2.313 NTJES DE STEM Beroemde beesten van de beeldbuis De Ark in Gilze: een dierentuin vol sterren Geschiedenis boeit leerlingen maar matig D1 Literatuurprijs voor Tabucchi Acteur Hans Tiemeyer (89) overleden O""'1 2, m -*■ t een zakelijk karakter kunt u lagen, 2 X betalen aanbie- 14.70 ier 10225 iTSINGSGARANTlE een GRATIS herplaatsing; ZIE RAGAZZI OP ACHTERPAGINA - D5 Gids ZATERDAG 11 OKTOBER 1997 Alle filmsterren, televisie-acteurs en fotomodellen in eigen huis. En nog beschikbaar op ieder gewenst moment ook. Joop van den Ende en John de Mol zouden er bijna een moord voor doen. Voor Gilzenaar Frans van Boxtel is het dagelijkse praktijk. Met dit verschil dat hij geen mensen, maar dieren tot zijn stal mag rekenen. Door Jeroen Roth De kip die in de Calvé-reclame op een pot mayonaise gaat zitten broeden; de struisvogel die zijn kop door de aardbol steekt op zoek naar een verfrissend Dom- mekc/i-biertje; de hond uit het ideële spotje dat duidelijk maakt hoe vervelend hitsig gedrag van mannen op de werkvloer kan zijn; de vogeltjes die bij een Texaco- station op hun gemak uit een em mer gaan zitten drinken; en de beer die Menicen-bosbessenvla véél lekkerder vindt dan echte bosbessen. Ze zijn allemaal te vin den in Animal Center De Ark, ver weg verstopt in het buitengebied van Gilze, Samen met zijn collega Harry Bergmans, zoon Dave en nog twee medewerkers heeft Van Boxtel hier een dagtaak aan het trainen en begeleiden van dieren voor studiowerk (foto's, films, commercials) en allerhande acti viteiten die variëren van een ver jaardagsfeestje tot een theater- voorsteling. „Met de kip zijn we twee dagen in de studio geweest. Hoe we haar op die pot kregen? Eigenlijk is dat beroepsgeheim. Maar goed dan, we hebben 'r gewoon op gezet. Als je dan de band terug laat lopen, stapt ze er in plaats van af juist op. Het viel toch niet mee de kip tot lopen aan te zetten omdat ze op een glasplaat moest lopen om zo ook van onderaf te kunnen fil men. Dat vond ze maar niks," ver telt Van Boxtel. Kamelenrace In het oer-Hollandse landschap aan de Alphensebaan met koeien als decor springen de kamelen en - sinds kort - een verdwaalde dro medaris het meest in het oog. Ze zijn veelgevraagde gasten. Regel matig maakt Van Boxtel deze dieren de gang naar een winkelopening of een telev isie-studio voor een spotje. Als de fotograaf ze wat dichterbij wil hebben, blijkt hun eigen zinnigheid, verbale lok roepen van Van Boxtel maken aanvankelijk weinig indruk. Maar als hij het met een stuk brood probeert, volgt er een onbemande kamelenrace. „Als dieren iets niet willen, kun je ze daar ook vrijwel niet toe dwin gen. Dat geldt voor ons in het al gemeen, maar bij kamelen nog eens in het kwadraat. Je zult ze dus met andere middelen ergens toe aan moeten zetten. Dat maakt het werken met beesten ook zo lastig," legt Van Boxtel uit, ter wijl hij de kamelen met moeite van zich af weet te schudden. Waar ligt voor hem de grens in dit werk? „In het algemeen is die heel moeilijk te leggen. Maar wij gaan, om een recent voorbeeld te noe men, niet in op verzoeken om die ren te gebruiken in discotheken. Het geluid en de lichten zouden ze veel te angstig maken. Bij ons hoeven ze ook geen prestaties te leveren, zoals dat bijvoorbeeld bij paardenraces wel het geval is. Ik durf te stellen dat dieren bij ons nog geen tien procent aan inspan ning moeten leveren van wat bij- 'Xvoorbeeld paar- met i De den bij een Military moeten doen. Daar gaat het er in de laatste me ters echt niet zachtzinnig aan toe." Wat Van Boxtel betreft mag de Dierenbescherming iedere dag komen kijken. „Dat hebben ze nog niet één keer gedaan, wat wel aangeeft hoeveel vertrouwen ze in ons hebben. Alleen de Algemene Inspectie Dienst is hier een paar keer geweest. Als we met de paar den voor een voorstelling naar de Stopera gaan, kijkt de Dierenbe scherming echter wel naar de om standigheden waaronder de die ren moeten optreden." Wat verder uit het zicht heeft Van Boxtel nog enkele exotische dier soorten staan. Zo is daar Tommy, een zes jaar oude bruine beer, die behalve met de vla ook enige be kendheid heeft verworven in de opera La Bohème en het Belgische kinderprogramma Samson en Gert. De hoge aaibaarheidsfactor is bedrieglijk. „Alleen mijn colle ga komt bij hem in de buurt. Als bijvoorbeeld een tijger kwaad wil, zie je dat doordat hij zijn lip op trekt en zijn tanden ontbloot, maar een beer als deze blijft je lief aankijken om je vervolgens te ver scheuren." Apeiiverblijf Over katachtigen gesproken, ook poema Kaya behoort tot de leven de have van De Ark. Zijn onder komen is momenteel wat klein, maar daar komt snel verandering in als het apenverblijf wordt ver groot en deze acteur uit onder meer een reclame voor parket naar een ruimer hok gaat. Nog een greep uit het ruime aanbod aan animal personalities: rendier Ru dolph, bijzonder gewild bij kerst programma's; de kalkoengier Om ar, nogal in trek voor westem- shows; een naamloze vogelspin die te zien was in het spotje 'Geef poot' van de dierenbescherming; het Laponder-aapje Pearl en Ja- va-aapje Jetje, waarvan eerstge noemde een rol speelde als geïnte resseerd encyclopedie-lezer in een reclame voor Bruna; en twee tij gerpythons die figureerden in een reclame voor het kinderdrankje Taksi. Reintje de vos die recente lijk model stond voor het glossy magazine Elegance, lijkt het, gelet op zijn neurotische gedribbel, wat minder naar de zin te hebben. Van Boxtel: „We hebben hem van jongs af aan, al zo'n negen jaar. Inmiddels is hij helemaal gewend aan ons. Hij loopt zelfs niet weg als we hem uitlaten. Maar ik geef toe, liever zou ik hem in een wat groter hok zien." Bij elkaar zijn het meer dan 150 dieren op tweeënhalve hectare die dagelijks verzorging eri training krijgen. Daar gaan nogal wat kosten in zitten. Alleen al aan voer is De Ark vier- tot vijfhonderd gulden per week kwijt. „Als je daar dan nog alle bijkomende kosten als de verblijven en de grond bij optelt en wij er zelf ook nog wat aan wl- len verdienen, valt het weer wat beter te begrijpen dat we voor een dagje filmen met de beer tussen de vijfhonderd en duizend gulden kenen." Musje Wat valt er eigenlijk binnenkort op de beeldbuis nog te verwachten van het beestenspul uit Gilze? „We zijn net klaar met twee recla mespotjes voor Brand bier. In de ene zit een man onder een boom een pilsje te drinken met een glaasje water naast hem. Uit de boom vliegt vervolgens een'musje dat op de rand van het glas water gaat zitten drinken. Het heeft ons twee dagen en twintig landingen van de mus gekost om het gewens te resultaat te bereiken." „De andere commercial gaat over een jongen die het op een chique feest voor gezien houdt en buiten gaat zitten kijken hoe twee slak ken een snelheidswedstrijdje hou den. Hoeveel ervaring wij inmid dels ook hebben, voor het gedrag van slakken roepen we toch de hulp in van deskundiger instan ties, zoals dierentuinen." De 'mobiele kinderboerderij' en een kalkoen van De Ark zijn over enkele weken te zien in een kerst commercial van de KPN. „Die verplaatsbare kinderboerderij met schapen, geiten, ganzen, een pony en een ezel is vooral populair bij evenementen als jaarmarkten en braderieën. Het voordeel van deze dieren is dat ze het gewend zijn om met mensen om te gaan." Verlegen om werk zit Van Boxtel dus bepaald niet. Tijdens ons be- Frans van Boxtel met zijn beroemde dieren: 'Als dieren iets niet willen, kun je ze daar ook vrijwel niet toe dwingen.' foto's de stem/ben steffen zoek regent het op zijn GSM onophoudelijk verzoek jes. „Onlangs zijn we met paar den, kamelen en witte duiven nog een week weg geweest voor de theatertour van Aïda. Maar om dat ik al op zoveel plekken ben ge weest en te kampen heb met een versleten heup, probeer ik het rei zen een beetje terug te schroeven. Meteen een mooie gelegenheid voor mijn zoon nog wat meer er varing op te doen in dit vak." On danks de grote vraag is van uit breiding van De Ark voorlopig geen sprake. Van Boxtel: „Dan wil je op den duur ook meer dieren. En het mag dan inmiddels wel commercie zijn ge worden, we willen niet uit het oog verliezen dat dit eerst en vooral een hobby blijft. Om een voor beeldje te geven: Sheba, onze oud ste kameel van zeventien jaar, is eigenlijk te oud om nog ergens voor te gebruiken. Hij kost nu al leen maar geld. Zou ik puur eco nomisch denken, dan zou ik hem weg moeten doen. Maar dat kan ik echt niet over mijn hart verkrij gen." Berlijn (dpa) - De Italiaanse schrijver Antonio Tabucchi krijgt de Europese literatuur prijs Aristeion 1997 voor zijn roman Sostiene Pereira. Dit heeft het Literarische Collo- quim in Berlijn bekendge maakt. De prijs - waaraan een bedrag van 20.000 ecu is verbonden - wordt elk jaar in de Europese Cultuurhoofdstad uitgereikt. Dat is op dit moment Thessaloniki in Griekenland. De uitreiking is begin december. Vorig jaar kreeg Salman Rushdie de prijs. De Nederlandse auteur Cees Nooteboom kreeg de Aris teion in 1993. Tabucchi, die in 1943 werd gebo ren, schrijft verhalen en novellen. Hij is docent Portugese leterkun- de en hij is beroemd geworden als vertaler van het werk van Pessoa. Terugkerend thema in zijn werk is de ongrijpbare dubbelzinnig heid van verschijnselen in de we reld. Een aantal van zijn boeken is in het Nederlands vertaald, waaronder Indiase nocturne, Kleine onbelangrijke misverstan den en De lijn van de horizon. De Europese prijs voor vertalers gaat naar de in Ierland wonende Duitser Hans Christian Oeser voor zijn vertaling van de roman The Butcher Boy van de Ierse schrijver Patrick McCabe. Sneek (anp) - In een ver pleegtehuis in Sneek is woensdag de acteur Hans Tiemeyer overleden. Hij werd 89 jaar. Tiemeyer speelde tussen 1926 en 1973 bij tal van to neelgezelschappen en was ook geregeld op televisie en het witte doek te zien. In 1959 kreeg hij voor zijn ac teerprestaties de Bronzen Bouwmeester-penning. Tien jaar later volgde de Louis d'Or voor zijn rol in Shake- speares Hendrik IV. Daar naast won hij de Toneelprijs van Schouwburgdirecteu ren. Behalve als acteur was Tie meyer ook actief als regis seur en schreef hij een groot aantal toneelstukken. Zelf beschouwde hij zijn vertolking van Shakespea- res Falstaff als een van zijn grootste toneelrollen. Op televisie was Tiemeyer een paar jaar terug nog te zien als verteller in De Brieven van Johannes, dat de NCRV op veler verzoek herhaalde. Het bioscooppubliek heeft Tiemeyer onder meer leren kennen als gevangenisdirec teur in de oude versie van Ciske de Rat (1955) van Wolfgang Staudte en als po litieman in De Spooktrein (1939) van Karl Lamac. Zijn laatste filmrol, in De Over val van Paul Rotha, dateert van 1962. Maar Tiemeyer was bovenal toneelman. De liefde ont- luikte toen hij door toedoen van Dogi Rugani bij het Schouwtoneel kwam. Na de oorlog trok hij naar de Oost met het vermaarde Gezel schap Bouber, waarvoor hij inmiddels al stukken schreef als De Zaak A.D. en Geef Cmij maar een schip. Andere titels van zijn hand zijn Nieuw Land, Angst, De On schuld (naar Pirandello), Samenspel (naar Beckett) en Het Vergeten Peloton. Som mige zijn ook in het buiten land uitgevoerd. De rol-van regisseur vervul de Tiemeyer bij gezelschap pen als het Amsterdams To neelgezelschap, Bouber, Puck, de Toneelvereniging, Ensemble en Theater Wim Zomer. In 1973 nam hij met Het Woud afscheid van het toneel. Tot twee jaar daarna speel de hij alleen nog enkele tele- visierollen. Tijdens de Tweede Wereld oorlog zat Tiemeyer in het verzet. De laatste twee jaar van de oorlog bracht hij door in verschillende concentratie kampen, waaronder Dachau. Hendrik Andries Johannes Tiemeyer wordt vandaag in stilte gecre meerd.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 47