I iJTJÏÏ IS zo fijn! Orthodoxe kloosterkunst toegankelijk De schatten van de heilige berg Athos te zien in Thessaloniki Containerverhuur A. HELMER B.V. TEL: 076-5140857 Tegelhandel de Boerderij, MAANDLASTEN? JM TERHEIJDEN Watersport Uw vaarbewijs jr GRATIS ie over méér ile armslag 0-1800 DE STEM SURPLUS E4 A X 56 WrB 'jn is een beet ns van de ach- tle beste ktvalj- 1 een fantasti ood-en-dood- Nu ga ik zel f in de krant" ijn hart toch iteitssehuwe ijn. Meneer IL n'J if«' ()w adres voor al uw wand- pn vloertegels eri marmer. Uit voorraad leverbaar, angeweg 59, Anna Jaco- rapolder, tel. 0167-572632. ben eigen woning hebben staande leningen geen 'oor zorgen dat uw maand- er worden. Waarom zou u voordeel laten lopen? efoontje kan u honderden bnd schelen. 1551 Vakantie/Recreatie ialen in 1 dag, met de boot laar Engeland, voor uw iraktijk- en theorieexamen, liet slagen, niets betalen, irijs all-in incl. uitreiking 'aarbewijs 1.600,-. Voor nl.: tel. 0032-36696196. //van Bruggen M.dviesgroep ilt méér uit uw hypotheek i i VRIJDAG 3 OKTOBER 1997 Door Gerrit van den Hoven Jaren en jaren was het een grote wens van de Grieken en vooral Thes saloniki om een tentoonstelling te organiseren met kunstschatten van de orthodoxe christenleefgemeen schap Athos. De inmiddels overleden Griekse cultuurminister en actrice Melina Mercouri deed in 1985, toen Athene de eerste Europese cultuur hoofdstad was, verwoede pogingen de Athos-schatten in een museum te krijgen. Ze kreeg het niet voor el kaar. De twintig kloosters van Athos, de 'regering' vormend van het religieuze staatje, hielden de boot af. Maar de tijden zijn veranderd. De Europese Unie stopte geld in de res tauratie van de kloostergebouwen op Athos en de monniken vonden dat ze iets terug moesten doen. Vandaar dat een groot aantal van de waarde volle bezittingen tijdelijk zijn over gebracht naar Thessaloniki, Europe se cultuurhoofdstad van 1997. Bij de opening van de tentoonstel ling De schatten van de berg Athos eind juni vielen grote.w.oorden. Kon- stantin Kosmopoulos, burgemeester van Thessaloniki, noemde de ten toonstelling 'Gods wil' en Evangelos Venizelos, minister voor cultuur, sprak over 'de belangrijkste exposi tie in de geschiedenis van Grieken land ooit'. Grieks gevoel voor drama wellicht, maar toch, kunstschatten van Athos zijn normaal niet voor veel mensen te zien. Voor de helft van de wereldbevolking al helemaal niet, want voor vrouwen is het betre den van het monnikenstaatje sowie so verboden. Maar ook mannen kun nen er maar mondjesmaat terecht. Maximaal tien niet-Grieken per dag zijn welkom. Een aanvraag moest minstens twee maanden vantevoren worden ingediend. Requiem Athos, de 'tuin van de maagd', zoals de bewoners zelf zeggen, is niet van af het vasteland bereikbaar. Het schiereiland met een lengte van 45 kilometer in de Noord-Egeïsche zee, ligt op de uiterste hoek van het Griekse vasteland, maar de weg stopt en bezoekers worden per boot een eind verderop aan land gezet. Daar liggen verspreid twintig kloos ters en twaalf kleinere leefgemeen schappen, bewoond door zo'n 2000 monniken. Een leefgemeenschap die zo rond 960 werd gevormd. De viering van het duizendjarig be staan in 1963 was niet vrolijk. Het ging absoluut niet goed met deze ooit zo welvarende werk-, studie- en leefgemeenschap. De gebouwen stonden te verpauperen, het aantal monniken was teruggelopen tot 1144, met een onrustbarende hoge gemiddelde leeftijd van 55 jaar. Dat terwijl de heilige berg ooit het mid delpunt was van de orthodoxe ge meenschap van Oosteuropese en Griekse christenen. De viering van het eerste millennium leek dan ook een requiem te zijn. De monniken dachten er serieus over om het ge bied maar open te stellen voor toe risten, maar stuitten daarbij op de hoge kosten die de aanleg van wegen met zich mee zou brengen. Maar het wonder gebeurde. In 1972 was het aantal monniken niet verder teruggelopen, maar zelfs met één ge stegen. En daarna ging het crescen do. In de eerste vijf jaar kwamen er 143 bij, in '77-'86 284 en tussen '87 en '96 steeg het aantal monniken met, 609. Voor het overgrote deel waren de nieuwkomers jonge mensen die een opleiding aan een universiteit hadden genoten en uit verschillende landen kwamen. Uiteraard vooral uit Oost-Europa, maar ook Neder land is op Athos vertegenwoordigd. De Europese Unie erkende in Maast richt de speciale status van Athos dat een eigen staat vormt. En er kwam financiële steun voor de res tauratie van gebouwen. Lavras Nieuw elan dus na een periode van verval en de golfbeweging van slech ter en beter is een constante in de ge schiedenis van Athos. Steeds kreeg Athos te maken met tegenslag, maar altijd kwam de gemeenschap er bo venop. De eerste monniken vestigden zich waarschijnlijk al in de achtste eeuw op Athos. Het eerste klooster, La vras, ontstond rond 960. Daarna groeide de gemeenschap snel. De gunstige ligging, moeilijk bereikbaar vanaf land maar met een open en veilige zee, zorgde ervoor dat Athos niet geïsoleerd raakte. Wel had de geloofsgemeenschap te kampen met allerlei invallen. Geharrewar in de Balkan zorgde ervoor dat Athos re gelmatig werd geplunderd. Nieuwe regimes deden zich gelden. Zo had den Bulgaren, Serven en Turken het Macedonische gebied ooit in handen. Athos bleef als geloofsgemeenschap steeds belangrijk. Allerlei leiders be tuigden steun en kwamen met ge schenken. Vooraanstaande monni ken gingen van Athos naar Oost- en Zuideuropese landen om sommige kunstschatten te tonen. Zeeforten De tentoonstelling De schatten van de berg Athos kan overigens maar een relatief klein deel van de bezit tingen van Athos laten zien. Het Mu seum voor Byzantijnse Kunst in Thessaloniki biedt slechts een in druk van de orthodoxe pracht en praal. Door middel van foto's en ma quettes trachten de samenstellers een beeld te geven van de architec tuur van de verschillende kloosters waarvan sommige als grimmige zee forten op de rotskusten oprijzen. De expositie wil voor een breed pu bliek toegankelijk zijn, een illustra tie zijn bij de geschiedenis van Athos. Drie jaar lang werkte een team van driehonderd deskundigen aan het ordenen van materiaal. Bij de tentoonstelling hoort een om vangrijke, bijna 700 pagina's omvat tende catalogus. Een voorwaarde van de monniken die de tentoonstel ling ook zien als een mogelijkheid om de spirituele boodschap van het Byzantijnse hellenisme te versprei den. Vooral veel iconen zijn in de donkere ruimtes van het museum te zien. Fel le spots laten de verf fel oplichten. Iconen zijn het hart van orthodoxe geloofsbeleving. Het zou God plezie ren als mensen de afbeeldingen van heiligen zouden kussen. Athos bezit de grootste collectie iconen. Er zijn er zo'n 20.000 waarvan de oudste da teren uit de elfde eeuw. De expositie toont verder muurschil deringen, Byzantijnse sculptuur, met kunstig houtsnijwerk versierde deu ren van de bema (het spreekgestoel te), ingelegde kruizen, schalen, drinkbekers en andere attributen bij de eredienst. Documenten Interessant zijn de documenten uit de kloosterarchieven. Er zijn Byzan tijnse documenten, waarvan het oudste al dateert uit 927. Documen ten die een inzicht geven over de da gelijkse gang van zaken. Maar ook bezitten de kloosters Ottomaanse, Madonna Hodegetria, icoon uit 1260-1270, klooster van Chelandar. Slavische en Roemeense documen ten. In vitrines ligt ook een groot aantal fraaie van miniaturen voorziene ma nuscripten, handgeschreven boeken. Monniken van Athos waren druk be zig met het kopiëren van teksten, teksten die vooral gebruikt werden voor theologische en liturgische doeleinden. Ook kregen en kochten de kloosters veel manuscripten. Een kwart van het totale aantal Griekse manuscripten bevindt zich op Athos, naar schatting zo'n 15.000. Maar ge zegd moet wel worden dat het niet de meest interessante Griekse manu scripten zijn. Die bevinden zich in andere bibliotheken. Er is verder ook een kleiner aantal Slavische ma nuscripten en enkele Georgische. Opvallend zijn de muziekmanu- scripten met Byzantijnse muziekan- notaties. Bijna 3000 zijn er bewaard gebleven. Athos beschikte over een aantal eigen componisten van koor zang. In de hal van het museum zijn ook cd's te koop met seculiere By zantijnse koormuziek. Symposia De tentoonstelling vormt slechts een deel van de activiteiten die worden ontplooid ten aanzien van het kloos terstaatje. Er volgen later dit jaar nog een aantal symposia. De huidige expositie zal een stevige slinger ge ven aan de onderzoeken van de Athos-archieven. Die overigens al enige tijd lopen. De Parijse serie 'Ar chives de l'Athos' publiceert syste matisch middeleeuwse documenten, terwijl het instituut voor Byzantijn se studies post-Byzantijnse docu menten onderzoekt. 'Schatten van de berg Athos' in Museum voor Byzantijnse Kunst Thessaloniki, t/m 31 december 1997. Grieks- en Engelstalige cata logus. ..if A-, i - S-'—tl <Y/yW-r--4't ï-«w*'x«efc «ut -Ve it*~t «tïT-tvV JVi. dvrt Ixi 4 Hé c •r. ?.,v >.1- /tri•wA»*1'*' i.uun-»"- - HMi »v.-f.*1 f •V4V ]n.utPn ntfé i-'+f'i 'Ötr T-'yt.v ,oe Worf^èiriumii ff - ó.i .o - ■litwamdtnS'v •De heilige St. George, mozaïek uit de twaalfde eeuw in het Bladzijde uit het manuscript 'Olympiodoro's Protheoria', een commentaar op het boek van Job. 12e-13e eeuw, klooster van Vatovedi Klooster van Xenophontos. Document uit 1405 dat een gift bevestigt aan het St. Pauls kloos ter.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 27