mair reet Motor is over hoogtepunt heen Tussen retro-design en klassiekers op MotoRai kbijbel ^oor iefhebbei Stationwagon is mode-object Arosa luidt komst compacte serie in Motorbrache hoopt nieuwe klanten te trekken AUTO VERKEER )r~ Kloon AUTONIEUWS KORT Astra met 12 jaar garantie Nieuwe modellen van Kia Franse diesel voor Hyundai Avondje Citroen in Eindhoven Autodisk vol gegevens Eerste Nederlandse Opelboek Nissan maakt werk van Primera Kleine Seat voor minder dan 20 mille IAG 17 OKTOBER 1997 E2, DESTEM VRIJDAG 17 OKTOBER 1997 en ht :er ir- k- >r- Le- ijd is te- )U- op ten ees ers en liet len dat ler- is Zo ilde van het ïse- het en ïaar be- acht uit- irift Een vege terst( sa- ïmer Ltjes, en ken inge- lukkig mee maakt. Is er eens eentje jarig, krijg je een stuk wortel. Zeg nou zelf, dat is toch niks. Moet je er nog voor zingen ook. En dat terwijl in de huizen van alle buurtkinderen op gro te schaal heuse snoep wordt verstrekt, 's ochtend, 's mid dags en 's avonds. Mét E-num- mers, kleur-, geur- en smaak stoffen, dank u wel. Nu wonen wij in wat vroeger een 'volks buurt' werd genoemd, waar de discrepantie tussen belijdenk en praktijk wellicht nog wat| schrijnender is. Belijdenis, ja zeker, want ook hier is de dooi de media goedgekeurde culi naire correctheid doorgedron gen. Wanneer je de wegbren gende ouders op het school-] plein vraagt naar de wenselijk heid van zoetigheid, belijden zi allen vroom dat zulks slechl goed is voor de portemonnei van de tandarts. Maar... is die zoete ellende ni zo slecht? Antwoord: ja, indiei inderdaad in een flinke fre quentie verstrekt. Als je het bij een paar keer per dag houdt ei vooral de traag eetbare zakei als lolly's weglaat, kunnen re gelmatig gepoetste gebitten hel aan. Let wel, ik heb het alleen ovei tandbederf. Maar legioenei zijn inmiddels door New Age- adepten, macro-bioten en an dere religieuzen overtuigd vai het 'feit' dat suiker iets slechl zou doen in je lichaam, je weer stand zou verlagen, kankerver wekkend zou zijn. Daarvooi ontbreekt echter elke weten: schappelijke onderbouwini Kortom, allemaal onzin, woon suiker eten, alleen niet tl vaak en niet te veel, net zoi dat geldt voor alle andere din gen. Dus laten papa's en mama' thuis eens wat minder ronddi len op dagelijkse basis en bij een verjaardag breed uitpal ken met taart, spekkies, dro] en koek. Weg met de nivelli ring! Ook bij het uitdelen op schoi mogen de lekkere zoetighedi weer terug. Wijnballen, zwaï op wit, roomtoffees, hup met dl geit, feest moet.fgestzijn. En jr natuurlijk zitten er dertig k( ters in de klas, dus dat betekei dertig aanvallen op de tandei 's jaars. Maar aan de afmetir gen van de klassen wordt werkt op paars niveau. Nu m de rare culi-ideeën de wereli uit. De motorfietsverkoop in Nederland heeft zijn grootste pieken beleefd, «eerste halfjaar van 1996 werden er 12.094 motorfietsen verkocht, 1997 waren dat er slechts 11.272. De motorbranche vindt het dus koos tijd worden voor een offensief en er wordt op de komende Moto- jai dan ook breed uitgepakt met allerlei evenementen die de belang stelling voor de motor moeten aanwakkeren. De eerste plaats op de verkoopranglijst blijft in handen van Honda (2.829 ex.), Suzuki is tweede, Yamaha drie, Kawasaki vier en BMW vijf met 1.155 verkoch- teexemplaren over de eerste zes maanden van 1997. Over heel 1996 werden in Nederland 16.921 nieuwe motorfietsen ver kocht. Topjaar was 1993 met 22.669 verkochte motoren. De verkopen stegen sterk sinds 1991, maar lopen nu weer terug. Er zijn wel meer motoren, maar die 335.000 die er in Nederland zijn rijden steeds min der rond: het jaarkilometrage is gedaald naar ruim 4000 kilometer. De scooterverkoop zit de laatste jaren wel voorzichtig in de lift: vorig jaar gingen er in totaal 221 nieuwe van de hand. de dalende motortrend in Nederland zit voor heel Europa anders in elkaar: er zijn vorig jaar in de EU 716.100 nieuwe motorfietsen verkocht, ruim 110.000 meer dan in 1995. En er zijn onderzoekers die voorspellen dat er rond 2000 een miljoen motoren in Europa verkocht worden. lüee dit is echt geen Harley- Imdson, maar een nieuwe («ser van Honda met 1100 ai'tweecilinder motor. .De 1200 Cruiser van BMW. Sinds BMW ook auto's in de VS bouwt schaamt het er zich niet meer voor een dikke chopper op de weg te zetten. Om op dit gebied de hegemonie van Harley-Da- vidson en enkele Japanse merken te doorbreken. Een moderne zijspancombi- natie, evenwel ontworpen in re- trostijl. jr Nico Koolsbergen s populairder dan ooit. Ze verenig aire eigenschappen: Italiaans eten i lend en het ziet er op op tafel en o [Letterlijk alles wat iemand hierove rinden in een nieuwe kookbijbel va vaak eder- ïplete stuk- talia- en, is delen, rs als kaas. vork wor- ik van nnden irmen, n sim- em en iet eie- maakt ;elekte ikt van (roze) onder- ■ormin irikant nieuw ito-de- ro. De op de it twee et een aan de en het is vast pasta gheden iden in e kook- ecepten rlei de- keuken ;een pa daatjes, zowel van gerechten als v< landschappen. Auteurs zijn Antonio en n cille Carluccio, en bij die ni men gaat bij de fans een lam] je branden. Carluccio benee een van de beroemdste aanse restaurants ter were! 1 het Londense Covent Gar vlakbij het operagebouw. 1 kent alle sterren, want vooi na de voorstelling komen z hem eten. Antonio Carluccio is een uw tuut. Hij schrijft kookboeM verschijnt in tv-progra en bracht een jaar of twee g den zelfs een kookboek met uit, met op het schijfje j voriete opera-aria's. 'Eten in Italië' heeft hij s met zijn vrouw gemaarfIta]f zou wel eens de nieuwe Itau aanse kookbijbel kunn den. Het wemelt van koo ken over de Italiaanse keu J maar een completer hebben we nooit gezien. Bena] ve alle denkbare vaste J dingsmiddelen komenibfl» beeld ook de Italiaanse wiq allemaal in. h t Het boek onthult ook heim van de "ahaa - dat overigens al lang Ii J heim meer is: gebru*ten I beste verse sleutel daar niet te vee De motorfiets is nog steeds ge liefd, al lopen de verkopen in Nederland iets terug. Eind ok tober wordt in Amsterdam de ;MotoRai gehouden. De bran- Ichevindt het hoog tijd worden nieuwe klanten te trekken. [Desnoods voor een scooter. Door Rien van der Steen Franse zijspan-constructeur Side-Bike heeft met het oog op de opulaire custom- en cruise-mo- oren een combinatie ontworpen iretrostijl. De Renaissance oogt dgszins flamboyant en wordt |»ngedreven door een Yamaha'- oyoal Star of een Drag Star van hetzelfde merk. De combinatie is :zien op de komende MotoRai in «sterdam, 22 tot en met 26 ok- ler. Be Renaissance is een zogenoem- jde neo-klassieker, maar volgens jie bouwer is het historisch ogen- 'e voertuig uiterst modern. Vol- fns de importeur in Hengelo is iet altijd mogelijk de bak van de |eotor los te koppelen. De Renais- ace wordt rond juni 1998 lever- mar voor een nog onbekende Bij Honda staan drie nieuwe mo tetsen: de VFR 88FI, die elec- ronische benzine-inspuiting ge len heeft, naast een lichter fame en meer vermogen (110 (i)-DeVT 1100C3 Aero is een k gestylede 'Hartcy cli', leverbaar vanaf voorjaar ir een prijs die in elk geval Ner dan dertig mille be- _t. Een nieuwe 'naakte' fiets pdeCB600 Hornet, die 96 pk aan p achterwiel heeft. De motor Drukte op de vorige MotoRai. kost 17.500,-. Honda heeft ver der twee nieuwe 50 cm3 scooters, de X8R-S en de X8R-X. De mo dellen hebben een ruggengraat die uit één stuk aluminium ge maakt is. Dat frame wordt ge maakt bij dezelfde autofabriek in Japan waar ook de uit aluminium opgetrokken Honda NSX sport wagen vandaan komt. Verdere fabricage heeft plaats bij de Hon- da-fabriek in het Italiaanse Atte- sa. Bij de 'S' ligt het accent op sport, de 'X' moet het hebben van een off-road uiterlijk. De prijs van de nieuwe scooter komt neer op ca. 5.500 gulden. Bij Aprilia staan de nieuwe RSV 1000 en de RS 250, BMW is trots op de nieu we R1200 cruiser, bij Triumph schittert de Thunderbird Sport en bij Harley-Davidson kunnen bezoekers zich verlekkeren aan de Buell SI White Lightning en SI Molten Orange. Maar er zijn ook scooters als de Malaguti Yes terday en de Benelli 491 en snor fietsen van Solex en Sandiro. Jong en oud kunnen proefritten maken op brommers, bromscoo ters en eventueel motoren. Tij dens het evenement wordt de mooiste motor van Nederland ge kozen. Er is verder een expositie van klassieke bromfietsen: de oudste is de Solex Peperbus uit 1948, maar er zijn ook een Rex hulpmotor uit 1950, het Berini ei, een Kaptein Mobylette, een NSU Quickly, waarschijnlijk een Itali aanse Demm, natuurlijk Puch, Tomos en Kreidler en dé nozem brommer uit de jaren zestig: de Batavus Whippet. Ook de Ameri kaanse historie wordt in beeld gebracht: van de Harleys en In dians tot de onbekende Pierce- Arrows, Cushmans en Thors. De oudste machine is de Oriënt uit 1903.- m Parkeren Volgens de organisatie is het par keren van de motor tijdens de RAI-tentoonstelling veilig, om dat er bewaking is. De MotoRai laat dit jaar alle nieuwe modellen zien, maar besteedt ook aandacht aan de praktische rol van motor en scooter in het woon-werkver- keer. Op de eerste dag van de tentoon stelling mogen vrouwen gratis naar binnen onder het motto La dy's First. Er is een 'motordokter' die technische vragen kan beant woorden. Hij rekent daar één gulden voor. De opbrengst komt ten goede aan Riders for Health, een soort Flying Doctors maar dan op de motor in Afrika. Ex-coureur Randy Mamola komt op de laat ste expositiedag naar Amsterdam om de opbrengst in ontvangst te nemen. De beurs is woensdag 22 tot en met vrij dag 24 oktober open van 10.00 tot 21.00 uur en zaterdag 25 en zondag 26 van 10.00 tot 17.00 uur. De toegang kost 20,-. De nieuwe Astra van Opel, die pas in de lente van 1998 leverbaar wordt, krijgt een volledig verzinkte carrosserie en is daarmee het eerste Opel-model dat compleet tegen roest behandeld is. In na volging van Audi krijgt de nieuwe Astra een anti-corrosie garan tie van twaalf jaar. Sinds de start van de productie in september 1991 zijn er meer dan 3.8 miljoen Astra's gemaakt. Van de laatste Kadett werden er ruim 3,7 miljoen gebouwd. Sinds de introductie van de Kadett in 1962 werden er van de Kadett en Astra in totaal 14 miljoen types gemaakt. De Astra wagon voert sinds 1993 de Europese verkoop statistiek in de categorie stationcars aan. Eind volgend jaar verschijnt de Opel Zafira. De compacte mpv is geschikt voor vervoer van zeven personen maar kan, zonder een stoel te verwijderen, veranderd worden in een bestelwagen met een laadruim van 1,7 m3. De laadvloer is dan over een lengte van 2.80 meter volkomen vlak. De auto heeft hooggeplaatste stoelen en krijgt zowel benzine- als dieselmotoren. Kia voert voortaan naast de Besta een nieuwe bedrijfswagen. Maar die is in eigen huis ontworpen: de Pregio. Een gesloten be stelwagen met enkele of dubbele cabine. De Pregio heeft een 2,7 liter turboloze diesel met een vermogen van 60 kW/81 pk. Voor be stuurders die graag automatisch schakelen is het Click'n Go-sys teem leverbaar voor 1500 gulden. De koppelingsfunctie wordt dan overgenomen door een kabelverbinding en een knopje op de ver snellingspook. De Pregio kost 24.490,-, excl btw. De al langer bestaande 4x4 Kia Sportage is voortaan leverbaar met een 2.0 liter turbodiesel, afkomstig van Peugeot. De motor le vert 83 pk en onderscheidt zich van de benzineversies door een ex tra luchtinlaat op de motorkap. Kia ziet de Sportage vooral als een alternatief voor mensen die hun sedan, hatchback of station wagon moe zijn. De turbodiesel kost 54.990,-. Directeur Bas Plesman van Kia wil in 2002 in Nederland hetzelf de marktaandeel hebben als Hyundai nu. Al beseft hij ook dat dat een zware dobber wordt voor het prille bedrijf. Kia heeft de prijs van de middenklasser Clarus met twee mille verlaagd tot 34.990,-, tenminste voor de versie zonder airbags. Kia verkeert in een lastig financieel parket. Er zijn al managers massaal opgestapt om het bedrijf van de ondergang te redden. Bij elkaar hebben 84 directieleden van de onderneming en haar doch terbedrijven ontslag genomen. Dat komt neer op bijna eenderde van het totale management. Kia's eerste man Kim Sung-Hong is blijven zitten. Juist hij en een aantal andere leidinggevende figu ren zouden moeten opstappen, zo hebben kredietverstrekkers geëist. De aanhoudende strijd tussen de topman van Kia en de fi nanciers heeft inmiddels honderden toeleveringsbedrijven aan de rand van de afgrond gebracht. Volgens de Nederlandse importdi rectie heeft Kia de laatste jaren te weinig geïnvesteerd in 'bewer king van de markt'. Hyundai levert de Lantra voortaan ook met een dieselmotor. De 1.9 liter krachtbron is afkomstig van Peugeot. De vierdeurs Lan tra met dieselmotor komt op 32.950,-, de wagon is duizend gul den duurder. Hyundai is de eerste Koreaanse fabrikant die een personenauto met dieselmotor levert. Om het dieselgeluid in te dammen is de auto voorzien van extra isolatiemateriaal. In het Eindhovense Van Maerlantlyceum is op woensdagavond 29 oktober 'De legende Citroen' te zien. De Alliance Frangaise, een organisatie die zich bezighoudt met de verspreiding van de Fran se taal en cultuur, heeft de voorstelling op toüw gezet. In een omvangrijke audiovisuele montage;" voorzien van Neder lands commentaar, wordt duidelijk hoe de geschiedenis van het automerk zich heeft voltrokken. Vanaf de eerste fabriek waar pijl- tandraderwerk werd gemaakt tot de auto's, waarvan sommige le gendes werden. André Citroën werd door de Amerikanen de Fran se Ford genoemd. In 1929 was hij uitgegroeid tot de belangrijkste constructeur van Europa. De entree bedraagt 12,50 en de voor stelling begint om 20.00 uur. Inlichtingen: tel. 040-2265420. Modelinformatie, dealers, specificaties, verkoopcijfers en prijs lijsten staan op de nieuwe Autodisk '98, een zogenaamd autojaar boek op cd-rom. Het is verkrijgbaar bij diverse boekhandels, com puterwinkels, V&D en o.a. Free Record Shop voor 29,95. De cd heeft 2000 kleurenafbeeldingen en twintig minuten video over productie van onder meer de T-Ford, een Nissanfabriek en auto sport. Ook actuele informatie over de autoshow van Frankfurt is verwerkt. Half november verschijnt het eerste Nederlandse boek over Opel. 'Een eeuw Opel' heet het. Op meer dan 140 pagina's komt de ge schiedenis van het automerk aan bod. Van de naaimachines tot de fietsen en via de motorfietsen naar de auto's van het merk, dat al een kleine dertig jaar marktleider is in Nederland. Volgens de sa menstellers, Piet de Jong en André van Roeden, komt er materiaal in voor dat nog nooit ergens gepubliceerd is. Modellen die de showroom nooit haalden bijvoorbeeld. Het boek heeft een oplage van 500.000 en wordt uitgegeven door Streamline in Amsterdam. De schrijvers zijn vele jaren werkzaam bij de importeur. De nieuwe Primera Wagon moet het huidige, sterk functioneel ontworpen, model snel doen vergeten. I Antonio en Prispljf schuyt Co' i Nissan heeft de nieuwe stationwagon op basis van het model Primera klaar, "e Primera Wagon, die in Frankfurt geshowd wordt, gaat begin volgend jaar in productie in het Engelse Sun derland. Vanaf april 1998 is hij te koop. be Primera Wagon is gestyled door Nissan Design Europe in München. De Fransman Stéphane Schwartz, vroeger een Pininfarina-adept, tekent voor het ontwerp. Volgens hem is de stationwa gon van vandaag een mode-object. »net uiterlijk verraadt wie er achter het stuur van zo'n auto zit. Wie een sta tioncar rijdt, hecht net zoveel waarde aan zijn hobby's en vrije tijd als aan zijn werk." Als de achterste daklijn verticaal loopt, dan neigt de auto volgens Schwartz naar een bedrijfswagen. Als hij te schuin af loopt, wordt de bagageruimte weer te klein. In de nieuwe Wagon zit ten veel kleine opbergvakjes in zijpa nelen en laadvloer. De zitting van de achterbank hoeft niet voorover geklapt te worden om een volledig vlakke laad vloer te krijgen. De vloerplaat is om te keren. Dan komt een plasticzijde te voorschijn en dat komt van pas bij het vervoer van vuile voorwerpen. Volgens Nissan worden eind 1998 veel meer sta tioncars verkocht. Nu is dat 18 van alle verkochte per sonenwagens. Eind volgend jaar zou dat 29 zijn. En daarbij heeft design prioriteit boven laadcapaciteit. Juist daarom heeft Nissan veel werk ge maakt van het design van de nieuwe Wagon. De Arosa trekt de stoet van een serie compacte auto's. VW komt volgend jaar met een soortgelijk model. Seat introduceert eind oktober de compacte Arosa. De auto wordt gebouwd bij VW in Wolfsburg. De Arosa, gebouwd op het inge korte onderstel van de VW Polo, kost met 1.0/50pk-krachtbron 19.800,-. De 1.4i/60 pk heeft standaard een airbag en is duizend gulden duurder. De kostbaarste is de 1.4i met (Japanse) automaat en stuurbekrachti ging. Die kost 24.595,-. Seat levert volgend jaar ook een 1.7 liter diesel met directe inspuiting. De Nederland se importeur wil volgend jaar 3500 Arosa's verkopen. De motoren van de Arosa stam men rechtstreeks van VW. VW komt volgend jaar zelf ook met een kleine auto, dte vol gens Arosa-maatstaven gebouwd is. Dat wordt de Lupino. De Arosa is een heftige concurrent van de Fiat Cinquecento, die door de auto overklast wordt. Maar Fiat komt in 1998 met een op volger voor de'500'. De Arosa draagt de naam van een plekje in het Spaanse Galicië en is 3,5 meter lang. Daarmee zit hij midden in de compacte klasse. De achterwielen staan op de uiterste hoek en de achterbumper bolt daar heel ka rakteristiek nog een stukje achter uit. De driedeurs Arosa heeft een klein bagageruim van 130 liter. De belangstelling voor compacte auto's stijgt. Mercedes begint spoedig met de leve ring van de A-klasse en in maart verschijnt de supercompacte Smart. Omdat kopers vinden dat de kleine auto wel veel comfort en bedieningsgemak moet bieden levert Se at veel kleuren, maar ook uitrustingspak- ketten. Zo is de Arosa ook te krijgen met centrale vergrendeling, abs en bijvoorbeeld airconditioning.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 23