ng als BKS Twee reizen met de tijdmachine Reve-documenten Paul Mennes en zijn 'moeilijk opvoedbaar menselijk afval' Handschrift-uitgave van Kafka's Prozess KINDER BOEKEN Het kind is moeder van de vrouw DE STEM BOEKEN D3 Orde van de dag Mom Rotzorg Armzalig OBER 1997 02 h uit de Nuense periode leren Holland (t/m9nov) ke hoeden (t/m 29 maait) rao's, Koninkrijken aann, uur (t/m 1 feb) sten - De Prinselijke Pe| van Polen in 1624-'25) - d; Renée Turner - do, vr, U 12 - Jan Vosters, Matfe b Bruis/beelden-dot/m20 M nbergsestraat 8 - Peter van zo 14.00-17.00 uur (t/m )g landorf/beelden, Peter Oos- - Dennis Happé/grafiek en 18.00 uur (t/m 22 nov) er, Sol Sneltvedt en Joncauil 2 okt) n Mertens/schilderijen-wo ur (11 t/m 31 okt) d van Haandel/etsen en te ot 21.00 uur en za tot 17.oo - Inessa Pouhovskaga/etsen 7.00 uur (t/m 25 okt) Hollander, Hans Waanders, ré Geertse - di t/m zo 13.00- Nora de Jong/schilderijen en ijen - do t/m zo 13.00-17.00 (t/m 23 nov) - Re(f)use - Ten- bruikt en gerecycled indus- v) - Dutch Posters 1960-1996 0.00-17.00 - za en zo 13.00- ra Incognito - Ned. Grafische behalve zo 12 okt) 4 - Venetiaans Glas/ Het ge- liaanse eiland in Lagune ve- ec) eping Beauty, hoogtepunten r (t/m 23 nov) ssel-Parijs: artistieke dialoog -1914 - di tot ma 10.00-18.00 OSCH t 41 - Brabant in het Brand- an de negentiende eeuw (t/m oorzone - art-impressions, au- ische voorwerpen, maquettes 'L rghs/beelden - di-zo -14.00- M Museumpark 18 - Bruce Nau- ands (t/m 27 okt) - Paul Beck- 15 jaar Joep van Lieshout (t/m uw - gebruiksvoorwerpen en 'Youth is an art' (t/m 7 dec) - 50-1920, complete interieurs, ec) traat 96 - European Art Quilts- kerstdag 12.00-17.00 uur (t/m dvliet: recente schilderijen - di UT Nico Bulder/wildschilder, Jean za 11.00-18.00 uur, zo 13.00- ze beide een betekenis ge- erd die los van elkaar niet tstaan. Hij brengt dat heel n beeld in zijn foto van een rooi (patrijs?) die ineenge- op de pas kaal geoogste zit. In de verte in het licht de land een bomenrij, te- an een weg die door het hap snijdt, mming van het beeld wordt ld door de lichte nevel die ir van herfst met zich mee- Dat leidt naar de tweede nte in het werk van Den der. Veel van zijn foto's to- t verval, het gevolg van de lijke aantasting. Hij is de aaf die het nog net voor ons legd heeft, alsof het niet anger had moeten duren, temt tot weemoed om wat ij is. Beter gezegd, om wat ij lijkt. Het is die camera- ïg die een melancholie te- srengt, meer dan de feite- lid van de gefotografeerde telling. prise van Henck van Dij™ steeds terugkerende ver- ng van werkelijkheid en kening, van de feitelijkheid ingen en de absurditeit van mbinaties. idere exposanten zijn Hans iders met mooie reeksen die en als een tijdtafel, Hermien lerpt, André Geertse en Han thamer. eprise in het werk van zes Bra- tse kunstenaars is tot 27 oktooe en bij de NBKS aan de Reiger- at 16 in Breda. Alleen op maanaay oten. i i i i i DINSDAG 7 OKTOBER 1997 Een karrenvracht vol bagger OoorJohan Diepstraten 'Djeezes, kutallemachtig. Wat een klotedag, wat een hopeloos verloren, nutteloze klotedag.' Het is niet zomaar een willekeuri ge zin uit één van de drie boeken van Paul Mennes, maar de sa menvatting van Tox (1994), Soap (1995) en de zojuist verschenen verhalenbundel Web. 'Mijn volgende boek zal een geëngageerde roman zijn,' bedenkt een puber die in dit werk figureert. 'Het zal achthonderd keer de woorden shit, fuck en kut bevatten.' Het is ongelooflijk, maar waar. De Vlaming Paul Mennes wordt gezien als het meest veelbeloven de talent van dit moment. In de culturele bijlage Café des Arts ivan de Vlaamse krant De Morgen krijgt de auteur de kans om zijn literaire credo uit te dragen. In enkele zinnen komt de boodschap van hem, of in ieder geval van zijn personages, neer op de vol gende filosofie: de hele wereld is klote, maar gelukkig is er genoeg pulp op de televisie en trash in de comics om de dag door te komen. In die zin wijken de figuren van Paul Mennes nauwelijks af van de pubers die rondlopen in de ro mans van Arnon Grünberg, Ro nald Giphart, Hermine Land- vreugd, Joris Moens, Rob van Er- kelens en Herman Brusselmans. Dat ze alles verheerlijken wat met pulp te maken heeft, is nog enigszins acceptabel. Maar in amoreel gedrag beconcurreren ze elkaar. In deze wedstrijd begint Paul Mennes de overigen te over treffen. Zijn personages zijn zelfs op het fascistische af. Grote woorden? Lees mee wat in Soap aan de orde van de dag is. en voedende balsem dan die ouwe nicht maandelijks verdient en hij wil me door mijn haar gaan woe len. - Ziek. Doodziek. - Hij had geen tand meer in z'n bek toen ik met 'm klaar was. - Dat pijpt nog beter. Humor? Overdrijving? Een gro teske wellicht? Natuurlijk is alles te vergoelijken en natuurlijk mo gen dit soort passages niet letter lijk opgevat worden, omdat de personages behoren tot de cate- gorie van de 'dealers, skate-mu- tanten en andere weirdo's'. On der het mom van literatuur wordt er een karrenvrachtbagger, vreemdelingenhaat en sado-ma sochistische seks over het hoofd van de lezer leeggekieperd. Wie niet van bewondering in kat zwijm valt, behoort automatisch tot de puriteinen en de zedenpre kers. 'Ik kijk gewoon naar alles wat met vliegende schotels, weerwol ven en seriemoordenaars te ma ken heeft,' onthulde Paul Mennes in het interview met De Morgen. Zijn personages doen niets an ders. Brendan bijvoorbeeld zit En' no9 «affcWSbBi i#J?hter de ?Peelt gevreten de laatste tijd? L HlV-park. 'Dat is wel geinig - Ouwe lui in elkaar getrapt. Ijf.,$rant je bent dan een seriemoor- liep van de videotheek naar huis en toen ik de ingang van de sho ping center passeerde stond er zo'n ouwe lui die me geld wou ge ven als hij me mocht pijpen. Hij was er goed in, meesterlijk, en hij betaalde ook goed. Toen ik in z'n bek gespoten had, zei hij dat ik een lieve jongen was en probeer de door mijn haar te woelen. ■Je door je haar te woelen? Ik spendeer wekelijks meer geld aan hairwax, schuim, gel, biofix denaar die flikkers in het park lokt en ze met een spuit besmet bloed injecteert.' Toppunt van humor is het verhaal over een vi deotheekmedewerker die Black Beauty aan een zevenjarig kind meegeeft. 'Ze wou een film over paarden en ik gaf haar per onge luk een tape vol grote negers die keihard liggen te neuken met blonde jongens'. 'En dat vind jij grappig?' - 'Eigenlijk wel.' Zoals menig auteur van de naoor- Paul Mennes r^ntcHvfri/v^frv ?n logse generatie zich afzette tegen bekrompenheid van de ouders en de seksuele moraal van de jaren vijftig en zestig, zo gaat Paul Mennes te keer tegen normen en waarden van de jaren negentig. De moederfiguur in zijn drie boe ken heeft het na de scheiding ja renlang op een zuipen gezet, bef te vervolgens een vriendin en leeft nu volgens een nieuw kos misch bewustzijn: ze drinkt wor- telsap en mineraalwater en eet voltarwe bio-broodjes. De vaderfiguur komt om de ha verklap met een andere vriendin op de proppen. 'Kijk, mijn ouwe doet met z'n geld wat hij wil. Het zal me een rotzorg zijn waar hij z'n lui in steekt, maar deze god vergeten snotkut rookt. Ze ver pest de lucht in het hele huis met FOTO KLAAS KOBPE die gifwolk van d'r.' En zo verder en verder. 'Shitshitshit. SHIT,' klinkt het op bijna iedere pagina. Net ais Landvreugd, Moens en Giphart leunt ook Paul Mennes op J.D. Salinger die met De van ger in het koren hét cultboek voor de naoorlogse generatie schreef. Paul Mennes wil, naar eigen zeg gen, de lezers hooguit entertainen en waar voor him geld geven. 'Ik geloof niet in de confronterende aanpak,' beweerde hij onlangs, 'je moet mensen niet met een voorhamer bewerken als je de pretentie koestert dat je iets te melden hebt- wat bij mij nog maar zeer de vraag is. Ik denk dat het handiger is om het iets sub tieler te spelen, waardoor je ui teraard het risico loopt dat geen hond begrepen heeft waar je het eigenlijk over hebt.' Dus toch een boodschap? Een spiegel op de uitzichtloosheid van het bestaan? Is dit dan het antwoord op de immense verve ling van de tegenwoordige pubers die zich aan het uitzendbureau verhuren als piccolo, hamburger verkoper, gebedsgenezer, doedel zakspeler of pizzabezorger? Paul Mennes werpt zich op als verde diger van de groep jongeren die door de maatschappij gezien wordt als 'moeilijk opvoedbaar menselijk afval'. Dat moet het dus zijn waar Mennes 'het eigen lijk over heeft'. Het komt zowaar sympathiek over, maar wie de ambities van de schrijver achterhaalt, merkt dat hij wel een uiterst armzalige verdediger is. De surrealistische beelden van de goot wekken geen enkel mededogen op. De ene na de andere ramp voltrekt zich in zijn romans en verhalen zonder dat de lezer ook maar even ge raakt wordt. Wie denkt met acht honderd keer shit, fuck en kut in één boek de lezer te choqueren', heeft het wereldbeeld van de ja ren zestig met Jan Cremer voor ogen,. Maar écht choqueren én daarbij nog eens goed schrijven zijn twee/Verschillende zaken. Van schrijvers als Paul Mennes wordt gezegd dat ze in ieder ge val de scholieren weer aan het le zen krijgen. Het is de vraag of het type lezer dat op dit soort boeken valt niet beter af is met Goede Tijden,Slechte Tijden, The Bold and the Beautiful en reruns over Captain Kirk, Mister Spock, Bo nes en Scotty. Want zelfs pulp is er in gradaties. Paul Mennes: 'Web'. Uitg. Nijgh Van Ditmar, prijs 27,50. Door Muriel Boll De kinderboekenweek duurt nog een paar dagen, dus wie het nog niet heeft, kan het geschenk, Lyc- drop van Paul van Loon, nog be machtigen. Hoewel het niet ver plicht is dat het geschenkboekje te maken heeft met het thema van de boekenweek, de tijdmachine, gooit dit verhaal toch een lijntje uit naar vroeger, naar de Grieksé mythologie. Daartegenover staan de hoofdpersonen Raoul en Lind say die moderne tieners zijn, ze kennen Arnold Schwarzenegger en de X-files. Er gebeuren vreemde dingen. Hun aardige ouders worden in eens net zo suf als de tv-program- ma's waar ze sinds kort elke avond al dropetend naar kijken en ze krijgen een gele gloed in hun ogen. Van de tv of van de Lyc-dropWaarom praten ouders hun kinderen aan dat drop en tv goed is? Zijn de bewegende scha duwen met ogen echt, en wat te denken van een geheimzinnige man die telkens opduikt met een zwarte bestelwagen? Lyc komt van Lycaon, een koning uit de oudheid die het bestond om Zeus gekookt kind voor te scho telen. Voor straf werd Lycaon door de woedende oppergod ver anderd in een' wolf. Deze mythe heeft Van Loon mooi door het verhaal heen gevlochten dat goed is opgebouwd, vlot geschreven en spannend van begin tot eind. Het loopt allemaal goed af, als het slecht lijkt af te lopen voor Raoul en Lindsay grijpt Zeus zelf in. Als een deus ex machina ver schijnt hij in heavy metalverpak- king, leren laarzen en kleren, en schakelt Lycaon uit. Vervolgens verdwijnt hij weer. 'De ringen aan zijn vingers trokken zilveren sporen in de lucht. Toen spoot de wagen weg, met een uitlaatstoot van witte bliksems. Ver achter de huizen klonk het geronk van de motor nog, dat overging in het geluid van aanrollende donder.' Sterre en Joe van Martha Heesen sluit ook aan bij het thema 'de tijdmachine', maar tussen dit en het hierboven besproken boek zit een verschil van dag en nacht. Heesens boek gaat over de vriendschap tussen de negentig jarige Ploon en Roelien van twaalf. Ploon bezit naast een versleten koffer met een touw erom, alleen die verhalen. Ze vertelt van toen zij een klein meisje was, van haar vader en moeder, broers en zus jes, van de boerderij en van het land en van de beesten. Vooral van Sterre en Joe, de paarden. Ze kan de dag niet beginnen zonder met hen te praten en hun manen te borstelen. Dat borstelen van haren komt telkens terug, ook Roelien borstelt haar haren veel. Ploons verhaal begint in 1910. In 1914 breekt de oorlog uit; Sterre en Joe worden gevorderd om ka- normen te trekken en de familie vlucht en komt in Nederland te recht. Ploon vindt werk als kin dermeisje bij de opa van Roelien en zal daar vijftig jaar in dienst blijven, ills de grootvader gestor ven is, begint voor haar een zwerftocht langs de kinderen die ze onder haar hoede heeft gehad. Uiteindelijk doen die haar weg, naar een bejaardenhuis en daar mee begint het boek. Uit boosheid houdt Roelien twee weken haar mond dicht, tot haar ouders haar uit arren moede Ploons adres geven. Roelien ver stopt Ploon op zolder die ze met ouwe spullen gezellig maakt. Het vereist inventiviteit om ontdek king te voorkomen, maar na een tijdje wordt het ook een last. Ais Ploon dood zou gaan, moest Roe lien haar dan in de tuin begra ven? Haar in de vakantie naar het Leger des Heils brengen, op een bootreis voor senioren sturen, of haar thuis opsluiten met eten voor drie weken? Uiteindelijk is het Ploon zelf die een oplossing forceert en hoewel het niet met zoveel woorden wordt beschre ven, voel je dat er een bevredi gende oplossing gevonden wordt. Haar leven lang koestert Ploon de herinnering aan de snuivende hoofden van Sterre en Joe en de kersenboom met de knoestige takken. Zonder het te noemen voel je haar heimwee en krijg je een haarscherp beeld voor ogen van een lang mensenleven dat be paald werd door onvoorziene om standigheden. Roelien staat aan het begin van het leven, ze is soms onzeker, maar ze observeert volwassen en trekt haar conclu sies. Ze kan niet accepteren dat die volwassenen in Ploon niet meer zien dan een oude dienst meid. Hoe kan ze uitleggen dat Ploon ook het meisje is uit de ver halen over Sterre en Joe, over ka nongebulder, over haar gesneu velde broers? Daarin herkent Roelien iets. Heesen schrijft vaak over een ge heime eigen plek en de verhou ding tussen een kind en een be jaarde. De verhalen van Ploon en het verhaal over Roelien wisselen elkaar af. Ploons relaas is in cur- Tekening van Camila Fialkowski in 'Lyc-drop' sief gedrukt waardoor het duide lijk op zichzelf staat; op die ma nier kon Heesen daar een heel ei gen sfeer aan geven. Zo is het nog duidelijker dat Ploons leven voor altijd deel zal uitmaken van het leven van Roelien. Sterre en Joe is een zonder bombarie geschre ven, rijk boek, het mooiste dat Martha Heesen tot nu toe ge schreven heeft. Paul van Loon: 'Lyc-drop'. Met teke ningen van Camila Fialkowski. Uitg. CPNB, tijdens de Kinderboekenweek gratis bij aanschaf van kinderboeken ter waarde van 9,50 Martha Heesen: 'Sterre en Joe'. Uitg. Querido, prijs 24,90 Door Y. Né Entre-Deux-Mers is een land streek tussen de Garonne en de Dordogne waar beroemde bor deauxwijnen vandaan komen. Entre deux mers is de titel van de nieuwe en derde bundel van Lut de Block en ver wijst nu juist niet naar bo vengenoemde landstreek. Toch is er een verbinding. Uit haar vorige bundel Land ziek, die in 1988 bij het Poëzie Centrum Gent verscheen, noemt zij wel twee andere ri vieren, de Oost- Vlaamse Durme en de Franse Seine, die een belangrijke rol in haar leven speelden. In desbetref fend gedicht, zij sluit daarmee de bundel Landziek af, staat ook: Uiteindelijk draait alles toch om bloed Een draaikolk van seizoe nen, verglijden in de tijd. In het titel-en openingsgedicht van haar nieuwe bundel schrijft Lut de Block de volgende regels, die direct daarop aansluiten: Hier sta ik dan: entre deux mers midden in de draaikolk van het leven. Entre deux rpers: de dode bloede loze en de rode van dit leven. En schreef Omar Khayyam niet al in de elfde eeuw over de rode wijn als wijnstoks bloed en als het hartebloed van de levende mens? De negen jaren tussen beide pu blicaties hebben duidelijk niet tot een breuk geleid. De twee bundels sluiten naadloos op el kaar aan, tonen continuïteit. De nieuwe titel noemt twee zeeën, waarmee de tijd wordt bedoeld: de verstreken tijd en de toeko mende tijd. Tegelijk worden de vruchtbaarheid van de vrouw (mère, het Franse woord voor moeder) en van de agtrdp,(Mpeder Aarde) geduid. Een andere betekenis gaat pas la ter dagen, bij lezing van de vierde afdeling Vruchtgebruik. Daarin lopen moeder en dochter langs de Keyserlei: Dochter en ik. Geen woord was tussen ons, geen mis verstand. Ook geen verband tus sen haar zwijgen en mijn gewild niet spreken. Alleen een hand die me het vallen zou beletten./ Een stomme steen, zei ze. Oplet ten. Het kind is moeder van de vrouw. De ik-persoon bevindt zich in deze bundel in een tussen gebied: als kind van haar moeder is zij nu zelf moeder, maar haar dochter is nu bijna volwassen en heeft haar in die rol niet meer no dig en bemoedert haar nu soms. De bundel bevat vier afdelingen: Nabeelden, Mouvements, Klein Bestiarium en Vruchtgebruik. Passie, ontluistering, dood en hang aan het leven spelen in elk gedicht een rol. Een'mooi gedicht is het volgende: Ik lig in je armen als een rivier in haar meander - zonder besef van verval. Je zegt niets, zeg je, maar wat wil je van waterde spraak of de lissen, de Lut de Block FOTO MICHiEL HENDRYCKX bedding, het slijk of een hap van het vogelbekdier. Ik slib in je vast, we liggen als één verankerd, als franjes van vis sen, als rimpels op water. We vloeien zonder verval in elkan der. Dit moet opnieuw de rivier de Durme zijn, die bijna geen verval kent, nu als zinnebeeld voor een eeuwi ge liefde. Het kan geen toeval zijn dat het daarop volgen de gedicht de Seine noemt. Lut de Block heeft de bundel zorgvuldig ge componeerd. Ook de gedich ten zitten stevig in elkaar door de verbindin gen van klank en woordspel. Het lukt haar grote persoon lijke emoties te verwoorden zon der flauw of sentimenteel te wor den. De flaptekst vergelijkt Lut de Block met Anna Enquist. De stevige taal en houding waarmee zij de emoties tegemoet treedt is verwant. Lut de Block is echter speelser, beweeglijker en lyri scher. Dat je toen zeggen kon wolf, je pap brandt aanen daarmee alle geitjes gered en alle onheil ge weerd. Dat Sinterklaas nog be stond en God nog intact en later ex machina, ook dat was ge grond. Dit schrijft zij in een mooi gedicht over de voorbije tijd met haar opgroeiende dochter. En de laatste strofe luidt: Dat waren toen de regels van het spel. Het spel is uit, zegt zij nu wereld wijs. Begint, zeg ik. Ik schuif haar woorden toe, ze proeft van passie, noodlot, Ixist. Lezen is le ven, kan niet uitgeblust. Steeds opnieuw zoekt zij een balans in haar spel met contrasten. Zij doet dit behendig en trefzeker. Het is zo ver. Ik ruik dat ze vol wassen is, dat ze een geur van hoger honing na wil jagen. Of bij gebrek daaraan: Paris, Poison en Egoaste. Sterke verjongingssnoei kan no dig zijn om weer gezonde groei te krijgen. Ik lees het nog eens na en aarzel met het mes. Dat snoei het middel is om snoei te stimuleren of juist te reduceren. Ik tel de ogen na en knijp de dieven weg. Dat door te sterke snoei zeer snelle hunkerende scheuten gaan ontstaan, lees ik ontdaan. Dat heet dan wildgroei. En dat een wondheelmiddel on ontbeerlijk is. Ik kijk haar aan. Wie is de uitwas, wie voelt het ge mis? I Lut de Block: 'Entre deux mers'. Uitg. De Arbeiderspers, prijs 29,90 Bij het veilinghuis G. Postma in Groningen komt op vrijdag 24 okto ber een grote collectie egodocumenten van Gerard Reve onder de ha mer. De collectie bevat onder meer zeven nooit in druk uitgebrachte briefverzamelingen. Het gaat daarbij om brieven aan de kunstenaars Frans Pannekoek en Aldert Koop. Verder veilt Postma de brieven aan Teigetje (Willem van Albada) en Woelrat (Henk van Manen). De brieven zijn geschreven in de Friese periode van Reve. Ook agen da's van de volksschrijver uit de periode 1963-68, manuscripten, typo scripten van verhalen, bibliofiele uitgaven, etsen en schilderijen van Frans Pannekoek en het rokkostuum dat Reve droeg bij de promotie van W.F. Hermans worden geveild. De uitgeverij Strömfeld (Ba- sel/Frankfurt) heeft een hand schrift-editie van Der Prozess van Franz Kafka gepubliceerd. De 'bibliofiele kunstschat' volgt in zinsbouw, spelling en inter punctie strikt de overgeleverde manuscripten, verklaarde bezor ger Roland Reuss van de uitgeve rij- In de nieuwe uitgave documen teert Strömfeld al het door Kafka gebruikte materiaal voor het werk. Reuss voorspelt dat de fac simile-uitgave op basis van de manuscripten van Kafka ook ge volgen kan hebben voor het we tenschappelijke literaire onder zoek. „De interpretaties zullen aanzienlijk complexer worden." Zo zijn in Kafka's handschriften dubbelzinnige passages bewaard gebleven die tot dusver in druk waren verdwenen. De vriend Max Brod van Kafka, die ook zijn nalatenschap beheer de, gaf Der Prozess in weerwil van de wens van de auteur in 1925 postuum uit. Het boek be schrijft de geschiedenis van Jozef K., die door een imaginaire recht bank wordt aangeklaagd en ter dood veroordeeld zonder te horen waaraan hij schuldig is. De uitgeverij Strömfeld brengt de komende jaren een facsimile- uitgave uit van alle werken van Kafka (1883-1924). Deze editie zal ongeveer vijftien banden om vatten.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 21