen
rijksweg 61
'uis/Aardenburg denkt aan
tëchaf van stemmachines
Zeeland
WOENSDAG 22 OKTOBER 1997
I I
tan onze verslaggever
„_J - De gemeente Hulst wil een
1 onderzoek naar de haalbaarheid al-
;e inwoners van Zeeuws-Vlaande-
|Bn te laten betalen voor hun huis
wil naar de hoeveelheid die ze aan-
[bieden.
Het hanteren van gedifferentieerde ta
rieven voor de afvalstoffenheffing komt
op neer dat mensen die veel afval
aanbieden meer betalen dan mensen
et weinig huisvuil.
Het openbaar lichaam Afvalstoffen
Verwijdering Zeeuws-Vlaanderen
(AVZV) is volgens het dagelijks ge
meentebestuur van Hulst de aangewe
zen instantie voor zo'n haalbaarheids
onderzoek. Daarom gaat Hulst daar bij
AVZV voor pleiten.
Het college van burgemeester en wet
houders van Hulst heeft zich over de
vraag van tariefsdifferentiatie gebogen
naar aanleiding van de algemene be
schouwingen van de politieke partijen
in de gemeenteraad op de gemeentebe
groting voor 1998. Op zich zijn er vol
doende argumenten die tariefsdifferen
tiatie rechtvaardigen, aldus B en W.
Maar de invoering van het systeem kan
in de ogen van het college het beste
plaatsvinden op regionale schaal. Daar
om is het openbaar lichaam AVZV,
waar vertegenwoordigers van alle
Zeeuws-Vlaamse gemeenten een stem in
hebben, de aangewezen instantie om te
onderzoeken of de invoering van tarie
ven die afhankelijk zijn van de aange
boden hoeveelheid huisvuil tot de mo
gelijkheden behoort. Het gemeentebe
stuur van Hulst erkent dat tariefsdiffe
rentiatie steeds meer wordt toegepast.
Uit een pas verschenen onderzoek van
PME Adviesbureau blijkt dat momen
teel tien procent van alle gemeenten in
Nederland met dat systeem werkt.
Uit datzelfde onderzoek is vast komen
te staan dat differentiatie ook positieve
gevolgen voor het milieu heeft. Het
scheidingspercentage stijgt met zes tot
acht procent en er wordt een netto re
ductie van de totale hoeveelheid afval
bereikt van twaalf tot dertig procent.
Aan de andere kant heeft de systema
tiek tot gevolg dat er sprake is van blij
vende meerkosten van vooral admini
stratieve aard. Maar die kosten zijn dan
wel weer in evenwicht met de blijvende
baten die ontstaan door de betere schei
ding en de vermindering van het afval-
aanbod.
Tenslotte toont het onderzoek aan dat
het zwerfvuil binnen de perken blijft en
de handhaving geen problemen ople
vert.
«funk van Coaten
jmeuzen - In Zeeuws-
flaanderen krijgt 85 pro
van de verstandelijk
iandicapten die van het
loortgezet Speciaal Onder
sijs (VSO) komen een be-
jaalde baan op de reguliere
Ebeidsmarkt. Dat is de
logste score van heel Ne-
(erland.
score is het resultaat
i leer- en werkprojecten van
iVSO-scholen De Sprong in
|tmeuzen en De Brug in Hulst.
projecten wordt samen-
lewerkt met instanties als Ar-
leidsvoorziening Zeeland, de So-
[aal Pedagogische Dienst (SPD)
GAK. Ook de Zeeuws-
llaamse gemeenten werken aan
It project mee. „In Zeeuws-
lijnderen staan alle neuzen de-
fllde kant op. Dat is de basis
i het succes," aldus adjunct-
wteur F. Goossen van De
rong.
jelelenbos
de hoge score heeft het
tnws-Vlaamse project nu ook
i aandacht van het minsterie
a Onderwijs en Wetenschap-
„Staatssecretaris Netelen-
liet ons weten ons project
te nemen in de blauwdruk
praktijkscholen in Ne-
hland. Dat is toch een bewijs
s project ook landelijk de
Macht krijgt," meent Goossen.
emeeste verstandelijk gehandi-
jplen komen terecht bij bedrij-
P in het midden- en kleinbe-
pt Ook zijn mensen aan de slag
komen bij bedrijven als meu-
liabriek Rijnberg uit Hengst-
i Den Doelder uit Axel.
Pt hebben ook zeer intensieve
peten met het Zeeuws-
nse bedrijfsleven. Dat werpt
T zijn vruchten af. Er is
>ke van echte integratie. De
ptandelijk gehandicapten ne-
Pgeen uitzonderingspositie in.
In de begin krijgen ze nog een
beetje een steuntje in de rug en
wat nazorg van de scholen en de
SPO."
Dikke pluim
Inmiddels zijn in Zeeland meer
dan honderdtwintig mensen met
een handicap geplaatst bij ruim
vijftig verschillende Zeeuwse be
drijven met name in het midden-
en kleinbedrijf en bij enkele
zorginstellingen. „De basis van
het succes is samenwerking tus
sen scholen, arbeidsvoorziening,
gemeenten, SPO en GAK. We
kunnen hierdoor ook meer men
sen aan een betaalde baan helpen
tegen lagere kosten. Zonder deze
samenwerking moet bijvoorbeeld
Arbeidsvoorziening opnieuw aan
de slag als wij iemand niet kun
nen plaatsen. Dat kost veel meer
geld dan de methode die wij nu in
Zeeuws-Vlaanderen toepassen.
Wij maken maximaal gebruik
van de beschikbare subsidies."
Het Zeeuws-Vlaamse project
krijgt ook subsidie van het Euro
pees Sociaal Fonds (ESF). „We
hebben onlangs een controle ge
had en kregen een dikke pluim
voor de behaalde resultaten. We
proberen het project nu ook ge
stalte te geven op Walcheren en
Beveland. Daar is het momenteel
immers nog wat moeilijk verstan
delijk gehandicapten, die net van
school komen, aan een reguliere
arbeidsplaats te helpen."
De Zeeuwse werkgevers hebben
de Zeeuwse Prijs Bevordering In
tegratie Gehandicapten 1996 ge
kregen. De jury is onder de in
druk van het grote aantal mensen
met een verstandelijke handicap
dat op relatief korte termijn een
betaalde arbeidsplaats heeft ge
kregen op de reguliere arbeids
markt.
Onder meer bij bedrijven als
meubelfabriek Rijnberg uit
Hengstdijk komen verstande
lijk gehandicapten aan het
werk. foto wim kooyman
(ADVERTENTIE)
OPTIEK
'ADHUISPLEIN 3
WSSTRAAT19
OOSTBURG
BRESKENS
DE COCK
TEL (0117) 453657
TEL (0117) 385300
Middelburg - Delta Nutsbedrijven is niet van plan de energie
tarieven extra te verhogen als de winst de komende jaren on
verhoopt wordt afgeroomd.
Terneuzen - Een 29-jarige Ter-
neuzenaar zonder rijbewijs, heeft
maandag in zijn woonplaats een
aanrijding veroorzaakt. De man
sloeg in een auto op de kruising
Gezellestraat/Alvarezlaan links
af zonder een 20-jarige automo
bilist uit Frankrijk voorrang te
verlenen.
Middelburg - Rijkswaterstaat
Zeeland en verschillende
West-Zeeuws-Vlaamse belan
genorganisaties gaan samen
onderzoeken hoe rijksweg 61
tussen Schoondijke en Hoek
het beste kan worden aange
past.
Rijkswaterstaat nam gisteren
het initiatief voor het oprich
ten van een klankbordgroep.
Belangenorganisaties als
Agrarisch West-Zeeuws-
Vlaanderen en Transport en
Logistiek zijn gevraagd hier
aan mee te werken. RWS wil
op deze manier onderzoeken
wat de meest haalbare oplos
singen zijn om deze toekom
stige stroomweg verkeersvei
liger te maken. „We vinden
het van groot belang dat we de
plannen voor rijksweg 61 niet
alleen opstellen maar dat ook
de betrokkenen uit de regio
meedenken. Op dit moment
verkeren de plannen nog in
een pril stadium. We bekijken
verschillende opties en het is
zaak dat de belangenbeharti
gers ook op de hoogte worden
gehouden van onze plannen
en kunnen meedenken," aldus
J. van Tiel namens RWS. In
het kader van de aanpassing
van de rijksweg heeft RWS in
middels tientallen inspraak
reacties verwerkt van overhe
den, instanties en particulie
ren. Hieruit blijkt dat de weg
na de aanleg van de Wester-
scheldetunnel in 2002 sneller
maar ook veiliger moet wor
den. Snel en langzaam verkeer
moet van elkaar worden ge
scheiden, kruisingen moeten
veiliger door de aanleg van ro
tondes of viaducten en bedrij
ven moeten goed bereikbaar
blijven. Verscheidene agra
riërs in West-Zeeuws-Vlaan-
deren hadden eerder al aange
geven met andere betrokke
nen te willen samenwerken
om te onderhandelen met
Rijkswaterstaat. Het is de be
doeling dat de klankbord
groep volgende maand een
eerste bijeenkomst houdt.
Van onze verslaggeefster
Westdorpe - Met drie keer de toegestane hoeveelheid alcohol in
zijn bloed en met een snelheid van 150 kilometer per uur reed
een automobilist maandagavond over de Tractaatweg in West
dorpe. Voor dit gedrag zal de man verantwoording aan de rech
ter moeten afleggen.
Daar viel het rijgedrag van een
automobilist wel heel erg op. Na
dat de 53-jarige bestuurder was
staande gehouden bleek al snel
dat hij te veel had gedronken. Uit
de ademanalyse bleek dat deze
man eveneens ruim drie keer de
toegestane hoeveelheid alcohol in
zijn bloed had. Het rijbewijs van
de man werd ingenomen en ook
deze automobilist zal zich voor
de rechter moeten verantwoor
den.
Sinds afgelopen vrijdag heeft de
marechaussee in totaal zes keer
proces-verbaal opgemaakt voor
het rijden onder invloed, terwijl
er geen sprake was van een ge
richte alcoholactie.
De Koninklijke Marechaussee
hield de automobilist maandag
avond rond half acht aan omdat
de automobilist met een snelheid
van 150 kilometer over de Trac
taatweg in Westdorpe raasde,
terwijl daar een maximum snel
heid van honderd kilometer per
uur geldt. Nadat de man was
staande gehouden, bleek dat hij
ook nog eens te veel gedronken
had: ruim drie keer de toegestane
hoeveelheid. De wegpiraat kreeg
een boete voor de snelheid en een
dagvaarding vanwege zijn hoge
alcoholpromillage.
Zeven uur later bevond een pa
trouille van de marechausse zich
op de Westkade in Sas van Gent.
Van onze verslaggever
Middelburg - Rilland is de aangewezen plaats voor de vestiging
van een regionaal distributiecentrum voor Zeeland. Vanuit een
verdeelcentrum aldaar, nabij de A 58 en de spoorlijn, kunnen
de winkels bevoorraad worden. Zo luidt een van de belangrijk
ste conclusies van een onderzoek door de provincie naar de mo
gelijkheden voor een betere en efficiëntere bevoorrading van de
Zeeuwse middenstand.
Een verdeelcentrum per regio
lijkt voorlopig niet haalbaar, zo
luidt een andere conclusie. De
gemeenten Hulst en Sluis-Aar-
denburg zien daar wel mogelijk
heden voor. Terneuzen betwijfelt
echter of er voldoende goederen
worden aangevoerd voor zo'n re
gionaal distributiecentrum. Vol
gens Oostburg is zo'n centrum
niet nodig want die gemeente
heeft volgens het onderzoek nau
welijks tot geen last wan de v^le
vrachtwagens die dagelijks de
winkels bevoorraden. Axel, Sas
van Gent en Hontenisse zijn niet
benaderd.
Aan een regionaal of provinciaal
verdeelcentrum zitten voor- en
nadelen. Minder overlast in de
steden, minder files in en buiten
de steden, kostenbesparing en
een grote verkeersveiligheid zijn
enkele positieve aspecten. Tijd
verlies, extra kosten en ladingen
die niet gemengd mogen worden
zijn enkele negatieve kanten.
Zo'n centrum bij Rilland moet
volgens het rapport worden op
gezet door de vervoerders zelf.
Maar de provincie is wel bereid
om daarbij de helpende hand te
bieden. Concrete plannen voor
zo'n centrum zijn er nog niet.
Sommige vervoerders werken
zelf al wel met eigen verdeelcen-
tra.
De meeste gemeenten hebben nu
al regels voor de aanvoer van
goederen naar de winkels. In
Hulst mogen de winkels tot 13.00
uur worden bevoorraad. De
vrachtwagens van Albert Heijn
en Aldi rijden al voor 8.00 uur
voor. Andere winkers worden na
dat tijdstip bevoorraad.
In Terneuzen mogen tot 11.30
uur de vrachtwagens in het cen
trum lossen. Er zijn daar ook
verschillende laad- en losplaat
sen van waaruit met steekwa-
gentjes en karretjes de winkels
worden bevoorraad als chauf
feurs na 11.30 uur arriveren.
Oostburg heeft ^geen regels en>
verwacht voor de toekomst geen
problemen met de,,ganvoer van
goederen. Alleen als de vracht
wagens nog groter worden. Mo
menteel kunnen de meeste win
kels via de achterzijde worden
bevoorraad.
Sluis-Aardenburg ziet wel iets in
een regionaal overslag-systeem
voor Zeeuws-Vlaanderen in
combinatie met een stuk van Bel
gië. In die gemeente mogen
vrachtwagens tussen 7.00 en
13.00 uur in de centra lossen. In
de nabije toekomst wordt het
centrum van Sluis heringericht
waarna de vrachtwagens daar
alleen maar stapvoets mogen rij
den en parkeren op speciale
plaatsen.
Zeeuwse vervoerders zien kan
sen om goederen van landelijke
vervoerders over te nemen. Wel
hebben ze de provincie laten we
ten dat bundeling per regio zal
leiden tot versnippering waar
door regionale verdeelcentra
wellicht niet rendalbel zijn. De
samenstellers van het rapport ra
den de provincie aan om met alle
partijen die belangen hebben bij
een provinciaal of regionale ver
deelcentra in gesprek te blijven.
'^correspondent
1st, e §emeente Sluis/Aardenburg wil overgaan tot de aanschaf
"machines. Het voordeel van deze apparatuur is dat het stem-
s verwerking van de uitslagen een stuk sneller verloopt dan
ïiatige in het verleden.
°mmissie ABZ/Financiën kwam tijdens de productbegroting
M,ene ter sPrake. Men wil overgaan tot aankoop van vijf stem
de rs' Waarvan de kosten geraamd zijn op 40.000. Dat betekent
ereen aantal stembureaus moet komen te vervallen. Welke
JKet de komst van de computers komen te vervallen bleef nog
het
"e toekomst overigens een redelijke besparing op, mede
aantal bureaus naar vijf wordt gebracht, waardoor er
fifh wuxcaua ïicicu vijl wui'
Personele bezetting noodzakelijk is.
Het nutsbedrijf zoekt dan com
pensatie in verdere kostenbespa
ring en het uitbreiden van winst
gevende activiteiten met het hui
dige personeelsbestand (1000).
Delta-directeur P. Stoter zei dit
gisteren bij de presentatie van
het ondernemingsplan voor de
komende vier jaar. Delta Nuts
bedrijven dreigt in die periode
veel geld mis te lopen door de li
beralisering van de energie
markt. Het gaat om een dividend
van rond de 20 miljoen gulden
dat Delta als aandeelhouder van
EPZ ontvangt. Delta bezit een
derde van de aandelen van EPZ
die een waarde hebben van 185
miljoen gulden.
In Nederland wordt onder aan
voering van minister Wijers toe
gewerkt naar de vorming van
een zogenaamd Grootschalig
Productiebedrijf waarin de vier
openbare stroomop wekkers,
UNA, EPON, EZH en EPZ op
gaan. Bij vorming daarvan is de
aandeelhouders gevraagd voor
vier jaar af te zien van een divi
denduitkering om het GPB een
sterke uitgangspositie te geven.
En de kans op buitenlandse
overname te verminderen, is de
filosie van Wijers.
UNA heeft al gezegd onder die
condities niet te willen meewer
ken aan een GPB. Ook Delta
Nutsbedrijven verzet zich. Del
ta, dat zelf straks ook meer con-
(AD VERTE NTIE)
currentie ondervindt, heeft de
jaarlijkse dividend uitkering van
EPZ hard nodig om de eigen po
sitie veilig te stellen.
Met de bijdragen van EPZ ziet
het er voor Delta tot het jaar
2000 redelijk rooskleurig uit,
schildert Stoter in het onderne
mingsplan. Delta voorspelt de
komende jaren oplopende win
sten, in 1997 bijna 22 miljoen, in
1998 47,2, in 1999 55,1 en 2000
57,3 miljoen gulden.
Delta verwacht in 1998 een lage
re afzet van elektriciteit maar
een omzetstijging in de jaren
daarna. Dat heeft onder meer te
maken met de aanleg van de
Westerscheldetunnel, de boor
koppen die de tunnel moeten
graven gebruiken enorm veel
stroom. Groei ziet Delta ook in
het waterverbruik.
Ook voor gas zijn er goede toe
komstperspectieven. Delta ver
wacht volgend jaar als de Inter-
connector tussen Engeland en
Zeebrugge de invoer van goed
koper Brits gas naar het conti
nent mogelijk maakt dat de afzet
met dertig procent stijgt. Delta
is in gesprek met vijf grotere be
drijven in Zeeuws-Vlaanderen
en Midden-Zeeland om Brits gas
te kunnen leveren. Die bedrijven
zijn nu nog klant van de Gasunie
maar volgens Stoter zijn de
vooruitzichten om die klanten af
te snoepen gunstig.
Voor meer informatie kunt u terecht bij het Nationaal Forum.
Het Nationaal Forum wordt gevormd door organisaties van con
sumenten, werkgevers, werknemers, de financiële sector en de
overheid. Deze organisaties Leveren vanuit hun eigen invalshoek
en specifieke deskundigheid een bijdrage aan de voorbereiding
van de invoering; van de euro in Nederland.
Bel de gratis Eurotijn 0800 1521 (ma-vr van 9.00 - 21.00 uur)
voor het opvragen van het informatiepakket of kijk op de-
Eurosite http://www.euro.nl
2e kwartaal 1998
Besluit deelnemende
landen EMU
omstreeks januari 2002
Invoering euromunten
en -biljetten
1998
I 1999 2001
2000
1 januari 1999
Vaststelling waarde euro
Invoering euro in bank
en giroverkeer
2002 I
1 juli 2002
De gulden verdwijnt als
wettig betaalmiddel