Weekend r7 JAM REIZEN Harry Mulisch: 'Ik wilde geen schrijver worden. Ik bleek het te zijn' Lust "Reizen en Recreatie Super Herfst in Alanya DE STEM PASA TOURS ANTALYA ALANYA "reizen en Recratie l Zeventig jaar oud, vijftig jaar schrijver. De muze zingt nog steeds in het hoofd van Harry Mulisch. Een gesprek met de man die ze in Amerika sinds kort de Homerus van de Lage Landen noemen, maar die ook dit jaar de Nobelprijs voor Literatuur niet kreeg. Miljoen 1997 X 59 blad De Lim b u r nent Tirol. IMÏT- 1 zeer (Tau ten u ski- lirien- Tatoe- ders. STUNTAANBIEDING) 8 dnn Fügen v.a435,- HP Vertr 18/10. Winnemuller reizen 0488-468655 (SGR/ANVR) 639!! GLETSCHÈ^r- REIZEN Solden, 8 dgn ta Htl-VHP, 6-dgse 4i«| luxe busreis (excl. Rc) Non beschikbare vertrekdata 7» 22/11 en 6/12. Info/folder Rekro Reizen, 010-4142?'» I (tot 22 uur/lid SGR). J 1 EUWZEKER - SKIGEBIED GASTEN T*UJK WILKOM 11 ■rthotal PyJuntcU mo-2700 m. lurgeriand, tel.: 0043-6432-6444, la*; 752, fbtete, zonneterras met mooi uitzicht, sauna. sol., aotde keuken litoeöraid ontblitbuHK. keuzemenu's, galadiner, dagelijks salïlè. jepen. 200 km. ptsKn. 105 km. loipen. rattbanKSanÏÏL 6 dagen skipas v.a. DM 850.- (vroegboekkorting). BELT U ÓNS! port in Buisjes I vlieg- pnsten 40834 Auto/bus/vliegreizen. Stedenreizen. Wintersport-1 vak. Wekelijkse bus-1 diensten PERFECT TOURS f 030-2317017. 545,-. I 695,- fEN 16350. ADVERTENTIES in de ru briek "Reizen en Recreatie" komen elke zaterdag onder I de ogen van zo'n 2 miljoen I geïnteresseerde lezers. Wijl adviseren u graag over del advertentiemogelijkheden! I Inl.: Tel.: 073-6125225 Fax! 073-6157283. [reizen naar C.Brava/Salou/C.BIanca.l 60,- p.p. zonder bijkomende kosten.l 40,- (niet verplicht). ENKELE REIsl 10,-. AANBIEDINGEN: Blanes app.l rtr. 17-10 235,- p.p., Calella htil 'ia 3-sterren hotel op de eerste lijn.l p.p. Calella htl Espial" volp. vertr.l Lid SGR. Gratis zomer- of wintergidsl LBIanca) m. vele voordelige hotels en I Tel.: 0478 -581725. linterzon 1 159,- vertr.: In 249 pp. Incl. jlm.kost. 1121. ÊN o.a. Calella, katis! 10 App. 175,-, t/m 17 190, tel: ICORDIA okt. Malgrat nes incl. 169,-, 13 pers. 229,-, |f 199,- es L/O Malgrat ement in lovember el: 040 10-17 d si"/ 279, |ten Bus- 17777. |IEÜ Salou ïlargarita |P/buffet), Jgn. incl. fits 299 weten? [-4142233 BR/SBS-6 VIVASOL NEDERLAND I (SGR). Your friendly com-1 pany.met laatste voordelige I mogelijkh.Herfstvak. 17 okt. f 10 d. busr.R.CI.(maalt.serv.) Salou Htl VP 349,- 4 p.l App. 199,-.Benidorm:Htlsl Helios Presidente, Fiesta! Park, Oasis Plaza VP 516/1 530/436/484,- of 4 p. app.r v.a. 283,-.Tot half dec. del beste bekendste Benid.Htlsl voor de laagste prijs.Camp.| busret.arr.: C.BIanca v.a 159,-.Royal cl.altijd 50,-J Reserveer: 040-2924829| fax: 2924825 ÜBENIDORM Winterzon!!! Supervoordelige 10/171 daagse luxe busreizen! (gratis diner/ontbijt in dej bus, bushostess, roken/nietl roken, vaste plaatsen) v.a.| 299 (Htr/VP) en ƒ1991 (App/LG). Buspendel zelfs! al v.a. 149!. Prijzen excl.f RC. Vertrek elke vr. (v.a. 311 okt) en elke ma. (v.a. 221 dec). Extra voordelig doorf rechtstreekse verkoop! Ookl elke za. per Transavia-lijn-l dienst mogelijk (toeslagl 299). Info/ gratis gids:! Rekro Reizen, 010-4142233, (tot 22 uur/lid SGR/SBS-6 Textpag. 531). Wilt u er even tussenuit? Lees elke zaterdag de rubriek n in deze krant. B/slowakite IWINTER- gebergte, lag. Hotels Tl 89,- t/m 3uro Bur- |411080. nervakan- Ivoor info 1613992. i/.a. 25,- |/htl 595 Tl 928 sgr oor super bij JUBO 00 SGR PRAAG! 6 dgn v.a. 299,;. Vertr. 19,26/10, 16/11-1 Winnemuller reizen 0- 468655 (SGR/ANVR) PRAAG is onze specialiteit. I Div. 5/6/7 dgn. excursierei-l zen naar Praag vertr-'.eJ;rel woensd.en zat.al v.a./ 243-1 Prachtige KERSTSPECIALI 6 dgn. Holiday Inn Praag! va ƒ399,- incl. reis.hoteii en div. exc. Voor groepen! organiseren wij op rnaa-l Vraag reisgids biji I (SGR-ANVR) 043-3258484, t/m 26 okt. 8 dgn. al v.a. 499^-- h/p- iver deze en andere aanbiedingen, Der Reizen 040-2436600 of ga naar •eisbureau. Lid ANVR/SGR. vertrek rum: Gök- /.a. 419,-. ndalinci 3* a: Hti Big Alanya: v.a. 389,- PEKSTUR -6162753/ ober. Zon- M.a.f 399 ;fer,hotel,lo s brochure (Lid SGR) 1-2323123 PECIAL r.a. ƒ499,- Maastricht. sfer,hotel,lo ursie/lunch (Lid SGR) 0-2323123 'RLAND 7 dg Kerns en 7/3 of 8 8,15,22/2, uwgarantie! i met eigen A/innemuller 6 sgr/anvr 499,-1 599,-1 599,-1 779,-1 EXTRA INGEKOCHT Vertrek 17 okt., 8 dgn. Htl. Marathon l/o 449'" Htl. Alin l/o 469-;, Htl. Sunset Oortur I/O 529,-; h.p. 569,- ISTANBUL 4 dgn. 289, incl. vlucht, gratis dagexcursie tvww- RTL Tekst pagina 53U| 040-2442027 043-36430^1 030-2420244 010-213132 020-6384840 020;69393M I 020-6850777 LldSGHI Alles op vakantiegeld',11 Elke zaterdag in deze kra I Liefde en literatuur, het lijkt het perfecte hu welijk. Het is een mesalliance. En niet omdat de puber van vijftien, die zijn eerste geliefde in dichtvorm bezingt, geen kwaliteit levert. Want tegenover zijn aanvallig lief staan de in woord gegoten Beatrices en Laura's die slechts voort leven, omdat hun minnaars hen op hoog ni veau poëtisch wisten te beschrijven. Minnen en lezen, die zijn in tegenspraak. Niet vanwege het verfijnde, hoogstaande karakter van literatuur, want sinds Jan Cremer verschijnt er geen succeswerk meer in de Nederlandse let teren zonder een gezonde dosis schuttingtaai en seksuele acrobatiek. Het is de tijd die boeken en lust tot een iatver- houding veroordeelt. Lezen doe je alleen en op een rustig moment. Dus 's avonds iaat. Als nie mand meer opbelt, als het informatie- en amu sementsoffensief van de televisie stopt en ais het geraas van het stadsverkeer verstomt. Dus in bed, een dagelijks half uurtje voor het insla pen. Op het nachtkastje ligt daartoe een stapel tje, dat langzaam slinkt, zo iang er geen nieu we liefde in het spel komt. Zilveren bruidsparen hebben ruimte voor we reldliteratuur. Het naastliggende lichaam is zo vertrouwd en verwekt nog zo weinig opwin ding en lust, dat ieder op zijn helft en onder het licht van het eigen nachtlampje gelegen heid heeft voor Homerus, Dickens en Voltaire. Jonge minnaars hebben op zo'n moment wel wat beters te doen. Zij verlustigen zich niet in Zwagerman, Friedman of Japin, maar in elkaar. Na de daad is er vermoeidheid en bevrediging, zodat Mulisch, Reve en Claus vanaf hun nacht kastje het nakijken hebben. Literatuur is de enige vorm van kunst, die zich niet verstaat met liefde. Ballet bijvoorbeeld daagt uit, windt op en veroorzaakt trek. Al die jongens met strakke suspensoirs, de frêle meis jes met een uitstraling van eeuwige jeugd en het elegante verleidingsspel doen verlangen naar het ledikant. Helaas niet met de strakke li chamen van^Ajifine, maar de eigen weder helft blijft een acceptabele rempiacant. Zelfs beeldende kunst weet nog te verleiden. Een Rubensmodel mag uit de tijd zijn, tochriser nog altijd publiek dat bij deze rondingen het water in de mond loopt. En voor wie de mode werkelijk smaakbepalend blijkt geworden, zijn er Aat Veldhoen en Peter van Straaten. Eén zaal met hun nauwkeurig in kaart gebrachte copulaties is voldoende om zelfs de trouwste aanhanger van het celibaat in zondige verzoe king te brengen. Toneel en opera gaan over liefde. Doorgaans over de dramatische onmogelijkheid ervan, maar toch schrikt dat niet af. De uitgaander be zoekt zelden alleen de voorstelling. Hij gaat met vrouw, vriend of te versieren aankomende partner. Dus wil hij bewijzen dat de les van de avond geen wet is. Beweert het stuk dat elke relatie gedoemd is te mislukken, probeert het echtpaar met twintig jaar huwelijks- en schouwburgervaring aan te tonen dat de schrij ver zich vergist. Bij thuiskomst rest daarvoor vanwege het gevorderde uur slechts één gele genheid. De echtelijke sponde. Bij muziek is het niet anders. Jazz-, pop- en Ma- nuela-avonden zijn overvol. Voor het podium verdringen zich de enthousiastelingen. Du wend en persend tegen elkaar. Anders niet in de openbaarheid te betasten lichaamsdelen staan onder druk. De ontlading volgt meteen na het slotapplaus. Op de dichtstbijzijnde don kere parkeerplaats beslaan de ramen van de auto's. Klassieke concerten zijn wat terughoudender. Daar blijft ieder van zijn buurman af. Fysiek al thans, maar een uurtje Bruckner leidt tot gees telijke versmelting en het zijn slechts de volle dig verdorden die na zo'n eerste moment van gelukzaligheid niet zin krijgen in een volgende wat lichamelijker herhaling. Film is evident. De duisternis van de bioscoop daagt uit. Wie thuis geen kans heeft wat te woelen en te voelen, doet dat in de stalles. Maar zelfs diegenen aan wie slaapkamerameu blement en trouwe huwelijkspartner ter be schikking staan, komen bij de film nog in verlei ding. Niet vanwege de kussen op het witte doek, maar uit nostalgie. Vroeger zaten ze hier samen, toen alles nog verboden en geheim was. In die dagen was het spannend. Een steel se hand op een knie, die niet weggeschoven werd. Vijf minuten later twee omhoog krieu welende vingers en nog geen afwijzende reac tie. Een langzaam op de aangrenzende schou der zakkend hoofd en na de pauze samen gaaien in het popcorn en in het daaronder af wachtende kruis. Die opwinding wordt herin nerd en tevergeefs opnieuw geprobeerd. Dat alles kan niet bij literatuur, want boeken zijn solitair. Een groot probleem is dit echter niet. Jongeren lezen immers steeds minder, alle leesbevordering en kinderboekenweken ten spijt. De mensheid gaat vooruit. Er wordt geen «jd meer besteed aan zinloze slechts op het in dividu gerichte bezigheden. De beperkte en kostbare tijd wordt gevuld met sociale activitei ten. Samen dingen doen en dat leidt per defini tie tot gemeenschap. Nog even dus en er is ein- 'ik een betere maatschappij: zonder litera tuur, maarvol liefde. MORGINS Chatel Wgj t.h.hun aPP-°f.c oq?589 I 0485-382002 bgg 3825B 'Er zijn meer mensen die dit talent hebben, maar ze doen er niets mee. Dan hebben ze dus geen talent.' De zegen van God 0 ;otn' T"?"v p v .yqed nebsrWiil: I/13T IOH smrtq ..clmsws iAV I riiHii Door Theo Vaessen ijn werkkamer op één-hoog in het vier verdiepingen tel- t lende grachtenpand vlakbij het Leidseplein in Amster- SÊmÊ^mW^m dam is overweldigend groot en mooi. Ze ademt pure rust uit. Stralen van de warme najaarszon vallen er binnen en stoeien met de stofdeeltjes. Tegen de muren klimmen honderden boeken op. Over scheikunde, filosofie, geschiedenis. En veel, heel veel naslagwerken. Een ongekende geestelijke rijkdom. Alles keurig en op maat ge rangschikt. „Het is niet neurotisch, maar wel or delijk," zegt Harry Mulisch zachtjes veront schuldigend voor zijn accuratesse en netheid. Literaire romans en 'dat soort spul' bewaart hij in de woonkamer, een etage hoger. „Ik weet pre cies welk boek waar staat en waar mijn notities liggen. Hoef er nooit naar te zoeken. Dat scheelt jaren in een mensenleven." Ze zeggen dat Harry Mulisch ijdel is, pedant en snobistisch. Arrogant zelfs. Kwalificaties die hij tot in zijn graf zal meenemen. Maar hij blijkt niet onsympathiek, al zit hij zuinig in de lach. Hij heeft een aureooltje van ongenaakbaarheid en zekerheid. Daar waar veel schrijvers onop houdelijk twijfelen, straalt hij een groot zelfver trouwen uit. Hij is die dag, begin deze week, ongedwongen gekleed. Een denim-hemd, waaronder een harp van ribben zichtbaar, en een zwarte broek met een wit lengtestreepje accentueren zijn brood magere, broze lichaam. Maar zó wil hij niet op de foto. Vanachter zijn bureau, waarop tientallen velle- tjes papier liggen, kijkt hij elke dag uit op het kabbelende water van de Leidsekade waar rondvaartboten passeren en eenden kopje onder gaan. Op zijn bureau staat een gloednieuwe lap top, waarop vijftien regels van een nog te hou den toespraak blauw oplichten. „De draagbare computer is een zegen voor mij, perfectionist als ik ben. De tijdwinst die ik boek tijdens het schrijven, is enorm. Ik heb er lang te genop gezien om op een computer te werken. Want in het begin ging alles fout. Ik begreep er niets van. En toen ik uit het diepe dal kwam, be greep ik niet meer wat ik niet begrepen had. Een kwestie van wederkerige gehoorzaamheid. Die computer doet precies wat jij wil als jij maar precies doet wat hij wil." Mulisch schrijft niet snel. Zijn tempo ligt op één bladzijde per dag. „Als iemand zegt: wat is dat boek vlot geschreven, dan bedoelt hij dat hij het vlot heeft gelezen. Een vlot geschreven boek is juist moeilijk te lezen. Als je, zoals ik, eindeloos prutst aan zinnen, zoekt naar de juiste lengte van de zin en waar de punt en de komma moeten staan, dan ontstaat de indruk alsof het vlot is ge schreven. Het tegendeel is waar. Je hebt schrij vers die alles meteen goed opschrijven. Daar hoor ik niet bij." Harry Mulisch had tweeëneenhalf jaar nodig om op zijn laptop De ontdekking van de hemel te schrijven. Van zijn wereldwijd bejubelde elfde roman zijn zowel in Nederland als Duitsland al ruim driehonderdduizend exemplaren verkocht. Met vertalingen in het Spaans, Portugees, Frans, Engels, Koreaans, Noors, Italiaans, Japans, Grieks en Pools zal de grens van een miljoen spoedig worden bereikt. Zeker nu ook Amerika voor deze filosofische roman door de knieën is gegaan. The Discovery of Heaven is door Ameri kaanse recensenten regelrecht de hemel in ge prezen. Vandaar het gerucht dat hij dit jaar voor de Nobelprijs in aanmerking zou komen. De draagbare telefoon rinkelt. Een redacteur van het actualiteitenprogramma Netwerk vraagt Mulisch of hij beschikbaar is mocht hij winnaar worden van de Nobelprijs voor Literatuur. „Ik ga er, zoals Hugo Claus, niet voor bij de telefoon zitten", maakt hij met een glimlach duidelijk. „Claus heeft elk jaar de tv-camera's achter zich aan, wachtend op hét moment dat het bericht binnenkomt. Dat gebeurt al jaren. Dat gaat aan hem hangen: de man die de Nobelprijs niet won. Dat moet ik niet hebben. Dat is niet goed. En toch is Claus ontzaglijk productief. In het aantal woorden overtreft hij mij zelfs." Volgens Mulisch is de Nobelprijs als een casino. „Je hoopt altijd dat je eens de jackpot trekt. Nie mand die het vooraf weet. Het is koffiedik kij ken. Het Nobel Comité doet precies waar het zin in heeft. En het heeft nog gelijk ook. 'Twee keer achter elkaar die Nobelprijs voor Literatuur naar Europa?' Dat is de manier waarop ze den ken. Succes kan tegen je werken. Die Zweden vinden dat ze zelf hun ontdekking moeten doen. Want niemand kan bepalen wie de beste schrij ver is. Dat is flauwekul. Literatuur is zó per soonlijk. Van die dichteres uit Polen, die vorig jaar de Nobelprijs won, had nog nooit iemand gehoord. Ik ook niet, hoewel ik toch min of meer op de hoogte ben." Mulisch steekt opnieuw de brand in zijn kleine pijp. „Schrijvers als Mailer, Grass, Proust en Nabokov hebben de Nobelprijs ook nooit gehad. Dus het gezelschap van niet-Nobelprijswinnaars is even sjiek en misschien nog wel sjieker dan zij die de prijs wél hebben gekregen. Kijk je die lijst na dan kom je namen tegen van schrijvers van wie geen hond meer weet wie het was. En, die niemand meer leest." Hij werkt nu aan 'kleine dingetjes'. „Je moet niet elk jaar zo'n boek als De ontdekking van de he mel schrijven. Dat wordt over tien jaar ook nog gekocht en gelezen. En laten we hopen nog lan ger." Mulisch vindt dat op dit boek de zegen van God rust. „Het zou raar zijn geweest als de he mel mij bij het schrijven van dit boek niet een handje had geholpen." Toch gelooft de schrijver niet in de hemel. „Mijn geloof is dat het na de dood allemaal voorbij is. Daarom zou een over tuigd rooms schrijver dit boek nooit hebben kunnen schrijven. Hij zou van blasfemie zijn be schuldigd." Na een korte stilte: „Bisschop Gijsen had het dus nooit kunnen schrijven. Een echte gelovige mag toch geen spelletje spelen met hei lige zaken?" Nog niet zo lang geleden ontdekte Mulisch bij het herlezen van zijn meesterwerk dat hij een passage anders had moeten schrijven. „Jezus, dacht ik, waarom ben ik daar niet op gekomen? Dat had dit boek nog een extra sweep gegeven. Maar het zou de ziel van het boek niet hebben veranderd. Bovendien kan ik dat idee nog wel eens gebruiken op een andere manier of andere plaats. Ik vertel nu niet welk idee het is, want dan gaat iedereen dat ook vinden. Zelfs de goeie lezer weet niet wat er had moeten staan. Kanker Mulisch was een gulzig minnaar. Heeft kinderen bij twee vrouwen, onder wie een zoontje van vijf jaar. Ooit overwon de schrijver maagkanker. Hij liet de maag weghalen en heeft sindsdien ner gens meer last van. Wellicht dat hij door die lou terende ervaring geïnspireerd werd om De Ont dekking te schrijven. Een monument van een boek. Over vriendschap, over alles. Maar hij heeft, zegt hij met nadruk, ook deze roman niet geschreven om de wereld te veranderen. „Ik schrijf een roman zoals ik wil dat-ie wordt. Net als een ongeboren kind in de moederbuik wordt gemaakt om te worden wat het zijn wil of zijn moet." Komt er na vijf jaar redelijke stilte nog eens een dikke turf uit zijn brein? „Dat weet ik niet. Voordat ik aan De Ontdekking begon, wist ik ook niet dat het zó dik zou worden. Het boek bleek het gewoon in zich te hebben. Als de woor den komen, dan komen ze en dan schrijf ik een pagina per dag. Ik ga vrij laat naar bed en sta vrij laat op. Werk dan van twaalf uur 's middags tot twee uur 's nachts, veertien uur. Ook in de weekeinden en op vakantie schrijf ik." Het komt ook voor dat hij maandenlang abso luut niets doet. „Vermoedelijk ben ik dan wel bezig. Kijk alle aantekeningen door - hij heeft stapels blocnootjes met krabbels - en dan komt er wel weer iets. Maar je moet wel weten waar je aantekeningen liggen. Anders heb je er nog niets aan." Scheikunde Mulisch werd in 1927 geboren in Haarlem. Uit een joodse moeder en een Duits-Hongaarse va der. Op veertienjarige leeftijd stuurde zijn vader hem naar Schin op Geul omdat Haarlem werd gebombardeerd. „Zuid-Limburg leek hem iets veiliger. Ik was nog nog geen week in pension Salden, toen een door afweergeschut geraakt vliegtuig, dat Aken of Keulen had gebombar deerd, op de terugweg zijn bommen kwijt wilde. Een daarvan dropte die boven Schin op Geul. De koeien hingen dood in de bomen. De volgende dag haalde mijn vader me weer naar huis." In zijn jeugdjaren las hij de zogeheten kwartjes- boeken en de boeken van Karl May. „Ik wilde aanvankelijk iets gaan doen in de scheikunde, want daar was ik goed in thuis. Maar op het mo ment dat ik scheikundeles op school kreeg, werd mijn belangstellirig gefrustreerd en verziekt. Bo vendien werd ik van school, het lyceum van Haarlem, gegooid. Als lastig en eigenwijs. Na de bevrijding had ik geen zin meer in school. Toen begon ik al gauw te schrijven. Op mijn negen tiende werd De Kamer gepubliceerd in Elseviers Weekblad. Vanaf dat moment wist ik wat ik doen moest. Schrijven. En ben het blijven doen, al was het niet mijn kinderdroom. Ik wilde geen schrijver worden, ik bleek het te zijn." Zijn debuutroman Archibald Strohalm, in 1952 verschenen nadat hij er maandenlang mee had geleurd bij uitgevers, werd het begin van zijn nog steeds nauwe verbond met uitgeverij De Be zige Bij. „Vijf jaar lang heeft niemand iets van mij willen uitgeven. En ook daarna ging het nog steeds moeizaam. Maar ik wist dat de andere partij ongelijk had. Mijn tijd komt nog wel, dacht ik steeds. Ik heb dan ook nooit aan mezelf getwijfeld." Goede wijn Is zijn talent genetisch? „Misschien wel, maar het is geen verdienste. Er zijn meer mensen die dit talent hebben, maar ze doen er niets mee. Dan hebben ze dus geen talent. Doorzettingsver mogen, geduld, het moet allemaal bij elkaar ko men. Op dronk komen, net als een goede wijn uit een goed jaar. Grote dingen hebben jaren gele gen, op fust. Zijn gerijpt als een premier grand cruclassé." Bestsellers, zoals King, Ludlum en Grisham die produceren, noemt Mulisch 'het bedrijfsleven'. „Dat heeft niets met literatuur te makeh. Als je drie jaar later nog een exemplaar wilt kopen, vind je het niet meer. Dat is handel. Al dat soort boeken dat je in de kiosken ziet, lees je aan de rand van het zwembad of op het vliegveld of laat je in je hotelkamer liggen. Of je gooit ze weg als je ze gelezen hebt. Of ik dat soort spul zou kun nen schrijven, weet ik niet. Maar aangezien ik het niet wil schrijven, kan ik het dus niet. Na tuurlijk worden ook goede boeken wel eèns best sellers. Boeken van Tolstoj en Dostojevki wor den ook al honderd jaar lang verkocht en gele zen. De ontdekking van de hemel begint daar ook een beetje op te lijken." Hij ontkent dat schrijven veel discipline vergt. „Nee hoor, want ik wil niet anders. Ads ik twaalf uur achter elkaar werk, wil ik dat gewoon. Ik ben niet iemand die in zijn eentje naar het café gaat en een gesprek begint met toevallig aanwe zige klanten. Ik ben een beetje een solist. Mi- schien heeft dat wel met mijn schrijverij te ma ken. Ik bind me nooit, ook niet aan de uitgever. Ik wil vrij zijn. En aangezien niemand me dwin-"" gen kan, krijg ik mijn zin. Pas als ik zie dat het einde van mijn boek in zicht komt, zeg ik: biedt. het maar aan voor het volgend voorjaar." Geld interesseert hem niet. „Mensen die zeggen dat met schrijven geen droog brood is te verdie nen, zijn geen schrijvers. Als ze geld willen ver dienen, moeten ze iets anders gaan doen." Uitgeverij De Bezige Bij biedt Harry Mulisch maan dag tijdens een feestavond in het Concertgebouw al zijn elf romans in een cassette aan. Mulisch' uni versum heet de uitgave. Elf boeken met in totaal 3188 pagina's. Voor de prijs van 350 gulden.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 33