►stbank viesLijn 7 50. DE STEM Etos stormt over de landkaart Nederland MF.i Jlnflatie in N)tN Hero met fruitbeleg het koelvak in stijgt flink KlE iraak met fpotheek- Wellink kan de vreugde nog niet bederven Voedingsbeurs Keulen grootste in de wereld NS-directie praten met bonden I Door Chris van Alem Zaandam - De drogisterij- branche is de laatste jaren onstuimig gegroeid. De fili aalbedrijven rukken op, de I zelfstandigen verliezen steeds meer terrein. Naast de I gevestigde orde van DA, Kruidvat em Trekpleister I proberen nieuwkomers als bet Engelse Boots voet aan de te krijgen. Tegelijker- I tijd is Etos hard op weg om I je tweede plaats in de drogis ten-peloton te bemachtigen. ER m/v ID )ER m/v I Voorburg (anp) - Nederland is in enkele jaren tijd ver afgegle- den op de Europese ranglijst van landen met inflatie. In augus- I tus had Nederland de hoogste inflatie na Griekenland, blijkt I uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. I Enkele jaren terug behoorde Ne- [derland nog tot de beste jonge- I tjes uit de klas met een inflatie [lieschommelde rond de 1,5 pro- A6 ECONOMIE KORT Druten, Nijmegen drie keer, I Weert, Heeswijk-Dinther, Ven- Ijay, Lichtenvoorde." Het lijkt I aisóf een veldheer op rooftocht I ;ijn toekomstige doelen opsomt. Economie De 'veldheer' is Peter de Haas, hoofd franchising van de drogis terij-keten Etos, een volle doch ter van Ahold. De plaatsnamen zijn de toekomstige vestigingen van Etos. „Gemiddeld openen we één winkel per week," zegt de Haas in het Zaandamse hoofd kantoor van de franchise-orga- nisatie. Inmiddels zit Etos op 350 win kels waarvan 133 eigen filialen en 217 franchisers. Dat groei tempo wil Etos voorlopig vol houden door naast franchise-ne- mers zelfstandige drogisten aan zich te binden. In 2000 moet Etos zo'n 450 filialen tellen. De Haas: „We hebben nu de derde plaats in de markt. Dat is niet echt een positie die bij Ahold past. Onze doelstelling is de tweede plek. We willen een dikke twintig pro cent van de markt." Geen groei 'om de groei', maar ook om over eind te blijven in een markt waar machtsconcentratie zowel aan de inkoopkant als als de ver koopkant aan de orde van de dag is. De drogisterij-markt heeft de laatste jaren een fikse expansie doorgemaakt. De kleine zelf standige drogist is verdrongen door grote ketens. Kruidvat, dochter van grootgrutter Evo- ra/Groenwoudt voert met circa 430 eigen filialen en een markt aandeel van 32 procent het pelo ton aan, gevolgd door de DA- drogist, die als zelfstandige on dernemer aangesloten bij de in koop-verkoopcombinatie Dyna- retail, met ruim duizend winkels weliswaar omvangrijker is, maar met 27 procent volgens De Haas een bescheidener marktaandeel heeft. Etos, de door Ahold in 1973 van Philips gekochte nazaat van de Coöperatieve Vereniging Etos, claimt nu een marktaandeel van 15 procent. „Drie jaar geleden," zegt De Haas, „was dat nog tien procent." Trekpleister, dochter van Unigro/De Boer, telt iets meer dan 200 filialen en heeft, volgens Etos, een marktaandeel van 8 procent. De rest van de koek is verdeeld over kleine ketens als Dirkx (Dirk van den Broek), Uw Eigen Drogist (Brocacef), supermark ten en kleine zelfstandigen. Ke tens als Schlecker tellen niet mee. Ze verkopen geen genees middelen en worden daarom niet als drogist beschouwd. kerwinkels met hun rrtikelen. Het aantal daarom zoeken wij Terneuzen) een et een grote mate van Ijk voor uw "eigen" lecht en enthousiast pen? aren leidinggevende i en 35 jaar, heeft een ht woonachtig in de |den? rrs in de branche en [leid(st)er. Naast een |st)ers een kerstgratifi- /ele extra's, zoals een [ankopen. pergen op Zoom een •fvorltlfrf beter van dienst te feeter te ondersteunen, op zaken vraagt. tij Blokker een functie taken. 25% Van de tijd ,'sleid(st)er waarnemen, pat u zijn of haar rech- bedrijfsleid(st)er alle de winkel en aan het ién of meer afdelingen. Ie toekomst V) moet u zich goed an ander, zeker als het 3 in de winkel. U heeft n u gaat verantwoorde- r afwisselde baan heeft lijkheid om later n Blokkerwinkel. heeft een opleiding op n u bent woonachtig in gio. rd? n (of beide) functies? Ilicitatiebrief met c.v. g Personeelszaken, Ier Madeweg 13, leent. INadat het cijfer een jaar lang I de 2 procent schommelde, [gingen de consumentenprijzen lit de zomermaanden nog verder II |In september lag de inflatie op nieuw op het hoge niveau van augustus. De consumentenprij- lagen 2,6 procent hoger dan dezelfde periode vorig jaar. log niet voor alle Europese lan en zijn de cijfers over septem- [óer beschikbaar. !n augustus bedroeg de gemid delde inflatie in de Europese |Bnie 1,8 procent. Ierland, Oos- lenrijk en Luxemburg hadden de ijiagste inflatie, terwijl Grieken- met 5,6 procent veruit het ste cijfer noteerde. Landen vergelijkbare inflatiecijfers hebben als Nederland zijn Dene- ta onze verslaggever Itrecht - De NS-directie wil *1 maandag met de bonden praten over een oplos voor de hoge werkdruk e verkeersleiders van de Werlandse Spoorwegen. werknemers van de belang- ,'lkste verkeersleidingsregio's, Ntfflder die in Arnhem, drei- ®et een staking als er geen We wordt gemaakt aan de Jrtdurende overbelasting van "Personeel in deze diensttak, epen donderdag konden de 'en ternauwernood een spon- staking van verkeersleiders komen. Wél is de NS-directie een ultimatum gestuurd; als spoorwegdirectie niet vóór 15 'w i voorslehen doet, komt treinverkeer in heel Neder- alsnog stil te liggen. Jatten hebben de plotselinge odiging van de NS-directie toch maar weer te gaan pra- L Met instemming aanvaard. fens woordvoerder B. Jansen j sPoorwegvakbond FSV, kan L.]6™ SesPrek vooraf worden omen dat de NS woensdag verkeerde of onvoldoende marken (2,4 procent) en Zweden (2,2 procent). Het CBS weet niet wat de oor zaak is van de aantrekkende in flatie. Evenmin is duidelijk of het een trend is die zal doorzet ten. Mogelijk ligt er een verband met de hogere dollarkoers en ho gere olieprijzen. Donderdag nog besloot De Ne- derlandsche Bank tot verhoging van de voorschotrente met een kwart procentpunt om de econo mie wat af te koelen. „De infla tie in Nederland is wat hoger dan elders in Europa," zo moti veerde een woordvoerder de maatregel. De afgelopen maand werden vooral kleding en schoeisel duurder. Dat is gebruikelijk in september, omdat in uitverkoop maand augustus de prijzen juist extra laag zijn. Ook bloemen en verse groenten werden duurden. Studenten aan hbo en universi teit moesten meer collegegeld betalen. Ook in de Verenigde Staten steekt het inflatiespook de kop op. De internationale financiële markten zijn gistermiddag opge schrikt door de bekendmaking van een onverwacht sterke stij ging van de producentenprijzen in de VS. De prijsindex ging in september omhoog met 0,5 procent. Analis ten hadden in doorsnee gerekend op 0,2 procent. Exclusief de sterk schommelen de prijzen van energie en levens middelen steeg de index met 0,4 procent, maar ook dat was meer dan verwacht. De cijfers veroorzaakten nieuwe vrees voor inflatie en rentestij ging- Door Paul Verlinden Breda - „Het fruit komt je toch tegemoet!," roept commercieel directeur Kees Krikke van Hero Benelux als hij een potje Premiere openmaakt. De in houd ziet er inderdaad fruitig uit en smaakt ook zo, blijkt na een kleine test. Premiere is het nieuwste product van jam- en frisdrankproducent Hero. Het mag echter vanwege het lage suikerpercentage geen jam worden genoemd. Vandaar dat men het in Breda 'fruitbeleg' ge doopt heeft. Nu is een nieuw Hero-product op zich niets bijzonders. Het Bredase bedrijf produceert de laatste jaren aan de lopende band nieuwe jams en nieuwe dranken. Maar waar het doorgaans variaties op bestaande thema's zijn, is Premiere volgens Krikke een échte noviteit. „Het is de belangrijkste innovatie sinds de uitvinding van de jam," zegt hij stellig. De doorbraak is vooral van tech nologische aard. Bij conventionele jam vindt bij de bereiding verhit ting plaats waarbij ook het verse fruit verwarmd wordt. Dit gaan ten koste van de smaak. Bij een nieuw procédé - ontwikkeld door Hero's Duitse zusterbedrijf Sch- wartau - is de periode van de ver hitting flink ingekort waardoor het fruit niet meer stukgekookt wordt en de jam veel fruitiger oogt en smaakt. Omdat er bij het nieuwe procédé minder suiker gebruikt wordt, is het fruitbeleg minder lang houd baar dan gewone jam. Premiere komt daarom niet in het schap tus sen de kruidenierswaren te staan, maar in het koelvak tussen de ka zen, de salades en de patés. En dat is ook precies waar Premiere thuis hoort, zegt Krikke. Want Hero richt zich met het fruitbeleg op de 'genietconsument'. „Het is voor momenten dat mensen echt willen genieten en niet vlug even een bo terham naar binnenwerken. Voor de momenten dat mensen luxe broodjes in huis halen en daar ook iets lekkers op willen smeren." Dat Premiere - er zijn drie sma ken: frambozen, abrikozen en aardbeien - een product voor 'die momenten' is blijkt ook wel uit de prijs: een potje van 200 gram kost 3,49 gulden. Dat is evenveel als voor Hero's Extra Jam betaald moet worden, maar die potjes zijn wel twee keer zo groot. De markt voor broodbeleg (exclusief vlees waren en kaas) is in Nederland 500 miljoen gulden groot. Al vele jaren domineren jam, hagelslag en pin dakaas het segment. Jam is goed voor circa 100 miljoen gulden per jaar. Daar is al jaren weinig bewe ging in, ondanks de introductie van veel nieuwe smaken. Maar met de komst van Premiere voor ziet Krikke een groei van de jam markt met tien procent (in waar de). „Voor een deel zal Premiere de bestaande jamsoorten vervangen. We denken echter dat we veel con sumenten die jam uit het oog ver loren zijn weer terug kunnen win nen met Premiere." Hero zal zijn marktleiderschap (het marktaan deel is nu 28 procent) dan ook ver sterken, meent Krikke. Begin no vember zal Premiere voor het eerst te koop zijn. In eerste instantie nog niet in alle supermarkten, want het valt voor de fabrikanten niet mee om een nieuw product in de winkel te krijgen, zeker niet als dat product in het overvolle koel vak terecht moet komen. „De koelwereld groeit erg sterk maar het is voor de winkelier veel moeilijker om snel extra koelruim- rKen °P de proppen komt. tó. ^at gebeurt kunnen ag echt niet meer te- zegt Jansen. Door Louis van de Geijn MET HET eerste echte wapen feit aan het rentefront drukt de nieuwe president van De Neder- landsche Bank Noud Wellink de voetsporen van zijn voorganger Wim Duisenberg. Terwijl kabi net en politieke partijen zich glunderend buigen over de eco nomische cijfers en de euforie om de begroting 1998 ternau wernood kunnen onderdrukken, steekt Wellink een waarschu wende vinger op: het kan ook te goed gaan, mijne dames en he ren! Voordat hij dit voorjaar naar het Europese Monetaire Insti tuut in Frankfort afreisde, haal de Duisenberg bij de presentatie van het jaarverslag van De Ne- derlandsche Bank nog eenmaal uit naar 'Den Haag'. De plannen die het kabinet toen smeedde, gingen naar zijn smaak niet ver genoeg in het terugdringen van het financieringstekort. Weliswaar daalt dat tekort flink, ook in de op prinsjesdag gepresenteerde definitieve voor nemens, maar het zou bij de hui dige gunstige economische ont wikkeling dicht bij nul moeten zijn, vindt de centrale bank. Dat is immers de Europese afspraak, op weg naar de euro. Politici zijn echter geen boek houders en zeker met de verkie zingen van mei volgend jaar in het zicht zou het te veel van hen Wellink waarschuwt de politiek niet teveel 'leuke dingen' te doen. gevraagd zijn om de Spartaanse opvattingen van De Nederland- sche Bank te volgen. Het gaat goed met Nederland en het wordt tijd dat de mensen daar in de breedte iets van gaan mer ken. Lastenverlichting dus, meer AOW, en ook de andere uitkeringen omhoog. Intussen lopen de sociale part ners zich warm voor loononder handelingen waarin enigszins andere grootheden aan de orde zijn dan de laatste jaren gebrui kelijk was. En dan zijn er nog FOTO ANP honderdduizenden mensen die dankzij de sterk gestegen beurs koersen en de hoog opgelopen huizenprijzen extra bestedings ruimte menen te zien. Aan bestedingsimpulsen dus geen gebrek. Daar komt bij dat volgend jaar nog enkele miljar den vrijvallen die vier jaar gele den onder de nieuwe spaarloon regeling zijn geblokkeerd. Goe de kans dat ook een flink deel van dit spaargeld, gegeven het huizenhoge vertrouwen dat de consumenten in de economie hebben, zijn weg zal vinden naar de winkelcentra, de auto dealers en de reisbureau's. Ne derland scoort hoog in Europa als het gaat om economische groei, maar die prestatie heeft inmiddels een keerzijde. Zat het Nederlandse inflatiecijfer enke le jaren geleden nog aan de on derkant, nu steekt het ver uit boven het Europese gemiddelde: 2,6 procent tegenover 1,8 pro cent, zo maakte het CBS juist gisteren bekend. Die 2,6 is nog geen reden om in paniek te ra ken, maar met het naderen van de invoeringsdatum van de euro wordt het gemiddelde wel steeds dwingender. Geen wonder dus dat Wellink uitzag naar een gelegenheid om een niet mis te verstaan signaal af te geven. Hij was daarbij aan gewezen op de Bundesbank, want vanwege de koppeling van de gulden aan de mark was een solistische ingreep niet goed mogelijk. De verhoging van de speciale beleningsrente in Duitsland was een mooie gele genheid, en Wellink zag blijk baar ruimte om wat verder te gaan door ook de voorschotren te op te trekken. Die stap, los van de Bun desbank, motiveerde hij met te wijzen op het faseverschil tus sen de Nederlandse en de Duitse economie. De oosterburen zitten nog in de aanloop naar econo misch herstel, in Nederland lo pen ondernemingen hier en daar inmiddels tegen de grenzen van hun capaciteit aan. De krapte op delen van de arbeidsmarkt is daar een aanwijzing voor. Het schot voor de boeg dat Wel link deze week gaf, zou politieke partijen ervan moeten weerhou den elkaar de komende verkie zingsstrijd de loef af te steken met hun inzet voor lastenver lichting en andere leuke dingen voor de mensen. Dat politieke 'smeergeld' zou hij liever beste den aan extra aflossingen van de staatsschuld. Dat is beter voor de financiële verhoudingen bij de overheid en vermindert de kans op een oververhitte econo mie. Of de rentemaatregel van deze week, de tweede officiële ta- riefsverhoing op de geldmarkt sinds begin maart, echt de stem ming zal doen omslaan, valt echter te betwijfelen. Alle sig nalen staan in wezen nog op groen. Weldra maken de win kelcentra zich op voor een Vro lijk Kerstfeest. Wellink zal uit een ander vaatje moeten tappen om die vreugde te bederven. I I I I I ZATERDAG 11 OKTOBER 1997 Waren de zelfstandigen de laat ste jaren nog goed voor 60 pro cent van de totale omzet, inmid dels is hun aandeel gezakt naar 40 procent en voeren de filiaal ketens, waarin 86 procent van de 3400 drogisterijen is opgegaan, de boventoon. De Haas schat de totale omzet in de drogisterij- branche op 5 miljard gulden, waarvan 1,1 miljard via de kas sa's van de supermarkten gaat. Etos geeft geen winstcijfers, maar de omzetgroei van 350 mil joen in 1994 naar de (geschatte) 600 miljoen voor 1997 illustreert de snelle expansie. Welvaart, een groter gezondheidsbewustzijn, meer aandacht voor lichaams verzorging en schoonheid heb ben de branche een flinke duw gegeven. Door Frans Wijnands Keulen - Koken? Prima zolang 't maar gemakkelijk is. Gauw klaar en toch exotisch lekker. Leve de fast-food en de magne tron. Dat is de rode draad tijdens de grootste voedingsbeurs ter wereld, die dezer dagen in Keulen plaatsvindt. Snel en gemakkelijk zijn de to verwoorden van de moderne keu- ken-'prinsessen' die geen zin meer hebben om uren in de keu ken te staan. En daar vaak ook geen tijd voor hebben. Omdat bovendien de huisgenoten op de meest onverwachte en on geregelde tijden thuis komen, zijn smakelijk opwarm-maaltij- den onmisbaar geworden. En in veel gevallen zijn die kant-en- klaarmaaltijden ook nog eens ge zonder dan oma's fameuze bo nensoep die na uren pruttelen weliswaar erg lekker, maar niet meer zo vitaminerijk is. Een onderzoek van het Duitse In stituut voor levensmiddelencon- servering in Neumünster, heeft aangetoond dat in een doorsnee- Duits gezin door de week hooguit een kwartier wordt gekookt. De helft van de ondervraagden wil vooral warme maaltijden die snel klaar zijn. Uiteraard speelt de le vensmiddelen- en voedings branche daar wereldwijd op in; zoals te zien op de Anuga. Dat is de grootste (tweejaarlijkse) voe dingsbeurs ter wereld die van vandaag tot en met 16 oktober in Keulen wordt gehouden. Meer dan zesduizend deelnemers uit honderd landen, onder wie ruim driehonderd uit Nederland. Een reusachtig luilekkerland. Maar alleen toegankelijk voor de vak wereld en de handel. Gastrono mische globalisering bestaat al langer. Er is eigenlijk niets eet baars meer dat niet het hele jaar door te krijgen is. De Anuga voegt aan dat onvoorstelbare as sortiment nog eens nieuwe hapjes toe: snoekbaars met kurkuma (geelwortel), parelhoen op ci troengras, kreeft met een vanille- sausje, kruidige couscous, tropi sche goudmakreel, ijs met bessen uit de Poolcirkel en kokospud ding. De nieuwe trend op de Duitse vleesmarkt zijn 'Mallorca-steaks' voor de vleeseters die dat eiland als hun tweede 'Heimat' beschou wen, en pittige snacks voor tus sendoor. Want liever vijf mini maaltijden dan drie volle per dag, propageert de levensmiddelenin dustrie. Vooral de Amerikanen breiden daarom het snack-aan bod creatief uit; pizza en hot dogs in talloze nieuwe variaties. Na de mediterrane, Chinese, Mexicaanse en Caribische keu ken gaat de belangstelling van de Duitse consument de laatste tijd meer en meer uit naar de scher pere spijzen uit de Indische keu ken. De consumptie van vlees daalt in Duitsland overigens gestaag. Daarentegen wordt er meer vis, kaas en diepvriesproducten ge kocht. Commercieel directeur K. Krikke hapt in een luxe broodje met Hero's nieuwe fruitbeleg. FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP te te creëren dan om de schap ruimte uit te breiden," aldus Krik ke. Een nieuwe ervaring voor Hero is bovendien dat het bedrijf met heel andere inkopers te maken krijgt. „We doen nu zaken met mensen die het koelvak in hun pakket heb ben en die kennen de jamwereld niet en van de andere kant weten de inkopers van jam niet wat er precies gaande is in de koelwereld. Dat is wel lastig maar aan het eind van het jaar zal Premiere toch in vijftig procent van de winkels ver kocht worden." Van Dok rekent op buitenland Hoogezand - Buitenlandse investeerders blijven geïnteresseerd in Nederland. Staatssecretaris Van Dok van Economische Zaken verwacht zelfs dat het topniveau van 1996 dit jaar nog wordt overtroffen. Het gaat daarbij om investeringen die tot stand ko men via het Commissariaat Buitenlandse Investeringen. Van Dok zei dat gisteren bij de opening van een sojasausfabriek van het Japanse concern Kikkoman in Hoogezand-Sappemeer. Vorig jaar was voor het commissariaat een topjaar. Het bureau haalde toen voor 2 miljard gulden investeringen naar ons land, goed voor bijna 3800 arbeidsplaatsen. Dit jaar zullen vooral on dernemingen in de chemie belangrijke investeringen doen, vooral in Rotterdam en Moerdijk. Hamers naar Delta Container Divisie Rotterdam - Drs. G. Hamers (45) wordt op 1 november voorzitter van de directie van de Delta Container Divisie van ECT. Deze di visie is verantwoordelijk voor de container terminals van ECT op de Maasvlakte. Hamers gaat tevens deel uitmaken van de direc tieraad van ECT. De nieuwe directeur werkte sinds 1980 bij Fokker. Zijn laatste functie bij de failliete vliegtuigfabriek was die van president van Fokker Aircraft Services, een van de servicediensten van Fokker. Vorig jaar ging dit bedrijfsonderdeel, ais een van de gezonde on derdelen van Fokker, over naar Stork. Call-center Mercedes naar Maastricht Maastricht - Mercedes-Benz vestigt zijn call-center in Maast richt. Vanaf de start in oktober 1998 zullen in deze vestiging 450 tot 500 medewerkers 24-uur per dag zeven dagen per week alle telefoontjes van West-Europese klanten van de Duitse autopro ducent afhandelen. Klanten krijgen allemaal in hun eigen taal antwoord op vragen die onder meer kunnen gaan over technische aspecten, service en onderdelen. Meeüs Groep uitgebreid met Mik Breda/Goes - Mik Inter Advies en Mik Consult uit Goes zijn toe getreden tot de Meeüs Groep in Breda. Meeüs is actief in verzeke ringen, onroerend goed en reizen. Mik is vooral gericht op be drijfsmatige verzekeringen, zoals pensioenen en risicobeheer. Door de uitbreiding heeft Meeüs nu 24 vestigingen in 18 steden verspreid over Brabant, Zeeland en Noord-België. Er werken cir ca 400 mensen bij de groep. Grens hypotheekgarantie omhoog Zoetermeer - Kopers van een woning kunnen vanaf 1 januari vol gend jaar Nationale Hypotheek Garantie krijgen voor leningen tot 340.000 gulden. Het maximale bedrag is nu nog 310.000 gul den. Het maximum van de hypotheekgarantie stijgt omdat de huizenprijzen zijn gestegen. De verhoging van de hypotheek garantie zorgt ervoor dat meer mensen in aanmerking komen voor een volledige financiering en een korting op de hypotheek rente die kan oplopen tot een half procent. Jaarlijks sluiten zo'n 60.000 kopers een lening af met een hypotheekgarantie. Price Waterhouse neemt belang in Origin Eindhoven - Philips verkoopt een deel van zijn belang in de kwakkelende automatiseringsdochter Origin aan Price Water- house, een groot accountants- en adviesbureau. Origin heeft een omzet van circa 3 miljard gulden. Vorig jaar leed de automatise ringsdochter een verlies van 108 miljoen. De Philips-top onder leiding van president Cor Boonstra en financiële man Jan Hom men zijn al langere tijd ontevreden over Origin. Campagne moet supers aan mensen helpen Veenendaal - Met een campagne in het onderwijs gaat het Cen traal Bureau Levensmiddelen de interesse voor het werken in su permarkten opvoeren. Dat is volgens de organisatie hard nodig, omdat de levensmiddelenwinkels steeds moeilijker personeel kunnen krijgen. De supermarkten hebben op dit moment onge veer drieduizend vacatures. De groei van het aantal vacatures heeft te maken met de langere openingstijden. Northwest versterkt positie in India Minneapolis - Northwest Airlines gaat samenwerken met de In diase luchtvaartmaatschappij Jet Airways. Northwest wil daar mee zijn positie op het Indiase subcontinent versterken. KLM en Northwest zijn op 1 oktober begonnen met gezamenlijke vluchten naar Delhi en Mumbai. KLM werkte al samen met Jet Airways. Nu ook KLM-partner Northwest een relatie met de Indiase maat schappij aangaat, kunnen achttien bestemmingen in India aan sluiting krijgen op de intercontinentale KLM/Northwest-vluch ten.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 7