mair
reet
Motor is over hoogtepunt heen
Tussen retro-design en
klassiekers op MotoRai
kbijbel
^oor
iefhebbei
Stationwagon is mode-object
Arosa luidt komst compacte serie in
Motorbrache
hoopt
nieuwe klanten
te trekken
AUTO VERKEER
)r~
Kloon
AUTONIEUWS KORT
Astra met 12 jaar garantie
Nieuwe modellen van Kia
Franse diesel voor Hyundai
Avondje Citroen in Eindhoven
Autodisk vol gegevens
Eerste Nederlandse Opelboek
Nissan maakt werk van Primera
Kleine Seat voor minder dan 20 mille
IAG 17 OKTOBER 1997 E2, DESTEM
VRIJDAG 17 OKTOBER 1997
en
ht
:er
ir-
k-
>r-
Le-
ijd
is
te-
)U-
op
ten
ees
ers
en
liet
len
dat
ler-
is
Zo
ilde
van
het
ïse-
het
en
ïaar
be-
acht
uit-
irift
Een
vege
terst(
sa-
ïmer
Ltjes,
en
ken
inge-
lukkig mee maakt. Is er eens
eentje jarig, krijg je een stuk
wortel. Zeg nou zelf, dat is toch
niks. Moet je er nog voor zingen
ook. En dat terwijl in de huizen
van alle buurtkinderen op gro
te schaal heuse snoep wordt
verstrekt, 's ochtend, 's mid
dags en 's avonds. Mét E-num-
mers, kleur-, geur- en smaak
stoffen, dank u wel. Nu wonen
wij in wat vroeger een 'volks
buurt' werd genoemd, waar de
discrepantie tussen belijdenk
en praktijk wellicht nog wat|
schrijnender is. Belijdenis, ja
zeker, want ook hier is de dooi
de media goedgekeurde culi
naire correctheid doorgedron
gen. Wanneer je de wegbren
gende ouders op het school-]
plein vraagt naar de wenselijk
heid van zoetigheid, belijden zi
allen vroom dat zulks slechl
goed is voor de portemonnei
van de tandarts.
Maar... is die zoete ellende ni
zo slecht? Antwoord: ja, indiei
inderdaad in een flinke fre
quentie verstrekt. Als je het bij
een paar keer per dag houdt ei
vooral de traag eetbare zakei
als lolly's weglaat, kunnen re
gelmatig gepoetste gebitten hel
aan.
Let wel, ik heb het alleen ovei
tandbederf. Maar legioenei
zijn inmiddels door New Age-
adepten, macro-bioten en an
dere religieuzen overtuigd vai
het 'feit' dat suiker iets slechl
zou doen in je lichaam, je weer
stand zou verlagen, kankerver
wekkend zou zijn. Daarvooi
ontbreekt echter elke weten:
schappelijke onderbouwini
Kortom, allemaal onzin,
woon suiker eten, alleen niet tl
vaak en niet te veel, net zoi
dat geldt voor alle andere din
gen.
Dus laten papa's en mama'
thuis eens wat minder ronddi
len op dagelijkse basis en bij
een verjaardag breed uitpal
ken met taart, spekkies, dro]
en koek. Weg met de nivelli
ring!
Ook bij het uitdelen op schoi
mogen de lekkere zoetighedi
weer terug. Wijnballen, zwaï
op wit, roomtoffees, hup met dl
geit, feest moet.fgestzijn. En jr
natuurlijk zitten er dertig k(
ters in de klas, dus dat betekei
dertig aanvallen op de tandei
's jaars. Maar aan de afmetir
gen van de klassen wordt
werkt op paars niveau. Nu m
de rare culi-ideeën de wereli
uit.
De motorfietsverkoop in Nederland heeft zijn grootste pieken beleefd,
«eerste halfjaar van 1996 werden er 12.094 motorfietsen verkocht,
1997 waren dat er slechts 11.272. De motorbranche vindt het dus
koos tijd worden voor een offensief en er wordt op de komende Moto-
jai dan ook breed uitgepakt met allerlei evenementen die de belang
stelling voor de motor moeten aanwakkeren. De eerste plaats op de
verkoopranglijst blijft in handen van Honda (2.829 ex.), Suzuki is
tweede, Yamaha drie, Kawasaki vier en BMW vijf met 1.155 verkoch-
teexemplaren over de eerste zes maanden van 1997.
Over heel 1996 werden in Nederland 16.921 nieuwe motorfietsen ver
kocht. Topjaar was 1993 met 22.669 verkochte motoren. De verkopen
stegen sterk sinds 1991, maar lopen nu weer terug. Er zijn wel meer
motoren, maar die 335.000 die er in Nederland zijn rijden steeds min
der rond: het jaarkilometrage is gedaald naar ruim 4000 kilometer. De
scooterverkoop zit de laatste jaren wel voorzichtig in de lift: vorig jaar
gingen er in totaal 221 nieuwe van de hand. de dalende motortrend in
Nederland zit voor heel Europa anders in elkaar: er zijn vorig jaar in
de EU 716.100 nieuwe motorfietsen verkocht, ruim 110.000 meer dan
in 1995. En er zijn onderzoekers die voorspellen dat er rond 2000 een
miljoen motoren in Europa verkocht worden.
lüee dit is echt geen Harley-
Imdson, maar een nieuwe
(«ser van Honda met 1100
ai'tweecilinder motor.
.De 1200 Cruiser van BMW. Sinds BMW ook auto's in de VS
bouwt schaamt het er zich niet meer voor een dikke chopper op de
weg te zetten. Om op dit gebied de hegemonie van Harley-Da-
vidson en enkele Japanse merken te doorbreken.
Een moderne zijspancombi-
natie, evenwel ontworpen in re-
trostijl.
jr Nico Koolsbergen
s populairder dan ooit. Ze verenig
aire eigenschappen: Italiaans eten i
lend en het ziet er op op tafel en o
[Letterlijk alles wat iemand hierove
rinden in een nieuwe kookbijbel va
vaak
eder-
ïplete
stuk-
talia-
en, is
delen,
rs als
kaas.
vork
wor-
ik van
nnden
irmen,
n sim-
em en
iet eie-
maakt
;elekte
ikt van
(roze)
onder-
■ormin
irikant
nieuw
ito-de-
ro. De
op de
it twee
et een
aan de
en het
is vast
pasta
gheden
iden in
e kook-
ecepten
rlei de-
keuken
;een pa
daatjes,
zowel van gerechten als v<
landschappen.
Auteurs zijn Antonio en n
cille Carluccio, en bij die ni
men gaat bij de fans een lam]
je branden. Carluccio benee
een van de beroemdste
aanse restaurants ter were! 1
het Londense Covent Gar
vlakbij het operagebouw. 1
kent alle sterren, want vooi
na de voorstelling komen z
hem eten.
Antonio Carluccio is een uw
tuut. Hij schrijft kookboeM
verschijnt in tv-progra
en bracht een jaar of twee g
den zelfs een kookboek met
uit, met op het schijfje j
voriete opera-aria's.
'Eten in Italië' heeft hij s
met zijn vrouw gemaarfIta]f
zou wel eens de nieuwe Itau
aanse kookbijbel kunn
den. Het wemelt van koo
ken over de Italiaanse keu J
maar een completer
hebben we nooit gezien. Bena]
ve alle denkbare vaste J
dingsmiddelen komenibfl»
beeld ook de Italiaanse wiq
allemaal in. h t
Het boek onthult ook
heim van de "ahaa
- dat overigens al lang Ii J
heim meer is: gebru*ten I
beste verse
sleutel daar niet te vee
De motorfiets is nog steeds ge
liefd, al lopen de verkopen in
Nederland iets terug. Eind ok
tober wordt in Amsterdam de
;MotoRai gehouden. De bran-
Ichevindt het hoog tijd worden
nieuwe klanten te trekken.
[Desnoods voor een scooter.
Door Rien van der Steen
Franse zijspan-constructeur
Side-Bike heeft met het oog op de
opulaire custom- en cruise-mo-
oren een combinatie ontworpen
iretrostijl. De Renaissance oogt
dgszins flamboyant en wordt
|»ngedreven door een Yamaha'-
oyoal Star of een Drag Star van
hetzelfde merk. De combinatie is
:zien op de komende MotoRai in
«sterdam, 22 tot en met 26 ok-
ler.
Be Renaissance is een zogenoem-
jde neo-klassieker, maar volgens
jie bouwer is het historisch ogen-
'e voertuig uiterst modern. Vol-
fns de importeur in Hengelo is
iet altijd mogelijk de bak van de
|eotor los te koppelen. De Renais-
ace wordt rond juni 1998 lever-
mar voor een nog onbekende
Bij Honda staan drie nieuwe mo
tetsen: de VFR 88FI, die elec-
ronische benzine-inspuiting ge
len heeft, naast een lichter
fame en meer vermogen (110
(i)-DeVT 1100C3 Aero is een
k gestylede 'Hartcy
cli', leverbaar vanaf voorjaar
ir een prijs die in elk geval
Ner dan dertig mille be-
_t. Een nieuwe 'naakte' fiets
pdeCB600 Hornet, die 96 pk aan
p achterwiel heeft. De motor
Drukte op de vorige MotoRai.
kost 17.500,-. Honda heeft ver
der twee nieuwe 50 cm3 scooters,
de X8R-S en de X8R-X. De mo
dellen hebben een ruggengraat
die uit één stuk aluminium ge
maakt is. Dat frame wordt ge
maakt bij dezelfde autofabriek in
Japan waar ook de uit aluminium
opgetrokken Honda NSX sport
wagen vandaan komt. Verdere
fabricage heeft plaats bij de Hon-
da-fabriek in het Italiaanse Atte-
sa. Bij de 'S' ligt het accent op
sport, de 'X' moet het hebben van
een off-road uiterlijk. De prijs
van de nieuwe scooter komt neer
op ca. 5.500 gulden. Bij Aprilia
staan de nieuwe RSV 1000 en de
RS 250, BMW is trots op de nieu
we R1200 cruiser, bij Triumph
schittert de Thunderbird Sport
en bij Harley-Davidson kunnen
bezoekers zich verlekkeren aan
de Buell SI White Lightning en
SI Molten Orange. Maar er zijn
ook scooters als de Malaguti Yes
terday en de Benelli 491 en snor
fietsen van Solex en Sandiro.
Jong en oud kunnen proefritten
maken op brommers, bromscoo
ters en eventueel motoren. Tij
dens het evenement wordt de
mooiste motor van Nederland ge
kozen. Er is verder een expositie
van klassieke bromfietsen: de
oudste is de Solex Peperbus uit
1948, maar er zijn ook een Rex
hulpmotor uit 1950, het Berini ei,
een Kaptein Mobylette, een NSU
Quickly, waarschijnlijk een Itali
aanse Demm, natuurlijk Puch,
Tomos en Kreidler en dé nozem
brommer uit de jaren zestig: de
Batavus Whippet. Ook de Ameri
kaanse historie wordt in beeld
gebracht: van de Harleys en In
dians tot de onbekende Pierce-
Arrows, Cushmans en Thors. De
oudste machine is de Oriënt uit
1903.- m
Parkeren
Volgens de organisatie is het par
keren van de motor tijdens de
RAI-tentoonstelling veilig, om
dat er bewaking is. De MotoRai
laat dit jaar alle nieuwe modellen
zien, maar besteedt ook aandacht
aan de praktische rol van motor
en scooter in het woon-werkver-
keer.
Op de eerste dag van de tentoon
stelling mogen vrouwen gratis
naar binnen onder het motto La
dy's First. Er is een 'motordokter'
die technische vragen kan beant
woorden.
Hij rekent daar één gulden voor.
De opbrengst komt ten goede aan
Riders for Health, een soort
Flying Doctors maar dan op de
motor in Afrika. Ex-coureur
Randy Mamola komt op de laat
ste expositiedag naar Amsterdam
om de opbrengst in ontvangst te
nemen.
De beurs is woensdag 22 tot en met vrij
dag 24 oktober open van 10.00 tot
21.00 uur en zaterdag 25 en zondag 26
van 10.00 tot 17.00 uur. De toegang
kost 20,-.
De nieuwe Astra van Opel, die pas in de lente van 1998 leverbaar
wordt, krijgt een volledig verzinkte carrosserie en is daarmee het
eerste Opel-model dat compleet tegen roest behandeld is. In na
volging van Audi krijgt de nieuwe Astra een anti-corrosie garan
tie van twaalf jaar.
Sinds de start van de productie in september 1991 zijn er meer dan
3.8 miljoen Astra's gemaakt. Van de laatste Kadett werden er
ruim 3,7 miljoen gebouwd. Sinds de introductie van de Kadett in
1962 werden er van de Kadett en Astra in totaal 14 miljoen types
gemaakt. De Astra wagon voert sinds 1993 de Europese verkoop
statistiek in de categorie stationcars aan.
Eind volgend jaar verschijnt de Opel Zafira. De compacte mpv is
geschikt voor vervoer van zeven personen maar kan, zonder een
stoel te verwijderen, veranderd worden in een bestelwagen met
een laadruim van 1,7 m3. De laadvloer is dan over een lengte van
2.80 meter volkomen vlak. De auto heeft hooggeplaatste stoelen
en krijgt zowel benzine- als dieselmotoren.
Kia voert voortaan naast de Besta een nieuwe bedrijfswagen.
Maar die is in eigen huis ontworpen: de Pregio. Een gesloten be
stelwagen met enkele of dubbele cabine. De Pregio heeft een 2,7
liter turboloze diesel met een vermogen van 60 kW/81 pk. Voor be
stuurders die graag automatisch schakelen is het Click'n Go-sys
teem leverbaar voor 1500 gulden. De koppelingsfunctie wordt dan
overgenomen door een kabelverbinding en een knopje op de ver
snellingspook.
De Pregio kost 24.490,-, excl btw.
De al langer bestaande 4x4 Kia Sportage is voortaan leverbaar
met een 2.0 liter turbodiesel, afkomstig van Peugeot. De motor le
vert 83 pk en onderscheidt zich van de benzineversies door een ex
tra luchtinlaat op de motorkap. Kia ziet de Sportage vooral als
een alternatief voor mensen die hun sedan, hatchback of station
wagon moe zijn. De turbodiesel kost 54.990,-.
Directeur Bas Plesman van Kia wil in 2002 in Nederland hetzelf
de marktaandeel hebben als Hyundai nu. Al beseft hij ook dat dat
een zware dobber wordt voor het prille bedrijf. Kia heeft de prijs
van de middenklasser Clarus met twee mille verlaagd tot
34.990,-, tenminste voor de versie zonder airbags.
Kia verkeert in een lastig financieel parket. Er zijn al managers
massaal opgestapt om het bedrijf van de ondergang te redden. Bij
elkaar hebben 84 directieleden van de onderneming en haar doch
terbedrijven ontslag genomen. Dat komt neer op bijna eenderde
van het totale management. Kia's eerste man Kim Sung-Hong is
blijven zitten. Juist hij en een aantal andere leidinggevende figu
ren zouden moeten opstappen, zo hebben kredietverstrekkers
geëist. De aanhoudende strijd tussen de topman van Kia en de fi
nanciers heeft inmiddels honderden toeleveringsbedrijven aan de
rand van de afgrond gebracht. Volgens de Nederlandse importdi
rectie heeft Kia de laatste jaren te weinig geïnvesteerd in 'bewer
king van de markt'.
Hyundai levert de Lantra voortaan ook met een dieselmotor. De
1.9 liter krachtbron is afkomstig van Peugeot. De vierdeurs Lan
tra met dieselmotor komt op 32.950,-, de wagon is duizend gul
den duurder.
Hyundai is de eerste Koreaanse fabrikant die een personenauto
met dieselmotor levert. Om het dieselgeluid in te dammen is de
auto voorzien van extra isolatiemateriaal.
In het Eindhovense Van Maerlantlyceum is op woensdagavond 29
oktober 'De legende Citroen' te zien. De Alliance Frangaise, een
organisatie die zich bezighoudt met de verspreiding van de Fran
se taal en cultuur, heeft de voorstelling op toüw gezet.
In een omvangrijke audiovisuele montage;" voorzien van Neder
lands commentaar, wordt duidelijk hoe de geschiedenis van het
automerk zich heeft voltrokken. Vanaf de eerste fabriek waar pijl-
tandraderwerk werd gemaakt tot de auto's, waarvan sommige le
gendes werden. André Citroën werd door de Amerikanen de Fran
se Ford genoemd. In 1929 was hij uitgegroeid tot de belangrijkste
constructeur van Europa. De entree bedraagt 12,50 en de voor
stelling begint om 20.00 uur. Inlichtingen: tel. 040-2265420.
Modelinformatie, dealers, specificaties, verkoopcijfers en prijs
lijsten staan op de nieuwe Autodisk '98, een zogenaamd autojaar
boek op cd-rom. Het is verkrijgbaar bij diverse boekhandels, com
puterwinkels, V&D en o.a. Free Record Shop voor 29,95. De cd
heeft 2000 kleurenafbeeldingen en twintig minuten video over
productie van onder meer de T-Ford, een Nissanfabriek en auto
sport. Ook actuele informatie over de autoshow van Frankfurt is
verwerkt.
Half november verschijnt het eerste Nederlandse boek over Opel.
'Een eeuw Opel' heet het. Op meer dan 140 pagina's komt de ge
schiedenis van het automerk aan bod. Van de naaimachines tot de
fietsen en via de motorfietsen naar de auto's van het merk, dat al
een kleine dertig jaar marktleider is in Nederland. Volgens de sa
menstellers, Piet de Jong en André van Roeden, komt er materiaal
in voor dat nog nooit ergens gepubliceerd is. Modellen die de
showroom nooit haalden bijvoorbeeld. Het boek heeft een oplage
van 500.000 en wordt uitgegeven door Streamline in Amsterdam.
De schrijvers zijn vele jaren werkzaam bij de importeur.
De nieuwe Primera Wagon moet het huidige, sterk functioneel ontworpen, model
snel doen vergeten.
I Antonio en Prispljf schuyt Co' i
Nissan heeft de nieuwe stationwagon
op basis van het model Primera klaar,
"e Primera Wagon, die in Frankfurt
geshowd wordt, gaat begin volgend
jaar in productie in het Engelse Sun
derland. Vanaf april 1998 is hij te koop.
be Primera Wagon is gestyled door
Nissan Design Europe in München. De
Fransman Stéphane Schwartz, vroeger
een Pininfarina-adept, tekent voor het
ontwerp. Volgens hem is de stationwa
gon van vandaag een mode-object.
»net uiterlijk verraadt wie er achter
het stuur van zo'n auto zit. Wie een sta
tioncar rijdt, hecht net zoveel waarde
aan zijn hobby's en vrije tijd als aan
zijn werk."
Als de achterste daklijn verticaal loopt,
dan neigt de auto volgens Schwartz
naar een bedrijfswagen. Als hij te
schuin af loopt, wordt de bagageruimte
weer te klein. In de nieuwe Wagon zit
ten veel kleine opbergvakjes in zijpa
nelen en laadvloer. De zitting van de
achterbank hoeft niet voorover geklapt
te worden om een volledig vlakke laad
vloer te krijgen. De vloerplaat is om te
keren. Dan komt een plasticzijde te
voorschijn en dat komt van pas bij het
vervoer van vuile voorwerpen. Volgens
Nissan worden eind 1998 veel meer sta
tioncars verkocht.
Nu is dat 18 van alle verkochte per
sonenwagens. Eind volgend jaar zou
dat 29 zijn. En daarbij heeft design
prioriteit boven laadcapaciteit. Juist
daarom heeft Nissan veel werk ge
maakt van het design van de nieuwe
Wagon.
De Arosa trekt de stoet van een serie compacte auto's. VW komt volgend jaar met
een soortgelijk model.
Seat introduceert eind oktober de compacte
Arosa. De auto wordt gebouwd bij VW in
Wolfsburg. De Arosa, gebouwd op het inge
korte onderstel van de VW Polo, kost met
1.0/50pk-krachtbron 19.800,-. De 1.4i/60
pk heeft standaard een airbag en is duizend
gulden duurder. De kostbaarste is de 1.4i
met (Japanse) automaat en stuurbekrachti
ging. Die kost 24.595,-.
Seat levert volgend jaar ook een 1.7 liter
diesel met directe inspuiting. De Nederland
se importeur wil volgend jaar 3500 Arosa's
verkopen. De motoren van de Arosa stam
men rechtstreeks van VW. VW komt volgend
jaar zelf ook met een kleine auto, dte vol
gens Arosa-maatstaven gebouwd is. Dat
wordt de Lupino.
De Arosa is een heftige concurrent van de
Fiat Cinquecento, die door de auto overklast
wordt. Maar Fiat komt in 1998 met een op
volger voor de'500'.
De Arosa draagt de naam van een plekje in
het Spaanse Galicië en is 3,5 meter lang.
Daarmee zit hij midden in de compacte
klasse. De achterwielen staan op de uiterste
hoek en de achterbumper bolt daar heel ka
rakteristiek nog een stukje achter uit. De
driedeurs Arosa heeft een klein bagageruim
van 130 liter.
De belangstelling voor compacte auto's
stijgt. Mercedes begint spoedig met de leve
ring van de A-klasse en in maart verschijnt
de supercompacte Smart. Omdat kopers
vinden dat de kleine auto wel veel comfort
en bedieningsgemak moet bieden levert Se
at veel kleuren, maar ook uitrustingspak-
ketten. Zo is de Arosa ook te krijgen met
centrale vergrendeling, abs en bijvoorbeeld
airconditioning.