De beeldende theaterkunst van Jan Fabre Bijna verloren kostbaarheden te zien in de Nieuwe Kerk ui U h I/) 3 ui 0 ui 0 j ui UI GQ Heil Doodsam 2 2 2 Romans DE STEM INI D KUINIS Overgangsmoment Kamers Theater DËSTEM i i i i i DINSDAG 14 OKTOBER 1997 Dj Sjimmie in het land van de Farao's Door Peter Janssen Een tijdlang heersten zwarte koningen over Egypte. Ze kwamen uit Nubië, op het grensvlak van Egypte en Soe dan. Ze bleven nog farao'tje spelen toen ze al lang weer naar hun eigen land waren te ruggestuurd. De Nieuwe Kerk in Amsterdam besteedt aan dacht aan deze vrij onbekende periode. Ze hadden niet veel respect voor hun zwarte zuiderburen. Dus als Egyptenaren een Nubiër afbeeld den, leek hij vaak op Sjimmie, de zwarte held uit de bekende strip Sjors Sjimmie. Een karikatuur: van die dikke lippen, veel te witte uitpuilende ogen. Farao Toetan- chamon had zelfs een wandelstok met het houten hoofd van een Nu biër aan de onderkant. Bij elke stap beet Sjimmie in het zand. Leuk was dat. Maar er kwam een tijd dat de Egyptenaren het lachen verging. Hun eigen bestuur was door al lerlei oorlogjes verzwakt, de go den sliepen en hup, daar kwamen de Nubisehe vorsten aanzetten. In 712 voor Christus trokken ze naar het noorden, waar ze de heersen de klasse verdreven. Als opvolger van de Egyptische farao meldde zich een Nubisehe koning. Ze zul len wel allemaal gebibberd heb ben, daar in Egypte. Waren ze bang voor vernielingen, plunde ringen, dat soort dingen. Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gas ten. Lees wat een grafzuil van een Egyptische farao meldt over diens omgang met Nubiërs: Ik heb hun vrouwen buitgemaakt en hun mensen gehaald. Ik heb hun bron nen vernietigd en hun stieren ge slagen, hun graan uit de grond ge trokken en in brand gestoken. Wat de Egyptenaren bij hun zui derburen te zoeken hadden? Nu bië was rijk aan ivoor, ebbenhout, wierook en goud, net het soort kostbaarheden waar de farao's van droomden. Maar de Nubiërs kwamen niet om te plunderen. Ze knapten in het land dat ze bezet ten de onderkomen tempels op en herstelden verslofte gebruiken weer in ere. Ze toonden zich Egyptischer dan de Egyptenaren. En dat merk je ook op de tentoon stelling. Nog een geluk dat je weet dat het niet om de Egypti sche, maar om de Nubisehe be schaving gaat. Want De Nieuwe Kerk laat bijna 500 voorwerpen zien, variërend van manshoge go denbeelden en grafgiften tot sie raden en glaswerk, en het valt nauwelijks op dat je niet met 'ge- Oesjebti's (dodenbeeldjes) in strak gelid, zoals ze werden aangetroffen in de grafkamers van farao Taharqo, stammend uit de zevende eeuw voor Christus. wone' Egyptische voorwerpen te doen hebt. Want die prachtige, bijna anderhalve meter hoge gra nieten ram - de blikvanger van de tentoonstelling - is typisch Egyp tisch, ook al stond hij lange tijd in Nubië. Maar als je goed kijkt en de tekst borden leest, springen toch al gauw een paar verschillen in het oog. Dat mooi gekleurde glas werk en soms flinterdunne sier- keramiek is typisch iets van de zuiderlingen. Ook de edelsmeed kunst hadden ze goed onder de knie. Dat zie je aan het kunstig bewerkte goud van koningin Amanisjakheto. En nog opvallen der: hun begrafenisrituelen wij ken af van die van de Egyptena ren. Zo hebben ze hun grafkamer niet in, maar onder de piramide en wordt de dode niet in een sar cofaag maar op een bed gelegd. Ook die legers van glimlachende keramische beelden verwijzen naar Nubisehe tradities. Eerst werden de machtigen begraven met familieleden en dienaren. Die werden levend in het zand begra ven en moesten de dode dienen in het schimmenrijk. Later werden humanere methodes gehanteerd. In plaats van echte mensen wer den beelden meebegraven, alle maal met een eigen gezicht, steeds met een vrolijke glimlach. Ze droegen een inscriptie waarop stond wat hun taak in het hierna maals was, als ze mens waren ge worden. Maar ja, dat is al zo wat, keramiek dat verandert in vlees en bloed. Het is niet vreemd dat de Nubiërs daar later weer aan begonnen te twijfelen. Dus op een gegeven moment mochten leven de dienaren weer de plaats van de beelden innemen. Ze hadden niet die glimlach op hun gezicht, dat spreekt. De Nubiërs heersten niet zo gek lang over hun noorderburen. Van 712 tot 656 voor Christus, toen was het gedaan. De zwarte farao en zijn gevolg werd terugge stuurd naar zijn eigen land, dat op de huidige landkaart een deel van het zuiden van Egypte en een stuk Soedan beslaat. En wat ging hij daar doen? Welja, faraootje spelen. Nog duizend jaar hielden ze in ballingschap de Egyptische cultuur in ere. Uiteindelijk stonden er 223 pira mides in hun land. Maar in dat soort streken is de woestijn vaak de uiteindelijke winnaar. De vele tempels en piramiden van de Nu biërs, voor een deel nog met rijke schatten erin, verdwenen in de loop der eeuwen onder het zand. De zwarte bijdrage aan de Egyp tische cultuur werd vrijwel ver geten. Pas in de jaren zestig van deze eeuw, toen de grote stuwmeren in de Nijl werden aangelegd, kreeg men zicht op de enorme omvang van deze cultuur. De vele ontdek kingsreizigers, avonturiers en schatgravers die in de vorige eeuw op plundertocht door Soe dan trokken, waren misschien veel langer gebleven als ze dat ge weten hadden. En ze hadden al zo veel vernield. De grootste grappenmaker in him gelederen was de Italiaanse arts Giuseppe Ferlini. Hij was rond 1834 in het gebied actief. Hij ver nietigde een aantal piramides, hij maakte ze echt met de grond ge lijk, en vond onder meer een gro te goudschat, de grafgift van ko ningin Amanisjakheto. Ferlini nam het spul mee naar Europa en verpatste het daar snel, onder meer aan de Beierse koning Lud- wig. Nu is een deel ervan in Am sterdam te zien, niet in een zee roversmagazijn, maar in een alom gerespecteerde expositie-ruimte. Wonderlijk is dat eigenlijk, hoe de geschiedenis ook plunderingen en andere misdaden onder het woestijnzand begraaft. De zwarte farao's, koninkrijken aan de Nijl, in De Nieuwe Kerk, Dam Amster dam. Tot 1 februari 1998, dagelijks 10.00 tot 18.00, donderdag tot 22.00 uur. 0 AMSTERDAM Van Gogh Museum - tekeningen Van Gogh uit de Nuense perioH dagelijks - 10.00-17.00 uur (t/m 20 okt) Rijksmuseum A'dam Stadhouderskade 42 - Whistler en Holland ft/ 9 nov) - Chapeau, chapeaux! - collectie van 150 unieke hoeden (t/m iq maart) - dagelijks van 10.00-17.00 uur De Nieuwe Kerk De Dam - De Zwarte Farao's, Koninkrijken aan h Nijl - dagelijks 10.00-18.00 uur, do tot 22.00 uur (t/m 1 feb) f ANTWERPEN Koninklijk Museum voor Schone Kunsten - De Prinselijke Pd grimstocht (Europatocht van Prins Ladislas van Polen in 1624-25) fc. 13 dec) - Trance Dance: 25 eeuwen kunst, thema stilte - di tot zo 10 m. 17.00 uur (tot 30 nov)- di t/m zo 10.00-17.00 uur Wandelgangen Singel - Another another another (Urban Sm architectuur - di t/m za 14.00-18.00 uur (t/m 7 dec) Textiel- en Kostuummuseum Vrieselhof - Euroamerica, werken van Victor Ramirez - Van di t/m za 9.00-17.00 uur, zo vanaf 10.001» (t/m 30 nov) BAARLE NASSAU Galerie De Verbeelding Klokkenstraat 12 - Jan Vosters, Mathieu Berden/Schilderijen - Annet Gaaikema, Huub Bruis/beelden - dot/m» 13.00-17.00 uur (t/m 9 nov) BREDA Chassé Galerie Claudius Prinsenlaan 8 - Dennis Happé/grafiek Phoebe Maas/fotowerk - ma t/m za 13.00-18.00 uur (t/m 22 nov) Galerie Molenaars ginnekenweg 79 - Ton Mertens/schilderijen - t/m vr 13.00-17.30 uur en za/11.00-17.00 uur (11 t/m 31 okt) Galerie Onder De Toren Torenpassage - Inessa Pouhovskaga/etsen tekeningen en pastels - wo t/m za 13.00-17.00 uur (t/m 25 okt) NBKS Reigerstraat 16 - Reprise: Paul den Hollander, Hans Waanders Hermien van Herpt, Henck van Dijck, André Geertse - di t/m zo 13, 17.00 uur, zo 15.00-17.00 uur (t/m 26 okt) Galerie Ginneken Ginnekenweg 287 - Nora de Jong/schilderijen keramiek, Andries van der Beek/schilderijen - do t/m zo 13.00-17.00 uur (t/m 19 okt) De Beyerd - Lightning 3 - Michel Kirkham (t/m 23 nov) - Re(f)use - Ten toonstelling van voorwerpen van hergebruikt en gerecycled indus trieel en natuurlijk materiaal (t/m 30 nov) - Dutch Posters 1960-1996 (t/m 30 nov) Boschstraat 22 - di t/m vr 10.00-17.00 - za en zo 13,00- 17.00 uur DEN HAAG Museum Het Paleis Lange voorhout 74 - Venetiaans GlasHet ge heim van Murano - geheimen van het Italiaanse eiland in Lagune' netië - di t/m zo 11.00-17.00 uur (t/m 7 dec) EINDHOVEN Van AbbeMuseum Vonderweg 1 - Sleeping Beauty, hoogtepuntei uit de collectie - di t/m zo 11.00-17.00 uur (t/m 23 nov) GENT Museum voor schone kunsten - Brussel-Parijs: artistieke d tussen België en Frankrijk periode 1848-1914 - di tot ma 10.00-18.li uur (t/m 15 dec) 'S HERTOGENBOSCH Noordbrabants Museum Verwerstraat 41 - Brabant in het Brand punt - fotografie - n.a.v. boek: Het licht van de negentiende eeuw(t/ra 30 nov) - La Gare, de oude en nieuwe spoorzone - art-impressions, au- diovisuals, foto- en filmmateriaal, historische voorwerpen, maquettes en ontwerptekeningen (t/m 30 nov) ROOSENDAAL Tongerlohuys Molenstraat 2 - Piet Berghs/beelden - di-zo -14,00 17.00 uur (t/m 3 nov) ROTTERDAM Museum Boymans van Beuningen Museumpark 18 - Bruce man - Fiftheen pairs of white bronze hands (t/m 27 okt) - Paul Bed- man (t/m 8 mrt 98)- Atelier van Lieshout: 15 jaar Joep van Lieshout [p 16 nov) - Herbergscènes uit de 17de eeuw - gebruiksvoorwerpen er prenten (t/m 27 okt) - Daan van Golden: 'Youth is an art' (t/m 7 dec) Leven in Stijl - ornamentengrafiek 1550-1920, complete interieurs, kant-en-klare gebouwen (10 okt t/m 7 dec) ULVENHOUT Galerie De Pekhoeve Dorpstraat 92 - Nico Bulder/wildschilder, Jean Delcourt/sculpteur en fondeur - do t/m za 11.00-18.00 uur, zo 13.00- 17.00 uur (t/m 9 nov) TILBURG Nederlands Textielmuseum Goirkestraat 96 - European Art Quilts di t/m vr 10.00-17.00 uur, za en zo en 2e kerstdag 12.00-17.00 uur 18 jan) De PontWilhelminapark 1 - Robert Zandvliet: recente schilderijen-di t/m zo 11.00-17.00 uur (t/m 4 jan) Door Frits de Coninck In België is er soort van eerbetoon in gang gezet voor de beeldend kunstenaar en theatermaker Jan Fabre. Zijn werk fascineert omdat het zich aan geen enkele grens houdt die de kunstdomeinen trek ken om zich van elkaar te onder scheiden. Omdat het getuigt van een enorme verbeeldingskracht die de kijker meevoert naar een ander soort werkelijkheid. Al jaren trekt zijn werk interna tionaal de aandacht. Op het ogen blik is Fabre op drie plaatsen in Vlaanderen te zien: in cultureel centrum De Warande in Turn hout, in het MUHKA in Antwer pen en in galerie Ronny van de Velde, eveneens in Antwerpen. Jan Fabre (1956) kun je plaatsen onder de noemer beeldend kun stenaar, je kunt hem ook theater maker noemen, en geen van beide mededelingen zijn in wezen hele maal waar. Hij wordt natuurlijk vaak zo aangeduid, maar daarin zit een misverstand. De discipli nes die hij beoefent en vooral zo als hij ze beoefent, zijn helemaal niet te scheiden zonder zijn werk onrecht aan te doen. Die grens is maar kunstmatig. In 1995 heeft hij voor het Natio nale Ballet in Nederland de cho reografie gemaakt van zijn voor stelling Wanneer de aarde weer in beweging komt. De dansers die nog niet eerder met hem gewerkt hadden, moesten vreselijk wen- INFORMATIE Van alle in De Stem gepubliceerde werken van beeldende kunstenaars aangesloten bij een CISAC-organi- satie zijn de publicatierechten gere geld met Beeldrecht te Amstelveen. Deze kunstenaars worden verzocht in verband met reproductie van hun werk in deze uitgave contact met Beeldrecht op te nemen. nen aan de kunstenaar Fabre. Zij zagen zichzelf als professionele dansers en Fabre als beeldend kunstenaar. Zij voelden zich aan vankelijk gebruikt als niet meer dan de kleuren in een schilderij. Het resultaat was een ballet dat een ongekende eenheid demon streerde van beweging, verbeel ding, zinnelijkheid en ruimte. Beeldende kunst en theater gin gen op in een nieuw soort kunst, de fantasiewereld van de kunste naar Fabre. De voorstelling was opgebouwd in kleuren, het belangrijkste deel voltrok zich in nachtblauw, het blauw van de Bic-balpennen. Dat Bic-blauw is het handelsmerk ge worden van Fabre. Alle kostuums en decorstukken waren met de hand gebict, een niet bestaand woord dat precies uitdrukt wat Jan Fabre doet. Hij laat dat soort mechanisch werk meestal uitvoe ren in een sociale werkplaats in België waar men maanden voor de uitvoering een hele dag door met de blauwe bic zit te krassen. Het blauw van zijn Bic-peiinen is in de manier waarop hij het ge bruikt heel verscheiden van aan zien. Dat is zo ongeveer het laat ste wat je zou verwachten van de allerordinairste onder de pennen. Het blauw verandert voortdurend van intensiteit naar gelang de druk op de pen en de snelheid en richting van bewegen. Het levert de sfeer op van het overgangsmo ment tussen dag en nacht, het mo ment waarop de geest een eigen kant uitgaat en de wereld van de fantasie aanvangt. L'Heure bleue, dat is zijn inspira tiebron. Die raakt ook aan de we reld van de kevers, de dingen waarmee hij tegenwoordig zijn installaties opbouwt. De kever heeft een lange geschiedenis in het leven van Fabre zelf. Hij is een insectenkenner, een insectenver zamelaar, een insectentekenaar. Daarom geen verbazing over de duizenden insecten die hij ge bruikt voor zijn beelden. Dood zijn ze, uiteraard, maar in zijn werk komen ze tot een nieuw en ongekend leven. Fabre heeft ze gehaald uit Zuid- Amerika en ze met conserveer middel zodanig bewerkt dat ze bruikbaar zijn als materiaal voor een beeld. Organisch materiaal dat een eigen, herkenbare vorm heeft met een grote mate van gril ligheid en vooral die schitterende ondefinieerbare en daardoor ge heimzinnige kleuren van hun dek schilden. Van het nachtblauw naar de kevers, dat is in het we reldbeeld van Fabre een kleine stap. Zijn overgrootvader, Jean-Henri Fabre, schreef enkele studies over de wereld van de insecten. Hij be schreef het uur waarop de dagdie- ren gaan slapen en de nachtdieren ontwaken, het moment waarop alles in beweging komt en veran dert. De metamorfose is typisch voor het insect, en zo gebruikt de kunstenaar Jan Fabre het ook. De insectenwereld, mooi en uiterma te gestructureerd, is tegelijk ook wreed en onvoorspelbaar. Net zo als de wereld van de mensen. Het insect is bij Fabre een meta foor voor harnas, soldaat, wapen en oorlog. Dat verklaart de taal van veel van zijn recente beelden. In galerie Ronny van de Velde staat uit 1997 het metershoge beeld met de uitvoerige titel Hij Jan Fabre: 'Hij zal voor altijd met aaneengesloten voeten staan (1997) zal voor altijd met aaneengesloten voeten staan. Het is de gedaante van een reus die opgebouwd is uit een stapel kleine harnassen die gezet zijn op een grote bol van paarszwarte kevers. De onder grond bestaat uit platen geschon den spiegelglas. Het beeld staat hier net als in het FOTO COR HAGEMAN MUHKA een paar straten verder op in de Antwerpse museum- buurt, in een grote, lege ruimte en is geraffineerd uitgelicht door een paar spots. Precies de context voor een beeld van Fabre, een theaterachtige ruimte die geheim zinnig en raadselachtig aandoet en tegelijk het werk heel clean presenteert. De ruimtes waarin het werk van Fabre gebeurt, zo wel zijn choreografieën, opera's, theaterstukken als beeldend werk, zijn altijd ijl en stil. Voor gepsychologiseer is in deze omgeving weinig aanleiding. Ook al zijn de beeldmiddelen nogal ongewoon, het zijn en blijven eerst en vooral concrete, duidelij ke dingen die in hun nieuwe sa menhang een fantasiebestaan gaan leiden. De theatrale presen tatie geeft daar een stevige aanzet toe. Het grote beeld staat zo opge steld dat de bezoeker eerst de ach terkant waarneemt zonder die ook meteen als zodanig te herken nen. Wat je ziet is een schitte rende muur van meterslang enge lenhaar dat naar de vloer toe golft. Alsof je lichtgolven in de ruimte ziet neerdalen. Eromheen lopend kom je bij de harnassen en de kevers en valt alles samen in de figuur van een reusachtige krijger die eruit ziet als een engel. De en gel van de metamorfose. In het MUHKA zijn de verschil lende ruimtes waar het werk van Jan Fabre opgesteld staat, omge doopt in kamers. Zeven in totaal. Het maakt ineens een verhaal van al die raadselachtige beelden die in een kunstmatig halfduister re geren. We zien een choreografie van harnassen, staketsels en ke vers. Vooral heel veel kevers. Ze hebben de gedaante aangenomen van een hazenkop met veel te gro te oren die bovenop het borststuk van een harnas is gezet. Of van jurken en jassen die aan het pla fond en aan de muren opgehangen zijn. In een enkel geval zelfs on dersteboven. Het zijn kevers die een menselijke vorm, een mense lijk omhulsel hebben aangenomen zonder mens te worden. De kever blijft kever en is alleen in grote massa in staat een andere vorm aan te nemen, een metamorfose te ondergaan. Een theaterkostuum of een engel, bij Fabre is het altijd beide. Het idee van strijd wordt nog ver sterkt door de kruisen van hout die met metalen beenstukken zijn bedekt. Het harnas dat de vorm aanneemt van een kruis. Het is een spel van symbolen dat Fabre speelt waarbij het onderscheid tussen beeldende kunst en theater steeds meer uit het zicht ver dwijnt. Als je het wilt opvatten als beeldende kunst, dan is het kunst die enorm in beweging is, die zich in tijd voltrekt. Een installatie van Fabre kun je nooit in een oogopslag zien. Dat geldt voor zijn reusachtige teke ningen met de blauwe Bic, dat geldt net zo goed de keverbeelden. Al die duizenden kleine kevers hebben allemaal ooit een eigen bestaan gehad, zijn nog steeds goed geconserveerde eigen vor men die tezamen een groots en dy namisch beeld vormen. Met voor kanten, zijkanten en achterkan ten die altijd van elkaar verschil len. Zo wordt het zien een voor stelling met een handeling die zich langzaam in ruimte en tijd voltrekt Zo wordt het zien bele ven, net als bij een theaterstuk. Jan Fabre heeft een ongelooflijk groot theateroeuvre opgebouwd. Zeker als je bedenkt in hoeveel belangrijke tentoonstellingen hij ook present was (Doeumenta in Kassei o.a.). In Cultureel Centrum De Warande in Turnhout dal vijfentwintig jaar bestaat, wordt in de maanden oktober en novem ber bijzondere aandacht aan het theater. Op woer en donderdag 30 oktober vindt de opvoering plaats van Een dood normale vrouw, waarin Fabre tel contrast aan de orde stelt tussen twee kanten van de verbeelding- de buitensporigheid en de rede lijkheid. Over de heks die schud- gaat in elke doodnormale vroutv- In The very seat of honour steil Fabre het lichaam centraal in een combinatie van klassieke daas- passen van Georges Ballanchine, tapdansen van Gene Kelly en ei gentijdse muziek van Iannis Xe- nakis (3 en 4 november). Op don derdag 6 november wordt De kei zer van het verhes gespeeld, ov® de onoplosbare droom van clown die tussen zijn actes do® met het publiek in Daarnaast is er een ling ingericht van drie grafen die theaterprodukties v® Fabre hebben gefotografeer Niet als een vorm van docum® taire, maar als zelfstandige fo8 grafie. Robert Mapplethorpe, t De Keyzer en Helmut New®' hebben uit drie grote theaterpro dukties van Fabre beelden ge zen die de veelzijdigheid va" ene artistiek geest duidelijk ken: over het verschil tussen te ter en beeldende kunst hoen meer gesproken. Het Museum van HedendaagseKuiti Antwerpen, Leuvenstraat 32 toei 2 november installaties van Jan onder de titel 'Passages'. Galerie Ronny van de Velde, Ik poortkaai 3, Antwerpen expose 14 december tekeningen en ios van Fabre. m*. Cultureel Centrum De Waraw®ie- randestraat 42, Turnhout toon ningen van Fabre, fotos van zij theaterwerk en brengt in otto november drie voorstellingen theater. Voor alle drie gelat, op dag gesloten. Een DoorJohan Diepstraten Wie de vele interviews heeft gelezen en de autobiografische boeken Zelfportret als leg kaart (1954), Persoonsbewijs (1967), Krassen op een rots (1970)'en Een handvol achter grond (1993) kent, weet veel over het persoonlijke leven van Hella S. Haasse. Althans, de lezer denkt dat hij ongeveer alles wel weet. Haar onbekom merde jeugd in Indië, het tra gische geseheiden zijn van baar ouders omdat zij met haar broer in 1938 de boot naar Nederland nam, het weerzien na de Tweede We reldoorlog, haar huwelijk en de ingrijpende gebeurtenissen die volgden: Hella S. Haasse heeft erover verteld en ge schreven. Maar ook al denkt de lezer dat al les is gezegd, voor een auteur blijft de autobiografie altijd weer een belangrijke bron om over te schrijven. 'Oude papieren vernie tigen, vage herinneringen laten voor wat ze zijn, ervan afzien sporen te volgen die nergens toe leiden en doodlopen in een dool hof,' mag een wijs advies zijn, maar Hella S. Haasse trekt zich er niets van aan in haar nieuwe boek Zwanen schieten. 'Die waarschuwing heb ik in de wind geslagen.' Deze keer houdt zij zich er wel heel letterlijk aan. In dit nieuwe boek probeert zij te achterhalen wat de invloed is geweest van vooral haar twee grootmoeders op haar ouders, wat ongetwijfeld weer een weerslag heeft op haar n karakter. Op zoek naar de wortels in een ver verleden, in de hoop dat zij niet doodloopt in dat doolhof. Dat is de taak die zij zich stelde toen ze besloot om nog méér te wiflep weten over haar geschiedenis. Het is niet zomaar een vrijblij vende onderneming. Zoals al blijkt uit het begin heeft zij er haar redenen voor. 'Waarom is het zo belangrijk de eigen af komst te kennen, geboortegrond bezitten - in die zin, dat de Boor Marjan Mes Langzaam maar zeker is ook in Nederland een literatuur aan het ontstaan van politieke vluchtelin gen. Niet allemaal zijn het literai re schrijvers pur sang, zoals de Laniër Kader Abdolah, die zijn Nederlandse ervaringen prachtige Wsch weet te verweven met de herinneringen aan zijn verleden het heimwee naar zijn jeugd. Lr zijn ook meer realistische au- 'eurs, die zonder een uitgesproken artistieke verbeeldingskracht naar soms toch heel doeltreffend J^ievensverhaal neerschreven, de ex-Roemeen Stephan -o, of de Chinese journalist enS Chen, die koos voor fictie Aii v.een hoo§ realiteitsgehalte. «Hebei waren het dissidenten, die wi 'anc' moesten ontvluchten nf d 26 kunleven niet zeker wa- f Beiden publiceren bij uitge- nf ^eus, di® haar nog vrij ge fonds voor Nederlandstali gs literatuur voor een deel richt P reulti-culturele auteurs. e Transsylvanische bruiloft van ephan Lang, in 1945 geboren in saaï Vani® als lid van de Hon" lep^Se m'nderheid in Roemenië, 1 ronder meer het spannendst toAn is een autobiografische renricrii,^33™ ^ang zijn enerve- slanbt belevenissen beschrijft als Roern er van de Securitate, de de„™eense geheime dienst, en tij- in l Q7r heilspellende vlucht sla ma Wa B°edapest en Joego- Daa r Nederland. -iniIaohB-metheel de wereld 'andeval?3 televisie getuige en Hi0 dictator Ceaucescu een vpHS ™fie echtgenote Ileana; Se LeUrtenis die de nachtmer- hrenfft t w®ieer in hem boven Lang rio flash-backs beschrijft Verleripv, vers?Brikkingen van het 8etekpr,aen Z?n door ontberingen gelardeerd vluchtavontuur, dat Zaamheidgph m8t Vaak een" ï^heescapafe11^386561100- verhaal over de mensonte- f

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 24