DE STEM 'Een van de beste koren ter wereld' bestaat 60 jaar Het gevulde seizoen van het Kamerkoor Puinhoop Composities Ambtenaren alt uiteen in overdadig, gene kiezen oenen, tas n dezelfde j trendsetter en komt makers zijn afge- k van kunststof. Er alleen heel licht is Vliering DEKU BOEKEN GIDS De Nobel Bezetting Alleenheerser Het Nederlands Kamer koor bij zimeerste openbare optreden onder deze naarm Haarlem, 9 januari 1939. foto collectie geert van den dungen Een Ne derlands Kamerkoor in 1989 tijdens een geënsce neerde tv-registratie van 'Via Crucis' van Liszt. foto nob Grote Gids Nederlands Kamerkoor: 'idealisme en intellect' 11111 DINSDAG 7 OKTOBER 1997 D1 In het seizoen 1997-1998 geeft het Nederlands Kamerkoor 96 concerten in tien maanden. Be halve heel Nederland bezoekt het koor Wroclaw, Tokio, Sin gapore en Zwitserland. In no vember maakt het Kamerkoor een toernee door Amerika, met 14 concerten in 18 dagen, van Los, Angeles tot Boston, van Toronto tot Georgia. In maart volgen acht concerten in Ja pan, met acht maal het Re quiem van Mozart Op het programma staat mu ziek van 42 componisten, ondr wie Bach, Britten, Bruckner, Fauré, Heppener, Janequin, Lassus, Mendelssohn, Mozart, Purcell, Rachmaninov, Ravel, Stravinsky en Sweelinck. De hele muziekgeschiedenis. In dit sei zoen zingt het koor onder lei ding van de dirigenten Uwe Gronostay, Tönu Kaljuste, Phi lippe Herreweghe, Robert King, Luis Garcia Navarro, Guy Reibel, Frans Brüggen, Ton Koopman, Christopher Hogwood, Roberto Benzi, Ed Spanjaard. Het Nederlands Kamerkoor is een bedrijf dat bestaat uit 25 zangers in vaste dienst, een chefdirigent, en een team van zeven mensen: artistiek leider, zakelijk leider, productielei der, bibliothecaris, assistent, administrateur en secretaresse. Het Nederlands Kamerkoor is te be luisteren op 12-10 Antoniuskerk Breda, 15-10 Concertzaal Tilburg, 24-10 St. Baafs Gent, 4-12 Concert zaal Tilburg, 21-12 Antoniuskerk Breda, 25-1 Antoniuskerk Breda, 14- 2 Concert- en Gehoorzaal Middel burg. je outfit is pas echt ze modellijn worden lubergine, paarszil- winter. De mond is ippotlood rondom de leven een mooi con- is deze winter in Jekleuren, die uiterst met dezelfde nagel- mtje. Niet alleen de het algemeen wordt ar een schoonheids- n opknapt. Ook voor jnt u bij de schoon- TV VVyF Door Hans Rooseboom „In 1980 hoorde ik het Neder lands Kamerkoor voor de eer ste maal in levende lijve. Dat was in het Concertgebouw in Amsterdam. Ik was 25 jaar en al sinds m'n 17e koordirigent, maar zo'n koorklank had ik nog nooit gehoord." Geert van den Dungen uit Breda zal die eerste ervaring nooit ver geten. „Die wonderlijke klank van 25 beroepszangers was een openbaring. Zo'n rijkdom, zo'n nuancering. Vanaf dat moment wilde ik alles van het Nederlands Kamerkoor weten." Op vrijdag 17 oktober wordt in de Beurs van Berlage in Amster dam het boek Een wonder van klank. Het Nederlands Kamer koor 1937-1997 gepresenteerd. Geert van den Dungen is de au teur. Hij schreef het boek samen met Gerard Maassen. Het onderzoek dat Geert van den bungen voor dit stuk geschied schrijving heeft gedaan resul teerde al eerder in de lijvige scriptie waarmee hij vorig jaar Ors. G. van den Dungen werd. Naast een druk dirigentenbe- staan (Christelijke Oratorium vereniging Justinus van Nassau, Bach Collegium Breda, kamer koor Cantecleer) zag hij kans een studie Muziekwetenschap aan de Universiteit van Utrecht af te ronden. Geert van den Dungen: „Het Ne derlands Kamerkoor had in de zestig jaar van zijn bestaan nooit onderzoek naar zijn eigen ge schiedenis gedaan. Het archief in hun kantoor in Amsterdam was een puinhoop." Waarom al dat werk? „Het Ne- jjerlands Kamerkoor is veruit het beste koor van Nederland en geldt als één van de beste koren ter wereld. Het heeft een voor beeldfunctie voor honderden ko ren in Nederland en vooral voor dingenten. Ik laat mijn eigen ka merkoor naar concerten van het Nederlands Kamerkoor luisteren. Het werkt inspirerend en motive rend om te horen hoe het óók kan. Via het Kamerkoor krijgen ze bo vendien repertoire te horen dat voor hen zelf te moeilijk is om uit te voeren." Mede door het bestaan van het Nederlands Kamerkoor is er in de jaren '80 in Nederland een ware hausse aan kamerkoren ontstaan, zo meent Geert van den Dungen. „Zelf heb ik direct na het horen van het Kamerkoor een eigen ka merkoor opgericht, onder de naam Cantecleer." Een ander bijkomend effect van het bestaan van het Nederlands Kamerkoor is de stroom van composities die Nederlandse maar ook befaamde buitenlandse componisten (Poulenc bijvoor beeld) voor het koor hebben ge schreven. „Je kunt rustig stellen dat een aantal belangrijke wer ken niet zouden zijn ontstaan als het koor niet had bestaan," aldus Geert van den Dungen. De geschiedenis van het Neder lands Kamerkoor was een leemte in de geschiedschrijving van de Nederlandse muziek. „En dat terwijl het Kamerkoor in het bui tenland net zo'n ambassadeurs functie heeft als het Concertge bouworkest. En daarvan is de he le geschiedenis uit en te na opge schreven." De status van het Nederlands Kamerkoor is enorm. Voor een zanger is het ongeveer de hoogste eer om er deel van te mogen uit maken. „Daar komt heel wat voor kijken. De selectieprocedure is streng. Als je al in aanmerking komt moet je eerst een paar jaar remplaceren. Dan wordt er geke ken of je geschikt bent om alle stijlen te zingen. Want dat hele brede is het kenmerk van het Ne derlands Kamerkoor. Zo gaan er jaren voorbij voordat je lid wordt. Er wordt altijd gezocht naar jonge mqnsen, die net afge studeerd zijn. Dat kan ook niet anders, want pudere, gearriveer de zangers kunnen nooit de sou plesse opbrengen om zich in een groter geheel te schikken, om te mengen en te kleuren, eigen schappen waarin het Nederlands Kamerkoor excelleert." Tussen twee haakjes: zit je bij het Kamerkoor, dan zit je gebeiteld. In feite zijn het ambtenaren met alle vastigheid van dien. Het koor wordt in z'n geheel gesubsidieerd door het ministerie van OCW, de zangers hoeven er niets naast te doen. Ze kunnen op hun 55e met pensioen en ze zitten bij het ABP. Het koor heeft altijd z'n stilisti sche veelzijdigheidbewaard. „Toen in de jaren '60 en '70 de muziekwereld zich specialiseerde en er typische koren voor oude én voor hedendaagse muziek ont stonden, heeft het Kamerkoor dat opgevangen door die specialisten stuk voor stuk aan te trekken. Barokspecialisten als Ton Koop man, Nikolaus Harnancourt en Paul Van Nevel hebben het koor gedirigeerd, maar ook Reinbert de Leeuw, deskundig in de 20e- eeuwse muziek. Die hebben hun specialismen op het koor kunnen overbrengen. En zo heeft het Ka merkoor zijn veelzijdig karakter Felix de Nobel vlak voordat hij in 1972 afscheid nam van 'zijn' Kamerkoor. „Het was een indrukwekkende man, als mens en als kunstenaar. Je luisterde ademloos naar hem. foto collectie geert van den dungen e plaats in. De tijd gen is voorbij. Het groot.De kleuren iten, zwart en ook vol rundleer. Er is lukvan BERBAzijn Jaar de prijzen wat Itra bij te kopen. Dat |igzakken zien, met succes. Naast de lo is er nu ook een CYGEN". Vlotte tas- fensduur. pe schoenmode. De de kuit sluitende -O heeft een mooie uin en zwart zijn bij (chtige modellen op de carré-vormen te in. Net als in de Kt de jaren 70 stijl pchoenmode op. Er detail en af en toe i extreem. Hierdoor laars weer terug in jéde en ook de pla- an de blokhak zijn weggeweest. KIP- deze winter een collectie dames- bt carré-vormen en rubberen hakken i boot neemt zowel als dames een plaats Icht zijn doordat het IERLAND heeft niet ook de kids kunnen |oet treden. Nog niet i. De japanners als 1 uitblinken in kwa- petail mooi gemaakt, gezicht. Om de geschiedenis van het Ne derlands Kamerkoor te kunnen schrijven, hebben Geert van den Dungen en zijn mede-auteur Ge rard Maassen tientallen mensen van vroeger en van nu geïnter viewd en vele archieven uitgeplo zen. „Dat was vaak een vies kar weitje. Zo mocht ik bij de wedu we van Rutger Schoute op de vliering klimmen. Daar lagen ou de jaargangen van de VARA-gids van voor de oorlog, met informa tie over de begintijd van het Ka merkoor. Dat was een hele vieze troep, maar ik mocht het alle maal meenemen." Duizenden programma's en re censies heeft Geert van den Dun gen bij elkaar gezocht - en geko pieerd, een half huis vol. Alle maal nodig voor het boek dat nu verschijnt. In feite is het een uit gebreide versie van zijn (ook al uitgebreide) doctoraalscriptie van vorig jaar. „Ik heb een witte vlek in de ge schiedschrijving van het Neder landse muziekleven ingevuld. Dat wordt kennelijk gewaar deerd. Voor mijn scriptie kreeg ik indertijd een 9. Daar was ik wel blij mee. Ik ben van plan om door te gaan met dit werk. Hoewel ik het druk heb en het onderzoek al een tijdje stagneert, hoop ik toch op den duur te promoveren op een proefschrift over de Neder landse componist Henk Ba- dings." Het affiche volgens Anthon Beeke Paul Mennes: schokken zonder stijl pagina db behouden. Ze kunnen in feite al les." In de periode Felix de Nobel - de pre-gespecialiseerde fase - zong het koor ook al heel goed, maar alles op dezelfde manier. Felix de Nobel leidde het koor van 1937- 1972, en met zijn naam is meteen de belangrijkste naam uit de ge schiedenis van het koor gevallen. Felix de Nobel richtte het koor in 1937 op. „Dat gebeurde in de boezem van' de omroepvereniging VARA. Daar vatte men het plan op om een serie Bach-cantaten uit te voeren, maar de VARA had geen eigen koor. De hulp van Fe lix de Nobel werd daarvoor inge roepen, door mensen als Rutger Schoute van de VARA-muziekafdeling. De Nobel kwam uit een rood nest in Haarlem. Zijn broer Otto is be roemd geworden als componist van socialistische strijdliederen als Eens en Morgenrood. Felix stelde binnen de kortste keren het kamerkoor Pro Musica sa men. In 1938 ging dit koor, buiten VARA-verband, verder als Ne derlands Kamerkoor." Tijdens de bezetting had het koor het zwaar, net zoals het gehele Nederlandse muziekleven. Er werd door de meeste zangers noodgedwongen doorgewerkt, men werd lid van de Kultuurka mer, en Felix de Nobel zelf scheen er allemaal weinig moeite mee te hebben. Na de oorlog kwam hij er zonder straf of be roepsverbod van af. Na de oorlog begon de glorieuze opmars van het Nederlands Ka merkoor. Geert van den Dungen: „Het archief in hun kantoor in Amster dam was een puinhoop.foto de stem johan van gurp Geert van den Dungen: „Vanaf 1946 waren ze helemaal zelfstandig, maar er was nog lang geen sprake van subsidie. Het was armoe troef. De koorleden verdienden slechts een beschei den honorarium uit hun optre dens. Alleen De Nobel had het beter. Zijn gage was twee maal hoger dan die van de koorleden, en bovendien had hij zijn carrière als pianist-begeleider. Hij was als liedbegeleider nummer één in Nederland." De leden van het Nederlands Ka merkoor werden gedreven door idealisme, daarvan is Geert van den Dungen overtuigd. „Bij an dere koren hadden ze veel meer kunnen verdienen, zoals bij het Omroepkoor, het NCRV Vocaal Ensemble of het Operakoor. Maar ze kozen voor dat koor, voor die a cappella muziek, die zeker in die tijd een ondergescho ven kindje was. Dat idealisme kenmerkt het koor nog altijd, ook al is alles nu financieel goed gere geld." Gedurende 35 jaar was Felix de Nobel alleenheerser. Hij was di rigent, directeur, zakelijk en ar tistiek leider. Hij alleen stelde het repertoire samen. Geert van den Dungen: „Ik heb hem nog ge kend. In 1974 heb ik een cursus bij hem gevolgd. Het was een in drukwekkende man, als mens en als kunstenaar. Je luisterde ademloos naar hem. Hij had veel gevoel voor humor, hij was een briljant causeur." Sinds het vertrek van Felix de Nobel is het koor steeds meer een toonbeeld van democratie gewor den. De 25 leden vormen samen tal van commissies, zoals voor de repertoirekeuze, voor het aan trekken van gastdirigenten, voor audities door nieuwe leden, enzo voort. Ze bepalen alles zelf. „Je kunt rustig zeggen dat het koor louter uit mensen met intellect bestaat." Felix de Nobel liet bij zijn overlij den in 1982 een persoon lijk ar chief achter. „De weduwe De Nobel zag het belang ervan niet in. Uiteindelijk belandde dat archief op het Wa- terlooplein in Amsterdam, waar het gelukkig werd ontdekt door een dame die begreep wat het was. Het was een dikke map die in een plas water lag. Zij redde het archief en bracht het naar het Nederlands Kamerkoor, dat in Amsterdam is gevestigd." Bill Wyman leeft op na de Stones pagina d4

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 19