Sabbelen op een beestachtige lolly Wassen begint met sorteren Wijnlanden maken zich op voor volgend millennium Het g De Woonbeurs is na vijfjaar niet meer weg te denken Fabrikant kan aangesproken worden op verkeerde instructie Wassen zonder water Porsc DESTEM I I I I I SURPLUS VRIJDAG 3 OKTOBER 1997 E2 Van den Berg Indekken Aansprakelijk WASSEN WASMIDDEL BUITEN DROGEN DE WASDROGER STRIJKEN Wijnconsumptie in Nederland zal fors toenemen Vijvercursus DESTEM Treurnis Walker Grootste Niemand minder dan Alberto Alessi opent maandag 6 oktober de vijfde editie van De Woon beurs in de Rai te Amsterdam. Een dag later gaan de deuren voor het publiek open. De Woonbeurs '97 duurt tot en met 12 oktober. Alberto Alessi, eigenaar van het opvallende Italiaanse concern Alessi, opent de beurs niet al leen; daarnaast is hij ook nog eens eregast. Om die reden is een Italiaans Keukenstraatje ingericht waar een expositie is ingericht met de opvallendste ontwerpen van Alessi. Ook houdt de Italiaan, die onder an dere werkte met Ettore Sott- sass, Philippe Starck en Ales- sandro Mendini, woensdag 8 oktober een lezing. Daarbij kan iedereen aanwezig zijn. Alessi is niet de enige beroemd heid die tijdens De Woonbeurs zijn gezicht laat zien. Gerard van den Berg zit dit jaar een kwart eeuw in het vak. Daarom is een speciale overzichtsten toonstelling rond zijn werk in gericht. Ook Van den Berg geeft tekst en uitleg, dinsdag 7 okto ber. Lezingen zijn er daarnaast van Maroeska Metz, Ann Maes, Jan des Bouvrie en kunstenaar Jeroen Vinken. De organisatie van De Woonbeurs heeft dan ook alle reden om eens goed uit te pakken. Sinds het begin in 1993 bezochten zo'n vierhon derdduizend bezoekers de beurs. De beurs onderscheidt zich van andere evenementen door de ruime opzet: alle ele menten op het terrein van wo nen worden er belicht. Evenals voorgaande jaren heb ben de tijdschriften Ariadne, DoeHetZelf-Woonideeën, Eigen Huis Interieur en VT Wonen presentaties ingericht. Daar worden de laatste trends be licht. Datzelfde gebeurt natuur lijk in de stand van de honder den exposanten. Met behulp van kleurcodes kan de bezoeker gemakkelijk de weg vinden. Ie der thema heeft een eigen kleur: woonkamer, keuken, badka mer, bed, kinderkamer, stoffen en raambekleding, vloer, haar den en verwarming, tijdschrif ten en praktisch. De Woonbeurs in het Hollandcom plex in de Rai in Amsterdam. Van dinsdag 7 tot en met zondag 12 ok tober. Van dinsdag tot en met vrij dag is de beurs geopend van 10.00 tot 22.00 uur. Zaterdag en zondag kunnen bezoekers er terecht tussen 10.00 en 18.00 uur. Kaarten voor de verschillende lezingen zijn te reser veren op nummer 0900 2025227. Alsof je een beest opeet, Chupa Chups heeft weer iets nieuws ver zonnen. Een kind kan de was doen. Nou, vergeet het maar. Met al le moderne materialen van te genwoordig is wassen bijna een wetenschap geworden. Tot ergernis van veel consumenten moet kleding steeds vaker che misch gereinigd worden, ook als het van - in hun ogen - wasbaar katoen, zijde of lin nen gemaakt is. Door Jetty Ferwerda Maandag wasdag bestaat niet meer. Tegenwoordig is het elke dag wasdag. Zonder waslijnen vol wapperend wasgoed, maar met snorrende droogtrommels. Waar vroeger huisvrouwen hele dagen stonden te sloven, staan nu machines die in een paar uur het werk doen. De hoeveelheid werk mag dan wel afgenomen zijn, de ergernis sen omtrent het wasresultaat he laas niet. Heel wat wasgoed gaat verkleurd, gekrompen of ge kreukt de kast in. Wassen omvat meer dan het sor teren in bonte en witte was. Wie selecteert op basis van het inge naaide wasetiket komt op meer dere stapeltjes uit. Witte lakens op 90 graden, gekleurde katoen op 60 graden, gekleurd synthe tisch op een 40 graden anti kreukprogramma, wol op dertig graden zonder centrifugeren of handwas. Ook andere zaken staan op dat etiket vermeld: of een artikel in de droogtrommel mag of niet, op welke tempera tuur de strijkbout moet staan, of het bleekmiddel kan verdragen en of het naar de stomerij moet. De laatste jaren is het opvallend dat veel ogenschijnlijk machine- wasbare kleding - ook goedko pe - alleen maar chemisch gerei nigd mag worden. Volgens me vrouw P. Peeters van de Vereni ging Textieletikettering voor Was- en Strijkbehandeling (VT- WS) in Delft heeft dat twee oor- meesten doen het dan ook." Het is namelijk niet altijd moge lijk op basis van het materiaal de juiste wasbehandeling te kiezen. De wasinstructie is gebaseerd op het meest kwetsbare onderdeel van een kledingstuk en dat is niet uitsluitend aan de buitenkant zichtbaar. Wie zich aan de instructies van het waslabel houdt, komt norma liter niet voor onaangename ver rassingen als krimpen of verkleu ren te staan. Gebeurt dat toch, dan is de kledingfabrikant ver antwoordelijk en kan de consu ment hem daarop aanspreken. Meestal gebeurt dit via de winkel waar het kledingstuk gekocht is. De meest voorkomende klachten zijn volgens Peeters krimpen en verkleuren. „De meeste vragen gaan over het behandelen van zij de en wol. Mensen weten vaak niet hoe delicaat een stof als zijde is. Waar ook veel over wordt ge klaagd zijn bruidsjurken waarop parels zijn geborduurd. Die kun nen niet gereinigd worden, ook niet chemisch." Over het algemeen volgt de con sument de wasinstructie goed op, vooral als het een nieuw kleding stuk is. „Uit onderzoek blijkt dat zestig procent van de mensen die in Nederland de was doen, en dat zijn nog altijd voor het merendeel vrouwen, vóór het wassen naar het waslabel kijkt. De betekenis van het wastobbe- en strijkijzer- symbooltje is bij 85 tot 90 procent van de mensen bekend," aldus de J. van der Pijl, secretaris van de VTWS. Volgens Van der Pijl gaat de con sument zelden de fout in bij het wassen. „Als er iets gebeurt, ligt het meestal aan een verkeerd eti ket in de kleding en kan de fabri kant daarop aangesproken wor den. Bij grootwinkelbedrijven zal het niet gauw voorkomen, omdat zij hun producten regelmatig in de wasmachine testen. Maar in de goedkopere kledingcircuits ge beurt het wel, omdat daar slecht of niet gecontroleerd wordt." Naast het juiste waspoeder is de hardheid van het water, de tem peratuur van het water, de was- tijd en de wasmachine van in vloed op het wasresultaat. Keer de volle wasmand om en sorteer de vuile was als volgt: selecteer op wasvoorschift; kies het programma en pas de belading van de trommel daar aan aan; bij kreukherstellende programma's mag de wastrom- mel niet te vol zitten; onderbelading kost niet alleen water, energie en wasmiddel, maar kleding slijt er ook van, overbelading geeft een slecht wasresultaat; afhankelijk van het waspro gramma woorden tijd en toeren tal van het centrifugeren aange past, bij katoen is dat zes minu ten, bij synthetica twee minuten; soms moet men bij wasprogram ma's voor kreukherstellende en synthetische artikelen zelf de knop op centrifugeren zetten; Volg nauwkeurig het doseer- voorschrift van fabrikanten; Voor een goede vlekverwijde- ring is er het waspoeder met bleekmiddel, dit is echter niet geschikt voor gevoelige kleuren (met name pasteltinten). Color- wasmiddel met kleurbeschermer is er speciaal voor gekleurde was. Voor het behoud van de witte kleur zijn er waspoeders met bleekmiddel en optische witmiddelen. Kies voor wol en fijne was een speciaal wol- of fijnwasmiddel; wie de was aan de lijn laat dro gen, kan het beste grote stukken over de lijn hangen; zonlicht is funest voor textiel: glans ver mindert, optische witmakers vergelen en bonte was verkleurt; wol en zijde kunnen het beste liggend drogen; de was heeft doorgaans niet veel van de droger te lijden, nieuw wasgoed zal echter de eer ste keer wel krimpen al neemt dit na een paar keer wassen af; bij gebruik van een droger kan wasverzachter achterwege blij ven; zijde en artikelen waarin rubber of schuimrubber zit ver werkt, mogen niet in de droger; sorteer het wasgoed aan de hand van het aantal stippen in het strijkijzersymbool, een door kruiste strijkbout betekent dat het artikel niet mag worden ge droogd boven de 6Ö1°C; soms is kleding voorzien van het sym bool voor trommeldrogen: een vierkantje met een cirkel er in; droog synthetische artikelen niet samen met katoen, syntheti ca zijn eerder droog; stop kreuk- gevoelige artikelen in kleine porties in de trommel; veel fabrikanten zijn huiverig voor het drogen in de droogt rommel wegens de kans op krim pen; veiligheidshalve vermelden zij dan maar dat een bepaald kledingstuk niet in de droogt rommel mag. strijk de was enigszins vochtig, dat geeft het beste, gladste re sultaat; stel de strijktemperatuur in op de gewenste stand; het strijk ijzersymbool in de kleding is de zelfde als die op het strijkijzer. (Uit: Het Textiel ABC, te bestellen bij de VTWS in Delft door ƒ.16,25 over te maken op postbankno. 66.64.02 o.v.v. 'Textiel ABC'.) Door Johan van Grinsven Bij lollyfabrikant Chupa Chups hebben ze aardig in de gaten dat een goed product alleen niet ge noeg is, je moet het vooral weten te verkopen. En dat kan de Spaanse fabrikant als geen an der. Sinds vorig jaar is ook in Neder land niet meer aan de hippe merklolly te ontkomen. Niet al leen in snoepwinkels, maar bij voorbeeld ook in benzinestations, supermarkten en tabakszaken zijn hele lollylawines te vinden, in de meest bizarre winkelcfis- plays. Want je moet wel de aan dacht trekken. Daarom ook komt de lollyfabrikant met iets nieuws: choppers. Dat zijn lolly's met aan het einde van het stokje een halve vis, kikker, hagedis of een spin. Lol van de chopper? Anderen de rillingen bezorgen, denkt de fa brikant. Die er ook een andere toepassing bijverzonnen heeft: met een 'leeg' lollystokje kunnen diverse halve dierenlijven aan elkaar gemaakt worden. Zo kunnen enkele vreemde beesten ontstaan. Er zijn gekkere rages geweest. Niet voor het eerst trouwens dat de Chupa Chups-producent met gekke accessoires komt. Zo is er al een lolly die uit een pen (e voorschijn komt, een koptele foonlolly, een lolly in een goo- cheldoosje en de zotste van het stel: een automatische lolly-lik machine (dat ding zorgt er voor dat de lolly vanzelf ronddraait, je hoeft alleen nog maar je tong bui ten te hangen). Chupa Chups komt uit Spanje,» 1957 kwam de lolly daar voor het eerst op de markt. Inmiddels zijn er wereldwijd 35 miljard van ver kocht; het aantal (nieuwe) sma ken is tegenwoordig nauwelijks meer bij te houden. Maar het suc ces is vooral van de laatste jaren; het kwam vooral nadat beroemd heden als zangeres Madonna, president Bill Clinton, mode-ont werper Gianfranco Ferré en voet ballers Ronaldo en Ronald Koe man (Chupa Chups-ambassadeur in Nederland) met het snoepgoed te zien zijn geweest. In Nederland alleen al zijn dit jaar ruim 30 mil joen lolly's verkocht. Het aantal lolly's dat de fabrikant tegen woordig jaarlijks produceert zou - achter elkaar gelegd - vol doende zijn om de wereld vijf keer te omcirkelen. Door Hein Sluijter Zal er in het jaar 2030 in Nederland veel meer wijn worden gedronken dan in Frankrijk? Op dit moment is het nog zo dat in Frankrijk per hoofd van de bevol king per jaar 62 liter wordt gedronken en in Nederland 16 liter. Tegen die tijd ech ter zou de Fransman voor zijn doen diep zinken en nog maar 33 liter tot zich ne men en de Nederlander zelfs de enorme plas van 49 liter, evenveel als er nu jaar lijks in de keelgaten verdwijnt in twee uitgesproken wijnlanden als Spanje en Roemenië bij elkaar. Uit welke koker komt dit rare idee? Wel, uit die van het marktonderzoeksbu reau Trendbox, dat in Nederland een naam te verliezen heeft en al jaren naar tevredenheid de wijnmarkt onderzoekt. Toch zal geen weldenkend mens deze ab surde voorspelling geloven. Trendbox zelf trouwens ook niet. Directeur Goos Eilander kwam er in hoogst eigen persoon mee naar voren op de jaarlijkse bijeenkomst van het Wijnin formatiecentrum in Den Haag, die deze keer in het teken van de toekomst stond, toegespitst op het jaar 2010. Eilander wilde zijn eigen vak eens een keer relativeren. Laten zien dat toekomst voorspellen ook maar heel betrekkelijk is. Het bureau had voor een keer gewoon de huidige trend laten doorzetten tot een be paald punt in de toekomst. En die huidige trend is dat wijn drinken in Frankrijk steeds minder populair wordt, terwijl er in Nederland sprake is van een (lichte) groeimarkt. De Fransman is de afgelopen 25 jaar tientallen liters minder gaan con sumeren. De Nederlander echter zag in die periode kans zijn inname te verdubbe len. Welnu, aannemen dat dit voorlopig en met deze snelheid zo doorgaat, kan dus niet, zeker niet over zo'n lange periode als ruim 30 jaar. En dus is de prognose, dat straks in Nederland meer wijn wordt ge dronken dan in Frankrijk uiteraard maar flauwe kul. Zoals Eilander voor alle ze kerheid toch maar aangaf. Desalniettemin verwacht hij serieus dat het verbruik van alleen al rode wijn in Nederland in 2010 ten opzichte van nu met niet minder dan 22 procent zal zijn toegenomen. Het gezondheidsimage van rode wijn speelt bij deze stijging volgens hem ook een rol. Een ander aspect van de toekomst sprak uit de plannen van een aantal wijnprodu- cerende landen. Australië bijvoorbeeld heeft een project dat zelfs verder gaat dan 2010 en de niet mis te verstane titel draagt van 'Strategy 2025'. Duizend wijnbedrijven zijn het daar eens gewor den over een gigantisch werk, dat in 2025 moet uitmonden in een verdriedubbeling van de productie. Aanleiding daartoe is de almaar stijgende wereldvraag naar kwaliteitswijnen. Ook in andere landen zijn er opmerkelijke plannen. Zo denkt Chili rond 2010 het enige land ter wereld te zijn, waar zowat alle bestaande honderd druivenrassen van betekenis zullen zijn aangeplant. Het wil er allemaal cépages van maken, wij nen steeds uit één ras. Chili wil dus in de 21e eeuw het cépage-paradijs worden. Landen als Griekenland en Hongarije hebben het nu definitief op een holletje gezet in de richting van de lokkende we reldmarkt door versneld over te gaan op nieuwe technieken. En Duitsland wil wat doen aan zijn ietwat stoffige image. Naast smaakaanpassingen zie je er steeds meer wijnen die in hun uitmonstering sterk af wijken van het traditionele patroon: fles sen van het Bordeaux-type bijvoorbeeld met strak ontworpen etiketten die er wat Frans uitzien. Een proef met rode kwali teitswijnen in het Ahrtal dat tot voor kort slechts berucht was om zijn rosé-achtige snoepwaterwijntjes, lijkt te slagen en zal rond 2010 volgens de producenten zelfs concurrentie kunnen opleveren met bour gognewijnen. En Frankrijk? Dat verwacht ook in volgende eeuw onbetwist koploper te zijn op de Nederlandse importmarkt. De nieu we wijnlanden hebben de laatste jaren wel wat van de Franse marktpositie afge knabbeld, maar het land gaat er vanuit dat het huidige aandeel in Nederland van 51 procent in 2010 hoe dan ook gegroeid zal zijn. Tenslotte ging het exportvolume van Frankrijk naar Nederland tussen 1991 en 1996 omhoog met 14 procent Leuk. Maar het is natuurlijk maar hoe je het bekijkt. Zonder die nieuwe wijnlan den had dit cijfer best wel eens hoger kunnen uitvallen. FOTO'S MARC BOLSIUS 'De Stomerij' als zodanig bestaat eigenlijk niet meer, 'Chemisch reiniger' is de moderne bena ming. Alleen dat bekt niet lekker en bovendien weet iedereen wat met 'De Stomerij' wordt be doeld. Daar breng je kleding en ander textiel naar toe dat niet thuis met water gewassen kan worden, gedroogd en gestreken. Che misch reinigen betekent dat tex tiel in bepaalde organische vloei stoffen wordt schoongemaakt. Het voordeel van chemisch reini gen boven wassen in water (nat- wassen) is, dat vet en olie mak kelijker oplossen in de speciale vloeistoffen. Bovendien zwellen vezels als katoen, linnen, zijde en wol minder op waardoor de kans op krimpen, kreuken en vervor men kleiner is. Symbolen voor chemisch reini gen: een cirkel met een P, A of F er in. De letters staan voor de te gebruiken reinigingsvloeistof. Ook de strijksymbolen zijn bij het chemisch reinigen van be lang, het geeft een indicatie bij welke temperatuur een bepaald kledingstuk mag worden ge droogd. Een chemische wasmachine ver toont op enkele punten overeen komsten met een gewone, 'nat- wasmachine'. Er is een buiten trommel waarin een binnen- trommel draait, voorzien van gaatjes. De binnentrommel kan draaien op wassnelheid en cen trifugeersnelheid. Een groot ver schil met een natwasmachine is dat een chemische wasmachine de vloeistof niet in het riool loost, maar zuivert en herge bruikt. Drogen gebeurt in dezelf de chemische wasmachine. Textiel met een chemisch reini- gen-symbool mag nooit in water gewassen worden. Het is ook aan te raden wasmachine-bestendig textiel met moeilijk te verwijde ren vlekken naar de stomerij te brengen. Zelf 'dokteren' aan vlekken als inkt, rode wijn of teer maakt het vaak alleen maar erger. zaken: „Ten eerste dekken kle dingfabrikanten zich in. Bang voor claims, kiezen ze voor de veiligste manier om hun kleding te reinigen. Terwijl het soms best in de machine gewassen kan wor den. Ten tweede kan op een ka toenen jasje bijvoorbeeld een glanslaagje zitten dat niet tegen wassen in de machine kan. Het zelfde geldt voor knopen, ritsen of gebruikte garens." Ook de komst van allerlei synthe tische high techvezels heeft het zelf wassen er niet makkelijker op gemaakt. De VTWS richt zich speciaal op de behandeling van kleding en stimuleert het gebruik van on- derhoudsymbolen in kleding. Consumenten kunnen er terecht met vragen over het reinigen van kleding. Kledingindustrie, was middelfabrikanten en stomerijen krijgen er informatie over alle technische eisen en ontwikkelin gen in het onderhoud van kleding en de bijbehorende symbolen. Mevrouw Peeters: „Er zijn vijf internationaal beschermde on- derhoudsymbolen, die voor de wastemperatuur, bleken, strij ken, chemisch reinigen en dro gen. In Europa zijn confectio nairs verplicht te vermelden waarvan een kledingstuk is ge maakt, maar dat geldt niet voor het onderhoud. Toch is het juist in hun eigen belang zo'n onder- houdsetiket te gebruiken. De INFORMATIE SURPLUS Wie nadere informatie wil omtrent artikelen in deze bijlage, kan tijdens kantooruren bellen naar 076-5312344 of 076-5312272. Schriftelijk reageren kan ook. Het adres daarvoor is: De Stem, redactie Surplus, postbus 3229, 4800 MB Breda. Eindredactie: Wim van Leest. Vorige week is op deze pagi na in een artikel over vijvers geschreven dat de tuincentra van Intratuin binnenkort een vijvercursus houden. Dit is echter niet het geval. Mon Bij Porsche in Zuffenhausen d aan monumentenzorg. Het mod gaat al 34 jaar mee. Niemand d in zijn bol haalt om de auto u programma te halen, want da zonder twijfel tot het failliss van de sportwagenbouwer. E" gaat net zo lekker. Op dat ander del, de Boxster zit een levertij een jaar. En voor de nieuwe 911 de kopers in de rij. Door Rien van der Steen De 911 is altijd de belangrijkste P geweest. Want de 928 - eigenlijk e betere auto -, de 924 en 944 en laa nog de 968 brachten geen eclatan cessen. De oudste van het stel, bleef immer geliefd. Als een soort gin-moeder. Porsche houdt, ged door de klanten, al sinds 1963 v het technisch lastige concept va achterin. Als iemand u vertelt dat zo'n 911 te rijden is, omdat hij zo verdraaid lastig is, geloof hem dan niet. Maa meer hem op deskundige toon dat de oude types inderdaad het gev De nieuwste 911 is niet bepaald verdje, maar te berijden door iede" een contactsleutel om kan dra weet hoe hij met een Suzuki Alt manoeuvreren. Eigenlijk heb ik zo op sportwagens omdat ze onpr zijn. Maar als ik er eentje moest kiezen werd het een 911. En dan z ze laatste editie. Porsche was vijf jaar geleden ee" bedrijf. De verkopen liepen beroe legendarische onderneming mo enorme financiële injecties van d Porsche overeind gehouden wor bedroefde snuiten in Zuffenhaus tegenwoordig vrolijk. De fonk Boxster die vorig jaar versche Door Rien van der Steen Een motor maakt geluid. Ee" meestal veel zelfs, maar dat zal Europese regelgeving spoedig t den behoren. Geluid vinden w het maar stil is. Geluid kan als oren klinken. Of aangenaam keihard. Bij uitlaatfabrikanten hun vak van gemaakt. Om het geluid te dempen wer knalpijpen gemonteerd. Met knalpotten (dempers), gevuld Uitlaatgeluid tot aanvaardbar terugdringen was toen nog een Pappen en nathouden. Vandaa er ingewikkelde uitlaatsysteme veel studie nodig om een verbra geruisloos te laten werken. In Edenkoben in de buurt v staat een enorme fabriek, waar belwandige, praktisch roestvri temen maken. Walker Gillet he van het Amerikaanse Tenneco dat ook schokdempers (Monr Paraplu heeft. Walker Gillet i producent van uitlaatsystemen De onderneming maakt demp katalysatoren. In totaal zitte verschillende uitlaatsystemen auctiepakket. Walker Gillet wijd 64 bedrijven met 22.000 en zette vorig jaar 780 miljo

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 24