Perfect, droog en onpersoonlijk
Anthon Beeke en de roerige historie van het affiche
De herhaling als
motief bij NBKS
Paul Me
KINDEI
I
2
DE STEM
npe kuims
Langdurig
Overgeplakt
Ondersteunend
Het succes van Rob Scholte, drie jaar na De Aanslag
.«garess»!*' i
■ÉÉlli WSSBÈ&m**
Ironisch
UI
0
ui
0
j
ui
UI
tt
Obsessie
Orde van de dag
i i i i i
DINSDAG 7 OKTOBER 1997 Dj TJESTEM
De mentaliteit van het beeld
Van onze kunstredactie
Honderdveertig affiches uit de
periode 1960-1996 zijn samen
gebracht op een tentoonstel
ling in De Beyerd in Breda. De
tentoonstelling begeleidt de
publicatie van het standaard
werk Dutch Posters 1960-
1996.
Boek en tentoonstelling hebben
een titel met een bijklank van ge
schiedschrijving. Schrijver/sa
mensteller Anthon Beeke heeft
inderdaad een vervolg willen ma
ken op het boek A History of the
Dutch Poster 1890-1960 dat ver
scheen in 1968.
„Je mag het boek en de tentoon
stelling best historisch noemen,
maar het is wel een persoonlijke
keuze," aldus Anthon Beeke, zelf
een gerenommeerd ontwerper.
„Het blijkt dat mijn voorkeur
uitgaat naar film-, theater- en
tentoonstellingsaffiches, in het
algemeen dus naar sociaal-cultu
rele affiches. Reclame heb ik
nauwelijks geselecteerd, en poli
tiek evenmin."
De selectie die Beeke heeft ge
maakt uit ruim 35 jaar Neder
landse affiches is niet weten
schappelijk, zo bezweert hij. „En
bovendien komen lang niet alle
facetten van het vak aan bod.
Mijn selectiecriteria waren lees
baarheid, concentratie, tijdgeest,
esthetiek, emotie en waarheid."
In de tijd dat dit overzicht begint,
1960, werd het vak grafische
vormgeving volwassen. De be
hoefte aan visuele communicatie
nam een grote vlucht. De tijd
Anthon Beeke in De Beyerd: Veel is gewoon weg, zelfs mijn eigen affiche-archief is niet compleet.
vanaf 1960 is de periode van na
de Wederopbouw. Aan ons voor
bij trekken de jaren '60, de links
georiënteerde jeugdcultuur, bur
gerlijke ongehoorzaamheid, pro
testen, acties, bezettingen, een
bredere blik op de wereld via de
televisie, spreiding van kennis,
macht en inkomen, een groei van
het cultuuraanbod en van de cul-
tuurafname, en tegelijk een ma
teriële massacomsumptie naar
Amerikaans model.
Anthon Beeke: „Een typerend
verschijnsel in de periode is dat
de opdrachtgevers van het cultu
rele affiche, de musea en de thea
ters, heel gericht een ontwerper
kozen met wie een langdurige sa
menwerking opgebouwd kon
wordend'-'Voorbeelden van series
die op die wijze ontstonden zijn
er in het boek en op de tentoon
stelling in De Beyerd vele te zien,
ook affiches.ontworpen voor De
Beyerd zelf. Toch heeft zo'n lang-
Holland Festival 1962 van
Dick Elffers
durige samenwerking nadelen.
„Voor de ontwerper zelf was het
een zegen, maar het bevorderde
de concurrentie niet en het stond
de opkomst van jong talent in de
weg."
Een belangrijke verandering in
de loop der jaren geldt het for
maat. Op de tentoonstelling word
je confronteerd met behoorlijk
flinke formaten. „In de eerste pe
riode zie je dat de formaten van
de affiches nogal uiteen lopen
omdat de persen en de papierfor
maten nog niet genormaliseerd
waren. Nu zijn de maten van gro
te affiches genormaliseerd,
meestal conform het DIN-for-
maat (Deutsche Industrie Norm).
Grote affiches hebben doorgaans
het formaat van 16 maal de op
pervlak van een A4tje (DIN AO).
In de jaren '80 is daar een nog
groter formaat bijgekomen voor
de verlichte affichebakken in de
steden, de muppi (mobilier ur-
bain pour publicité et informa
tion)."
Affiches, hoe aantrekkelijk ook,
zijn gebruiksvoorwerpen. Net als
kranten waarin de vis wordt ver
pakt, worden affiches zonder me
dedogen overgeplakt met andere
affiches. Waar komen dan toch al
die mooie gave exemplaren van
daan?
Anthon Beeke zelf heeft een col
lectie opgebouwd. „In het alge
meen worden affiches niet ge
maakt om te bewaren. De aange-
Kazimir Malevich (1989) van
Anthon Beeke
FOTO COR VIVEEN
plakte exemplaren gaan verloren
en in het beste geval blijven er
een paar exemplaren over in ver
zamelingen en archieven. Veel is
gewoon weg, zelfs mijn eigen af
fiche-archief is niet compleet. Bij
de voorbereiding van dit boek
ben ik affiches tegengekomen die
ik nooit eerder had gezien, maar
waar ik wel verliefd op ben ge
worden."
De tentoonstelling en het boek
tonen ook de jarenlange invloed
die het ontwerpbureau Total De
sign (Wim Crouwel) op het Ne
derlandse ontwerpen heeft ge
had, maar ook de tegenbewegin
gen die als reactie op deze domi
nante stijl ontstonden.
Hyperactueel op de tentoonstel
ling zijn de vier samenhangende
posters van Wagners Ring des Ni-
belungen (opera in 4 delen), die
samen één ontwerp vormen. Dat
is heet van de naald ('een wereld
primeur' zegt Anthon Beeke),
want twee van de voorstellingen
moeten nog plaats vinden.
Waarom zijn affiches eigenlijk
belangrijk? Omdat ze, afgezien
van hun indviduele schoonheid,
de visuele neerslag vormen van
de politieke, sociaal-economische
en culturele geschiedenis van een
samenleving. Niet meer en niet
minder. Loop je over deze ten
toonstelling, dan trekt de cultuur
van een generatie aan je voorbij.
Nederlandse posters onderschei
den zich volgens Anthon Beeke
duidelijk van die in de omringen
de landen. „Wij krijgen de op
drachtgever verder. Buitenlandse
ontwerpers beperken zich vaak
tot de feitelijke gegevens, data
e.d. Onze ontwerpen draaien
meer om de mentaliteit van het
beeld. Affiches hebben tegen
woordig geen wervende functie
meer, maar een ondersteunende
functie. Vroeger was een affiche
vaak de enige wijze om iets aan te
kondigen. Nu dient een affiche
meer om mensen aan iets te her
inneren, of om de mood aan te ge
ven. Daarvoor moet een ontwer
per zich natuurlijk degelijk in de
inhoud van een expositie of een
voorstelling verdiepen."
De tentoonstelling Dutch Posters
1960-1996 gaat na de periode in
De Beyerd reizen door Europa.
Dutch Posters 1960-1996. De Beyerd,
Boschstraat 22 Breda. Op maandag ge
sloten. Op 12 oktober vindt een rond
leiding plaats door Frank Tiesing, di
recteur van De Beyerd, op 3 november
een rondetafelgesprek tussen vier ge
neraties affiche-ontwerpers, (t/m 30
nov.)
Het boek 'Dutch Posters 1960-1996. A
Selection by Anthon Beeke' is versche
nen bij BIS Publishers in Amsterdam.
Prijs 95.
Wozzeck van Lex Reitsma
Door Frits de Coninck
Rob Scholte blijft een hype. Hij is
een kunstenaar die als weinig an
dere kunstenaars de publiciteit
weet te zoeken en de media op
kan laten draven als hij daar zin
in heeft. Scholte is een ster, vindt
dat in de eerste plaats zelf en wil
dat ook graag iedereen laten we
ten. Hij is als een popster die zijn
eigen mythes schept en toesnijdt
op de begeertes van de massame
dia.
Hoe dat proces van mannetjes
makerij werkt, heeft hij perfect
door. Zijn auto-ongeluk, De Aan
slag uit 1994, heeft hij in die zin
ook gebruikt. Het was niet alleen
een ramp waarbij hij beide benen
verloor. Het is ook een verhaal
geworden dat hij publicitair ge
bruikt. En dat een belangrijke rol
speelt in de schilderijen die hij
daarna heeft gemaakt. En aan
zijn produktie te zien, schildert
hij als een bezetene.
Zijn recente schilderijen zijn nu
te zien in galerie Ronny van de
Velde in Antwerpen. Afgelopen
zaterdag werd die presentatie
van tien grote doeken, een klein
si
.-*4HMNK r 1 Si
World Wide Web' (1997) van Rob Scholte
INFORMATIE
Van alle in De Stem gepubliceerde
werken van beeldende kunstenaars
aangesloten bij een CISAC-organi-
satie zijn de publicatierechten gere
geld met Beeldrecht te Amstelveen.
Deze kunstenaars worden verzocht
in verband met reproductie van hun
werk in deze uitgave contact met
Beeldrecht op te nemen.
schilderij en een litho geopend en
dat was ook voor het NOS-jour-
naal weer reden om er aandacht
aan te besteden. Rob Scholte is
altijd nieuws. We zijn zo gewend
geraakt aan alle media-aandacht
voor het door hemzelf geregis
seerde verhaal dat we zouden
vergeten dat Rob Scholte eerst en
vooral een geweldig schilder is.
Bij Van de Velde hangt in een rij
van zeven grote doeken het schil
derij Muur van Vuur uit 1997.
Het is de geschilderde weergave
van het landschap onder de mo
torkap van een BMW. Het is een
uiterst precies beeld in kille grijs
tonen en zwart. Midden in het
beeld heeft hij. een fles nitro-gly-
cerine geplaatst. Nou ja, ge
plaatst.... Het zou helemaal cy
nisch zijn te veronderstellen dat
hij die daar zelf heeft geplaatst.
Want uiteraard gaat dit schilderij
over de bomaanslag op zijn auto
(een BMW) in de Jordaan in Am
sterdam, 24 november 1994. De
dader(s) nooit gevonden. Dat
houdt de ruimte vrij voor zijn
complottheorieën die de pers gre
tig uit zijn mond optekent.
Ook zonder de biografische con
text is Muur van Vuur een goed
schilderij. Het heeft de kilheid
van moderne autotechniek en de
dreiging van dat enorme poten
tieel dat onder die motorkap ver
borgen zit. Die fles nitro-glyceri-
ne is in die omgeving een bijzon
der detail omdat het daar niet
thuis hoort. Een detail in een
voor de schilderkunst ongebrui
kelijk motief: een automotor.
Rob Scholte gaat met beelden om
zoals wij zappen met ons televi
sietoestel. Uit die stortvloed van
beelden die op ons afkomen, se
lecteren we en we schakelen weer
net zo gemakkelijk over naar een
ander net als wat we zien ons niet
bevalt. We hebben ons zelf gede
gradeerd tot beeldconsumenten
die met interesse kijken naar wat
de beeldproducenten zeggen dat
wij leuk vinden. Wij kijken ei
genlijk naar onze eigen schep
ping. Dat is zo ongeveer de ironi
sche dubbele bodem in het schil
derij World Wide Web. Wij zijn
het zelf die daar zitten: niet meer
dan een harteloos skelet, mèt bril,
FOTO COR HAGEMAN
baard, manchetten en pantoffels,
dat kijkt naar zijn spiegelbeeld
op de tv, in een kleurloze kamer
die alleen maar ingericht is op
het ontvangen van beelden.
Rob Scholte is consument en pro
ducent tegelijk. Hij gebruikt alles
wat hem voor het oog komt. Hij
pikt daaruit wat hij kan gebrui
ken, hij verbindt dat weer met
andere beelden, snijdt en kopi
eert naar hartelust. Ter gelegen
heid van de tentoonstelling bij
Ronny van de Velde heeft hij van
het schilderij Overspel uit 1986
een litho gemaakt. Het zou een
reclame kunnen zijn voor Douwe
Egberts: twee keurige kopjes kof
fie, maar door Scholte geampu
teerd, hij heeft ze overlangs door
gesneden. Dat is zijn beeldspel.
Hij samplet met de clichés uit on
ze beeldcultuur. Hij schildert die
beelden technisch perfect, uiterst
droog en zorgvuldig met acryl
verf die hij gebruikt zonder een
spoor van een emotionele hand.
Wat naar persoonlijke expressie
zou neigen, blijft buiten beeld.
Ook als het zo gevoelig raakt aan
wat zijn obsessie is geworden: het
verlies van zijn benen.
Een doek dat indruk maakt is
Obsessie. We zien een Zuid-Frans
landhuis waar we door de open
ramen op de eerste verdieping
een schilder bezig zien met een
naakt model. Maar wat hij schil
dert is een reusachtige voet. Dat
wat Scholte voor eeuwig kwijt is.
De schilder tussen haakjes is aan
de trui met horizontale blauwe
strepen te zien Picasso. Buiten op
de grond staan tal van andere
schilderijen van voeten, allemaal
in kubistische stijl. Een van de
doeken wordt door de kunsthan
delaar in de Volvo stationcar ge
laden, op weg naar de kunst
markt, op weg naar geld. Dat is
het verhaal van de schilderkunst,
dat is ook het verhaal van Rob
Scholte. De grote doeken kosten
50.000 gulden. De litho (oplage
75 stuks) kost 1100. Daags na
de opening zijn er nog maar een
paar over. Over succes gespro
ken.
Galerie Ronny van de Vélde, IJzeren-
poortkaai 3 (in het museumkwartier),
Antwerpen. De tentoonstelling duurt
tot 14 december en is alleen op maan
dag gesloten.
AMSTERDAM
Van Gogh Museum - tekeningen Van Gogh uit de Nuense periode!
dagelijks - 10.00-17.00 uur (t/m 20 okt)
Rijksmuseum Stadhouderskade 42 - Whistier en Holland (t/m 9 n)i
Chapeau, chapeaux! - collectie van 150 unieke hoeden (t/m 29mapf
-dagelijks van 10.00-17.00 uur
De Nieuwe Kerk De Dam - De Zwarte Farao's, Koninkrijken aan J
Nijl - dagelijks 10.00-18.00 uur, do tot 22.00 uur (t/m 1 feb)
ANTWERPEN
Koninklijk Museum voor Schone Kunsten - De Prinselijke L
grimstocht (Europatocht van Prins Ladislas van Polen in 1624-'25|.,|
t/m zo 10.00-17.00 uur (12 okt t/m 13 dec)
Lokaal 01 Verbrande Entrepotstraat 9 - Renée Turner - do,J
13.00-17.00 uur (t/m 11 okt)
BAARLE NASSAU
Galerie De Verbeelding Klokkenstraat 12 - Jan Vosters,
Berden/Schilderijen - Annet Gaaikema, Huub Bruis/beelden dot/msl
13.00-17.00 uur (t/m 9 nov)
BERGEN OP ZOOM
Gemeentemuseum Markiezenhof Steenbergsestraat 8 -
Straaten - overzicht van cartoons - za en zo 14.00-17.00 uur (t/mii|
jan)
Kunstkader Antwerpsestraat 27 - Maria Glandorf/beelden, I
terbos/grafiek - vr 14-17 uur (t/m 9 nov)
BREDA
Chassé Galerie Claudius Prinsenlaan 8 - Dennis Happé/grafiek el
Phoebe Maas/fotowerk - ma t/m za 13.00-18.00 uur (t/m 22 nov)
Lokaal 01 kloosterlaan 138 - Yarre Stooker, Sol Sneltvedt en Jont»
de Vries - do, vr, za 13.00-17.00 uur (t/m 12 okt)
Galerie Molenaars ginnekenweg 79 - Ton Mertens/schilderijen-wel
t/m vr 13.00-17.30 uur en za/11.00-17.00 uur (11 t/m 31 okt)
Galerie Segeren Raadhuisstraat 8-10 - Ad van Haandel/etsen en tl
keningen - di t/m vr 10.00-18.00 uur, do tot 21.00 uur en zatotM
uur (t/m 11 okt)
Galerie Onder De Toren Torenpassage - Inessa Pouhovskaga/et»J
tekeningen en pastels - wo t/m za 13.00-17.00 uur (t/m 25 okt)
NBKS Reigerstraat 16 - Reprise: Paul den Hollander, Hans WaanderJ
Hermien van Herpt, Henck van Dijck, André Geertse - di t/m zo 13f
17.00 uur, zo 15.00-17.00 uur (t/m 26 okt)
Galerie Ginneken Ginnekenweg 287 - Nora de Jong/schilderijen erl
keramiek, Andries van der Beek/schilderijen - do t/m zo 13.00-17fl|
uur (t/m 19 okt)
De Beyerd - Lightning 3 - Michel Kirkham (t/m 23 nov) - Re(f)use-Ter-|
toonstelling van voorwerpen van hergebruikt en gerecycled indusl
trieel en natuurlijk materiaal (t/m 30 nov) - Dutch Posters 1960-199(1
(t/m 30 nov) Boschstraat 22 - di t/m vr 10.00-17.00 - za en zo 13.00-1
17.00 uur
Academie St. Joost Beukenlaan 1 - Terra Incognito - Ned. Grafische|
ontwerpen - 12.00-17.00 uur (t/m 16 okt, behalve zo 12 okt)
DEN HAAG
Museum Het Paleis Lange voorhout 74 - Venetiaans Glas/ Het ge-I
heim van Murano - geheimen van het Italiaanse eiland in Lagunen]
netië - di t/m zo 11.00-17.00 uur (t/m 7 dec)
EINDHOVEN
Van Abbemuseum Vonderweg 1 - Sleeping Beauty, hoogtepunten
uit de collectie - di t/m zo 11.00-17.00 uur (t/m 23 nov)
GENT
Museum voor schone kunsten - Brussel-Parijs: artistieke dialoog
tussen België en Frankrijk periode 1848-1914 - di tot ma 10.00-18,0l|
uur (t/m 15 dec)
'S HERTOGENBOSCH
Noordbrabants Museum Verwerstraat 41 - Brabant in het
punt - fotografie - n.a.v. boek: Het licht van de negentiende eeuw(t/z I
30 nov) - La Gare, de oude en nieuwe spoorzone - art-impressions, au-
diovisuals, foto- en filmmateriaal, historische voorwerpen, maquettes
en ontwerptekeningen (t/m 30 nov)
ROOSENDAAL
Tongerlohuys Molenstraat 2 - Piet Berghs/beelden - di-zo -14.00-
17.00 uur (t/m 3 nov)
ROTTERDAM
Museum Boymans van Beuningen Museumpark 18 - Bruce Nac-
man - Fiftheen pairs of white bronze hands (t/m 27 okt) - Paul Beek
man (t/m 8 mrt 98)- Atelier van Lieshout: 15 jaar Joep van Lieshout(t/ra
16 nov) - Herbergscènes uit de 17de eeuw - gebruiksvoorwerpen eo
prenten (t/m 27 okt) - Daan van Golden: 'Youth is an art' (t/m 7 dec)-
Leven in Stijl - ornamentengrafiek 1550-1920, complete interieurs,
kant-en-klare gebouwen (10 okt t/m 7 dec)
TILBURG
Nederlands Textielmuseum Goirkestraat 96 - European Art Quilts I
di t/m vr 10.00-17.00 uur, za en zo en 2e kerstdag 12.00-17.00 uur (t/m I
18 jan)
De PontWilhelminapark 1 - Robert Zandvliet: recente schilderijen-di
t/m zo 11.00-17.00 uur (t/m 4 jan)
ULVENHOUT
Galerie De Pekhoeve Dorpstraat 92 - Nico Bulder/wildschilder, Jear I
Delcourt/sculpteur en fondeur - do t/m za 11.00-18.00 uur, zo 13.00-1
17.00 uur (t/m 9 nov)
Door Frits de Coninck
De beeldende kunstenaars die nu
in de benedenzaal van de NBKS
in Breda exposeren, zijn oud ge
noeg om de constante in hun
werk zichtbaar te maken. Ze zijn
bijna allemaal geboren in jaren
vijftig en dus al lang genoeg bezig
om van een samenhangend oeu
vre te kunnen spreken. Samen
hang, dat veronderstelt een zicht
bare thematiek, een concentratie
op een onderwerp, op een hou
ding in de kunst. Dat is het thema
van deze tentoonstelling die geti
teld is Reprise. Het steeds weer
opnemen van een thema dat eigen
is geworden aan een oeuvre. Dat
aan de identiteit raakt van het
kunstenaarschap.
Het werk van de zes die nu expo
seren, maakt die reprise op ver
schillende manieren duidelijk.
Bij de een heeft dat meer inhou
delijke consequenties dan bij de
ander. De foto's van Paul den
Hollander (1950) zijn in meer
voudig opzicht een voortdurende
reprise. Hij blijft in zijn foto's de
natuur en de cultuur in hun on
derlinge verbinding opzoeken.
Hij toont de heggen in de tuinen
van Versailles, geknipt en ge
schoren, de woekering van de
grillige klimop in en op de mum-
van een vervallen Franse boerde
rij, opgezette dieren, reptielen in
een herbarium.
Het zijn allemaal sporen van in
grijpen en voortbestaan, van
vorm en vrijheid. In de verbin
ding die Den Hollander tussen
natuur en cultuur aanbrengt,
Een 1
Door Johan Diepstraten
'Djeezes, kutallemachtig. Wat een
verloren, nutteloze klotedag.' Het u
ge zin uit één van de drie boeken
menvatting van Tox (1994), Soap (1
verhalenbundel Web. 'Mijn volgenc
roman zijn,' bedenkt een puber die 1
achthonderd keer de woorden shit,
Het is ongelooflijk, maar waar.
De Vlaming Paul Mennes wordt
gezien als het meest veelbeloven-
I de talent van dit moment. In de
culturele bijlage Café des Arts
j van de Vlaamse krant De Morgen
krijgt de auteur de kans om zijn
literaire credo uit te dragen. In
enkele zinnen komt de boodschap
van hem, of in ieder geval van
zijn personages, neer op de vol
gende filosofie: de hele wereld is
klote, maar gelukkig is er genoeg
pulp op de televisie en trash in de
comics om de dag door te komen.
In die zin wijken de figuren van
I Paul Mennes nauwelijks af van
de pubers die rondlopen in de ro
mans van Arnon Grünberg, Ro
nald Giphart, Hermine Land-
vreugd, Joris Moens, Rob van Er-
kelens en Herman Brusselmans.
Dat ze alles verheerlijken wat
met pulp te maken heeft, is nog
enigszins acceptabel. Maar in
amoreel gedrag beconcurreren ze
elkaar. In deze wedstrijd begint
Paul Mennes de overigen te over
treffen. Zijn personages zijn zelfs
op het fascistische af.
ei
ni
w
le
fat
H
tc
te
g'
li
P
g
t;
d
e:
v
s<
Grote woorden? Lees mee wat in
Soap aan de orde van de dag is.
- En, Brftn^fm^ebje nog ,f
gevreten de laatste tijd? utl
- Ouwe lui in elkaar getrapt. J^jn)
liep van de videotheek naar huis
en toen ik de ingang van de sho
ping center passeerde stond er
zo'n ouwe lui die me geld wou ge
ven als hij me mocht pijpen. Hij
was er goed in, meesterlijk, en hij
betaalde ook goed. Toen ik in z'n
bek gespoten had, zei hij dat ik
I een lieve jongen was en probeer
de door mijn haar te woelen.
- Je door je haar te woelen?
- Ik spendeer wekelijks meer geld
aan hairwax, schuim, gel, biofix
krijgen ze beide een betekenis ge
profileerd die los van elkaar niet
zou ontstaan. Hij brengt dat heel
close in beeld in zijn foto van eet
jagersprooi (patrijs?) die ineenge
doken op de pas kaal geoogste
akker zit. In de verte in het licht
golvende land een bomenrij, te
kens van een weg die door het
landschap snijdt.
De stemming van het beeld wordt j
bepaald door de lichte nevel
de geur van herfst met zich mee
brengt. Dat leidt naar de twe
constante in het werk van I
Hollander. Veel van zijn foto's to
nen het verval, het gevolg van»
menselijke aantasting. Hij is
fotograaf die het nog net voor ons I
vastgelegd heeft, alsof het niet
veel langer had moeten duren
Dat stemt tot weemoed om wat
voorbij is. Beter gezegd, om wat
voorbij lijkt. Het is die camera
voering die een melancholie te
weegbrengt, meer dan de feite
lijkheid van de gefotografeerde
voorstelling.
De reprise van Henck van Dip
is een steeds terugkerende ver
binding van werkelijkheid
vertekening, van de feitelijk®0
van dingen en de absurditeit van
de combinaties.
De andere exposanten zijn Han
Waanders met mooie reeksen di
werken als een tijdtafel, Her®f
van Herpt, André Geertse en Ha
Klinkhamer.
De reprise in het werk van zes Bra
bantse kunstenaars is tot 27 oktop
te zien bij de NBKS aan de Reiger-
straat 16 in Breda. Alleen op maanOT
gesloten.
Door Muriel Boll
De kinderboekenv
een paar dagen, d
niet heeft, kan het
drop van Paul var
machtigen. Hoewi
plicht is dat het j
te maken heeft me
de boekenweek,
gooit dit verhaal
uit naar vroeger,
mythologie. Daar
de hoofdpersonen
say die moderne
kennen Arnold
en de X-files.
Er gebeuren vr
Hun aardige oud
eens net zo suf als
ma's waar ze s
avond al dropete
en ze krijgen ee:
hun ogen. Van c
Lyc-dropWaaro
hun kinderen aai
goed is? Zijn de b
duwen met ogen
denken van een
man die telkens
zwarte bestelwaj
Lyc komt van Ly
uit de oudheid di
Zeus gekookt ki
telen. Voor sta
door de woedent
anderd in een' w
heeft Van Loon
verhaal heen gev
is opgebouwd, vl
spannend van be
Het loopt allem
het slecht lijkt
Raoul en Lindsa
in. Als een deus
schijnt hij in he;
king, leren laar;
schakelt Lycaor