Uitstijgen boven de nietigheid Meisje uit een verloren generatie en haar 'raves' Dion Delahaye komt met een opmerkelijk debuut gingen in et Berghs 'TsssassSi's DE STEM Is dat niet leuk? KINDER boeken Vader drinkt, zoon voelt zich schuldig BOEKEN D3 Zaligverklaring Kern ïf schilderen Ontwikkeling Eenzaamheid (TOBER 1997 D2 42-Whistleren Holland(t/m in 150 unieke hoeden (t/m 29 Farao's, Koninkrijken aan de >.00 uur (t/m 1 feb) |N unsten - De Prinselijke Pel- jlas van Polen in 1624-25) (t/m t, thema stilte - di tot zo 10.00- 7.00 uur ither another (Urban Space) !(t/m 7 dec) iSAU sat 12 - Jan Vosters, Mathieu luub Bruis/beelden - do t/m zo 8 - Dennis Happé/grafiek en -18.00 uur (t/m 22 nov) - Ton Mertens/schilderijen - wo 0 uur (t/m 31 okt) ige - Inessa Pouhovskaga/etsen, 3-17.00 uur (t/m 25 okt) Jen Hollander, Hans Waanders, Sndré Geertse - di t/m zo 13.00- |kt) am (t/m 23 nov) - Re(f)use - Ten- jgebruikt en gerecycled indus- nov) - Dutch Posters 1960-1996 r 10.00-17.00 - za en zo 13.00- ut 74 - Venetiaans Glas Het ge- .00 uur (t/m 7 dec) s/EN Sleeping Beauty, hoogtepunten i uur (t/m 23 nov) Brussel-Parijs: artistieke dialoog 8-1914 - di tot ma 10.00-18.00 3AAL t Berghs/beelden - di-zo -14.00- DAM s - Museumpark 18 - Bruce Nau- j hands (t/m 27 okt) - Paul Beck- :shout: 15 jaar Joep van Lieshout [17 de eeuw - gebruiksvoorwerpen olden: 'Youth is an art' (t/m 7 dec) 1550-1920, complete interieurs, s van de Haagse School - di t/m za HOUT 92 - Nico Bulder/wildschilder, Jean t/m za 11.00-18.00 uur, zo 13.00- JRG irkestraat 96 - European Art Quilts :o en 2e kerstdag U.QO-17.00 uur fert Zandvliet: recente schilderijen - - Giuseppe Penone (t/m 8 febr.) 11111 I D S DINSDAG 21 OKTOBER 1997 Door Johan Diepstraten Van de vijftig debuutromans die er per jaar verschijnen, be staat grofweg negentig pro cent uit varianten op het be staande. Doorgaans zijn ze ge schreven in de stijl van een stroming die in de mode is en met een bekende thematiek. Een uitzondering is Het na tuurlijk verlangen van de Bre dase schrijver Dion Delahaye. Los van iedere modegril, wars van wat commercieel in de markt ligt en met een filosofi sche diepgang die menigeen afschrikt, werkt hij in alle rust aan een indrukwekkend aan tal boeken, waarvan het eerste nu gepubliceerd is. Vorig jaar werd Dion Delahaye in deze krant geportretteerd als de auteur van acht onuitgegeven manuscripten. Inmiddels zijn dat er meer geworden, want een ro man schrijft hij in ongeveer vijf weken met een gemiddelde van 12,13 pagina's per dag. Uit het interview met Dirk Vellenga bleek dat hij onder andere een cyclus had geschreven van zes boeken over een veertiende eeuwse monnik. Op de vraag wat daarvan de kern is, antwoordde Delahaye: 'Het belangrijkste ele ment is de geloofsbeleving. Ge loof is de werkelijke intimiteit van de mens, het is een fase ver der dan de intimiteit van de emo tionaliteit. Het is rijker, hoger.' Daar wordt een schrijver ook niet populair mee, was de eerste reac tie toentertijd, maar wie Het na tuurlijk verlangen heeft gelezen, weet nu wel beter. Het is voor het grootste gedeelte een bevlogen roman over het leven van Werner van Eichthal, een Duitse monnik die door de pauselijke curie in Avignon 35 jaar na zijn dood in 1342 zalig wordt verklaard. De verwachting is dat hij het wel tot heilige zal brengen. Zo spottend wordt er in het eerste deel van de roman gedacht door bisschop Qttmar van Brunnerdie-•-«-Dion Delahaye met de zaligverklaring wordt op-:: CD.I gescheept. Wat moet hij met die grijze monniken -rondj vplgelin- vatt Eichthal? Hij heèlt gen van Van EicftÖiafj maar die mooie wonderen verricht, kramen veel onzin uit, omdat ze wonderbaarlijke genezing hoegenaamd niets begrijpen van staat niet op zijn conto. Er lopen de 'verheven gedachten' van hun in zijn bisdom een aantal meester. glBÏOOV Iiüto .iY fotd.re stem i johan van gurp iïiu 34rsipljaiïriav ivudJ pG aji 1 ri 'tof-. Het is :de Jsnecht van de bisschoip( Eichthal doopte zijn pij in water-, Alcuinus, die zich nog iets herin nert van de dood van de zaligver- klaarde. De monnik liep in een woud en stond plotseling in de stad voor een brandend huis. Van en redde drie kinderen uit de vuurzee. Vervolgens stierf hij. Het is het wonder van de ver plaatsing, suggereert de knecht, daar moet iets mee te doen zijn. In dit eerste, nogal spectaculaire en humoristisch geschreven deel, volgt de lezer de lotgevallen van de bisschop en zijn knecht die op zoek gaan naar een relikwie. Eén van de geredde kinderen, Hilde, heeft de pij meegenomen naar het klooster waar ze later intrad. Voor de bisschop is de pij belang rijk. 'Uit alle hoeken en gaten zullen de relieken opduiken, we zullen worden bedolven onder honderden kleden, onder duizen den rozenkransen die van de broeder zijn geweest, sandalen, gebedsboeken en ontelbare bot splinters zullen boven water ko men. Bergen met rommel. De on dernemingszin van de mensen kent geen grenzen. Je kunt erop rekenen dat we het ene na het an dere kleed aangeboden krijgen.' De tocht naar het klooster waar Hilde als zuster Clothilda ver blijft, is prachtig beschreven. De bisschop en zijn knecht worden lastiggevallen door de grijze monniken, ongedierte in hun ogen, de meest afzichtelijke we zens op de aardbodem. 'Ze waren viezer dan een boerenknecht, op dringeriger dan een wesp, verbe- tener dan een gier, vasthouden der dan een bloedzuiger.' Dion Delahaye heeft ze gemodel leerd naar monniken die zich hebben onthecht van het wereld se en zichzelf op een gruwelijke manier pijnigen. De laatste stap in hun onthechting is dat zij door de medemensen veracht worden en dat gegeven buit Delahaye volledig uit. Na het omvangrijke eerste deel laat Dion Delahaye zijn bisschop en knecht los en komt tot de kern van zijn roman. Het natuurlijk verlangen is volgens een regel op de omslag 'geïnspireerd op het le ven van de mysticus Meester Eckhart'. Van dat leven is overi gens al weinig bekend, maar Dion Delahaye zet hoger in dan de uitgever aangeeft. Wat Eck hart heeft gezegd, is overgele verd. De taak van de roman schrijver was te achterhalen wat hij heeft gedacht en hoe hij tot zijn zienswijze is gekomen. Bij de presentatie van zijn roman zei Delahaye: 'Het natuurlijk ver langen is de afbeelding van de reis die de hoofdpersoon Werner van Eichthal maakt van de plaats waar hij beseft dat de nietigheid van de mens angstwekkend is tot de plaats waar hij weet dat God keld pakketje gelijkt. Die be- teling en ambachtelijke beheer- rg om steen op textiel te laten iken komen we bij meer beelden ■gen. Dat aspect voert naar ae pen van zijn werk. Piet Berghs aakt een beeld dat zichzelf ver tkt. Het beeld is het een en wü het ander lijken. Dat is m ma- Iriële zin, dat is ook mhoudehjk 5. We zien een mooi stuk Nam steen dat ineens een uit de m jrukt sleutelgat blijkt te verte: £n. We zien een vrucht van nat zacht en vooral heel tiJd®^ [e gedaante van dezelfde ra en die geen bederf te dudj» useft. geplaatst op een houten pkkel in de vorm van eenhoorn. 1o betekenen de d111® at lerghs altijd iets anders ,e zijn. Het is de wereld op h op gezet. Het materiaal van ve iuizenden jaren her, mj* moj ■an de aarde ontworsteld, o dienstbaar gemakt aan d laire bedoelingen van debew Zo ontstaat een ander v |iaal, op een manier die effl J ne technische beheersing ^.1 Toot vakmanschap toonz iveI iwaliteit overtreft de ®iv sculpturale betekenis. zien tot 4 november op dm zondag van 2 tot 5 uur. fotografen en filmers? *S<U be- ratie vrijer dan ooit? vrijd van het juk van d0,e me-concept? Over deze en vragen praten de s Woute, Frieling, Servie J®"s|ech'outen e" van Riessen, Marien te»" Michael Kirkhani Boor Marjan Mes Met m'n gouwen aansteker stak 'J een Silk Cut op'. Het is een zin üezo ongeveer op iedere pagina terugkeert in de debuutroman "orvem Callar, Kind van de ra uw de jonge Schotse schrij- Alan Warner. Ook andere en de namen van rock en housebands spelen grote rol in de belevingswe- van de de jonge titelheldin, oor een groot deel is het zo'n hy- Prealistische, fatalistische ver- eJhng, waarin met name de chotten de laatste tijd gespecia- perd lijken te zijn. Trainspot- mg was daarvan wel het meest Wende voorbeeld. e jeugdige hoofdpersoon Mor- Ie®Morvy voor haar vrienden Werkt al vanaf haar dertiende in e supermarkt van een Schots jPPlaatsje waar geestelijke hnanciële armoede troef zijn. drank, drugs en seks vor- I, belangrijkste uitlaatklep de jongeren in dit rauwe J f ontmoeten elkaar in dis- irtii nl.raP> waar de ouderen am drinken en sterke verha- vertellen. feiten en uitspattingen WMorvy en haar hartsvriendin „,Jjfrden door de jonge, vod, auteur met veel ge- is °(0r, leefwereld van meis- rt» arbeidersklasse be- ven- Als het 3m1 Michae G3 toonstelling LlGrllw de dlS. Beyerd de aanleiding kunstig [cussie is) en de Wv Kees Meijer en Cam® f Erns kei. Gespreksleider municati0 van Alphen, hoofd com 0eU van museum Boijm ningen. Alan Warner foto WAYNE WILSON want ware van bin- Alan Warner lelïiL ,?e eerste Pers°on en- »Wj Morvy's amorele leef- wordt daardoor direct en "ttook Sn' niet zon(ler bu- .y'^dimien liggen *elwranri -f i™ deuk'' h°e" ligt. 7P altijd op de loer Zlcb enorm op en Vriendjes delen ze tot in het bed, of op al die andere plaatsen waar de 'lief de' zonder enige romantiek wordt bedreven. Maar er is een geheim dat Morvy niet met Lanna deelt; de zelfmoord van haar vriend, die ironisch Hij met een hoofdletter wordt genoemd. De roman begint met de bloederi ge maar spotziek beschreven ge volgen van die daad. Op kerstmis treft Morvy haar vriend in deplo rabele toestand. 'Hij had met het mes Zijn keel doorgesneden. Hij had met de vleesbijl bijna Zijn hand afgehakt. Hij kon geen be zwaar maken dus stak ik een Silk Cut op.' In plaats van alarm te slaan, laat Morvy het lijk in haar huis liggen en gaat lekker de hort op met Lanna. Ze bezuipen zich aan de Southern Comfort en laten zich samen pakken door een paar jon gens. Het is ijzig koud en met een kater komt Morvy bij Lanna's grootmoeder terecht, die haar de warmte geeft die ze mist, want haar moeder is dood en ligt be graven op het eiland tegenover de kust. Over de dood van haar vreemde vriend zwijgt ze ook hier. Ook tegen Rooie Hanna, haar werkloze stiefvader, vertelt ze niks. De dood van haar vriend zal Morvy geen windeieren leggen, want het meisje ontdekt niet al leen dat hij bijna 7000 pond ach ter heeft gelaten, maar ook het manuscript van een roman op floppy disc. Het lijkt verbergt ze via een ka trol op zolder en de roman stuurt ze onder haar eigen naam op naar een uitgeverij in Londen. Met het geld van de bank trekt ze, dood ziek van haar baantje in de su permarkt, in haar eentje de Schotse wildernis in voor een korte kampeervakantie. En krijgt van hartsvriendin Lanna, die haar achterna komt, te horen dat zij wat met Morvy's vriend heeft gehad. Diens zelfmoord wordt ook nu verzwegen. Tijdens hun al eerder geplande gezamenlijke vakantie naar het zonnige zuiden mijden de twee vriendinnen elkaar - na Lanna's ontboezeming - als de pest. Mor vy troost zich met een jonge En gelse toerist en ontdekt de disco's aan de kust waar raves worden gehouden; discofeesten met drugs en anonieme seks in het nachte lijk duister. Terug in Schotland treft ze niet alleen het lijk van haar vriend in verdere staat van ontbinding, maar ook een brief van de uitge verij, die 'haar' boek wil publice ren. In Londen, waar de decaden te uitgevers haar meteen meene men naar allerlei obscene uit gaansgelegenheden, eist ze schaamteloos de haar in het voortuitzicht gestelde onkosten op. Om weer terug te keren naar de badplaats in Zuid-Europa waar ze de raue-catacomben be zoekt. Daar zorgen hardcore, synth-golven, ambientdrugs en jongens voor vergetelheid. Het kind van de raves blijkt niet zijzelf te zijn, maar het kind dat ze na dit avontuur verwacht. Ze voelt het in haar buik als ze weer terug is in het ijskoude, be sneeuwde Schotland. Alan Warners geruchtmakende en soms macabere roman mengt verschillende stijlen en genres dooreen, van volks hyperrealis- me, sociale aanklacht en schel menroman tot en met Schotse mythologie en lyrische natuurbe schrijving. De jeugdige schrijver heeft zich ongetwijfeld door al lerlei actuele en oudere literaire voorbeelden laten beinvloeden, waardoor Morvern Callar, Kind van de raves geen echt stijlvast boek is geworden. Verschillende verhaalaanzetten, zoals Morvy's verhouding met haar stiefvader en met haar hartsvriendin, worden niet uitge werkt, terwijl de thrillerachtige kwestie van het verstopte lijk evenmin wordt opgelost. Maar Morvy's stem klinkt onthutsend echt en authentiek. Ze wordt meedogenloos neergezet als een kind van haar tijd en de amorele, uitzichtloze generatie twintigers uit de verkommerde, Britse uit hoeken. Jonge lezers zullen ongetwijfeld veel in dit boek herkennen en wellicht ook het gebrek aan psy chologische ontwikkeling niet missen. Maar de loftuitingen ach terop de flap gaan me toch echt wat te ver. Volgens de krant Scotland on Sunday heeft er 'sinds Camus nooit een stem van de pagina's opgeklonken zo vol facetten en nuances.' Zulke grootse literatuur kan ik Alan Warner debuutroman nu ook weer niet vinden. I Alan Warner: 'Morvern Callar, kind van de raves'. Uitg. De Arbeiderspers, prijs 34.90. de innerlijke noodzaak is.' Het is geen geringe taak die Delahaye zich heeft opgelegd. In het tweede deel volgt hij het spoor van Werner die naar Parijs reist om daar zes jaar theologie te gaan studeren. De colleges mogen volgens Werner saai en langdra dig zijn, de discussies met mede studenten zijn levendig. Vooral in dit deel van de roman wint de theoloog en filosoof Delahaye het van de romanschrijver. Hij put uit de overgeleverde teksten van Eckhart en probeert de ontwik keling in zijn denken, ofwel van zijn alter ego Werner van Eicht hal, aan te geven. De toon van de roman is volledig anders geworden in dit tweede deel, waarschijnlijk omdat Dion Delahaye het heeft geschreven vanuit zijn overtuiging dat het werk van Eckhart van 'een uit zonderlijke geestelijke en reli gieuze diepte is' en behoort tot 'een van de meest ontzagwekken de voortbrengselen in de geschie denis van de christelijke wijsbe geerte', zoals uit het notenappa raat blijkt. De lezer wordt over voerd met theologische disputen en die hadden wel wat minder ge mogen. Maar in het derde en vierde deel krijgt de romanschrijver het weer voor het zeggen. Overtuigend is het derde waarin Werner van Eichthal, weer terug in zijn eigen klooster, bevangen wordt door 'een galmende leegte en de ono verkomelijke magerte van zijn bestaan'. In alle eenzaamheid werkt hij in het scriptorium. Aan de jonge broeder Ivo legt hij zijn Godsbe grip uit, zijn vroomheid en zijn pogingen om de genade in het in zicht in God te ontvangen. In het vierde deel verhaalt Delahaye over de reis van de grijze monnik Holldobler die bij de paus gaat pleiten voor Werner van Eicht hal. Dit sfeervolle slothoofdstuk is weer geschreven door een rou tinier, zo lijkt het. Het natuurlijk verlangen is een opmerkelijk debuut. Als deze ro man de opmaat is voor wat ko men gaat, dan heeft de Neder landse literatuur er een bijzonde re schrijver bij. Dion Delahaye: 'Het natuurlijk verlan gen'. Uitg. De Geus, prijs 49,90. Door Y.Né Bij de gedachte aan een dichter komt niet gauw het beeld van een ambtenaar naar voren. Het op merken van bijzondere zaken en het dienen van de algemene wor den meestal gezien als onverenig baar. En het leiden van een bur gerlijk leven staat een ontmoeting met de Muze al helemaal in de weg. Of niet. De sinoloog Idema schreef over beroemde Chinese dichters, van wie de ambtelijke baan de rust en basis verschafte voor hun poëzie. Idema noemde Anton Korteweg, die al tientallen jaren directeur is van het Letter kundig Museum in Den Haag, zelfs de meest Chinese dichter van Nederland. In handen is de nieuwe en achtste dichtbundel van Anton Korteweg. Het is allereerst gelatenheid die uit deze poëzie spreekt. Zijn eigen woorden schetsen het best de stemming die hier overheerst: het gemoed bedroefd maar opgewekt de geest. De ik-persoon is zich zeer bewust van zijn vorderende leeftijd en het lichamelijk verval dat daarbij hoort. Routine in de liefde en gedachten aan de dood brengen hem tot een gesprek met zichzelf. Bij Manets schilderij Bellen blazende jongen schrijft hij: Lost het geloof in je op, stopt ook het heerlijke bidden. Ben je niet langer verliefd: einde ver rukkelijk gekus. Je praat daar na nog maar wat, bij gebrek, met jezelf. Met sardonisch plezier begint hij een gedicht met Wat dacht je van het crematorium in Nieuwegein, vlak naast een sporthal met de naam De Voltreffer, is dat niet leuk? En weet je dat er bus sen in Den Haag waarop dat je niet met haar praten kan(...). Er is geen geheim meer voor de eigen tijdse mens, dus gaat het om de formulering en het verband, lijkt Korteweg te willen zeggen. Vroe ger gaven de seizoenen het ver strijken van de tijd aan. Strijd en verval komen nu schrij nender tot uiting in het dagelijk se, steeds hetzelfde gejacht van de mensen, ongeacht de seizoenen. Tegenover de doelloze verganke lijkheid kan de dichter alleen zijn taal stellen. Het is een taal in gela tenheid, maar zij biedt hem vol doende opties voor verzoening en plezier. Een vrachtwagen van Domomelk met aanprijzingstekst is een aanleiding: met op de frisse flanken het bericht dat, ingang heden, eindelijk het verschil tus sen houdbaar en lekker is verdwe nen wij, jij, jij en ik, we mogen ons elkaar weer laten smaken. Hij kan er zich echter niet toe aanzetten om naar zijn geliefde te fietsen. Een woordspel wordt ook ge bruikt in geval van ontoereikend heid van taal en getuigenis. Het gedicht Multiple Choice gaat over een vrouw die zich in 1974 voor een trein wierp. Anton Korteweg geeft er blijk van over een subtiel vermogen te beschikken gebeur tenis en taal in balans te brengen. Hij is zich uitermate bewust van de effecten van woorden. De ge tuigenissen van arbeiders die op dat moment in de buurt waren, zijn zeer uiteenlopend. Anton Korteweg brengt ze onder in een stukje proza met multiple choice. Het is een klein document dat ontroert. Eén woord dat fout is of te veel maakt er een banale grap van of een flauw raadsel, beseft hij. Anton Korteweg concentreert zich op een zuivere vertaling van een moment in het echte leven. Als de lezer dit eenmaal in de ga ten heeft, krijgt deze poëzie veel meer waarde dan zij in eerste in stantie lijkt te bezitten. Niet voor niets komt het woord cliché een aantal keren voor. Alleen een zorgvuldige formulering kan een dagelijkse gewoonte uit haar cliché tillen en die gewoonte of waarneming weer zichtbaar ma ken op een manier die haar op nieuw een gevoelswaarde geeft. DE TUNNELMAN Fiets ik langs, ziet er zo leuk er steeds uit op de wand naast de man die z'n pik als een ram, en de rokende dino. Kijk ik goed, fiets ik langs, denk ik toch, 't is hem echt, heeft een steek en een zeis, wij zijn niets, wat wij zoeken is al les, en hoe krijg ik het ooit voor elkaar dat z'n zeis tot een finishvlag wordt, fiets ik langs, hij de man aan de meet die wie is er al afvlagt en klokt en''m)ij"Ujvt<tgt m klokt,"fietsHk ■'■langs, 1 ••-' dat hij zwaait en ik reecPHt&iig uit, want ik was er, ik ben er, ik was er. Anton Korteweg: 'In handen'. Uitg. Meulenhoff, prijs 34,90. Door Muriel Boll De gekte van Mees Santing van Klaas van Assen gaat om ouders en kinderen. Hoe de onderlinge verhouding door liegen onder mijnd kan worden en hoe een zaam je kunt worden als je de waarheid niet mag vertellen. In dit geval gaat hem om Mees en zijn vader die doet alsof zijn alco holverslaving niet meer is dan een probleempje dat hij heus wel even zelf kan oplossen. Dat verandert als hij Simon aanrijdt: omdat eer dere waarschuwingen kennelijk niet hadden geholpen, moet hij voor anderhalve maand de gevan genis in. Simon komt voor nog langere tijd in het ziekenhuis terecht. Mees gaat maar een keer bij zijn vader op bezoek in de gevangenis. Hij kan het niet verdragen dat die luchtig blijft praten over het on geluk en dat hij niet aan Simon wil schrijven dat het hem spijt. Bovendien zit het hem dwars dat zijn vader zich niets van Mees aantrok toen die hem wilde tegen houden. Hij voelt zich plaatsver vangend schuldig en daarom gaat hij Simon opzoeken in het zieken huis onder het voorwendsel dat hij iets in de schoolkrant moet schrij ven over kinderen in het zieken huis. Simon vertelt over zijn ongeluk, over de zuipschuit die hem heeft aangereden. Mees durft niet te zeggen dat het zijn vader was. Hij stopt zijn schaamte weg in het vertellen van verhalen, waar hij heel goed in is. Over een van die verhalen, De ramp van Modder gat, wil hij zelfs een spreekbeurt houden. In 1883 verging een vloot van 22 schepen en daarbij kwa men 83 van de 109 vissers om. Een van hen was Aatze, een jongen van 14 jaar die tegen zijn zin door zijn vader gedwongen wordt als plaatsvervanger mee te varen, omdat een bemanningslid zich ziek had afgemeld. Ziek, of had hij teveel jenever gedronken? Was het erger dat de schipper zijn zoon dwong mee te gaan of dat ie- .1 Tekening van Annemarie van Haeringen op de voorkant van 'De gekte van Mees Santing'. mand had gelogen. De schipper wilde heus niet dat zijn zoon ver dronk, als hij had geweten dat het alleen een kwestie van teveel jene ver was, zou hij de 'zieke' wel aan boord hebben genomen. Wat was erger? Dat de schipper zijn zoon dwong mee te gaan of het liegen met alle gevolgen daarvan? De schipper moest wel beslissingen nemen, maar liegen hoefde niet. Daarom vindt Simon dat laatste erger. Mees komt er niet goed uit en be denkt een ander einde voor het verhaal, waarbij Aatze door zijn vader gered wordt. Dit verhaal sluit mooi aan bij de situatie waarin Mees en Simon zich bevin den. En bij iets dat Mees in het be gin van het boek op de televisie ziet. Om maar met een filmpje op de tv te komen, bleven ouders van dichtbij het gezicht filmen van hun peuter die op de harde grond gaat vallen. Hij kan niet begrijpen dat ze bleven filmen in plaats van in te grijpen. Intussen weet Simon nog steeds niet wie Mees is. Die komt daar door zo klem te zitten en voelt zich zo alleen dat hij doordraait; hij kegelt een hele toren flessen om in een slijterij en bewerkt zijn vaders auto met een hamer. Van zijn opa leert Mees dat het er in het leven op aankomt, dat je iets kunt geven en met iemand kunt praten en daarvoor heb je alleen maar ap pels en theezakjes nodig. Het boek boeit je doordat het zo knap in elkaar zit. Van Assen neemt soms een sprong in de tijd: naar het verre verleden of naar nog niet zo lang geleden, toch heeft alles direct te maken met wat Mees voelt. Samen vormen die voorvallen een soort keurslijf waardoor het verhaal wel moet gaan zoals het gaat. En je voelt hoe Mees daardoor steeds minder vat krijgt op de gebeurtenissen. Nog net op tijd leert hij dat het dan zaak is om te ontdekken wat je zelf wil. De woedeaanval van Mees en de kalmte daarna worden zonder heftige emoties beschreven, maar je voelt hoe met de flessen, ook de droom van Mees aan diggelen gaat, de droom over het schip dat zijn vader zou kopen en waarop ze samen zouden varen. Klaas van Assen: 'De gekte van Mees Santing'. Uitg. Querido, prijs 22,90, vanaf 10 jaar.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 23