Universiteit van Amsterdam krijgt een popprofessor
Optrekken met zigeuners
en gezinnen in armoede
DESTEM
Debuutroman van
Dion Delahaye
Twee documentaires van Bredase cineastes te zien op tv
Soustrot neemt de
tijd voor
Strawinsky-partituur nog als nieuw
Bob Dylan
SCHIJF
Frank Zappa
Spice Girls
naar Arnhem
en Antwerpen
Rotterdam vil
beeld Marley
DE STEM
Gids
Amsterdam (anp) - De Universiteit
van Amsterdam krijgt een bijzonde
re leerstoel in de popmuziek. De
popprofessor maakt volgend jaar
september zijn debuut, aldus de
Stichting Popmuziek Nederland
(SPN).
De leerstoel krijgt onderdak bij de fa
culteit der politieke en sociaal-culture
le wetenschappen. De hoogleraar wordt
voor een dag in de week aangesteld. De
Stichting, die binnenkort wordt her
doopt tot Nationaal Pop Instituut, heeft
de financiering hiervoor bijna rond, al
dus directeur Jaap van Beusekom.
Het universiteitsbestuur moet nog zijn
goedkeuring geven, maar een woord
voerder van de UvA verwacht geen dis-
sonante geluiden uit die hoek. „Het is
een goede zaak dat de popmuziek se
rieus wordt genomen," aldus de woord
voerder. Eerder dit jaar verzorgde de
UvA al colleges, waarin het fenomeen
Madonna op wetenschappelijke wijze
werd belicht.
De SPN probeerde vijf jaar geleden al
een leerstoel te vestigen. Vorig jaar be
naderde de universiteit de stichting
hiervoor. Popmuziek en de bijbehoren
de jongerencultuur is vanuit de sociale
en communicatieve wetenschap nog on
ontgonnen terrein, aldus Van Beuse
kom. In Groot-Brittannië en de Vere
nigde Staten besteden universiteiten al
veel langer aandacht aan dit de cultuur
aspect.
De bijzondere leerstoel geldt voorlopig
voor vijf jaar. De SPN, die nog werkt
aan de profielschets voor de popprofes-
Door Marjan Mes
Van de Sinti, een zigeuner
volk dat 600 jaar geleden
uit India werd verdreven
en sindsdien over Europa
is verspreid, weten we in
ons keurige landje maar
weinig. Toch leven ze vaak
op woonwagenkampen
vlakbij ons in de buurt en
hebben ze een rijke, eigen
cultuur. En bovendien een
tragisch oorlogsverleden.
Onder het oog van onze ei
gen Nederlandse politie
werden deze zigeuners tij
dens de Duitse bezetting
met hele families tegelijk
naar Auschwitz afgevoerd.
De drie hoofdpersonen uit de
ontroerende documentaire
Schreeuwen of zwijgen van de
Bredase filmmaaksters Anneke
Hopmans en Anne-Mieke van
den Berg weten er van mee te
praten. De mooie, intelligente
Lalla - strijdster voor de rechten
van de zigeuner - onthoudt haar
kinderen de kennis over de nazi
misdaden niet, al zijn ze nog erg
jong.
Wat er met zigeunervrouwen is
gebeurd, is echter zo erg dat er
niet over gepraat kan worden,
vertelt Lalla in de film. Een be
zoek aan het voormalige Zigeu
ner-Lager in Auschwitz bezorg
de deze ernstige, sociaal voelen
de vrouw onverwacht een grote
angst. Dat het haar kinderen ook
nog eens zal overkomen. „Als ik
daar eerder was geweest, zou ik
waarschijnlijk niet eens aan kin
deren zijn begonnen," veronder
stelt ze.
En dat terwijl kinderen - en be
jaarden - alles zijn in de zigeu
nercultuur. Ze worden op han
den gedragen. Ondanks haar
Een scène uit de SolFilm-documentaire 'Schreeuwen of zwijgen' over een zigeunerfamilie in Nederland, gemaakt door Anneke Hop
mans en Anne-Mieke van den Berg. V.l.n.r. Lalla, Hannes en Zoni. foto solfilm
drukke werk als woordvoerster
van de Nederlandse Sinti-orga-
nisatie zorgt Lalla ook nog voor
een groot kind, een zwaar ge
handicapte broer. Als eerbetoon
aan haar overleden moeder. Het
zijn onthullende beelden over
zorgzaamheid.
Onderduiken
De familieband, saamhorigheid,
respect voor het leven, muziek,
de natuur zijn uiterst belangrijk
bij ons, vertelt Lalla's vader
Hannes, die tijdens de oorlog op
de meest vreselijke plekken in de
Achterhoek moest onderduiken.
Met een wijsheid, die niet uit de
boeken komt, praat hij over de
moraal en zeden van de zigeu
ners, hun eigen taal, geloof, mu
ziek en recht. Kindermisbruik en
verkrachting van vrouwen
wordt in Nederland niet streng
genoeg gestraft. „Daarom heb
ben wij onze eigen berechting",
vertelt hij.
Samen met neef Zoni, een ont
wikkeld en muzikaal man (die
buiten de zigeunergemeenschap
carrière maakte) bezoekt hij in
de film de plaatsen waar de
Duitsers de zigeuners opjaag
den. Op het station van Assen
zag de kleine Zoni hoe zijn vader
en kaalgeschoren moeder ('dat is
het ergste wat er bestaat') met de
andere kinderen in een beesten
wagen werden weggevoerd. Zelf
heeft hij toen kunnen ontsnap
pen. Maar tot op de dag van van
daag meent hij soms zijn moeder
voor zich te zien.
Dodenherdenking
Oom Hannes is bereid tot verge
ving en 'het leren van elkaar en
van andere volken.' Maar toen
hij een keer tijdens een doden
herdenking werd geconfronteerd
met militair vertoon is hij weg
gelopen en er nooit meer heen
gegaan. „Wij doen zoiets zelf in
het bos bij een Mariabeeld en
spelen dan onze heilige liederen
op de viool."
Anneke Hopmans en Anne-Mie
ke van den Berg maakten na
mens SolFilm voor de IKON-
televisie een mooie, evenwichti
ge documentaire, die met respect
voor de geïnterviewden en met
sfeervolle zigeunermuziek op de
juiste momenten, inzicht ver
schaft in de behoudende, maar
warmhartige levensstijl van de
Sinti.
„Tijdens de vertoning op het Ne
derlands Film Festival was
schrijfster Margriet de Moor, die
in haar roman De Hertog van
Egypte ook over het zigeuner-
WOENSDAG 8 OKTOBER 1997
sor, denkt in de eerste plaats aan een
generalist, bij voorkeur iemand uit de
hoek van de communicatiewetenschap
pen. Daarnaast kunnen ook buitenland
se hoogleraren gastcolleges geven. Dat
past volgens een woordvoerder van de
UvA in de trend om „de banden met de
buitenwereld hechter te maken". Een
artiest komt volgens Van Beusekom niet
voor de popleerstoel in aanmerking.
Breda - Het natuurlijk verlangen van de mens om de aard
van God te doorgronden. Met dat thema is de Bredanaar
Dion Delahaye al vele jaren bezig. Uitgeverij De Geus
brengt nu zijn eerste boek op de markt. Zijn debuut kreeg
de titel Het natuurlijk verlangen en beslaat 356 pagina's,
Geus geeft Het natuurlijk vet
langen echter uit als een zelf.
standig boek en rept niet over
een cyclus.
De roman wordt vrijdag 10 ok
tober om 20.30 uur gepresen
teerd in de stiltezaal van de bi
bliotheek, Molenstraat 6 in
Breda. Dion Delahaye leidt zijn
roman in onder het motto Hei
kneden van de geschiedenis en
is bereid vragen te beantwoor
den.
De 39-jarige Delahaye goot
zijn filosofische overpeinzin
gen in de vorm van een roman
over de wonderen die de mys
tieke monnik Werner van
Eichtal verricht zou hebben.
Deze monnik is gemodelleerd
naar Meester Eckhart, die leef
de rond het jaar 1300. Vorig
jaar verklaarde de schrijver in
een interview in De Stem een
reeks boeken af te hebben die
samen een geheel vormen. De
volk schrijft, erg geroerd", aldus
de filmmaaksters. „Zij kent Zoni
namelijk persoonlijk. Wij heb
ben lang met deze zigeunerfami
lie opgetrokken om hun vertrou
wen te winnen. Daardoor kon
den we net iets dieper in him le
ven doordringen dan gewoon
lijk."
Armoede
Regisseur en scenarioschrijfster
Anneke Hopmans trok ook lan
gere tijd op met twee sociaal
zwakke, Nederlandse families,
die al generaties lang in armoede
leven. Ook zij worden gediscri
mineerd en met de nek aangeke
ken. Gemeen met de zigeuners
hebben zij hun liefde voor de fa
milie en hun zorgzaamheid voor
elkaar. Dat is ook het aspect
waar de filmmaakster al haar
sympathiserende aandacht op
richt.
In de documentaire Gewoon
door blijven ademen toont Hop
mans beelden uit het leven van
Leen uit Breda en Neel uit De
venter, en hun families. Twee
kansarme vrouwen, die zich toch
'rijk' voelen, omdat ze hun fami
lie hebben. Ook zij hebben zo
hun sociale rituelen, waar ze
graag krom voor willen liggen.
Verbazingwekkend is de sociale
opofferingsgezindheid van deze
vrouwen. Leen vindt het van
zelfsprekend dat ze iedere nacht
om half drie opstaat om een
buurvrouw medicijnen te geven.
'Omdat ze zelf niet kan klokkij-
ken, lezen en schrijven.'
De film 'Schreeuwen of zwijgen' van
Anneke Flopmans en Anne-Mieke van
den Berg wordt op 18 oktober (14.00
uur) vetoond in Chassé Cinema in Bre
da en wordt op 23 oktober uitgezon
den door de IKON op Nederland 1
(21.40 uur)
De documentaire 'Gewoon door blij
ven ademen' van Anneke Hopmans is
morgenavond, 9 oktober, te zien via
de IKON-tv, Nederland 1, om 21.40
uur.
Breda - Chassé Theater (mid
denzaal). Concert door Het
Brabants Orkest (serie A-l).
Programma met werk van Ra-
vel, Chausson en Strawinsky.
Soliste: Sylvie Brunet (mezzo
sopraan). Dirigent: Mare Sous
trot. Gehoord op 6 oktober
1997.
Door Frans Baljeu
In zijn overzichtelijke toelich
ting voor het concert memo
reerde Peter Korz de twee
dracht die Strawinsky's Sacre
du printemps in 1913 bij zijn
première had gezaaid. Brave
burgermansluisteraars, die
vergeefs op traditionele wel
luidendheid afkwamen, gin
gen zelfs op de vuist met meer
avontuurlijke muziekliefheb
bers die de vernieuwing niet
schuwden. Gezien de niet echt
optimale bezetting van de
zaal blijven de destijds enigs
zins denigrerend als 'burger
mansluisteraars' aangeduide
muziekliefhebbers anno 1997
kennelijk gewoon weg.
De London Times van 1913
schreef profetische woorden toen
ze meldde, dat de Sacre dezelfde
impact op de 20e eeuw zou heb
ben als Beethovens 9e op de 19e
eeuw. Deze inmiddels 84 jaar ou
de partituur blijft een van de we
reldwonderen van deze eeuw en
klinkt nog steeds als nieuw.
Toch moet het ook voor luiste
raars die Mozart-oren hebben
met Chopin-lelletjes een verfris
sende ervaring zijn om zich eens
te laten meeslepen, zeker als
Strawinsky's partituur wordt
omgezet in het orkestrale orgie,
waarop Het Brabants Orkest op
volle oorlogssterkte zijn publiek
tracteerde.
Chefdirigent Soustrot nam er de
tijd voor om de destijds ook voor
de componist zelf moeilijk te no
teren gedachten te ontvouwen.
Aanvankelijk leek het er zelfs op
dat hij een lyrische Sacre wilde
maken, om het contrast met de
Ravel- en Chausson-welluidend-
IN DE wereld van de muziekin
dustrie wordt weinig aan het toe
val overgelaten. Als het even kan
worden er op artiesten labeltjes
geplakt, opdat media en handel
de betreffende act direct kunnen
duiden.
Zodoende staat er op de mailing
van Columbia Records die de
nieuwe plaat van Bob Dylan aan
kondigt: repertoire: folk. Dat Dy
lan bij de paus misschien nog
enige introductie behoeft, is wel
licht nog te begrijpen, maar voor
het overige is het een tamelijk
overbodige toevoeging. Boven
dien kun je Time Out Of Mind,
Dylans nieuwste, amper een folk-
plaat noemen. Zijn teksten stam
men wellicht uit die traditie,
maar zijn muziek op deze plaat
heeft er maar weinig mee van
doen.
Time Out Of Mind is een bijzon
der aangename verrassing. Wie
op grond van bijvoorbeeld de
beelden van dat paus-concert of
andere recente optredens in de
veronderstelling verkeerde dat
Bob Dylan weinig meer te bieden
heeft, die komt bedrogen uit.
Vanaf het ijzersterke openings
nummer Love Sick tot en met de
afsluiter Highlands hoor je een
zanger aan het werk die zijn ver
minderde vocale vermogen heeft
omgebogen tot een nadrukkelijke
MUZIEKRECENSIES
troef. Al luisterend moet je aan
figuren als J.J. Cale en Captain
Beefheart denken die hun matige
zang compenseren met een over
vloed aan muzikale sfeer en tref
zekere instrumentaties. Bob Dy
lan doet dat ook.
In zeker opzicht is Time Out Of
Mind zelfs een heuse gitaarplaat,
want naast Dylan zelf en produ
cer Daniel Lanois doen ook nog
eens Duke Robbilard, Robert
Britt, Bucky Baxter en Cindy
Cashdollar mee als gitarist. Niet
dat er hevig solo-werk op voor
komt, maar al die gitaren dragen
de elf stukken op deze plaat na
drukkelijk. Een andere pijler
wordt gevormd door de key
boards van afwisselend Jim
Dickinson en Augie Meyers. Dy
lans stem treedt veel minder op
de voorgrond dan op vorige pla
ten het geval was. Mede daardoor
zijn de teksten minder nadrukke
lijk en in sommige gevallen on
dergeschikt aan de klank van de
song.
Time Out Of Mind is een rauwe
plaat. Enerzijds omdat de muziek
ongepolijst is, anderzijds omdat
Dylan je zonder al te veel voorbe
houd met zijn emoties confron
teert. Juist dat min of meer ge
broken stemgeluid maakt de ver
tolkingen extra aangrijpend c.q.
krachtig. Het eerder genoemde
Love Sick, maar ook Standing In
The Doorway, Million Miles, Not
Dark Yet, Can't Wait en High
lands zijn bovendien zulke sterke
composities dat je de neiging
krijgt om Time Out Of Mind tot
de beste platen van dit jaar te re
kenen. Het is Dylans beste lang-
speler sinds jaren. (Columbia)
wim van leest
MET 200 Motels maakte Frank
Zappa begin jaren zeventig een
film en gelijknamige dubbel-el-
pee die goeddeels muziek uit die
film bevatte. De film werd geen
overweldigend succes. De plaat
werd vrij zeldzaam, omdat de
rechten ervan bij United Artists
en niet bij Zappa zelf berustten.
Dik tien jaar geleden werden de
laatste vinyl-exemplaren in de
VS geperst en bij de Zappa-fana-
ten stond het album al jaren bo
ven aan het lijstje van opnamen
op cd waarnaar reikhalzend
werd uitgekeken.
Zappa's erfgenamen hebben die
rechten inmiddels wel en zodoen
de is er nu de geremasterde dub-
bel-cd 200 Motels. Als bonus
staan er vijf bonustracks op als
mede een via cd-rom af te spelen
promotie-trailer voor de film.
Het toenmalige boekwerkje bij
de dubbel-elpee is omgevormd
tot een cd-boekje van 56 pagina's
waarin de wordingsgeschiedenis
van het project wordt beschreven
en er zit ook nog eens een poster
bij.
Als dat voor de liefhebber al niet
reden genoeg is om 200 Motels
aan te schaffen, dan zijn het wel
de duetten Daddy, Daddy, Dad
dy, What Will This Evening Bring
Me This Morning en Magic Fin
gers van Mark Volman en Ho
ward Kaylan, alias Flo Eddie.
Het is het beste wat deze ex-
Turtles ooit onder Zappa's lei
ding gemaakt hebben. Het zijn
fantastisch gezongen stukken.
Meer komisch van aard, maar on
ontbeerlijk in het totale Zappa-
oeuvre is het door het duo uitge
voerde nummer Penis Dimen
sion. Een ander verplicht num
mer voor de verzamelaar is Lo
nesome Cowboy Burt, gezongen
door Jimmy Carl Black en in de
Zappa-historie inmiddels onlos
makelijk gekoppeld aan Harder
Than Your Husband van de lang-
speler You Are What You Is. En
dan is er ook nog eens de gezon
gen versie van Strictly Genteel,
met de fantastische zinsnede
Lord have mercy on the people in
England for the terrible food that
these people must eat...
Binnen het oeuvre van Zappa is
200 Motels de onmisbare schakel
tussen zijn platen uit de jaren
zestig en die uit de jaren zeven
tig-
200 Motels is dik vijfentwintig
jaar na de eerste verschijning nu
een historisch document. Des
tijds was het project bedoeld om
ondermeer de hectiek van het
touren met een rockgroep weer te
geven. Tegelijkertijd was het des
tijds een pretentieuze poging van
Zappa's kant om zijn veelzijdig
heid in één project samen te bal
len. In muzikaal opzicht kreeg de
orehestrale, avantgardistische
kant de overhand, wat teksten
betreft is het Zappa's meest ope-
rette-achtige plaat geworden, al
leen al de titels voor de diverse
nummers zijn buitengewoon hi
larisch.
Destijds bevatte de plaat een
schat aan toen nog amper ge
hoorde Amerikaanse schutting-
taal. Dat effect is er nu niet meer,
al blijft het lekker om de gepe
perde dialogen van Flo Eddie
te beluisteren. (Ryko, MGM, Mu
nich Records) wvl
200 Motels van Frank Zappa: eindelijk op cd.
heid voor de pauze niet te groot If
maken. Het eerste, meest
de ritmische blok klonk namelijk
nogal tam. Daardoor kwam .wel
de uitgroei van eenstemmighai
tot een ware blazerspolyfonie
de introductie tot in details ovei.
Steeds meer bleek echter
kracht van de brede adem
Soustrot in deze partituur aan
bracht. Het gevoel voor
bleef, ook in de vele momenten
van totale onderdompeling die je
als publiek onderging in
woeste kleurenpalet dat het ge
concentreerd musicerende orkest
voluit benutte.
Voor de pauze klonk er een uur
muziek uit een totaal anderewe
reld, die aan het begin van
eeuw meer te horen was. Ook it
Ravels als glashelder filigraan
georkestreerde naïef
de pianosuite Sprookjes van m-
der de gans nam Soustrot
tijd. Te oerdelen aan de kuchjes
gedurende de-eerste frêledeeltjes
had het publiek even tijd
om te wennen aan de rust
vaak zonder dirigeerstok
rende Soustrot aan het begin
het concert gelijk wist op te roe
pen. Men gaf zich echter gewon
nen voor de intense klankschoon
heid die-orkest en dirigent
senteerden.
De Franse mezzo-sopraan Sylvie
Brunet zong voor de pauze
Chaussons zelden uitgevoerde
Poème de l'amour et de la mei
Haar beeldende interpretatie,
ook als ze niet zong, en het weel
derige klinkende orkest
niet voorkomen dat dit voor mij
toch het minst boeiende pro
grammaonderdeel bleef.
Van onze verslaggever
Antwerpen - De Engelse meiden
groep Spice Girls komt naar Ant
werpen. De groep geeft op dins
dag 31 maart een concert in het
Sportpaleis. Daar kunnen 15.006
fans in, maar wie er bij wil zijn.
zal zich moeten haasten, zo is dt
verwachting. De voorverkoop
voor het optreden is gisteren be
gonnen.
Op 28 maart treedt de groep
op in het dan pas afgebouwde
multifunctionele stadion Gein-
dome in Arnhem. Het betri
eerste popact in Gelredome
Maandag presenteerden ze b
Granada nog hun tweede album.
Spice World.
Tijdens het optreden is er in he
Gelredome plaats voor 30.000 be
zoekers. De voorverkoop start za
terdag.
Rotterdam (anp) - De Rotterdam
se stichting Half wil het stan -
beeld van de in 1981 overled
reggeazanger Bob Marley naar
Maasstad halen. Het beeld is r--j
weggemoffeld in een donkere n
in een museum op Jamaica, s»
als het aan de stichting ligt «f
het in het centrum van R°te
dam te staan.
De bevolking van Kingston Keur
de het beeld van de kunstena»
Christofoor Gonsalez af, om
het niet genoeg gelijkenis zou
nen. De Rotterdamse stichW
Half houdt zich bezig met n
promoten van kunstenaars ui
Afrikaanse diaspora door
meer exposities te organised
NEDERLAND 1
07.00 Journaal
07.05 GgI P'cture
07.29 Ontbijt-TV
09.00 Journaal
09.08 De ochtenden
09.53 Rondom Tien (herh)
,029 Beeldenstorm (herh)
,038 Close-Up (herh)
1136 Jos op 1 (herh, tot 12.31)
,5 ,2 The House of Eliott, serie (herh)
1605 Jos op 1, middagmagazine
,701 Alles kits met De Transilvaanse en
ge dierenwinkel; 17.26 Emil; 17.51
Alles kits kwis
18.06 Growing Pains, comedy
,833 Get the Picture
,9.01 Studio RKK, actualiteiten uit kerk
en samenleving
,9.29 Natuur in eigen land: De Drent-
sche A.
20.00 Journaal
20.25 Netwerk, actualiteitenrubriek
20 58 Weeroverzicht
21.05 Wright Verdiets, rechtbankserie
(herh)
21.54 Yoy: De bokser en de dichter,
portret
22.22 Drie mannen in de woestijn, do
cumentaire
2319 De ladder van de directeur (tot
23.55)
NEDERLAND 2 sf
09.00 Koekeloere (tot 09.15)
09.30 Ik Mik Loreland (tot 09.50)
10.00 Fysica-bits bovenbouw, Blok 9 en
10 (tot 10.20)
10.45 Zep
1100 Seks: Lust of last? Afl. 1-3 (tot
12.00)
13.00 Journaal
13.05 Pique-nique (Frans voor beginners)
13.30 De rooie draad
14.05 Man/Vrouw
14.45 Kids for animals
15.00 Spreekuur
15.55 PP: Uitzending AOV
16.00 Journaal
16.08 Widget, tekenfilmserie
16.37 WK wielrennen, individuele tijdrit
van vrouwen en van de mannen on
der de 23 jaar
17.29 2Vandaag, actualiteiten met om
17.30 en 18.00 Journaal; 18.43
Sportjournaal en vanaf 18.51
Hoofdpunten uit het nieuws ge
volgd door het weer
18.59 Vogels dichterbij: Op de Wadden
19.25 Rail Away, documentaire-serie:
Spanje
19.58 De leukste thuis (herh)
20.30 Studio Sport
21.55 Derrick, politieserie
23.00 Studio NOS met om ca. 23.30 Jour
naal (tot 23,35)
NEDERLAND 3
12.00 Journaal
12.07 MiddagEditie J-;
13.00 Journaal
13.06 Van gewest tot gewest (herh)
13.31 r" (VARA) Barend Witteman
(herh)
13.51
16.01
16.01
17.0!
18.01
18.14
18.2!
18.4;
19.02
19,21
19.51
20.35
21.01
21.29
21.52
22.00
22.16
22.33
23.03
23.23
07.00
07.10
08.08
08.35
09.30
10.00
11.00
11.45
12.30
13.00
13.30
14.00
15.05
16.00
16.10
17.00
17.05
18.00
18.10
18.30
19.00
19.30
20.00
20.30
22.10
22.30
23.30
00.15
01.00
06.40
07.00
07.10
07.30
07.40
08.00
08.10
BELGIË FRANS 1
12.50 Nieuws 13.25 Téléchat 13.35 Freun-
defürs Leben, serie 14.20 Le jardin extraor
dinaire 14.55 Génies en herbe 15.30 lei bla
bla, kindermagazine 16.35 The Waltons, se
rie 17.30 The Streets of San Francisco, mis
daadserie 18.30 Régions soir 18.50 Cartes
sur table 19.05 Le quotidien des sports
19.30 Nieuws 20.10 Faits divers, reportages
21.15 Malice, Amerikaanse thriller uit 1993
van Harold Becker met Alec Baldwin, Nicole
Kidman en Bill Pullman 23.05 Coup de film,
magazine 23.35 Laatste nieuws
BELGIË FRANS 2
16.25 lei bla bla, kindermagazine 17.20
Téléchat 17.30 passé quand? 18.00 lei
bla bla 18.55 Régions soir 19.15 Gourman-
dises, culinair magazine 19.30 Nieuws
20.05 Papa, maman et moi, gezinsmagazine
20.25 TéléCiNéMa, magazine 21.15 Malice,
Amerikaanse thriller uit 1993 van Harold
Becker met Alec Baldwin, Nicole Kidman en
Bill Pullman 23.00 Laatste nieuws 23.25
Cartes sur table, magazine (tot 23.40)
DUITSLAND 1
05.30 Morgenmagazin, ontbijttelevisie
09-00 Heute 09.03 Dallas, soap 09.45 Tele-
Gym 10.00 Heute 10.03 Letzte Hilfe, repor
tage 10.35 Info Gesundheit 11.00 Heute
11-04 Rich, Young and Pretty, Amerikaanse
speelfilm uit 1951 van Norman Taurog
12.35 Lander-Report 12.55 Presseschau
13.00 Mittagsmagazin met Heute 13.45
Flusminus-News 14.00 Tagesschau 14.03
WunschBox, amusement 15.00 Tagesschau
15.15 Abenteuer Wildnis, serie natuurdocu-
mentaires 16.00 Fliege, talkshow 17.00 Ta
gesschau 17.15 Brisant, boulevardmagazine
17.55 Verbotene Liebe, serie 18.25 Marien-
°f,serie 18-55 Nicht von schlechten Eltern,
serie 20.00 Tagesschau 20.15 Napoleon
r|tz, tv-film 21.45 Verklart, verhasst, verg
assen, portret van SA'er Horst Wessel, die in
'930 op 22-jarige leeftijd overleed aan een
schotwond en door Goebbels onmiddellijk
ut martelaar en mythe werd gemaakt
22.30 Tagesthemen 23.00 The Young
oisoner's Handbook, speelfilm 00.35
Nachtmagazin 00.55 Romance on the High
Seas, speelfilm
DUITSLAND 2
85-30 Zie Duitsland 113.45 Die Biene Maja,
tekenfilmserie 14.10 Sprechtstunde bei Dr.
Frankenstein, jeugdserie 14.22 Logo, jeugd
journaal 14.30 Michel aus Lönneberga,
jeugdserie 14.55 Theos Geburtstagsecke
"■DO Heute 15.05 Gesundheit!, medisch
agazine 15.30 Geniessen auf gut deutsch,
Minair magazine 16.00 Hessische Geschich-
"'sene 17;00 Heute 17.15 Hallo Deutsch-
no maSaz'ne 17-45 Leute heute, magazi-
14 «i, W'lde Zeiten' Serie 19-°° Heute
hi fiu - Risiko inbegriffen,
- m 20-15 Vorsicht, Falie! 21.00 Aben-
teuei
le, re
nun,
22.4
nach
Breal
08.01
Gym
Loka
sie 1
12.01
mag;
prog
Sesar
ben,
Clip'
cumr
port:
'601
unte
ven
land
zeit
met
1977
19.3
Mith
NRW
Rück
Beac
in Pc
lag -
tect
Unie
Brea
Schv
07.0
Nevi
re ri
gazi
vatii
a So
The
15.1
the
Chu
spel
18.1
Blut
bou
oplf
Wo
ne
misi
terj
22.:
Chi
der
07.
Ne\
ver
Wi