DE STEM Gehandicapten snel aan werk IFOHJI YAMAMOTO *&euro flulst: 'Tarief huisvuil afhankelijk maken van hoeveelheid' E Afromen winst Delta gaat niet ten koste van tarieven Dronken bestuurder raast door Westdorpe 'Rilland is beste locatie voor distributie c entram' Zeeuws-Vlaanderen heeft hoogste score van Nederland C1 eyewear collection Botsing Terneuzen Onderzoek aanpassingen rijksweg 61 'uis/Aardenburg denkt aan tëchaf van stemmachines Zeeland WOENSDAG 22 OKTOBER 1997 I I tan onze verslaggever „_J - De gemeente Hulst wil een 1 onderzoek naar de haalbaarheid al- ;e inwoners van Zeeuws-Vlaande- |Bn te laten betalen voor hun huis wil naar de hoeveelheid die ze aan- [bieden. Het hanteren van gedifferentieerde ta rieven voor de afvalstoffenheffing komt op neer dat mensen die veel afval aanbieden meer betalen dan mensen et weinig huisvuil. Het openbaar lichaam Afvalstoffen Verwijdering Zeeuws-Vlaanderen (AVZV) is volgens het dagelijks ge meentebestuur van Hulst de aangewe zen instantie voor zo'n haalbaarheids onderzoek. Daarom gaat Hulst daar bij AVZV voor pleiten. Het college van burgemeester en wet houders van Hulst heeft zich over de vraag van tariefsdifferentiatie gebogen naar aanleiding van de algemene be schouwingen van de politieke partijen in de gemeenteraad op de gemeentebe groting voor 1998. Op zich zijn er vol doende argumenten die tariefsdifferen tiatie rechtvaardigen, aldus B en W. Maar de invoering van het systeem kan in de ogen van het college het beste plaatsvinden op regionale schaal. Daar om is het openbaar lichaam AVZV, waar vertegenwoordigers van alle Zeeuws-Vlaamse gemeenten een stem in hebben, de aangewezen instantie om te onderzoeken of de invoering van tarie ven die afhankelijk zijn van de aange boden hoeveelheid huisvuil tot de mo gelijkheden behoort. Het gemeentebe stuur van Hulst erkent dat tariefsdiffe rentiatie steeds meer wordt toegepast. Uit een pas verschenen onderzoek van PME Adviesbureau blijkt dat momen teel tien procent van alle gemeenten in Nederland met dat systeem werkt. Uit datzelfde onderzoek is vast komen te staan dat differentiatie ook positieve gevolgen voor het milieu heeft. Het scheidingspercentage stijgt met zes tot acht procent en er wordt een netto re ductie van de totale hoeveelheid afval bereikt van twaalf tot dertig procent. Aan de andere kant heeft de systema tiek tot gevolg dat er sprake is van blij vende meerkosten van vooral admini stratieve aard. Maar die kosten zijn dan wel weer in evenwicht met de blijvende baten die ontstaan door de betere schei ding en de vermindering van het afval- aanbod. Tenslotte toont het onderzoek aan dat het zwerfvuil binnen de perken blijft en de handhaving geen problemen ople vert. «funk van Coaten jmeuzen - In Zeeuws- flaanderen krijgt 85 pro van de verstandelijk iandicapten die van het loortgezet Speciaal Onder sijs (VSO) komen een be- jaalde baan op de reguliere Ebeidsmarkt. Dat is de logste score van heel Ne- (erland. score is het resultaat i leer- en werkprojecten van iVSO-scholen De Sprong in |tmeuzen en De Brug in Hulst. projecten wordt samen- lewerkt met instanties als Ar- leidsvoorziening Zeeland, de So- [aal Pedagogische Dienst (SPD) GAK. Ook de Zeeuws- llaamse gemeenten werken aan It project mee. „In Zeeuws- lijnderen staan alle neuzen de- fllde kant op. Dat is de basis i het succes," aldus adjunct- wteur F. Goossen van De rong. jelelenbos de hoge score heeft het tnws-Vlaamse project nu ook i aandacht van het minsterie a Onderwijs en Wetenschap- „Staatssecretaris Netelen- liet ons weten ons project te nemen in de blauwdruk praktijkscholen in Ne- hland. Dat is toch een bewijs s project ook landelijk de Macht krijgt," meent Goossen. emeeste verstandelijk gehandi- jplen komen terecht bij bedrij- P in het midden- en kleinbe- pt Ook zijn mensen aan de slag komen bij bedrijven als meu- liabriek Rijnberg uit Hengst- i Den Doelder uit Axel. Pt hebben ook zeer intensieve peten met het Zeeuws- nse bedrijfsleven. Dat werpt T zijn vruchten af. Er is >ke van echte integratie. De ptandelijk gehandicapten ne- Pgeen uitzonderingspositie in. In de begin krijgen ze nog een beetje een steuntje in de rug en wat nazorg van de scholen en de SPO." Dikke pluim Inmiddels zijn in Zeeland meer dan honderdtwintig mensen met een handicap geplaatst bij ruim vijftig verschillende Zeeuwse be drijven met name in het midden- en kleinbedrijf en bij enkele zorginstellingen. „De basis van het succes is samenwerking tus sen scholen, arbeidsvoorziening, gemeenten, SPO en GAK. We kunnen hierdoor ook meer men sen aan een betaalde baan helpen tegen lagere kosten. Zonder deze samenwerking moet bijvoorbeeld Arbeidsvoorziening opnieuw aan de slag als wij iemand niet kun nen plaatsen. Dat kost veel meer geld dan de methode die wij nu in Zeeuws-Vlaanderen toepassen. Wij maken maximaal gebruik van de beschikbare subsidies." Het Zeeuws-Vlaamse project krijgt ook subsidie van het Euro pees Sociaal Fonds (ESF). „We hebben onlangs een controle ge had en kregen een dikke pluim voor de behaalde resultaten. We proberen het project nu ook ge stalte te geven op Walcheren en Beveland. Daar is het momenteel immers nog wat moeilijk verstan delijk gehandicapten, die net van school komen, aan een reguliere arbeidsplaats te helpen." De Zeeuwse werkgevers hebben de Zeeuwse Prijs Bevordering In tegratie Gehandicapten 1996 ge kregen. De jury is onder de in druk van het grote aantal mensen met een verstandelijke handicap dat op relatief korte termijn een betaalde arbeidsplaats heeft ge kregen op de reguliere arbeids markt. Onder meer bij bedrijven als meubelfabriek Rijnberg uit Hengstdijk komen verstande lijk gehandicapten aan het werk. foto wim kooyman (ADVERTENTIE) OPTIEK 'ADHUISPLEIN 3 WSSTRAAT19 OOSTBURG BRESKENS DE COCK TEL (0117) 453657 TEL (0117) 385300 Middelburg - Delta Nutsbedrijven is niet van plan de energie tarieven extra te verhogen als de winst de komende jaren on verhoopt wordt afgeroomd. Terneuzen - Een 29-jarige Ter- neuzenaar zonder rijbewijs, heeft maandag in zijn woonplaats een aanrijding veroorzaakt. De man sloeg in een auto op de kruising Gezellestraat/Alvarezlaan links af zonder een 20-jarige automo bilist uit Frankrijk voorrang te verlenen. Middelburg - Rijkswaterstaat Zeeland en verschillende West-Zeeuws-Vlaamse belan genorganisaties gaan samen onderzoeken hoe rijksweg 61 tussen Schoondijke en Hoek het beste kan worden aange past. Rijkswaterstaat nam gisteren het initiatief voor het oprich ten van een klankbordgroep. Belangenorganisaties als Agrarisch West-Zeeuws- Vlaanderen en Transport en Logistiek zijn gevraagd hier aan mee te werken. RWS wil op deze manier onderzoeken wat de meest haalbare oplos singen zijn om deze toekom stige stroomweg verkeersvei liger te maken. „We vinden het van groot belang dat we de plannen voor rijksweg 61 niet alleen opstellen maar dat ook de betrokkenen uit de regio meedenken. Op dit moment verkeren de plannen nog in een pril stadium. We bekijken verschillende opties en het is zaak dat de belangenbeharti gers ook op de hoogte worden gehouden van onze plannen en kunnen meedenken," aldus J. van Tiel namens RWS. In het kader van de aanpassing van de rijksweg heeft RWS in middels tientallen inspraak reacties verwerkt van overhe den, instanties en particulie ren. Hieruit blijkt dat de weg na de aanleg van de Wester- scheldetunnel in 2002 sneller maar ook veiliger moet wor den. Snel en langzaam verkeer moet van elkaar worden ge scheiden, kruisingen moeten veiliger door de aanleg van ro tondes of viaducten en bedrij ven moeten goed bereikbaar blijven. Verscheidene agra riërs in West-Zeeuws-Vlaan- deren hadden eerder al aange geven met andere betrokke nen te willen samenwerken om te onderhandelen met Rijkswaterstaat. Het is de be doeling dat de klankbord groep volgende maand een eerste bijeenkomst houdt. Van onze verslaggeefster Westdorpe - Met drie keer de toegestane hoeveelheid alcohol in zijn bloed en met een snelheid van 150 kilometer per uur reed een automobilist maandagavond over de Tractaatweg in West dorpe. Voor dit gedrag zal de man verantwoording aan de rech ter moeten afleggen. Daar viel het rijgedrag van een automobilist wel heel erg op. Na dat de 53-jarige bestuurder was staande gehouden bleek al snel dat hij te veel had gedronken. Uit de ademanalyse bleek dat deze man eveneens ruim drie keer de toegestane hoeveelheid alcohol in zijn bloed had. Het rijbewijs van de man werd ingenomen en ook deze automobilist zal zich voor de rechter moeten verantwoor den. Sinds afgelopen vrijdag heeft de marechaussee in totaal zes keer proces-verbaal opgemaakt voor het rijden onder invloed, terwijl er geen sprake was van een ge richte alcoholactie. De Koninklijke Marechaussee hield de automobilist maandag avond rond half acht aan omdat de automobilist met een snelheid van 150 kilometer over de Trac taatweg in Westdorpe raasde, terwijl daar een maximum snel heid van honderd kilometer per uur geldt. Nadat de man was staande gehouden, bleek dat hij ook nog eens te veel gedronken had: ruim drie keer de toegestane hoeveelheid. De wegpiraat kreeg een boete voor de snelheid en een dagvaarding vanwege zijn hoge alcoholpromillage. Zeven uur later bevond een pa trouille van de marechausse zich op de Westkade in Sas van Gent. Van onze verslaggever Middelburg - Rilland is de aangewezen plaats voor de vestiging van een regionaal distributiecentrum voor Zeeland. Vanuit een verdeelcentrum aldaar, nabij de A 58 en de spoorlijn, kunnen de winkels bevoorraad worden. Zo luidt een van de belangrijk ste conclusies van een onderzoek door de provincie naar de mo gelijkheden voor een betere en efficiëntere bevoorrading van de Zeeuwse middenstand. Een verdeelcentrum per regio lijkt voorlopig niet haalbaar, zo luidt een andere conclusie. De gemeenten Hulst en Sluis-Aar- denburg zien daar wel mogelijk heden voor. Terneuzen betwijfelt echter of er voldoende goederen worden aangevoerd voor zo'n re gionaal distributiecentrum. Vol gens Oostburg is zo'n centrum niet nodig want die gemeente heeft volgens het onderzoek nau welijks tot geen last wan de v^le vrachtwagens die dagelijks de winkels bevoorraden. Axel, Sas van Gent en Hontenisse zijn niet benaderd. Aan een regionaal of provinciaal verdeelcentrum zitten voor- en nadelen. Minder overlast in de steden, minder files in en buiten de steden, kostenbesparing en een grote verkeersveiligheid zijn enkele positieve aspecten. Tijd verlies, extra kosten en ladingen die niet gemengd mogen worden zijn enkele negatieve kanten. Zo'n centrum bij Rilland moet volgens het rapport worden op gezet door de vervoerders zelf. Maar de provincie is wel bereid om daarbij de helpende hand te bieden. Concrete plannen voor zo'n centrum zijn er nog niet. Sommige vervoerders werken zelf al wel met eigen verdeelcen- tra. De meeste gemeenten hebben nu al regels voor de aanvoer van goederen naar de winkels. In Hulst mogen de winkels tot 13.00 uur worden bevoorraad. De vrachtwagens van Albert Heijn en Aldi rijden al voor 8.00 uur voor. Andere winkers worden na dat tijdstip bevoorraad. In Terneuzen mogen tot 11.30 uur de vrachtwagens in het cen trum lossen. Er zijn daar ook verschillende laad- en losplaat sen van waaruit met steekwa- gentjes en karretjes de winkels worden bevoorraad als chauf feurs na 11.30 uur arriveren. Oostburg heeft ^geen regels en> verwacht voor de toekomst geen problemen met de,,ganvoer van goederen. Alleen als de vracht wagens nog groter worden. Mo menteel kunnen de meeste win kels via de achterzijde worden bevoorraad. Sluis-Aardenburg ziet wel iets in een regionaal overslag-systeem voor Zeeuws-Vlaanderen in combinatie met een stuk van Bel gië. In die gemeente mogen vrachtwagens tussen 7.00 en 13.00 uur in de centra lossen. In de nabije toekomst wordt het centrum van Sluis heringericht waarna de vrachtwagens daar alleen maar stapvoets mogen rij den en parkeren op speciale plaatsen. Zeeuwse vervoerders zien kan sen om goederen van landelijke vervoerders over te nemen. Wel hebben ze de provincie laten we ten dat bundeling per regio zal leiden tot versnippering waar door regionale verdeelcentra wellicht niet rendalbel zijn. De samenstellers van het rapport ra den de provincie aan om met alle partijen die belangen hebben bij een provinciaal of regionale ver deelcentra in gesprek te blijven. '^correspondent 1st, e §emeente Sluis/Aardenburg wil overgaan tot de aanschaf "machines. Het voordeel van deze apparatuur is dat het stem- s verwerking van de uitslagen een stuk sneller verloopt dan ïiatige in het verleden. °mmissie ABZ/Financiën kwam tijdens de productbegroting M,ene ter sPrake. Men wil overgaan tot aankoop van vijf stem de rs' Waarvan de kosten geraamd zijn op 40.000. Dat betekent ereen aantal stembureaus moet komen te vervallen. Welke JKet de komst van de computers komen te vervallen bleef nog het "e toekomst overigens een redelijke besparing op, mede aantal bureaus naar vijf wordt gebracht, waardoor er fifh wuxcaua ïicicu vijl wui' Personele bezetting noodzakelijk is. Het nutsbedrijf zoekt dan com pensatie in verdere kostenbespa ring en het uitbreiden van winst gevende activiteiten met het hui dige personeelsbestand (1000). Delta-directeur P. Stoter zei dit gisteren bij de presentatie van het ondernemingsplan voor de komende vier jaar. Delta Nuts bedrijven dreigt in die periode veel geld mis te lopen door de li beralisering van de energie markt. Het gaat om een dividend van rond de 20 miljoen gulden dat Delta als aandeelhouder van EPZ ontvangt. Delta bezit een derde van de aandelen van EPZ die een waarde hebben van 185 miljoen gulden. In Nederland wordt onder aan voering van minister Wijers toe gewerkt naar de vorming van een zogenaamd Grootschalig Productiebedrijf waarin de vier openbare stroomop wekkers, UNA, EPON, EZH en EPZ op gaan. Bij vorming daarvan is de aandeelhouders gevraagd voor vier jaar af te zien van een divi denduitkering om het GPB een sterke uitgangspositie te geven. En de kans op buitenlandse overname te verminderen, is de filosie van Wijers. UNA heeft al gezegd onder die condities niet te willen meewer ken aan een GPB. Ook Delta Nutsbedrijven verzet zich. Del ta, dat zelf straks ook meer con- (AD VERTE NTIE) currentie ondervindt, heeft de jaarlijkse dividend uitkering van EPZ hard nodig om de eigen po sitie veilig te stellen. Met de bijdragen van EPZ ziet het er voor Delta tot het jaar 2000 redelijk rooskleurig uit, schildert Stoter in het onderne mingsplan. Delta voorspelt de komende jaren oplopende win sten, in 1997 bijna 22 miljoen, in 1998 47,2, in 1999 55,1 en 2000 57,3 miljoen gulden. Delta verwacht in 1998 een lage re afzet van elektriciteit maar een omzetstijging in de jaren daarna. Dat heeft onder meer te maken met de aanleg van de Westerscheldetunnel, de boor koppen die de tunnel moeten graven gebruiken enorm veel stroom. Groei ziet Delta ook in het waterverbruik. Ook voor gas zijn er goede toe komstperspectieven. Delta ver wacht volgend jaar als de Inter- connector tussen Engeland en Zeebrugge de invoer van goed koper Brits gas naar het conti nent mogelijk maakt dat de afzet met dertig procent stijgt. Delta is in gesprek met vijf grotere be drijven in Zeeuws-Vlaanderen en Midden-Zeeland om Brits gas te kunnen leveren. Die bedrijven zijn nu nog klant van de Gasunie maar volgens Stoter zijn de vooruitzichten om die klanten af te snoepen gunstig. Voor meer informatie kunt u terecht bij het Nationaal Forum. Het Nationaal Forum wordt gevormd door organisaties van con sumenten, werkgevers, werknemers, de financiële sector en de overheid. Deze organisaties Leveren vanuit hun eigen invalshoek en specifieke deskundigheid een bijdrage aan de voorbereiding van de invoering; van de euro in Nederland. Bel de gratis Eurotijn 0800 1521 (ma-vr van 9.00 - 21.00 uur) voor het opvragen van het informatiepakket of kijk op de- Eurosite http://www.euro.nl 2e kwartaal 1998 Besluit deelnemende landen EMU omstreeks januari 2002 Invoering euromunten en -biljetten 1998 I 1999 2001 2000 1 januari 1999 Vaststelling waarde euro Invoering euro in bank en giroverkeer 2002 I 1 juli 2002 De gulden verdwijnt als wettig betaalmiddel

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 13